Het oude stadion. Expeditie middenstip!

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Opnieuw een paar vondsten uit het archief.
De eerste uit 1949 tijdens een wedstijd tegen BVV in de kampioenscompetitie voor 22.000 man.
Biedt een mooi blik op het veld met het transformatorstation op de achtergrond.

Afbeelding

Dan nog eentje uit 1971 met in de achtergrond de nieuwe hoofdtribune in aanbouw

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mitrita op 13-03-2009 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Prachtig verhaal over de politie inzet. In de eredivisie zal het aantal toch verdubbeld moeten worden van 7 naar 14 agenten volgens de korpschef :mrgreen:

En hij had liever een "blijf op je stek feestje" :lol:
Bedankt Torcida:-)
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

De zoektocht gaat waarschijnlijk niet veel opleveren. Ik heb vandaag een voorschot genomen op de definitieve plaatsbepaling maar het lijkt of er een gebouw op gebouwd is. De hoekvlaggen waren een minder probleem. Hier een fotoverslag.

Afbeelding
Als ik ooit een panoramafoto had gemaakt van de voorzijde van het stadion dan zou die hier genomen zijn. Uiterst links de woning van Jan en Aaltje bos, voormalig terreinbeheerder en kantinejuffrouw van sc Heerenveen. Hetzelfde huis als op deze foto.

Afbeelding
Een voetpad tussen de gebouwen door. Het laat niets van het stadion zien maar het loopt volkomen parallel met de zuiderlijke achterlijn. Nagenoeg in het midden van dit pad lag die lijn.

Afbeelding
En om het voor iedereen makkelijk te maken, dat is de hoekvlag op de zuid-west kant.

Afbeelding
De Kastanjelaan ligt eveneens gelijk met een lijn. Deze keer de oostzijde. Kun je je voorstellen dat de tribunes aan de oostzijde stonden op de plek van het gebouw aan de rechter zijde?

Afbeelding
Ook deze hoekvlag aan de zuid-oost zijde was niet moeilijk te vinden.

Afbeelding
Zie hier de kruising van de Kastanjelaan en de Beukenlaan, die het verlengde vormd van de J. H. Kruislaan. Achter de straatnaampaal zie je de hoekvlag.

Afbeelding
En dit is dan de noord-oost hoekvlag.

Afbeelding
De Noord-west hoekvlag was niet zo eenvoudig te vinden. Die bleek midden in deze haag te vallen van Beukenlaan nummer 3, ongeveer 10 meter vanaf het trottoir.

Afbeelding
En dan de middenstip. Ik kwam tot 15 meter daarvan. Ik ben niet van plan ongezien bij een ander in de achtertuin te gaan sneupen. Maar het lijkt erop dat die stip zich aan de achterzijde van dit gebouw bevind.

Afbeelding
Ik heb nog even verder wat herinneringen gezocht. Sinds de nieuwe straatnamen weet ik nu dat J. H. Kruis een verzetstrijder was. Hoe toepasselijk voor een onverzetterlijke club.

Afbeelding
Ik kwam verder nog in gesprek met een buurtbewoner die er al geruime tijd woonde. Toen de borden vervangen werden, wist hij er ééntje op de kop te tikken, en die hangt nu in de garage. (Ben jaloers....)
Wéér uit!!!!
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Mooi verslag beetle. Wel erg jammer dat de middenstip vermoedelijk in een achtertuin ligt, aangezien het topic expeditie middenstip heet.
Moest ook wel lachen dat je de hoekvlaggen gespoten hebt. Geweldig!
Nu kunnen anderen die er gaan kijken de hoekvlaggen ook terugvinden. Al denk ik dat alleen de mensen die dit topic lezen snappen wat er de bedoeling van is.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Hulde Beetle! Wat ga je nu verder nog doen? Zou mooi zijn als er ergens een plek komt als herinnering aan het oude stadion.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Ik weet het niet. Ik verwacht niet dat de gemeente mee zal werken aan een herdenkingsplakette. Misschien is het een idee voor een oudejaarsstunt om de hoekvlaggen weer aan te brengen. :)

Anyway, ik heb het stadion nogmaals ingetekend in de huidige situatie. Ik weet nu ongeveer waar het veld heeft gelegen. De tekening op pagina 1 was min of meer een indruk. Deze tekening is een stuk beter.

Afbeelding
De foto is noord-gericht. Zoals te zien is, zijn drie van de vier hoeken van het veld nog steeds terug te vinden. Enkel de noord-west vlag valt in een tuin. De middenstip is het kruispunt van de diagonalen. te zien is dat de stip dus in een gebouw valt, een lichte teleurstelling. Liefst had ik gezien dat een projectontwikkelaar in ieder geval een beetje respect op zou hebben gebracht en die stip onbebouwd te laten. Het is niet anders....

Nog iets. Ik kreeg een luchtfoto te zien bij diezelfde mensen die nu dat oude bordje in de garage hebben hangen. Die foto was ruwweg op de middellijn genomen, maar dan kijkend in de hoofdtribune. Was het al bijna vergeten maar in de laatste jaren van het stadion was er ook een camerapositie op de ooststribune. Het schijnt dan Mustafa die foto ook heeft. Ik zal heb eens aanschieten of hij nog materiaal heeft liggen.
Laatst gewijzigd door Beetle op 19-03-2009 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Wéér uit!!!!
sonnema
Selectiespeler
Berichten: 740
Lid geworden op: 04-06-2003 10:19

Bericht door sonnema »

Kwam dit filmpje nog tegen over de ontmanteling van de lichtmasten.


http://www.youtube.com/watch?v=yj03_0QW0Uo

Of deze wedstrijd tegen Vitesse, met de wereldgoal van v/d Gijp op 6min28, ik was erbij :P
Excuus voor de slechte kwaliteit
http://www.youtube.com/watch?v=KpBYu-Gf8uo
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

sonnema schreef:Of deze wedstrijd tegen Vitesse, met de wereldgoal van v/d Gijp op 6min28, ik was erbij :P
Excuus voor de slechte kwaliteit
http://www.youtube.com/watch?v=KpBYu-Gf8uo

KNUL! Da's één van de echt weinige goals die ik me nog levendig voor de geest kon halen. Knal van 25 meter of zo! Bij het posten van deze reactie heb ik de clip nog niet gezien. Ben benieuwd.
Edit:
Ja hoor! Boem!



Wat is er ooit gebeurd met het oude scorebord? Kon je altijd perfect op zien hoe de stand van zaken was op de andere velden, als je een programmaboekje had dan. :)

Afbeelding
De naam van Kruis staat hier ook op.

De man naar wie de straat vernoemd werd.

Afbeelding
Jan Harm Kruis.
Omgebracht door de Duitsers, twee dagen voor de bevrijding van Heerenveen. Helden....
Wéér uit!!!!
geert.
Superster
Berichten: 3382
Lid geworden op: 15-03-2008 11:24
Locatie: It Heitelân

Bericht door geert. »

Altijd leuk om oude beelden te zien :)

Zat Evert ten Napel er toen ook al :P
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Weer tijd voor een paar opvallende berichten. Allereerst een uitbreiding van het oude stadion. Dit n.a.v. de eerste promotie. Opvallend was dat het gastenvak vandalenkooi werd genoemd. Kwestie van hoe je je gasten benaderd...
Afbeelding

Het eerste jaar na de degradatie was afgelopen en het volgende zou beginnen. Het seizoen dat de tweede promotie zou inluiden alsmede de eerste bekerfinale. Het was open dat en iedereen kon aanschouwen hoe de club er bij stond.
Afbeelding

En dan het bericht dat het nieuwe stadion wel een jaar eerder klaar zou komen. Het stadion zou dan beschikken over 6000 zitplaaten en, even aandacht, 9000 staanplaatsen! Dat plan ging helaas niet door. Wat zou de sfeer dan anders zijn geweest. De Hillsborough ramp van drie jaar daarvoor zat echter stevig in het geheugen gegrift en staanplaatsen werden niet meer toegestaan totdat Nieuw Noord opstond.
Afbeelding

En dan nog een bericht dat betrekking heeft op het nieuwe Abe Lenstrastadion. Een uitbreiding met een sporthal en zwembad. Om even te laten zien dat niet alles snel gaat. Dit bericht is namelijk van 10 maart 1996. Het heeft 8 jaar geduurd voor het eindelijk allemaal gerealiseerd werd...
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Misschien een idee om hier verder te blijven speuren naar beeldmateriaal van het oude stadion.
Ik ben zelf nog benieuwd naar beeldmateriaal van de oude houten (?) hoofdtribune
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, misschien kan je daar wat vinden.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

sonnema schreef:Of deze wedstrijd tegen Vitesse, met de wereldgoal van v/d Gijp op 6min28, ik was erbij :P
Excuus voor de slechte kwaliteit
http://www.youtube.com/watch?v=KpBYu-Gf8uo
Geweldig oud filmpje sonnema!! Ik was er ook bij. Zat destijds op Oost en het staat me zo voor de geest dat vd Gijp toen de hekken in Jumpte...Maar wat een ontlading toen zeg! Wat gaat de tijd snel ...tsjongejongejongejonge..... :D
Miereneukert!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

De mogelijkheid werd geboden en dus heb ik een vraag gesteld. Waarom is het oude stadion zo vergeten?

Nog wat youtube parels.

Interland doelpunt van Abe.
19 april aanstaande exact 50 jaar geleden.
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

De bronnen raken een beetje opgedroogd maar er is nog voldoende interessants te vinden. Heerenveen maakte op 29 november 1982 kennis met een nieuw fenomeen in het voetbal. De ME...
FC Den Haag kwam op bezoek en had de nodige begeleiding nodig.
Afbeelding
De huizen op de achtergrond staan er nog, ondanks de Haagse supporters. Voor wie het zoekplaatje wil invullen, dit is de t-spliting van Stationstraat/Stationplein/Tramstraat.

Overigens was de politie aanwezig met ruim 1 op 1.


Vroeger waren de derby's nog echt veldslagen... Uit de krant van 20 mei 1985. Negen dagen voor het Heizeldrama.
Afbeelding
Het grappige is dat ik tijdens mijn expeditie ter plekke in gesprek kwam met ene T. Potijk, die ook suppoost is geweest...

De nasleep was overigens dat er vier lafbekken werden voorgeleid.

En dat het anders kan, werd twee jaar later duidelijk. 18 mei 1987.
12000 toeschouwers. Mensen, we praten hier nog steeds over de eerste divisie!!
Afbeelding

En deze is voor de prijzenkast. Dit moment herinner ik me nog.
Afbeelding
Wéér uit!!!!
sch4-live
Wereldspeler
Berichten: 2120
Lid geworden op: 28-12-2005 11:22

Bericht door sch4-live »

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Zag je vraag bij heerenveentv op eredivisie live afgelopen weekend. Mooi om te horen dat er misschien wat mee wordt gedaan :)
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

forca hveen schreef:Zag je vraag bij heerenveentv op eredivisie live afgelopen weekend. Mooi om te horen dat er misschien wat mee wordt gedaan :)

En we hebben beeld! :D
Edit: Oeps, foute link. Ik zie dat deze week het interview online zou moeten komen. Ik ben zeer benieuwd wat hij heeft gezegd.

En leuk idee, Roelof! :wink:
Laatst gewijzigd door Beetle op 09-04-2009 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Dit topic hoort zonder twijfel in het nieuwe Klassiekersforum, de topicstarter moet maar aangeven wanneer hij de tijd daar rijp voor vindt.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Hielke schreef:Dit topic hoort zonder twijfel in het nieuwe Klassiekersforum, de topicstarter moet maar aangeven wanneer hij de tijd daar rijp voor vindt.

Als er een monument staat@! :mrgreen:

Ik kan het niet laten. Toch weer wat berichten. Hier een tikkie chaotisch bij elkaar geknipt door het LC, maar wel met het belangrijkste gebed waarmee wij allemaal aan het eten schuiven.
Afbeelding
9 december 1989.

"In naam van de vader, de zoon en de heilige geest; Abe."

Op de vooravond van de eerste promotie stond deze column in de krant. De heeft het over het Bokwerdsyndroom.
Afbeelding

En toen het een feit was feeste Hil lekker mee.
Afbeelding

En na afloop een rijtoer.
Afbeelding

De aankondiging van de allereerste wedstrijd op eredivisie nivo. Tegen een club die de komende weken weer een sleutelrol zal spelen in dit seizoen. Reclame was volslagen overbodig aangezien de wedstrijd stijf was uitverkocht. Maar goed, sponsors...
Afbeelding

En wat was Heerenveen nog groen...
Afbeelding

Ook leuk, Jan Wouters en zijn eerste kennismaking met het Volkslied. Ja, dat volkslied is niet een trend van de laatste jaren. Iedereen hier van 25 jaar en jonger weet niet anders of dat moet gespeeld worden. Nooit meer wegdoen!
Afbeelding
Wéér uit!!!!
geert.
Superster
Berichten: 3382
Lid geworden op: 15-03-2008 11:24
Locatie: It Heitelân

Bericht door geert. »

Leuk topic :) leuk om als jongere generatie dingen langs te kijken van het oude stadion.

Hoe kom je eigenlijk aan die artikelen? via een online database?
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Database van de LC. Is al vaker genoemd hier.




Maar nu ik er toch ben.... :wink:

Om even te illustreren hoe populair Heerenveen was in de begin jaren 90, hier een advertentie voor de seizoenkaarten. Twee tribunes zijn al uitverkocht. En dit is het eerste seizoen ná de degradatie!
Afbeelding

En deze avond zal ik ook niet licht vergeten. Dat was topamusement!!
Afbeelding

En in 1992 deed zich iets zeldzaams voor. Cambuur werd kampioen van de eerste divisie en Heerenveen bleef daar in spelen. Riemer van der Velde was bang dat er sponsors zouden zijn die gewoon blind naar de stand kijken en voor de hoogst spelende club zouden kiezen.

Let op dat zinnetje: "Er zullen altijd mensen zijn die Cambuur - PSV verkiezen boven sc Heerenveen - Zwolle."
Afbeelding



En toen vond ik dit in mijn collectie....
Afbeelding

LOLOLOL!! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Beetle op 08-05-2009 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Gevonden in het fotoboek "Oud Heerenveen vanuit de lucht"
Vanwege het formaat helaas lastig met behoud van behoorlijke kwaliteit te scannen.

Uit 1931, nog vóór de Abetijd
Afbeelding

Dan uit 1955, de kleine hoofdtribune met aan weerszijde een tweetal staantribunes (of zijn het aarden wallen) ?
Rond het voetbalveld nog de baan die voor grasbaanraces werd gebruikt
Afbeelding

Tot slot 1963, met de inmiddels verdwenen maar toen nog nieuwe rotonde op de voorgrond.
Verder lijkt er sinds 1955 weinig veranderd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tysken
Nieuw talent
Berichten: 96
Lid geworden op: 15-10-2003 15:19
Locatie: Madrid, Spanje
Contacteer:

Bericht door Tysken »

Nou Beetle, je missie lijkt geslaagd. Yme gaat met de gemeente Heerenveen in overleg over wat er mogelijk is om op locatie iets te doen ter herinnering aan een stuk geschiedenis van SC Heerenveen.

Hulde!
Het is leuk scouten bij Real Madrid...
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Tysken schreef:Nou Beetle, je missie lijkt geslaagd. Yme gaat met de gemeente Heerenveen in overleg over wat er mogelijk is om op locatie iets te doen ter herinnering aan een stuk geschiedenis van SC Heerenveen.

Hulde!
Hoe kom je aan dit nieuws?
Ladies and gentleman: We've got him!
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Dit vertelde hij volgens mij al toen de vraag van beetle werd gesteld bij stel je vraag aan Yme.
Gebruikersavatar
Tysken
Nieuw talent
Berichten: 96
Lid geworden op: 15-10-2003 15:19
Locatie: Madrid, Spanje
Contacteer:

Bericht door Tysken »

In deel 2 van 'Stel je vraag aan Yme Kuiper' komt omstreeks 4 minuten de vraag van Beetle voorbij. Al met al was Yme goed te spreken over de gestelde suggestie.

Afwachten wat er nu in het onderhoud met de gemeente naar voren komt. Uiteraard is door de bebouwing, zoals aangegeven door Beetle, niet alles (meer) mogelijk met betrekking tot een aandenken (standbeeld o.i.d.).
Toch mooi dat het opgepakt wordt!
Het is leuk scouten bij Real Madrid...
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Komt dit nog online op de clubsite te staan? Ik kan geen link vinden.

Is iemand op zoek naar dat fotoboek van hierboven?? :lol:

Ik vond nog een vergeten pagina van de clubsite. Over Skoatterwâld.

Over die middenstip. Ik had al aangegeven dat die stip waarschijnlijk schuil gaat onder een gebouw. Misschien moet er een tegels in de vorm van een grote voetbal op het dak worden aangebracht. Google Earth komt op een goede dag voorbij en, presto!

Zoiets.
Afbeelding

De middenstip komt dan als het ware weer definitief terug. Iets wat in het laatste seizoen niet gezegd kon worden. Dit was één van de eerste keren dat er bij een voetbalclub een middenstip werd gestolen tijdens de jaarwisseling van 1993. Het laatste seizoen van het oude stadion. Veel gekopieerd, nimmer geevenaard.
Afbeelding



Ook iets om niet te vergeten. Met mooie foto. Het afscheid van Cammie. Het gros van het volk wat hier het forum bewoont heeft hem niet gekend.
Afbeelding

En dan nog een foto van het nieuwe stadion toen dat nog ongeveer 30 centimeter hoog was....
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Tysken
Nieuw talent
Berichten: 96
Lid geworden op: 15-10-2003 15:19
Locatie: Madrid, Spanje
Contacteer:

Bericht door Tysken »

Volgens mij is de link nooit officieel op de site geplaatst, maar via wat logisch denkwerk heb ik die uitzending ¨gevonden¨...

http://www.sc-heerenveen.nl/web/show/id ... ntid=10055
Het is leuk scouten bij Real Madrid...
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Bedankt@! En nog meer nieuws!

Aanstaande vrijdag heb ik hoogstpersoonlijk een gesprek met Yme Kuiper. Viel niet mee om de agenda's op elkaar af te stemmen aangezien zowel hij als ik een drukke agenda hebben. Ik ben de laatste weken druk bezig rond stadion Kaalheide, inderdaad, gelegen in Spekholtzerheide oftewel Kerkrade, en hij heeft moet een eigen bedrijf en een club draaiende houden.

Ik heb nog wat appeltjes te schillen die me dwars liggen. Yme herinnerde de mij echter ook als die fan die dit project op poten heeft gezet. En hij is al eerder terug gekomen op deze zoektocht via Heerenveen.tv. Dus er is beweging!
Wéér uit!!!!
Plaats reactie