Henk van Brussel

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Henk van Brussel

Berichtdoor Superfries88' » 09-10-2007 16:49

Website Leeuwarder Courant:

DEVENTER - Oud-voetbaltrainer Henk van Brussel is tijdens zijn vakantie in Turkije overleden aan de gevolgen van een hartaanval. De voormalig oefenmeester van onder meer Go Ahead Eagles, De Graafschap, FC Groningen en Heracles is 72 jaar geworden.

Go Ahead, waar Van Brussel in de jaren vijftig en zestig als speler actief was, zal vrijdag voorafgaande aan de wedstrijd tegen Omniworld stilstaan bij zijn overlijden.


Henk is ook coach geweest in Heerenveen, zoals de meesten wel weten. Heb deze periode niet meegemaakt, maar wel positieve verhalen gehoord over hem. R.I.P.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor paparazzi » 09-10-2007 17:44

Triest bericht! Henk was een goeie trainer. De 'Brusselse kermis' staat nog in m`n geheugen gegrift. De man was de eerste trainer die Heerenveen vol op de aanval liet spelen, met als gevolg soms desastreuse wedstrijden, maar soms ook onwaarschijnlijk mooi !!
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor UK » 09-10-2007 17:51

Goeie ouwe tijd die "Brusselse kermis", leuk om mee gemaakt te hebben.
R.I.P.

UK
Avatar gebruiker
UK
Selectiespeler
 
Berichten: 167
Geregistreerd op: 31-12-2004 16:31

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Predatorfish » 09-10-2007 18:04

Ter illustratie:

Succes in de na-competitie
Het was trainer Henk van Brussel die sc Heerenveen in de jaren tachtig weer op de voetbalkaart zette. Henk van Brussel hield van een simpele aanpak. Hard werken en aanvallen was zijn motto. Het Heerenveen-publiek genoot, want als de pompeblêdenformatie in eigen stadion aantrad, gebeurde er altijd wat. De no-nonsense aanpak van Van Brussel rendeerde, want in de seizoenen 1980-1981 en 1981-1982 drong Heerenveen door tot de na-competitie. Beide keren liep de club promotie echter net mis.

Hard werken en aanvallen. Hoe actueel kan een motto van 25 jaar geleden nog zijn....

Condoleance aan de familie etc. Dank en respect voor deze (oud)trainer
Predatorfish
Selectiespeler
 
Berichten: 455
Geregistreerd op: 27-08-2007 12:13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Hielke » 09-10-2007 19:34

Hoewel ik van 'na zijn tijd' ben heb ik vaak van hem gehoord en over hem gelezen.
Sterkte aan de nabestaanden van deze markante figuur.

Hopelijk krijgt hij bij de volgende thuiswedstrijd van Heerenveen een gepast saluut.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor wald pyk » 09-10-2007 22:00

Hij is ook van voor mijn tijd als supporter.Heb er veel over gelezen.

Familie,vrienden en bekenden sterkte met dit verlies.

Henk bedankt voor de mooie jaren en dat je heerenveen weer op de kaart hebt gezet.

R.I.P
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
Avatar gebruiker
wald pyk
Superster
 
Berichten: 1771
Geregistreerd op: 21-05-2003 20:57
Woonplaats: boelenslaan

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor mitrita » 09-10-2007 22:58

Henk van Brussel bracht de club begin jaren 80 weer tot leven.
Opportunistisch voetbal, veel met de lange bal naar voren, hard werken.
Het publiek stond er voor op de banken. Wellicht ook een van de redenen dat Riemer er wel voor voelde voorzitter te worden bij Heerenveen. Ook geen wonder dat Foppe in zijn eerste periode als hoofdtrainer bij H'veen niet gepruimd werd, moest er ineens verzorgd gevoetbald worden.
De club is inmiddels in alle opzichten gegroeid, qua beleving denk ik echter met weemoed terug aan de Brusselse jaren.
Henk, bedankt.

"Rest in peace"
Laatst bijgewerkt door mitrita op 10-10-2007 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Jeroen » 09-10-2007 23:21

Ik zat nog in de luiers, maar van de Brusselse kermis heb ik ondertussen wel gehoord. Respect voor wat hij gedaan heeft.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Jalba » 10-10-2007 00:58

Hier wordt je toch even stil van. Ik herinner me een uitspraak van hem die hij vaak op de radio deed als het even tegen zat: "Ik raak pas in paniek als ik 5 punten uit 2 wedstrijden moet halen" (men kreeg toen nog 2 punten voor een gewonnen wedstrijd) Ook de mooiste wedstrijd die ik ooit gezien heb was onder Van Brussel (de 5-1 tegen DS79 in de nacompetitie)
Dat hij mag rusten in vrede.

Jalba
Jalba
Nieuw talent
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 24-09-2003 23:22

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Hielke » 10-10-2007 10:12

Een paar jaar geleden las ik ergens een zin die ik nooit meer ben vergeten, en die hier zeker op zijn plaats is:

Wie voortleeft in de harten en hoofden van de mensen heeft veel meer gekregen dan alleen erkenning.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Gekko » 10-10-2007 10:51

Prachtige herinneringen aan deze trainer, zijn aanpak en de wedstrijden die onder hem zijn gespeeld. Erg belangrijk geweest in de heropleving van onze club.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Frisian Viking » 10-10-2007 14:28

Door Van Brussel heeft Heerenveen de weg omhoog in kunnen zetten. Bij hem is eigenlijk alles begonnen. Foppe en Riemer hebben daar vervolgens een passend vervolg op gegeven.

De Brusselse Kermis is niet meer. Dat hij moge rusten in vrede.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Jazzy F. » 10-10-2007 14:33

Altijd feest en spektakel op ‘Brusselse kermis’
Deventer - ‘Jagen, jagen, jagen.’ In de jaren dat de gisteren overleden trainer Henk van Brussel aan het roer stond van Heerenveen daalden die woorden tweewekelijks vanaf de tribunes van het Gemeentelijk Sportpark, het oude Abe Lenstrastadion. Henk van Brussel en het Friese publiek was een twee-eenheid. Het publiek wílde spektakel, Van Brussel bood spektakel.

Johan Vellinga
Van Brussel leidde Heerenveen van 1980 tot en met 1985. In zijn vijf seizoenen stond hij aan het allereerste begin van de wederopstanding van de club na de succesvolle periode in de jaren veertig en vijftig onder leiding van Abe Lenstra. De oefenmeester zette sc Heerenveen terug op de voetbalkaart. Van Brussel predikte als coach aanvallend voetbal. De bal mocht niet naar achteren gespeeld worden en er moest hard gewerkt worden. Tegen Johan Derksen van Voetbal International zei hij bij zijn komst in 1980 bij Heerenveen: ,,Ik hou van een ouderwetse voetbalsfeer, een prettige discipline. Boetes komen in mijn boekje niet voor. Er mag gezellig een pilsje worden gedronken, maar er moet op tijd worden gewerkt.”
Het was Henk van Brussel ten voeten uit. Zijn speelstijl werd in Fryslân bekend als de ‘Brusselse kermis’. De geboren Rijssenaar hield van het aanvallende voetbal en was van mening dat voetbal voor het publiek gespeeld diende te worden en niet voor de bestuursleden. Het Heerenveen-publiek genoot, want als de pompeblêdenformatie in eigen stadion aantrad, gebeurde er altijd wat.
,,Het was een man die nooit iets te veel was.” Oud-Heerenveen-voorzitter Riemer van der Velde spreekt met veel warme gevoelens over Henk van Brussel. Hij maakte de trainer alle vijf jaren bij de Friese club mee. De eerste drie als supporter, de laatste twee als voorzitter. ,,Een heel gedreven man die altijd ongelooflijk zijn best deed. Vast zetten en gas geven hè. Met beperkte middelen wist hij toch altijd een heel aardig elftal het veld in te sturen.”
De werkwijze van Van Brussel bleef niet zonder resultaten. In de seizoenen 1980-1981 en 1981-1982 drong Heerenveen door tot de nacompetitie. Beide keren liep de club promotie net mis, maar de trainer zorgde er wel voor dat het Friese Haagje sinds lange tijd weer volstroomde. Financieel gezien stond het water de club echter tot aan de lippen.
In 1983 - de club zit met een tekort van ruim anderhalf miljoen gulden - treedt Riemer van der Velde aan als voorzitter van de club. Onder zijn leiding wordt er flink gesaneerd. Dure spelers moeten wijken. ,,Toen ben ik samen met Henk de hele regio afgestruind op zoek naar talent. Toen kwamen jongens als Cor Elzinga, Pieter Bijl, Gertjan Verbeek en Maarten de Jong bij Heerenveen.”
Met jonge spelers weet Van Brussel bijna voor een stunt te zorgen. De coach staat met Heerenveen met Pasen bovenaan in de eerste divisie. Dan moet de club enkele wedstrijden snel achter elkaar spelen en zakt de ploeg. ,,Van die tijd stamt wel de Brusselse kermis”, weet de oud-voorzitter. ,,We hebben toen zelfs een plaatje opgenomen.”
Van Brussel zorgt er ook voor dat Heerenveen voor het eerst overwintert in het buitenland. De selectie reist af naar Roemenië om in Boekarest te spelen tegen Steau Boekarest. ,,Dat was toen nog in de tijd van Ceausescu”, weet Van der Velde. ,,Bij rust stonden we 2-0 achter. Cor Portijk scoorde nog twee doelpunten daarna.”
Van der Velde roemt Van Brussel om diens betrouwbaarheid. ,,Hij was hartstikke trouw en hem was nooit iets te veel. Dag en nacht met de club bezig en altijd aanwezig op sponsoravonden. Let wel, dat was wel in de tijd dat trainer nog niet zoveel verdienden. Nee, een heel sociaal en aanwezig persoon.” Van Heerenveen hoefde de trainer in 1985 ook niet weg. ,,Hij had bij ons een netjes salaris. Maar De Graafschap kwam met een stevig contract.”
Van Brussel was een voetballer man met een Go Ahead Eagles-hart. Hij haalde in de jaren vijftig het eerste elftal van de club (tweede divisie) en maakte deel uit van de ploeg die in 1963 promotie afdwong naar de eredivisie. In 1964 vertrok hij naar Zwolsche Boys. Na zijn voetballoopbaan ging hij als coach aan de slag bij onder meer Kon. UD en Daventria. Daarna was hij tussen 1971 en 1979 assistent-trainer bij Go Ahead Eagles. Diverse keren nam hij het roer over na het vertrek van een hoofdtrainer. Op 30 april 1978 slaagde hij er met de club in om in de eredivisie te blijven. FC Amsterdam wordt met 2-0 verslagen.
Eind jaren zeventig heeft Van Brussel succes als trainer van hoofdklasser Rohda Raalte. Hij maakt de club tweemaal kampioen van de hoofdklasse. Het levert hem zijn eerste echte trainersschap op in het betaalde voetbal. In het najaar van 1980 neemt hij de taken over van de ontslagen Jan Teunissen. Een half jaar later wordt zijn goede vriend Henk Schulten aangesteld als manager. Het is de eerste aanzet tot een bloeiperiode van de club. Na Heerenveen coacht hij De Graafschap. Ook heeft hij FC Groningen en Heracles onder zijn hoede. Als hij stopt als trainer is Van Brussel nog jarenlang actief als scout voor Go Ahead Eagles. Tot vlak voor zijn overlijden was hij nog regelmatig op De Adelaarshorst te vinden.
Avatar gebruiker
Jazzy F.
Selectiespeler
 
Berichten: 299
Geregistreerd op: 30-01-2005 17:05

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Squerrel » 10-10-2007 14:51

Onder Van Brussel zag ik mijn eerste wedstrijden van Heerenveen, geweldig spektakel altijd. De grootste baggerwedstrijden werden gevolgd door hele goeie maar vooral knotsgekke wedstrijden. Alle ballen zo snel mogelijk naar voren was het credo.

Rust zacht en sterkte voor de nabestaanden.
Bedankt Torcida:-)
Squerrel
Superster
 
Berichten: 4510
Geregistreerd op: 08-07-2003 08:30
Woonplaats: Onder de tjonger

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor paparazzi » 10-10-2007 15:47

Ik kan me nog herinneren dat Henk predikte; , diegene die de bal terugspeelt op de keeper wordt meteen gewisseld."
Eigenlijk was Henk z`n tijd dus al ver vooruit. De doelman mocht in die tijd alle terugspeelballen van zijn medespelers nog gewoon aannemen en zelfs een tijdje vasthouden. Die regel is veel later pas geschrapt!
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Frisian Viking » 10-10-2007 20:51

Voor de liefhebber: http://www.megaupload.com/nl/?d=CXDBZPT8 (De Brusselse Kermis).
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor rottevalle » 11-10-2007 10:53

Ben ook van na de Brusselse kermis maar veel gehoord en gelezen over deze man en eigenlijk alleen maar positiefs.
Sterkte aan de nabestaanden en R.I.P
Alderaarst!
Avatar gebruiker
rottevalle
Wereldspeler
 
Berichten: 1157
Geregistreerd op: 01-09-2003 14:39
Woonplaats: Rottevalle

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Superfries88' » 12-10-2007 14:35

Uit de LC:
Afbeelding
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Beetle » 12-10-2007 23:41

Ik hoop dat ze voorafgaand aan de eerstvolgende thuiswedstrijd beelden laten zien van het Heerenveen van die tijd. Zou een passend eerbetoon zijn aan deze trainer.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor paparazzi » 13-10-2007 00:42

Opdat wij Henk van Brussel nimmer zullen vergeten, vandaar nog eens deze bjdrage van mij !
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor chrissie » 13-10-2007 08:06

Heb de "Brusselse Kermis" mee mogen maken. Begin jaren 80 kwam ik voor het eerst bij SCH, kan me aansluiten bij wat er bovenstaand is genoemd. Toen ik zijn naam hoorde noemen, schoten meteen beelden door mijn hoofd....SCH en Van Brussel is voor mij een begrip. Heb nog single in de kast liggen waarop deze tijd wordt bezongen......mooie herinnering.....

RIP
chrissie
Basisspeler
 
Berichten: 998
Geregistreerd op: 17-09-2004 22:11
Woonplaats: sneek

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor FeanFanForLife » 13-10-2007 08:54

Heb hem helaas niet mee mogen maken, ben van na die tijd ( 1988 ) maar heb veel goede verhalen over hem gehoord.

Getuigt van veel medeleven dat de sc Heerenveen een advertentie heeft gezet.

R.I.P. Henk van Brussel.

Naasten, sterkte!
FeanFanForLife
Wereldspeler
 
Berichten: 1204
Geregistreerd op: 02-02-2005 17:41
Woonplaats: Fryslân

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor FeanFanForLife » 19-10-2007 13:16

Heerenveen met rouwband tegen AZ
19 oktober 2007
De voetballers van sc Heerenveen spelen zondag in de uitwedstrijd tegen AZ met een rouwband als eerbetoon aan de op zondag 7 oktober op 72-jarige overleden Henk van Brussel. De oud-trainer van Heerenveen overleed aan de gevolgen van een hartaanval. Henk van Brussel had Heerenveen van 1980 tot en met 1985 onder zijn hoede en boekte in die periode succes met aanvallend en spectaculair voetbal.


Bron: http://www.sc-heerenveen.nl
FeanFanForLife
Wereldspeler
 
Berichten: 1204
Geregistreerd op: 02-02-2005 17:41
Woonplaats: Fryslân

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor paparazzi » 19-10-2007 17:03

EEN minuut stilte zou passend zijn voor deze man!! Hij zette Heerenveen toch even definitief weer op de kaart. Wat Heerenveen nu is , is slechts een voortvloeisel vanuit die tijd !!
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor sc heerenveen 4 ever » 19-10-2007 19:19

Vind een minuut stilte overdreven, Ik en ik denk vele supporters in het uitvak zullen hem nooit hebben meegemaakt als trainer, ook kent geen speler hem. Als het nou op een jonge leeftijd net zo als Di Tomasso was geweest was et een ander verhaal geweest, maar vind een minuut stilte nu niet noodzakelijk, dan wordt het meer een gedwongen minuut stilte dan een oprechte.
Een onderschrift: wat is dat?
sc heerenveen 4 ever
Wereldspeler
 
Berichten: 1176
Geregistreerd op: 27-03-2005 15:23
Woonplaats: Norg

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Superfries88' » 19-10-2007 19:33

Voor Van Brussel zojuist wel een minuut stilte bij De Graafschap-Sparta. Muisstil. Klasse!
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor mitrita » 19-10-2007 23:49

sc heerenveen 4 ever schreef:Vind een minuut stilte overdreven, Ik en ik denk vele supporters in het uitvak zullen hem nooit hebben meegemaakt als trainer, ook kent geen speler hem. Als het nou op een jonge leeftijd net zo als Di Tomasso was geweest was et een ander verhaal geweest, maar vind een minuut stilte nu niet noodzakelijk, dan wordt het meer een gedwongen minuut stilte dan een oprechte.


Man denk na! JIJ hebt hem niet meegemaakt, dus verdient hij geen respect ? Sodemieter op!
Over 10 jaar staat er een generatie op Nieuw Noord die Foppe en Riemer niet meer heeft meegemaakt. Vinden we het dan ook normal dat een minuut stilte overdreven is ?
Met respect voor di Tomasso, maar van Brussel heeft ongelovelijk veel meer voor Heerenveen betekent dan di Tomasso voor Utrecht.
Zonder van Brussel was Riemer waarschijnlijk nooit aan zijn karwei begonnen.
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor Frisian » 20-10-2007 09:04

Ik moet Mitrita in dit verhaal helemaal gelijk geven, hij heeft helemaal gelijk.
Ook ik heb de Brusselse kermis (net) niet meegemaakt maar hij is wel één van de menen die sc Heerenveen gebracht heeft waar het nu staat.
Daarom verdient hij wel dat er even bij hem stil word gestaan.
Het idee van Beetle is ook wel een goede, voor de wedstrijd wat mooie beelden over die tijd laten zien op het scherm.
supporter: in voor en tegenspoed
Avatar gebruiker
Frisian
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 10-07-2004 11:43

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor vlqrt » 20-10-2007 09:48

Probleem met dit alles is dat AZ moet meewerken en de relatie tussen Heerenveen en AZ is nu niet direct de beste van de eredivisie. Wat trouwens niet wil zeggen dat AZ er niet tot toe bereid is, maar het bemoeilijkt de zaak wel wat, daarnaast betwijfel ik of het AZ publiek het vermogen heeft om 5 minuten niet met de 'klappertjes' te spelen en respect voor ook maar iemand te tonen. Laat staan een trainer waar 90% nog nooit van heeft gehoord.
Het is maar een spelletje
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Henk van Brussel overleden

Berichtdoor ItFean82 » 20-10-2007 09:52

Je hebt toch ook zoiets als fatsoen? Waarom moet je iemand kennen om een minuut stilte in acht te nemen, ken je hem niet dan hou je je bek uit fatsoen. Een minuut stilte is nooit overdreven!!
Op naar het volgende seizoen....
Avatar gebruiker
ItFean82
Superster
 
Berichten: 5832
Geregistreerd op: 27-04-2006 15:35


Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten

cron