Tjerk Bogtstra

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Tjerk Bogtstra

Bericht door KingBee »

Tennis coach naar Heerenveen!
SC Heerenveen heeft een opmerkelijke naam toegevoegd aan de technische staf. De Friezen maakten dinsdag het vastleggen van Tjerk Bogtstra bekend. De voormalig captain van het Nederlands Davis Cup-team gaat aan de slag als individuele coach. Hij gaat spelers begeleiden met als doel ze individueel maximaal te laten presteren.

Heerenveen zegt in een persbericht in Bogtstra een coach te zien die in staat is individuele spelers in teamverband te laten functioneren. De tenniscoach begint op 1 augustus aan zijn nieuwe functie.
Zijn naam klinkt in ieder geval wel lekker Fries!

zie ook officiele site http://www.sc-heerenveen.nl/web/show/id ... entid=4985
Net fan dat benaude!
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Met Tjerk uit de Bog(ch)t....heeft hij met het Daviscupteam nou zulke goeie resultaten gehaald dan??
SCH-4-LIVE
Selectiespeler
Berichten: 578
Lid geworden op: 16-12-2004 19:31

Bericht door SCH-4-LIVE »

Mackan68 schreef:Met Tjerk uit de Bog(ch)t....heeft hij met het Daviscupteam nou zulke goeie resultaten gehaald dan??
Ja. Ze hebben ooit de halve finale gehaald (zover zijn ze nog nooit gekomen). En 2x de kwart finale. Tijdens de laatste editie zijn ze gedegradeerd.
SC Heerenveen: Grootse spitsen, ronde prijzen, hamsteren!!
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Ja. In zijn eerste jaar haalde oranje senstationeel de halve finale, door onder andere de titelverdediger te verslaan. De 2 jaren daarna werd de kwartfinale gehaald. Alleen afgelopen jaren was het minder. Dit kwam onder andere door het wegvallen van goede spelers.

Maar eigenlijk is dat niet belangrijk, want hij wordt geen hoofdcoach.
Ik ben benieuwd naar wat zijn daadwerkelijke rol gaat worden. Want daar is het persbericht niet heel erg duidelijk over.
SUPER FRIES 23
Invaller
Berichten: 335
Lid geworden op: 05-06-2006 13:39

Bericht door SUPER FRIES 23 »

Hij heeft ook wel gewerkt als coach van indivuele spelers, zoals verkerk/siemerink.
Dus denk wel dat hij weet hoe het moet ...
Laatst gewijzigd door SUPER FRIES 23 op 12-06-2007 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BS
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 13-02-2007 16:54

Bericht door BS »

Hij zal wel een soort mental coach worden. Afwachten maar, wat dat gaat brengen.
Gambino
Nieuw talent
Berichten: 54
Lid geworden op: 13-07-2005 10:12
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gambino »

Hij moet ws. dat doen waar Verbeek niet zo goed in is. :wink:
Onedayflyer
Basisspeler
Berichten: 858
Lid geworden op: 06-09-2005 21:43

Bericht door Onedayflyer »

De eerste echte transfer is binnen :lol:

OT: Lijkt me geen verkeerd punt, iemand die wat meer vertrouwen kan geven en als vertrouwenspersoon kan functioneren.
SIG is leeg. PM me wanneer je hier reclame wil :-)
SUPER FRIES 23
Invaller
Berichten: 335
Lid geworden op: 05-06-2006 13:39

Bericht door SUPER FRIES 23 »

Onedayflyer schreef:De eerste echte transfer is binnen :lol:

OT: Lijkt me geen verkeerd punt, iemand die wat meer vertrouwen kan geven en als vertrouwenspersoon kan functioneren.
Inderdaad, daarbij sluit hij goed aan op de zwakke punten van Verbeek denk ik
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

SUPER FRIES 23 schreef:Inderdaad, daarbij sluit hij goed aan op de zwakke punten van Verbeek denk ik
Een beetje wat Jan de Jonge ook deed dus, maar dan met een uitgebreider takenpakket. Zeer onverwacht, maar volgens mij een goede zet.
Lopster
Jeugdspeler
Berichten: 48
Lid geworden op: 17-12-2002 19:21

Bericht door Lopster »

Die Tjerk...dat is toch dat manneke dat toch zo vreselijk zat te snikken op zijn eigen persconferentie bij het afscheid als coach van het Daviscupteam...

wat moet deze huilebalk nou in de voetbalwereld doen..

zal wel weer een ideetje en speeltje van Koos zijn...
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Lopster schreef:Die Tjerk...dat is toch dat manneke dat toch zo vreselijk zat te snikken op zijn eigen persconferentie bij het afscheid als coach van het Daviscupteam...

wat moet deze huilebalk nou in de voetbalwereld doen..

zal wel weer een ideetje en speeltje van Koos zijn...
Die Lopster... dat is toch dat manneke dat veilig achter z'n pc zit ongefundeerde onzin op internet te gooien?

Sorry, beetje flauw, maar als je met zo'n shitverhaal komt vraag je erom. :wink:
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2867
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Het is Bogtstra. :?
Dus met een T tussen de g en de s.
Laatst gewijzigd door Freezeman op 12-06-2007 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Anti anti. :)
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Lopster schreef:Die Tjerk...dat is toch dat manneke dat toch zo vreselijk zat te snikken op zijn eigen persconferentie bij het afscheid als coach van het Daviscupteam...

wat moet deze huilebalk nou in de voetbalwereld doen..

zal wel weer een ideetje en speeltje van Koos zijn...
Wat een onzin, Foppe zat toch ook te huilen in de wereld draait door?
Die mensen leven zich teminsten in voor wat ze doen en laten, echte vakmansschap is dat!

Volgens mij is het zeker het proberen waard, hebben de spelers iig een vertrouwens persoon waar ze mee kunnen praten o.i.d
Lopster
Jeugdspeler
Berichten: 48
Lid geworden op: 17-12-2002 19:21

Bericht door Lopster »

Over de bijzondere coach Tjerk publiceerde de Gooi - en Eemlander onderstaande column..:-)

Auto’s verkopen

Gepubliceerd op 28 oktober 2006, 07:00

Als ik Tjerk Bogtstra was geweest, dan had ik het ook niet droog gehouden. Jarenlang genoot Tjerk van het makkelijkste baantje dat er bestaat en dat nog lekker verdient ook: coach van het Nederlandse Daviscupteam. Je hebt eigenlijk niks te doen, vliegt wat over de wereld, eet Japans in Tokio en cajun in New Orleans, babbelt eens wat met Raemon Sluiter en hangt wat rond op Wimbledon.

Je telefoneert met Paultje Haarhuis, haalt bij de kledingsponsor een paar nieuwe witte trainingspakken, leest de tennisbladen en o ja, een keer per jaar moet je naar het hoofdkwartier van de KNLTB voor een evaluatiegesprekje.

Het leven is goed, je voelt je de koning te rijk. Zorgen bestaan niet en je lacht in je vuistje: dat heb je toch maar mooi voor elkaar. ’s Ochtends, bij het lezen van je krantje en het knabbelen aan een croissantje kijk je meewarig door het raam en zie je de buurman in zijn leaseauto stappen, zo’n ploeteraar die echt moet werken. Je rekt je nog eens uit, bestelt een ticket naar Parijs en ziet gapend dat de fysiotherapeut van Martin Verkerk een bericht op je mobiel heeft achtergelaten. Dat kan dus wel even wachten.

Natuurlijk zijn er dagen dat je er echt even aan moet trekken. Soms speelt het Nederlandse Daviscupteam een wedstrijd, een vervelende bijkomstigheid, maar dat gebeurt gelukkig niet al te vaak. Je hebt dan een persconferentie waar je iets moet zeggen over de komende tegenstander, je favoriete ondergrond en de blessures van je Daviscupjongens. Dan volgt er een persconferentie waarop je bekendmaakt wie je hebt geselecteerd. Dat zijn bijna altijd dezelfden, want veel tennissers van enige importantie hebben we niet.

Op weer een andere persconferentie moet je vertellen wie er in het dubbel gaan spelen en voor een kleine reportage van Studio Sport hobbel je in Ahoy’ het hardcourt op, slaat een balletje met Sjeng Schalken en lacht vooral heel veel om aan te tonen dat het met de teamgeest en het zelfvertrouwen wel goed zit. Het eigenlijke wedstrijdweekend is een kwestie van uitzitten. Je springt af en toe van je stoeltje, balt een paar keer je vuist, overlegt met de jongens die achter je zitten (wat een teamspirit!) en op zaterdag leg je op een persconferentie uit hoe jammer het is dat je hebt verloren. Daarna begint weer het zalige niets doen, tot de volgende Daviscupwedstrijd.

En dan, op een oktoberdag - je hebt geen enkel vermoeden, het leven is prachtig en zal dat voorlopig ook wel blijven - kom je fluitend het bondskantoor binnen, trekt een cappuccino uit de automaat in de gang en wandelt het vergaderkamertje binnen waar Hans Felius en Richard Krajicek vriendelijk lachend aanschuiven. Voor de vorm heb je een rapportje geschreven, dat je uit je diplomatenkoffertje haalt en waarover je net een verhaaltje wilt gaan afsteken. Dan komt de mededeling: het hoeft niet meer.

Nog één keer geef je een persconferentie. Je legt uit dat je het niet snapt, dat je getroffen bent door de manier waarop het is gegaan. Je krijgt een brok in je keel en begint bijna te janken. En dat is helemaal niet zo raar, want de volgende dag moet je je alweer melden bij Pon, om auto’s te gaan verkopen.

Bert-Jan van Oel
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Haha, vermakelijk stukje leesvoer. ;)

Maar tegelijkertijd vind ik het een waardeloos en ontzettend lullig verhaal van Bert-Jan van Oel. Makkelijk scoren met deze sensatie-journalistiek van een tweederangs-journalist die klaarblijkelijk gefrustreerd is omdat 'ie nooit verder komt dan een regionaal krantje. Hij vergeet er gemakshalve ook even bij te zeggen dat Bogtstra zich voor een fooi jarenlang heeft ingezet voor het Nederlandse tennis en door een stelletje oneerlijke mensen de laan uit is gestuurd.

Eerlijk is eerlijk, met http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/co ... ?secId=680 wint hij weer wat krediet. :mrgreen:

On topic: volgens de site van Heerenveen komt Bogtstra in Na De Wedstrijden op Talpa. Kijken dus!
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

In het kader van professionalisering van de organisatie ljkt it een goede zet. Helemaal omdat vanuit de voetbalwereld weinig vernieuwing/ontwikkeling te verwachten is. Laat hem met zijn bagage in de ouderwetse voetbalwereld iets toevoegen. Ik geloof er wel in. De standaardreactie zal wel gaan in de richting van 'wat moet iemand van buiten de branche ons leren'. Dn stel ik voor eens goed wakker te worden want sporten als hockey en tennis zijn op veel vlakken lichtjaren verder dan de voetballerij.
Gebruikersavatar
Edmanian Devil
Basisspeler
Berichten: 868
Lid geworden op: 02-12-2002 19:42
Locatie: Zwolle

Bericht door Edmanian Devil »

Helemaal met Gekko eens. Mijn vader was onlangs op een symposium waar Marc Lammers, bondscoach van de hockeydames, de zaal toesprak. De visie van Lammers en zijn pupillen bleek wetenschappelijk geïnspireerd en zeer revolutionair te zijn. In hun model bepalen de (amateur!)speelsters bijvoorbeeld zelf grotendeels de tactiek en dus zijn ze in staat om tijdens de wedstrijd zelf noodzakelijke veranderingen door te voeren. Ook de verzorging na wedstrijden en mental coaching staan op een zeer hoog niveau. Toevallig kwamen Sylvia Karres en Kim Lammers een week later bij Hoplland Sport enige uitleg geven, waarbij Van Nieuwkerk en De Jong (en ik als kijker eveneens) versteld stonden.
Als je als kleine voetbalclub in de als zeer conservatief bekendstaande voetbalwereld ook maar een paar kleine verbeterpuntjes kunt ontlenen aan andere sporttakken, dan is dat al pure winst. Ik ben dan ook benieuwd of Bogtstra bij kan dragen aan de ontwikkeling van de club.
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Friesland 1
Bankzitter
Berichten: 194
Lid geworden op: 24-02-2004 22:09
Locatie: Heerenveen

Bericht door Friesland 1 »

Gekko schreef:In het kader van professionalisering van de organisatie ljkt it een goede zet. Helemaal omdat vanuit de voetbalwereld weinig vernieuwing/ontwikkeling te verwachten is. Laat hem met zijn bagage in de ouderwetse voetbalwereld iets toevoegen. Ik geloof er wel in. De standaardreactie zal wel gaan in de richting van 'wat moet iemand van buiten de branche ons leren'. Dn stel ik voor eens goed wakker te worden want sporten als hockey en tennis zijn op veel vlakken lichtjaren verder dan de voetballerij.
Guus Hiddink doet dat ook in uslang met Joop Alberda. En AZ heeft Toon Gerbrants. Ze zullen wel niet dezelfde taak hebben maar het geeft we iets aan. Ik ben overigens wel fan van Tjerk Bogtstra en vond het jammer dat hij vorig jaar met het DC-team degradeerde, hij had de jaren goed werk geleverd! Al moesten de tennisers het natuurlijk wel doen. Ik verwacht er veel van, eigenlijk.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Ik denk dat hij alleen een toegevoegde waarde kan zijn als Verbeek volgend seizoen nog aan het roer staat. Een optimistische JA dus van mijn kant.
Miereneukert!
sch-united
Selectiespeler
Berichten: 531
Lid geworden op: 13-10-2003 20:33
Locatie: IJlst

Bericht door sch-united »

Skopperij schreef:
Maar tegelijkertijd vind ik het een waardeloos en ontzettend lullig verhaal van Bert-Jan van Oel. Makkelijk scoren met deze sensatie-journalistiek van een tweederangs-journalist die klaarblijkelijk gefrustreerd is omdat 'ie nooit verder komt dan een regionaal krantje.
Zoiets noemt men wel een column..
joop
Selectiespeler
Berichten: 612
Lid geworden op: 07-11-2006 18:21

Bericht door joop »

Gisteravond op Tien gekeken, zover ik het kon beoordelen is dit een goede stap geweest van onze nieuwe voorzitter.

Tjerk met de mensenomgang die Verbeek lastig vindt, misschien kunnen vooral talenten daar wat aan hebben.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Edmanian Devil schreef:Helemaal met Gekko eens. Mijn vader was onlangs op een symposium waar Marc Lammers, bondscoach van de hockeydames, de zaal toesprak.
Dat verhaal heb ik ook gehoord ik in de Euroborg vorige week maandag). Wat een verademing en visie op coaoching in vergelijking met de gemiddelde voetbaltrainer.
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Goede zet van Koos.

Gisteren geboeid naar deze man zitten luisteren. Hij weet waar hij over praat.
Denk dat de spelers veel aan hem zullen hebben in psychologisch opzicht...
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

sch-united schreef:Zoiets noemt men wel een column..
Klopt. Daarom vind ik het ook zo waardeloos als men zo'n stuk gebruikt als onderbouwing van zijn/haar mening.

Over gisteravond: zeer creatief bedacht van Koos Formsma. Ik hoop dat 'ie nog meer van zulke ideëen krijgt want het is altijd goed de concurrentie een stap voor te zijn. Het zou me overigens niet verbazen als binnen enkele jaren elke Nederlandse club een 'performance coach' in huis heeft. ;)
pyter
Selectiespeler
Berichten: 561
Lid geworden op: 02-12-2002 16:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door pyter »

Prima zet van Heerenveen. De gebrekkige mensenkennis van Verbeek zal worden opgevuld door deze Bogstra. Wel toevallig; in november is contact met hem gezocht, volgen mij was dit ook het moment waarop het slecht ging met Heerenveen, en Verbeek toch redelijk onder vuur lag. Je moet natuurlijk niet te snel conclusies trekken, maar je zou bijna denken dat Bogstra er alleen bij is gekomen om de kennis de Gertjan ontbeert op te vullen. Hadden we een trainer a la Foppe de Haan gehad, dan was er van Bogstra waarschijnlijk nooit sprake geweest...
MarteNN
Bankzitter
Berichten: 157
Lid geworden op: 07-02-2006 15:53
Locatie: Dronrijp

Bericht door MarteNN »

En omdat we niet 'een trainer a la Foppe de Haan' hebben, kan je dus spreken van een goeie zet.
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

pyter schreef:Prima zet van Heerenveen. De gebrekkige mensenkennis van Verbeek zal worden opgevuld door deze Bogstra. Wel toevallig; in november is contact met hem gezocht, volgen mij was dit ook het moment waarop het slecht ging met Heerenveen, en Verbeek toch redelijk onder vuur lag. Je moet natuurlijk niet te snel conclusies trekken, maar je zou bijna denken dat Bogstra er alleen bij is gekomen om de kennis de Gertjan ontbeert op te vullen. Hadden we een trainer a la Foppe de Haan gehad, dan was er van Bogstra waarschijnlijk nooit sprake geweest...
Een goede technische staf bestaat ook uit verschillende typen mense, zie PSV onder Hiddink
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Heerenveen heeft met Bogstra een goede zet gedaan naar mijn mening. Een trainer heeft bepaalde kwaliteiten, maar mist altijd wel iets. Je moet een technische staf dusdanig neerzetten dat deze gaten goed worden opgevuld. Verbeek kan zich richten op het voetbaltechnische, terwijl Bogstra de spelers in de goede richting kan duwen. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een Jeroen Drost voordeel kan hebben van een dergelijk persoon.

Op voetbalgebied heb je weinig mensen die echt hierop gericht zijn, maar toch zie je vaak bij grote clubs dat mensen op de achtergrond een belangrijke rol kunnen vervullen. Zie Koeman-Bruins Slot, Rijkaard-Ten Cate, Ten Cate-Spijkerman en ga zo maar door.

Ik ben echt tevreden met deze ontwikkeling. Nu maar hopen dat het ook echt resultaat heeft, wat op voorhand moeilijk is te zeggen.
rodion
Basisspeler
Berichten: 803
Lid geworden op: 02-12-2002 13:05

Bericht door rodion »

We hebben nu:

Een hockeyer als voorzitter
Een bokser als trainer
Een tennisser als spelersbegeleider

Ik vermoed dat er een bankier (Duisenberg is dood geloof ik, maar Nout Welling schijnt al te zijn benaderd. Krijg net het bericht dat de bankier van DSB inmiddles ook belangstelling heeft en Martin van Geel is inmiddels ook op de wallen met hem gesingaleerd) als laatste versterking komt. Die kan dan mooi het geld beheren van de verkoop van Alves, Nilson en Pranjic. Bosvelt en Hansson waren al afgeschreven, maar staan nog wel in de boeken. Nee we foppen die clubs uit Noord Holland mooi met de strategie dat we belangstelling voor spelers hebben, maar ondertussen ons stiekem op andere terreinen versterken. Let op mijn woorden aan het eind van volgend seizoen, wordt Heerenveen wederom geroemd, om haar (slimme) scoutingsapparaat. Versterkingen halen waar niemand het verwacht

Och bijna vergeten. Er moet ook nog een kleuterleidster komen. Anders moeten de spelers van Jong Heerenveen en de overige jonkies mischien huilen van de woeste blik van GJVB. En het schijnt dat er in het westen van Siberie een hele tallentvolle materiaalman rond loopt. Alleen willen Riemer en Annie hier niet heen te scouten, omdat er geen golfbaan is.

Nee ik zie het helemaal zitten, het komt allemaal goed komend seizoen.
Plaats reactie