Grootheidswaan in Friesland?

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Het stadion uitbreiden naar 28.000 zitplaatsen

Nog te weinig
8
14%
Precies goed
24
41%
20.000 plaatsen is ook mooi
24
41%
uitbreiding helemaal niet nodig
2
3%
 
Totaal aantal stemmen : 58

Grootheidswaan in Friesland?

Berichtdoor HermaN AFCA » 10-08-2003 14:07

SC Heerenveen wil haar stadion uitbreiden naar 28.000 zitplaatsen. Realistisch gezien zijn dat er zeker 8.000 teveel, kijk maar naar andere subtopclubs die hun stadion lieten/laten utbreiden.

De eerste jaren gaat het allemaal voor de wind, zoals bij Ajax dat in het eerste jaar ArenA een wachtlijst van meer dan 10.000 mensen had en de laatste 5 jaar maar met moeite de beschikbare 42.000 seizoenkaarten aan de man/vrouw brengt. Het Gelredome zat de eerste jaren op een paar duizend plaatsen na vol, maar verkoopt nu na een sportief minder jaar slechts 14.000 seizoenkaarten. Roda JC heeft de stadioncapaciteit vergroot tot 20.000 zitplaatsen, want dat was echt wel nodig. Bij de meeste eredivisiewedstrijden blijven echter 7.000 plaatsen onbezet. Het stadion van Utrecht raakt met gemiddeld 15.000 toeschouwers nu al niet eens vol, terwijl de uiteindelijke capaciteit 25.000 zitplaatsen moet worden. We praten hier over de 5e stad van Nederland, Heerenveen is denk ik de 100e stad ofzo van Nederland, maar toch zou er behoefte zijn aan een immens stadion met 28.000 zitplaatsen. Als zelfs PSV niet altijd 28.000 kaarten verkoopt, waarom SC Heerenveen dan wel?

En waar zijn die lege plaatsen allemaal goed voor? Voor minder sfeer, zo'n kale bak demotiveert de wél aanwezige toeschouwers. Een financiële strop, kijk naar Utrecht en Vitesse. Ipv in een goeie selectie wordt geïnvesteerd in een stadion dat nooit vol komt

De eerste jaren zullen de meesten van die 5.000 mensen op de wachtlijst echt wel een seizoenkaartje nemen, maar sportief zal het niet altijd hosanna zijn. Clubs als Vitesse, FC Utrecht, NEC, NAC, FC Twente en Roda JC hebben aspiraties voor de 4e plaats, zelf een dwerg als RKC weet zich zo nu en dan in de strijd om Europees voetbal te mengen. Omdat niet iedereen bovenaan kan staan zal ook SC Heerenveen wel eens buiten het linkerrijtje belanden, en wie haken dan het eerst af? Die 5.000 gloryhunters zullen grotendeels hun seizoenkaart opzeggen, dat zie je overal dus ook in Friesland. Zodra de nieuwigheid eraf is houdt een deel het voor gezien.

Waarom hoor ik nooit kritische opmerkingen over de zoveelste voorzitter die denkt dat zijn cluppie wel even aan kan haken bij de traditionele top3? Waarom lijkt alles in Friesland koek en ei terwijl heel voetballand in een financiële dip zit? Omdat jullie groot zijn door klein te blijven. Ik vrees dat de grootheidswaan met de idiote uitbreiding van het Abe Lenstrastadion ook in Heerenveen toeslaat, en SC Heerenveen niet langer groot zal zijn door klein te blijven, maar instort door grootheidswaan.

:stan:
HermaN AFCA
Bankzitter
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 17-02-2003 21:45
Woonplaats: Dokkum

Berichtdoor Niels » 10-08-2003 14:22

Goed verhaal Herman AFCA. Ik ben het ook grotendeels met je eens.

Wat mij betreft was 21.000 ook goed genoeg geweest. Dan maar een paar honderd mensen op de wachtlijst - sorry mensen - en dus elke twee weken een volle bak, dan 28.000 plaatsen, geen wachtlijsten en elke wedstrijd een flink aantal lege plaatsen. Ik zie het namelijk ook gebeuren dat mensen geen seizoenkaart nemen, maar jaarlijks een paar wedstrijden bezoeken via losse kaartjes. De must om een seizoenkaart is verdwenen, want er zijn toch wel altijd genoeg losse kaarten te verkrijgen.

En zoals gezegd, er zal altijd een deel snel afhaken zodra het iets minder gaat. Ook nu zie je soms flink wat legen plekken als het of nergens meer om gaat, het spel niet super is of het 'te koud is' (of te warm, zoals nu...). Dat zie je nu ook bij clubs als Vitesse, NAC, Utrecht en Roda JC. Zodra de nieuwigheid er af is, haakt een deel af. Het 'erbij willen horen'-gevoel neemt af en dus ook de motivatie om een vaste bezoeker te blijven.

Financieel zit het denk ik allemaal wel aardig in elkaar, maar uiteindelijk is dat allemaal alleen nog maar op papier. Ik hoop niet dat er door de een of andere omstandigheid ineens een financier van het gheel wegvalt, want dan sta je voor een probleem. En geen kleintje.

Trouwens, als we zo'n met smart wachtende achterban hebben, waarom zit het dan tegen FC Koper niet helemaal vol en is de Open Dag voor het eerst sinds jaren minder bezocht? Dat zijn dan toch juist de momenten om wel eens bij de club te kunnen komen. Al zullen veel kleine kinderen die kans nu ook hebben via de Junior Heroes en de wedstrijden van de beloftes.
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor HermaN AFCA » 10-08-2003 14:53

Precies Nielshh, mij viel ook al op dat de open dag niet echt goed werd bezocht. Die van Utrecht op het eerste gezicht beter. Misschien 'leeft' SC Heerenveen toch minder dan sommigen beweren. Hier in Dokkum merk ik daar tenminste niks van, Ajax en feyenoord leven hier veel meer.

FC Utrecht en SC Heerenveen zijn clubs die je een beetje met elkaar kunt vergelijken, al sla ik FC Utrecht qua aanhang nog ietsje hoger aan omdat die club een grote stad vertegenwoordigt, en een langere traditie heeft. Over het verschil in fanatisme heb ik het dan nog niet eens. Als FC Utrecht al zoveel moeite heeft om 16.000 supporters te trekken, waarom SC Heerenveen dan wel 10.000 meer?
HermaN AFCA
Bankzitter
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 17-02-2003 21:45
Woonplaats: Dokkum

Berichtdoor Power » 10-08-2003 15:13

Mag van mij wel meer :mrgreen: :lol:
maja realistisch gezien denk ik dat dit het goede aantal is.
En ik denk dat hij wel degelijk vol zal komen te zitten.

En natuurlijk als een club het slecht doet zal het stadion wel wat leger zijn maar denk niet dat het onder de 20.000 dan zal zijn.

Je hoort tegenwoordig alleen maar gemekker van mensen die het stadion te groot vinden volgens mij zijn ze gewoon jaloers dat wij zoiets kunnen veroorloven en dat er de mensen voor zijn om het redelijk tot vol te kunnen vullen.

En waarom de opendag van utrecht drukker was komt alleen maar omdat ze de amstel cup heben gewonnen.
Toen wij championsleague afdwongen was het ook druk.
De voorgaande jaren van utrecht was het minder druk bezocht dan dat ze nu de amstel cup hebben gewonnen.
En je kan wel zeggen dat utrech een grootere stad is ik denk toch dat wij meer mensen hebben hoor, zij mogen wel dus die stad hebben maar wij hebben een groot deel van friesland.
Avatar gebruiker
Power
Selectiespeler
 
Berichten: 168
Geregistreerd op: 31-05-2003 12:19

Berichtdoor HermaN AFCA » 10-08-2003 15:31

Power schreef:En je kan wel zeggen dat utrech een grootere stad is ik denk toch dat wij meer mensen hebben hoor, zij mogen wel dus die stad hebben maar wij hebben een groot deel van friesland.

Over grootheidswaan gesproken :mrgreen: Alleen in de stad Utrecht wonen al net zoveel mensen als in half Friesland, en in de provincie Utrecht wonen twee keer zoveel mensen als in Friesland. De vergrijzing speelt ook nog een rol, over 10 jaar is de helft van jullie publiek gestorven aan ouderdom :wink:
HermaN AFCA
Bankzitter
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 17-02-2003 21:45
Woonplaats: Dokkum

Berichtdoor Niels » 10-08-2003 15:59

denk niet dat het onder de 20.000 dan zal zijn.


En dan is dus bijna 1/3 van het stadion leeg! Gezellig hoor...

En je kan wel zeggen dat utrech een grootere stad is ik denk toch dat wij meer mensen hebben hoor, zij mogen wel dus die stad hebben maar wij hebben een groot deel van friesland.


Daar sla je volgens mij de plank heel erg mis. Om het maar even met een cijfertje aan te geven: de gemeente Utrecht alleen al heeft 265.102 inwoners. Ik heb de gegevens van de provincie Friesland zo niet bij de hand, maar veel meer zal het toch niet zijn denk ik. Verder is het natuurlijk ook zo dat FC Utrecht ook de club is van de provincie Utrecht, ook van steden als Bunnik en Amersfoort. Dat kunnen wij niet zeggen.

Over die Open Dag: de jaren voor en na dat seizoen met CL-voetbal was het stukken drukker dan gister. Dat vind ik dus geen sterk argument.
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Jelle E » 10-08-2003 16:30

Hier in Dokkum merk ik daar tenminste niks van


Dokkum, is dat niet het einde van de wereld ?? :wink: In de Kuip zie je al een jaar of 25 een spandoek groeten uit Dokkum en heb groot respect voor die mensen die er dus al 25 jaar komen, zal wel van vader op zoon/dochter overgebracht worden. Voor Dokkumer Ajacieden heb ik minder respect die komen er waarschijnlijk pas ook sinds de Kanariekooi er staat.

Maar goed, jouw stelling. Of het grootheidswaanzin van Heerenveen is moet nog blijken.
We hebben al jaren een wachtlijst en of die mensen ook daadwerkelijk met minder resultaten komen moet nog afgewacht worden. Wat mij in ieder geval opvalt is dat hier in Gelderland steeds meer mensen mij aanspreken over kaartjes, dat ze het wel eens mee willen maken om een avondje ALS mee te beleven. De reden Ajax is niet meer te betalen.
Als Heerenveen de prijzen een beetje schappelijk houdt en niet beurgenoteerd wordt, dan zie ik Het ALS wederom voor de volgende jaren volstromen.
We're still a bunch of tough bastards.
Avatar gebruiker
Jelle E
Nieuw talent
 
Berichten: 142
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:52
Woonplaats: Nunspeet

Berichtdoor Cult » 10-08-2003 16:40

Power schreef:En je kan wel zeggen dat utrech een grootere stad is ik denk toch dat wij meer mensen hebben hoor, zij mogen wel dus die stad hebben maar wij hebben een groot deel van friesland.


Ja Utrecht is beslist, zoals Niels al schreef, een grotere stad, maar de club trekt veel mensen van buiten.

Over dat grote deel van Friesland, wil ik eea wat nuanceren. Ik denk je moet schrijven "het overgrote deel van Friesland". Want er zijn ook veel Bildskers, die ipv fan van Camb**r, voor de SCH zijn. Daar komt nog bij het Westerkwartier van Groningen en de kop Drenthe/Overijssel en natuurlijk de Polder!

Het enige nadeel hiervan is dat de afstand redelijk groot is naar het ALS. Bij Utrecht is het allemaal wat compacter.

Verder moet je ook niet vergeten dat er voor veel thuiswedstrijden gezeurd wordt over meer uitkaarten. Ik weet wel, dan kom je nog niet op 28.000, maar ze komen toch.

Wat ook niet vergeten moet worden, dat als je inverstering doet, dit een goeie moet zijn, zodat je over 3 jaar niet weer moet!

Als laatste wil ik aandragen dat wij binnen 3 jaar waarschijnlijk 1 van de enigste clubs in NL zijn, die Europees voetballen! De rest krijgt nl geen licentie meer! :wink:
Cult
Nieuw talent
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:47

Berichtdoor Cult » 10-08-2003 16:42

Jelle E schreef: Dokkum, is dat niet het einde van de wereld ?? :wink:


Euhhh, Jelle het wordt daar uitgelegd als "begin" van de wereld :wink:
Cult
Nieuw talent
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:47

Berichtdoor Beetle » 10-08-2003 17:14

De open dagen worden vrijwel altijd door zo'n 7000 mensen bezocht. En gezien het weer is het niet eens een slechte opkomst.

Over de capaciteit. Het blijft koffiedik kijken. Maar je haalt de andere clubs aan. Ajax en Vitesse hebben de stadions niet in bezit maar huren die. Heerenveen is straks nog steeds eigenaar van het stadion.

Heerenveen is denk ik de 100e stad ofzo van Nederland, maar toch zou er behoefte zijn aan een immens stadion met 28.000 zitplaatsen.

Sterker nog: Heerenveen is een dorp. Friesland telt zoals je weet elf steden en daar hoort Heerenveen niet bij. En er wonen inderdaad veel meer mensen in Utrecht en omstreken. Maar waarom is het dan toch nooit uitverkocht daar?
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Berichtdoor montana » 10-08-2003 17:34

Ja ik ben ook heel benieuwd hoe de uitbreiding zal uitpakken. Het zal waarschijnlijk een geldkwestie zijn om het stadion in één keer enorm te vergroten. Het zou natuurlijk veel verstandiger zijn om het in etappes te doen en te zien hoe de mensen hierop reageren. Want net wat er al werd gezegd zullen mensen minder snel een seizoenkaart willen als de vraag er naar minder is (lees:er niet is)
Avatar gebruiker
montana
Selectiespeler
 
Berichten: 477
Geregistreerd op: 03-05-2003 16:46
Woonplaats: 015

Berichtdoor Glick » 10-08-2003 17:49

Ik denk dus dat het wel degelijk goed gaat uitpakken.
Ik zelf sta al sinds '97 op de wachtlijst, en toen waren er genoeg mensen nog voor mij
nu, 6 jaar verder, wordt het stadion dan eindelijk uitgebreid en in die 6 jaar die inmiddels zijn verstreken zullen er veel meer mensen op de wachtlijst bij zijn gekomen...
(denk maar aan de kleinere jochies die steeds meer interesse voor voetbal krijgen :D )

en wat Cult al zei: grotere clubs, of clubs die een fanatiekere aanhang hebben willen met meer mensen naar Heerenveen toe komen.
Ik weet niet wat de capaciteit van het nieuwe uitvak gaat worden maar het is nu 800 naar ik meen

Ik heb goede hoop op de toekomst van de club én op dat van Sportstad Heerenveen...
Legendarysk
Avatar gebruiker
Glick
Basisspeler
 
Berichten: 502
Geregistreerd op: 14-01-2003 15:43
Woonplaats: Oudeschoot

Berichtdoor Jeroen » 10-08-2003 18:02

Denk je dat Heerenveen deze nieuwe capaciteit zomaar verzint? Hier is echt wel onderzoek naar gedaan. De KNVB heeft in 2002 per club een onderzoek naar verbetering van publieks- en stadionbeleid gedaan. Hier is voor Heerenveen onder andere uitgekomen, dat zij, na Ajax en Feyenoord, het grootste verzorgingsgebied van alle clubs hebben. Er is in de weide omtrek immers geen club die op hetzelfde niveau speelt.

Het verzorgingsgebied is dus héél Friesland (m.u.v. Leeuwarden) met uitlopen naar de aangrenzende provincies. Wat betreft sponsoring hebben zij zelfs een landelijke uitstraling. Heerenveen is nu de enige club waar ook voor de businessclub een wachtlijst is. (men wordt nu in vak 12 geplaatst, achter de goal!).

Verder wordt de sfeer in het stadion als erg gezellig en gemoedelijk ervaren, waardoor mensen ook met hun kinderen naar het voetbal kunnen/durven komen.

Een grote uitbreiding is dus wel degelijk gerechtvaardigd.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor HermaN AFCA » 10-08-2003 18:32

Cult schreef:
Jelle E schreef: Dokkum, is dat niet het einde van de wereld ?? :wink:

Euhhh, Jelle het wordt daar uitgelegd als "begin" van de wereld :wink:

Wat mij betreft is heel Friesland het einde van de wereld, en eigenlijk alles buiten de Randstad al. maar daarvan kan ik jullie vast niet overtuigen ;)

JeroenB schreef:Het verzorgingsgebied is dus héél Friesland (m.u.v. Leeuwarden) met uitlopen naar de aangrenzende provincies. Wat betreft sponsoring hebben zij zelfs een landelijke uitstraling. Heerenveen is nu de enige club waar ook voor de businessclub een wachtlijst is. (men wordt nu in vak 12 geplaatst, achter de goal!).

Verder wordt de sfeer in het stadion als erg gezellig en gemoedelijk ervaren, waardoor mensen ook met hun kinderen naar het voetbal kunnen/durven komen.

De oppervlakten van al die gebieden met SC Heerenveen symphatisanten doet er niet zoveel toe, Ajax is over de hele wereld populair. En er zijn ongetweifeld ook nog wel stukken Ijsland en delen van Zweden waar SC Heerenveen geliefd is. Maar je moet natuurlijk wel kijken naar de bevolkingsdichtheid, in het Noorden van Nederland wonen maar weinig mensen en eens een keertje een dagje ALS is nog wel te doen voor iemand uit Overijssel of Gelderland, maar seizoenkaarten zul je daar niet veel slijten.

Hoe die gemoedelijke sfeer zich zal ontwikkelen als je in het ALS afsplitsingen krijgt tussen fanatieke groeperingen en 'normale fans' blijft afwachten. Van het uitvak moet je ook niet te veel verwachten, de gemeente Heerenveen zit niet te wachten op duizenden Ajacieden of Feyenoorders. Kijk maar naar Vitesse Arnhem, daar hebben ze nu een enorm stadion maar toch worden maximaal 900 Ajacieden toegelaten, meer kunnen ze niet aan. 1500 Supporters van AZ misschien wel, maar die komen natuurlijk maar met een mannetje of 100. Dus na de verbouwing kun je 4x per jaar op een kleine 500 suporters extra rekenen, maar verder zet dat ook geen zoden aan de dijk.

JeroenB schreef:Denk je dat Heerenveen deze nieuwe capaciteit zomaar verzint? Hier is echt wel onderzoek naar gedaan.

Zeker door het zelfde bureau dat een onderzoek deed voor Roda JC, NAC, FC Utrecht, Vitesse en FC Groningen :mrgreen:
HermaN AFCA
Bankzitter
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 17-02-2003 21:45
Woonplaats: Dokkum

Re: Grootheidswaan in Friesland?

Berichtdoor Cult » 10-08-2003 19:29

HermaN AFCA schreef: Waarom lijkt alles in Friesland koek en ei terwijl heel voetballand in een financiële dip zit? Omdat jullie groot zijn door klein te blijven. Ik vrees dat de grootheidswaan met de idiote uitbreiding van het Abe Lenstrastadion ook in Heerenveen toeslaat, en SC Heerenveen niet langer groot zal zijn door klein te blijven, maar instort door grootheidswaan. :stan:

De vergrijzing speelt ook nog een rol, over 10 jaar is de helft van jullie publiek gestorven aan ouderdom :wink:

Wat mij betreft is heel Friesland het einde van de wereld, en eigenlijk alles buiten de Randstad al. maar daarvan kan ik jullie vast niet overtuigen :mrgreen:

De oppervlakten van al die gebieden met SC Heerenveen symphatisanten doet er niet zoveel toe, Ajax is over de hele wereld populair. En er zijn ongetweifeld ook nog wel stukken Ijsland en delen van Zweden waar SC Heerenveen geliefd is.


Ik vind het beslist verfrissende commentaren. O.a. Harris kan hier nog veel van leren :upto:

Ik vind het een vreemde uitspraak van een Dokkumer dat alles ver is buiten de Randstad :?

Verder gaat het mank bij de vergelijking SCH- Ajax. Ik meende dat we het over de vergelijking SCH-Utreg hadden?
Cult
Nieuw talent
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:47

Berichtdoor Blizzard » 10-08-2003 19:30

Het is een realistisch aantal, het is aangetoond dat het stadion vol moet komen te zitten. Er is een wachtlijst van inmiddels bijna 10.000 plaatsen en dan moet de kidsclub nog een eigen vak hebben {wat ik wel een slim id vind want dan creer je een goede, harde kern voor de toekomst} en er is veel vraag naar van mensen uit het bedrijfsleven, ook wordt het gastenvak uitgebreid dus dan blijft er nog een beperkt aantal plaatsen over voor de vrije verkoop. Misschien zal het stadion niet helemaal vol zitten als we tegen RBC op de één na laatste speeldag spelen en de 4de plaats al in handen hebben maar het zal meestal vol zitten als je deze aantallen {vaste plaatsen voor de wachtlijst} ziet, sterker nog; het had misschien wel tot 30.000 kunnen worden uitgebreid maar dit is ook prima.

Heerenveen mag dan wel een bescheiden plaats zijn, de fans van SCH komen uit veel meer richtingen. Volgens VI is SCH de enige club in Nederland samen met de top3 die een "buitenregionale uitstraling" heeft en als het wat minder gaat zal het bezoekersaantal niet explosief afnemen zo zit het hier niet in elkaar........

Met dit plan moet er weer een stapje meer richting de top3 gemaakt worden........

PS hoe gaat het met de bouw van het nieuwe ABE stadion?? ik zit in het buitenland en op feanfans.nl wordt zelden meer ge-updated
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Berichtdoor Blizzard » 10-08-2003 19:34

JeroenB schreef:Denk je dat Heerenveen deze nieuwe capaciteit zomaar verzint? Hier is echt wel onderzoek naar gedaan. De KNVB heeft in 2002 per club een onderzoek naar verbetering van publieks- en stadionbeleid gedaan. Hier is voor Heerenveen onder andere uitgekomen, dat zij, na Ajax en Feyenoord, het grootste verzorgingsgebied van alle clubs hebben. Er is in de weide omtrek immers geen club die op hetzelfde niveau speelt.

Het verzorgingsgebied is dus héél Friesland (m.u.v. Leeuwarden) met uitlopen naar de aangrenzende provincies. Wat betreft sponsoring hebben zij zelfs een landelijke uitstraling. Heerenveen is nu de enige club waar ook voor de businessclub een wachtlijst is. (men wordt nu in vak 12 geplaatst, achter de goal!).

Verder wordt de sfeer in het stadion als erg gezellig en gemoedelijk ervaren, waardoor mensen ook met hun kinderen naar het voetbal kunnen/durven komen.

Een grote uitbreiding is dus wel degelijk gerechtvaardigd.


Jah idd feanfans komen ook uit regio's als Zwolle, de kop van Noord-Holland en Drenthe. Zelfs in Groningen zitten ze en ook in Leeuwarden is niet iedereen voor Cambuur..
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Berichtdoor Blizzard » 10-08-2003 19:35

JeroenB schreef:Denk je dat Heerenveen deze nieuwe capaciteit zomaar verzint? Hier is echt wel onderzoek naar gedaan. De KNVB heeft in 2002 per club een onderzoek naar verbetering van publieks- en stadionbeleid gedaan. Hier is voor Heerenveen onder andere uitgekomen, dat zij, na Ajax en Feyenoord, het grootste verzorgingsgebied van alle clubs hebben. Er is in de weide omtrek immers geen club die op hetzelfde niveau speelt.

Het verzorgingsgebied is dus héél Friesland (m.u.v. Leeuwarden) met uitlopen naar de aangrenzende provincies. Wat betreft sponsoring hebben zij zelfs een landelijke uitstraling. Heerenveen is nu de enige club waar ook voor de businessclub een wachtlijst is. (men wordt nu in vak 12 geplaatst, achter de goal!).

Verder wordt de sfeer in het stadion als erg gezellig en gemoedelijk ervaren, waardoor mensen ook met hun kinderen naar het voetbal kunnen/durven komen.

Een grote uitbreiding is dus wel degelijk gerechtvaardigd.


Jah idd feanfans komen ook uit regio's als Zwolle, de kop van Noord-Holland en Drenthe. Zelfs in Groningen zitten ze en ook in Leeuwarden is niet iedereen voor Cambuur..
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Berichtdoor Blizzard » 10-08-2003 19:41

Beetle schreef:De open dagen worden vrijwel altijd door zo'n 7000 mensen bezocht. En gezien het weer is het niet eens een slechte opkomst.

Waarschijnlijk zouden dat er wel meer zijn als de mensen kwamen die op vakantie zijn, ik wil nu al 4 jaar achter elkaar komen maar ik kan NOOIT komen omdat ik dan op vakantie ben.



Sterker nog: Heerenveen is een dorp. Friesland telt zoals je weet elf steden en daar hoort Heerenveen niet bij. En er wonen inderdaad veel meer mensen in Utrecht en omstreken. Maar waarom is het dan toch nooit uitverkocht daar?


Omdat daar waarschijnlijk veel mensen voor Ajax of Feyenoord zijn...........[/quote]
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Berichtdoor Jeroen » 10-08-2003 19:41

Blizzard schreef:Heerenveen mag dan wel een bescheiden plaats zijn, de fans van SCH komen uit veel meer richtingen. Volgens VI is SCH de enige club in Nederland samen met de top3 die een "buitenregionale uitstraling" heeft en als het wat minder gaat zal het bezoekersaantal niet explosief afnemen zo zit het hier niet in elkaar........

Met dit plan moet er weer een stapje meer richting de top3 gemaakt worden........


Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Je moet Heerenveen niet vergelijken met NAC, Utrecht, Roda of Vitesse, Heerenveen heeft gewoon een landelijke uitstraling. De andere clubs slechts regionaal.

En dan kan je wel zeggen dat het om de bevolkingsdichtheid gaat, maar de andere clubs hebben meer concurrentie van andere clubs in hun regio. Met name Brabant natuurlijk, met belachelijk veel clubs. Aantal inwoners van Friesland: 636.184, haal daar wat Leeuwarders af, en je hebt alleen al het Friese verzorgingsgebied.

Je komt zelf uit Dokkum, en bent Ajax-fan. Ervanuitgaande dat je een seizoenkaart hebt, waarom zouden Heerenveen-supporters niet een paar 100 kilometer rijden om een wedstrijd te zien? Het gebeurt meer dan je denkt!
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor montana » 10-08-2003 20:34

pak dat onderzoek onder de seizoenkaarthouders waar ze vandaan komen er maar weer eens voor die in de feanfan stond
Avatar gebruiker
montana
Selectiespeler
 
Berichten: 477
Geregistreerd op: 03-05-2003 16:46
Woonplaats: 015

Berichtdoor The North » 10-08-2003 20:40

20.000 was ongeveer ook genoeg geweest..
Maar ik hoop dat er weer mensen zich hebben ingeschreven.. bij de opendag :upto:
Gert Jan, Kan wat Foppe kan!....(2de worden)
Avatar gebruiker
The North
Basisspeler
 
Berichten: 649
Geregistreerd op: 27-05-2003 20:31
Woonplaats: Giekerk

Berichtdoor superfean » 10-08-2003 21:13

Persoonlijk denk ik dat 20.000 beter was geweest.
Riemer en consorten zullen ongetwijfeld alles tot in de perfectie nagezocht hebben en zullen de club echt niet in het diepe gooien met dit project.
Alleen is het idd even afwachten wat de seizoenkaarthouders doen als de resultaten een jaar wat minder zijn geweest.
Stel je voor dat er na een slecht seizoen 5000 seizoenkaarte ingeleverd worden dan zit je dus met veel lege plekken en dit is niet bevordelijk voor de sfeer.
superfean
Selectiespeler
 
Berichten: 216
Geregistreerd op: 02-12-2002 21:28

Berichtdoor Jeroen » 10-08-2003 21:29

montana schreef:pak dat onderzoek onder de seizoenkaarthouders waar ze vandaan komen er maar weer eens voor die in de feanfan stond


Kan ik me niet precies herinneren... (lees de feanfan niet altijd even goed... :oops: )

Wat stond er precies in?
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor ALS 26.000 » 10-08-2003 22:20

Heerenveen is niet de club van Heerenveen, maar van Friesland en misschien wel van grote delen van het Noorden want ook uit Overijssel, Drente en de Polder komen veel Heerenveen-supporters. Omdat het stadion in fases wordt gebouwd zal er lang schaarste blijven en natuurlijk zullen er momenten zijn dat het sportief wat minder gaat met Heerenveen, maar als er 1 subtopper is die zich kan onerscheiden van de andere subtoppers dan zijn wij het wel en dan simpelweg omdat hier een goed en degelijk beleid wordt gevoerd en hier geen financiele problemen zijn. En nogmaals, je kan het niet baseren op die kleine 30.000 mensen die in de plaats Heerenveen wonen, maar je moet het baseren op heel Friesland + delen van de omringende provincies. Heerenveen is een unieke club omdat je hier nog gewoon met de gehele familie naar een wedstrijd kan mits er kaartjes genoeg zijn. En dat er minder mensen op de open dag waren heeft gewoon met het weer te maken. De mensen gaan dan op hun vrije zaterdag liever aan het strand of in het water liggen.

Ow ja, Beetle, je zegt dat er meestal zo'n 7000 naar de Open Dag komen maar volgens mij zat vorig seizoen het stadion bijna vol......
Iedereen staat open voor vriendelijkheid...
ALS 26.000
Superster
 
Berichten: 4357
Geregistreerd op: 17-12-2002 16:30
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor HermaN AFCA » 10-08-2003 23:47

JeroenB schreef:Je komt zelf uit Dokkum, en bent Ajax-fan. Ervanuitgaande dat je een seizoenkaart hebt, waarom zouden Heerenveen-supporters niet een paar 100 kilometer rijden om een wedstrijd te zien? Het gebeurt meer dan je denkt!

Ik ben van origine geen Fries maar kom uit de regio Amsterdam, vandaar. AJAX mag je niet vergelijken met SC Heerenveen. Wat onderzoeken ook uitwijzen over de uitstraling van SC Heerenveen, Ajax, Feyenoord en zelfs PSV zijn van een andere rangorde. Niet voor niets heeft Ajax zélfs duizenden seizoenkaarthouders in Rotterdam, en barst het op wedstrijddagen van de buitenlandse touristen rond de Arena. Ajax is bekend over de hele wereld, is een groot deel Nederlandse voetbalhistorie. Ik wil niet arrogant overkomen, maar dat mensen honderden kilometers reizen over hebben voor Ajax wil niet zeggen dat ze dat ook 2-wekelijks zullen doen voor Denneboom, Vonk en de gemoedelijke sfeer in het Abe Lenstra.

Naar ieder stadion waar voldoende kaarten beschikbaar zijn kun je met je hele gezin gaan hoor, doe nou niet alsof je in Amsterdam of Nijmegen levensgevaar loopt. Als je minder schreeuwende mensen om je heen wilt hebben kun je misschien beter naar Heerenveen gaan, maar mijns inziens hoort dat juist bij voetbal.
HermaN AFCA
Bankzitter
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 17-02-2003 21:45
Woonplaats: Dokkum

Berichtdoor Fotze » 11-08-2003 04:05

HermaN AFCA schreef: AJAX mag je niet vergelijken met SC Heerenveen. Ik wil niet arrogant overkomen, maar dat mensen honderden kilometers reizen over hebben voor Ajax wil niet zeggen dat ze dat ook 2-wekelijks zullen doen voor Denneboom, Vonk en de gemoedelijke sfeer in het Abe Lenstra.


Ik vertel het je nog beter Herma N. er zijn zelfs mensen die het elke week doen. Echte supporters gaan namelijk ook naar de uitwedstrijden.

Het kan de meeste supporters niet schelen waar je club voetbalt. En om nou te roepen dat er mensen honderden kilometers reizen voor over hebben om naar de Arena te komen... :? . Er zullen inderdaad mensen van ver komen om te kijken naar Ajax. Echter als je naar het percentage kijkt van het totaa aantal seizoenskaarthoudersl dan valt dat toch erg tegen, denk ik.

Maar ja, jij gaat 1 x in de 2 weken in vak 410 zitten en rijdt daarvoor 170 kilometer. Dat is natuurlijk hart hebben voor je club ... hulde.
Avatar gebruiker
Fotze
Superster
 
Berichten: 2729
Geregistreerd op: 02-12-2002 19:58

Berichtdoor Beetle » 11-08-2003 06:41

Blizzard schreef:
Beetle schreef:De open dagen worden vrijwel altijd door zo'n 7000 mensen bezocht. En gezien het weer is het niet eens een slechte opkomst.

Waarschijnlijk zouden dat er wel meer zijn als de mensen kwamen die op vakantie zijn, ik wil nu al 4 jaar achter elkaar komen maar ik kan NOOIT komen omdat ik dan op vakantie ben.



Sterker nog: Heerenveen is een dorp. Friesland telt zoals je weet elf steden en daar hoort Heerenveen niet bij. En er wonen inderdaad veel meer mensen in Utrecht en omstreken. Maar waarom is het dan toch nooit uitverkocht daar?


Omdat daar waarschijnlijk veel mensen voor Ajax of Feyenoord zijn...........
[/quote]
Ho even. Je gooit nu meerdere quotes onder mijn naam. Middelste zin is niet van mij...
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Berichtdoor Heert-Jan » 11-08-2003 08:36

Ik wil niet arrogant overkomen, maar dat mensen honderden kilometers reizen over hebben voor Ajax wil niet zeggen dat ze dat ook 2-wekelijks zullen doen voor Denneboom, Vonk en de gemoedelijke sfeer in het Abe Lenstra.


Dat ze dat voor Ajax doen is wel duidelijk, Youp van 't Hek heeft het daar nog over gehad in zijn conferences. De afgezant van ene gehucht heeft nog niet een spandoek opgehangen, of de andere komt er alweer naast. Dat niet iedereen zo'n spandoek meeneemt, wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Er moet ook een topic over dit onderwerp zijn, maar die kon ik zo snel niet vinden.

Heerenveen is kleiner ja, ben ik blij om. Buitenlandse touristen? Hmm, het zou leuk zijn, maar ik kan me momenten indenken dat je ze ineens niet in je stadion wilt hebben... En ja, Heerenveen heeft zélfs seizoenkaarthouders in Groningen en Leeuwarden.

Als je minder schreeuwende mensen om je heen wilt hebben kun je misschien beter naar Heerenveen gaan, maar mijns inziens hoort dat juist bij voetbal.
Dan kun je ook altijd nog naar de Arena gaan....
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Satyr1 » 11-08-2003 09:00

M`n broer en ik wonen in IJsselstein en ik ga regelmatig -geen seizoenkaart... - en mijn broer gaat letterlijk naar alle wedstrijden, dus de afstand doet er meestal niet toe.

28.000 plaatsen lijkt me veel te veel, maar Riemer zal toch geen onnodige (financiele) risico`s nemen?
Avatar gebruiker
Satyr1
Bankzitter
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 02-02-2003 19:28
Woonplaats: IJsselstein

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron