Adema: Verplaats station Heerenveen naar ALS

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Re: (!) Adema: Verplaats station Heerenveen naar ALS

Bericht door Gekko »

Dit is in de regionale media twee weken geleden al gemeld. Interessante discussie maar geen primeur dus.
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

1.Een station bij het ALS is een verbetering
Dat niet. Alles is al goed op loopafstand te doen en nu moet je naar het centrum toe lopen om voor de tijd te bieren.
2.Een station bij het ALS verommelt het uiterlijk van Sportstad
Kan ook wel mooi zijn bij andere clubs die een station hebben vindt ik het niet raar staan.
3.Een station bij het ALS zorgt voor meer relschoppers
Bull shit.
Alle ballen op Henkie!
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Als die spoorlijn naar Groningen er al komt (het heeft nogal wat voeten in de aarde en de mate van gebruik zal beperkt zijn gezien snelwegen en busverbinding), denk ik dat verlegging van het spoor te complex en te duur wordt (effect op Oranjewoud, uitkopen/onteigeningen, procedures). Voor de weinigen die per spoor komen kunnen je via pendeldiensten het nodige betekenen. Een vergroot Thialf (20.000 bezoekers?) bij het uitbreidende Sportstad (ALS 35.000 of 40.000+ indien WK) levert op dagen dat er geschaatst en gevoetbald wordt richting 60.000 bezoekers op een relatief klein oppervlak op. Daar is de infrastructuur in Heerenveen niet op berekend. Thialf bij het klaverblad is dan logischer (goede ontsluiting in alle richtingen)en dat ontneemt ook de noodzaak voor verplaatsing van het spoor.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Als die trein sneller is dan de bus (tijdwinst van bijvoorbeeld een kwartier) zie ik daar wel toekomst in. Een station bij Sportstad zou perfect zijn, al zal de middenstand in Heerenveen daar anders over denken.
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Als die spoorlijn naar Groningen er al komt
Die komt er echt wel. Het geld is er. Wellicht dat huidige cijfers weergeven dat er nog niet voldoende draagvlak is, maar dat kan ineens omslaan zodra de lijn er ligt. Voorbeelden te over.
De ontwikkelingen die Heerenveen te wachten staat zijn zeer complex maar zeker interessant. In september heb ik het Heerenveense centrum tot afstudeerproject gebombardeerd. Het grootste probleem van het huidige Thialf is dat het geen enkele interactie heeft met het Heerenveense centrum, een locatie nabij het klaverblad zal dat ook niet hebben. Een nieuw Thialf aan de oostzijde van de A32 is een betere optie.
Toch zorgen treinstations bij stadions altijd voor veel discussies.
Welke discussies dan? Ik heb veel over stationsgebieden gelezen de laatste tijd, maar niets mee gekregen van die discussies.

Dan maar even je stellingen:
1.Een station bij het ALS is een verbetering
Hoeft niet per definitie een station te zijn. Een halte is toereikend.

2.Een station bij het ALS verommelt het uiterlijk van Sportstad
Onzin

3.Een station bij het ALS zorgt voor meer relschoppers
tsja...

Gebruik je de resulaten van je stellingen voor een onderzoek? Zo ja wat voor onderzoek?
Dat niet. Alles is al goed op loopafstand te doen en nu moet je naar het centrum toe lopen om voor de tijd te bieren
Er zijn ook mensen die niet voorafgaand aan de wedstrijd willen bieren in het centrum. Voor deze mensen is de afstand behoorlijk groot van station naar stadion.
Als één man achter onze trots!
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Een hersenspinseltje:

Is het niet een idee om een soort van U-bocht te maken met de trein als je komt vanuit Heerenveen naar Groningen? De trein kan dan vanuit Heerenveen CS via het klaverblad rijden richting Groningen, maar bijvoorbeeld op wedstrijddagen en schaatsdagen een tussenstop maken bij 'halte sportstad', ergens langs de A32 ten hoogte van het ALS?

Het lijkt mij een groot nadeel dat de trein niet meer standaard stopt dicht bij het centrum. Bovendien ligt het station nu helemaal centraal in Heerenveen, wat na verplaatsing niet zo is.

Qua stellingen ben ik het helemaal eens met Andre. Wat is je gedachte met de derde stelling?
Ladies and gentleman: We've got him!
sc heerenveen 4 ever
Wereldspeler
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27-03-2005 16:23
Locatie: Norg

Bericht door sc heerenveen 4 ever »

Ik denk dat de 3de stelling doelt op het feit dat uitsupporters zich ook zullen ophopen op een station. Dit kan tot relletjes leiden. Weet ook niet of de politie dat zo geweldig zou vinden, nu kunnen ze eerst vanaf het station een grote groep begeleiden als dat nodig is, staat het station direct bij het stadion dan loopt alles direct door elkaar.

Echter ben ik wel voor het hele plan, alleen vrees ik dat het gezien de bureaucratie in Nederland nog wel minimaal 10 jaar duurt...
Een onderschrift: wat is dat?
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Bovendien ligt het station nu helemaal centraal in Heerenveen, wat na verplaatsing niet zo is.
Absoluut mee oneens. Het station ligt heel erg geisoleerd in het stedelijk weefsel van Heerenveen. Diverse fysieke barrieres voorkomen een goede directe voetgangersverbinding tussen station en centrum, laat staan tussen station en stadion.
Het lijkt mij een groot nadeel dat de trein niet meer standaard stopt dicht bij het centrum
Eens. Een goede inbedding van het station in het centrum verhoogd de vitaliteit van het centrum.
Is het niet een idee om een soort van U-bocht te maken met de trein als je komt vanuit Heerenveen naar Groningen? De trein kan dan vanuit Heerenveen CS via het klaverblad rijden richting Groningen, maar bijvoorbeeld op wedstrijddagen en schaatsdagen een tussenstop maken bij 'halte sportstad', ergens langs de A32 ten hoogte van het ALS?
Deze optie volg ik niet helemaal. vanaf station Heerenveen via het klaverblad naar Sportstad en dan terug via het klaverblad rechtsaf naar Groningen?
Echter ben ik wel voor het hele plan, alleen vrees ik dat het gezien de bureaucratie in Nederland nog wel minimaal 10 jaar duurt...
Wat dacht jij dan? Zou mooi zijn als alles over 10 jaar er zou staan
Als één man achter onze trots!
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

sc heerenveen 4 ever schreef:Ik denk dat de 3de stelling doelt op het feit dat uitsupporters zich ook zullen ophopen op een station. Dit kan tot relletjes leiden. Weet ook niet of de politie dat zo geweldig zou vinden, nu kunnen ze eerst vanaf het station een grote groep begeleiden als dat nodig is, staat het station direct bij het stadion dan loopt alles direct door elkaar.
Wat een onzin zeg. In Amsterdam en Rotterdam zijn die station juist bij het stadion geplaatst om de uitsupporters makkelijk en snel het stadion in te begeleiden. Het is natuurlijk een veel groter risico om een groep uitsupporters dwars door het centrum heen te leiden met alle risico's van dien.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

André schreef:Het station ligt heel erg geisoleerd in het stedelijk weefsel van Heerenveen. Diverse fysieke barrieres voorkomen een goede directe voetgangersverbinding tussen station en centrum, laat staan tussen station en stadion.
Hoe bedoel je? Het station ligt nu natuurlijk niet midden in het centrum, maar wel centraal in Heerenveen en naar de kroegjes/begin van de Dracht is geen 5 minuten lopen. Met een station aan de oostkant van de A32 wordt dit er niet beter op.
Deze optie volg ik niet helemaal. vanaf station Heerenveen via het klaverblad naar Sportstad en dan terug via het klaverblad rechtsaf naar Groningen?
Ja, dat was het idee. Dan heb je wel een station waar je het wil hebben maar hoef je geen dure spoorlijnen om te leggen of het hele CS te verplaatsen. Je kan het dan alleen gebruiken op wedstrijddagen, een beetje het idee met station Thialf maar dan met een klein stukje extra spoor. Of is het een rare gedachte?
Ladies and gentleman: We've got him!
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Ja, dat was het idee. Dan heb je wel een station waar je het wil hebben maar hoef je geen dure spoorlijnen om te leggen of het hele CS te verplaatsen.
Een dergelijke spoorlijn is in jou idee zeker wel duur aangezien je hem 1 keer per twee weken wilt gaan gebruiken. Sportstad zou met zijn uitstraling 7 dagen per week goed bereikbaar moeten zijn met OV. Ten tweede zet ik mijn twijfels bij de technische haalbaarheid vanwege de boogstralen die nodig zijn.
maar wel centraal in Heerenveen
Zo centraal ligt het niet. Wellicht topografisch gezien wel, maar dat is niet de garantie voor een goed functionerend stationsgebied. Ik heb voor mijn afstudeerproject een space syntax analyse gedaan van heel Heerenveen. Hieruit blijkt dat het staion geisoleerd ligt en dat de positie alleen maar zwakker zal worden indien Heerenveen aan de westzijde gaat uitbreiden.
Als één man achter onze trots!
Gebruikersavatar
kukkel
Basisspeler
Berichten: 786
Lid geworden op: 08-10-2004 13:25

Bericht door kukkel »

3.Een station bij het ALS zorgt voor meer relschoppers
Deze begrijp ik niet helemaal,
 con·ti·nu·ï·teit de; v onafgebroken duur
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Ik denk dat het een uitstekende oplossing is, want dan is het mogelijk voor Heerenveen supporters om met de trein te komen, en kunnen de dagelijkste trein reizigers gebruik maken van de lege parkeerplaatsen rond het ALS.
visje
Invaller
Berichten: 424
Lid geworden op: 16-01-2006 23:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door visje »

1.Een station bij het ALS is een verbetering
een station bij het stadion is denk ik alleen een verbetering als het thialf ook richting sportstad gaat verhuizen, en daarnaast zou er eerst een grondig onderzoek gedaan moeten worden om te kijken of er wel animo is voor supporters om met de trein te komen (eventueel met een speciaal abbonoment incombinatie met je seizoenkaart)

2.Een station bij het ALS verommelt het uiterlijk van Sportstad
nee dat hoeft niet als je er een mooi ontwerp van maakt samen met de thialf als dat komt..

3.Een station bij het ALS zorgt voor meer relschoppers
hooguit voor hang jongeren.. in de avond uren en weekends.. haha :)

Maar als ze het Thialf aan de overkant van de A32 willen hebben, waar ga je dat dan plaatsen.. op de plaats waar nu de sportvelden ligen.. daar gaat de buurt denk ik nooit mee akkoord..
dan hadden ze beter voor het stuk grond ten noorden van het stadion kunnen kiezen.. echter wordt daar nu ook al gebouwd.

wat wel een idee is voor het nieuwe thialf als dat vlak bij het ALS komt.. is daar een grote parkeergarage onder bouwen..
sch4-live
Wereldspeler
Berichten: 2120
Lid geworden op: 28-12-2005 11:22

Bericht door sch4-live »

Jammer,nu moet je eerst weer na het centrum lopen en dan weer terug naar het stadion om even een kroegje te bezoeken.
Aan de andere kant is het wel handig voor mensen die niet naar het centrum gaan. Ook kunnen onze gasten misschien mooi voor het uitvak uitstappen als ze een verplichte (trein) combi hebben.
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

HEt Thialf gaat verhuizen, dat kan ik je op een briefje geven. Waar het precies komt is nog niet geheel duidelijk, maar de voorkeur is bij Sportstad en ook dat gaat wel gebeuren (inmmers.....je bent sportstad en wilt dus alles bij elkaar hebben.)
Daar gaat ook een station in de buurt komen dan, voor betere bereikbaarheid van al die schaatsfans.
Ik denk dat je je niet moet afvragen of dit gaat gebeuren, maar alleen wanneer.....want de plannen liggen natuurlijk al lang klaar, men moet alleen de mensen er even voor warm maken.

Het station zal daar 'centraler' liggen dan het nu doet, bovendien is het ongeveer even ver lopen naar het centrum! Alleen ja, is het wel de andere kant van het centrum.
Ik verwacht trouwens als dit zicht helemaal door gaat zetten dat het centrum zich ook deels zal verschuiven.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Dat laatste gebeurt al binnen vijf jaar. Detailhandel verdwijnt van Ged Molenwijk en er wordt toegevoegd waar nu de Vlinderbuurt is.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Wat wil die Adema hiermee bereiken? Dat er een complete doelgroep moet worden gecreeerd die met de trein komt? Als er ooit een station zou komen, zal die denk ik niet bestemd zijn voor een lokaal boemeltje. Daarvoor is de investering te groot. Heerenveen moet zich niet groter voordoen dan ze werkelijk is. En wat zijn de offers? Het financiele plaatje wordt een heidens karwei. En ook zal er de nodige bebouwing en landerijen sneuvelen om de lijn mogelijk te maken. Ondergronds gaat de lijn niet worden. Dat wordt veel te duur. Nee, die lijn zal er niet tijdens mijn leven komen.

Als Thialf zal verhuizen dan zie ik geen andere mogelijkheid dan aan de andere kant van de snelweg. De stadionkant van de snelweg wordt immers in rap tempo volgebouwd met allerlei kantoren die niets met sport te maken hebben.
Wéér uit!!!!
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Nee, die lijn zal er niet tijdens mijn leven komen
Leef je zo ongezond?
zal er de nodige bebouwing en landerijen sneuvelen
Dat gebeurt toch voor iedere nieuwe ontwikkeling?
Als één man achter onze trots!
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Die spoorlijn om laten liggen is volgens mij niet eens zo heel erg lastig. In plaats van door Heerenveen ga je straks om Heerenveen. Het huidige station afbreken en vervolgens een nieuw station bij het stadion cq klaverblad. Mooie ruime parkeerplaatsen erbij. Ben benieuwd wanneer de eerste concrete planne voor de spoorlijn H'veen - Groningen worden gepresenteerd.
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Wat ik vernomen heb is dat de spoorlijn naar Groningen vanaf Heerenveen eerst gewoon naast het spoor naar Leeuwarden gaat lopen. Bij Haskerdijken zou het gaan afbuigen richting Groningen. Vervolgens loopt het via Tjalleberd door de 'polder' richting Tijnje waar de lijn wordt samengevoegd met de snelweg.. De rest zou dan gewoon via de A7 lopen..
Vreeze
Nieuw talent
Berichten: 74
Lid geworden op: 09-02-2006 22:21

Bericht door Vreeze »

Was er dan niet een voetbaltoernooitje wat nederland graag wilde organiseren :)
Riverside
Beheerder
Berichten: 5900
Lid geworden op: 09-09-2005 00:14
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riverside »

Der moat in tram komme yn it sintrum fan It Hearrenfean. Dat fynt André Gout fan De Knipe, dy't krekt ôfstudearre is oan 'e Universiteit fan Delft op in herstrukturearringsplan fan it sintrum fan It Fean.

Hy fynt ek dat it nije Thialf tsjinoer it Abe Lenstrastadion komme moat, in nij stasjon tichtby it sintrum en bebouwing op it Boargemaster Kuperusplein. Syn ôfstudearprojekt is beoardield mei in 8,5 en wurdt nei de fakânsje oan de gemeente presintearre. http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx ... 0c456e.wma
Past wel in dit topic dacht ik. Ambitieus plan. :wink:
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Pfff, weer zo iemand met van die onhaalbare plannen :lol: :wink:
Ladies and gentleman: We've got him!
Klaas Pier
Invaller
Berichten: 347
Lid geworden op: 02-12-2002 18:32
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Klaas Pier »

Wat is er zo onhaalbaar aan? Het verhaal dat hij vertelt komt op mij als vrij logisch over.
feanfans
Wereldspeler
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22-12-2005 16:48

Bericht door feanfans »

Ik denk dat Casper het cynisch bedoeld. Degene die dit alles bedacht heeft zit hier ook op het forum :wink:
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Misschien moet je nog even goed lezen waarop Caspar reageerde.
Plaats reactie