TV gelden eredivisie

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Berichtdoor Makkum8 » 26-09-2007 08:43

De houding van AZ had ik eigenlijk wel verwacht. Ze denken in Noord-Holland (Alkmaar) altijd dat ze boven de rest van Nederland uitpieken. Ik hoop dat kaaskoppen nog mooi wat punten blijven verspelen en dat ze lang rond de 10e plaats blijven bungelen zodat ze weer met beide pootjes in de Noordhollandse klei belanden. Gezien de oncollegiale houding naar de rest van de eredivisieclubs wordt het tijd dat het roze wolkje boven Alkmaar omslaat in een diegrijze onweerswolk. Bah wat een gore arrogantie :twisted:
Groningen en Cambuur een pot nat, Makkum is de 12e stad!!
Avatar gebruiker
Makkum8
Basisspeler
 
Berichten: 938
Geregistreerd op: 11-04-2005 22:11
Woonplaats: Makkum

Berichtdoor Jeroen » 26-09-2007 08:47

teamplayer schreef:denk ook te weten waarom az dit doet: AZ is nog steeds afhankelijk van het geld van Dirk S. en daar willen ze vanaf. Ze willen een top bvo worden die in eigen financien kan voorzien. Meer tv gelden zou daardoor welkom zijn. Ook blijven sponsors weg, omdat AZ altijd in 1 woord genoemd met DSB(dirk en z'n geld) waardoor het voor bedrijven niet aantrekkelijk is om te investeren in sponsoring van AZ.
van de sponsoring heb ik gehoord van iemand die in het dsb stadion werkt: ik vroeg hem waarom JAAP.nl op de shirts van AZ stond. Om andere sponsors lekker te maken voor AZ! :wink:


Ben benieuwd hoe je aan deze theorie komt. Jaap.nl is namelijk ook in handen van Dirk Scheringa...
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor paparazzi » 26-09-2007 12:25

Helemaal met robke eens! AZ is een grote luchtballon die eerdaags keihard uit mekaar knalt. Ik refereer even terug naar de tijd van de gebroeders Molenaar (Wastora) jaren tachtig. Een zelfde soort herhaling lijkt zich spoedig te voltrekken.
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor elp » 26-09-2007 16:45

Jeroen schreef:
elp schreef:Belachelijk! We gaan toch ook niet meer geld eisen dan Vitesse of Twente omdat we al enkele jaren een gevestigde subtopper zijn die vaker Europees voetbal haalt dan die ploegen? Zo blijf je bezig!


Hoeft ook niet want dat gebeurt al. :wink:

Je krijgt meer geld naarmate je hoger eindigt.


Dat klopt, en AZ krijgt dus al meer dan de meeste andere ploegen, daar is dat systeem ook voor gemaakt, hoe hoger je eindigt, des te meer geld krijg je. Maar AZ vindt zichzelf nu ineens een topclub, dan zouden wij ons ook een 'topclub' kunnen noemen, ze presteren maar iets beter en over de laatste 10 jaar bekeken zelf aanzienlijk slechter.
Eala Frisia!
elp
Basisspeler
 
Berichten: 697
Geregistreerd op: 09-01-2006 07:52
Woonplaats: Lemmer

Berichtdoor Hielke » 29-09-2007 08:34

Recalcitrant AZ stemt in met televisierechten

De houding van AZ zette eerder deze week nog kwaad bloed bij de eredivisieclubs. De Alkmaarse club was het niet eens met de verdeelsleutel van de inkomsten die gegenereerd worden uit de verkoop van de televisierechten en dit was tegen het zere been van Jan Willem van Dop, woordvoerder van de 14 clubs (behoudens Ajax, AZ, Feyenoord en PSV).

De veertien clubs dreigden vervolgens niet meer tegen AZ te willen voetballen. “AZ laat niet merken dat ze in collectiviteit met 18 clubs door willen”, waren de woorden van een geïrriteerde Van Dop, in het dagelijkse leven ook directeur van FC Utrecht. “Als ze niet goedschiks mee willen, dan maar kwaadschiks.”

Inmiddels gaat AZ echter meer en meer mee met de ideeën van de mediawerkgroep van de ECV. Mede door een schrijven van AZ afgelopen week, waarin de club diverse nuances aanbracht betreffende de positie van de club met het oog op de liverechten.

“We hopen eind oktober alles rond te hebben en met alle clubs als collectief, dus inclusief AZ, de pakketten met televisierechten te kunnen presenteren”, vertelt Alex Tielbeke, directeur van de Eredivisie CV, in De Telegraaf. “Ook over de verdeelsleutel zitten we dicht bij een akkoord. De schermutselingen komen iedere keer terug bij het verkopen van de rechten, actie, reactie, het één lokt het ander uit.”

Het verhaal dat het betaalde voetbal veel minder zal ontvangen voor het totale pakket aan televisierechten dan nu het geval is, is volgens Tielbeke complete onzin. “Sommige partijen die meedingen naar de rechten, hebben belang bij dergelijke geruchten. De digitalisering werkt evenwel positief, waardoor sprake is van een groeiend aantal abonnees. Naar aanleiding van enkele verkenningen ben ik positief over de interesse in binnen- en buitenland en geloof ik dat we in navolging van het buitenland evenveel of meer zullen ontvangen voor de voetbaltelevisierechten.”

De tv-contracten leveren jaarlijks in totaal ruim 81 miljoen euro op. Na de verplichte afdracht aan de eerste divisie, de KNVB en de ECV en na aftrek van alle overige kosten blijft er ruim zestig miljoen euro voor de clubs over om te verdelen. De traditionele top-drie (Ajax, Feyenoord en PSV) neemt een speciale positie in en ontvangt het hoogste bedrag.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Caspar » 14-11-2007 09:06

We moeten er dan toch aan geloven:

Eredivisieclubs werken aan nieuwe tv-plannen

14/11/2007 08:05

EXCLUSIEF - Met Feyenoord-directeur Chris Woerts als inspirator werken de Eredivisieclubs aan nieuwe televisieplannen, die het bord op schoot om zeven uur verleden tijd gaan maken.

Voetbal International legde beslag op een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Eredivisie CV (ECV) naar het kijkgedrag van de Nederlandse voetballiefhebber. Daaruit blijkt dat bijna een miljoen Nederlanders bereid zijn om te betalen voor voetbal op tv.

Vijftien euro voor een maandabonnement op alle wedstrijden of 2,50 per wedstrijd zijn daarbij de eerste richtbedragen. Voorwaarde daarbij is wel dat de aandacht op het open net voor voetbal minder wordt. De zondaguitzending van zeven uur 's avonds komt daarmee op de tocht te staan. Verder willen de kijkers minder analisten en geen erotiekkanaal naast de voetbalzender. Daarmee lijkt Nederland definitief rijp voor digitale tv.

De Eredivisie-clubs onderzoeken nu of ze niet samen een eigen BV op kunnen richten om zo zelf de rechten te exploiteren. Feyenoord-directeur Chris Woerts is achter de schermen de grote inspirator achter de innovatieve plannen van de Nederlandse voetbalclubs.

In de nieuwe Voetbal International zijn andere uitkomsten van het onderzoek te vinden, die de basis kunnen worden onder een nieuwe systeem van voetbal op de televisie.


Waarschijnlijk is dit dus het einde van het voetbal op de zondagavond televisie. Ik ben fel tegenstander van voetbal achter de decoder maar denk toch dat dit onomkeerbaar is, helaas.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 14-11-2007 11:03

Zoiets zat er natuurlijk aan te komen, als hiermee de 'schade' die geleden word als er minder geld komt voor de uitzendrechten ongedaan word (omdat de biedingen de vorige keer extreem hoog waren) gemaakt, vind ik het niet zo raar. Ook ik ben niet zo'n voorstander van voetbal achter de decoder, maar alle thuiswedstrijden zie ik toch wel, uitwedstrijden pik ik ook regelmatig mee, en de samenvattingen kijk ik op Heerenveen TV (de vraag is of dat dan nog mag).

Misschien dat op deze manier meer mensen naar het stadion getrokken worden, kunnen we dus zeker weten uitbreiden. :wink:
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor JayT » 14-11-2007 13:11

Of Nederland echt klaar is??? Nederland heeft er de pesthekel aan dat een commerciele zender het voetbal uitzendt! Dat lijkt mij het probleem. Die vervelende reclames, die nutteloze interviews, die stomme (bel)spelletjes en sms-troep tussendoor (ook al is dat meer bij interlands), de verdeling van de zendtijd (samenvatting van een desbetreffende club + interviewboel).
Logisch dat niemand kijkt.
Nu spreek ik ff in mijn geval, en dat is dat ik in het weekend moet werken, waardoor ik helaas niet veel wedstrijden in het stadion kan bezoeken alsmede uitwedstrijden. Om maar niet te spreken over de eventuele samenvatting die ik dan mis. Ik ben dan al gauw afhankelijk van de samenvatting op de officiele site (niet dat daar wat mis mee is, integendeel) of die kleine filmpjes op rtlgemist waar ik in feite geen zier aan heb, laat staan die bende bij voetbal insite.
Als ze die rotzooi ook nog es betaald achter een decoder zetten....Dan geef je in feite 25 euro per maand uit aan 4/5 wedstrijden van je club (daar ben je dan toch alleen maar voor geinteresseerd of niet? En nog minder wedstrijden als je ook nog interlands speelt).
Laat die boel eerst maar weer eens naar de NOS gaan (hopelijk dan wel zonder al teveel ajakkesverheerlijking), maar dan heb je in ieder geval geen rotreclame, geen wilfred genee, geen johan D., geen idiote belspel en sms-troep en - zoals ik me kan herinneren, goede samenvattingen met redelijke zendtijd voor iedere club. En als je dan ook nog eens die boel op uitzendinggemist dumpt, is het helemaal super.
No offense, but....Defense! Defense!
Avatar gebruiker
JayT
Wereldspeler
 
Berichten: 1155
Geregistreerd op: 22-06-2007 19:46

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Jeroen » 14-11-2007 13:16

JayT, voor jou is het dus veel makkelijker om gewoon 2,50 te lappen als je wél een keer tijd hebt. Het wordt dus veel goedkoper voor jou.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor West indische buurt 18 » 14-11-2007 13:22

en en en en en een mooie vrouw op haar knieën voor je bankstel....

Kerel, ik snap je wel, maar je leeft in je droomwereld.
West indische buurt 18
Bankzitter
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 10-10-2007 15:18

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor boy waterman » 17-12-2007 12:56

maar in dit topic gegooit...

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=70389

zou dus ook voor OF gelden als dit zou door gaan.
zou het jammer vinden want zulke uitzendingen horen op maandag en niet op woensdag of donderdag want is bijna de volgende wedstrijd al weer aan de beurt.
nooit tevreden met 1 punt uit breda!
boy waterman
Basisspeler
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 01-06-2004 11:37
Woonplaats: drachten

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Venderwel » 17-12-2007 15:34

Zou de grootst mogelijke onzin zijn als zij dit pas op woensdag of donderdag mogen uitzenden.
Kan me niet voorstellen ook dat de 2e kamer dat zomaar door laat gaan.
Dat de regionale zender ook een klein bedrag moet betalen, prima, maar waarom zouden ze het niet op maandag uit mogen zenden?
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor André » 17-12-2007 15:55

De eredivisieclubs hebben als voorwaarde gesteld dat regionale omroepen pas op woensdag of donderdag beelden mogen uitzenden van de wedstrijden, die in het weekend zijn gespeeld.

Waarom zou een club dit willen :?:
Als één man achter onze trots!
André
Wereldspeler
 
Berichten: 1349
Geregistreerd op: 21-02-2003 17:19

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor visje » 17-12-2007 17:38

André schreef:
De eredivisieclubs hebben als voorwaarde gesteld dat regionale omroepen pas op woensdag of donderdag beelden mogen uitzenden van de wedstrijden, die in het weekend zijn gespeeld.

Waarom zou een club dit willen :?:


omdat je waarschijnlijk tegen betaling via digi tv de samenvattingen terug kan zien.. en wanneer een regionale omroep deze maandag uitzend.. kunnen ze hier niet zoveel geld voor vangen... want iemand die het zondag avond gemist heeft kan op maandag wel kijken... en regionale zenders worden vaak nog wel een paar keer per avond herhaald.. dus je kan nog kiezen ook wanneer je wil kijken..

en als je het zondag avond gemist hebt.. wil je liever niet wachten tot woensdag.. dus hopen ze dat je er voor gaat betalen...
visje
Selectiespeler
 
Berichten: 424
Geregistreerd op: 16-01-2006 23:28
Woonplaats: Heerenveen

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Freezeman » 18-12-2007 10:39

Ik hoorde laatst iemand op radio bij langs de lijn zeggen dat de begin tijden van de competitie wedstrijden ook gaan veranderen.
Geen vrijdag avond wedstrijden meer.
Wedstrijden op zaterdag avond om 18.00 uur en om 20.00 uur
Rest van de wedstrijden op zondag, om 14.00 uur om 16.00 uur en om 18.00 uur.
Ik heb er nog niet echt serieus naar gezocht en dus niet bevestigt gekregen, maar als die tijden aangehouden worden dan ben ik daar zeer beslist niet blij mee.
Heeft iemand dit ook ergens gehoord of gelezen?
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Venderwel » 18-12-2007 11:12

Op zondag vervalt volgens mij die 16:00 uur....maar de rest klopt wel.

Uhm...niet dus. Hahaha hier van eredivisie.nl

Tenderdocument voor televisierechten Eredivisie openbaar 17 december 2007
MAARSBERGEN - Vandaag heeft de Eredivisie CV (ECV) haar 'tenderdocument' openbaar gemaakt. In dit document staan alle voorwaarden beschreven waaraan geïnteresseerde partijen moeten voldoen om een bieding uit te brengen op de televisierechten van de Eredivisiewedstrijden vanaf komend seizoen. Afgelopen donderdag werd al bekend dat de 18 clubs die uitkomen in de Eredivisie een unaniem akkoord hadden bereikt over deze voorwaarden voor een collectieve verkoop. Die voorwaarden zijn in een aantal opzichten gewijzigd ten opzichte van de situatie van 2004, toen de rechten voor het eerst middels een tender werden verkocht. De nadruk op de live rechten is toegenomen.


In totaal worden er zes soorten pakketten aangeboden in het tenderdocument:
1. Live pakketten
2. Mobiele clips
3. Samenvattingen (Open Net)
4. Voor- en nabeschouwingspakket
5. Radiorechten
6. Eredivisie Vrouwen

Om het live uitzenden van wedstrijden aantrekkelijker te maken was een grotere spreiding van wedstrijden een voorname vereiste. Volgend seizoen zijn de starttijden voor Eredivisiewedstrijden als volgt. Op vrijdagavond wordt er één duel gespeeld om 20.45 uur en op zaterdagavond zijn er voor vier duels starttijden om 19.00 uur en 20.45 uur. Op zondagmiddag tenslotte worden vier duels gespeeld met mogelijke aanvangstijdstippen van 14.00 uur, 16.00 uur en 18.00 uur. Meer starttijden betekenen meer mogelijkheden om live wedstrijden uit te zenden.

Het samenvattingsprogramma wijzigt minder drastisch dan vooraf werd aangenomen en blijft gewoon op het open net te zien. Vanaf volgend seizoen worden de samenvattingen wel een uur later op televisie gebracht, namelijk om 20.00 uur. Een belangrijke reden voor deze wijziging is de introductie van het nieuwe aanvangstijdstip van zondagavond 18.00 uur voor een live wedstrijd. Directeur Alex Tielbeke licht toe: "Onderzoek heeft uitgewezen dat voetballiefhebbers de zondag namiddag een goed tijdstip vinden om naar live voetbal te kijken. Aangezien de 18.00 uur wedstrijd pas om 19.45 uur is afgelopen, is ervoor gekozen het aanvangstijdstip voor de samenvattingen een uur te verschuiven."

De ECV accepteert in de tender biedingen voor drie, vier en vijf jaar op alle rechtenpakketten. Tevens kunnen alle mediapartijen op alle pakketten bieden. ECV directeur Alex Tielbeke: "Gesprekken met verschillende marktpartijen, zowel zenders, platform exploitanten als producenten, hebben ons duidelijk gemaakt dat de situatie in de Nederlandse markt een specifieke aanpak vraagt. De markt van betaaltelevisie is in Nederland een onderontwikkelde markt in vergelijking met ons omringende landen. Diverse signalen wijzen echter op een sterke groei van betaaltelevisie, niet in de minste plaats door de razendsnelle digitalisering van televisiedoorgifte. Voetbal vormt in die markt dan ook zeer interessante content voor verschillende partijen, met een hoge investeringsbereidheid."

Voor de play-offs moet een separate bieding worden gedaan. Nadat de biedingsprocedure is afgelopen, buigen de Eredivisieclubs zich in het voorjaar over de keuze voor het wel of niet spelen van de play-offs vanaf volgend seizoen.

Een nieuw onderdeel is de Eredivisie Vrouwen die dit seizoen met zes clubs van start is gegaan. De uitzendrechten voor deze wedstrijden zijn ondergebracht in een apart pakket. "Het vrouwenvoetbal maakt een stormachtige ontwikkeling door en verdient een eigen plek in het sportaanbod op televisie", aldus Tielbeke.

Met het openbaar maken van het tenderdocument gaat de verkoop van de televisierechten formeel van start. Op 17 januari 2008 wordt de eerste ronde met biedingen verwacht. Hierna kan de ECV ervoor kiezen om die biedingen ter goedkeuring aan de Clubs voor te leggen of om geïnteresseerde partijen tot een nieuwe biedingsronde uit te nodigen. Begin februari moet bekend worden aan wie de verschillende pakketten voor de uitzendrechten vanaf komend seizoen worden gegund. Voor een samenvatting van het tenderdocument kan men terecht op http://www.eredivisie.nl/files/downloads/17%2012%2007%20ITT%20Samenvatting.pdf
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Venderwel » 18-12-2007 11:36

Als ik trouwens die samenvatting van die tender zo lees, dan mag Omrop Fryslan best bieden op tv beelden voor een samenvatting op de maandag. Als ik het goed heb hoor....
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor visje » 18-12-2007 12:00

Venderwel schreef:Als ik trouwens die samenvatting van die tender zo lees, dan mag Omrop Fryslan best bieden op tv beelden voor een samenvatting op de maandag. Als ik het goed heb hoor....


• Eredivisie Clubs hebben het recht om contracten te sluiten met hun lokale of regionale TV zender t.b.v. het
uitzenden van club TV content. Wedstrijdbeelden van een weekend kunnen niet eerder dan donderdagavond vanaf
18.00 uur worden getoond. Indien een midweekse wedstrijd wordt gespeeld, dan geldt eenzelfde tijdsvertraging
• Betreffend programma mag dan maximaal 2 minuten van de wedstrijd van desbetreffende club bevatten


Als je dit bekijkt dat is Sectie 4: Definities van toepassing op alle rechtenpakketten

dan mag het weer niet...
visje
Selectiespeler
 
Berichten: 424
Geregistreerd op: 16-01-2006 23:28
Woonplaats: Heerenveen

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Venderwel » 18-12-2007 12:33

Nee je hebt gelijk inderdaad. Waar ik blijkbaar op doelde is het gehele samenvattingspakket, dus van alle clubs, vanaf maandag avond. Ja dat zal Omrop Fryslan niet doen natuurlijk.

Heerenveen amg dus zelf een contract opstellen met OF maar het is belachlijk, dat ze pas vanaf donderdag mogen laten zien!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Superfries88' » 18-12-2007 12:37

Maximaal 2 minuten? Neem de samenvatting van Heerenveen-Heracles en dan moet je al enorm gaan proppen.

Jammer :( .
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor diepFries » 18-12-2007 19:41

Die tijden van 14:00, 16:00 en 18:00u op zondag is trouwens ook belachelijk, dat je daarvoor de samenvattingen naar 20:00u moet verschuiven, bah!!

Doe gewoon 12:30, 14:30 en 16:30u, kun je net zo goed 3 live-wedstrijden uitzenden en kunnen de samenvattingen mooi om 19:00u blijven!
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Hielke » 18-12-2007 20:39

diepFries schreef:Die tijden van 14:00, 16:00 en 18:00u op zondag is trouwens ook belachelijk, dat je daarvoor de samenvattingen naar 20:00u moet verschuiven, bah!!

Doe gewoon 12:30, 14:30 en 16:30u, kun je net zo goed 3 live-wedstrijden uitzenden en kunnen de samenvattingen mooi om 19:00u blijven!


Nee, of zoals de supporters van Feyenoord het al duidelijk lieten merken een paar jaar terug in Heerenveen:
12:30 = KUT
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor diepFries » 18-12-2007 23:21

Je moet in sommige gevallen erg vroeg je nest uit ingeval een uitwedstrijd, maar een wedstrijd om 18:00u zondagavond vind ik helemaal niks. Ik heb gewoon graag 'mijn samenvattingen' zondagavond om 19:00u, een wedstrijd zondagavond 18:00u, ook al is die live op (betaal-)t.v. zit ik niet op te wachten.. Wat is het volgende?? Nog een wedstrijd om 20:00u er achteraan?? En dan misschien zelfs nog één om 22:00u?? En dan kunnen we mooi de samenvattingen op de publieke zender om 00:00u uitzenden..., als ze het eerder willen zien moeten ze maar gaan betalen. Nouja, en als iedereen dan toch al betaalt dan kunnen we het ook wel op maandag doen, dat iedereen de uitzending gewoon de hele dag kan opvragen...

Ik zal vast te wantrouwig zijn, vooralsnog lijkt het me helemaal niks, deze voorstellen van de ECV. Maar afijn, meningen verschillen natuurlijk en dat is niet erg. We zullen het wel weer afwachten wat men in al haar wijsheid (remember Sport7, remember Talpa) beslist... En dan komen we straks als 'gewone man' met z'n allen weer in het geweer..
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Klaas Pier » 18-12-2007 23:28

diepFries schreef:En dan komen we straks als 'gewone man' met z'n allen weer in het geweer..


Jep, tenslotte betaal je nu ook niets voor je de samenvattingen (kabel of wat dan ook is gratis bij jullie, en jij bent die ene uitzondering die niet beinvloed wordt door reklame?) en is gratis voetbal een geboorterecht... :roll:
Klaas Pier
Selectiespeler
 
Berichten: 347
Geregistreerd op: 02-12-2002 18:32
Woonplaats: Amsterdam

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor diepFries » 18-12-2007 23:48

Dat zul je me zeker niet horen zeggen. Tuurlijk heb je gelijk wanneer je zegt dat we nu indirect ook al voor die samenvattingen betalen. Ten eerste de kabelmaatschappij/schotel/Digitenne en ten tweede de reclameblokken die je opgedrongen worden.
Maar waarom op deze wijze?? Je hebt straks 6 verschillende (1 vrijdagavond, 2 op zaterdag, 3 op zondag) aanvangstijdstippen voor 9 wedstrijden.. Wat een lol.. Laat ze lekker tegelijk spelen, dat je die spanning hebt terwijl je je eigen club kijkt/volgt (in het stadion, achter de radio, voor de tv) hoe de andere clubs het doen.
En dan het tijdstip van 20:00u, dat betekent dat de uitzending tot een uur of 21:30 of zelfs 22:00u (want er kan best een reclameblokje extra tussendoor..) gaat duren. Hoe verkoop je dat aan de 'jongere kijkers'?? Al die jongetjes en meisjes die net beginnen met voetballen en nog graag hun favoriete club willen zien voordat ze moeten gaan slapen??

Ik ben best bereid er wat voor te betalen/in te leveren als dat nodig is om de sport/uitzendingen in stand te houden. De plannen/pakketten zoals nu samengesteld kan ik me echter absoluut niet in vinden. Gratis voetbal is helemaal geen geboorterecht, je hoeft het echter ook niet ten koste van alles uit te melken. Die sprong (qua t.v.-inkomsten en dus begrotingen) naar de grote competities gaan we hier toch niet maken, daar zijn we als land nu eenmaal te klein voor.
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Klaas Pier » 19-12-2007 11:44

Ok, dat vind ik een stuk genuanceerder klinken. Zelf vind ik veel aanvangstijden helemaal geen probleem, kan erg prettig zijn als je een weekendje tijd over hebt en een paar wedstrijden live wilt bekijken ;).

Wat betreft de tijd van de samenvattingen en jonge kijkers heb je een punt. Al moet ik zeggen dat ik, en volgens mij velen met mij, voor mijn twaalfde geen cent gaf voor het kijken naar alle samenvattingen.
Klaas Pier
Selectiespeler
 
Berichten: 347
Geregistreerd op: 02-12-2002 18:32
Woonplaats: Amsterdam

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Freezeman » 19-12-2007 12:25

Ik bezoek alle thuis wedstrijden van sc Heerenveen en in de weekenden dat ze niet thuis spelen, pik ik soms een amateur wedstrijd mee.
Dus ik zie iedere week wel een wedstrijd live.
Dan heb ik echt geen behoefte meer om al die aan geboden wedstrijden (vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3) "live" op TV te bekijken te zien.
En al helemaal niet als ik daar ook nog extra voor moet betalen.
Laat me dan ouderwets of conservatief zijn, maar die decoder komt niet in huize freezeman.
Ik heb overigens wel problemen met de tijden van de samenvattingen.
Als een thuis wedstrijd bijvoorbeeld om 18.00 start is hij met extra tijd en ere ronde om 20.00 uur afgelopen.
Dan nog even het stadion uit lopen, Heerenveen uit rollen en dan is het al bijna 21.00 uur voor ik thuis ben, mis ik de meeste samenvattingen dus.
Doe maar om 22.00, als de samenvatting dan om 23.30 afgelopen zijn zappen we meteen door naar de BBC voor MOTD. :D
Dan kan ik er wel weer een weekje tegen.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Gekko » 19-12-2007 13:16

Zoals de professionele sport de amateurbasis moet koetseren vind ik dat ook gelden voor je lokale zender. Die gaat veel meer in op wat specifiek bij die regionale club speelt. RTL besteedt vrijwel geen aandacht aan Heerenveen. Het ligt immers te verweg van de Randstad. Voor Omrop FRL is Heerenveen juist een belangrijke club. Het verlies van hun rol zou ik erg dom vinden in het kader van 'ken uw klant, verstevig de benaden met je klant'.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: TV gelden eredivisie

Berichtdoor Caspar » 09-01-2008 11:42

Over een paar weken wordt bekend wie volgend jaar de samenvattingen uit mag zenden. Voor iedereen die nog niet precies weet hoe het in elkaar zit:
nrcnext.nl schreef:Het hele weekend live voetbal op tv

De deadline voor de biedingen op de voetbalrechten in de Eredivisie nadert snel. Live voetbal is de trend: op betaal-tv, internet en mobiel.

Rotterdam, 9 jan. Het hele weekend live voetbal, dat wordt de trend. Op betaaltelevisie, internet en mobiel. Dat moet voor de eredivisieclubs de ideale uitkomst zijn van de dans om de voetbalrechten. Volgende week donderdag moeten alle biedingen binnen zijn bij de Eredivisie CV (ECV), de organisatie van de clubs. Over een paar weken wordt bekend waar volgend seizoen het voetbal te zien is.

Talpa

Drie jaar geleden was John de Mol de grote winnaar. Hij betaalde 35 miljoen euro per jaar voor de samenvattingen. Hoe de strijd deze keer zal verlopen is nog onduidelijk. Maar wie over de grens kijkt ziet wat er mogelijk is. Ook in België en Frankrijk worden de voetbalrechten binnenkort verhandeld. In Duitsland gaat mediamagnaat Leo Kirch de boer op met de Bundesligarechten die hij in oktober kocht. En in Engeland heeft de voetbalbond vorig jaar een recordbedrag opgehaald.

Hoe? Vooral met meer live voetbal op betaaltelevisie. Dat is de belangrijkste trend in het Europese voetbal. Verder worden samenvattingen op het open net (onze gewone ‘gratis’ zenders) zo kort mogelijk, om niet te veel voetbal ‘weg te geven’. Gokken op wedstrijden is een aantrekkelijke groeimarkt voor de clubs. Voetbal blijkt bovendien belangrijk voor de beursberichten. „Het is grotemensenmonopolie geworden”, zegt Jan de Jong van de NOS.

1 Betaaltelevisie of open net?

Het model is eenvoudig: een betaalzender verkoopt abonnementen, heeft meer inkomsten dan een ‘open net’, wil meer betalen voor de rechten en is aantrekkelijker voor de clubs. Kijk naar Engeland. De Football Association (FA) tekende in maart een ‘megadeal’ met omroep ITV en betaalkanaal Setanta. Voor een periode van vier jaar krijgt de FA 570 miljoen euro, 42 procent meer dan het vorige contract met de BBC en Sky. De tv- rechten buiten Engeland leveren nog eens vele miljoenen op.

„Engeland is toonaangevend”, zegt marketeer Frank van den Wall Bake. „Maar de situatie laat zich niet helemaal vergelijken met Nederland. De Engelsen hebben veel meer schotels, veel meer abonnementen op betaal-tv dan Nederlanders.” Engelse tv-kijkers betalen meer voor tv dan Nederlanders, aldus Alex Tielbeke van de ECV. „In het buitenland wordt veel meer verdiend met betaal-tv. In in Nederland doen we het slecht.” Tielbeke ziet daarom groei in dit segment. Van den Wall Bake: „Ik verwacht dat de live wedstrijden meer zullen opleveren dan drie jaar geleden, waardoor het totaal boven de 70 miljoen kan uitkomen. Maar 35 miljoen euro per jaar voor de samenvattingen, dat zijn ze niet waard.”

2 Is België een beter ijkpunt?

In Nederland bestaat volgens Jan de Jong van de NOS de neiging vooral te kijken naar landen waar veel meer geld wordt opgehaald met de voetbalrechten. „In vergelijking met een land als België doen we het helemaal niet slecht.” De Belgische clubs hopen voor de komende drie jaar 50 tot 60 miljoen euro per jaar op te halen met de televisierechten, aldus Robert Sterckx van de Profliga. Belgacom betaalde de vorige drie jaar 36 miljoen euro per jaar. „De waarde van het voetbal is gestegen”, zegt Sterckx.

In de tender van de Profliga, die binnenkort verschijnt, ligt de nadruk ook op live voetbal op betaal-tv. Dat reduceert het aantal gegadigden tot twee, verwacht Sterckx, Belgacom en Telenet. „Alleen zij hebben de infrastructuur.” Nieuwkomers verwacht hij niet. De Belgische wet beperkt de duur van het contract tot drie jaar en dat is te kort om investeringen terug te verdienen. In Nederland ligt de duur van het contract nog open; de ECV-tender is voor drie tot vijf jaar.

De Belgische wet schrijft tevens een minimum lengte van de samenvattingen voor. „Dat is heel spijtig”, zegt Sterckx. „Veel mensen nemen dan genoegen met samenvattingen op het open net.” Zowel de Vlaamse als de Waalse minister van Media pleitte vorig jaar voor gratis ruime samenvattingen.

3 Eén of meer kopers?

De clubs sluiten niet uit dat één hoogste bieder alle pakketten koopt. Net als in Duitsland. Daar betaalt mediaondernemer Leo Kirch voor zes jaar Bundesliga drie miljard euro. Hij is intermediair: Kirch gaat proberen de rechten voor meer geld door te verkopen. „Een interessant model”, zegt Tielbeke van de ECV. „De Duitse clubs krijgen een gegarandeerd bedrag.”

4 Collectief of per club?

De Nederlandse clubs verkopen hun rechten collectief en niet eigenhandig, zoals sommige grote clubs (AZ, Ajax en PSV) eerst wilden en in Italië deels gebeurt. Zelf verkopen is een slecht idee, zeggen betrokkenen. „Dat leidt tot een heel onduidelijk beeld voor de fans”, zegt De Jong. „De rechten devalueren.” Het is een competitie, geen concurrentie, aldus consultant Van den Wall Bake. „Je hebt de kleinere clubs nodig.”

5 Hoe belangrijk is gokken?

Eind vorig jaar ontstond in Nederland ophef over gokken in de tender van de ECV. „Wij kijken naar alle mogelijke inkomstenbronnen”, zegt Tielbeke. „In Nederland blijft de kansspelomzet achter bij de rest van Europa. Als de Nederlandse wetgeving verandert, willen wij de mogelijkheid kunnen benutten om gokken uit te breiden.” Onderschat het belang van gokken niet, zegt De Jong. „Het speelt een heel belangrijke rol in de financiering van het voetbal. Het is een enorme groeimarkt.” Clubs als Liverpool, AC Milan en Werder Bremen worden gesponsord door gokbedrijven.

6 Sport of beursbericht?

De tv-rechten zijn een economisch-strategisch middel geworden, aldus De Jong. „Kijk naar Frankrijk, drie jaar geleden. Canal+ en een concurrent streden om de rechten. Canal+ won, de aandelen van de concurrent werden veel minder waard en Canal+ kon die concurrent overnemen.”
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten