Politie-inzet rondom wedstrijden SC Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Otsje P schreef:
Ik kan me trouwens nog herinneren hoe het de laatste keer tegen een Griekse tegenstander in het stadion ging. Toen wisten we ook te winnen, en was het daarna flink hommeles. Ik snap ook wel dat dit slechts een oefenwedstrijd is, toch komen er vaak veel Griekse fans op af. Net als bij de wedstrijden tegen Turkse clubs. Het lijkt me lastig inschatten wie er allemaal op zo'n oefenpotje afkomen.

Dan vraag ik me trouwens ook nog af waarom het als provocerend wordt ervaren als er veel politie op de been is. Als iedereen normaal doet, hoeven zij niks te doen. Iedereen blij.
Dat was tegen PAOK, met 1500 supporters. Tegen Olympiakos hebben we al eerder goefend en dat heeft niet tot problemen geleid (anders waren ze nu vast ook niet uitgenodigd). Daarnaast is het werk van de politie om zo'n inschatting te maken, maar het blijkt keer op keer dat men daar niet in slaagt.

Bovendien was er nergens politie te bekennen toen het daadwerkelijk mis ging toen de PAOK-fans over het uitvak klommen. De agenten renden allemaal hun hokje in om hun knuppeltje op te halen, terwijl de stewards daar klappen kregen. Onder andere Boonstra staat nog mooi op de foto :wink: Is nog wel terug te vinden in het wedstrijdtopic.

Dat laatste klopt, de politie is natuurlijk niet per definitie provocerend, net zoals een groep supporters dat ook niet is als ze zingend naar het stadion lopen. Als je echter de hele dag gefilmd wordt, overal je id moet laten zien als je bijvoorbeeld al naar je auto of pinautomaat loopt, of je wordt opgedragen een bepaalde route te volgen terwijl alle andere mensen die wel mogen volgen, dat kan je zeker wel als provocerend beschouwen.
Corruption is everywhere, fight it!
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

We wonnen niet van die Grieken :wink: (1-1 & 0-0)...

Ondanks de politie inzet, toch vier aanhoudingen gisteren, dat bij Wielrennen..
Spijt heb je morgen maar!
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Ebiede schreef:
Ondanks de politie inzet, toch vier aanhoudingen gisteren, dat bij Wielrennen..
Schandalig! Ik zeg een verbod voor minstens de volgende 4 edities van de profronde!
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
NN19
Selectiespeler
Berichten: 515
Lid geworden op: 24-08-2009 20:40

Bericht door NN19 »

Flying Tilster schreef:
Als jij je al geprovoceerd voelt als er ergens een agent staat, zegt dat meer over jouw dan over oom agent.
Bedoel meer zoals Fanatic 4-ever het hieronder uitlegt.
Fanatic 4-ever schreef:
de politie is natuurlijk niet per definitie provocerend, net zoals een groep supporters dat ook niet is als ze zingend naar het stadion lopen. Als je echter de hele dag gefilmd wordt, overal je id moet laten zien als je bijvoorbeeld al naar je auto of pinautomaat loopt, of je wordt opgedragen een bepaalde route te volgen terwijl alle andere mensen die wel mogen volgen, dat kan je zeker wel als provocerend beschouwen.
jort
Bankzitter
Berichten: 201
Lid geworden op: 12-12-2007 19:26
Locatie: franeker

Bericht door jort »

Wij zaten voor de wedstrijd tegen Olympiakos nog ff op een terrasje, de eigenaar van het café vond de politie inzet ook al onnodig groot. Hij vroeg vervolgens ook aan een ME'er waarom er zoveel man op de been waren, waarop deze zei dat je het nooit weet rond voetbalwedstrijden. Maar hij zei ook nog en ik citeer dit letterlijk 'als er geen problemen zijn dan maken wij de problemen zelf wel'.

Dit is toch werkelijk een absurb en domme uitspraak van iemand in die functie. Nou weet ik niet in hoeverre hij dit serieus meende of wat aan het geinen was. Maar ik geloof deze uitspraak meteen!
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Het is vooral een domme uitspraak. Het is natuurlijk algemeen bekend dat ME-ers opgefokte agenten zijn, die zelf maar al te graag hun handjes laten wapperen. Daarnaast hoor je vaak verhalen dat er bij veel korpsen een haantjescultuur heerst bij de mobiele eenheid. 'Ik heb die gast lekker bij zijn ballen geraakt', 'ah jo, dat is niks, ik veegde die gast vol in zijn gezicht, terwijl hij eigenlijk niks gedaan heeft', dat idee. Maar om dan ook nog zoiets in het openbaar tegen een onbekend persoon te zeggen, dat is gewoon dom.

Het is inderdaad schandalig, want blijkbaar heeft een ME-er een vrijbrief om zelf incidenten te veroorzaken, om vervolgens ook nog beloond te worden door extra optredens. Zum Kotsen.

Heb zaterdag overigens weinig blauw gezien, het kan dus wel.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Zaterdag was het blauw voor het eerst na tijden eens goed ingezet en niet provocerend aanwezig maar op voldoende afstand. Bovendien was het aantal agenten ook nu in verhouding met de uitsupporters.
Alle ballen op Henkie!
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Voor een echte 'elfstedensfeer' waren er wel veel leden van de mobiele eenheid aanwezig. Meer dan een normale thuiswedstrijd, 4 busjes constant rondrijdend, zelfs op het station lwd stond er nog eentje. Kost weer duizenden euro's voor een wedstrijd van niks. Ik vraag me af waar ze zo'n inzet op baseren.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Was ook het eerste wat mij opviel. Belachelijk natuurlijk. Eerder was de ME alleen tegen Feyenoord en Ajax aanwezig. Sinds het vertrek van Riemer zijn ze er elke wedstrijd bij. Ik hoor Riemer nog zo zeggen dat er bij wedstrijden van de SC twee agenten actief waren. Die tijd lijkt geweest...
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Frisian Viking schreef: Ik hoor Riemer nog zo zeggen dat er bij wedstrijden van de SC twee agenten actief waren. Die tijd lijkt geweest...
Dat was natuurlijk ook erg overdreven, maar dit vond ik wel erg opvallend. Zet er dan niemand binnen het korps zijn vraagtekens erbij?
Corruption is everywhere, fight it!
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Die ME was er inderdaad niet voor de mensen uit Harkema, dat lijkt me duidelijk.
Ultras'01
Selectiespeler
Berichten: 702
Lid geworden op: 11-01-2010 19:14
Locatie: lemmer

Bericht door Ultras'01 »

Feanatieke schreef:Het schijnt dat er 50 DKV'ers aan Harkema-kaarten waren gekomen om 'die kutfriezen even lastig te vallen'. Wellicht dat het daar iets mee te maken had.
Na zaterdag dus de 2de keer dat men groot uitpakt voor een gerucht. Ook voor de 2de keer dat het niet waar blijt te zijn en men dus belastinggeld VERSPILD!!
Wij zijn HEERENVEEN
Gebruikersavatar
Steurder
Invaller
Berichten: 281
Lid geworden op: 18-03-2005 10:21
Locatie: Ljouwert

Bericht door Steurder »

Het "gerucht" is niet geheel uit de lucht gegrepen. Echter werd ook het gerucht verspreid dat er streng gecontroleerd zou worden aan het stadion. ID laten zien etc. Hierdoor heeft een groot deel van de DKV -ers het niet aan gedurft af te reizen naar Heerenveen omdat ze geregistreerd staan en/ of een (al dan niet voorwaardelijk) stadionverbod hebben.
Reboelje!! Fan bugjen frjemd.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Waarom is het gerucht niet geheel uit de lucht gegrepen? Waren er directe aanwijzingen voor dat er ook maar iets zou gebeuren?
Gebruikersavatar
Steurder
Invaller
Berichten: 281
Lid geworden op: 18-03-2005 10:21
Locatie: Ljouwert

Bericht door Steurder »

Dat er een grote groep DKV-ers in bezit waren van een kaart op de zuid tribune was bekend. (uit eerste hand vernomen)
Reboelje!! Fan bugjen frjemd.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Altijd een moeilijk kwestie.
Het kan ook zijn dat er niets is gebeurd juist vanwege de duidelijke aanwezigheid van de politie.
Als er wel reboelje was geweest omdat de 2 veldwachters van Riemer een groep van 50 cambuursupporters niet aankan, was iedereen daar ook over gevallen, juist vanwege de geruchten vooraf.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Maar de zuidtribune was afgezet? En bovendien werd de wedstrijd op een extreem vroege tijd gespeeld, dus lijkt mij dat nog meer reden om niet met zoveel agenten aanwezig te zijn. Ik heb ze zelfs rond zien lopen in het stadion, iets wat normaal niet gebeurd. Bovendien is er dus in één week tijd 2 keer gebleken dat ze er helemaal naast zaten, en daarom kun je toch wel concluderen dat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Calimero schreef:Maar de zuidtribune was afgezet?
Dat maakt in principe geen verschil, want supporters van Harkemase Boys hadden een EV-regeling en mochten op P8 parkeren. Die confrontatie had dus buiten het stadion kunnen plaatsvinden. Als de geruchten er zijn en er is reden om deze redelijk serieus te nemen, dan is het wat mij betreft verantwoord om de inzet te vergroten. Het is lastig om zonder specifieke kennis te beoordelen of daar sprake van is geweest.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

We beginnen met termen als 'dkv heeft kaarten', en een paar posts later lees ik al het woord 'confrontatie'. Ik snap nu denk ik ook wel waarom die inzet zo hoog was... Het korps Friesland kon het niet aan, waren nog collega's uit Drenthe opgetrommeld die met hun ME-busje even een bakje koffie kwamen drinken (foto van feanfans).
Corruption is everywhere, fight it!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Zo gek is dat niet, toch? Ik ga er tenminste niet vanuit dat de vermeende groep kaarten aanschaft om Harkemase Boys louter kaarten aanschaft om die ploeg in zo'n wedstrijd naar de winst te schreeuwen. Dat komt op mij in ieder geval onlogisch over. Daarnaast is het ongeacht de situatie een risicogeval en dus moet je altijd de opties doornemen. Als er serieuze vermoedens zijn dat het uit de hand kan lopen, dan moet je voorzorgsmaatregelen treffen. Die maatregelen heb ik persoonlijk ook niet als heel serieus ervaren. Voor, tijdens en na de wedstrijd heb ik relatief weinig inzet opgemerkt namelijk.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Als ze een beetje onderzoek doen zullen ze erachter komen dat 'een echte liwadder' (zoals ze het daar noemen) nooit in het ALS zal komen, alleen als ze er zelf mogen spelen. Juist als het gaat om een groep die 'een confrontatie' wil, koop je toch geen kaarten? Dan valt dat juist op lijkt mij. Bovendien werd door een woordvoerder van de politie nog genoemd dat men helemaal niet bang is voor dkv-supporters in het stadion.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Fanatic 4-ever schreef:Juist als het gaat om een groep die 'een confrontatie' wil, koop je toch geen kaarten?
Logica daarvan ontgaat mij.
Juist bij deze wedstrijd zonder clubkaart verplichting was het bijzonder simpel anoniem aan kaarten te komen.
Zeker voor een groep die ooit in een gesloten vrachtwagen naar Deventer afreisde om de politiecontroles te ontlopen en de confrontatie te zoeken.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Omdat als je dan gecontroleerd wordt door politie (dat gerucht dat er strenge id-controle zou zijn), je dan zegt dat je gewoon in Heerenveen bent voor boodschappen of weet ik veel, omdat je geen kaartje bij je hebt en dus niet als voetbalsupporters aangemerkt kunt worden.
Corruption is everywhere, fight it!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Fanatic 4-ever schreef:Als ze een beetje onderzoek doen zullen ze erachter komen dat 'een echte liwadder' (zoals ze het daar noemen) nooit in het ALS zal komen, alleen als ze er zelf mogen spelen.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Als het alsnog op een confrontatie uitloopt ondanks de geruchten en je komt met zo'n reden aan, dan zou dat normaliter een zoektocht naar een nieuwe baan opleveren. Dan ben je simpelweg niet geschikt om verantwoordelijkheid te dragen. Als er geruchten gaan en het niet uit te sluiten is dat zulke mensen een kaart hebben aangeschaft, dan is dat al een reden op zich om extra alert te zijn. Wat die 'echte Liwadders' ook zeggen.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat deze beslissingen gerechtvaardigd zijn. Ik heb geen specifieke informatie en ik hou me er normaliter al helemaal niet mee bezig. Mijn indruk is alleen dat er af en toe te snel conclusies worden getrokken 'omdat er niets is gebeurd'. Misschien is het uitblijven van zulke handelingen juist wel een reden dat het rustig is verlopen, wie weet.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Ik snap het ook wel, want het zijn nu eenmaal banen die op de tocht staan. Ook de politie ontkomt niet aan bezuinigen. Sinds dat bekend is geworden, zie ik alleen maar meer inzet en hoor ik meer geruchten. Ik zie dat na de zoveelste keer niet meer los van elkaar. Maar blijkbaar mag de politie bepalen wat het beleid is en gaan we steeds meer naar een politie-staat, krijg ik het idee.

Geloof mij trouwens dat die zin echt zo is, in ieder geval als je het over de groep hebt die voor een confrontatie kan zorgen. Dat weten ze bij de politie ook echt wel, mag je vanuit gaan. Maar als ik een dkv-supporter was en ik wil Heerenveen fucken, zou ik het nu wel weten. Dan zorgde ik gewoon elke wedstrijd voor zulke geruchten. Men neemt blijkbaar toch alles serieus.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Tjeerd van der Zwan
De gebruikelijke overleggen op de maandagochtend. Iedereen is opgetogen over de Heerenveense sportsuccessen van dit weekend!
@VanEgters De enorme toestroom van NAC supporters ook in goede banen weten te leiden?
Tjeerd van der Zwan
dat ging uitstekend
@VanEgters Enige reactie die u kunt geven. Jammer alleen dat het de belastingbetaler weer bakken met geld heeft gekost. Onnodig
Tjeerd van der Zwan
dat hebt u helemaal mis. Het scheelt de belastingbetaler juist bakken met geld. Zo'n 35% minder politiemensen nodig!
Ik betwijfel het, er waren zelfs paarden aanwezig afgelopen vrijdag... Het is duidelijk deze burgemeester snapt er geen drol van. Ik ben wel eens benieuwd door wie hij zich laat voorlichten.
Alle ballen op Henkie!
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Kunnen we dit topic ook veranderen in 'onnodig ingrijpen rondom wedstrijden SCH' ?
SCH
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2865
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

xander schreef:... Het is duidelijk deze burgemeester snapt er geen drol van. Ik ben wel eens benieuwd door wie hij zich laat voorlichten.
Men zegt dan "achter af kijk je een koe in de kont".
Draai het nu eens om en stel dat de burgemeester slecht 2 bromsnorren rond het stadion heeft lopen en er gebeurt wel iets.
Dan krijgt hij dat wel mooi op zijn brood omdat hij het gevaar onderkent en geen maatregelen heeft getroffen.

Maar tijdens de wandel tocht richting centrum zag ik ook een groep van 25 gele hesje rond een paar politie busjes staan en dan denk ik al snel, misschien had de helft ook genoeg geweest.
Anti anti. :)
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Een burgemeester moet kritisch kijken naar de informatie die hij krijgt, en niet zomaar adviezen overnemen. Als hij dat zal doen stelt hij zich kwetsbaar op en daar wordt misbruik van gemaakt. Ik las weer de drogreden 'de combi is 35% goedkoper', welke bij een of andere pipo bij de landelijke politie vandaan komt. Wanneer je vervolgens vraagt naar concrete voorbeelden waarbij dit verschil significant duidelijk naar voren komt, blijft het stil. 'Het is gewoon zo', hoor je dan vaak. Maar niemand weet waar het precies op gebaseerd is.

Ik vind de gemeente trouwens sowieso slecht bezig. Jaren geleden gebeurde er te weinig in Heerenveen qua evenementen, en moest er meer georganiseerd worden. Zijn er eindelijk unieke evenementen die meer dan 10.000 bezoekers trekken, mag het allemaal niet meer. Het bijna standaard opleggen van combi's valt ook in die angstcultuur waarop men zich baseert. Heerenveen wil zo graag 'gastvrij' en 'levendig' zijn, maar men is hard aan het afglijden. Zonde.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Fanatic 4-ever schreef: Heerenveen wil zo graag 'gastvrij' en 'levendig' zijn, maar men is hard aan het afglijden. Zonde.
Heerenveen glijd meer en meer af, de verpaupering begint ook toe te slaan.
Centrumplannen Heerenveen in ijskast
Gepubliceerd op 21 februari 2012, 21:11Laatst bijgewerkt op 21 februari 2012, 21:13

HEERENVEEN - De herinrichtingsplannen voor de oostzijde van het centrum in Heerenveen worden in ieder geval tot 2014 opgeschort.

De gemeente zit te krap bij kas en bedrijven durven nu niet te investeren in het gebied. De herontwikkeling van het Burgemeester Kuperusplein, Gashoudersplein en het zogenaamde ABC-complex ligt hierdoor zo goed als stil.

De gemeente bracht vorige week naar buiten dat de centrumplannen ,,op koers'' liggen. Tot 2014 is er alleen hoop op ontwikkeling in het gebied rond het Molenplein en de Gedempte Molenwijk.
Alle ballen op Henkie!
Plaats reactie