24-01-2004: Vitesse-sc Heerenveen (0-1)

> voor al het historische leesvoer...

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

Het gooien van een sigarettenpeuk uit het autoruit is dat tegenwoordig ook al, dus ik ben bang dat er ergens vast een regel bestaat, die zegt dat zoiets niet mag...
Gebruikersavatar
Noukske
Invaller
Berichten: 293
Lid geworden op: 08-09-2003 21:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door Noukske »

Tsja, als we het daar over gaan hebben....er staat ook in de trein dat je niet al te luid mag bellen, laat staan keihard zingen.. :)
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Maar ja, laten we eerlijk zijn, het gooien van een blikje bier uit een raam is natuurlijk strafbaar, maar het gaat wel om een kleinigheid. Dat zullen één van de de kleinigheden zijn waarvoor mensen, terecht, gestraft zullen worden.
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Kan iemand mij de column van Atsma mailen of kan ik hem ergens vinden?
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Afbeelding

Wil bij jullie ook het onderste stuk niet laden?

Edit:
Ik heb de scan nogmaals ge-upload en deze keer kwam die wel compleet in beeld.

Ik ben schuldig....
Ik had strijkers mee.....

Ik heb trouwens het complete transcript van het politieverkeer hier. Het monniken werk was al gedaan door Johannes Kingvak 13. Ik heb hier en daar nog wat dingen weten te ontcijferen en het is nu zeker 95% correct. Ik zit nog even te twijfelen om het hier neer te zetten.
Laatst gewijzigd door Beetle op 27-01-2004 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wéér uit!!!!
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Bedankt Beetle, ik ga ook even werk van Joop A. maken. 8)
Zet maar niet alles hier neer, misschien beter dat er wat te raden overblijft.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Ik kan wel even een samenvatting geven.

Als we het geluidsfragment als hou-vast hebben dan komen we de trein uit na 3 minuten en 10 seconden.
Tien seconden later wordt dit gezegd:
- He, even hier tussendoor. 60 supporters stappen nu de trein uit, dus ik wil graag eh… alle vuisten die kant op.
Na 3 minuten en 40 seconden wordt gezegd:
= Alles van het voetbal is daar naar toe.
En dáár wordt een cruciale fout gemaakt! Er wordt verondersteld dat alles van het voetbal bestemd is voor de richting Zwolle stadion!

Na 5 minuten en 40 seconden wordt dit gezegd:
- Is het verstandig dat ik bussen die kant op laat gaan?
- Ja Connexion-bus die we hebben moeten ook echt deze kant op.
- Zijn we mee bezig.
Ze zijn dus bezig bussen te regelen om ons naar het Zwolle stadion te brengen.

Na 7 minuten en 7 seconden wordt gezegd dat de Connexxion bus aan de voorzijde van het station moet komen.

Na 7 minuten en 23 seconden wordt verteld:
- Het zijn Heerenveen supporters die zijn op weg naar Arnhem, over.
Boem! Dat is de eerste keer dat "Heerenveen supporters" bij naam worden genoemd! En dat is ruim 3 minuten na aankomst op het station. En al die tijd denkt de politie dat de supporters in Zwolle noord moeten wezen! Hier heeft de politie gefaald!

Even later wordt gemeld dat er 20 supporters zich misdragen. Er wordt echter niet verteld bij welke club die horen!

Na 12 minuten en 30 seconden:
Euh… de bus van Connexion die staat eh… ter hoogte van de taxi standplaats, voor het station.
- Laat hem daar even stand-by staan eh…., Henk. Je weet maar nooit. (geblaf achtergrond)
Dat is dus bijna 10 minuten na aankomst in Zwolle. Inmiddels is dus duidelijk dat we de aansluiting naar Arnhem gaan missen. Er waren normaal gesproken 9 minuten nodig voor de overstap! Nu heeft de politie een probleem. De fans kunnen in feite geen andere kant op dan terug naar Heerenveen. Er is nog steeds geen bevel gegeven iedereen aan te houden.

N 17 minuten en 26 seconden is de trein naar Arnhem al lang vertrokken en wordt dit gezegd:
- Euh, jongens laten we es vragen: regelen jullie assistentie aan Henk, want dit gaat niet goed!
- Aan allen: De Connexxion bus die staat voor het station, daar kunnen ze in.
- Jongens, de hele trein wordt vernield nu, hoor. Ik denk dat we compleet moeten aanhouden!
Het hoge woord is eruit. Wat de vernielingen gestart heeft, wie en van welke club de daders waren is onbekend. Wel is bekend dat er parrallel aan de trein er Zwolle fans waren maar ik ga er toch van uit dat Heerenveen supporters dingen begonnen te vernielen. De vlam is in de pan geslagen en iedereen wordt de trein weer in gemept.


Conclusie:
Waar ligt de oorzaak? Voor een groot gedeelte bij de politie. Die hield de boel tegen in de veronderstelling dat de eindbestemming van de fans het Zwolle stadion was. Drie minuten later werd duidelijk dat de Heerenveenfans niets in de stad hadden te zoeken. En nadat de boel lang genoeg was vast gehouden was er geen andere oplossing mogelijk dan de weg terug. Let wel: die situatie is door de politie veroorzaakt!

De schade aan de trein, de ruit dus, was onderling al geregeld met de stewards en de conductrice.

Wat er op de terugweg is gebeurd is niet goed te praten maar wel begrijpelijk. Enig ander verwijt dat de fans zal worden gemaakt is de drank die aan boord was. Verder was het een flater van de politie om de stewards vóór in de trein te zetten en ze niet naar de coupé te leiden waar het op dat moment oorlog was.

Mevrouw Gardeniers van de politie:
Hoe dúrft u te zeggen dat de politie goed is opgetreden??! De politie was helemaal niet voorbereid op een grote groep mensen uit Friesland die onderweg waren naar Arnhem. De Politie in Heerenveen valt ook te verwijten dat ze de politie IJsselland niet op de hoogte heeft gesteld van deze groep. De politie was in Heerenveen op het station aanwezig.

Ten slotte nog een goed woord voor de uitvinders van C2000. Ik dank u hartelijk voor de vertraging bij de invoering van dit digitale communicatie systeem. Mét dit systeem in functie hadden we nooit achter de waarheid gekomen en was dit wat hierboven staat onbekend gebleven.

Deze tekst, plus het complete transcript van het politieverkeer (in woord en geluid) zal ik in de gracht overhandigen aan de eerste Anker die ik tegenkom morgen. Die jongens zijn mediageil en weten deze olifant om te toveren in een mug! En als het een beetje mee zit doen ze het nog pro-deo ook nog!

Eerherstel, en niets anders. De vernielingen waren te voorkomen geweest. Ze hebben plaatsgevonden en zijn niet meer terug te draaien. Wat wel terug te draaien is, is het terugwinnen van onze goed naam.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
mechielz
Basisspeler
Berichten: 902
Lid geworden op: 08-09-2003 19:08
Contacteer:

Bericht door mechielz »

Klasse Beetle!

En mocht het weer zo ver komen dat je Omrop Fryslan o.i.d. moet verschijnen slik dan eerst even je pilletjes en haal even een paar keer diep adem :wink:
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

ze denken als ik t weer hoor dat het rbc supporters zijn volgens mij, ze zeggen zelfs let wel we willen ze de stad niet inhebben.
daar trek ik als conclussie dat ze niet eens op de hoogte zijn.
we hadden 9 minuten om over te stappen, na 9 minuten is onze trein al weg.
dus kunnen ze niet meer anders en beginnen ze ons in de trein te slaan.
op een gegeven moment willen ze ons doorhebben naar arnhem. maar waarom is dat niet gebeurd????
Lang leve het censuur
fuss
Bankzitter
Berichten: 165
Lid geworden op: 15-05-2003 20:41

Bericht door fuss »

Cross79 schreef:ze denken als ik t weer hoor dat het rbc supporters zijn volgens mij, ze zeggen zelfs let wel we willen ze de stad niet inhebben.
daar trek ik als conclussie dat ze niet eens op de hoogte zijn.
we hadden 9 minuten om over te stappen, na 9 minuten is onze trein al weg.
dus kunnen ze niet meer anders en beginnen ze ons in de trein te slaan.
op een gegeven moment willen ze ons doorhebben naar arnhem. maar waarom is dat niet gebeurd????
denk door die zwolle supporters die in de buurt waren.
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

Ik blijf erbij dat het de Spoorwegpolitie is geweest die in paniek is geraakt. Door de trein die na negen minuten weg was, door de Zwolle-supporters aan de voorkant van het station en de RBC-supporters die (neem ik aan) nog moesten komen. De SWP heeft de Politie IJsselland toen opdracht gegeven om jullie de trein weer in te werken.
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Heb vanmiddag met een agent gesproken en die wist mij te melden dat het de spopo is geweest die opdracht heeft gegeven de hele bups terug te sturen, de ware reden weet ik niet.
Maar ik denk dat het grove blunders zijn geweest door te veronderstellen dat we supporters waren die naar een match van zwolle wilden, die komen toch niet uit de trein vanuit Leeuwarden???????
Slaat werkelijk alles deze blunders.
Lang leve het censuur
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Damn, dat voelt goed! Ik ga ff wat cd-tjes branden. Joop Atsma heeft nog niet gebeld. Ben ook benieuwd wat Jaap in de pen heeft over hem.

Zeg Jaap,
Je had het over dat alles weer werd gezegd als waren we slachtoffers. Hoe denk je er nu over?
Wéér uit!!!!
eddie
Nieuw talent
Berichten: 135
Lid geworden op: 02-12-2002 14:27

Bericht door eddie »

Ik denk dat iedereen hier er nu wel zo'n beetje overtuigd is dat er verkeerd gehandeld is door spoorwegpolitie en de gewone politie. Wat ik trouwens nog wel vreemd aan het verhaal vind is dat de trein niet door mocht i.v.m. schade. Welke redenen zijn hiervoor, veiligheid??? Vervolgens wordt de zelfde trein wel teruggestuurd, gelden dan ineens andere regels.

Het andere wat me bij deze gebeurtenissen stoort is dat het verkeerd handelen van de polities als excuus wordt gebruikt (door sommigen in ieder geval) voor het aanrichten van allerlei vernielingen in de trein op de terugreis. Dit blijft in mijn ogen onacceptabel en vanuit dat oogpunt kan ik me de opstelling van de club ook voorstellen. Als je dit accepteer dan betekent dat een vrijbrief voor een ieder die denkt dat hem onrecht is aangedaan. Dus vernielingen als een scheidsrechter bijvoorbeeld onterecht een strafschop tegen heerenveen heeft gegeven mag dan ook. Of naar het dagelijks leven vertaald: je krijgt geen voorrang van een automobilist dus mag je zijn auto verbouwen of nog erger je wordt ten onrecht geschorst van school en ................
Het is misschien wel wat gecharceerd maar de vernielingen op de terugreis zijn met geen enkel excuus goed te praten.
fuss
Bankzitter
Berichten: 165
Lid geworden op: 15-05-2003 20:41

Bericht door fuss »

eddie schreef:Ik denk dat iedereen hier er nu wel zo'n beetje overtuigd is dat er verkeerd gehandeld is door spoorwegpolitie en de gewone politie. Wat ik trouwens nog wel vreemd aan het verhaal vind is dat de trein niet door mocht i.v.m. schade. Welke redenen zijn hiervoor, veiligheid??? Vervolgens wordt de zelfde trein wel teruggestuurd, gelden dan ineens andere regels.

Het andere wat me bij deze gebeurtenissen stoort is dat het verkeerd handelen van de polities als excuus wordt gebruikt (door sommigen in ieder geval) voor het aanrichten van allerlei vernielingen in de trein op de terugreis. Dit blijft in mijn ogen onacceptabel en vanuit dat oogpunt kan ik me de opstelling van de club ook voorstellen. Als je dit accepteer dan betekent dat een vrijbrief voor een ieder die denkt dat hem onrecht is aangedaan. Dus vernielingen als een scheidsrechter bijvoorbeeld onterecht een strafschop tegen heerenveen heeft gegeven mag dan ook. Of naar het dagelijks leven vertaald: je krijgt geen voorrang van een automobilist dus mag je zijn auto verbouwen of nog erger je wordt ten onrecht geschorst van school en ................
Het is misschien wel wat gecharceerd maar de vernielingen op de terugreis zijn met geen enkel excuus goed te praten.
is er iemand die zegt dat dit goed te praten is? NEE.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Nergens heb ik het goedgepraat. Ik heb hoogstens aangekaart dat de ernst van de vernielingen veel minder had kunnen zijn dan hoe het uiteindelijk werd....
Wéér uit!!!!
eddie
Nieuw talent
Berichten: 135
Lid geworden op: 02-12-2002 14:27

Bericht door eddie »

fuss schreef: is er iemand die zegt dat dit goed te praten is? NEE.

Als je alle berichten goed leest zijn er wel mensen die het begrijpelijk/verklaarbaar vinden dat er vernielingen op de terugreis zijn gepleegd. Ik sprak over sommigen trouwens, gelukkig veroordeeld het merendeel de vernielingen ook.
jeroentjeheerenveen
Invaller
Berichten: 337
Lid geworden op: 22-12-2003 17:40
Locatie: franeker

Bericht door jeroentjeheerenveen »

eddie zegt hier iets heel opmerkelijks, er moest in zwolle toch overgestapt worden omdat er aan de trein wat mankeerde, maar hij kon wel helemaal trug rijden na lwd, dat volg ik duzz ff niet.

ergens d8 ik al toen ik dit verhaal hoorde in de sporthal van vitesse, er moet ergens iets verkeerd zijn gegaan, nau dat de politie verkeerd gehandeld heeft lijkt mij nu wel duidelijk, dat de trein gesloopt is jah, ken me er frustratie wel indenken.
jah dat het fout is hoef je natuurlijk geen discussie over te houden.

ik baalde trouwens stevig toen ik hoorde dat jullie nie in arnhem kwamen, maar vele andere mensen reageerden er maar gewoon op, weet niet precies waarom.

word trouwens op straat veel aangesproken over het incident, maar jah dat heb je met die media iedreen leest al die opgeblazen verhalen.

beetle zo rond vak 3 en 4 zal je denk ik wel snel een ankertje vinden :wink:
h'veen supporter ben je nie even, maar voort leven!!!
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Goed werk, Beetle.

Wat mij betreft overhandigen we al dit bewijsmateriaal aan de gebroeders Anker in de eerste helft morgenavond tegen Ajax. Die zitten toch alijd in vak 4 op de eerste rij. Met de groep onschuldigen door de gracht naar de groep. Om zo een positieve wendig te geven aan dit hele verhaal. De club zal toch ook willen dat het negatieve wordt omgezet naar het positieve en misschien kunnen we daar zo een steentje aan meedragen. Wie vind dit een goed idee?
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

denk toch eerder vak 2 op 1 van de eerste 5 rijen
Lang leve het censuur
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Beetle schreef: Zeg Jaap,
Je had het over dat alles weer werd gezegd als waren we slachtoffers. Hoe denk je er nu over?
Genuanceerder maar ik bedoelde het ook al genuanceerd eigenlijk. Nu ik het hele verhaal in puzzelstukjes bij elkaar lees, wordt het me wel duidelijk hoe ongecontroleerd de hele situatie is geweest. Dat de politie zo handelt, verbaast me niet. De directe reactie van de club stelt me wel erg teleur.

Maar vernielingen zijn uit den boze en die zijn wel gebeurd, ook al was dat na deze rare situatie. En dat moet niet weggemoffeld worden. Vernielingen, dingen uit de trein gooien, noodrem e.d. - dat zijn dingen die ook door onze supporters zijn gedaan en waar mensen verantwoordelijkheid voor moeten nemen. Dat maakt het ook een stuk sterker om de rest op te lossen.
Roukie67
Bankzitter
Berichten: 161
Lid geworden op: 03-12-2002 14:45
Locatie: Akkrum

Bericht door Roukie67 »

De vernielers zullen zich toch echt moeten melden. En vervolgens ook moeten worden gestraft. Anders zul je er met Riemer niet uit komen volgens mij.
GSVK, the Blue Devils!!
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Hoe wil je erachter komen wie de vernielers zijn, nu draaien enkele onschuldigen ervoor op.
Ikzelf heb bekend 1 tl buis te hebben gesloopt, zweer dat t niet meer is geweest.
Namen weet ik ook niet, en al wist ik ze dan gaf ik ze nog niet, het raam is ook bekend door de dader, de rest zul je nooit achterhalen, dat bewijsmateriaal is er simpelweg niet.
Lang leve het censuur
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

http://sc.heerenveen.org/?p=supporters/column/102

Hier mijn open brief aan Joop Atsma, ik zorg ervoor dat hij hem ook te lezen krijgt.
Gebruikersavatar
kingvak13
Bankzitter
Berichten: 150
Lid geworden op: 23-11-2003 16:58
Locatie: Zwolle

Bericht door kingvak13 »

Klasse, Jaap!

Deze open brief aan de heer Atsma is bloedscherp, raakt kant en wal ;-), zegt waar het op staat en toch blijft de toon netjes.

Kortom, weer een mooi stukje schrijversvakmanschap! (net als je voorgaande columns, overigens!)
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Het aan de noodrem trekken (wat geen nut had, die was uitgezet) zou je ook genuanceerd kunnen bekijken. Als je ziet dat er brand ontstaat kan ik me zo'n actie namelijk wel voorstellen. Echter, het zal misschien ook baldadigheid zijn.




Hoe dan ook, dat is niet aan mij om dat te beoordelen.

En dat stukje over Atsma! Heavy! Misschien moet je de scan van mijn artikel er bij zetten. (wel ff van mijn server trekken want ik heb die niet eeuwigdurend op de server staan....)


Eh... volgende stap. Wie belt de VARA? Misschien mail ik ze wel. :) (Maar als anderen het willen doen is dat ook goed, wel even laten weten.)
Wéér uit!!!!
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

Wanneer komt de officiele verklaring van Heerenveen? Het was toch de bedoeling om dat gister te doen na alle gesprekken die Riemer met verschillende instanties heeft gehad?
Ben heel benieuwd en hoop dat ze hier toch ook eens lezen naar de gang van zaken want hier zijn al bijzonder veel onwaarheden en onduidelijkheden achterhaald.
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Ik heb inmiddels een reactie van Joop Atsma gehad. Helaas voorspelbaar, ik heb niet het gevoel dat hij open staat voor verhalen die zijn eigen waarheid kunnen beinvloeden. De supporters waren fout, en niemand anders.

Ik laat het daar verder maar bij denk ik.
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2451
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Jaap F. schreef:Ik heb inmiddels een reactie van Joop Atsma gehad. Helaas voorspelbaar, ik heb niet het gevoel dat hij open staat voor verhalen die zijn eigen waarheid kunnen beinvloeden. De supporters waren fout, en niemand anders.

Ik laat het daar verder maar bij denk ik.
Helaas ... Supporters zaten natuurlijk ook fout ... maar andere instanties hebben ook fouten gemaakt.

Maar ja ...
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Kom op Jaap, niet zo makkelijk...

Hij kan dan wel roepen dat de supporters fout waren - en een aantal was dat natuurlijk ook - maar die andere 99% is door hem ook afgeschilderd als losgeslagen hooligan. Dat kan natuurlijk niet.

Meneer Atsma hoort zich, ook gezien zijn publieke functie, gewoon aan de feiten te houden. Ook al schrijft hij een column, zo'n persoon kan er niet zomaar op los schrijven in mijn ogen!
Gesloten