Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor badfrisianboy » 26-05-2021 17:19

Afbeelding

Dit seizoen ontvingen we nog € 3.928.500,- De schade bleef nog enigszins beperkt omdat de TV-gelden pot ook weer is gegroeid met een aantal miljoen per jaar. Desalniettemin zijn we er ten opzichte van alle andere Eredivisie-ploegen op achteruit gegaan. We zijn de enige Eredivisieclub die minder TV geld zal ontvangen komend seizoen.
badfrisianboy
Basisspeler
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 05-07-2015 20:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Otsje P » 09-08-2021 16:35

Momenteel lijkt het er nog niet op dat Joey in deze transferperiode verkocht gaat worden. In principe heeft de club elk jaar een flinke uitgaande transfer nodig om de begrotingsgaten af te dichten. Dumfries zit nog op zijn plek en ook Ziyech lijkt niet nogmaals verkocht te gaan worden dus ook op die wijze komen er vooralsnog geen extra euro's binnen.

Ik maak me grote zorgen om de transferwaardes die er nog op het veld staan. De contracten van Dresevic, Kongolo en van Bergen lopen af na dit seizoen en het lijkt erop dat ze dus net als Floranus transfervrij de deur uitlopen. Dat is echt een groot probleem voor de club. Voor Floranus, Dresevic en van Bergen zijn behoorlijke transfersommen betaald. Al deze jongens zouden geld op hebben moeten leveren maar dit gaat niet gebeuren.

Met van Ewijk hebben ze een goede slag geslagen, met zijn drive, snelheid en fysiek kan die misschien nog wel een stapje gaan maken maar verder loopt het niet over van de wandelende transferbommen.... Zeer, zeer zorgelijk.
Otsje P
Superster
 
Berichten: 4837
Geregistreerd op: 22-02-2011 12:01

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor pes5 » 10-08-2021 00:03

Ik plaatste net op Feanonline iets van ongeveer gelijke strekking.


Je zit dus eigenlijk als club weer klem met je ballen in de workmate. Omdat spelers zich bij ons de afgelopen jaren niet of nauwelijks hebben ontwikkeld, is er geen concrete interesse voor jongens met een aflopend contract, zoals Kongolo, Dresevic en Van Bergen. Omdat er nu geen geld is, kun je niet anticiperen op hun vertrek en kijk je dus weer een jaar tegen dezelfde spelers aan. (Je doet wat je deed en krijgt wat je kreeg).

Daarnaast lopen deze jongens straks transfervrij de deur uit en je hebt dan dus geen cash voor waardige vervangers. 


Daarnaast wil je graag kwalitatief nog iets toevoegen aan de selectie, maar ook daar is geen geld voor, zolang je beste speler hier nog rondloopt. Die wil je eigenlijk behouden, maar als je dat doet, dan is dit wat het is.


En met dit bedoel ik grotendeels dezelfde namen als vorig jaar en amper concurrentie. Iets meer concurrentie op doel, een betere rechtsback, stabiel centrum (ondanks blessure Pawel) en dat was het dan. Ik maak me namelijk ook heel erg zorgen over het niveau van onze bank. Jongens als Ras, Akukobi, Shopov, Vd Heide, Hajal, Woudenberg en Nunumete zijn lichtgewichten en doen geen duel kantelen. Nygren laat ook niks zien en Siem de Jong mist vaak nog een duel wegens klachten.


Voorin heb je wederom Van Bergen en Veerman aan wie je je dan vooral ergert en op links staat een groot talent, maar niet iemand op wie je kunt bouwen.


Kijk je naar onze groep nu dan moet je toch concluderen dat het niet best is en wat daarachter speelt in de jeugd is ook niet veelbelovend. 


Mulder-Mous

Van Ewijk-Akujobi

Van Beek-Zaal

Dresevic-Van Ottele

Kaib-Woudenberg

Veerman-Ras

Kongolo-Hajal

Halilovic-Shopov

Van Bergen-Nygren

Veerman-De Jong

Stevanovic-Vd Heide


Nunumete, Driouech, Westra, 


Van deze basis heb je eigenlijk 2/3 (Kongolo, Van Bergen, H.Veerman) die je wilt vervangen en van deze bank is minder dan de helft echt getest op eredivisie niveau plus daarachter zie ik geen enorme talenten die de sprong gaan maken. 
Wat ik hieraan nog het meeste vrees, is niet dat we 11/12/13 eindigen, maar wel dat we weer amper vermaakt worden. Ik zie gewoon niet in hoe we het nu, met bijna dezelfde groep spelers, ineens heel anders gaan doen dit seizoen en vrees voortborduren op de 2e seizoenshelft. Daarin word ik gesterkt als ik de teksten van JJ weer voorbij hoor komen. Ik hoop echt van harte dat ik ongelijk krijg en JJ en de mannen mij verrassen, maar gezien onze financiële situatie, zie ik nog niet snel de broodnodige bezem door onze spelersgroep gaan.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Feanfan 1 » 10-08-2021 05:16

pes5 schreef:Wat ik hieraan nog het meeste vrees, is niet dat we 11/12/13 eindigen, maar wel dat we weer amper vermaakt worden.

Met deze trainer en selectie zou plek 13 een topprestatie zijn
Op dit moment is alleen Joey Veerman veel geld waard, alleen niemand die het wil betalen. Wij moeten nu echt gaan hopen dat Inter vele miljoenen voor Dumfries wil betalen. Dan pakken wij daar ook rond de 1,5 miljoen van geloof ik en dan kan Ferry ook weer verder.
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Heerenveen rules » 10-08-2021 08:23

Goed verhaal Pes, helemaal mee eens. We hebben natuurlijk weinig financiële middelen. Zolang Joey niet verkocht wordt en Dumfries nog geen transfer heeft gemaakt. Daar zal het wachten op zijn. Want op dit moment is er veel te weinig veranderd om te kunnen spreken van vertrouwen dat het beter zal gaan. En Jansen lijkt niet het lef te hebben om Hajal te laten spelen. Een talent uit de opleiding. Waar hebben we een opleiding voor? Geef hem eens 10 wedstrijden. Minder zal het nooit worden onder Jansen. Dus hij zal iets anders moeten proberen. Zo doorgaan is kansloos. En dan wordt het rechterrijtje. Want met Henk en van Bergen voorin ga je weinig klaar spelen.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15934
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor fuotbalgek » 10-08-2021 08:35

pes5 schreef:...Omdat spelers zich bij ons de afgelopen jaren niet of nauwelijks hebben ontwikkeld, is er geen concrete interesse voor jongens met een aflopend contract, zoals Kongolo, Dresevic en Van Bergen.

Daarnaast lopen deze jongens straks transfervrij de deur uit en je hebt dan dus geen cash voor waardige vervangers. 


Daarnaast wil je graag kwalitatief nog iets toevoegen aan de selectie, maar ook daar is geen geld voor, zolang je beste speler hier nog rondloopt.


Over de kwaliteit van deze groep, zoals het nu staat, ben ik niet per se somberder gestemd dan vorig jaar. Kijk hoe we er toen bij de eerste wedstrijd voor stonden, nu zijn we al een stuk verder.

Achterin staat het goed naar mijn mening. Mulder, Ewijk, Beek, Ottele en Kaib, vorig jaar begonnen we nog met Floranus en Woudenberg. Dresevic dus ook gewoon laten banken, van Ottele de kans geven. Zal wellicht leergeld kosten, maar Dresevic is zo nonchalant dat het je ook punten kost.

Middenveld idem voor Kongolo, niet geworden hier, banken. Veerman, Halilovic en Hajal vind ik een prima middenveld.

Voorin idem voor Van Bergen, geen restwaarde meer straks, ook lekker banken. Met zijn snelheid leuk voor het laatste halfuur. Starten met Nygren en Stefanovic hebben we meer voetballend vermogen dan vorig seizoen met vd Heide en Van Bergen.

Al kan er veel veranderen als Joey vertrekt.

Over transfers en de waarde van de selectie, er lopen inderdaad jongens gratis weg straks. We hadden deze spelers graag verkocht maar ze hebben die ontwikkeling niet (voldoende) gemaakt. Er ontstaat wel ruimte in het soelersbudget. Dan moet Ferry deze winter in Scandinavië en volgende zomer op het Europese vasteland maar eens een aantal transfervrije spelers gaan zoeken. Waren we in het verleden veel scherper op.

Kijkend naar onze situatie moet je alleen voor spelers als Joey en Tibor geld betalen, spelers als Kaib, Henk Veerman, Nygren, Van Bergen, Dresevic etc kun je net zo goed huren of uit contract binnen halen.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Satyr » 10-08-2021 14:18

Dumfries gaat richting Inter, geen idee hoeveel ons dat oplevert
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 10-08-2021 17:38

Satyr schreef:Dumfries gaat richting Inter, geen idee hoeveel ons dat oplevert


Tussen de 5 ton en anderhalf miljoen.
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2472
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Satyr » 10-08-2021 19:51

Hadden we Vlap van kunnen huren, ipv die [*]tukkers
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Kaz_SCH » 11-08-2021 14:49

Satyr schreef:Hadden we Vlap van kunnen huren, ipv die [*]tukkers


Had gekund, zou wel een heel slecht idee zijn. Er zit naast Veerman al zo weinig potentieel kapitaal in de selectie, als je dan ook nog een dure huurling neemt van je laatste centen, op een positie die weinig prioriteit heeft gezien de huidige selectie, dan ben je in mijn ogen niet slim bezig. Al snap ik het vanuit het sentiment heus wel, zou prachtig zijn om Vlappie hier ooit weer te zien spelen, maar nu is niet het moment.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Heerenveen rules » 11-08-2021 19:09

Gewoon Hajal op 10! Geef hem de kans ten koste van Kongolo. Dat is ons kapitaal.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15934
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor edaluz » 12-08-2021 10:45

Heerenveen rules schreef:Gewoon Hajal op 10! Geef hem de kans ten koste van Kongolo. Dat is ons kapitaal.


Precies dit.

Maar begin nu wel erg benieuwd te worden naar het operationele tekort dat begroot is voor komend seizoen. Dit is erg relevant, want als dit met enkele miljoenen omlaag is gebracht dan zijn we al minder afhankelijk van transfers. Hier hoor je werkelijk niks over; zowel niet vanuit de club maar ook de media duiken hier niet dieper in. Had toch wel verwacht dat bijvoorbeeld de Leeuwarder Courant hier eens een goede analyse van zou maken. Heb enkele maanden geleden hier al eens een voorzichtige berekening proberen te maken. Tot nu toe zijn het alleen maar verhalen op hoofdlijnen in de media dat er financiële zorgen zijn etc. en dit wordt door iedereen nagepraat.

Tijd voor transparantie vanuit de club! Want ook in het geval dat we er nog slechter voorstaan dan vorig seizoen, hoor ik dat graag, zodat we met z'n allen de schouders er onder kunnen zetten. Schets gewoon een eerlijk verhaal.
want morgen wordt alles anders
edaluz
Selectiespeler
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 02-01-2008 19:49
Woonplaats: de hoofdstad

Berichtdoor Jazz » 16-09-2021 10:28

De goed-nieuwsshow van Cees Roozemond wordt steeds minder geloofd: hoelang blijft hij directeur van SC Heerenveen? De vraagtekens worden groter, de kritiek zwelt aan. Hoelang is Cees Roozemond nog algemeen directeur van SC Heerenveen?

En zo overleefde Cees Roozemond ook deze horde met een schimmig persbericht, door SC Heerenveen verstuurd op maandagmiddag. De gesprekken met Sportstad waren ‘constructief’, verhuurder en club hadden ‘overeenstemming bereikt over de definitieve afwikkeling’ en er was ‘tot tevredenheid van beide partijen een acceptabele oplossing gevonden’.
Deze krant meldde eerder die dag dat SC Heerenveen lijnrecht tegenover haar verhuurder stond. Roozemond zei aanvankelijk dat Heerenveen de achterstallige huur van 1 miljoen euro domweg niet wilde betalen. Uitstel moest worden omgezet in afstel en resoluut wuifde Roozemond de inmenging van advocaten weg. ,,Dat hoort allemaal bij het spel.”

Hoog van de toren
Amper een dag later was Roozemond niet bereikbaar voor commentaar. Waar hij aanvankelijk hoog van de toren blies, was inmiddels duidelijk geworden dat SC Heerenveen en Sportstad een betalingsregeling hadden getroffen. Roozemond kreeg dus niet wat hij wilde bij de verhuurder van het Abe Lenstra-stadion die vanaf het begin kraakhelder in de discussie met de club stond, wijzend op de contractuele afspraken die nagekomen moesten worden.

Een gang naar de rechter werd weliswaar voorkomen, maar het Sportstad-dossier past feilloos in de manier waarop Roozemond de club bestuurt. Hij ontvouwt zijn plannen vol enthousiasme en bravoure, niet zelden gelardeerd met spierballentaal. Tot hij met feiten of contracten om de oren wordt geslagen – of wordt achterhaald door de realiteit.
Zo ging het met Sportstad. Zo ging het eveneens met de tegenvallende cijfers van het boekjaar 2019-2020 en zo ging het ook met beloofde gouden bergen uit Vietnam, waar de transfer van Doan Van Hau voor moest zorgen.

Een ander onopgelost dossier is de vernieuwbouw van sportpark Skoatterwâld, al heeft de club met de gemeente en VV Heerenveen overeenstemming bereikt over de ruimtelijke indeling van de grond. Het plan is klaar en dat is een stap in de goede richting, maar hoe dan ook moet SC Heerenveen grotendeels voor de kosten opdraaien. De club kijkt daarvoor naar externe investeerders.

Ruim 2,5 jaar is Roozemond nu algemeen directeur van Heerenveen. Corona zorgde voor tijdwinst, net als gelatenheid bij een groot deel van de achterban. Maar inmiddels groeit zowel intern als extern de kritiek: fundamentele veranderingen die nodig zijn om het schip vlot te trekken worden onvoldoende bewerkstelligd, het beleid is vooral gestoeld op het creëren van een goede beeldvorming naar de achterban.

Hoofdschudden
Een recent voorbeeld betreft de sponsorbijeenkomst van businessclub OSSH, waarop Roozemond vertelde dat Heerenveen voor veel clubs nog een voorbeeld is. Menig bezoeker hoorde het hoofdschuddend aan. Want de feiten zijn dat vrijwel nergens in Nederland de verhouding tussen uitgaven en inkomsten – transfers niet meegerekend – zo groot is als in het Abe Lenstra-stadion. Van de huidige selectie vertegenwoordigen alleen Joey Veerman en Tibor Halilovic een forse transferwaarde en de aanwas vanuit de jeugdopleiding is nagenoeg gestokt.

Nu kun je Roozemond natuurlijk niet verantwoordelijk houden voor een spits die een kans mist of een handvol jeugdspelers dat zich niet ontwikkelt. Maar uiteindelijk valt het sportieve verval te herleiden naar de structurele operationele tekorten.
Over beeldvorming gesproken: dan helpt het niet dat de directeur, zo zijn intern de geluiden, vaak niet aanwezig is op het Abe Lenstra-stadion. Ook daar wordt steeds meer onderkend dat het opportunisme regeert en dat van koersvast beleid onvoldoende sprake is.

Heerenveen maakt binnenkort de jaarcijfers bekend. Het vorige boekjaar bedroeg het operationele tekort – de cijfers zonder transferinkomsten – 5,8 miljoen euro. Volgens meerdere bronnen is dat nu teruggelopen naar ongeveer 3 miljoen euro.

Huurschuld
Voordat de vlag uitgaat bij supporters: daar komt dus de huurschuld bij Sportstad nog bij. Bovendien kreeg Heerenveen, net als alle clubs, vorig boekjaar financiële steunpakketten van de overheid. Die inkomsten van naar verluidt 1,7 miljoen euro vervallen dit seizoen.

Voor Roozemond zijn de jaarcijfers uitermate belangrijk. Hij tekende in maart 2019 een driejarig contract bij Heerenveen. Zijn toekomst bij de club wordt dus op relatief korte termijn duidelijk. Corona mag geen excuus zijn voor de jaarcijfers. Zo worden de commerciële cijfers van Heerenveen straks vergeleken met die van concurrerende clubs. Gebeurt dat niet door de raad van commissarissen, dan wel door het stichtingsbestuur. Het hoogste cluborgaan is volgens ingewijden beduidend kritischer dan de rvc over het functioneren van de directeur.

Het prikkelt de vraag of Roozemond straks nog in de directiekamer van Heerenveen zit. De kansen daarop lijken klein, of hij moet straks spectaculaire resultaten kunnen overleggen. Resultaten die objectief worden vastgesteld en bovenal realistisch worden verteld. Want de goed-nieuwsshow van Cees Roozemond wordt door steeds minder mensen geloofd.


Sander de Vries met een zeer kritisch artikel. Vind het altijd jammer dat hij nooit iets positief benoemd, waaronder de nieuwe huurdeal met Sportstad, de stijging in sponsoren, dat rondom de club het een stuk positiever is dan tijdens de Eisenga dagen. Ja, Cees heeft zeker steken laten vallen (te veel om op te noemen) en is zeker aan te rekenen op zijn fouten, echter verdiend hij ook credits.
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2472
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor fuotbalgek » 16-09-2021 10:48

Duidelijk dat alleen LC hier mee komt nu ook. Wat je zegt over De Vries klopt, korreltje zout. Het goede nieuws is dat het operationeel tekort is teruggebracht naar 3 miljoen. Daar zal een hap uit moeten door de stadionhuur structureel te verlagen. Iedereen weet welke contracten er zijn getekend in het verleden, maar heeft elkaar nodig in de toekomst. Anders zie ik voor de club als enige optie om ism een vermogende sponsor/supporter het stadion uit de sportstad constructie te halen.

Ben overigens van mening dat de manier waarop Roozemond als een soort crisismanager is ingestapt na het wegsturen van twee bestuurslagen ook moet leiden tot een stap opzij binnen nu en 1-2 jaar. Een stap terug doen en een nieuw dagelijks bestuur neerzetten richting de toekomst. Gelukkig hebben we een ervaren bestuurder binnen de organisatie gehaald afgelopen zomer. Goede eerste stap.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Marça » 16-09-2021 11:03

Je kunt veel over Sander zeggen, maar niet dat hij zomaar iets de ether in slingert. Hij heeft goede bronnen en veel van wat hij zegt, waren de signalen ervan mij in elk geval al langer bekend. De relatie met Sportstad en de gemeente is al langer bekoeld - mede door zijn bombastische statements in de media. Zijn vertrek is eigenlijk al sinds zijn aanstelling onvermijdelijk en ik hoop dat hij de club op een normale manier gaat verlaten - en vrees tegelijkertijd het tegenovergestelde.

De LC is trouwens het grootste mediabedrijf dat bovenop SCH zit. Voor VI is SCH meer 'één van de Eredivisieclubs' en de Omrop heb ik al tijden niet meer met een onderzoeksstuk zien komen. Sander was destijds ook de eerste die openlijk kwam met het verhaal van interne/externe kritiek op Luuc Eisenga - dat duurde uiteindelijk ook niet veel langer voordat die vertrokken was.
Avatar gebruiker
Marça
Superster
 
Berichten: 1953
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:50

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor edaluz » 16-09-2021 12:00

fuotbalgek schreef:Duidelijk dat alleen LC hier mee komt nu ook. Wat je zegt over De Vries klopt, korreltje zout. Het goede nieuws is dat het operationeel tekort is teruggebracht naar 3 miljoen. Daar zal een hap uit moeten door de stadionhuur structureel te verlagen. Iedereen weet welke contracten er zijn getekend in het verleden, maar heeft elkaar nodig in de toekomst. Anders zie ik voor de club als enige optie om ism een vermogende sponsor/supporter het stadion uit de sportstad constructie te halen.


Terugbrengen van het tekort naar 2,5 - 3 miljoen is gewoon prima prestatie, of je Cees nou mag of niet. Kijk eens van hoe ver we zijn gekomen. Maar ik denk dat het voor iedereen beter is dat Cees na dit seizoen vertrekt, hij heeft prima gesaneerd en het ijzer gesmeed voor z'n opvolger om de boel weer verder op te bouwen. Hard saneren & jezelf populair maken is al veel vaker niet een hele eenvoudige combinatie gebleken, en reken maar tegenstanders er uit rancune vaker bij gebaat zijn om de vuile was buiten te hangen.

Artikel van Sander de Vries is opzich prima vind ik; hij is altijd ontzettend kritisch, dat mag. Regelmatig slaat ie beetje door, door werkelijk alles negatief te belichten (denk ook aan verhaal jeugdopleiding jaar geleden). Als je bijv. in dit artikel zegt dat er dit seizoen geen 1,7 miljoen Coronasteun meer is, benoem dan minimaal in 1 adem dat er ook nauwelijks inkomsten uit ticketing e.d. waren. Die 1,7 miljoen euro verdien je alleen uit losse kaartverkoop toch al makkelijk terug??
want morgen wordt alles anders
edaluz
Selectiespeler
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 02-01-2008 19:49
Woonplaats: de hoofdstad

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor badfrisianboy » 16-09-2021 19:56

Al jarenlang is sc Heerenveen een club waar het lastig besturen is. De vele 'kampen' maken het besturen van onze club tot een uitermate lastige zaak. In die zin is het na het installeren van een nieuw bestuur wachten op het moment dat er weer 'gezaagd' gaat worden aan de stoelpoten van de dan dienstdoende directeur. Eén van die kampen is ontegenzeggelijk het kamp Riemer van der Velde. De eeuwige kritiek vanuit Langweer op welk bestuur dan ook maakt het, gezien de nog altijd aanmerkelijke steun voor Riemer onder de achterban, voor elk bestuur lastig werken. Bovendien zal er rondom de kritiek vanuit Langweer altijd een zweem van onduidelijkheid hangen of de kritiek vanuit echte clubliefde komt of dat deze kritiek bewust bedoeld is om besturen te beschadigen die niet uit het kamp van der Velde komen. In die zin weet je dat bij een eventueel volgend bestuur, de geschiedenis heeft ons dat inmiddels wel geleerd, dezelfde beerput opengetrokken gaat worden.

Verder is het de laatste jaren gewoon geworden dat vanuit de Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân de berichtgeving over sc Heerenveen ronduit negatief genoemd kan worden. Over een bestuurscrisis bij Cambuur wordt amper gesproken terwijl elke fout binnen de muren van sc Heerenveen drie keer breed wordt uitgemeten in de media. Bovendien merk je de partijdigheid bij verslaggevers van Omrop Fryslân en is van onafhankelijke en kwalitatief goede journalistiek al jaren geen sprake meer.

Toch moet je, ondanks bovenstaande feiten, elk artikel weer op zich beoordelen. Feitelijk kan een geschreven stuk juist zijn weergegeven en inderdaad de waarheid bevatten. Als buitenstaander is dat altijd lastig te beoordelen. Ik zal een poging proberen te doen.

De discussie over de stadionhuur is blijkbaar fel gevoerd tussen de club en Sportstad. Als club zul je altijd aan je contractuele verplichtingen moeten voldoen en dreigen niet te betalen is wellicht iets wat je als voorzitter beter niet kunt doen. Aan de andere kant heb ik er geen moeite mee dat de club tot het uiterste wil gaan om de stadionhuur naar beneden te krijgen en dat daarbij de onderlinge verstandhouding (tijdelijk) onder druk komt te staan is iets wat daar bij hoort. Lastig in deze is of Roozemond op eigen initiatief spreekt of dat de uitspraken breed gedragen worden in het bestuur.

Als de directeur van Sportstad vasthoudt aan de contractuele verplichtingen, waar hij overigens alle recht toe heeft, maar niet mee wil denken met de club zoals het artikel suggereert, dan kan ik me vanuit de club ook wel voorstellen dat je op een gegeven moment erg teleurgesteld bent in de houding van Sportstad.

Het verwijt voor wat betreft Skoatterwâld vind ik minder sterk van Sander de Vries. In principe liggen de plannen voor een vernieuwd Skoatterwâld klaar inclusief principe-akkoord en ruimtelijke indeling. Zo ver is nog geen enkel bestuur voor Roozemond gekomen. Het draait nu om externe financiering en laat dat nou normaal gesproken altijd de stap zijn die het lastigst is te verwezenlijken. Ik kan moeilijk beoordelen hoe de zoektocht naar financiers verloopt en of deze überhaupt al is gestart, maar het een bestuur verwijten dat deze financiers nog niet zijn gevonden, helemaal gezien de corona-crisis is wat mij betreft discutabel te noemen.

Het goed-nieuws verhaal van Roozemond op de OSSH bijeenkomst is wat mij betreft ook een discutabel argument om te twijfelen aan de geschiktheid als directeur. In mijn optiek is het altijd het beste zaken te benoemen zoals ze zijn. In die zin moet je ook zaken benoemen die niet goed zijn bij de club en een financieel tekort hoort daar bijvoorbeeld bij. Echter wil je wellicht op een OSSH-bijeenkomst ook wel je eigen club positief naar voren brengen en als de insteek deze onschuldige reden heeft kan ik daar wel mee leven. Je club als een zinkend schip presenteren lijkt me in elk geval op een OSSH bijeenkomst ook niet de bedoeling.

Mocht het tekort gedurende een coronacrisis terug zijn gebracht van € 5,8 miljoen naar € 3,0 miljoen dan is dat in elk geval een bewijs dat er wel zaken goed zijn aangepakt door het bestuur. De opmerking van Sander de Vries over de huurachterstand van € 1,0 miljoen is echter volkomen terecht. Mocht sc Heerenveen deze nog volledig moeten betalen, wat nog niet geheel duidelijk is, dan zou het tekort niet € 3,0 miljoen maar € 4,0 miljoen zijn geweest. Wat je ook van het artikel van de Vries vindt, hier valt geen speld tussen te krijgen. Waar hij echter wel, en niet voor het eerst, mee in de fout gaat is het benoemen van het feit dat er € 1,7 miljoen NOW-steun is geweest. Nu is ook dat feitelijk juist en deze NOW-steun krijgen we dit seizoen niet weer, maar hier stond tegenover dat er vanwege corona (geen stadionbezoek) het gehele seizoen geen losse kaartverkoop is geweest en ook geen extra sponsorinkomsten tijdens wedstrijden. Mocht sc Heerenveen gemiddeld 5.000 losse kaarten per wedstrijd verkopen (en dat doen we al jaren) dan betekent dat gemiddeld (5.000 x € 20,- x 17 wedstrijden) € 1,7 miljoen inkomsten uit kaartverkoop. Deze twee posten vallen dus tegen elkaar weg en deze nuance hoor je als journalist aan te brengen in je artikel. Echter ontbreekt deze nuance en dat is Sander de Vries zeker kwalijk te nemen.

Ik heb geen moeite met het feit dat er kritische stukken verschijnen over onze club. Maar een dergelijk artikel moet dan wel genuanceerd zijn en derhalve ook zaken benoemen die goed gaan. Het feit dat er een groei is in het aantal sponsoren mis ik echter. Uiteraard mag je discussiëren over het feit of je de groei voldoende vind, maar het onvermeld laten in een kritisch artikel komt op mij als zwak en discutabel over.

Mocht de informatie kloppen dat Roozemond weinig op het stadion is, dan is dat een kwalijke zaak. Tenzij er goede redenen zijn dat hij elders vertoeft om de belangen van sc Heerenveen te behartigen, lijkt het mij een goede zaak als de directeur veelvuldig op het stadion is te vinden om de organisatie aan te sturen en waar nodig in te grijpen om dingen te verbeteren.

De tip in de laatste alinea is nooit verkeerd. Zoals eerder aangegeven dien je de situatie bij de club realistisch te vertellen en niet een ongeloofwaardige goed-nieuwsshow te presenteren. Hoewel wellicht goed bedoeld tast zoiets op de lange termijn altijd je geloofwaardigheid aan. En dat moet je als directeur, of dat nu Roozemond is of iemand anders, niet willen.
badfrisianboy
Basisspeler
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 05-07-2015 20:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor DSCH » 17-09-2021 17:08

Mooi beschreven badfrisianboy. Duidelijk, met nuance en past heel goed bij mijn gevoel. Ik ben benieuwd naar het vervolg van het Roozemond verhaal. De toekomst zal het uitwijzen.
DSCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1236
Geregistreerd op: 09-08-2013 13:17

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor hhage » 18-09-2021 09:25

Goed verhaal zo kjjk ik er ook naar!!
hhage
Basisspeler
 
Berichten: 920
Geregistreerd op: 18-07-2015 13:05

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Superfries1994 » 19-09-2021 15:26

Waar ik mij persoonlijk ontzettend aan stoor bij de twee voornaamste clubwatchers die onze club kent, Reon Boeringa en Sander de Vries, is dat als supporters met best redelijke argumenten aangeven het niet eens te zijn met wat de twee heren schrijven, altijd de dooddoener "wij vertellen het verhaal/de waarheid dat/die supporters niet willen horen" tevoorschijn komt. Een blik op dit forum is al genoeg om te weten te komen dat dat onzin is. Geen enkele supporter die onze club goed volgt, die zich géén zorgen maakt volgens mij.
De supporters kennen de situatie van de club inmiddels, we weten allemaal de complexiteit ervan. Het verhaal duurt inmiddels al wat jaren en dat is ook een teken dat het niet zomaar is opgelost. Op het moment dat Sander de Vries schrijft dat corona 'geen excuus mag zijn' terwijl de situatie financieel jaren lastig is, mag je daar ook reacties op verwachten. Tussen neus en lippen door vertelt deze journalist dat het tekort wel degelijk verlaagd is, wat gezien de situatie toch een goede prestatie is.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor edaluz » 20-09-2021 11:52

Superfries1994 schreef:Tussen neus en lippen door vertelt deze journalist dat het tekort wel degelijk verlaagd is, wat gezien de situatie toch een goede prestatie is.


Ja, maar als de situatie ineens veel beter is en het ook sportief beter gaat, kun je als clubvolger natuurlijk niet ineens heel positief zijn. Het is echt super bijzonder dat ons begrotingstekort zo sterk daalt, en dan meldt je dat idd even tussen neus en lippen door, vind het ook heel bijzonder. En ook de hier vaak benoemde stijging van het aantal sponsoren blijft onderbelicht.
Feiten:
- Goede seizoenkaartenverkoop
-goede seizoensstart sportief, spelers worden meer waard (maar er wordt continu geschreven dat er zo weinig kapitaal op het veld staat, maar net hoe je het bekijkt)
-meer sponsoren
-begrotingstekort fors omlaag.
- matige liquiditeitspositie
want morgen wordt alles anders
edaluz
Selectiespeler
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 02-01-2008 19:49
Woonplaats: de hoofdstad

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor xander » 20-09-2021 13:25

Maar we hebben wel meer sponsoren maar wat voor soort sponsoren die ook aanzienlijk meer geld in het laatje brengen?

Zo zijn er paar nieuwe sponsoren bijvoorbeeld die young talent box die 1000 euro voor een seizoen betalen. Leuk bedrag en veel nieuwe namen maar het levert geen tonnen/miljoenen extra op.

Het is schrikbarend te zien hoeveel sponsorborden er zijn verdwenen voor de skyboxen. Misschien is het ook wel niet meer van deze tijd die borden maar vind het wel kenmerkend.

Anyway wil verder niet negatief zijn vind het prima initiatieven en het lijkt mooi meer sponsoren maar het grote geld wordt amper binnengeharkt volgens mij helaas de grote geldschieters staan er amper meer tussen.

Forza Heerenveen, hoop dat het stadion snel weer voller komt die lege vakken doen mij pijn aan ogen het is nog nooit zo leeg geweest. Maar dat komt ook door geen vrije verkoop nog denk.
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4909
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Superfries1994 » 20-09-2021 17:57

edaluz schreef:Het is echt super bijzonder dat ons begrotingstekort zo sterk daalt, en dan meldt je dat idd even tussen neus en lippen door, vind het ook heel bijzonder.

Ja, dat was een eigen artikel wel waard geweest. Het gaat eerst over dat voor Roozemond de financiële situatie zo belangrijk is, iets dat tot uiting komt in de cijfers eind dit jaar, om vervolgens snel tussendoor te melden hoe het ermee staat. En alsof de 1,7 miljoen NOW uit de lucht komt vallen, een soort bonus is en dat corona überhaupt geen excuus mag zijn (terwijl corona echt wel structurele veranderingen kan danwel gaat hebben).
Het is natuurlijk niet zo dat het allemaal dan heel goed gaat, maar dat weet iedereen inmiddels. Roozemond is ook in mijn ogen niet iemand die echt goed past bij deze club. Maar hoe vaak heb ik hem, na de rumoerige start natuurlijk, nu echt met zijn kop in beeld gezien? Hij schijnt zo ontzettend graag in de aandacht te willen staan als ik Sander de Vries en Reon Boeringa moet geloven, maar de enige keren wanneer ik Roozemond voorbij zie komen, is bij artikel nummer 10273 over de eeuwig durende penibele situatie bij de club.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Superfries1994 » 20-09-2021 18:08

xander schreef:Maar we hebben wel meer sponsoren maar wat voor soort sponsoren die ook aanzienlijk meer geld in het laatje brengen?

Als alle kleine sponsoren uiteindelijk evenveel of meer inbrengen dan een paar grote, is het eerder een vooruitgang dan achteruitgang. Dat zal bij de jaarcijfers dan wel tot uiting komen.
Ben het verder met je eens, de grote lege vakken doen een ieder pijn aan de ogen denk ik.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor sidodejong » 20-09-2021 18:23

ik dacht bij willem 2 dat zit lekker vol, en toch maar 9400 en bij ons veel leeg maar toch 16000 plus, dus zo gek is dat niet op zo'n klote tijd, we hebben gewoon een groot stadion.
sidodejong
Nieuw talent
 
Berichten: 55
Geregistreerd op: 07-09-2020 19:01

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor xander » 20-09-2021 21:35

xander schreef:Als alle kleine sponsoren uiteindelijk evenveel of meer inbrengen dan een paar grote, is het eerder een vooruitgang dan achteruitgang. Dat zal bij de jaarcijfers dan wel tot uiting komen.


Ja zo zijn we ooit groot geworden met wel 1200 maar gevoelsmatig heb ik dat gevoel momenteel totaal niet dat vele kleintjes het grote verlies van enkele groten compenseren momenteel, sterker bij lange na niet. Hoop het mis te hebben anyway. Forza Heerenveen.
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4909
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Satyr » 21-09-2021 10:47

Afgelopen week speelden Vitesse, Utrecht en Heerenveen thuis. Wij hadden meer toeschouwers dan die andere twee.
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor edaluz » 19-10-2021 08:36

Deze maand worden de jaarcijfers gepresenteerd. Berichtje op Feanonline waarop Roozemond liet doorschemeren dat het operationele verlies is gedaald naar ca. 3,2 miljoen euro (t.o.v. 5,8 miljoen het seizoen ervoor), en de nettowinst (na transfers) 2 miljoen euro bedroeg. Nu nog een nieuw Skoatterwald, zal Cees z'n laatste kunstje hier zijn.

Ben er echt van overtuigd dat we het dieptepunt hebben gehad en gezien de huidige gang van zaken (publiek, sportief, sfeer) moeten we dit seizoen gewoon weer op een 'normaal' / acceptabel en werkbaar tekort van ca. 2,5 miljoen euro uit zult komen. Zo lopen de contracten van enkele matig presterende grootverdieners af (Woudenberg, Siem de Jong, Kongolo, Mulder). Als Corona geen roet in het eten gooit, verwacht ik dat men deze winterstop dan ook weer gewoon zal durven investeren in talentvolle spelers, omdat zowel de begroting (salarishuis) alsmede liquiditeitspositie (na verkoop Joey) dit toelaten.
want morgen wordt alles anders
edaluz
Selectiespeler
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 02-01-2008 19:49
Woonplaats: de hoofdstad

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor badfrisianboy » 28-10-2021 22:13

De jaarcijfers over het seizoen 2020 - 2021 van de diverse clubs worden langzaam maar zeker bekend gemaakt. Aangezien ik wel benieuwd ben hoe onze club het het afgelopen seizoen financieel heeft gedaan ten opzichte van de overige Eredivisieclubs ga ik een lijst bijhouden. Deze zal gesplitst zijn in een tabel van het totaal resultaat en een lijst van het operationeel resultaat. Zodra er weer een club haar cijfers openbaar heeft gemaakt zal ik deze toevoegen aan de lijst.

Tot nog toe zijn de gegevens van de volgende clubs bekend:

TOTAALRESULTAAT:

- 0,2 miljoen * Willem II
- 0,8 miljoen * AZ
- 1,7 miljoen * FC Twente
- 6,8 miljoen * Vitesse
- 8,1 miljoen * Ajax
- 17,0 miljoen * Feyenoord
- 23,2 miljoen * PSV

OPERATIONEEL RESULTAAT:

- 1,2 miljoen * Willem II
- 2,1 miljoen * FC Twente
- 4,0 miljoen * Feyenoord
- 5,1 miljoen * Vitesse
- 9,7 miljoen * PSV
- 13,4 miljoen * AZ
- 33,1 miljoen * Ajax

Vooralsnog alleen maar rode cijfers bij de clubs waarvan de resultaten bekend zijn.
badfrisianboy
Basisspeler
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 05-07-2015 20:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor badfrisianboy » 10-11-2021 10:21

Update:

De cijfers van onze oosterburen en van RKC Waalwijk zijn nu ook bekend. En zij kunnen beide als eerste clubs zwarte cijfers overleggen.

TOTAALRESULTAAT

+1,0 miljoen * FC Groningen
+0,2 miljoen * RKC Waalwijk
- 0,2 miljoen * Willem II
- 0,8 miljoen * AZ
- 1,7 miljoen * FC Twente
- 6,8 miljoen * Vitesse
- 8,1 miljoen * Ajax
- 17,0 miljoen * Feyenoord
- 23,2 miljoen * PSV

OPERATIONEEL RESULTAAT

+0,6 miljoen * FC Groningen
+0,2 miljoen * RKC Waalwijk
- 1,2 miljoen * Willem II
- 2,1 miljoen * FC Twente
- 4,0 miljoen * Feyenoord
- 5,1 miljoen * Vitesse
- 9,7 miljoen * PSV
- 13,4 miljoen * AZ
- 33,1 miljoen * Ajax
badfrisianboy
Basisspeler
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 05-07-2015 20:02

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast