Het oude stadion. Expeditie middenstip!

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Bericht door Beetle »

Edit:
Ik heb de topic titel maar veranderd gezien de ontwikkelingen hieronder.


Wie kan me meer fotomateriaal verschaffen van het oude stadion? De enige foto's die bekend zijn op internet zijn de foto's die ik zelf gemaakt heb.
Afbeelding

Hier nog een scan van de originele hoofdtribune.
Afbeelding

Er moeten toch wel meer foto's in omloop zijn?

Ik ben trouwens met een eigen projectje bezig. Ik probeer via het Kadaster wat gegevens los te krijgen van de situatie rond de J.H. Kruisstraat van 1990. Als ik die op de huidige situatie leg via Autocad dan moet het niet moeilijk zijn de RD coordinaten van de middenstip te destilleren. ik heb zelf GPS apparatuur in bezit dus als die coordinaten bekend zijn dan is het voor mij een koud kunstje om de locatie van de stip terug te vinden.

Afbeelding
Luchtfoto van een gedeelte van Heerenveen. Het is een blik op Heerenveen-noord. Rechtboven de rotonde, onderin het ziekenhuis en in het midden de nieuwbouw op de plaats van het oude Abe Lenstrastadion.
Bron: Tresoar/Aerophoto Eelde. 30 mei 1997

Er zijn een aantal clubpagina's die nog wat foto's hebben.
Hier, hier, hier en hier.


En dan een oude foto van het nieuwe stadion. De tijd gaat snel....

Afbeelding
Bron: Tresoar/Aerophoto Eelde. 22 september 1997

De snelweg loopt nog aan de westkant, de nieuwe snelweg is in aanleg. Aan de zuidwest kant van de hoofdtribune wordt de tweede uitbreiding van het stadion gerealieerd.
Laatst gewijzigd door Beetle op 05-03-2009 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Nog wat spullen uit de oude doos uit het LC archief.

Aankondiging voor het afscheid.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aan het bovenstaande artikel zit nog een persoonlijk tintje. Dat artikel was mijn eerste journalistieke bijdrage aan de Leeuwarder Courant. Ik vond de informatie over het lot van de oude hoofdtribune op de site van de Surinaamse krant De Ware Tijd.
Wéér uit!!!!
AllardP
Wereldspeler
Berichten: 2483
Lid geworden op: 02-12-2002 12:05
Locatie: Washington DC

Bericht door AllardP »

Schitterend, ik word er nostalgisch van! Ik heb ergens geloof ik nog wel wat oude knipsels liggen, al gaan die meer over de wedstrijden en spelers dan het stadion zelf. Zodra ik in de gelegenheid ben, ga ik de dozen induiken.
Gebruikersavatar
NN4ever
Selectiespeler
Berichten: 508
Lid geworden op: 10-10-2006 18:48
Locatie: Sneek

Bericht door NN4ever »

1. Heerenveen
2. Familie
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

mooi werk Beetle.
Wie volgt met meer materiaal ?
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Nog meer belangwekkende knipsels. Wederom met dank aan de LC.

11 maart 1986
Afbeelding

Dit is van augustus 1988. Heeft niets met het oude stadion te maken maar is achteraf gezien wel grappig. Al zullen ze dat in Limburg dezer dagen niet zo opvatten. Gelukkig is het met FC Friesland niets geworden. Ik kan me het verraad aan de Fortunafans wel voorstellen. Destijds waren de twee Friese clubs nog gelijkwaardig, beiden op hetzelfde nivo, daar in Limburg is Roda (nog wel) eredivisionist.
Afbeelding


29 mei 1990. Het stadion is uitverkocht voor de wedstrijd tegen Emmen. Uiteindelijk zou dit leiden tot de eerste promotie.
Afbeelding
Achteraf kunnen we zeggen dat dat aantal van 25000 wat Riemer noemt dus niet gelogen was, gezien de stand van zaken nu. Het stadion is met bijna 27000 plekken soms nog steeds niet groot genoeg.

26 juni 1990. De opmaat voor het einde van het oude stadion. Het bericht dat dit moet wijken voor het ziekenhuis.
Afbeelding
Die bedragen zijn door de ogen van nu natuurlijk lachwekkend. Moet je eens kijken hoe Arnhem blind achter de pijpen van Karel Aalbers aanliep, met als gevolg dat nu zowel de Gelredome, Vitesse als de gemeente bijna failliet zijn gegaan!

Rond diezelfde tijd de eerste plannen voor het huidige stadion.
Afbeelding

Die site van de LC is een ware schatkamer! Ik zal nog wel vaker rondstruinen in die archieve.
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

NN4ever schreef:De onderste :
http://www.stadiumguide.com/oldabelenstra.htm
Die was inderdaad ook bekend.

Afbeelding

Maar via Hansrob kreeg ik deze versie daarvan.
Ik hoop dat je scherm groot genoeg is....

Inmiddels heb ik ook post gehad van het kadaster. (zie eerste bericht in dit topic.) Ik heb de manieren doorgekregen over hoe ik de materialen die ik nodig heb kan verkrijgen. Inmiddels heb ik een aanvraag gedaan.

Maar met de vorige foto en een Google Earth afdruk kom ik tot dit ruige resultaat. Dit is allemaal niet erg nauwkeurig maar als we een beetje geluk hebben dan valt de stip net buiten de bebouwing. Mocht dat het geval zijn dan moet het toch lukken om die terug te vinden. En dat zou toch een mooie aanleiding geven daar een aandenken neer te zetten. Enkele hoekvlaggen hoeven geen probleem te zijn. Die aan de Kruislaan vallen in ieder geval in plantsoen of op de straat.

Afbeelding
Is die pijl wellicht de middenstip?



Als ik coordinaten heb verkregen via Autocad en ik ben klaar om op pad te gaan, is heb misschien wel een leuk item voor Heerenveen TV ;).
Wéér uit!!!!
teamplayer
Wereldspeler
Berichten: 1145
Lid geworden op: 06-09-2007 17:55
Locatie: makkum

Bericht door teamplayer »

beetle: Heel veel RESPECT!
piekevel door deze stoot van nostalgie van jou!
STERK DOOR EENHEID!!!!!!!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Ik kreeg telefoon van het kadaster en die vertelde me dat ze wel een opname hadden van die locatie ten tijde van het stadion maar dat die van grote hoogte was genomen. Ik heb de aanvraag wel doorgezet maar het resultaat is misschien niet wat ik verwachtte. Inmiddels heb ik ook gemaild naar Aerofoto. Ik weet niet of dat hetzelfde is als Aerofoto Eelde, anders mail ik die ook nog.

Edit.
Ik denk niet dat het hetzelfde bedrijf is, dus mail ik die ook.

Edit2
Ha! Da's een goed idee. Ik ga vanmiddag eens post vatten bij Tresoar, het Fries archief in Leeuwarden, bij de Oldehove. Ik heb toch een vrij middag.

Edit3.
Nou, net terug van Tresoar. Heeft toch iets opgeleverd, een foto van 23 maart 1989. Alleen is die wel schaal 1:14000... Da's dus van grote hoogte genomen. Maar misschien is er toch iets mee te doen aangezien de belijning van het veld zichtbaar is, hoewel een beetje vaag. Als we er in slagen de coordinaten te destilleren van die belijning dan is de middenstip terug te vinden met een nauwkeurigheid van een centimeter.

Edit is nu een update:
De molens malen! Het duurt niet lang meer of ik krijg de coordinaten van het veld; de hoekvlaggen en de middenstip. Inmiddels heb ik ook Aerofoto Eelde te pakken gekregen en die gaan ook in de archieven duiken om te zien wat er te vinden is.


Afbeelding
Ten westen van het stadion is vrijwel alles anders. 23 maart 1989.
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Even weer een update:

Hier is een gedeelte van die bovenstaande foto met daarop geprojecteerd enkele kadastrale grenzen. Nu moeten we de foto pas krijgen met de kadastertekening van dit gebied. Daar komen we wel uit. Ik kreeg ook nog een tip om eens bij het Aviodrome te gaan sneupen. Die beheren het KLM Aerocarto archief en daar zal ook nog wel wat zijn.
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Bij het scheiden van de markt, het is a laat (of vroeg). Maar ik ploos de mail nog eens door en daar zat nog een leuke post bij an Aerofoto Eelde!!
Afbeelding

De bovenste foto is genomen op 21 april 1975. Meer een totaalbeeld van Heerenveen. De oude watertoren in het centrum en het oude station staan er nog.
Afbeelding

Ergens in de jaren 70 heeft het stadion aan de korte zijde staantribunes gekregen. Niet meer dan een aarden wal met betonelementen erop. Ik heb zoals gezegd nog meer foto's gekregen en de oudste daarvan komen uit 1971. Destijds bleken de korte zijden slechts twee lage wallen te zijn. De hoofd- en de oosttribune hebben dan inmiddels hun definitieve vorm gekregen.
Afbeelding
Het stadion heeft nog steeds geen lichtmasten.

De foto daaronder werd genomen op 23 september 1979. Deze foto werd genomen vanuit het zuid-oosten. De oude rijksweg met aansluiting op de Heideburen. Deze afslag was nog belangrijk toen het nieuwe stadion er eenmaal stond en een constante ergernis. Het was destijds al zeer moeilijk om de afslag te nemen. Wie herinnert zich dat stuk snelweg niet met zijn betonplaten en dwarsvoegen? Aan de westkant van het spoor is een begin gemaakt van de nieuwbouwwijk Nijehasken het stadion heeft nog 15 jaar te bestaan.
Afbeelding


Ik heb nog twee paar foto's ontvangen. Die zal ik later online zetten. Daar staan ook meer details op van het stadion.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Pietje Paaltjens
Selectiespeler
Berichten: 555
Lid geworden op: 25-02-2009 16:20

Bericht door Pietje Paaltjens »

Prachtig topic dit. Hulde!
.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Meer leuke krantenberichten gevonden. Onder meer de originele openbare aanbesteding voor Sportpark Noord.

Afbeelding

Het groene licht van de gemeente voor de bouw van een nieuwe tribune.

Afbeelding

En hier een foto van de destijds gloednieuwe hoofdtribune. Helemaal kakelvers en nog zonder reclameuitingen erop.

Afbeelding
Deze foto stond op 15 april 1972 in de krant. Dus zo oud was die tribune ook weer niet.


Ik begin dat archief steeds meer op waarde te schatten.
Alle artikelen: bron Stichting digitaal archief Leeuwarder Courant.
hummelinho
Invaller
Berichten: 430
Lid geworden op: 30-01-2006 22:04

Bericht door hummelinho »

Als ik het goed heb is dit het nieuwe stadion al...
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Ik stel voor het te beperken tot de oude locatie.
Topic titel zegt hier voldoende.

Kleine bijdrage mijnerzijds uit 1971, vlak na voltooiing van de nieuwe hoofdtribune

Afbeelding
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Beetle op locotie hier Mooi om te zien dat er meer mensen zijn die dit topic ontdekken. En dat is alleen maar goed. Het valt mij erg tegen dat de club geschiedenis hoog in het vaadel heeft maar dat de bakermat van de successen uit het verleden zogenegeerd wordt. Al vind ik alleen de plek van een hoekvlag of een doelpaal terug, dat zou ik al een resultaat van jewelste vinden. De middenstip is natuurlijk wel de hoofdprijs
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Ik nog even, omdat de editknop niet wil laden op de mobiele telefoon. Vandaag hebben we een eerste poging gewaagd om een locatie te prikken van de middenstip. En die ligt misschien wel of net niet in een gebouw. We konden niet genoeg inzoomen. Wellicht komt er morgen een Eureka moment. Want wellicht ligt er bij ons op de zaak nog oud GBKN materiaal (Grootschalige BasisKaart van Nederland) op de zolder. Ik moet er nog een belletje aan wagen. Als dat er ligt, is het nog een koud kunstje. Dinsdag meer.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar fotos van de tijd van het sportpark voor de tijd van de tribune van 1970 incl. de oude hoofdtribune. Nog een missie Beetle?
Gebruikersavatar
diepFries
Wereldspeler
Berichten: 1639
Lid geworden op: 05-06-2007 13:12
Locatie: Groningen

Bericht door diepFries »

Beetle schreef:Dinsdag meer.
... :P

Overigens, dat ik er via een ander forum achter moest komen dat hier 'Expeditie middenstip!' loopt.. Ik meende ook al dat je webicon me bekend voorkwam :wink:
In case of doubt, make it sound convincing
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Bij het artikel uit 1970 door Beetle geplaatst over de uitbreiding van de tribune stond nog deze foto geplaatst van de nieuwe clubvlag.
Afbeelding

Duidelijk geen blijvertje geworden, ook wel logisch want mooi is hij niet.
Zou die vlag nog ergens liggen ?

Nog een glimp van de oude hoofdtribune uit 1968
Afbeelding
Gerard-F
Nieuw talent
Berichten: 73
Lid geworden op: 18-06-2008 09:50

Bericht door Gerard-F »

Ik zag een paar foto's van het oude heerenveen, en het stadion. Ik moet zeggen dat het prachtig is al die oude situaties. Ik heb het namelijk niet mee gemaakt, ben namelijk één van de 'nieuwe generatie'.

PS. je kunt de oude rotonde nog steeds zien op google, en de oude rijksweg die eerst voor het nieuwe stadion liep. De contouren zijn zichtbaar.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Uit de onvolprezen archieven van de LC deze foto uit 1962.
De oosttribune is zichtbaar, maar achter het doel nog geen tribune of aarden wal.

Afbeelding

en nog 1, opnieuw uit 1962.
Duidelijk is dat in die tijd amper van een stadion egsproken kan worden

Afbeelding

dan nog 1959, doorkijk naar de tribune voordat de "nieuwe"oostribune is gebouwd
Afbeelding

De laatste van vandaag uit 1956 met opnieuw de oude oosttribune met het scorebord

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mitrita op 12-03-2009 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Vervolg op deze post in dit topic.


Dit zijn de oudste foto's die ik via Aerofoto Eelde heb verkregen. De bovenste foto is van 7 juli 1971 en die daaronder van niet veel later, 5 augustus 1971.
Afbeelding

Misschien is dit een foto uit de begintijd van Aerofoto, want zo'n fout om het raam van het vliegtuig in beeld te hebben zou ik niet maken... Te zien is dat het ziekenhuis in aanbouw is, het ziekhuis van uiteindelijk de reden is dat het stadion moest verdwijnen.
Afbeelding

Een close up van het stadion.
Afbeelding



De tweede foto is een stuk interessanter. Het ziekenhuis was waarschijnlijk het leidend voorbeeld van deze foto maar het stadion staat er, hoewel niet volledig, toch ook goed op.
Afbeelding

Vergelijk die situatie nog eens met deze foto.
Afbeelding

Een close up van het stadion laat zien dat de hoofdtribune ook op dat moment in aanbouw is! Ook is duidelijk te zien dat er van tribunes op de korte zijde geen sprake is. Het zijn dan nog aarden wallen. Het stadion verschilt eigenlijk niet eens zoveel van hoe het stadion van pak-hem-beet Haarlem of Telstar er nu uit zien.
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Prachtig historisch materiaal allemaal in dit topic, mooi initiatief Beetle.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

diepFries schreef:Overigens, dat ik er via een ander forum achter moest komen dat hier 'Expeditie middenstip!' loopt.. Ik meende ook al dat je webicon me bekend voorkwam :wink:

Die valt inderdaad erg op. ;)
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Het is bijna zover. De gegevens waarmee we moesten werken waren niet ideaal. Wellicht komt er later beter kaartmateriaal beschikbaar maar we hebben voorlopige coordinaten van de vier hoekvlaggen en de middenstip. Hieronder een foto met daarop geprojecteerd de kadastrale gegevens van het ziekenhuis en de vijf sleutelpunten van het veld.

Afbeelding

Misschien gaan we zaterdag eens proefdraaien met de apparatuur. Eens zien of het lukt allemaal.
Wéér uit!!!!
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Ik vind dit een geweldig topic. Zelf ben ik nog maar iets meer dan een jaar echt "fanatiek" het voetbal aan het bijhouden. Daarvoor wel eens naar een wedstrijd van heerenveen geweest wat ook geweldig was maar ik volgde het niet op de voet :wink:

Vind het dan ook mooi om al die oude foto's van het oude stadion te zien :) Wat ik mij wel afvraag is wat je precies met de coordinaten van de middenstip en hoekvlaggen van plan bent beetle?
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Om er uiteindelijk voor te zorgen dat er iets permanents te vinden is.

Ach, die goeie oude tijd.

Er is soms niets meer te vinden van een oude stadion. Maar er zijn uitzonderingen.
Wéér uit!!!!
jort
Bankzitter
Berichten: 201
Lid geworden op: 12-12-2007 19:26
Locatie: franeker

Bericht door jort »

leuk topic hoor!! :D
Aangezien ik zelf het oude stadion nooit heb meegemaakt, krijg ik nu toch wat mee van hoe dat moet zijn geweest.
Ook leuk om te lezen al die oude krantenberichtjes.
En nog succes met de expeditie beetle :stan:
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

De aankondiging van de naamsverandering.
Afbeelding

En de onthulling.
Afbeelding

En een artikel dat er wat dieper op inging. Die foto komt me zeer bekend voor.
Afbeelding


En dan dit. Dit artikel verdient het om in zijn geheel te worden gelezen. We kunnen nu, bijna op de kop af 20 jaar verder, zeggen dat alles wat hier voorspeld werd uitgekomen is. Wel opmerkelijk om te lezen dat de huishouding bij Cambuur al sinds jaar en dag, we praten hier over 25 maart 1989, duurder is dan de zuidelijke concurrent. De OSSH was drie jaar daarvoor opgericht en telde welgeteld 60 leden, die jaarlijks f3000,- ophoestten. Dat zijn er nu meer dan 1200! De zakenclub had sinds kort een eigen "home". Voor de jongelui die dit niet meemaakten, dat zag er uit als een veredelde directiekeet op een bouwplaats.
Afbeelding

Er waren mensen die niet blij waren met een eventuele promotie. Dit werd geschreven op 29 mei 1990. Heerenveen had een periode gewonnen en mocht uitkomen in de nacompetitie. De nacompetitie werd gespeeld als volledige competitie, dus uit en thuis. Heerenveen zat in een poule met Go Ahead en NAC. Heerenveen had de eerste twee wedstrijden verloren en er werd geen cent meer gegeven door een promotie. Na vier ronden was Heerenveen uitgespeeld. Alleen NAC en Go Ahead moesten nog een wedstrijd spelen in Deventer. Een overwinning van Go Ahead met twee doelpunten verschil zou hen hogerop brengen, een gelijkspel of 4-3 verlies zou voor NAC genoeg zijn. De enige gunstige uitkomst voor Heerenveen zou een 3-2 overwinning voor Go Ahead zijn. Aldus geschiedde... Heerenveen mocht het een ronde verder uitvechten met Emmen. De rest weten we.
Afbeelding

Friesland als één man achter Heerenveen!!
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Plaats reactie