Veiligheid stadion

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Steurder
Invaller
Berichten: 281
Lid geworden op: 18-03-2005 10:21
Locatie: Ljouwert

Bericht door Steurder »

Op zuid zijn er nog een aantal deuren naar het zwembad toe die open kunnen.
Reboelje!! Fan bugjen frjemd.
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Ik heb ergens gelezen dat men bij het opstellen van rampenplannen niet van paniek uit gaat.
Want daar zou je niet zoveel mee kunnen.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

De brânblusapparaten en de needútgongen fan it Abe Lenstrastadion funksjonearje goed. Dat seit direkteur Yme Kuiper fan Hearrenfean nei oanlieding fan de brân fan snein yn it Euroborg stadion fan FC Grins.

De kâns dat der yn it Abe Lenstrastadion op deselde wize brân útbrekt is neffens Kuiper net sa grut. SC Hearrenfean hâldt al frij geregeld brânoefeningen. Ek wurdt der frij strang kontrolearre by de yngongen.

,,Wat je yn it gewoane libben net dogge, moatte je yn in fuotbalstadion ek net dwaan. Dat jildt ek foar it meinimmen fan tûzenen rollen húskepapier", seit Kuiper. De direkteur tinkt dat de direksje fan FC Grins der spyt fan hat dat se al dy rollen talieten yn it stadion.
Bron: OF-website

Korte vertaling voor de niet-Friezen: volgens Yme Kuiper zijn de blusapparaten en de nooduitgangen in het ALS prima. De kans op dezelfde situatie in Heerenveen is niet groot en ze controleren streng bij de ingangen.

Merkwaardig, want ze controleren mij rond thuiswedstrijden eigenlijk nooit. Zelfs een tas is geen probleem. Ben ik trouwens blij om, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
diepFries
Wereldspeler
Berichten: 1639
Lid geworden op: 05-06-2007 13:12
Locatie: Groningen

Bericht door diepFries »

Brand(alarm)Natuurlijk een andere situatie gezien er bij Groningen duidelijk vuur/brand was, maar ik heb bij deze 2 incidenten indertijd niemand nav het brandalarm het stadion zien verlaten dan wel zien informeren bij één van de stewards/medewerkers.. (ook ikzelf niet overigens)

Grote pijnpunt is dat mensen van de ernst van de situatie niet inzien. Ook op de diverse filmpjes op het net hoor je enkele FCG-supporters al vroeg roepen dat het helemaal mis lijkt te gaan. Andere gaan er tegen in dat het 'alleen maar mooi is, al die rook en dat vuur'. Totdat de brandende wc-rollen plotseling het vak in waaien/vallen, toen ging het mis en brak er paniek uit. Hoewel men bij de club best streng is vraag ook ik me af of zoiets bij ons niet zou gebeuren. Je kunt iig aan de Noordzijde weinig kanten op (omloop is een chaos), tribunes af naar beneden de gracht in is ook stampvol wanneer iedereen tegelijkertijd z'n plaats verlaat..
In case of doubt, make it sound convincing
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Wat erg scheelt is dat bij ons niet zoveel van die malloten zitten als daar in Groningen (of msterdam en noem die nadere steden maar op). Het enige grotere risico bij ons is een campinggasstelletje dat omvalt.
Booijstra
Wereldspeler
Berichten: 1124
Lid geworden op: 06-02-2003 15:59
Locatie: Heerenveen

Bericht door Booijstra »

Je hebt ook niet zoveel idioten nodig. Aan een idioot heb je genoeg.
sc heerenveen 4 ever
Wereldspeler
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27-03-2005 16:23
Locatie: Norg

Bericht door sc heerenveen 4 ever »

Het scheelt al een stuk als mensen in godsnaam rustig blijven, denk gewoon ff na. Verschil met groningen is dat je in ons stadion rond kunt lopen, de tribunes zijn niet zoals in de Euroborg gescheiden.
Een onderschrift: wat is dat?
DE ZUID
Basisspeler
Berichten: 996
Lid geworden op: 02-12-2002 17:12
Locatie: 24 km van DKV

Bericht door DE ZUID »

Op zuid zijn er nog een aantal deuren naar het zwembad toe die open kunnen.
Das dan maar weer een mazzeltje, water zat bij de hand. Noord zal een drama worden, smalle doorgangen, af en toe zelfs de deur op slot. Net als met die bekerwedstrijd tegen Ajaks, toen er klappen vielen in de gracht. Als je toen een paniek situatie had gehad, was het ook een drama geworden.
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
visje
Invaller
Berichten: 424
Lid geworden op: 16-01-2006 23:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door visje »

als er het ALS op de zuidkant van zulke brandjes uitbreken aan de onderkant van de tribune.. dan kan men alleen nog via de tribunes naar west lopen.. of via de omloop onder de tribunes.. maar die omloop is daar nooit voor gemaakt.. en die kan nooit zoveel mensen tegelijk aan.. er zijn slechts 2 deuren die open kunnen richting het zwembad.. dus dat je in de hal van sportstad uit komt..
en dan heb je het nog niet eens over de rolstoel tribune..

want na een gewone wedstrijd.. loopt het al totaal niet door.. en dan kan je het beste de omloop onder de tribunes vermijden.. want dan doe je er heel lang over.. voor iedereen door 1 klein deurtje de omloop kan verlaten..

dus laten we maar hopen dat het never nooit nodig is..

oja.. is het jullie wel eens opgevallen.. dat het onderste.. delen van de trappen op de tribunes.. veel stroever zijn.. dan de nieuwe gedeeltes.. boven aan.. dat lijkt mij ook niet bepaald veilig.. als iedereen die trappen probeert af te komen dan moet je toch wel een beetje grip hebben en dat heb je op de bovenste gedeeltes niet.. alleen op de oude onderste delen van de tribunes..

misschien moeten ze zondag maar even een oefening houden...
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

visje schreef:voor iedereen door 1 klein deurtje de omloop kan verlaten..
Klopt, maar er is ook nog een uitgang aan de andere kant. Aan de kant van het uitvak dus. Je loopt langs de vakken, gaat dan door die deur en dan direct via de deur rechts naar beneden.
visje
Invaller
Berichten: 424
Lid geworden op: 16-01-2006 23:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door visje »

Superfries88' schreef: Klopt, maar er is ook nog een uitgang aan de andere kant. Aan de kant van het uitvak dus. Je loopt langs de vakken, gaat dan door die deur en dan direct via de deur rechts naar beneden.
oke.. ja aan die kant kom ik nooit..
maar stel er is dus brand onder aan in zuid.. dan moet heel zuid via 4 deurtjes.. naar buiten..
aan beide kanten op zuid... en aan de achterkant 2 deuren richting sportstad..

of zie ik nu bepaalde deuren en mogelijkheden over het hoofd..

maar als het die 4 deuren/mogelijkheden zijn.. kan het nooit brandveilig zijn..
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Klaas Pier schreef: Verder denk ik dat het wel meevalt met de duur van een ontruiming. Dat er nu grote opstoppingen ontstaan heeft natuurlijk ook vooral te maken met het feit dat niet iedereen meteen snel naar de uitgang gaat, maar nog even een biertjes haalt, naar de wc gaat of rustig staat te praten.
Wat een vreemde opmerking. Als iedereen bij brand tegelijk naar buiten gaat is de opstopping natuurlijk veel groter. Mensen die nu nog blijven praten en/of drinken zorgen voor een veel geleidelijker leegloop, des te vreemder dat er nu al zulke opstoppingen bij de deur staan.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Ik denk dat Klaas Pier bedoelt dat het nu vaak druk is omdat mensen in de omloop blijven hangen. Er staan verschillende rijen (WC's, muntenautomaat, snackbar) en er staan nog groepjes mensen na te praten.

Neemt natuurlijk niet weg dat de drukte bij de Botlenek (vlak voor de trappen) enorm groot is. Ik ben erg benieuwd naar een rampoefening in een vol stadion met paniek.
Ladies and gentleman: We've got him!
visje
Invaller
Berichten: 424
Lid geworden op: 16-01-2006 23:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door visje »

Jeroen schreef:Wat een vreemde opmerking. Als iedereen bij brand tegelijk naar buiten gaat is de opstopping natuurlijk veel groter. Mensen die nu nog blijven praten en/of drinken zorgen voor een veel geleidelijker leegloop, des te vreemder dat er nu al zulke opstoppingen bij de deur staan.
als je op tv kijkt naar europesche wedstrijden zoals barcelona dan zie je dat die stadions van bijna 100.000 zitplaatsen.. dan zijn die stadions binnen een paar minuten leeg.. en dat heb ik in het ALS nog nooit gezien dat het zo snel leeg kan lopen..
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

visje schreef: als je op tv kijkt naar europesche wedstrijden zoals barcelona dan zie je dat die stadions van bijna 100.000 zitplaatsen.. dan zijn die stadions binnen een paar minuten leeg.. en dat heb ik in het ALS nog nooit gezien dat het zo snel leeg kan lopen..
De tribunes zijn dan leeg, maar dat zegt niet dat iedereen al uit het stadion is. Bij ons zijn de tribunes ook binnen een paar minuten leeg, maar is het in de omloop en de gracht een stuk drukker.

Ik zal trouwens niet raar opkijken als we zondag tijdens de rust opeens te horen krijgen dat er brand is en iedereen er vandoor moet.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2867
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Ik denk dat de meeste mensen hier de fout maken om te denken dat het hele stadion in een keer leeg moet
Na een wedstrijd gaat men massaal staan om naar de uitgangen te lopen met als gevolg dat er in een paar minuten 26.000 mensen naar buiten moeten.
En dan heb ik het nog niet eens over de loop richting die sommige mensen nemen.
Bij brand gaat dat heel anders en dat zag je ook bij de toestanden in de Euroborg.
De mensen op de tribune die in de fik staat willen zo snel mogelijk weg, maar de mensen aan de lange kanten bleven mooi zitten te kijken hoe de anderen halsbrekende toeren moesten maken om over een glazen wand te klimmen.
In ons stadion zit in de omloop achter noord een nooddeur/trap die normaal natuurlijk niet gebruikt wordt als uitgang dus dat is alweer een deur extra.
Verder kunnen de mensen alle kanten op lopen dus in mijn ogen zal het wel los lopen.
Ik hoop trouwens niet dat ik het ooit mee moet maken.

Om even Cruijff zijn “ieder nadeel hep z’n voordeel” te gebruiken.
Misschien zien sommige supporters nu ook in waarom acties met fakkels niet worden toegestaan in een voetbal stadion. Of het nou sfeer verhogend is of niet, gevaarlijk blijft het.
Anti anti. :)
Sneeuwbal
Selectiespeler
Berichten: 500
Lid geworden op: 02-01-2005 23:21

Bericht door Sneeuwbal »

Misschien zien sommige supporters nu ook in waarom acties met fakkels niet worden toegestaan in een voetbal stadion. Of het nou sfeer verhogend is of niet, gevaarlijk blijft het
Dat vind ik nogal overdreven, bij Groningen fikten de stoeltjes op doordat men tot de knieen in het pleepapier stond en dit natuurlijk zeer makkelijk brandt. Omdat dit in het hele vak het geval was verspreid het vuur zich snel. Ik denk dat als je bewust een brand wilt veroorzaken met een fakkel dit best moeilijk is.
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2867
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Als iemand iets bewust in brand wil steken dan lukt dat ook, zelfs beton zal op den duur branden.
Ik neem aan dat zulke zieke geesten niet in ons vak staan.
Maar als er een groot doek over je hoofd gaat en daar zijn de nodige liters verf op gestreken dan denk je misschien wel anders.
We hebben btw wel een voordeeltje in ons vak, we hebben geen brandbare stoelen. ;)
Verder kan ik spreken uit ervaring (BHV demo) dat sommige kleren ook behoorlijk willen branden, er zal maar een vrolijkert achter je staan met een fakkel en er vallen wat vonken op je jas of shirt.
Het zal niet meteen raak zijn maar je wilt het niet mee maken, dus voor komen is beter dan genezen.
Anti anti. :)
Theo
Wereldspeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 07-05-2006 12:28

Bericht door Theo »

Verder kan ik spreken uit ervaring (BHV demo) dat sommige kleren ook behoorlijk willen branden, er zal maar een vrolijkert achter je staan met een fakkel en er vallen wat vonken op je jas of shirt.
Vorig jaar stond mijn broek half in de brand door één of andere debiel die een fakkel op de grond gooide. Je hoeft zo'n ding maar in de hand te houden wanneer een doek over het vak heenkomt. Dan staat dat doek in de fik. Het gaat vrij vaak goed, ook bij andere clubs, maar dan vaak ook maar net.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Freezeman schreef: Maar als er een groot doek over je hoofd gaat en daar zijn de nodige liters verf op gestreken dan denk je misschien wel anders.
Er wordt altijd verf op waterbasis gebruikt voor de doeken, dus geen verf met olie of terpetine. Maargoed je bent ook een beste mongool als je een fakkel op zo'n doek richt. Ik verwacht ook niet dat dat zal gebeuren.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2867
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Als ik jou was zou ik daar niet blindelings van uit gaan.
Product informatie:
2) samenstellingvan en informatie over de bestanddelen:
Oplosmiddel Acrylaathars
3) Risico’s:
Brandgevaarlijk.
Voor brand heb je 3 dingen nodig:
Zuurstof
Ontbrandingstemperatuur
Brandbarestof

Dus een fakkel + een heel mooi geverfd doek kan genoeg zijn.
Natuurlijk denk je er niet aan dat een of andere mafkees een fakkel tegen een doek zal drukken, maar ik neem aan dat men er in de Euroborg ook niet vanuit ging dat er iemand zo "slim" zou zijn om een drollerol in brand te steken.
Anti anti. :)
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Natuurlijk ging men er daar niet vanuit, maar pak maar eens een stuk wc-papier en een doek, dan weet ik wel wat eerder brand. Bovendien stonden ze daar ook tot de knieën in die rotzooi, dan kunnen een paar vonkjes genoeg zijn.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Edmanian Devil
Basisspeler
Berichten: 868
Lid geworden op: 02-12-2002 19:42
Locatie: Zwolle

Bericht door Edmanian Devil »

Bij de Noord-tribune is in het midden ook een brandtrap gesitueerd, zie hier.
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Gebruikersavatar
Boegyman (NL)
Wereldspeler
Berichten: 1332
Lid geworden op: 02-12-2002 13:05
Locatie: Groningen

Bericht door Boegyman (NL) »

Fanatic 4-ever schreef:Natuurlijk ging men er daar niet vanuit, maar pak maar eens een stuk wc-papier en een doek, dan weet ik wel wat eerder brand. Bovendien stonden ze daar ook tot de knieën in die rotzooi, dan kunnen een paar vonkjes genoeg zijn.
Dus wat jij zegt is dat de grote doeken, die af en toe over het publiek in Nieuw Noord worden getrokken, niet geïmpregneerd zijn? Lekker is dat. Het wachten is op de eerste ongelukken.
Afbeelding
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Dat zegt hij helemaal niet.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Ik geloof dat die grote doeken juist wel geinpregneerd worden.

Het ging om de verf, of die brandbaar was of niet. Denk dat het met waterverf wel mee valt. Bovendien, volgens mij lopen er bij ons (en zeker op het benedendeel) niet het type malloten rond die er aanstekers onder houden. Toch?
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Nou Casper daar ben ik niet zo zeker van. Ik zie het bij ons nog wel gebeuren dat iemand denkt, hey kunnen wij ook wat ze bij Groningen kunnen? Even een geintje uithalen....
Ik ben er niet bang voor, maar ik sta er niet van te kijken als het zou gebeuren.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Muck
Basisspeler
Berichten: 981
Lid geworden op: 09-07-2007 21:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door Muck »

Ter gerustelling?

Zondagmiddag sprak ik met een bekende, die hoofdsteward is bij Heerenveen. We raakten in gesprek over Groningen-Ajax en ik vertelde hem dat ik op de radio had gehoord van de brand in het Euroborg en dat daar stoeltjes in de brand stonden.

Dat laatste leek hem sterk, de reden:
Stewards van Heerenveen volgen regelmatig 'calamiteitencursussen'. Bij 1 van die cursussen krijgen ze een demonstratie van een 'Abe-Lenstra-stadionstoeltje' en een gasbrander. De stoeltjes schijnen alleen te vervormen alleen door de hitte, maar branden niet.....

Lijkt mij dat zoiets als in Groningen hier niet kan gebeuren, aangezien de meeste overlast ontstond door de brandende stoeltjes.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Het lijkt me zo dat ook in Groningen de stoeltjes voornamelijk zijn gesmolten. Die kilo's papier die erop lagen was het spul wat brandde.
Gebruikersavatar
Steurder
Invaller
Berichten: 281
Lid geworden op: 18-03-2005 10:21
Locatie: Ljouwert

Bericht door Steurder »

Omdat de stoeltje op beton staan zijn er geen voorschriften wat betreft brandbaarheid van de stoelen. De stoelen in de 'groene hel' zijn van een ander materiaal naar mijn weten, en sneller tot een brandende, smeulende, rokende bende te krijgen dan de 'zetels' bij ons in het stadion.
Reboelje!! Fan bugjen frjemd.
Plaats reactie