Stadionnaam SC Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 01-05-2017 08:09

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden als Heerenveen de stadionnaam van ons stadion verandert voor commerciële doeleinden. Ik heb eerder gelezen dat een groot deel van forumbezoekers tegen het veranderen van de stadionnaam is.

Echter denk ik dat we in de huidige situatie waarin de club zich bevindt het zeer aantrekkelijk is om net zoals een aantal andere voetbalclubs de stadionnaam te "verkopen". In de volksmond zal het gewoon het Abe Lenstra Stadion blijven, alleen de officiële naam zal veranderen.

Wat denken jullie?
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Appie_M » 01-05-2017 08:22

Nee.

Meer woorden hoeven hier niet aan vuil te worden gemaakt.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
Appie_M
Superster
 
Berichten: 2679
Geregistreerd op: 22-05-2012 14:11
Woonplaats: Goutum-Noord

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 01-05-2017 08:29

Appie_M schreef:Nee.

Meer woorden hoeven hier niet aan vuil te worden gemaakt.


Ik wil toch graag weten waarom je hier zo fel op tegen bent. De echte supporter zal het nog steeds Abe Lenstra Stadion noemen. Wat zijn de nadelen volgens jou?
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor HVNFL » 01-05-2017 09:51

Appie_M schreef:Nee.

Meer woorden hoeven hier niet aan vuil te worden gemaakt.


Niets aan toe te voegen. Geen optie.
Avatar gebruiker
HVNFL
Basisspeler
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 16-02-2010 16:48

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Feanfan 1 » 01-05-2017 11:13

Traditie en trots gaan altijd boven zo'n externe investeerder
Al denk ik dat binnen 10 jaar alle clubs een buitenlandse eigenaar hebben, als ze maar van het stadion en de shirts afblijven
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Appie_M » 01-05-2017 11:17

Jazz schreef:Ik wil toch graag weten waarom je hier zo fel op tegen bent. De echte supporter zal het nog steeds Abe Lenstra Stadion noemen. Wat zijn de nadelen volgens jou?


Er zijn meer dan genoeg manieren om commercieel te groeien waarbij je niet je eigen identiteit en merkwaarde aan de hoogste bieder verkoopt. Het begint met de stadionnaam, daarna de clubkleuren + clubnaam en voor je het weet zijn er lieden die het een goed idee vinden om de hele godganse boel maar voor een grijpstuiver aan Red Bull te verkopen. Red Bull Fryslân, mooi man :|

Dus nee, gewoon niet aan beginnen. En ik ben marketeer, dus ik vind dat ik best het recht heb om hierover een mening te hebben.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
Appie_M
Superster
 
Berichten: 2679
Geregistreerd op: 22-05-2012 14:11
Woonplaats: Goutum-Noord

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Heerenveen rules » 01-05-2017 11:30

Aub niet! Nooit je club en stadion verkopen. Hecht waarde aan je historie en traditie. Niet zo lang suppprter Jazz?
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 01-05-2017 11:55

Heerenveen rules schreef:Aub niet! Nooit je club en stadion verkopen. Hecht waarde aan je historie en traditie. Niet zo lang suppprter Jazz?


Sinds mijn geboorte ben ik fan van Heerenveen. Vaak genoeg in het stadion geweest, alleen de laatste jaren is het minder geworden, ook vanwege mijn woonsituatie en werkgerelateerde omstandigheden. Echter hecht ik de mogelijkheden tot financiële groei bij de club boven een naam. Een naam is een naam, ik hecht daar weinig waarde aan. Die extra miljoenen die we krijgen vind ik belangrijker. Zoals ik eerder zij, het leeuwendeel van de fans zal het nog steeds Abe Lenstra Stadion noemen en blijven zeggen. Alleen voor de niet-fans zal het stadion niet meer zo heten.

Het is natuurlijk anders dan als de naam van de club veranderd wordt, naar bijvoorbeeld een SC Red Bull Heerenveen. Daar ben ik op tegen.

Appie_M schreef:Dus nee, gewoon niet aan beginnen. En ik ben marketeer, dus ik vind dat ik best het recht heb om hierover een mening te hebben.


Grappig dat je dat zegt. Ik ben namelijk ook marketeer, maar ik zit meer richting de online kant. Vooral als het gaat om brand gerelateerde zaken heb ik redelijk wat verstand van het op de markt zetten van een product/dienst.

Maar dat terzijde, ik kijk soms met een jaloerse blik naar AZ. Met bedrijfsgeld van sponsoren hebben ze toch mooi een van de beste voetbalopleidingen van NL uit de grond kunnen trekken. Natuurlijk is geld maar een bijzaak, maar in de huidige situatie is het voor Heerenveen verstandig om toch wat minder traditionele manieren van sponsoren aan te boren. We lopen zeker achter met bijvoorbeeld een AZ of Vitesse als het gaat om het opleidingen van spelers.

Die extra miljoenen die we potentieel zouden krijgen door het veranderen van het stadionnaam, en misschien het trainingscomplex, zullen er (naar mening) zeker voor zorgen dat Heerenveen in ieder geval beter kan aanhaken met de rest. In deze periode (er lopen minder talenten rond in de opleiding) is het draaien van centen een moeilijke opgave. Wat meer financiële ruimte voor lange termijn oplossingen (voetbalacademie uitbreiden) zou zeker geen verkeerd idee zijn.
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Appie_M » 01-05-2017 13:49

Als jij een marketeer bent die ook kijkt naar branding-gerelateerde zaken dan zul je waarschijnlijk weten hoe belangrijk het is om jezelf te kunnen differentieren van andere bedrijven met je eigen identiteit. Juist daarom moet je niet aan die identiteit komen. Je wordt langzaam bij beetje een algemeen stuk eenheidsworst. Een twaalf in een dozijn club, met allemaal een commerciele stadionnaam. Als de enige differentierende factor tussen jouw club en andere clubs het bedrijf is waar je je geld van ontvangt dan heb je toch iets fout gedaan. Hoe dan ook, niet aan beginnen.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
Appie_M
Superster
 
Berichten: 2679
Geregistreerd op: 22-05-2012 14:11
Woonplaats: Goutum-Noord

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 01-05-2017 13:59

Appie_M schreef:Als jij een marketeer bent die ook kijkt naar branding-gerelateerde zaken dan zul je waarschijnlijk weten hoe belangrijk het is om jezelf te kunnen differentieren van andere bedrijven met je eigen identiteit. Juist daarom moet je niet aan die identiteit komen. Je wordt langzaam bij beetje een algemeen stuk eenheidsworst. Een twaalf in een dozijn club, met allemaal een commerciele stadionnaam. Als de enige differentierende factor tussen jouw club en andere clubs het bedrijf is waar je je geld van ontvangt dan heb je toch iets fout gedaan. Hoe dan ook, niet aan beginnen.


Daar zit zeker een kern van waarheid in. Agree to disagree, maar Heerenveen heeft genoeg differentiatie middelen (Fries zijn, Friese volkslied, de Pompebleden) om onderscheidend te zijn t.o.v. de rest van de Eredivisie clubs. Het stadion vind ik minder toevoegen aan de identiteit van de club. Vandaar dus ook mijn gedachtegoed om het stadionnaam te binden voor commercieel gebruik. Het stadion is echter maar een gedeelte van de club. Ik snap de angst wel, als er een schaap over de dam is, volgen er meer... :roll:
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Marça » 01-05-2017 14:32

FC Groningen kon ook makkelijk overstappen naar een gesponsorde stadionnaam aangezien de 'Euroborg' allesbehalve cultureel-historische waarde had. Wat mij betreft zijn er een paar dingen waar commercie niet aan mag komen en de naam van ons prachtige Abe Lenstra Stadion is daar één van.

Het was een andere zaak geweest als men 'Sportpark Noord' zou willen veranderen naar het Univé Stadion of iets dergelijks.
Avatar gebruiker
Marça
Superster
 
Berichten: 1956
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:50

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Mackan68 » 01-05-2017 15:14

Alleen bij de keus failliet of doorgaan zou je de overweging kunnen maken. Of als een kampioenschap binnen 5 jaar in het verschiet ligt of liever gezegd gegarandeerd wordt door de geldschieter, net zoals bij Vitesse destijds of Roda JC op dit moment :lol: Maar aangezien ook dat niet helemaal 100% te garanderen is ben ik het met Appie eens. Niet aan beginnen zolang je de eindjes aan elkaar kunt knopen en er andere mogelijkheden zijn om financieel stappen te maken.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Avatar gebruiker
Mackan68
Superster
 
Berichten: 6778
Geregistreerd op: 01-08-2004 14:46
Woonplaats: De 'achterbuurt' van Techum

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Heerenveen rules » 01-05-2017 15:19

Er zijn genoeg Ajax supporters die al hebben aangegeven met een trotser gevoel in de Johan Cruijff Arena te zitten dan in de Amsterdam Arena. Ik zou me als supporter doodschamen als we een sponsornaam zouden krijgen ipv het schitterende ALS. Belachelijk idee!
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Appie_M » 01-05-2017 16:35

Jazz schreef:Daar zit zeker een kern van waarheid in. Agree to disagree, maar Heerenveen heeft genoeg differentiatie middelen (Fries zijn, Friese volkslied, de Pompebleden) om onderscheidend te zijn t.o.v. de rest van de Eredivisie clubs. Het stadion vind ik minder toevoegen aan de identiteit van de club. Vandaar dus ook mijn gedachtegoed om het stadionnaam te binden voor commercieel gebruik. Het stadion is echter maar een gedeelte van de club. Ik snap de angst wel, als er een schaap over de dam is, volgen er meer... :roll:


En waar stop je dan? Nu is het de stadionnaam, maar zoals je zelf al aangeeft is het zodra die eerste stap eenmaal is gezet een kleine stap om er mee verder te gaan. Dan zitten we voor je het weet in het Coca Cola Stadium naar sc McDonalds Heerenveen te kijken.

Daarnaast, jij mag de stadionnaam dan geen belangrijke differentierende factor vinden maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Net als de naam, de clubkleuren, de pompebleden en de Friese identiteit is de naam van het Abe Lenstra Stadion gewoon een onderdeel van onze geschiedenis, clubcultuur en identiteit. Daarnaast is het een eerbetoon aan een grote held uit de geschiedenis van de club. Het is het gewoon niet waard om dat eerbetoon en die eigen identiteit te grabbel te gooien voor een paar lullige grijpstuivers.

Juist vanuit een marketingperspectief is het belangrijk om die eigen identiteit zo sterk mogelijk te maken zodat mensen zich ermee kunnen verbinden of juist tegen kunnen afzetten. De paar centjes dat het veranderen van de naam op korte termijn oplevert wegen bij lange niet op tegen de schade die je merk op de langere termijn oploopt. Daarnaast, die hele salesgerichte filosofie van Marketing(zolang we maar zoveel mogelijk geld verdienen, kan de rest wat ons betreft naar de verdoemenis lopen), loopt enorm op zijn eind. Mensen keren zich ervan af en alles gaat meer richting een maatschappelijk verantwoorde manier van marketen. Dit heet societal marketing, of sustainable marketing. Google het maar eens :wink:

Ik typ dit verhaal overigens op mijn telefoon in een veel te drukke trein, dus excuses voor de spelling en grammaticafouten. Het wordt tijd dat dit forum eens mobile friendly wordt!
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
Appie_M
Superster
 
Berichten: 2679
Geregistreerd op: 22-05-2012 14:11
Woonplaats: Goutum-Noord

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor BK2007 » 01-05-2017 20:19

Als de Larsson transfer mislukt deze zomer zie ik het nog wel gebeuren.
Dan krijgen we het Corendon Stadion of Huawei Stadion. Anders gaan we gewoon failliet.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor FeanfanSpursfan » 02-05-2017 09:00

Naam veranderen zou ook zwaar respectloos zijn tegenover onze beste voetballer ooit!
FeanfanSpursfan
Bankzitter
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 06-03-2016 15:42

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Makkum8 » 02-05-2017 13:16

BK2007 schreef:Als de Larsson transfer mislukt deze zomer zie ik het nog wel gebeuren.
Dan krijgen we het Corendon Stadion of Huawei Stadion. Anders gaan we gewoon failliet.


Hoe kom je aan deze "wijsheid"?
Groningen en Cambuur een pot nat, Makkum is de 12e stad!!
Avatar gebruiker
Makkum8
Basisspeler
 
Berichten: 938
Geregistreerd op: 11-04-2005 22:11
Woonplaats: Makkum

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor BK2007 » 02-05-2017 18:08

Het is algemeen bekend dat we elk seizoen een goede transfer moeten maken om het jaarlijkse tekort van 3 miljoen te dekken.
Vandaar.
Stel je voor dat Larsson zijn been breekt, zo kort voor de zomer.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor JelleLawnmower » 02-05-2017 21:55

Volgens mij meent hij het LOL
JelleLawnmower
Nieuw talent
 
Berichten: 76
Geregistreerd op: 02-04-2017 15:38

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Wizard » 04-05-2017 10:19

BK2007 schreef:Het is algemeen bekend dat we elk seizoen een goede transfer moeten maken om het jaarlijkse tekort van 3 miljoen te dekken.
Vandaar.
Stel je voor dat Larsson zijn been breekt, zo kort voor de zomer.

We hebben nog wel een potje. Maar op de langere termijn hebben we dat inderdaad nodig.
Betekent niet, BK2007, dat we elk jaar 1 goede transfer moeten maken, maar dat dat verspreid over de langere termijn moet ;)
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor BK2007 » 04-05-2017 11:55

De financien van de club horen eigenlijk in een ander topic. Maar hoor graag meer over dat "potje" met geld. Men had daar bijvoorbeeld adequater mee kunnen handelen in de winterstop door een gerichte versterking (CV ?) te halen ipv meer te huren.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor fuotbalgek » 04-05-2017 11:56

BK2007 schreef:De financien van de club horen eigenlijk in een ander topic. Maar hoor graag meer over dat "potje" met geld. Men had daar bijvoorbeeld adequater mee kunnen handelen in de winterstop door een gerichte versterking (CV ?) te halen ipv meer te huren.


Nee dus niet. Want dan had je komende zomer wel failliet kunnen gaan ;)

Reserves zijn reserves. Om dit soort zaken te voorkomen.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Wizard » 08-05-2017 12:10

fuotbalgek schreef:Nee dus niet. Want dan had je komende zomer wel failliet kunnen gaan ;)

Zo erg is het gelukkig ook weer niet.
Reserves zijn inderdaad niet zomaar in het leven geroepen. @BK2007: Hierover is menig discussie gevoerd in het topic financiën.
Enfin, terecht punt. Laten we hierover verder gaan in de rubriek 'financiën'.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor paparazzi » 14-05-2017 15:48

En dan ook nog in een geheel ander commercieel shirt gaan spelen zeker? Nee dank je. Ik ben mijn club al bijna kwijt. Dit zou de druppel zijn.
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Baggerraartje » 16-05-2017 11:37

Grappig die arogantie hier. Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wat Abe Lenstra er zelf van zou vinden dat zijn naam op een stadion staat waar al 6 jaar lang kneusjes voetballen en trainen? Waar daarnaast ook in de leiding al jaren geen voetbalverstand zit en dat het zooitje zich allemaal verschuilt achter zijn goede naam. Als hij nog had geleefd, was de beste man waarschijnlijk naar de rechter gestapt.
Baggerraartje
Superster
 
Berichten: 2342
Geregistreerd op: 09-01-2006 15:04

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 16-05-2017 12:39

Ik denk dat het nu juist interessant is om het stadionnaam te veranderen om sponsorgeld te ontvangen. 1,3 miljoen minder in prijzengeld, sportief niet voorruit te branden, weinig geld voor versterkingen... Ergens moet de ommezwaai worden gemaakt...
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Wizard » 19-05-2017 10:19

Jazz schreef:Ik denk dat het nu juist interessant is om het stadionnaam te veranderen om sponsorgeld te ontvangen. 1,3 miljoen minder in prijzengeld, sportief niet voorruit te branden, weinig geld voor versterkingen... Ergens moet de ommezwaai worden gemaakt...

Je trouwe schare fans bestaan nu vooral uit 'oudere' fans. Daarnaast zit het stadion niet bepaald vol en vallen de sportieve prestaties tegen. Om dan op zo'n moment van stadionnaam te veranderen, die zeer gevoelig ligt bij de achterbaan, zou getuigen van een enorm bord kop voor je kop. Je krijgt er meer geld voor, maar verliest krediet bij de achterban..
Mocht je zoiets willen doen, zou ik het bewaren voor de toekomst, maar dan pas ook echt in uiterst, uiterst financiele nood
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor TORCIDA » 19-05-2017 10:32

nooit maar dan ook nooit je stadion vernoemen naar een sponsor.
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor wijzijnscheerenveen » 02-06-2017 21:20

Eens met Toricida, wil er dan ook geen seconde over nadenken.
wijzijnscheerenveen
Selectiespeler
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 20-05-2015 11:40

Re: Stadionnaam SC Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 03-06-2017 11:18

Eisenga heeft in zijn Q&A aangegeven dat ze hier niet aan denken, kans is dus extreem klein dat het stadion vernoemt gaat worden naar een sponsor.
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten