Jans staat op voor Fries volkslied

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Moat der neist it Frysk Folksliet ek plak wêze foar it Grinzer folksliet?

Ja fansels
24
59%
Nee dat kin echt net
17
41%
 
Totaal aantal stemmen : 41

Berichtdoor Riemer » 11-05-2003 17:30

Ik had een biertje op Riemer, maar het viel toch wel mee?


Dan was ik dus niet de enigste die een biertje op had. :wink:
Riemer
Basisspeler
 
Berichten: 745
Geregistreerd op: 14-02-2003 19:32
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor villa Cruoninga » 11-05-2003 18:14

ook al zouden wij het volkslied zingen omdat wij ons speciaal voelen... dan is dat heel terecht, want heerenveen is gewoon speciaal! en niet iedereen kotst op het friese volkslied! want heerenveen is een van de weinige clubs waar supporters uit 'heel nederland' komen!! ennuuhhh..... WIJ ZIJN DE TROTS VAN HET NOORDEN


Speciaal in welke zin mag je je dan afvragen. En met 'iedereen' bedoelde ik de supporters van de tegenstander die bij jullie op bezoek komt. Of het nou zo bedoeld is of niet, jullie dringen met het officieel draaien van dat liedje iedereen jullie zogenaamde eigen cultuur op. Iedereen die zich zonder dat ook maar ergens op te basseren beter of specialer voelt dan de rest verdient het om uitgekots te worden. En als Beenhakker weigert om in de houding te gaan staan (z'n enige goede daad ooit) dan schreeuwen jullie gelijk massaal moord & brand.

en niet iedereen kotst op het friese volkslied!

Ow ja, jullie waren 'iedereen z'n 2e club'. Haha! Van het Studio Sport & Teletekst volk misschien. Mart Smeets en zijn vriendjes vinden jullie zo'n lieve en sympathieke club. Maar of je daar nou trots op moet zijn?????
..still wearin' of the green!
Avatar gebruiker
villa Cruoninga
Selectiespeler
 
Berichten: 291
Geregistreerd op: 05-12-2002 17:01

Berichtdoor michel » 11-05-2003 23:08

Ja die 100 supporters die er gemiddeld bij een uitwedstrijd zitten zijn 'iedereen'.
Het Frysk Folksliet is een prima traditie en gelukkig is niet iedere club hetzelfde. Als de
rest van de clubs het wil verbieden dan zou dat best eens kunnen lukken en dan gaat het
weer spontaan gezongen worden, is ook prima.

Wat betreft de trots, ik ben trots op SCH, jij bent trots op grun weer iemand anders is
trots op vitesse (echt waar!). Trots lijkt me wat moeilijk op te dringen.
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Green White Dynamite » 11-05-2003 23:52

Als jullie dat uit jezelf willen zingen, prima, is geen enkel probleem mee wat mij betreft. Bij FCG wordt ook regelmatig het Grunns Laid gezongen. Alleen het foute aan dat van jullie nu is, dat bijvoorbeeld FCG in de houding moet gaan staan voor jullie nationalisme (terwijl jullie niet eens een natie zijn). En dat slaat nergens op vind ik.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Green White Dynamite
Bankzitter
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 08-05-2003 20:07

Berichtdoor (pl)euro » 11-05-2003 23:55

Ach als je toch al de moeite neemt om 90 min naar een sfeerloze wedstrijd te gaan kijken, dan kan die ene minuut voor het Fryske volkslied er ook wel bij toch? Ik snap het probleem niet zo hoor :roll: Je kan je erover opwinden, eraan ergeren of gewoon jezelf erbij neerleggen, dat dit nu éénmaal één van die plichtplegingen is waar een club weer anders in is als al die andere clubs.
en op de achtste dag zei God..okey murphey, nu is het jouw beurt
Avatar gebruiker
(pl)euro
Basisspeler
 
Berichten: 784
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:46
Woonplaats: En la playa

Berichtdoor michel » 12-05-2003 00:12

Meneer glycerine, niemand moet in de houding gaan staan. Maar misschien dat de
meeste 'technische medewerkers' van clubs in heel Nederland net iets meer verstand
hebben en andermans gebruiken wel willen accepteren.

Nationalisme........ weet je wat nationalisme is beste jongen?
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor villa Cruoninga » 12-05-2003 01:52

Ja die 100 supporters die er gemiddeld bij een uitwedstrijd zitten zijn 'iedereen'.


Iedereen in de NL supporters-scene. Over Mart Smeets en aanhang heb ik het niet.

Het Frysk Folksliet is een prima traditie en gelukkig is niet iedere club hetzelfde.


Wat zou je er van vinden als voor de thuiswedstrijden van bijvoorbeeld Vitesse toch wel elke keer de Arnhemse horlepiep gedanst moet worden in de middencirkel? En de tegenstander moet natuurlijk wel meedansen anders zijn ze toch wel heel erg respectloos. Anders krijg je een jaar later spandoeken als "Foppe, wees een heer en dans de Arnhemse horlepiep mee deze keer".

net iets meer verstand
hebben en andermans gebruiken wel willen accepteren.


Het hebben van verstand staat volgens jou in verband met het accepteren van andermans gebruiken? Beetje rare stelling niet? Mensen met meer verstand zullen dus sneller de Arnhemse horlepiep mee dansen dan de wat dommere?

Nationalisme........ weet je wat nationalisme is beste jongen?


Poging tot makkelijk scoren. Leg zelf eens uit wat het betekent dan. Ik ben maar een zielige Martinitorendebiel en ik ben zeer benieuwd wat het inhoudt.
..still wearin' of the green!
Avatar gebruiker
villa Cruoninga
Selectiespeler
 
Berichten: 291
Geregistreerd op: 05-12-2002 17:01

Berichtdoor gurly » 12-05-2003 09:28

Villa Cruoninga schreef:
ook al zouden wij het volkslied zingen omdat wij ons speciaal voelen... dan is dat heel terecht, want heerenveen is gewoon speciaal! en niet iedereen kotst op het friese volkslied! want heerenveen is een van de weinige clubs waar supporters uit 'heel nederland' komen!! ennuuhhh..... WIJ ZIJN DE TROTS VAN HET NOORDEN


Speciaal in welke zin mag je je dan afvragen. En met 'iedereen' bedoelde ik de supporters van de tegenstander die bij jullie op bezoek komt. Of het nou zo bedoeld is of niet, jullie dringen met het officieel draaien van dat liedje iedereen jullie zogenaamde eigen cultuur op. Iedereen die zich zonder dat ook maar ergens op te basseren beter of specialer voelt dan de rest verdient het om uitgekots te worden. En als Beenhakker weigert om in de houding te gaan staan (z'n enige goede daad ooit) dan schreeuwen jullie gelijk massaal moord & brand.

en niet iedereen kotst op het friese volkslied!

Ow ja, jullie waren 'iedereen z'n 2e club'. Haha! Van het Studio Sport & Teletekst volk misschien. Mart Smeets en zijn vriendjes vinden jullie zo'n lieve en sympathieke club. Maar of je daar nou trots op moet zijn?????


als wij het friese volkslied willen zingen omdat hij bij onze cultuur zou horen, moet dat kunnen, we doen het alleen bij thuiswedstrijden. en wat voor problemen heb jij ermee? en tuurlijk zijn we er trots op dat Mart Smeets en zijn vriendjes ons een lieve en sympathieke club vinden, zo krijg je toch veel positief nieuws bij studio sport??? :blbl: :D
Avatar gebruiker
gurly
Bankzitter
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 08-05-2003 16:23

Berichtdoor michel » 12-05-2003 11:37

Ik wil je best even proberen uit te leggen wat nationalisme (volgens mij) inhoudt.
Het is het groepsbewustzijn van een volk dat zich vaak uit in een gevoel van superioriteit
(ook wel etnocentrisme genaamd), superioriteit boven het vreemde zeg maar.
Eigen gedragingen zijn dus 'goed' en worden geaccentueerd alles dat anders of vreemd is
wordt verworpen.

Om dit even ontopic te brengen: wij verwerpen niet andermans gedragingen door
bijvoorbeeld het Fries volkslied te zingen, ook vindt de meerderheid hier volgens mij niet
dat iedere club een volkslied zou moeten zingen.
Jij daarentegen verwerpt wel ons volkslied (voor jou het vreemde) dus wie is hier een
nationalist?
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Cross79 » 12-05-2003 14:07

De regel is nog altijd als volgt.


Mensen zijn bang voor vreemde dingen dus gaan ze het naar beneden halen om het zo voor te doen dat het ze niet bang maakt.
Lang leve het censuur
Avatar gebruiker
Cross79
Wereldspeler
 
Berichten: 1463
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:38
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor villa Cruoninga » 12-05-2003 16:11

Jij daarentegen verwerpt wel ons volkslied (voor jou het vreemde) dus wie is hier een
nationalist?

Ho, ik heb hier niemand een nationalist genoemd of het eerder ter sprake gebracht. Dat wordt me nu in de mond gelegd.

Eigen gedragingen zijn dus 'goed' en worden geaccentueerd

Maar nu het er toch over gaat en jij beweert dat degene die jullie volkslied verwerpen nationalistisch zijn en jullie niet even een vraag. Als hier iemand z'n eigen gedragingen accentueerd dan zijn jullie het wel toch? Door het officieel draaien en in de houding gaan staan etc. bedoel ik dan.

superioriteit boven het vreemde zeg maar.

Ik dacht alleen boven het andere zoals je ook wel zegt, maar toch niet nadrukkelijk boven het vreemde????

Om dit even ontopic te brengen: wij verwerpen niet andermans gedragingen door
bijvoorbeeld het Fries volkslied te zingen,

Maar legt wel heel erg de nadruk op eigen 'cultuur'. Eigenlijk zeg je dus zelf een beetje in je eigen stukje dat jullie ook trekjes van nationalisme vertonen.

Maar ok, nou verdedig ik een mening die aanvankelijk niet de mijne was.

ook vindt de meerderheid hier volgens mij niet
dat iedere club een volkslied zou moeten zingen.

Heb ik dat gezegd? Ik gaf een (verzonnen) voorbeeldje over de Arnhemse horlepiep. Was meer om te kijken hoe jullie er vanuit ander oogpunt over dachten.
..still wearin' of the green!
Avatar gebruiker
villa Cruoninga
Selectiespeler
 
Berichten: 291
Geregistreerd op: 05-12-2002 17:01

Berichtdoor michel » 12-05-2003 16:44

'Wie is hier een nationalist?' is een open vraag en inderdaad nationalisme heb jij niet eerder genoemd.
Ik wilde daarmee alleen aantonen dat het verwerpen van andermans uitingen ook een
aspect van nationalisme is.
En inderdaad met het Fries volkslied accentueren de club en haar supporters hun
identiteit maar dit is nog niet nationalistisch, je kunt het pas nationalisme noemen als
andere gedragingen als minder en eigen cultuur/ gedrag als superieur worden
beschouwd en dat is toch niet echt het geval.

Maar goed ik heb uitgelegd wat volgens mij nationalisme is want ik wil natuurlijk niet de
indruk wekken dat ik makkelijk aan het scoren ben.

ps als ze bij vitesse de horlepiep willen dansen moeten ze dat doen, ik wacht wel tot ze
klaar zijn en ga van een mooie pot voetbal genieten.
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Green White Dynamite » 12-05-2003 18:15

Ja, ik zei dat dus wel (nationalisme) :D .
Wat ik daarmee bedoelde is dat jullie met dat volkslied net doen alsof het een interland is, alsof Friesland een apart land is etcetera. En dat Friesland verheven is boven andere "landen". En dat vind ik nog steeds.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Green White Dynamite
Bankzitter
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 08-05-2003 20:07

Berichtdoor Finuh » 12-05-2003 18:41

Green White Dynamite schreef:Wat ik daarmee bedoelde is dat jullie met dat volkslied net doen alsof het een interland is, alsof Friesland een apart land is etcetera. En dat Friesland verheven is boven andere "landen".


Dat is ook zo, toch??
Avatar gebruiker
Finuh
Selectiespeler
 
Berichten: 335
Geregistreerd op: 17-12-2002 18:51
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor michel » 12-05-2003 18:50

Green White Dynamite schreef:Wat ik daarmee bedoelde is dat jullie met dat volkslied net doen alsof het een interland is, alsof Friesland een apart land is etcetera. En dat Friesland verheven is boven andere "landen". En dat vind ik nog steeds.


Ja en ik vind dat de aarde niet rond maar een kubus is........ Maar daarmee heb ik nog
geen gelijk, ik zal toch eerst met bewijzen moeten komen.
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Green White Dynamite » 12-05-2003 22:37

Ja, dat wordt lekker discussieren dan, bij elke mening zeggen "bewijs het maar". Ik vind Duitsland kut (is niet zo, maar bij wijze van spreken). "Tsja, bewijs maar eens dat Duitsland kut is"...
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Green White Dynamite
Bankzitter
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 08-05-2003 20:07

Berichtdoor michel » 12-05-2003 22:44

Je kan zeggen 'Duitsland is kut' omdat....

En, 'Friezen vinden dat Friesland verheven is boven andere 'landen' omdat..........
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Green White Dynamite » 12-05-2003 22:55

Oh, ja, kijk, een argument is natuurlijk heel wat anders dan een bewijs he, slimmerik :idea: ?

Friezen voelen zichzelf en hun provincie verheven boven andere provincies omdat:
- Ze altijd dat domme Friese volkslied draaien in hun stadion
- Je geen kant op kan kijken of je ziet wel zo'n Friese vlag in jullie stadion
- Jullie niet eens normaal Nederlands kunnen praten
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kortom, dit zijn allemaal voorbeelden van feiten waaruit blijkt dat jullie net doen alsof Friesland een apart land is.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Green White Dynamite
Bankzitter
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 08-05-2003 20:07

Berichtdoor NOMYTH » 13-05-2003 07:44

-Jullie niet eens normaal Nederlands kunnen praten


Nee jullie praten ABN (mien jong) 8)
Avatar gebruiker
NOMYTH
Nieuw talent
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:10

Berichtdoor Cross79 » 13-05-2003 07:44

Green White Dynamite schreef:Oh, ja, kijk, een argument is natuurlijk heel wat anders dan een bewijs he, slimmerik :idea: ?

Friezen voelen zichzelf en hun provincie verheven boven andere provincies omdat:
- Ze altijd dat domme Friese volkslied draaien in hun stadion
- Je geen kant op kan kijken of je ziet wel zo'n Friese vlag in jullie stadion
- Jullie niet eens normaal Nederlands kunnen praten
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kortom, dit zijn allemaal voorbeelden van feiten waaruit blijkt dat jullie net doen alsof Friesland een apart land is.


Dat slaat alles GWD, je hebt het met dat volkslied niet over geheel Fryslan maar over het ALS dus dat argument gaat niet op.
Ja dat argument over die vlaggen gaat wel op, maar ja in het ajax stadion zie je in elke hoek een israelische vlag, komen zij uit israel?
Ik denk dat ik beter ABN spreek dan jij.
dus ga maar even door met argumenten dan.
Lang leve het censuur
Avatar gebruiker
Cross79
Wereldspeler
 
Berichten: 1463
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:38
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor (pl)euro » 13-05-2003 08:46

Green White Dynamite schreef:Ja, ik zei dat dus wel (nationalisme) :D .
Wat ik daarmee bedoelde is dat jullie met dat volkslied net doen alsof het een interland is, alsof Friesland een apart land is etcetera. En dat Friesland verheven is boven andere "landen". En dat vind ik nog steeds.


Even voor de duidelijkheid, dat er land achter Friesland staat wil niet zeggen dat deze provincie ook een land is. We hebben het hier gewoon over een provincie die zich onderscheidt van de massa door hun eigen taal te spreken, en hun eigen tradities voort te zetten net als zoveel andere provincies doen in Nederland. Maar laten we wel wezen, jullie geven altijd zo af op de friezen, zonder je te realiseren dat juist een paar friezen heel belangrijk zijn geweest voor de Groningse economie oa. de familie Weeber de oprichter van Weeber NV is toch echt een fries geweest (E. Weeber 1916 Bergum FRL)
en op de achtste dag zei God..okey murphey, nu is het jouw beurt
Avatar gebruiker
(pl)euro
Basisspeler
 
Berichten: 784
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:46
Woonplaats: En la playa

Berichtdoor Forza » 13-05-2003 10:32

Sterker nog... Alle Groningers stammen af van Friezen... Groningers bestaan dus ook niet echt maar hebben zichzelf bedacht, omdat ze toch iets anders wilden. Dat geeft niet, zij konden een paar honderd jaar geleden niet weten dat de beste en leukste voetbalclub van het Noorden uiteindelijk uit Friesland zou komen. Laat ze... Ze zijn gewoon een beetje gefrustreerd omdat hun voorouders de verkeerde keuze hebben gemaakt en dat ze nu ingeklemd zitten tussen Friesland en Oost-Friesland...
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Berichtdoor Green White Dynamite » 13-05-2003 11:14

Ik heb het ook niet over alle Friezen, beetje fout geformuleerd. Bijvoorbeeld Cambuur vind ik niks mis mee, dat is gewoon een doodnormale voetbalclub. Maar jullie bij SCH doen altijd zo nationalistisch alsof Friesland een apart land is en jullie geen Nederlanders zijn, met de genoemde voorbeelden.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Green White Dynamite
Bankzitter
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 08-05-2003 20:07

Berichtdoor Bijker » 13-05-2003 11:15

ze nu ingeklemd zitten tussen Friesland en Oost-Friesland


een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Friezen voelen zichzelf en hun provincie verheven boven andere provincies omdat:
- Ze altijd dat domme Friese volkslied draaien in hun stadion
- Je geen kant op kan kijken of je ziet wel zo'n Friese vlag in jullie stadion
- Jullie niet eens normaal Nederlands kunnen praten

en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kortom, dit zijn allemaal voorbeelden van feiten waaruit blijkt dat jullie net doen alsof Friesland een apart land is.


1) domme Friese volkslied....een mening....geen feit
2) Friese vlag in onze stadion......tja dat is wel vreemd hoe kan dat nou ?
3) Niet normaal nederlands praten.......ik ben bang dat je nog nooit iemand uit Friesland hebt gesproken.

Laat mij maar lekker nationalistisch zijn......heerlijk.
Zo......en nu weer gewoon 4e...
Bijker
Selectiespeler
 
Berichten: 420
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:19
Woonplaats: Lelystad

Berichtdoor BBB » 13-05-2003 11:31

Bewijzen zijn idd iets anders als argumenten, maar een feit is ook iets anders als een mening...

Maar om even op die ervaringen van jou in het ALS in te gaan...

In het Groningen vak zag ik meer Groningse vlaggen dan rood-wit-blauwe dus ik zou als het daarom gaat hetzelfde van jullie kunnen denken. Overigens zou ik gezien de Groningse vertaling van het woord grens eerder zwart geel rode vlaggen verwacht hebben. Zoals Nomyth al opmerkte spreken Friezen beter ABN dan de gemiddelde Groninger en mijn ervaringen met Groningers (dat krijg je als je "daar" op school zit) bevestigen dat. En voor dat "domme" Frysk Folksliet geldt dat in het Groningenvak ook het Grönnens Laid ten gehore werd gebracht dus waarom zouden wij dat dan niet mogen...
Ik ruik corruptie...
Avatar gebruiker
BBB
Basisspeler
 
Berichten: 643
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:06
Woonplaats: De Jouwer

Berichtdoor Klaassie » 13-05-2003 12:14

Bijker schreef:
2) Friese vlag in onze stadion......

Die is toch weg? :D
Avatar gebruiker
Klaassie
Nieuw talent
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 23-04-2003 22:14

Berichtdoor (pl)euro » 13-05-2003 12:44

Forza schreef:Ze zijn gewoon een beetje gefrustreerd omdat hun voorouders de verkeerde keuze hebben gemaakt en dat ze nu ingeklemd zitten tussen Friesland en Oost-Friesland...


Tsja.... die friezen die nu in Drenthe wonen hebben destijds toch gevraagd of ze meegingen naar andere oorden om te kijken of het daar beter zou zijn? dan moeten ze nu niet zeuren, omdat ze toen de moed niet hadden om het bekende terrein te verlaten :mrgreen: :mrgreen: (verlatingsangst waarschijnlijk :wink: )
en op de achtste dag zei God..okey murphey, nu is het jouw beurt
Avatar gebruiker
(pl)euro
Basisspeler
 
Berichten: 784
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:46
Woonplaats: En la playa

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten