Arnór Smárason

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Alsnog hele artikel
Spaarcenten naar IJsland brengen is bijzonder onverstandig, geld zetten op het IJslandse voetbal lijkt zo’n gek idee nog
niet. Waar het land in financieel opzicht voor het bankroet staat, is de koers van het aandeel voetbal stijgende. ,,Het duurt niet lang meer tot we serieus gaan meedoen, let maar eens op’’, zegt Arnór Smárason, de eerste IJslandse A-international van SC Heerenveen.
Het zal wel altijd uniek blijven: een vader en een zoon die samen deel uitmaken van de selectie van een nationaal voetbalelftal. IJsland, vanavond Oranje’s tegenstander in de tweede kwalificatiewedstrijd voor het wereldkampioenschap van 2010, beleefde de primeur op 24 april 1996. Arnór Gudjohnsen, voormalig topscorer van België en op dat moment als 35-jarige spelend bij het Zweedse Örebro, en zijn 17-jarige zoon Einar (PSV) deden weliswaar allebei mee in de bewuste oefeninterland in Talinn tegen Estland, maar niet tegelijk. Eidur verving zijn vader in de tweede helft. Tot een gezamenlijk optreden in het blauwe shirt zou het nooit komen en vader en zoon Gudjohnsen zijn daar tot op de dag van vandaag woedend
om. Achteraf bleek het om een complot te gaan. De toenmalige bondscoach Logi Olafsson had van de voorzitter van de IJslandse voetbalbond, Eggert Magnusson, het strikte bevel gekregen om vader en zoon niet gezamenlijk te laten spelen.
Magnusson wilde die primeur twee maanden later voor eigen publiek laten plaatsvinden, in Reykjavik tegen Macedonië.
Maar in mei 1996 brak Eidur zijn enkel en toen hij twee jaar later na een lijdensweg eindelijk weer terug was op niveau, was het te laat: zijn vader had een jaar eerder zijn laatste interland gespeeld.
Inmiddels is Eidur Gudjohnsen dertig jaar en heeft hij zijn vader in status overtroffen. Gudjohnsen junior is topscorer
aller tijden van de nationale ploeg en als speler van Barcelona is hij vanavond in Rotterdam de grote vedette van de blauwen. Maar in tegenstelling tot zijn vader, die in de nationale ploeg vaak een roos in een perk paardenbloemen
was, heeft Eidur Gudjohnsen een schare meer of minder getalenteerde voetballers om zich heen verzameld.
Hermann Hreidarsson (in december met zijn club Portsmouth tegenstander van SC Heerenveen in de UEFA Cup), Grétar Steinsson (ex-AZ, nu spelend bij bij Bolton Wanderers), Brynjar Gunnarsson (Reading), Emil Hallfredsson (Reggina), Arion Gunnarsson (Coventry City) en Heidar Helguson (Bolton) spelen stuk voor stuk in aansprekende competities.
En dat is dan ook juist de kracht van het huidige IJslandse voetbal, meent Heerenveen-speler Arnór Smárason
(net twintig). Waar het land in financieel opzicht voor het bankroet staat, is de koers van het aandeel voetbal stijgende.
Smárason: ,,Er is een nieuwe generatie aan het opkomen. Stuk voor stuk jonge jongens die op heel jonge leeftijd naar het buitenland zijn gegaan en daar betere voetballers zijn geworden doordat ze een goede opleiding hebben gekregen. Het duurt niet lang meer tot we serieus gaan meedoen, let maar eens op. Misschien plaatsen we ons op niet al te lange termijn voor het WK of EK.’’ IJsland heeft wat dat betreft zijn hoop gevestigd op een plan van UEFAbaas Michel Platini, die het aantal deelnemende landen aan het EK wil uitbreiden met minstens acht. Wellicht kan IJsland al voor een verrassing zorgen in de aanloop naar het WK van 2010. De tijd dat Oranje de tegenstander van het eiland op een hoop voetbalde, is voorbij. In 1973
versloegen Johan Cruijff en consorten de IJslanders op weg naar het voor Oranje zo succesvolle WK 1974 met respectievelijk 5-0 en 8-1, maar die IJslandse ploeg bestond vooral uit amateurs. Het cliché zegt het al: er zijn tegenwoordig geen kleintjes meer in het internationale voetbal. Vorig jaar hield IJsland de latere Europese kampioen Spanje in de kwalificatieronde voor dat toernooi op 1-1 en in de aanloop naar het komende WK pakte IJsland in Noorwegen een punt (2-2). Wel volgde daarna een 1-2 nederlaag tegen Schotland. Nederland kan zijn borst vanavond natmaken, weet Arnór Smárason, die overigens een volle neef is van oud-Feyenoorder en huidige assistentbondscoach Petur Petursson. De blonde ex-aanvaller – tegenwoordig aan de
weg timmerend als fotograaf - was de afgelopen week veruit de meest geïnterviewde van het stel, maar de toekomst
van het IJslandse voetbal is eigenlijk veel interessanter dan het verleden. Smárason, die in mei voor IJsland debuteerde
in een oefenwedstrijd tegen Wales, heeft zijn ogen uitgekeken op de trainingen. ,,Het niveau is echt heel hoog, hoger dan bij Heerenveen. Het verschil tussen IJsland en Nederland is echt niet zo groot als mensen denken. Iedereen denkt dat Nederland wel even van ons wint, maar we kunnen misschien wel voor een verrassing zorgen.’’
Eidur Gudjohnsen vindt het mooi, dat optimisme van de jonge Heerenveen- speler, maar de vedette is een realist. ,,Juist als de verwachtingen groter worden, blijkt vaak dat wij net niet genoeg doorzettingsvermogen hebben voor het laatste stapje. Wij presteren vooral goed als niemand iets van ons verwacht.’’ Het zou wel een stunt zijn, een IJslandse zege. Met ruim driehonderdduizend inwoners is het land dunner bevolkt dan Friesland. Het land telt niet meer dan dertigduizend voetballers,
de uitgevlogen profs inbegrepen, en heeft een bondscoach (Olafur Johannesson, een volle naamgenoot van de IJslandse president) die in geval van een mislukte kwalificatiecampagne ogenblikkelijk terug kan keren naar zijn oorspronkelijke professie van timmerman. De papieren heeft hij al. Niettemin had landskampioen Valur Reykjavik zich deze zomer bijna geplaatst voor het hoofdtoernooi van de Champions League. De club, nota bene spelend met louter semi-profs, zag die
weg versperd worden door het Wit- Russische Bate Borisov. Maar veel scheelde het niet. Wat is het geheim? Smárason, peinzend: ,,Wat meespeelt is dat IJslanders het echt een eer vinden om voor hun land te spelen. We zijn in alle opzichten een hardwerkend volk, dus ook in het voetbal. We geloven er altijd in en daar komen we heel ver mee. En natuurlijk zijn IJslanders vaderlandslievend. We zijn trots op ons land en onze mensen.’’ Spottend: ,,En op onze banken, ha ha. Nee, dat is niet best. Natuurlijk is de bankencrisis in IJsland ook bij ons het gesprek van de dag. Gelukkig staan mijn centen in Nederland op de bank…’’
Jordi-Hearrenfean
Invaller
Berichten: 374
Lid geworden op: 14-09-2008 17:22
Locatie: Assen

Bericht door Jordi-Hearrenfean »

Leuk dat Smarason z'n eerste doelpunt voor Heerenveen heeft gemaakt. Hij viel behoorlijk goed in, had ook een aantal goede passes buiten zijn goal. Het viel me op dat hij(als 1 van de weinigen) echt probeerde zijn medespelers op te peppen. De rest van het team liep er maar gelaten bij alsof ze het allemaal wel best vonden.

Donderdag misschien een basissplaats als linksvoor voor Smarason? Slechter dan Kalou, Henrique en Elyounoussi vandaag zal hij het vast niet doen.
17 mei 2009!
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Smarason had beter al in de ploeg kunnen komen toen Grindheim geblesseerd raakte. Met Arnor heb je meer body op het middenveld. Nu stonden er alleen lichtgewichten, ik had de wissel Smarason voor Grindheim logischer gevonden dan Smarason voor Elyounoussi.
Op naar het volgende seizoen....
noram
Jeugdspeler
Berichten: 34
Lid geworden op: 29-11-2006 18:31

Bericht door noram »

Ik denk dat hij een grote wordt.
Ik weet niet of het realistisch is om hem donderdag al een basisplaats te geven, al gun ik het hem zeker.

Wat mij betreft is hij op dit moment (mede door het ontbreken van wedstrijdritme) beter dan Kalou.
En ook in vergelijking met Elyounoussi doet hij zeker niet onder!
Hier gaan we veel plezier aan beleven :D
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Pff, laten we nou niet gaan overdrijven met zijn allen als die jongen 1 goal maakt. Rustig brengen. Komt wel goed met hem. Ben er eigenlijk nog niet eens uit wat nou zijn plek is. Volgens mij aanvallende middenvelder en daar staat Danijel al..
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

ItFean82 schreef: ik had de wissel Smarason voor Grindheim logischer gevonden dan Smarason voor Elyounoussi.

Huh, is Smarason ingevallen voor Elyounoussi? :mrgreen: Maar ik snap wel wat je bedoelt. :wink:
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Je hebt helemaal gelijk :lol:
Op naar het volgende seizoen....
Middenvelder
Jeugdspeler
Berichten: 8
Lid geworden op: 28-10-2008 15:23

Bericht door Middenvelder »

Gister al na 30 minuten uitgevallen met een blessure bij Jong Heerenveen. Weet iemand hier meer over?
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

sc Heerenveen zag na een half uur spelen Arnor Smarason met een hakblessure uitvallen.
Wat wil je nog meer weten? Een diagnose en prognose? Die zal vandaag pas volgen lijkt me.
Gebruikersavatar
TWR22
Superster
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10-08-2007 14:00

Bericht door TWR22 »

Smarason was vele malen beter dan Henrique gister. Grootste verschil: Smarason houdt het overzicht!

Ik zou niet weten waarom we niet gaan starten met Smarason de volgende wedstrijd. Zeker nu Pranjic er niet bij zal zijn.
100% achter Marco van Basten!
SCH-FAN
Wereldspeler
Berichten: 1109
Lid geworden op: 22-08-2007 15:21

Bericht door SCH-FAN »

TWR22 schreef:Smarason was vele malen beter dan Henrique gister. Grootste verschil: Smarason houdt het overzicht!

Ik zou niet weten waarom we niet gaan starten met Smarason de volgende wedstrijd. Zeker nu Pranjic er niet bij zal zijn.
Klopt, zou ik ook mee starten. Smarason zorgt ten minste dat de bal in de ploeg blijft.
Twente heeft een Cheik maar wij hebben de Koning!
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Ja leuk, spelers zonder risico. Daar win je de oorlog mee..... Daar hebben we al veel te veel van.
SCH-FAN
Wereldspeler
Berichten: 1109
Lid geworden op: 22-08-2007 15:21

Bericht door SCH-FAN »

ALS 26.000 schreef:Ja leuk, spelers zonder risico. Daar win je de oorlog mee..... Daar hebben we al veel te veel van.
Je hebt wat aan Henrique, die altijd de bal verspeeld.
Twente heeft een Cheik maar wij hebben de Koning!
Gebruikersavatar
TWR22
Superster
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10-08-2007 14:00

Bericht door TWR22 »

Precies, je moet roeien met de riemen die je hebt en Henrique is HE-LE-MAAL niks! Die mag echt de komende maanden niet spelen, vind ik. Heeft al zo ontzettend vaak laten zien dat ie geen overzicht heeft, door mensen heen wil etcetc, nog mag Smarason een kans hebben.

We hadden ooit een ventje met een scooter dat ook niks leek de eerste 2 wedstrijden, maar die zit nu bij Ajax ... Henrique heeft al ontzettend veel speelminuten gehad en het is niks. Of vind iemand m al een tijd goed spelen dan??
100% achter Marco van Basten!
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Henrique was nu inderdaad niks. Dat vermoeden had ik al na het gedonder rond die wissel. Hij leek bij de warming-up al gefrustreerd, toen was er ook nog iets met zijn broekje en spelers die op hem scholden, nou toen dacht ik al....

Maar goed, tegen PSV speelde hij heel behoorlijk en als je hem gewoon 5 wedstrijden laat staan in de basis wil ik het nog wel eens zien.
Gebruikersavatar
TWR22
Superster
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10-08-2007 14:00

Bericht door TWR22 »

Tegens PSV had ie precies 2 goeie acties, verder was het een drama met hem.
100% achter Marco van Basten!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Henrique heeft een eigen topic, daar graag verder.
Gebruikersavatar
BS
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 13-02-2007 16:54

Bericht door BS »

Laat Smarason maar eens starten in de basis, maar dan graag wel als vervanger van Sibon. Die vind ik nog minder brengen dan Henrique dit seizoen.

Ik vind trouwens dat Smarason veel te weinig gebruikt wordt door Sollied. Tegen Twente had hij prima kunnen spelen in plaats van Elyounoussi en zo zijn er nog legio wedstrijden.
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Denk dat Smarason wel een plekje in de basis kan krijgen tegen willem II nu Pranjic en Vayrinen per brancard het veld hebben verlaten. Zou hem niet meteen zien als vervanger van Sibon maar dat hij een basisplaats verdiend ben ik het mee eens.
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2023
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Afgelopen seizoen vond ik hem bij de beloften altijd een van de beteren, niet eens echt heel erg aanwezig maar wat hij deed was vaak goed. Ik heb dit seizoen pas een wedstrijd gezien van de beloften, dus weet niet hoe hij zich daar nu profileert maar wat mij betreft (en dat heb ik al eens eerder aangegeven) verdient hij zeker nu een kans nu Pranjic (en misschien Vayrynen) ook is weggevallen.

Smárason als vervanger van Sibon lijkt me overigens geen optie. Hij was vorig seizoen weliswaar topscorer bij de beloften, maar dat deed hij ook vanaf zijn positie op het middenveld. Zeker een keer het proberen waard in de basisopstelling.
scharrelkip
Bankzitter
Berichten: 191
Lid geworden op: 06-08-2007 11:27

Bericht door scharrelkip »

Prima ingevallen!!
Gebruikersavatar
davp
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22-06-2005 11:36
Locatie: De Knipe

Bericht door davp »

Tegen wolfsburg viel hij ook goed in (al was het niet zo'n lange invalbeurt). Ik snap ook niet waarom Sollied gister Henrique (aanvaller) voor, de geblesseerde, Vayrynen (middenvelder) bracht. Het had mij logischer geleken om dan bijvoorbeeld Smarason te brengen.
Gebruikersavatar
BW Viking
Invaller
Berichten: 295
Lid geworden op: 13-05-2008 19:37

Bericht door BW Viking »

davp schreef:Ik snap ook niet waarom Sollied gister Henrique (aanvaller) voor, de geblesseerde, Vayrynen (middenvelder) bracht. Het had mij logischer geleken om dan bijvoorbeeld Smarason te brengen.
Dat dacht ik ook precies gister, maar de wissels van Sollied zijn wel vaker onbegrijpelijk.
Gebruikersavatar
Edmanian Devil
Basisspeler
Berichten: 868
Lid geworden op: 02-12-2002 19:42
Locatie: Zwolle

Bericht door Edmanian Devil »

Op basis van wat ik van hem zie in de wedstrijden van Jong Heerenveen, zou ik 'm veel eerder opstellen dan een Henrique of Elyounoussi. Zoals hierboven ook al gezegd wordt: hij heeft overzicht. Bovendien heeft hij body, scorend vermogen en loopvermogen. Opstellen, anders loopt hij straks à la Schöne de deur uit naar een concurrent.
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Compleet andere spelers. Niet te vergelijken. Ik vind Henrique eigenlijk een echte spits voor een 2-spitsensysteem en Elyounoussi zou dat kunnen, of is een buitenspeler.
Smarasson is meer een aanvallende middenvelder.
Gebruikersavatar
Edmanian Devil
Basisspeler
Berichten: 868
Lid geworden op: 02-12-2002 19:42
Locatie: Zwolle

Bericht door Edmanian Devil »

Ik zeg ook niet dat ze te vergelijken zijn, maar dat ik altijd Smarason zou opstellen ipv Henrique. Dan pas je het systeem maar iets aan. Overigens denk ik dat Smarason het op dit moment ook als linkerspits beter doet dan Henrique.
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Jordi-Hearrenfean
Invaller
Berichten: 374
Lid geworden op: 14-09-2008 17:22
Locatie: Assen

Bericht door Jordi-Hearrenfean »

En hij doet in ieder geval wat Sibon niet doet...scoren!

Verder vind ik dat Smarason sowiezo wel aardig speelt tot nu toe. Benieuwd of hij dat kan doorzetten de 2e helft.
17 mei 2009!
Gebruikersavatar
TWR22
Superster
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10-08-2007 14:00

Bericht door TWR22 »

Haha geweldig SMARASON! Zou Sollied dit forum lezen en eindelijk eens naar ons luisteren? Zo ook defensie zelfde houden en hij doet het, Smarason in de basis en hij doet het ...

Niet meer eruit voorlopig!
100% achter Marco van Basten!
Gebruikersavatar
BS
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 13-02-2007 16:54

Bericht door BS »

Hij speelde niet briljant ofzo, maar bracht wel duidelijk meer dan Sibon. Voorlopig maar laten staan en dan in de winterstop kijken naar versterking voor de spitspositie.
Gebruikersavatar
''Pippi'' Nilsson
Invaller
Berichten: 332
Lid geworden op: 07-08-2005 15:12

Bericht door ''Pippi'' Nilsson »

Wat me opviel, voor de camera's van Heerenveen.tv, dat hij uitstekend Nederlands praat!
Liever een mooie onliner, dan een moeilijk verhaal!
Plaats reactie