Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen dl 2

Berichtdoor fuotbalgek » 18-02-2016 14:09

Ik geef nergens aan dat we ons moeten spiegelen aan het beleid van deze clubs, puur dat je in deze competitie vrij gemakkelijk richting de top 5 gaat tov 10 jaar terug en dat zij daar voorbeelden van zijn. Het geeft aan dat je door gericht en verantwoord te investeren snel resultaat kunt boeken in de Eredivisie en dat je daarom moet ophouden met het aankopen van middelmaat die het gevolg is van het beperken van het spelersbudget.

En het gaat niet alleen om aankopen met transfergelden in de categorie Larsson en Zeneli, die inderdaad geld kosten. Mulder was transfervrij en er is ruimte gemaakt voor zijn salaris. In elke linie moet je een speler in die categorie met bijbehorend salaris inpassen, los van hoeveel de transferkosten zijn. Een paar ton verdien je al snel terug met een hogere klassering, de kans op Europees voetbal, een voller stadion, een boost in sponsoring etc.

In grote lijn blijft mijn mening dat je door te investeren de opgaande lijn kunt inzetten, en dat bouwen lastig blijft wanneer je de hand zo op de knip blijft houden. En ik hoop dat we een directeur hebben binnengehaald die voor groei durft te gaan. Ook rustig bouwen doe je niet zonder gematigd te investeren.
fuotbalgek
Superster

Berichtdoor mitrita » 18-02-2016 14:29

fuotbalgek schreef: Ook rustig bouwen doe je niet zonder gematigd te investeren.

Eens, met het alleen vertrouwen op de aanwas uit eigen jeugd of het aantrekken van transfervrije spelers ga je het niet redden.
Aankopen als die van Larsson, Thern en Zeneli heb je nodig om de club aantrekkelijk te houden.
Alleen het idee dat het geld tegen de plinten aanklotst en dat de club veel te voorzichtig is probeer ik te weerleggen.
Ik wil over 10 jaar nog naar het stadion kunnen om een eredivisieclub te zien voetballen.
mitrita
Superster

Berichtdoor AllardP » 22-02-2016 14:20

@mitrita. Ja, de teruglopende omzet is een probleem. Een groot probleem zelfs. Maar dat los je niet op door steeds maar te bezuinigen, zoals ik heb onderbouwd.

Het eigen vermogen is echter geen 'momentopname' maar juist (per definitie) een optelsom van alle bedrijfsresultaten uit de voorgaande jaren. Met het eigen vermogen dat we nu hebben, kunnen we zeker tien jaar lang een nettoverlies van 2-3 miljoen per jaar opvangen. Lachend. Alleen zal dat nooit gebeuren, omdat we altijd wel iets verdienen aan transfers.

Je pleidooi voor een positief operationeel resultaat is totaal niet onderbouwd. Ik vraag me af of je mijn argumenten wel gelezen hebt. Er zit een heel groot verschil tussen wat Twente heeft gedaan (inclusief list en bedrog) en wat ik bepleit voor Heerenveen.
AllardP
Superster

Berichtdoor Wizard » 24-02-2016 15:33

Een simpele rekensom:
Schulden op korte termijn minus vorderingen op korte termijn = 2 M schuld teveel.
6,5M in kas minus 2,2M schuld teveel = 4,3M over.
Om een vergelijking te beginnen met lang vreemd vermogen en FA is natuurlijk onzin aangezien je daar geen cash op de korte termijn voor krijgt. Op de lange termijn zou je deze erbij kunnen betrekken, maar gezien de huidige fase van de club zou ik niet gaan rekenen met lange ratio's.

Aangezien onze omzet elk jaar met 2M terugloopt en indien we opeens 2 seizoenen geen spelers verkopen, komen we dus heel hard in de problemen. Vandaar ook het gegeven dat SCH elk seizoen een speler moet verkopen. Vandaar ook het gegeven dat er onder Veenstra (zeer terecht) hard moest worden bezuinigd.

De plank is helaas misgeslagen door hoofdzakelijk te focussen op het bezuinigen en niet op het positieve deel, namelijk de inkomstenkant. Sponsoren bepalen voor 3/4 de inkomstenkant en dus moet hoofdzakelijk de aandacht op deze groep worden gevestigd. Binnen de club is er zeker aandacht geweest voor de sponsorenkant maar heeft de aanpak duidelijk niet gewerkt.

Ik ben het zeker eens dat je niet op een nul-resultaat hoeft te regeren en dat dit prima op een netto-verlies van 2M verlies kan (qua financieringsstrategie) aangezien je gemiddeld door de jaren heen zeker 2M op transfers pakt. Echter, bij een equivalente stroom zou je je strategie hierop kunnen aanpassen en kunnen begroten op een negatief resultaat. Echter, we kampen met zeer hevig teruglopende inkomsten en een instabiele structuur. Op dit moment zou ik het dan heel hard afraden om een dergelijke koers te varen.
Voor de toekomst zou het zeker en ook prima kunnen. Heerenveen heeft bewezen over een prima scoutingsapparaat te beschikken en over de jaren heen hebben we prima geboerd met transfers. Maar op dit moment zou ik het zelf niet willen doen en ook niet verstandig vinden (puur vanwege het huidige perspectief). Daarbij heb je ook nog een maatschappelijk belang wat betekent dat je dit risisco niet mag nemen, op dit moment.
Wizard
Beheerder

Berichtdoor AllardP » 27-02-2016 10:08

Wizard schreef:Een simpele rekensom:
Schulden op korte termijn minus vorderingen op korte termijn = 2 M schuld teveel.
6,5M in kas minus 2,2M schuld teveel = 4,3M over.

Zoals ik in mijn post beschreef: we hebben 6,6 miljoen euro in kas plus 8,1 miljoen in kortlopende vorderingen is in totaal 14,7 miljoen. HIer tegenover staat 9,9 miljoen in kortlopende schulden. Kortom: 4,8 miljoen over. Zowel op korte als lange termijn is onze positie heel gezond; dat staat als een paal boven water. De enige - maar wel grote - bedreiging voor de club is de teruglopende omzet, maar daar lukt het niet om het tij te keren.

Je stelt dat het nu onverstandig is om te stoppen met bezuinigen. Waarom? Uit de cijfers blijkt glashelder dat er geen enkel risico is voor de club op korte termijn. Daarom is het juist nu een goed moment om te investeren. Natuurlijk niet geld met bakken uitgeven, maar ook niet de verkeerde zuinigheid die ervoor heeft gezorgd dat Bikel gratis mocht vertrekken en we pas op het allerlaatste moment alsnog een spits haalden (en nog een slechte ook). Het binden van sponsoren - prioriteit nr 1, zul je met me eens zijn - gaat ook een stuk makkelijker als er elke twee weken een mooie pot voetbal te zien is in het Abe Lenstrastadion. Zelfs ik - 23 jaar seizoenkaarthouder - ga inmiddels met tegenzin naar de wedstrijd.
AllardP
Superster

Berichtdoor Wizard » 29-02-2016 10:15

AllardP schreef:Zoals ik in mijn post beschreef: we hebben 6,6 miljoen euro in kas plus 8,1 miljoen in kortlopende vorderingen is in totaal 14,7 miljoen. HIer tegenover staat 9,9 miljoen in kortlopende schulden. Kortom: 4,8 miljoen over. Zowel op korte als lange termijn is onze positie heel gezond; dat staat als een paal boven water. De enige - maar wel grote - bedreiging voor de club is de teruglopende omzet, maar daar lukt het niet om het tij te keren.

Een voetbalclub werkt niet met een current ratio. Vlottende activa zijn absoluut direct kasstromen, maar in financieringstermen 'beperkt'. Banken willen sedert de bankencrisis en de solvabiliteitseis van banken niet meer snel geld verstrekken. Wanneer je dan kortlopende vorderingen (je gaat er vanuit dat ze binnenkomen binnen 1 jaar) direct gaat verrekenen met directe schulden, is veel te kort door de bocht. Puur omdat het risico dat je betalingstermijn veel kleiner is dan je ontvangsttermijn. Ik ben met je eens dat onze liquiditeitspositie is verbeterd en dat er zeker nog wel een speler van 1-2M aangetrokken zou kunnen worden. Maar, je analyse is veel te kort door de bocht en veel te optimistisch. Alleen al mijn voorgaande rekensom, de teruglopende omzet, het zoeken naar een nieuwe hoofdsponsor (gaan we 1M per jaar missen?), etc. zijn al genoeg redenen om voorzichtigheid te bewaken en te houden. Wanneer je omzetstroom stabiliseert, zou je inderdaad een 'risico' kunnen nemen door bijv. 1-2 extra goede spelers aan te trekken. Op dit moment is de situatie brozer dan je voorstelt.
Wizard
Beheerder

Berichtdoor Otsje P » 14-04-2016 13:45

West Ham United gaat 2,5 miljoen pond per jaar aan huur betalen voor het gebruik van het splinternieuwe Olympisch Stadion met 60.000 zitplaatsen. Op een begroting van meer dan 200 miljoen.

Dan doet onze 3,3 miljoen euro toch wel een beetje pijn. :lol:
Otsje P
Superster

Berichtdoor Jazz » 14-04-2016 13:52

Otsje P schreef:West Ham United gaat 2,5 miljoen pond per jaar aan huur betalen voor het gebruik van het splinternieuwe Olympisch Stadion met 60.000 zitplaatsen. Op een begroting van meer dan 200 miljoen.

Om te janken dit :cry:
Heerenveen-fan sinds 1993, wonend in de Randstad.
Jazz
Superster

Berichtdoor Grimo » 14-04-2016 13:52

Otsje P schreef:West Ham United gaat 2,5 miljoen pond per jaar aan huur betalen voor het gebruik van het splinternieuwe Olympisch Stadion met 60.000 zitplaatsen. Op een begroting van meer dan 200 miljoen.

West Ham United zal vanaf het seizoen 2016/2017 zijn thuiswedstrijden gaan spelen in het Olympisch Stadion van Londen. Dat is inmiddels definitief besloten door de Engelse overheid en de Londen Legacy Development Corporation (LLDC), de organisatie die belast is met de erfenis die het sporttoernooi van vorige zomer met zich meebracht.

West Ham, momenteel de nummer dertien van de Premier League, was aanvankelijk ook al aangewezen als nieuwe bewoner van het stadion. De club vreesde evenwel de deal in duigen te zien vallen omdat het aanvankelijk de financiering niet rond kon krijgen.

Inmiddels is er wel een overeenkomst. West Ham vergrootte de bijdrage van 6,33 miljoen euro naar negentien miljoen euro en gaat ongeveer 2,5 miljoen euro aan huur per jaar betalen. De overheid staat garant voor liefst 76 miljoen euro.

De capaciteit zal worden teruggeschroefd van 80.000 naar 60.000. De hoop is dat de nieuwe voetbaltempel in de herfst van 2015 al klaar is om aldaar het WK rugby te organiseren. Het jaar daarop zou West Ham dan officieel zijn thuiswedstrijden in het Olympisch stadion kunnen gaan afwerken.

De deal is een opluchting voor de Engelse overheid, die vreesde het stadion zonder nieuwe eigenaar voornamelijk op kosten van de belastingbetaler te moeten gaan onderhouden. De overeenkomst met West Ham heeft een looptijd van liefst 99 jaar.
Grimo
Superster

Berichtdoor Lardy » 14-04-2016 13:52

PSG betaald 1,5 miljoen per jaar voor Parc des Princes. Compleet vernieuwd, 51.000 zitplaatsen. Begroting, 500 miljoen.
Lardy
Superster

Berichtdoor Grimo » 14-04-2016 13:54

Westham betaald wel even ook 19 miljoen mee en ze zitten 99 jaar vast aan deze huurovereenkomst. :wink:
Grimo
Superster

Berichtdoor Otsje P » 15-04-2016 06:38

Grimo schreef:Westham betaald wel even ook 19 miljoen mee en ze zitten 99 jaar vast aan deze huurovereenkomst. :wink:

Wij hebben het stadion met grond ingebracht bij het maken van Sportstad, dat moet ook niet vergeten worden.
Otsje P
Superster

Berichtdoor Fryskeboy22 » 21-04-2016 08:11

Weinig verstand van de financien bij de club maar wie kan mij het even in jip & janneke taal uitleggen?

- Hoe zit het met de stadionhuur? zijn daar al vorderingen in voor betere oplossing?
- Hoe zit het met nieuwe hoofdsponsor aangezien Univé er mee kapt?
- Hoe staat het met de sponsors? nog steeds teruglopend of is het weer aan het groeien en zal degradatie van Dkv positief voor ons uitpakken met overlopende sponsoren naar ons?
Fryskeboy22
Superster

Berichtdoor Jazz » 21-04-2016 08:57

Fryskeboy22 schreef:Weinig verstand van de financien bij de club maar wie kan mij het even in jip & janneke taal uitleggen?

- Hoe zit het met de stadionhuur? zijn daar al vorderingen in voor betere oplossing?
- Hoe zit het met nieuwe hoofdsponsor aangezien Univé er mee kapt?
- Hoe staat het met de sponsors? nog steeds teruglopend of is het weer aan het groeien en zal degradatie van Dkv positief voor ons uitpakken met overlopende sponsoren naar ons?

-3,2 miljoen per jaar. Contract tot 31 december 2022
-Nog niet bekend gemaakt
-Weten we niet. Kunnen alleen speculeren
Jazz
Superster

Berichtdoor Lardy » 21-04-2016 09:27

Ik zag dit op het Groningen forum.

Stand tv-geld klassement na seizoen 2015/2016, zonder dat seizoen 15/16 is meegenomen:

1.Ajax 788
2.PSV 740
3.Feyenoord 664
4.Twente 631
5.AZ 602
6.Heerenveen 532
7.Groningen 497
8.Vitesse 495
9.Utrecht 446

Meest recente seizoen (2015/2016) telt 10 keer mee. Kampioen krijgt er dus nog 180 punten bij, nummer 2 170 etc. Elke plek op de eredivisie ranglijst 2015/2016 scheelt dus 10 punten in bovenstaand tv klassement

Verschil met Heerenveen: -35 punten, dus 4 plekken hoger eindigen komend seizoen om ze in te halen.

Verschil met Vitesse: +2 punten, dus boven Vitesse eindigen, anders worden we ingehaald.

Verschil met Utrecht: +51 punten, dus niet meer dan 5 plekken achter Utrecht eindigen komend seizoen, anders worden we ingehaald.

Iedere plek op de tv-gelden ranglijst scheelt voor Groningen 800.000 a 900.000 euro.

Daar gaan wij de komende jaren een flinke duikeling maken als wij zo door blijven modderen.
Lardy
Superster

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 21-04-2016 12:28

Stand tv-geld klassement na seizoen 2015/2016, zonder dat seizoen 15/16 is meegenomen:

1.Ajax 788
2.PSV 740
3.Feyenoord 664
4.Twente 631
5.AZ 602
6.Heerenveen 532
7.Groningen 497
8.Vitesse 495
9.Utrecht 446

Meest recente seizoen (2015/2016) telt 10 keer mee. Kampioen krijgt er dus nog 180 punten bij, nummer 2 170 etc. Elke plek op de eredivisie ranglijst 2015/2016 scheelt dus 10 punten in bovenstaand tv klassement

Verschil met Heerenveen: -35 punten, dus 4 plekken hoger eindigen komend seizoen om ze in te halen.

Verschil met Vitesse: +2 punten, dus boven Vitesse eindigen, anders worden we ingehaald.

Verschil met Utrecht: +51 punten, dus niet meer dan 5 plekken achter Utrecht eindigen komend seizoen, anders worden we ingehaald.

Iedere plek op de tv-gelden ranglijst scheelt voor Groningen 800.000 a 900.000 euro.

Zijn de regels dan veranderd? Want als iedere plek 10 punten verschil is kunnen clubs nooit op een niet rond getal uitkomen!
Zwart Schoeisel
Selectiespeler

Berichtdoor badfrisianboy » 01-05-2016 18:06

Als ik het goed heb zijn FC Groningen, FC Utrecht en Vitesse ons voorbij op de televisie-gelden-ranglijst. Dat scheelt 2,25 miljoen euro aan tv-gelden. Een hoofdsponsor die is vertrokken wat een miljoen euro scheelt. En een supportersschare wat een seizoen lang verschrikkelijk voetbal heeft moeten aangluren, en waarvan het maar de vraag is hoeveel hun seizoenskaart weer verlengen. Een teruggang in inkomsten van 4 miljoen euro is niet denkbeeldig. Een niet functionerende TD (Vonk) en een OSSH en OR die nog altijd ontevreden zijn omdat gemaakte afspraken niet worden nageleefd en bovendien een onervaren voorzitter die zich in dit wespennest mag proberen staande te houden.

Als dit maar goed komt.
badfrisianboy
Basisspeler

Berichtdoor Jazz » 01-05-2016 18:10

badfrisianboy schreef:Als ik het goed heb zijn FC Groningen, FC Utrecht en Vitesse ons voorbij op de televisie-gelden-ranglijst. Dat scheelt 2,25 miljoen euro aan tv-gelden. Een hoofdsponsor die is vertrokken wat een miljoen euro scheelt. En een supportersschare wat een seizoen lang verschrikkelijk voetbal heeft moeten aangluren, en waarvan het maar de vraag is hoeveel hun seizoenskaart weer verlengen. Een teruggang in inkomsten van 4 miljoen euro is niet denkbeeldig. Een niet functionerende TD (Vonk) en een OSSH en OR die nog altijd ontevreden zijn omdat gemaakte afspraken niet worden nageleefd en bovendien een onervaren voorzitter die zich in dit wespennest mag proberen staande te houden.

Als dit maar goed komt.

Vergeet niet de absurde huurprijs voor het stadion. Is een blijvende kostenpot.
Jazz
Superster

Berichtdoor Wolliepoly » 01-05-2016 20:44

Iets met een spiraal
Voel je niet te klein om groot te denken!!
Wolliepoly
Wereldspeler

Berichtdoor Superfries1996 » 08-05-2016 15:09

Zijn vandaag €1.5 miljoen aan tv-gelden kwijtgeraakt. Univé was als hoofdsponsor goed voor een klein miljoen geloof ik, dus al met al komt er alleen daardoor al ongeveer €2.3 miljoen op het begrotingstekort bij. Overige sponsoren en supporters die vertrekken niet meegerekend!
nou nou
Superfries1996
Superster

Berichtdoor Thinkman » 08-05-2016 15:21

Superfries1996 schreef:Zijn vandaag €1.5 miljoen aan tv-gelden kwijtgeraakt. Univé was als hoofdsponsor goed voor een klein miljoen geloof ik, dus al met al komt er alleen daardoor al ongeveer €2.3 miljoen op het begrotingstekort bij. Overige sponsoren en supporters die vertrekken niet meegerekend!

Als het bedrag al klopt; dit "verlies" je natuurlijk niet vandaag maar over een heel seizoen. Hadden we vorige week van Grunn gewonnen dan hadden we nu ook hoger gestaan, etc...

Al met al een zwak en rommelig seizoen, met een trainerswissel en een bestuurswissel. Transitie alweer. Komend jaar wordt echt cruciaal. De TD moet nu de juiste beslissingen maken, en Eisinga met hem. Lastig genoeg, maar het moet en ik denk dat het kan.
Thinkman
Superster

Berichtdoor BK2007 » 08-05-2016 15:27

Superfries1996 schreef:Zijn vandaag €1.5 miljoen aan tv-gelden kwijtgeraakt. Univé was als hoofdsponsor goed voor een klein miljoen geloof ik, dus al met al komt er alleen daardoor al ongeveer €2.3 miljoen op het begrotingstekort bij. Overige sponsoren en supporters die vertrekken niet meegerekend!

De grootste domper op het eind van het seizoen. De verantwoordelijken het dorp maar uitjagen.
Du pain, du vin, du Sc-heerenvain.
BK2007
Superster

Berichtdoor Superfries1994 » 08-05-2016 15:47

Het is niet te geloven. Een stelletje klootzakken zijn het, die voetballers van ons. En dan hebben ze zelfs het geluk dat Twente nog drie punten in mindering kreeg, anders waren ze op een 13e plaats geëindigd. Maar ondertussen wel lekker naar Miami, de Malediven of een ander stoer vakantieoord om hun 'welverdiende' centjes te verbrassen. Schaamteloos gewoon. Natuurlijk is Vonk eindverantwoordelijk voor deze klassering, maar deze jonge gasten moeten ook naar zichzelf kijken. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn van een aantal, die erg weinig besef lijken te hebben welke verantwoordelijkheden ze hebben (kijk alleen al naar het verhaal dat één van de spitsen sneller naar huis wilde..). Er lijkt wel erg weinig passie in deze groep te zitten, zo weinig strijd, een soort gelatenheid. Slaat echt nergens op. Dat is toch niet te veel gevraagd? Strijden voor elke meter? Volgens mij is het echt een mentaliteitskwestie, want qua voetballende kwaliteiten doen wij toch niet onder voor Twente, ADO, Heracles of NEC? Maar in al die wedstrijden (8) haal je slechts 4 puntjes..
Anderhalf miljoen lukt je natuurlijk nooit om dat weer goed te maken, als je het al zo moeilijk hebt. De club zal met weinig middelen toch hele goede slagen moeten slaan op de transfermarkt. Nog zo'n seizoen kan niet. Dat besef moet iedereen bij de club nu wel hebben. Eisenga moet daar in de komende weken de basis voor leggen, door met goede beslissingen te komen. Dan wil ik dat gedoe met Van den Berg/Nordfeldt wel weer vergeten.
Superfries1994
Wereldspeler

Berichtdoor Lardy » 08-05-2016 18:18

Wat wordt de begroting volgend jaar? Miljoentje of 15? Met het geld dat we nog hebben, lekker een paar Zweden halen voor een paar miljoen, die je elders voor niks ophaalt. Ga zo door. Als er nog 10000 man een seizoenkaart neemt dan is het veel.
Lardy
Superster

Berichtdoor Mackan68 » 09-05-2016 02:34

Volgens mij 750 duizend. Wat overigens nog ontzettend veel geld is. Als Utrecht en/of Vitesse ons op de bewuste lijst voorbij zou zijn gegaan dan zou het inderdaad anderhalf miljoen zijn geweest. Maar beide is dat niet gelukt door het verlies van Utrecht en het gelijke spel van Vitesse. We hadden vorige week de klus tegen Groningen al 'gewoon' moeten klaren. Maar omdat we in dit elftal te veel karakterloze jongetjes hebben rondlopen is dat niet gelukt. Net als in zoveel andere wedstrijden. Het maakt deze spelers niet uit of ze winnen, gelijk spelen of verliezen. Het is net een bepaalde groep supporters die alles wel best vindt. Topsportklimaat anno 2016 zeg maar....
Als we gaan, gaan we met z'n allen. Bedankt directie!!
Mackan68
Superster

Berichtdoor Lardy » 24-05-2016 10:31

Waarom zijn er nooit jaarrekeningen van Sportstad Heerenveen openbaar, en waarom is er een geheimhouding op de jaarrekening?

De reden is dat openbaarmaking de financiële belangen van de gemeente en/of betrokken rechtspersonen kan schaden. Hetzelfde belang geldt voor de behandeling door uw raad. Om die reden leggen wij u op basis van artikel 25 Gemeentewet ook geheimhouding op en verzoeken u deze geheimhouding te bekrachtigen.

Kan iemand dat toelichten?
Lardy
Superster

Berichtdoor BK2007 » 24-05-2016 16:39

Du pain, du vin, du Sc-heerenvain.
BK2007
Superster

Berichtdoor Feanfan13 » 25-05-2016 10:17

Een bod van 15 miljoen op ziyech. Daar krijgen wij dus ook 3 miljoen van.

We hadden ook alles kunnen hebben als Vonk wat beter had onderhandeld met Ziyech..
Feanfan13
Basisspeler

Berichtdoor Jazz » 25-05-2016 11:33

BK2007 schreef:http://www.kvk.nl/orderstraat/bedrijf-kiezen/?prefproduct=Jaarrekeningen#!shop?&q=&prefproduct=Jaarrekeningen

Proberen ?

Heeft er iemand 4,20 euri liggen? :lol:
Jazz
Superster

Berichtdoor Jazz » 25-05-2016 11:34

Feanfan13 schreef:Een bod van 15 miljoen op ziyech. Daar krijgen wij dus ook 3 miljoen van.

We hadden ook alles kunnen hebben als Vonk wat beter had onderhandeld met Ziyech..

We weten de doorverkooppercentage niet, laat staan de clausule (percentage over de winst of totale verkoopbedrag)
Jazz
Superster

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen