TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivisie

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor NOXX » 08-08-2012 14:59

Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat? Die CPM punten?
NOXX
Selectiespeler
 
Berichten: 201
Geregistreerd op: 25-08-2011 16:24

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Frisian Viking » 08-08-2012 15:02

Dat puntenverschil tussen AZ en Heerenveen rechtvaardigt geen gat van drie miljoen in tv-gelden. Ik mag aannemen dat de club hier absoluut niet mee akkoord gaat.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor gwgwgw » 08-08-2012 15:18

Frisian Viking schreef:Dat puntenverschil tussen AZ en Heerenveen rechtvaardigt geen gat van drie miljoen in tv-gelden. Ik mag aannemen dat de club hier absoluut niet mee akkoord gaat.


Dat zijn ze al.
gwgwgw
Selectiespeler
 
Berichten: 251
Geregistreerd op: 31-07-2012 20:59

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor davp » 08-08-2012 15:19

Over de precieze inhoud van het akkoord zijn volgens mij nog geen officiële berichten naar buiten gekomen. Ik denk dat het gewoon aan de hand van de CPM index verdeeld gaat worden.
Avatar gebruiker
davp
Superster
 
Berichten: 1589
Geregistreerd op: 22-06-2005 10:36
Woonplaats: De Knipe

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor vak ff » 08-08-2012 16:28

Ben ook wel nieuwsgierig hoe het nu precies zit. In eerste instantie vatte ik de eerste berichten ook zo op dat er een top 5 gecreëerd was die 53% opeiste en de rest de 47% moest verdelen.
Later kwam het bericht dat VVV en Zwolle de hakken in het zand hadden gezet, dat er zwaar gediscussieerd is en er een soort compromis gesloten is met als voorbeeld verdeling in de Bundesliga.
Bundesliga heeft, voor zover ik weet, een 50/50 verdeling. In de zin van 50% wordt verdeeld op basis van een soort marketing mix zoals we hier ook kennen. De andere 50% op basis van actuele prestaties. DWZ, voor elke klassering na een speelronde staat een bedrag. Sta je na speelronde 1 vijfde wordt er een bedrag opzij gezet die hoort bij vijfde plaats. Sta je na speelronde 2 derde een reservering die hoort bij plaats 3. Zo heb je dus 34 klasseringen gedurende het seizoen en voetbal je dus voor 50% je tv-geld op die manier bij elkaar.
Of dat nu ook echt is wat er bedoeld wordt...
Onze commercieel directeur heeft inmiddels verklaard dat een gedeelte van de verdeling een component bevat die tot stand is gekomen aan de hand van de klasseringen van de laatste 10 jaar.
vak ff
Selectiespeler
 
Berichten: 299
Geregistreerd op: 15-10-2006 09:24
Woonplaats: grunn

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Tukkers Delight » 08-08-2012 16:43

Frisian Viking schreef:Dat puntenverschil tussen AZ en Heerenveen rechtvaardigt geen gat van drie miljoen in tv-gelden. Ik mag aannemen dat de club hier absoluut niet mee akkoord gaat.

Wie zegt dan dat er sprake is van een gat van drie miljoen, paniekvogel?

NOXX schreef:Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat? Die CPM punten?

Een onafhankelijk Duits onderzoekbureau (Sport + Markt) vergelijkt jaarlijks alle clubs op basis van verschillende criteria zoals sportieve prestaties, fascinatie, supportersschare, imago, financieel succes, sympathie, emotie, identificatie enzovoort. Op basis van deze gegevens stelt men een ranglijst samen waarmee de potentiële waarde van alle clubs wordt weergegeven. Deze CPM index vormt samen met de sportieve prestaties (ranglijst) de basis voor de verdeling van de televisiegelden.
Closing The Gap
Avatar gebruiker
Tukkers Delight
Wereldspeler
 
Berichten: 1088
Geregistreerd op: 14-07-2009 14:28
Woonplaats: Newquay, Chigasaki?

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor NOXX » 08-08-2012 17:42

Tukkers Delight schreef:
NOXX schreef:Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat? Die CPM punten?

Een onafhankelijk Duits onderzoekbureau (Sport + Markt) vergelijkt jaarlijks alle clubs op basis van verschillende criteria zoals sportieve prestaties, fascinatie, supportersschare, imago, financieel succes, sympathie, emotie, identificatie enzovoort. Op basis van deze gegevens stelt men een ranglijst samen waarmee de potentiële waarde van alle clubs wordt weergegeven. Deze CPM index vormt samen met de sportieve prestaties (ranglijst) de basis voor de verdeling van de televisiegelden.


Thnx. Duidelijk.
NOXX
Selectiespeler
 
Berichten: 201
Geregistreerd op: 25-08-2011 16:24

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Jannn » 08-08-2012 20:16

Vandaag werd bekend gemaakt dat FOX International Channels een meerderheidsbelang van 51% in Eredivisie Live neemt. Het betreft een contract voor de komende dertien jaar. Het komend seizoen gaat het contract in. En dat is zeker gunstig voor het betaald voetbal, de clubs en de kijker.

Directievoorzitter Robert Veenstra is zeer tevreden over de ontwikkeling: “Dit betekent inderdaad een bijzonder positieve impuls voor het totale Nederlandse voetbal, en dus ook een enorme impuls voor sc Heerenveen.” En dat op het juiste moment. “We hebben het financieel nu bijna op orde bij sc Heerenveen, de maatregelen hebben effect. Met deze overeenkomst hebben we de komende dertien jaar een gegarandeerde winstuitkering, die substantieel hoger ligt dan op dit moment. Natuurlijk helpt dat ons enorm en zijn we er blij mee.”

Niet alleen financieel heeft de overeenkomst grote voordelen, ook de kijker zal op termijn het nodige gaan merken. Veenstra: “FOX is een gerenommeerde partner met veel ervaring in de sport. Er zal zeker worden ‘door geïnvesteerd’ in het kanaal, zowel qua content als kwaliteit. Door de contracten die FOX heeft zal er nog meer voetbalaanbod komen.” Daarnaast zal er op termijn ook een free-to-air (lees publiek kanaal) worden gestart voor de samenvattingen. “Dat zal het Nederlandse televisieklimaat verrijken en aanjagen”, aldus Veenstra die met sc Heerenveen nauw betrokken was in het traject tussen alle betaald voetbalclubs en FOX. “Het is een enorme prestatie die we met zijn allen hebben geleverd. De directie van Eredivisie Media & Marketing heeft samen met alle betrokken clubs een prachtig nieuw TV contract gesloten. Nogmaals, goed voor het betaald voetbal, sc Heerenveen en de kijker.”


Dus de samenvattingen op een Free to Air kanaal

Bron = http://www.sc-heerenveen.nl/nieuws/nieu ... -kijker/10
Laatst bijgewerkt door Jannn op 08-08-2012 20:22, in het totaal 3 keer bewerkt
Jannn
Nieuw talent
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 05-07-2010 19:01

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Marça » 08-08-2012 21:06

Het klinkt mij allemaal wat té rooskleurig als je het mij vraagt. Zeker als ik zo'n kop lees van “Nieuw TV contract goed voor betaald voetbal, sc Heerenveen en de kijker”. Wie betaalt, die bepaalt. Ik blijf voorlopig nog even sceptisch..
Avatar gebruiker
Marça
Superster
 
Berichten: 1956
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:50

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Squerrel » 09-08-2012 07:14

Schreef ik in mijn eerste post in dit topic ook al, verandert er niks qua tijden waarop gespeeld gaat worden? Iemand daar van op de hoogte?
Bedankt Torcida:-)
Squerrel
Superster
 
Berichten: 4510
Geregistreerd op: 08-07-2003 08:30
Woonplaats: Onder de tjonger

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Jeroen » 09-08-2012 07:15

De tijden zijn toch al vernaggeld? Afgelopen jaar moesten we op woensdagavond 21:00 naar sc Heerenveen - Ajax. Veel erger kan het niet lijkt me.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Squerrel » 09-08-2012 07:21

Jeroen schreef:De tijden zijn toch al vernaggeld? Afgelopen jaar moesten we op woensdagavond 21:00 naar sc Heerenveen - Ajax. Veel erger kan het niet lijkt me.


Ja ok das waar maar dat was niet structureel. Eenmalig is nog tot daar aan toe maar ik ben bang dat er straks op elke dag van de week gevoetbalt moet worden
Bedankt Torcida:-)
Squerrel
Superster
 
Berichten: 4510
Geregistreerd op: 08-07-2003 08:30
Woonplaats: Onder de tjonger

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Ultras'01 » 09-08-2012 08:39

Een eigen kanaal voor de samenvattingen, dat zal vast betekenen dat er net als bij talpa en RTL reclame tussendoor komt?
Wij zijn HEERENVEEN
Ultras'01
Basisspeler
 
Berichten: 702
Geregistreerd op: 11-01-2010 19:14
Woonplaats: lemmer

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor grunnstad » 09-08-2012 11:50

Ja, maar ook voor elke club dezelfde aandacht. Ik mis Talpa qua samenvattingen enorm. Moet je, als je het hebt, 90 minutes van EL eens bekijken. Een verademing in vergelijking met Studio Randstad.
Voor eeuwig groen en wit
grunnstad
Basisspeler
 
Berichten: 565
Geregistreerd op: 16-05-2005 12:50

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor BBB » 09-08-2012 12:02

grunnstad schreef:Ja, maar ook voor elke club dezelfde aandacht. Ik mis Talpa qua samenvattingen enorm. Moet je, als je het hebt, 90 minutes van EL eens bekijken. Een verademing in vergelijking met Studio Randstad.


Dat moet je nog maar afwachten...
Ik ruik corruptie...
Avatar gebruiker
BBB
Basisspeler
 
Berichten: 643
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:06
Woonplaats: De Jouwer

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Ebiede » 09-08-2012 12:21

Wat ik begreep uit een artikel in het AD is dat elk jaar TV-geld wordt verdeeld op basis van de ranglijst, zonder uitzonderings regeling voor de "topclubs".
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor pete » 09-08-2012 13:42

grunnstad schreef:Ja, maar ook voor elke club dezelfde aandacht. Ik mis Talpa qua samenvattingen enorm. Moet je, als je het hebt, 90 minutes van EL eens bekijken. Een verademing in vergelijking met Studio Randstad.


Ben het met je eens hoor alleen veel mensen hebben geen EL en willen gewoon een korte samenvatting. Van de 600.000 abonnees zitten er misschien 10 a 20 % naar 90 minutes te kijken. Met de miljoen kijkers die studio Sport altijd heeft, moet rekening worden gehouden.

Maar ik juich het allemaal wel toe. Ik houd wel van veranderingen. Het voordeel is dat ECV die schuld van 60 miljoen niet meer heeft en je weet nu 12 jaar lang wat voor bedrag je krijgt. Het is een lange tijd maar zolang duurt het nog wel voordat het economisch weer beter gaat. De clubs behouden de rechten die ze dus na 12 jaar weer kunnen verkopen.

Die Murdoch is niet dom en zal de eredivisie verkopen aan andere landen. Vooral aziatische en Arabische landen. Met iconen als Frank de Boer, Ronald Koeman en Marco van Basten aan het roer bij de clubs is het wel verkoopbaar. Maar ja het is natuurlijk afwachten. Eerst dit seizoen maar afwachten hoe alles loopt.

En dat de grotere clubs meer geld krijgen is logisch, want die wedstrijden worden uitgezonden in het buitenland. Geen Heerenveen - NEC.
pete
Selectiespeler
 
Berichten: 203
Geregistreerd op: 01-12-2005 19:45
Woonplaats: Oudkarspel (NH)

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor pete » 09-08-2012 14:05

Bubbe schreef:
pete schreef:En dat de grotere clubs meer geld krijgen is logisch, want die wedstrijden worden uitgezonden in het buitenland. Geen Heerenveen - NEC.


Dat gaat je nog verbazen hoor. Toen ik nog een ervaren streampiraat was, heb ik wel streams gehad van Heerenveen - Excelsior die gewoon van SkySports kwamen, inclusief Engels commentaar. Nu ligt het er natuurlijk ook net aan met welke andere duels hij tegelijk valt, maar er zijn mensen die gewoon zo veel mogelijk voetbal willen zien. De Eredivisie is aantrekkelijk vanwege de aanvallende intenties en de vele talenten.


Die heb ik ook bekeken :D . De contacten met Murdoch waren er dus al.
Maar over het algemeen zijn de wedstrijden, die je zaterdag en zondag kan bekijken bij buitenlandse zenders, van de grote clubs.
pete
Selectiespeler
 
Berichten: 203
Geregistreerd op: 01-12-2005 19:45
Woonplaats: Oudkarspel (NH)

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Jannn » 09-08-2012 15:19

Wat moeten we hier van vinden..

'Murdoch is voorstander van een uitbreiding met de Belgische competitie'

Donderdag, 9 augustus 2012 om 14:50



Topclubs in de Eredivisie hebben de afgelopen 24 uur positief gereageerd op de deal rondom de live Eredivisie-wedstrijden: Rupert Murdochs zender Fox neemt de rechten over. De clubs zullen komend seizoen miljoenen meer ontvangen uit de tv-gelden en is men tot medio 2025 verzekerd van inkomsten.

Standard Luik-voorzitter Roland Duchâtelet ziet de Fox-deal als een stap in de juiste richting voor een zogenaamde BeNe-liga. "Murdoch en zijn mensen zijn voorstander van een uitbreiding met de Belgische competitie", stelt Duchâtelet in gesprek met Het Laatste Nieuws. "Enerzijds is de overname goed, anderzijds staan de Nederlandse clubs nu sterker aan de onderhandelingstafel."

Ajax, Feyenoord, PSV, AZ en FC Twente kunnen de komend jaren gemiddeld ongeveer 5 tot 5,5 miljoen euro per seizoen meer tegemoet zien aan media-inkomsten uit de Eredivisie. De topclubs hebben zich tijdens de onderhandelingen sterk gemaakt voor een evenwichtige verdeelsleutel, gebaseerd op imago, de omvang van de onderneming en prestaties uit het verleden.


Bron = http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=170518
Jannn
Nieuw talent
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 05-07-2010 19:01

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Eric » 09-08-2012 17:02

Groot voorstander van bovenstaande.

En betekent de nieuwe deal nu ook dat Studio Voetbal van de buis verdwijnt? :mrgreen:
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Blizzard » 09-08-2012 17:59

Tja, ik zie ook wel wat in een BeNeliga. Het moet in ieder geval serieus onderzocht worden. Als blijkt dat het grote sportieve en financiële voordelen oplevert dan ben ik zeker een voorstander. De Belgische G5 is sowieso een aanwinst voor ons. Wat daaronder zit in veel mindere mate. Dat heeft denk ik vooral met de gebrekkige infrastructuur te maken. Bij dat soort clubs zijn de stadions soms vergelijkbaar met wat je bij ons in de Jupiler League aantreft. Daar moet echt wat aan gedaan worden willen die clubs mee kunnen in een dergelijke Superliga. Een 13/7 verhouding zou gezien het inwonertal precies kloppen.

Ik begrijp ook wel dat dit idee voor bepaalde clubs vervelende consequenties kan hebben maar zoals dhr. J. Derksen ook al zegt kun je van nostalgie niet vreten. Zelf heb ik trouwens ook wel iets met België en het Belgische voetbal.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor JD » 10-08-2012 12:29

BeNe-liga? Op voorhand al tegen. Kun je niet eens meer kampioen van de Eredivisie worden!
JD
Selectiespeler
 
Berichten: 398
Geregistreerd op: 18-12-2003 19:15

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lipton » 10-08-2012 12:33

Ik heb al helemaal niks met Roda, VVV en MVV. Laat staan dat ik iets heb met Anderlecht.
Ik zie het voordeel niet, zeker niet nu het geld voor TV geld drastisch omhoog gaat.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Frisian Viking » 10-08-2012 14:26

Lipton schreef:Ik heb al helemaal niks met Roda, VVV en MVV. Laat staan dat ik iets heb met Anderlecht.
Ik zie het voordeel niet, zeker niet nu het geld voor TV geld drastisch omhoog gaat.

In België kregen ze tot aan de deal met Sky bijna het dubbele van wat de Nederlandse clubs aan tv-geld kregen.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor 1983 » 10-08-2012 16:34

Nooit aan beginnen die Beneliga! Je gooit de Eredivisie weg voor iets wat misschien op papier aardig lijkt, maar in praktijk zou het denk ik 1 grote flop worden. Ik kan me niet voorstellen dat het publiek dit interessanter vindt. Kampioen van de Eredivisie wil ik worden, niet van 1 of andere liga die door marketeers is bedacht. En wat denken we nou, dat we dan wel kunnen aanhaken bij de rop? Tuurlijk niet. Laten we gewoon de Eredivisie (die er beter op staat t.o.v. andere landen onder de top dan menigeen denkt) minimaal houden op het niveau zoals dat nu is, dat lukt ook zonder de Belgen. Zo'n deal als nu met Murdoch helpt daar heel erg aan mee.
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lipton » 10-08-2012 16:40

Frisian Viking schreef:In België kregen ze tot aan de deal met Sky bijna het dubbele van wat de Nederlandse clubs aan tv-geld kregen.


Klopt idd! Bijna niet voor te stellen eigenlijk...
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Knipecity » 10-08-2012 18:14

Superfries1983 schreef:Nooit aan beginnen die Beneliga! Je gooit de Eredivisie weg voor iets wat misschien op papier aardig lijkt, maar in praktijk zou het denk ik 1 grote flop worden. Ik kan me niet voorstellen dat het publiek dit interessanter vindt. Kampioen van de Eredivisie wil ik worden, niet van 1 of andere liga die door marketeers is bedacht. En wat denken we nou, dat we dan wel kunnen aanhaken bij de rop? Tuurlijk niet. Laten we gewoon de Eredivisie (die er beter op staat t.o.v. andere landen onder de top dan menigeen denkt) minimaal houden op het niveau zoals dat nu is, dat lukt ook zonder de Belgen. Zo'n deal als nu met Murdoch helpt daar heel erg aan mee.

Zal niet snel gebeuren, maar ik ben ook wel voorstander van het samenvoegen van Vlaanderen bij Nederland en dan Wallonië maar bij Frankrijk en dan kunnen die clubs ook prima bij ons. Het beste uit Nederland samen met de beste clubs uit Belgie, prima toch? Liever Anderlecht, Club Brugge, KV Mechelen dan RKC Waalwijk, Excelsior en meer van dat soort kleine clubjes.
Stel je toch voor, de top 9 van Nederland met de top 9 van Belgie. Dan krijg je op basis van afgelopen seizoen:

Ajax
Feyenoord
PSV
AZ
Heerenveen
Twente
Vitesse
NEC
RKC ( 8) )
Anderlecht
AA Gent
Club Brugge
Standard Luik
RC Genk
Kv Kortrijk
Cercle Brugge
Lokeren
KV Mechelen

Ook de Jupiler League/eerstedivisie is dan van een heel ander niveau.
Knipecity
Superster
 
Berichten: 8723
Geregistreerd op: 25-03-2004 16:57
Woonplaats: Friesland

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor heerenveenown » 10-08-2012 18:17

Op bevolkings niveau zou dan volgens mij een 13/7 verhouding komen?
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lipton » 10-08-2012 19:13

Dan krijgen we ook gezeik dat er Frans commentaar moet zijn enzo. Gadverdamme ik moet er niet aan denken zeg. Kut taal.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor 1983 » 10-08-2012 19:38

@knipecity
Nou, doe mij de Eredivisie maar. Dit lijkt me echt niks.
En Luik ligt trouwens in Wallonië dus die zou in jouw verhaaltje met een ander moeten worden vervangen.
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten