24-01-2004: Vitesse-sc Heerenveen (0-1)

> voor al het historische leesvoer...

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
Gebruikersavatar
Boegyman (NL)
Wereldspeler
Berichten: 1332
Lid geworden op: 02-12-2002 13:05
Locatie: Groningen

Bericht door Boegyman (NL) »

Drie punten zijn binnen. Nu mijn ogen weer laten wennen aan normale beelden. Gewoon koppijn van Yeahronimo.

Ik hoop dat het meevalt Jelle.
Afbeelding
Jelle E
Nieuw talent
Berichten: 142
Lid geworden op: 02-12-2002 16:52
Locatie: Nunspeet

Bericht door Jelle E »

Ja, ik heb hem gebeld en geen gehoor, dus ik vrees het ergste
We're still a bunch of tough bastards.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Jelle, Eric zit dus inderdaad in LWD, vast. Maar volgens The Rock II heeft hij niks gedaan. Hij had even met hem gepraat. Rock is zonet weer vrij gekomen.

Btw, 't waren geen Feyenoord-supporters op het station in Zwolle. Alleen was er flink wat politie vanwege wedstrijd Zwolle. Toen er iets was is de politie direct los gegaan - zo is de lezing - en toen ging het mis. Paar ma opgepakt, rest direct in trein gezet en naar Heerenveen gestuurd. Onderweg dus sloperij waarna ze zijn vervoerd naar LWD. Daar stond het havle Friese politekorps ze op te wachten. In een cel gestopt en nu worden ze een voor een voorgeleid aan de hulpofficier van justitie.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Een verslag uit de oorlogszone.

Ik ben net terug. En ben waarschijnlijk, met Marco, de enige die nu weer thuis zit. We zijn als honden behandeld. Voor Jelle, Erik leeft nog.


Velen in de trein hadden geen notie wat er allemaal gebeurd is. Laat ik maar bij het begin beginnen. Het meeste volk wat van plan was om met de trein naar Arnhem te vertrekken kwam bijeen in de Trend. Een vrij volle Trend die weer terug deed denken naar hoe het was. Enige verschilen was een ander team achter de tap en een leeg plafond. De klanditie was weer als vanouds. Veel bekende gezichten. Rond een uur of half 5 werd koers gezet naar het station. Er had al veel bier gevloeid, en er zou meer vloeien.

Rond 5 uur kwam de trein binnen lopen. Het meeste Heerenveenvolk stapte voorin de trein, ik en nog anderen gingen een coupé terug zitten. Er was meer ruimte en, zeg het nu zelf, het was er rustiger. Bij station Wolvega leek het of er opvallend veel passagiers instapten. Deze kwamen echter uit de eerste coupé.

Er scheen bij het instappen een ruit van een tussendeur te zijn gesneuveld maar er zijn ook verhalen die vertellen dat de deur reeds een barst vertoonde toen die binnen was gelopen. In dat geval werd de schuld dus afgeschoven op de Heerenveenfans. Ik kan er slechts over speculeren. Laat een ander het maar duidelijk maken.

Voor de trein binnenliep in station Zwolle werd er omgeroepen dat de trein uit roulatie zou worden gehaald en iedereen diende over te stappen. Er was een mankement geconstateerd. Ik wist op dat moment niet wat voor mankement. Op het perron aangekomen werd iedereen, inclusief de normale reizigers, tegengehouden. En hier begon de ellende al goed.

Ik nam een blik in de eerste coupé. Buiten een bende was er verder niets van vernielingen te zien. Ik heb de tussendeur die gesneuveld was niet gezien. Een sjaaltje had hetzelfde effect als een Davidsster, je was schuldig, op z'n minst hoorde je erbij. Me van geen kwaad bewust vroeg ik me af wat de bedoeling was. De spoorwegpolitie, niet de normale politie, besloot de trein met inhoud terug te sturen. Daar was niemand van gediend en dat werd bekrachtigd met een sit-down op het perron.

Kansloos voor die overmacht. We werden weer teruggedreven in, een deels zelf gecreeerde,veewagen. Er zijn een aantal mensen uitgeselecteerd die meteen gearresteerd werden. Na veel gemok werd de terugweg weer aangevangen. Ik was inmiddels des duivels door dit onrecht en was de trein al voortijdig ingegaan. Ik zat deze keer voorin de trein samen met een aantal begeleiders, reservewouten en een politiekeffer. Deze keer reed ik eerste klas.

Grote verrassing. De trein remde niet voor Heerenveen maar ging linea recta naar het kamp van de vijand: Leeuwarden. Daar aangekomen was het Cambuurvolk reeds opgetrommeld door de propagandamachine van Omrop Fryslân. Het was er nogal druk. Buiten een divisie politiemensen zag ik ook een ambulance en brandweer. De trein stond stil en iedereen werd naar voren gedirrigeerd.

Ik was er als een van de eerste en kon dan ook snel de trein verlaten. Flitslichten en camera's kwamen me tegemoet. Ik begreep ineens hoe Rob Oudkerk zich voelde. We waren al veroordeeld. De bus liep tergend langzaam vol. Er werden steeds groepjes van 10 personen doorgelaten.

Ik had geen idee wat er op de terugweg is gebeurd in de laatste coupé. Het schijnt er een pandemonium te zijn geweest maar ook hier heb ik niets van gezien. Ik kon sowieso niet naar de achterste wagon gaan. Er stond een stevig politiecordon op de gallerij. In de bus hoorde ik op de radio een verslaggever van Omrop Fryslân vertellen wat er allemaal gebeurd was. Brandstichting, vernielingen, you name it.

Na een goede drie kwartier gingen twee bussen in colonne naar het politieburo. Daar aangekomen stond de bus zeker een uur op de parkeerplaats zonder dat er ogenschijnlijk iets gebeurde. Een aantal supporters kreeg last van hoge druk in de blaas maar mochten de bus niet verlaten. Uiteindelijk liet de politie een aantal ernstige gevallen wildplassen tegen de gevel gebouw F van het politie complex.

Het ANP nieuws meldde dat er problemen ontstonden met een aantal Feyenoord fans. Complete lariekoek! In geen velden of wegen te vinden, en bovendien heb ik niets persoonlijks tegen hen.

Daar was de kous nog niet mee af... We mochten uiteindelijk de bus verlaten. Maar nog waren we niet binnen. We werden eerst opgehouden in een kooi zonder dak. Het moest er nog van komen dat het regende. Het was gelukkig droog. Mondjesmaat werd een aantal supporters binnengelaten. Uiteindelijk was het ook mijn beurt. Alles moest uit mijn zakken worden gehaald. Ik kon eens zelfmoord plegen zeker... Alle personalia werden genoteerd en ik werd gefoulleerd door een foeilelijke politiemuts.

De inhoud van de eerste bus bleek bijeen te zijn gedreven op de luchtplaats van het buro. Uiteindelijk was de laatste fan binnen en kon het wachten beginnen. De luchtplaats had twee deuren. Veel fans stonden bij de verkeerde deur. Deed me aan Ren-je-rot. Ik stond bij de goede deur en was als eerste aan de beurt om een PV op te laten maken. De beschrijving van wat ik gezegd heb staat hierboven.

Ik had geluk. Ik kom niet uit Heerenveen maar uit Stiens, vlak bij Leeuwarden. Marco woont in Leeuwarden. Anderen hadden minder geluk. Wij twee mochten omdat we toch dichtbij wonen meteen door de voordeur vertrekken. De anderen moesten weer buiten gaan staan in de kooi tot iedereen zijn PV had afgegeven. En dat gebeurde één voor één. Dus wat ik verwacht is dat op het moment van schrijven de fans nog steeds in de kooi wachten tot de laatste persoon is verhoord. Daarna zal iedereen naar Heerenveen worden gebracht.
Edit: Het klopt. Ik heb net met Erik G. gebeld en inderdaad staan ze nog in de de kooi. Inmiddels is het half 12 geweest.

Ik zit alweer thuis....

Schuldig aan vernielingen, alleen op basis van een Heerenveensjaaltje. Mocht er een schadevergoeding worden gevraagd dan zijn ze met mij nog niet klaar. Sterker nog, de NS is helemaal nog niet klaar met mij. Ik eis genoegdoening. De prijs van een toegangskaart en het treinkaartje is nog het minste wat ik terug wil hebben!

Het leed werd in ieder geval verlicht door wat er in de Gelredome gebeurde. We hebben weer gewonnen. Maar 70 fans konden het niet meebeleven. En dat begon allemaal door een kapotte ruit.... die misschien niet eens door een supporter hoeft te zijn vernield...
Laatst gewijzigd door Beetle op 25-01-2004 00:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Wéér uit!!!!
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Ik vind je vergelijkingen met WOII beneden alle niveau, Beetle. Ik heb begrip voor je emoties en frustraties en geloof je op je woord maar het lijkt me niet nodig die vergelijkingen te maken.

Voor de rest: tja, het klinkt herkenbaar 8)
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Toegegeven. Het is wat te hard. Ik heb het meeste eruit gehaald.
Wéér uit!!!!
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Beetle schreef:Toegegeven. Het is wat te hard. Ik heb het meeste eruit gehaald.
Thanks!!!
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2447
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Ik hoop dat ze alleen de schuldigen aanpakken, en niet de rest de dupe laten worden.

Dit motiveerd trouwens ook de supporters TOTAAL NIET om met uitwedstrijden mee te gaan.
Gebruikersavatar
Noukske
Invaller
Berichten: 293
Lid geworden op: 08-09-2003 21:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door Noukske »

Tsjonge jonge..wat een klein groepje wel niet voor de hele groep kan verpesten :urgs:
Vuurwerk gooien, stoelen vernielen...erg triest! Er waren ook nog supporters tussen die 'gewoon' naar Vitesse-Heerenveen wilden...!!

Aangekomen bij het Gelredome was er eerst flink gezeur mbt de kaartjes..iedereen moest op een lijst staan en anders kreeg diegene geen kaartjes..wat lange wachtrijen en veel irritaties opwekte. In het stadion gekomen was de treinreis het onderwerp van gesprek. Enkele stewards praatten over een ramp voor het imago van Heerenveen...
De wedstrijd zelf was niet echt van hoogstaand niveau. Wel was Heerenveen de betere ploeg met een goed spelend middenveld. Ook vond ik Hannu Haarala aardig spelen op de rechtsback positie. Vonk keepte ook weer een goede wedstrijd!!
En na de wedstrijd kwamen de spelers nog uitgebreid naar het vak om ons te bedanken en n feestje te vieren :stan:
Laatst gewijzigd door Noukske op 25-01-2004 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2447
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Noukske schreef:Tsjonge jonge..wat een klein groepje wel niet voor de hele groep kan verpesten :urgs:
Vuurwerk gooien, stoelen vernielen...erg triest! Er waren ook nog supporters tussen die 'gewoon' naar Vitesse-Heerenveen wilden...!!

Aangekomen bij het Gelredome was er eerst flink gezeur mbt de kaartjes..iedereen moest op een lijst staan en anders kreeg diegene geen kaartjes..wat lange wachtrijen en veel irritaties opwekte. In het stadion gekomen was de treinreis het onderwerp van gesprek. Enkele stewards praatten over een ramp voor het imago van Heerenveen...
De wedstrijd zelf was niet echt van hoogstaand niveau. Wel was Heerenveen de betere ploeg met een goed spelend middenveld. Ook vond ik Hannu Haarala aardig spelen op de rechtsback positie.
Was toch wel even verbaasd om haarala op rechts back te zien ... maar ik heb Seip in de samenvatting meer fouten zien maken dan hem, dus opzich kan het in noodgevallen dus wel :)
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

'k Vond Hannu op de rechtsback idd erg goed. Fijn dat ze in die sporthal de kachel weer even aanzetten. :?

Iemand vroeg een tijdje terug of ie problemen kreeg omdat ie zijn kaart had uitgeleend. Volgens mij blijf je als houder van de kaart verantwoordelijk voor wat ermee gebeurt. Dus als diegene de keet heeft afgebroken, zou ik maar een abonnement op Canal + organiseren.
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2447
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

TORCIDA schreef:lees helaas weer lekkere ongenuanceerde antwoorden van mensen die er niet bij waren en rampberichten voor geloofwaardig nemen. :blbl:

er zijn dingen gebeurd die absoluut niet kunnen, maar het verhaal heeft wel heel duidelijk twee kanten. !!
Dat hou je toch ...
remko
Nieuw talent
Berichten: 143
Lid geworden op: 03-12-2002 16:51

Bericht door remko »

Even terugkomend op waar over het gaat.
Selakovic speelde een behoorlijke pot, ook Seip was prima,
knopper iets minder ook al werkte ie wel hard, maar hij moet wat minder snel z'n poot terug trekken.


Volgens mij neemt Beetle vaak de foto's bij wedstrijden,
hij is deze keer niet daartoe in staat geweest denk ik,
heb je nog foto's nodig?
ik heb nog wel een aantal.
zeg et maar:)
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Prima. Zend maar een pb.
Wéér uit!!!!
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

TORCIDA schreef: er zijn dingen gebeurd die absoluut niet kunnen, maar het verhaal heeft wel heel duidelijk twee kanten. !!
Maar er is maar 1 partij schuldig, lijkt me toch?
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

Ikzelf heb het noet gehoord, maar iemand zei dat Riemer op de radio knap over de rooie was. Degenen die ze al kenden en die hier nu weer bij betrokken waren, hoefden niet te rekenen op een tijdelijk stadionverbod. Daaruit maak ik op dat ze er dus niet meer inkomen.
Jelle E
Nieuw talent
Berichten: 142
Lid geworden op: 02-12-2002 16:52
Locatie: Nunspeet

Bericht door Jelle E »

Daaruit maak ik op dat ze er dus niet meer inkomen.
En hopelijk levenslang niet meer. :blbl: al is mijn eigen zoon de dupe.

Natuurlijk zijn er altijd twee kanten aan de waarheid, maar het valt mij op dat degene die gepakt zijn nooit wat gedaan hebben, onrechtvaardig behandeld worden, hun leven zullen beteren en al die onzin meer. ik word niet goed van die verhalen, en hopelijk justitie en de KNVB ook niet.
We're still a bunch of tough bastards.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Hier zullen ongetwijfeld wel fikse stadionverboden uit voorkomen, ook levenslang. Maar ik hoop wel dat ze zorgvuldig te werk gaan en alleen die mensen pakken die ook daadwerkelijk iets gedaan hebben, wat dat dan ook geweest mag zijn.

Maar het moet ook duidelijk zijn dat de meesten helemaal niks uitgehaald hebben. Ik was er inderdaad niet bij, maar heb van The Rock een zeer gedetailleerd verslag gekregen, al op de terugreis naar Heerenveen c.q. Leeuwarden.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Nog twee Heerenveen-supporters vast na vernielen trein 25-01-2004


Twee supporters van de Friese voetbalclub Heerenveen zitten zondagochtend nog vast op een politiebureau in Leeuwarden. Het tweetal maakte zaterdagavond deel uit van een groep van 73 supporters die een trein vernielde tussen Zwolle en Heerenveen. De twee die nog vastzitten, worden verdacht van openbare geweldpleging.

De groep was op weg naar Arnhem, waar hun club zaterdagavond speelde tegen Vitesse. Al op de heenweg werden vernielingen aangericht in de trein. De groep werd uiteindelijk in Zwolle teruggestuurd nadat zij met een aantal Zwolle-supporters op de vuist was gegaan. De politie IJsselland hield in Zwolle acht supporters aan voor openbare geweldpleging.

Op de weg terug werd nogmaals een trein vernield. Het meubilair werd kapotgesneden, er werden kleine brandjes gesticht en er werd enkele keren aan de noodrem getrokken. De 73 supporters werden allemaal op het politiebureau in Leeuwarden verhoord, waarna de meeste van hen rond half twee in de nacht met bussen werden teruggebracht naar Heerenveen.
Novum Nieuws

Trouwens, volgens OF vanochtend ging het om een 23-jarige Damwoudster en een 26-jarige Jouster die nog vastzitten in Zwolle...
fuss
Bankzitter
Berichten: 165
Lid geworden op: 15-05-2003 20:41

Bericht door fuss »

t was me t avondje wel zeg, en een honger dat ik had na al dat wachten :(
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

En hopelijk levenslang niet meer. Al is mijn eigen zoon de dupe.
Ik denk dus dat Riemer met niet tijdelijk idd levenslang bedoelde. Hij schijnt gisteravond na achten op de radio te zijn geweest en hij had wat namen gehoord. Die kwamen hem bekend voor en hij was 'not amused'.
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

Wij hoorden in het stadion trouwens dat tachtig kaarten voor het uitvak wel waren betaald maar niet opgehaald.
fuss
Bankzitter
Berichten: 165
Lid geworden op: 15-05-2003 20:41

Bericht door fuss »

Forza schreef:Wij hoorden in het stadion trouwens dat tachtig kaarten voor het uitvak wel waren betaald maar niet opgehaald.
lijken me die 80 man die met zn allen zaten de zingen in de gevangenis (waaronder ikzelf:()

ik vind het optreden van de politie ronduit belachelijk en zwaar overdreven (in eerste instantie). Oke het vernielen van een ruit is niet goed te keuren, maar om om die reden 80 man terug te sturen, vind ik toch wel overdreven. Met alle gevolgen vandien :(
Jelle E
Nieuw talent
Berichten: 142
Lid geworden op: 02-12-2002 16:52
Locatie: Nunspeet

Bericht door Jelle E »

ik vind het optreden van de politie ronduit belachelijk en zwaar overdreven (in eerste instantie).
Zo, daar hebben we de eerste dooddoener al!
Je hebt me je poten van andermans spullen af te blijven, je te gedragen tegenover je medemens. De politie had wat mij betreft dat hele zooitje wat zich supporter noemt helemaal lens mogen slaan tot het kreupele toe.
We're still a bunch of tough bastards.
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Ik ben het met je eens hoor Jelle maar gezien mijn eigen ervaring met politie en club is de andere kant van het verhaal wel enigszins interessant.

En ik heb het akelige gevoel dat het Riemer wel heel erg goed uitkomt. Hij duikt er als een gulzige slang bovenop, het lijkt me beter dat hij ook eerst de rapporten afwacht.

Maar degenen die verantwoordelijk waren, moeten boeten, dat lijkt me duidelijk. Of dat nou meteen levenslang moet, is weer een andere vraag.
fuss
Bankzitter
Berichten: 165
Lid geworden op: 15-05-2003 20:41

Bericht door fuss »

Jelle E schreef: Zo, daar hebben we de eerste dooddoener al!
Je hebt me je poten van andermans spullen af te blijven, je te gedragen tegenover je medemens. De politie had wat mij betreft dat hele zooitje wat zich supporter noemt helemaal lens mogen slaan tot het kreupele toe.
ik kom toch niet aan andermans spullen of wel dan? Ik betaal fucking 25 euro (15 kaartje + 10 treinkaart) Om naar die wedstrijd te gaan. Niet om klappen te krijgen van de politie en afgevoerd te worden als vuil naar leeuwarden. Kom op zeg. Dr zijn gasten gemept (jammer dat ik geen foto van die politie man heb) die niet snel genoeg de trein in konden komen omdat het er gewoon vol stond. En wat was de reden dat we terug moesten? 1 raam (ik keur het uiteraard niet goed), maar om daardoor ieders avond te verzieken?
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Dr zijn gasten gemept (jammer dat ik geen foto van die politie man heb) die niet snel genoeg de trein in konden komen omdat het er gewoon vol stond.
Bekend fenomeen fuss. Zo heb ik eens een beurs dijbeen opgelopen dankzij een knuppel. Ik stapte niet snel genoeg in. Nee, gek als de rest in de coupé niet doorloopt en de ingang dus blokkeert. Dit was overigens in Arnhem na de wedstrijd.
De politie had wat mij betreft dat hele zooitje wat zich supporter noemt helemaal lens mogen slaan tot het kreupele toe.
Jelle, nu draaf je door. Zoals wel duidelijk mag zijn is niet de hele groep verantwoordelijk! Wat er op de terugweg is gebeurt is wel belachelijk!

En dan gaan mijn 'special thanks' nog uit naar de treinslopers die er voor gezorgd hebben dat ik in het vervolg vrij vervoer wel kan vergeten... :urgs: Wie zich aangesproken wil voelen mag dat doen.
Gebruikersavatar
Noukske
Invaller
Berichten: 293
Lid geworden op: 08-09-2003 21:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door Noukske »

lees helaas weer lekkere ongenuanceerde antwoorden van mensen die er niet bij waren en rampberichten voor geloofwaardig nemen
Doel je hierbij op mij? Ik zat inderdaad niet in de trein, maar was wel op station Meppel op mn vriendin Taz aan het wachten, die wel in de desbetreffende coupe zat...
fuss
Bankzitter
Berichten: 165
Lid geworden op: 15-05-2003 20:41

Bericht door fuss »

Noukske schreef: Doel je hierbij op mij? Ik zat inderdaad niet in de trein, maar was wel op station Meppel op mn vriendin Taz aan het wachten, die wel in de desbetreffende coupe zat...
en heb je haar nog teruggevonden?
Gesloten