Ajax-coach Martin Jol is positief verrast over de verrichtingen van Miralem Sulejmani in de eerste weken van de voorbereiding. De Servische aanvaller heeft al twee jaar lang grote moeite om zich te bewijzen bij de Amsterdammers, maar toont zich volgens zijn trainer fris en gretig in de eerste wedstrijden richting het nieuwe seizoen.
In het oefenduel met Al-Ahly hielp Sulejmani zijn club donderdag aan een 1-0 zege. Jol ziet dat de recordaankoop van Ajax zich beter manifesteert. “Als-ie zo is, heb ik er geen problemen mee,” vertelt Jol een dag na de oefenzege op de website van supportersvereniging Ajax Life. “Dan is het gewoon een speler met bepaalde kwaliteiten waarvoor hij ook is gehaald: snelheid en scorend vermogen. Hij is alleen geen linksbuiten, meer een spits.”
Jol geeft aan dat hij weet dat Sulejmani twee lastige seizoenen in Amsterdam achter de rug heeft. “Als ik hem niet opstel, is het geen jongen die de polonaise loopt”, erkent de trainer. “Maar ik kan niet met Mickey en Luis voorin spelen. Dat werkt niet. Nu is Luis er niet bij en krijgt Mickey de kans zich te laten zien. Toen hij scoorde, hield hij zijn kop omlaag. Hij heeft het nog wat moeilijk de laatste twintig meter bij een flinke inspanning, maar ook zonder bal begint hij steeds meer aan het spel mee te doen. Dan is het gewoon een heel goede speler.”
(Voetbalzone.nl)
Suarez is vooralsnog gewoon Ajacied en zal absoluut basisspeler worden indien hij blijft. In dat geval is het definitief einde verhaal voor Sulejmani bij Ajax, lijkt me. Die jongen kan het zich niet veroorloven om nogmaals een (half) seizoen vooral op de bank te zitten.