Nieuw stadion?

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Nieuw stadion

Ja
34
40%
Nee
50
60%
 
Totaal aantal stemmen: 84

Theo
Wereldspeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 07-05-2006 12:28

Nieuw stadion?

Bericht door Theo »

In het andere topic 'V/d Velde: "Capaciteit niet het maximum" ' werd gesproken over de uitbreiding van het stadion. En een eventuele grote uitbreiding wordt moeilijk. De gracht volbouwen is eigenlijk onmogelijk en de enige optie zou zijn om vak 30 nog te gaan uitbreiden. Ook dat heeft weer allemaal nadelen. Onder andere de kijklijnen e.d. En met 700 extra plaatsen schiet je weinig op. Aangezien er op de wachtlijst 3000/4000 mensen staan.

Er zijn nog wel enkele extra plaatsen te creëren. Bijvoorbeeld een 3e ring op west of de hele noord tribune ombouwen naar een stavak. Maar of dit reëel is, is nog maar de vraag. En een derde ring op west kost bijvoorbeeld ook handen vol geld. Vandaar dit nieuwe topic. Nieuw stadion. Ja of nee. En waar zou deze kunnen komen te staan, wanneer zou die gebouwd kunnen worden enz.

Waar het nieuwe stadion zou kunnen komen zou ik niet weten. Maar het nieuwe stadion van Espanyol ziet er wel mooi uit. Misschien kunnen zie die nabouwen. :roll: http://www.rcdespanyol.com/galeria/thum ... 258136.JPG
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Het stadion moet in ieder geval zijn Engelse uiterlijk behouden en de zekerheid dat het wekelijks vol zit (alhoewel dat inherent in aan de resultaten, ook in het ALS zitten gloryhunters.

De grote vraag blijft dan wat er met de huidige arena moet gebeuren. Er is veel geld ingepomp en dat is dan eigenlijk zonde. Daarnaast weet ik niet over de rest van Sportstad rendabel is zonder het voetbal.
Theo
Wereldspeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 07-05-2006 12:28

Bericht door Theo »

Flying Frisian schreef:De grote vraag blijft dan wat er met de huidige arena moet gebeuren. Er is veel geld ingepomp en dat is dan eigenlijk zonde. Daarnaast weet ik niet over de rest van Sportstad rendabel is zonder het voetbal.
Dat is inderdaad de grote vraag. Het stadion is pas 13 jaar oud. En om dan nu al een nieuw stadion te bouwen is te vroeg. Alleen staat Heerenveen dan wel stil. Uitbreiden is onmogelijk. En die wachtlijst blijft gewoon doorgroeien.
Laatst gewijzigd door Theo op 12-06-2007 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Na een verbouwing van bijna 100 miljoen gaan ze niet nog eens een nieuw stadion bouwen.

Wat mij wel lijkt is dat het stadion lastig uit te bouwen is, niet zoals bij AZ waar het gemakkelijk is om het stadion uit te breiden.

Nee, een nieuw stadion komt er voorlopig echt niet......
SCH-4-LIVE
Selectiespeler
Berichten: 578
Lid geworden op: 16-12-2004 19:31

Bericht door SCH-4-LIVE »

Het is veel te vroeg om nu al aan een nieuw stadion te denken. Sportstad Heerenveen is nog is een jaar geleden officeel geopend. Het gebied rondom het stadion is volop in ontwikkeling (op de tekentafel welliswaar).

Het stadion is in handen van Sportstad Heerenveen, en is de magneet van het hele gebied. Kortom het stadion zal voorlopig niet uit dit gebied weg gaan. Want wat is het hele Sportstad Heerenveen nog waard wanneer het stadion aan de andere kant van Heerenveen staat. Bovendien lijkt het me met alle overheidssteun onwaarschijnlijk dat de vereiste vergunningen worden uitgegeven voor nieuwbouw.

Feit blijft wel dat het stadion nu alweer te klein is. De afgelopen maanden zijn er diverse opties kenbaar gemaakt door het bestuur. Een opsomming:

* Gracht dichtbouwen (niet mogelijk)
* Extra ring op west (3e laag skyboxen, levert veel geld op maar doet niets aan de wachtlijst)
* Skyboxen in zuidwesthoek (levert veel geld op maar doet niets aan de wachtlijst)
* Gewone zitplaatsen in zuidwesthoek (je creërt weinig plaatsen, en de stoeltjes zijn daardoor duur)

Kortom eenvoudige oplossingen voor het doen verdwijnen van de wachtlijst zijn er niet. Wil je de wachtlijst aanpakken moet je het stadion grondig verbouwen. Je zult de westzijde en de hoeken deels af moeten breken om ze vervolgens net als op oost door te trekken.

Onder de noordtribune is nog ruimte vrij om ingangen te creëren, toiletten en snack ruimtes te bouwen zodat je de noordtribune tot het veld kan doortrekken. Ook is er achter Noord nog ruimte voor een 2e ring (of het hier mooier op wordt en of het haalbaar is een tweede).
SC Heerenveen: Grootse spitsen, ronde prijzen, hamsteren!!
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Wat is er mis met staanplaatsen vraag ik mij in deze hele discussie steeds weer af?

In de competitie werk je dan een flink deel van de vraag weg en met Europese wedstrijden - als er geen staanplaatsen toegestaan zijn - hou je nog genoeg capaciteit over om aan de vraag te voldoen, zo heeft het recente verleden aangetoond.

Met het WK val je dan buiten de boot, maar is het dat allemaal waard? Dan zit je na zo'n toernooi met een veel te groot stadion. Lege plekken, altijd leuk en sfeervol... :huh:
Gebruikersavatar
kukkel
Basisspeler
Berichten: 786
Lid geworden op: 08-10-2004 13:25

Bericht door kukkel »

Zeg je wel wat Niels.Men is tegenwoordig zo gewend aan het zitten dat die optie niet eens in je opkomt.Voorheen was het in elk stadion staan op een paar tribunes na.Je lost het probleem op.Maar ik denk niet dat men anno 2007 nog voor die optie wil gaan[mijn zegen hebben ze trouwens]
 con·ti·nu·ï·teit de; v onafgebroken duur
elp
Selectiespeler
Berichten: 697
Lid geworden op: 09-01-2006 07:52
Locatie: Lemmer
Contacteer:

Bericht door elp »

Bij Schalke hebben ze de optie van een staanvak ook gerealiseerd. Ik ben er persoonlijk een groot voorstander van, het levert veel extra plaatsen op, die goedkoop zijn te realiseren, het nadeel is o.a dat er stoeltjes in moeten voor Europese wedstrijden en dat kost veel werk/tijd. Komt bij dat er volgens mij een maximum is aan het aantal staanplaatsen, maar dat weet ik niet zeker. Vooralsnog een goede optie in mijn ogen!
Eala Frisia!
Gebruikersavatar
BS
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 13-02-2007 16:54

Bericht door BS »

SCH-4-LIVE schreef:* Gracht dichtbouwen (niet mogelijk)
Waarom niet?
vlqrt
Superster
Berichten: 3020
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Bericht door vlqrt »

Niels schreef:Wat is er mis met staanplaatsen vraag ik mij in deze hele discussie steeds weer af?
Ik denk dat je dan te krap in je uitgangen komt qua brandveiligheid, van mij hoeft het stadion niet groter. Bij bekerduels en europese wedstrijden (laat staan een jeugd EK) is het al moeilijk om het stadion te vullen, laat staan dat je straks 40.000 mensen zo gek krijgt om € 10,- te betalen om Heerenveen tegen Telstar te kijken.

Nah stop het geld lekker in andere commerciele activiteiten zoals dat grafische bedrijf van FCG, dan haal je er veel meer rendement uit.
Het is maar een spelletje
SCH-4-LIVE
Selectiespeler
Berichten: 578
Lid geworden op: 16-12-2004 19:31

Bericht door SCH-4-LIVE »

BS schreef: Waarom niet?
Niets is onmogelijk. Maar als je de huidige tribune doortrekt tot het veld dan kunnen er nog heel weinig mensen in de overdekte gracht lopen. Kortom die plannen kan de brandweer nooit goedkeuren. Dan zou je de gracht dieper moeten maken, voorzieningen zoals snackruimtes en toilletten aanpassen. En voldoende vluchtwegen maken. Dit gaat veel te veel geld kosten. Zeker in verhouding tot wat het opleverd.
SC Heerenveen: Grootse spitsen, ronde prijzen, hamsteren!!
sch4-live
Wereldspeler
Berichten: 2120
Lid geworden op: 28-12-2005 11:22

Bericht door sch4-live »

Ik wil best nieuw stadion als het dan maar niet zown 'kantoor' stadion wordt.Maar zo iets met een 2e ring zal ook mooi zijn en kan NieuwNoord ook weer uitbreiden !
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

De Uefa wil geen standplaatsen voor europese competities, maar laat iedere bond verder vrij om een regeling te treffen voor de eigen competities.
Vooral in Duitsland is vaak een flink deel van het stadion nog gereserveerd voor staanplaaten, de KNVB is er alleen zoals wet weten erg terughoudend in .
Op deze wijze kan ook in het ALS de capaciteit desgewenst nog wel stukje omhoog.

Nieuwbouw is grote onzin gezien de omvang van investeringen die net gepleegd zijn. Het is de spil van Sportstad Heerenveen dat zonder stadion niet bestaanbaar is. Totaal geen reeele optie dus, zelfs niet bij een toekenning van een WK. Grootheidswaanzin.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Ik vind dat ze hoe dan ook die gracht moeten dicht bouwen. Ik heb dit eens nagevraagd, en technisch gezien is dit zeker mogelijk. Echter de kosten die hier tegen op wegen zijn nogal zwaar, dit omdat het totaal bekeken eigenlijk weinig oplevert voor zoveel werk.

Toch ben ik van mening dat dit ten goede zou komen van de algehele sfeer, en dit in sportief opzicht zich dan later vanzelf `uitbetaald.'

Een nieuw stadion zie ik in z`n geheel niet zitten.
Miereneukert!
30plus
Selectiespeler
Berichten: 612
Lid geworden op: 25-01-2004 04:42
Locatie: Heerenveen

Bericht door 30plus »

bij de bouw van een evt. nieuw stadion komen een aantal aspecten aan de orde:
1. financiele aspect
2. locatie

1. financiele aspect
Het argument dat een nieuw stadion kapitaalvernietiging van het "oude" stadion is gaat wel op maar zakelijk gezien moet je die kosten van die kapitaalvernietiging meenemen in de financiering van het nieuwe stadion. Uiteindelijk gaat het erom: ben je in de nieuwe situatie beter af dan in de oude. Wordt de begroting van de club hoger door de bouw van een nieuw stadion. Stel dat de club nu na aftrek van de vaste lasten voor het stadion 15 miljoen aan salaris kan besteden. Wat als er in de nieuwe situatie 25 miljoen aan salaris besteed kan worden?? Dan zou een nieuw stadion dus gunstiger zijn.

2. locatie
Het werd al gezegd, kan het sportstad complex wel zonder stadion, ik denk dat de sporthal en het zwembad wel zonder het stadion kunnen maar dat voor de uitstraling van het hele gebied het stadion wel van belang is. Voor het volbouwen van de kantorenstrook is de aanwezig van sportclub Heerenveen wel van wezenlijk belang. Omgekeerd is de aanwezigheid van zoveel bedrijven ook voor de club van belang aangezien zij al sponsor zijn en anders wel sponsor zullen worden.

Mocht er al een nieuw stadion gebouwd worden dan rijst de vraag waar? Als we het toch groot aanpakken lijkt me een samengaan met Thialf een te onderzoeken optie. (kan men ons met recht Thialfpubliek noemen :mrgreen: ) Door gesamenlijk een complex te bouwen kun je goedkoper bouwen dan 2 afzonderlijke complexen. Je hebt bijv. maar 1 parkeervoorziening nodig. Ik had zelf als locatie het terrein ten noordoosten van het klaverblad in gedachten, ligt langs de snelweg en de toekomstige zuiderzeelijn (mocht ie er ooit komen)


Helaas zal een compleet nieuw stadion wel toekomstmuziek blijven. Voor een evt. WK in 2018 georganiseerd door Belgie en Nederland zijn in Nederland sowieso al 5 stadion die dan al groter zijn dan dat van sc Heerenveen:
Feyenoord 50.000
Ajax 50.000
PSV 36.000
AZ 40.000 (ga er maar vanuit dat die dat binnen een paar jaar gerealiseerd hebben)
Twente 35.000 ik hoor weinig mensen over het stadion van Twente. Maar Twente gaat het stadion binnenkort uitbreiden naar 25.000 en kan daarna eenvoudig het stadion verder uitbreiden naar 35.000
Ons stadion kan opzich wel uitgebreid worden maar dan zal er eerst wel wat gesloopt moeten worden. Zolang er achter de noordzijde nog niets gebouwd is kan er aan die zijde het snelst uitgebreid worden. Laten we hopen dat men die noordzijde voorlopig niet op slot zet en in ieder geval rekening houdt met een evt. uitbreiding. Verder biedt de westtribune(hoofdtribune) ruimte voor uitbreiding. Er moet wat gesloopt worden maar dan kan er wel een flinke uitbreiding plaatsvinden. Je bouwt allereerst een identieke tribune als de oosttribune met daarboven 2 rijen loges (nu zijn er op de hoofdtribune ook 2 rijen loges) en als klap op de vuurpijl daarboven nog een 2e ring. Dit heeft als voordeel dat je de noordwesthoek en de zuidwesthoek ook volledig kunt benutten omdat je geen verlies van zichtlijnen hebt. Dat scheelt per hoek al gauw 500 plaatsen.
Ruw geschat zou zo'n uitbreiding de volgende extra plaatsen opleveren:
uitbreiding 1e ring hoofdtribune: 3000
2e ring hoofdtribune: 3000
uitbreiding noord/zuidwesttribune's: 1000
Dat zou dus 7000 extra plaatsen kunnen opleveren waardoor de capaciteit op 33.500 zou uitkomen.
Dan waag ik me maar niet aan een uitbreiding van de noordtribune, het stadion zou daardoor a-symetrisch worden en een enkeling heeft daarmee grote problemen :wink:
uitsupporters in het gastenvak!!!
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Nieuw stadion? Wake up.
Veld verlagen en dan een tribune (of meer) doortrekken naar beneden moet tot de mogelijkheden behoren.

Verder met Niels eens qua staanplaatsen. Alleen wel lastig om dan die choreovellen te leggen :wink:
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Het idee voor een nieuw stadion is toch compleet van de pot gerukt?
Wat is dat voor een megalomane onzin?
En dan dat verband met een WK van 2018(!!!!).
Ja, stel je voor dat Heerenveen daarvoor niet in aanmerking zou komen!
Bouw het huidige stadion eventueel nog wat uit tot een capaciteit van zo rond de 30.000 ( de mogelijkheden zijn er ) en dan BASTA.
Ik begrijp deze hele discussie niet.
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6245
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Off topic:

Heerlijk dat de BRT verslagever zegt dat we bij de vier populairste clubs van Nederland horen..
Spijt heb je morgen maar!
DE ZUID
Basisspeler
Berichten: 996
Lid geworden op: 02-12-2002 17:12
Locatie: 24 km van DKV

Bericht door DE ZUID »

Veld verlagen en dan een tribune (of meer) doortrekken naar beneden moet tot de mogelijkheden behoren
Allá Barca, klopt, dit is een optie, kom je op 30.000 toeschouwers, moet genoeg zijn...
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Is het geen optie om de tribunes verder naar beneden door te trekken zo ver dat er alleen nog vier grote schermen tussen passen. Het speelveld kan dan buiten het stadion liggen (Skoatterwald?) en de wedstrijd is te volgen op de schermen. De tribunegeluiden worden via luidsprekers naar dat speelveld gebracht. Zo is er interactie tussen wedstrijd en tribunes.
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6245
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Gekko schreef:Is het geen optie om de tribunes verder naar beneden door te trekken zo ver dat er alleen nog vier grote schermen tussen passen. Het speelveld kan dan buiten het stadion liggen (Skoatterwald?) en de wedstrijd is te volgen op de schermen. De tribunegeluiden worden via luidsprekers naar dat speelveld gebracht. Zo is er interactie tussen wedstrijd en tribunes.

Yep dat is het beste ik ben voor..
Spijt heb je morgen maar!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Je kunt natuurlijk verder naar het Noorden uitbreiden.....en dan ook het veld wat laten zakken en naar het noorden verplaatsen, dan heb je aan de zuidkant en oost en west mogelijkheden om meer stoeltjes te plaatsen. Op Noord zul je een compleet nieuwe tribune moeten plaatsen, met dan de mogelijkheid om NN recht onder aan de goal te zetten.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Gekko schreef:Is het geen optie om de tribunes verder naar beneden door te trekken zo ver dat er alleen nog vier grote schermen tussen passen. Het speelveld kan dan buiten het stadion liggen (Skoatterwald?) en de wedstrijd is te volgen op de schermen. De tribunegeluiden worden via luidsprekers naar dat speelveld gebracht. Zo is er interactie tussen wedstrijd en tribunes.
Ik merk dat je bij het doorlezen van het woordenboek bij 'sarcasme' bent aangekomen. :wink:
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Vanuit de club heb ik inmiddels wel een heel positieve reactie ontvangen. Ik kan helaas de bron niet noemen maar hij is héél betrouwbaar...
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Wellicht is het mogelijk om in de toekomst een voetbalwedstrijd bij de mensen thuis op een scherm te vertonen? Dan hoeft er helemaal geen stadion meer gebouwd te worden! Kassa!
visje
Invaller
Berichten: 424
Lid geworden op: 16-01-2006 23:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door visje »

is het niet mogelijk om het veld te verlagen.. en het speelveld iets te verkleinen.. want volgens mij horen de afmetingen van een speel veld binnen een x aantal meters te zijn..

en als dit mogelijk is zou je eventueel de gracht kunnen volbouwen.. en 1 of 2 rijen binnen het huidige veld..

maar een extra ring is volgens mij niet wat je wil.. want dat ziet er ten eerste niet uit dan wordt het blok van 60 meter hoog, en dat past hier niet helemaal..
Gebruikersavatar
forza heerenveen
Selectiespeler
Berichten: 645
Lid geworden op: 20-04-2006 21:06
Locatie: reduzum

Bericht door forza heerenveen »

haha jou bronnen betrouwbaar :lol:
Gebruikersavatar
kukkel
Basisspeler
Berichten: 786
Lid geworden op: 08-10-2004 13:25

Bericht door kukkel »

Gekko schreef:Vanuit de club heb ik inmiddels wel een heel positieve reactie ontvangen. Ik kan helaas de bron niet noemen maar hij is héél betrouwbaar...

dus je hebt van iemand vernomen dat ze een positieve reactie hadden op jouw plan?Zo van:Ach wat leuk....
 con·ti·nu·ï·teit de; v onafgebroken duur
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Jeroen schreef:Wellicht is het mogelijk om in de toekomst een voetbalwedstrijd bij de mensen thuis op een scherm te vertonen? Dan hoeft er helemaal geen stadion meer gebouwd te worden! Kassa!
We kunnen het hele voetbal ook afschaffen, ik denk dat dat ook een positieve uitwerking zal hebben op de volksgezondheid.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Maar, alle gekheid op een stokje: de kracht van het concept van ons stadion met van alles eromheen (ook letterlijk) lijkt al heel lot ook een beperking. Een nieuw stadion bouwen en het ouden slopen is een enorme waardevernietiging die ik niet goed gemaakt zie worden. Of de markt er is voor een stadion van meer dan 30.000 plaatsen betwijfel ik ook sterk. Ik ben dus niet voor een nieuw stadionmaar zou binnen de beperkingen de uiterste grens opzoeken. Dat is bijv aande westkant, de noordkant en de zuidwestkant nog mogelijk.
Plaats reactie