Imago Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelmert
Bankzitter
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2005 11:40
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Imago Heerenveen

Bericht door Jelmert »

Voor school (Johan Cruijff University) doe ik een onderzoekje naar het imago van SC Heerenveen. Graag lees ik jullie mening over hoe jullie hier over denken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de volgende vragen.

-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??

alvast bedankt voor de antwoorden

mvg
Jelmer(t)
Gebruikersavatar
Niklas Tarvajärvi
Bankzitter
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-12-2006 15:22
Locatie: Burgum

Bericht door Niklas Tarvajärvi »

Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??

Er is maar een club in friesland

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Sportief, traditioneel, scandinavisch, braaf, geschikt voor hele familie, nette en fatsoenlijke club.

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
ja, dat denk ik wel. Zie vul je vak actie. gelukkig inmiddels bij gesteld.

-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
De media hebben een belangrijke rol. Hoe wordt de club in beeld gebracht, Daarnaast de commerciele uitbuiting c.q. mogelijkheden.

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Zie forum :mrgreen:

-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Ben best wel tevreden. Soms iets minder braaf.

Jelmert succes dermee.
Niklasse spits!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Tsja, ik zal proberen dit enigzins uit te leggen. Als jochie op de basisschool had ik heel veel Ajacieden (lees; successupporters) om me heen, maar ik had nooit iets met Ajax. Op een moment keek ik naar Heerenveen-Vartekz op tv en vanaf dat moment had ik gewoon het virus te pakken. De uitwedstrijd wil ik het niet meer over hebben, maar dat virus is niet verdwenen en dat zal niet gebeuren ook.

Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Dat is lastig inschatten. Ik vind het altijd wel leuk om langs allerlei forums te surfen en daar zijn de reacties richting Heerenveen erg wisselend. Wel een beetje het ‘brave jongen-imago’, maar dat hoeft niet direct negatief te zijn. Verder is er sportief, financieel en qua scouting veel waardering voor Heerenveen. Die mening deel ik zelf ook.

Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Heerenveen heeft opzich een prima imago en het bestuur is trots op z’n supporters. Het bestuur luistert ook wel naar supporters, maar op bepaalde vlakken mag het nog wel iets meer. Er zijn echter ook voldoende positieve punten.

Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
Zoals onze Finse topspits ( :wink: ) hierboven eigenlijk al zegt; de commerciën en de media zorgen voor een beïnvloeding van het imago. Ook de gehele aanhang speelt daarin een grote rol in mijn ogen.

Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Wisselend. Sommige supporters hebben gewoon iets tegen Heerenveen, terwijl een ander weer sympathie voor ons heeft.

Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Graag zou ik wel eens mee willen strijden om de landstitel, maar echt een ander imago? Liever niet.

PS; succes Jelmert. De uitslag komt hier op het forum te staan neem ik aan? :)
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Jelmert schreef:-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Ik ben er mee opgegroeid. Op mijn zesde ging ik voor het eerst heen. Het was tijdens de eerste officiele wedstrijd in het nieuwe stadion. Tegen FC Groningen. Prachtige ervaring. Twee jaar later een seizoenskaart gekregen en die nooit meer kwijtgeraakt.

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
We hebben nog altijd een zeer net en positief imago. Geen spreekkoren en weet ik veel wat. Soms een paar leeghoofden die op sommige momenten in een liedje 'hoerenjong' moeten roepen. Maar ach, die tien knurften boeien niet zoveel. De sociale controle is groot, en ik hoop dat dat ook nog wel even zo blijft.

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Nee, denk ik niet. Het bestuur weet zeer goed in te schatten hoe de supporters denken over de club. Een aantal honderd mensen, met name in het NN-vak, zullen daar wat anders overdenken. Maar die vormen een minderheid. Ook hoe buitenstaanders over het algemeen tegen Heerenveen aankijken weet het bestuur wel aardig in te schatten. Er word immers altijd met dezelfde woorden gesproken die ik in je tweede vraag heb gegeven.

-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
Mensen van buitenaf. Niet eens zozeer mensen binnen de club. Maar supporters, mensen die vaak van buiten Friesland komen. En ik wil niet mensen over één kam scheren natuurlijk, maar met de uitbreiding van het stadion komen er natuurlijk wel een hele berg van deze mensen binnen.

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Vaak positief. Maar een enkeling zal door jaloezie of iets dergelijks een bepaalde haat tegen Heerenveen hebben. Vooral mensen uit Leeuwarden en Groningen hebben last van dit minderwaardigheidscomplex. Hoewel de Grunningers op dit moment weinig te klagen hebben natuurlijk.

-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Nee, totaal niet. Lekker vasthouden aan tradities en folklore. Heerlijk.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
tobi-heerenveen
Jeugdspeler
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-01-2007 18:39
Locatie: surhuisterveen

Bericht door tobi-heerenveen »

-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
sc heerenveen is gewoon een hele mooie club met een mooie sfeer in het stadion en ik woon in friesland.

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
een club die sportief speelt,een subtopper met een goeie selectie.

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
nee dat denk ik niet,misschien wel een beetje

-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
ja vooral de media

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
ligt eraan,als groningen supporter ben je natuurlijk tegen heerenveen,maar ik denk dat de meesten heerenveen niet zouden haten
-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
niet echt,maar het zou wel leuk zijn als ze een ploeg zijn die bij de eerste 3 horen :D
Laatst gewijzigd door tobi-heerenveen op 07-01-2007 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
sf-NN
Selectiespeler
Berichten: 519
Lid geworden op: 11-03-2006 14:58

Bericht door sf-NN »

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
ligt eraan,als groningen supporter ben je natuurlijk tegen heerenveen,maar ik denk dat de meesten heerenveen zouden haten
Waarom is het logisch dat als je Groningen suporter TEGEN Heerenveen bent? Ik denk dat de meeste Groningen suporters niet voor Heerenveen zijn maar er ook niet tegen, en dat haten dat is mischien maar 1% van alle fans.
Gebruikersavatar
Koekje
Nieuw talent
Berichten: 148
Lid geworden op: 05-11-2006 17:42
Locatie: H'veen
Contacteer:

Bericht door Koekje »

-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Heerenveen is een mooie club met zijn geschiedenis en alles er omheen.

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Een sportieve club dat traditioneel is en wat wel aansluit aan Friesland. Al zie je dat niet een de nationaliteiten van het team maar de gedachte en de manier van doen van de club wel. En zoals Superfries88' zei: "Verder is er sportief, financieel en qua scouting veel waardering voor Heerenveen."

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??Ja dat wel. Hoe weet ik niet maar wel wat anders dan iemand uit het stadion.
Ze proberen wel veel te luisteren naar de supporters (Vul je Vak is nu ook wat bijgesteld)

-Wat denk jij dat het imago van de club beïnvloed??
de commerciën en de media zorgen voor een beïnvloeding van het imago. Ook de gehele aanhang speelt daarin een grote rol in mijn ogen.
-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Dat verschilt per club wel. De een zegt dat Heerenveen helemaal niks voorstelt en de ander waardeert Heerenveen wel.

-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat imago is??
Ander imago is niet nodig. Misschien zoals velen zeggen dat Heerenveen niet meer als een subtopper wordt bekeken maar een kanshebber voor de titel.
Koekje erbij?
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Ik ging in Heerenveen naar de middelbare school, zo vanzelf erbij betrokken geraakt eigenlijk. Duurde nog wel een paar jaar voor ik echt een seizoenkaart nam, pas vanaf het nieuwe stadion.

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Een fatsoenlijke sportieve familieclub met gevoel voor traditie en historie.

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Nee, het bestuur is verantwoordelijk voor het creëren en behouden van dit imago.

-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
De continue groei van de club. "Vroeger" kende men bij de club iedereen, en kon je bij wijze van spreken nog echt spreken van een familieclub. Nu is de club erg groot, en is het risico aanwezig dat je het overzicht kwijtraakt, en de club kil en afstandelijk wordt.

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Braaf clubje van fatsoensrakkers. Met name in de grote steden zullen ze zo tegen ons aankijken.

-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
We zijn nog te lief voor de tegenstander in het stadion. We draaien Limburgse en Brabantse liedjes voor de wedstrijd als de tegenstander daarvandaan komt. Het moet fanatieker, en de tegenstander moet vanaf het begin het gevoel hebben dat hier niks te halen valt. Buiten het stadion moet de sfeer wat mij betreft gemoedelijk blijven. Ik vind het prima dat onze tegenstanders op eigen vervoer en tussen ons eigen publiek naar het stadion kunnen komen.

Zou je de resultaten tzt ook kunnen posten?
Gebruikersavatar
Jelmert
Bankzitter
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2005 11:40
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door Jelmert »

Jeroen schreef:

Zou je de resultaten tzt ook kunnen posten?
bedankt voor alle antwoorden tot nog toe!!
ik zal de resultaten posten, het kan nog wel een paar maanden duren voordat het klaar is.
Supersub
Bankzitter
Berichten: 191
Lid geworden op: 27-06-2005 15:01
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door Supersub »

Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
De (vroegere) offensieve voetbalstijl spreekt me aan en de tradities erom heen vind ik ook mooi.

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Een fatsoenlijke plattelandsclub met een gezonde koopmansgeest.

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Nee dat denk ik niet.

-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
Er vinden hier weinig incidenten plaats zoals bijvoorbeeld spreekkoren. Ook de tradities om de club heen zoals het friese volkslied dragen bij aan het imago

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
In de ogen van supporters van clubs als Cambuur en Groningen zullen ze Heerenveen een (te) rustige vereniging vinden waar nooit wat gebeurt. Elders zullen ze wel respect hebben voor de scouting e.d.

-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
In prinicpe niet, maar het mag soms weleens wat rumoeriger, maar dat is niet echt de aard van het beestje denk ik
in de vakantie is alles een beetje mooier
Gebruikersavatar
Rednax
Wereldspeler
Berichten: 1146
Lid geworden op: 02-10-2006 11:45
Locatie: It Hearrenfean

Bericht door Rednax »

sf-NN schreef:Waarom is het logisch dat als je Groningen suporter TEGEN Heerenveen bent? Ik denk dat de meeste Groningen suporters niet voor Heerenveen zijn maar er ook niet tegen, en dat haten dat is mischien maar 1% van alle fans.
Dan zou ik maar 's een bezoek brengen aan het FC forum, kun je lezen hoe FC aanhangers over de club Heerenveen en diens aanhangers denken. Je mening zal dan wel bijgesteld worden denk ik.

OT:

-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Ongeveer 10 jaar terug kreeg ik 's twee kaartjes voor Heerenveen-Vitesse, sindsdien verknocht geraakt aan het bezoeken van wedstrijden van Heerenveen.

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Het braafste jongetje van de klas.

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Denk het niet, alhoewel het bestuur dat imago graag zo wil houden lijkt. Bij het minste of geringste wordt er al met stadionverboden gestrooid.

-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
Media kan het image beinvloeden. Door aandacht te schenken aan de negatieve zaken (die er gelukkig bij Heerenveen heel weinig zijn) kan de beeldvorming van de persoon die toevallig die TV reportage bekijk of stuk in de krant leest behoorlijk worden beinvloed.

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
De meeste hebben geen moeite met Heerenveen, enkele, al eerder genoemde, supporters van andere clubs hebben een bloedhekel aan de club en supporters. Of daar nou werkelijk iets aan ten grondslag ligt of pure afgunst laat ik in het midden.

-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Ja. Er mag in het stadion nog wel wat meer voetbalsfeer komen. NieuwNoord is wat dat betreft goed bezig. Het duffe, saaie imago kan dan wat anders worden.
Gebruikt u plastabletten ? Of bent u van nature zo'n zeikerd ?
vlqrt
Superster
Berichten: 3020
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Bericht door vlqrt »

Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Was ongeveer ten tijde van de intertoto finale met Bordeaux, iets sprak me aan. Daarna mijn eerste wedstrijd bezocht en vanaf toen langzaam aan steeds meer bezocht.

Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Soort Vara van het voetbal, de grootste familie van Nederland, hier kun je nog met je kleinzoon naar het voetbal zonder dat hij met een heel nieuw woordenboek aan verwensingen thuiskomt. Daarnaast bepaalt de scouting qua voetbal een groot deel van het imago van de club, weinig clubvoetballers ... maar veel grote transfers met een aardige winst.

Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
De club doet haar best om het Vara imago te behouden, tradities worden gekoesterd en er wordt gepoogd om nieuwe 'tradities' te starten. Dit betekend wel dat alles en iedereen met een ietswat andere visie op het voetbal héél goed in de gaten wordt gehouden.

Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
Positieve berichten in de media en veel mond-op-mond reclame, Heerenveen doet er bij mijn weten alles aan om maar niet negatief in de media te komen. Dit lukt ook grotendeels, daarnaast staat de club bekend om haar goede handelbeleid .... al is dit meer een toevalstreffer qua imago dan een strategie om het imago op te boenen.

Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Braafste jongetje van de klas, wat grotendeels ook klopt. Waar bij andere clubs het scala aan emoties een groot verschil toont, is dat bij heerenveen veel minder. Als het goed gaat zijn we minder uitbundig, maar als het slecht gaat ook. Ik denk dat het oude gloryhunter imago er al grotendeels af is, vroegáh was de tendens dat men naar Heerenveen ging omdat daar de succesen zijn/waren. Nu de club langere tijd dit aantal supporters aan zich heeft weten te binden is dat imago langzaam aan het vervagen.

Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Qua imago in de publiciteit ben ik redelijk tevreden, al zou ik het ook leuk vinden wanneer het imago van de 'voetbalsfeer' wel wat zou verbeteren. Ik heb er trouwens weinig hoog op dat dit heel erg zal veranderen, omdat ik denk dat het in de aard van het beestje zit. Nieuw Noord is een prachtige opzet hiervoor, maar ik ben bang dat het moeilijk zal worden om het stadion op zijn grondvesten te laten schudden van het lawaai dat de supporters produceren. Simpelweg omdat we hier niet zo luidruchtig zijn als men in andere delen van het land wel is.

succes ermee :wink:
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Een uitstekend imago. Netjes, goed geleid, stabiel subtopper, voorbeeldclub.
Graag houden dat imago want dat heeft de club groot gemaakt.
Jammer dat icoon als Foppe niet eeuwig behouden kan worden.
Het bestuur ziet dat niet anders.
Er zijn meer dan 1 miljoen mensen in Nederland die Heerenveen als favoriete club hebben (ja, en je kon meer dan 1 club kiezen). In het stadion kunnen maar 26.000. Vandaar acties als vuljevak, om meer mensen in contact te brengen en te besmetten met het virus, zodat het stadion verder kan groeien.

Imago wordt ook door anders supporters grotendeels gezien. Die paar die dat niet vormen een hele kleine minderheid en daar zit vaak veel afgunst bij.
FeanFanForLife
Wereldspeler
Berichten: 1204
Lid geworden op: 02-02-2005 17:41
Locatie: Fryslân

Bericht door FeanFanForLife »

Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Als klein meisje van een jaar of 10 ging ik voor het eerst een keertje met mijn vader mee naar het voetballen. Ik vond het toen wel erg leuk en wilde wat vaker heen. Sinds een x aantal jaren heb ik op de wachtlijst gestaan en dit is het 2e seizoen dat ik mijn eigen plaatsje in het stadion heb :D

Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Het imago van Heerenveen is naar mijn mening af en toe een beetje tè lief. Verder heeft Heerenveen een prima imago, bijna nooit rottigheid en het voelt vaak als 1 grote familie, het is heel gemoedelijk en de meeste mensen zijn heel aardig.

Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Ik denk dat het bestuur het imago net zo ervaart.

Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
De commerciën en de media zorgen voor een beïnvloeding van het imago. Ook spelen de supporters een erg grote rol.

Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Veel supporters kijken positief tegen Heerenveen aan, er zijn natuurlijk ook enkelen die dat niet hebben maar meestal als ik vertel dat ik Heerenveenfan ben zegt men: "Ow, die vriendelijke gemoedelijke club, is het nou echt zo gezellig als ze zeggen?".

Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Van mij mag het imago ook wel wat veranderen. Zoals Jeroen al eerder aangeeft, geen Limburgse liedjes draaien als de tegenstander er vandaan komt bijv. Ook wat minder lief zijn op het veld, ga maar es wat sneller en feller een duel aan, dan maar geel.

** Succes ermee! **
Feanfan 1
Verified
Forumicoon
Berichten: 7719
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Werd een aantal keren meegenomen en zodoende. Zeker na de wedstrijd tegen Barcelona (5-4) was het helemaal duidelijk voor mij. Na 6 jaar op de wachtlijst te hebben gestaan heb ik nu voor het 3e jaar een seizoenkaart.

Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Een provinciale club dat niet zo nodig in de belangstelling hoeft te staan, maar door geweldige scouting het toch krijgt. Verder weinig ongeregeldheden en het is fantastisch dat Heerenveen een "land" vertegenwoordigd met een prachtig volkslied.

Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Het bestuur zal er wel ongeveer hetzelfde over denken als de supporters.

Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
Wat de meesten hierboven ook al zeggen: Commercie en media

Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
De neutrale supporters hebben Heerenveen hoog zitten. Voor de rest zal Heerenveen nooit de "meest gehate" club zijn voor iemand, op Groningen en Cambuur na ( de meeste )
Ik denk dat alle supporters in Nederland jaloers zijn op de scouting van Heerenveen

Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Ik wil dat clubs met angst naar Heerenveen toe komen. Dat ze weten dat ze verliezen, maar gewoon om de schade beperkt te houden. Dat Heerenveen jarenlang niet te verslaan is in het stadion.
dirkj
Invaller
Berichten: 260
Lid geworden op: 07-01-2007 21:50

Bericht door dirkj »

hoi jelmer,

ik wens je veel succes met je onderzoek!
just my 2 cents: gezien je opleiding, denk ik dat je verhaal sterker wordt als je je richt op een wat spannender onderzoeksvraag, en die in de diepte uitwerkt. bijvoorbeeld het nationale imago van h'veen door de jaren heen (van "abe", tot "middenmoot 1e divisieclub" tot "subtopper"). de vraag "waarom ben je h'veen supporter geworden" geeft (met alle respect uiteraard) wel een beetje voorspelbare antwoorden.
Gebruikersavatar
Jelmert
Bankzitter
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2005 11:40
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door Jelmert »

dirkj schreef:hoi jelmer,

ik wens je veel succes met je onderzoek!
just my 2 cents: gezien je opleiding, denk ik dat je verhaal sterker wordt als je je richt op een wat spannender onderzoeksvraag, en die in de diepte uitwerkt. bijvoorbeeld het nationale imago van h'veen door de jaren heen (van "abe", tot "middenmoot 1e divisieclub" tot "subtopper"). de vraag "waarom ben je h'veen supporter geworden" geeft (met alle respect uiteraard) wel een beetje voorspelbare antwoorden.
hey Dirkj,

bedankt voor het meedenken. Het imago is maar een deel van de opdracht die ik maak. Ik ben inderdaad ook al bezig met hoe het in de tijd van Abe was. Gezien de leeftijd van de meeste forummers, zullen zij Abe niet hebben megemaakt, dus heb ik dat hier weggelaten. Hiervoor gebruik ik vooral de naslagwerken die er over die tijd zijn.
sf-NN
Selectiespeler
Berichten: 519
Lid geworden op: 11-03-2006 14:58

Bericht door sf-NN »

Rednax schreef: Dan zou ik maar 's een bezoek brengen aan het FC forum, kun je lezen hoe FC aanhangers over de club Heerenveen en diens aanhangers denken. Je mening zal dan wel bijgesteld worden denk ik.
Dat heb ik wel eens gedaan, maar op het forum is natuurlijk maar een heeel klein deel van de Groningen suporters, de suporters die er zijn zijn de wat ''fanatiekeren'' die inderdaad veel al anti Heerenveen zijn.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Beste Jelmert,

Het meeste is hierboven al gezegd en daar sluit ik me dan ook bij aan. Maar omdat ik een van de oudere generatie ben hier op dit forum, zou ik er nog graag even aan toe willen voegen dat de club sinds de verhuizing naar het nieuwe stadion wel degelijk ontzettend is veranderd, en lang niet altijd in positief opzicht!

De gemoedelijke sfeer zoals die door velen wordt ervaren nu, is er allang niet meer.
Ik kan me nog herinneren dat ik eens op de open dag was in het nieuwe stadion en samen met een mevrouw van 88 jaar de pronkkeamer wilde bezoeken.

Mevrouw was al meer dan 60 jaar supportster van de club! Er werd haar echter ijskoud meedegedeeld dat dit niet meer mogelijk was aangezien dit op vaste tijdstippen was ingedeeld.
Mevrouw gaf daarna nogmaals netjes aan al meer dan 30 jaar in Nuth [limburg] te wonen en zou (wellicht voor het laatst) nog een keer een blik kunnen werpen op de schoenen van abe etc...

Een in glad pak gestoken medewerker wilde echter niet van wijken weten, terwijl de deur gewoon open stond, en er echt verder niets in de weg stond om deze oudere Heerenveen supportster een laatste blik te gunnen.

Vervolgens ging zich er nog een andere medewerkster in een "willy Dobbe- achtig pakje " mee bemoeien, en toen was het helemaal afgelopen. Mensen die ik echter nooit eerder bij de club heb zien werken danwel op de tribune heb zien zitten in het oude stadion..."


Diep bedroefd en teleurgesteld is deze oude dame toen maar weer afgetaaid terug naar het verre zuiden, met een heel erg nare na-smaak over haar belevenissen! Die na-smaak is er bij mij nu ook nog steeds."

Er werken teveel mensen bij de club die er te weinig mee hebben, dat is momenteel het grote probleem bij Heerenveen. Mensen die wel in dienst zijn van de club omdat dit hen nu eenmaal wat status geeft, wellicht', maar nog nooit de weg hebben bewandeld naar het oude stadion bijvoorbeeld.

De oudere generatie wordt zelden meer serieus genomen terwijl deze juist de club [MEE] hebben groot gebracht!
In dat opzicht is de club wel 180 graden gedraaid, en dit zal in de toekomst NIET ten goede komen aan de club naar mijn mening, zeker als je uit blijft breiden met dit soort wannabees.


Succes ermee!
Miereneukert!
Gebruikersavatar
Edmanian Devil
Basisspeler
Berichten: 868
Lid geworden op: 02-12-2002 19:42
Locatie: Zwolle

Bericht door Edmanian Devil »

Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Hoewel ik uit een voetbalfamilie kom, had ik als kind niet veel met SC Heerenveen. Ik was Ajax-fan en kwam überhaupt nooit in Heerenveen. Op een zeker moment mocht mijn vader op de kaart van een buurman naar het ALS en kwam razendenthousiast terug. Met wat maten van de middelbare school ben ik vervolgens naar een bekerwedstrijd tegen NAC geweest (met gesloopte stoeltjes op het veld en een 3-2-overwinning). Werkelijk genoten en omdat mijn vader als onze chauffeur ook in het stadion zat, kwamen we vol vuur thuis. De volgende dag stonden we op de wachtlijst voor een SCC, een paar weken later was het al raak. Mijn Ajax-liefde sleet in hoog tempo, mijn Heerenveen-liefde is groter dan ooit.

Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen?? Voor meer dan 95% van de voetballiefhebbers in Nederland is het een gezellige club met nuchtere mensen die de kop niet verliezen als het even tegenzit en waar je met het hele gezin naar toe kunt om aanvallend voetbal te zien. Die andere kleine 5% vind het een sneu, saai clubje (nadruk op -je) waar nooit iets gebeurd en waar je onder het juk van de sociale controle nooit een mooie voetbalsfeer zult krijgen.

Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Het bestuur doet (vanuit zijn positie terecht!) erg zijn best het opgebouwde imago te houden. Dit gebeurt echter op een dermate conservatieve wijze, dat er een kloof is ontstaan met een groot deel van de jongere garde.

Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
Belangrijkste factor is Heerenveen zelf, met een aantal karakteristieke personen (Riemer, Foppe) als trekkers. De rust bewaren in moeilijke tijden, het succesvol opgebouwde imago bewaken en een gestage groei, trekken vervolgens de aandacht van de media.

Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Zie vraag 2.

Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Alles is de wereld verandert langzaam maar zeker. Dat is niet tegen te houden, dus ook ons imago zal veranderen. Het imago zoals het nu is, heeft de club groot gemaakt, maar de gezelligheid die wordt gepersonificeerd door de gebroeders Anker mag nu wel plaatsmaken voor een echte voetbalbeleving. En die zal er ook komen, gewoon op onze eigen manier, dus zonder veel rottigheid en hopelijk met het aanvallende voetbal waar Heerenveen (onterecht) nog voor staat.[/b]
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Gebruikersavatar
g11
Basisspeler
Berichten: 768
Lid geworden op: 10-01-2005 22:26
Locatie: Heerenveen

Bericht door g11 »

paparazzi schreef:De gemoedelijke sfeer zoals die door velen wordt ervaren nu, is er allang niet meer.
Ik kan me nog herinneren dat ik eens op de open dag was in het nieuwe stadion en samen met een mevrouw van 88 jaar de pronkkeamer wilde bezoeken.
Heeft niks met de club te maken, maar puur met de persoon die op dat moment aanwezig was.

Ook ik was op de open dag, met vrouw en twee dochters. Toen de oudste dochter vanwege haar handicap last van het lawaai kreeg, mocht ze met mijn vrouw in de lift naar boven, vanwaar ze achter glas in een loge, de rest van de gebeurtenissen op het veld mochten volgen.

Mijn vrouw is nog altijd enthousiast over hoe de club met mensen omgaat.....
Ik pas hier niet
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

g11 schreef: Heeft niks met de club te maken, maar puur met de persoon die op dat moment aanwezig was.

Ook ik was op de open dag, met vrouw en twee dochters. Toen de oudste dochter vanwege haar handicap last van het lawaai kreeg, mocht ze met mijn vrouw in de lift naar boven, vanwaar ze achter glas in een loge, de rest van de gebeurtenissen op het veld mochten volgen.

Mijn vrouw is nog altijd enthousiast over hoe de club met mensen omgaat.....

Ik beschreef hier ook slechts een voorval, ik ken er namelijk meerdere. Maar ik ben blij dat jij enkelt goede ervaringen hebt met de club, hopelijk blijft dat zo. :wink:
Miereneukert!
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6248
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Is het ook niet zo dat Heerenveen het imago heeft waar alles kan en mag en dat het dan een keer niet kan of mag men teleurgestelder is dan anders..
Spijt heb je morgen maar!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Door het topic “Zou jij je seizoenkaart bij afwezigheid afstaan?” schoot mij dit topic te binnen. Topic is in januari gestart, dus ik ben wel benieuwd wat het opgeleverd heeft.
Gebruikersavatar
Jelmert
Bankzitter
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2005 11:40
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door Jelmert »

hier dan een deel van het antwoord (het rapport is meer dan 30 pagina's)
Managementsamenvatting
SC Heerenveen is een populaire club, zowel onder supporters en sponsors. Wat is de aantrekkingskracht van Heerenveen? Waarom blijven de mensen komen?De vraag die centraal staat in deze scriptie is:

“Wat voor rol kan het imago spelen bij de prestaties op het veld van SC Heerenveen en bij de bedrijfsmatige resultaten van de club?”

Om tot een antwoord te komen heb ik onderzoek gedaan naar het verloop van het imago door verschillende mensen te interviewen en boeken en tijdschriften te lezen. De belangrijkste gebeurtenissen die naar voren komen zijn:

- invoering van het pompeblêdenshirt
- de legendarische Abe Lenstra
- oprichting Aktie ‘67
- Riemer van der Velde
- bekerfinale 1993 en 1997

In de scriptie wordt uitgelegd waarom juist deze gebeurtenissen in de geschiedenis van Heerenveen zorgen voor het positieve imago onder supporters en sponsors.

De conclusie op de centrale vraag luidt: Juist regionale clubs kunnen het breed gedeelde gevoel dat het “echte” voetbal verdwijnt in de commerciële en internationale transformaties van de topclubs, ten eigen voordele uitbuiten. Niet voor niets is Heerenveen in de laatste 10 jaar ieders favoriete nummer 2 geworden. Heerenveen kapitaliseert consistent en continue op een authentiek en Fries imago; het stadion is naar de lokale held Abe Lenstra genoemd in plaats van naar een sponsor; trainer en voorzitter zijn geboren friezen of wonen al jaren in Friesland (Foppe, Gert Jan & Riemer, Koos); de Friese vlag siert het shirt, het Friese volkslied klinkt voor elke thuiswedstrijd en zelfs de buitenlandse spelers zijn naar Fries voorbeeld gekozen: stoere nuchtere Scandinaviers die naar men zegt goed in de Friese cultuur passen. Gezien de landelijke populariteit van Heerenveen resoneert een dergelijke oorspronkelijke uitstraling tot ver buiten de regio.
8. Conclusies

8.1 Inzichten verkregen vanuit de literatuur

Welke inzichten heb ik verkregen uit de literatuur die er over Heerenveen bestaat. Ik heb gebruik gemaakt van documenten op het Internet en verschillende bladen en tijdschriften over Heerenveen. Ook het boek “een pompeblêd als voetbalhart “ kon mij van veel informatie voorzien over de club Heerenveen. Er staan een paar belangrijke gebeurtenissen ten grondslag aan het huidige imago van Heerenveen.

In 1933 is het huidige tenue, het pompeblêdenshirt, witte broek en zwarte kousen, ontstaan. Nog steeds wordt dit tenue gedragen. Het shirt staat symbool voor Friesland en dit heeft een grote herkenbaarheid bij iedereen in Nederland.
De grootste speler die ooit het Heerenveen shirt heeft gedragen is Abe Lenstra. Wat voor club zou Heerenveen zijn zonder deze voetballer. Zonder Abe zou Heerenveen in de jaren ’40 en ‘50 waarschijnlijk minder successen hebben geboekt. Dit is de basis van het succes van nu, zelfs nu loopt Abe nog als een rode draad door de club Heerenveen heen. Het stadion is naar Abe vernoemd en voor het stadion staat een tastbare herinnering in de vorm van een gebronsde dribbel bij de hoofdingang. Tevens is er sinds een aantal jaren een succesvolle Abe kledinglijn. Abe Lenstra behoort tot één van de beste voetballers die Nederland ooit heeft voortgebracht.
Toen het betaalde voetbal in Heerenveen mogelijk zou verdwijnen in 1967, is Aktie ’67 opgericht. De stichting heeft er voor gezorgd dat de club nog bestaat en voorziet de club van financiële ondersteuning. Typerend voor de club Heerenveen is dat Aktie ’67 geheel uit vrijwilligers bestaat, wat een grote kracht is van de club Heerenveen.
Het positieve imago van de Heerenveen supporter heeft landelijke bekendheid gekregen tijdens de competitiewedstrijd tegen SVV, die massaal bezocht werd, en beide bekerfinales die werden gespeeld door Heerenveen. Tijdens een uitwedstrijd tegen SVV nam Heerenveen een legioen van 5000 supporters mee, dit was nog nooit bij een gewone competitiewedstrijd vertoond. Bij beide bekerfinales, waar respectievelijk 23000 en 27000 Heerenveen supporters aanwezig waren, zorgden de Heerenveen supporters ondanks een negatief resultaat van de wedstrijd voor een uitstekende sfeer in en buiten het stadion. Er is geen wanklank geweest. De beker heeft meer allure gekregen door deze invasies van supporters.

8.2 Inzichten verkregen vanuit de interviews

Met vele supporters van Heerenveen en overige Betaald Voetbal Organisaties heb ik gesproken over het imago van Heerenveen. Ik heb niet alleen persoonlijke gesprekken gevoerd maar ook van het Internet gebruik gemaakt. De meeste reacties waren uitsluitend positief. Uit de interviews komen steekwoorden naar voren die typerend zijn voor Heerenveen, onder andere.

Abe
Riemer
Foppe
Friesland
Pompeblêdenshirt
Trouwe aanhang
Braafste jongentje van de klas
Veel Scandinaviers
Nooit problemen met supporters
Bioscooppubliek
Gezellig
Friese Volkslied
Fatsoenlijke club
Veel vrijwilligers
Net imago
Tradities en folklore
Eén grote familie
Goede scouting

Over het algemeen is de Heerenveen supporter zeer te spreken over het eigen imago. Heerenveen heeft een prima imago, bijna nooit rottigheid en het voelt vaak als 1 grote familie, het is heel gemoedelijk en de meeste mensen zijn heel aardig. De fanatiekere aanhang vindt dat het allemaal soms te lief is, zoals wanneer er liedjes worden gedraaid uit de regio van de tegenstander. De echte voetbalbeleving mist volgens hen nog in Heerenveen.

Ook de supporters van overige Betaald Voetbal Organisaties zijn positief over Heerenveen. Velen hebben Heerenveen als favoriete tweede club. Zoals de Heerenveen supporters ook al aangeven vindt men het imago van Heerenveen sportief en sympathiek. De supporters van de volksclubs vindt het allemaal te braaf in Heerenveen, terwijl de supporters van de provincieclubs het imago als positief beschouwen en waardering hebben voor de prestaties van de club. De club zorgt voor een goede financiële huishouding en speelt aantrekkelijk voetbal.
Voor de meeste voetballiefhebbers in Nederland is Heerenveen een gezellige club met nuchtere mensen die de kop niet verliezen als het even tegenzit en waar je met het hele gezin naar toe kunt om aanvallend voetbal te zien.

Voor mij persoonlijk is de bekerfinale in 1993, Heerenveen - Ajax, belangrijk geweest. Na deze wedstrijd ben ik supporter geworden van de club. De feestvierende aanhang van Heerenveen na het verlies in de finale heeft een onwisbare indruk achter gelaten. De nuchtere houding van de club spreekt me enorm aan en de manier waarop men iedereen behandeld. Ondanks dat de club groter en groter wordt is persoonlijk contact met iedereen nog mogelijk in Heerenveen. Niet alleen het feestvieren van de supporters hebben indruk gemaakt maar ook dat iedereen met respect wordt behandeld. De eigen supporters, de uitsupporters maar ook spelers en oud-spelers. In Heerenveen zullen geen fluitconcerten plaatsvinden wanneer er een oud Heerenveenspeler met zijn nieuwe club op bezoek komt.

8.3 Slotwoord

Doelstelling

Het verkrijgen van inzicht in de betekenis van het imago van SC Heerenveen met betrekking tot de sportieve- en bedrijfsmatige prestaties.

Probleemstelling

Wat voor rol kan het imago spelen bij de prestaties op het veld van SC Heerenveen en bij de bedrijfsmatige resultaten van de club?

Het imago heeft met betrekking tot de sportieve prestaties van Heerenveen een positief effect. De club speelt in de subtop van Nederland en speelt attractief voetbal. Zonder financiële risico’s te lopen, maar door een goede scouting wordt er gezorgd dat er voldoende kwaliteit op het veld staat, voornamelijk talenten. De club is (nog) niet in staat om te strijden met Europese clubs om gearriveerde spelers te contracteren. De filosofie van de club is dan ook: “niet meer uitgeven dan dat je hebt”. Toch hebben er in het verleden al vele topspelers het pompeblêdentricot gedragen, onder andere Jon Dahl Tomasson en Ruud van Nistelrooy. Heerenveen staat er om bekend dat het de talenten beter kan maken, hierdoor kiezen veel spelers om bij Heerenveen te gaan voetballen. Deze spelers worden uiteindelijk met winst verkocht en stap voor stap kan de spelersselectie versterkt worden.

Niet alleen door de verkoop van spelers heeft Heerenveen een gezonde huishouding. Door de oprichting van de OSSH heeft Heerenveen vele sponsors aan zich kunnen binden. De gezelligheid en gastvrijheid die Heerenveen biedt, bindt veel mensen aan de club. Daarnaast zijn de geboden faciliteiten die geboden worden goed. De prijs / kwaliteit verhouding is laag. Heerenveen heeft het grootste aantal sponsors aan zich gebonden van de eredivisie. Naast de geboden faciliteiten is het imago van de supporters van groot belang voor het aantrekken van sponsors.
Heerenveen onderscheidt zich met Aktie ’67, een groep “vrijwillige professionals’ want geen enkele andere Betaald Voetbal Organisatie in Nederland kan rekenen op een zo omvangrijke ondersteuning in de commercie, zoals Aktie ’67 die verleent. De volle opbrengst van de activiteiten van Aktie ’67 vloeit netto in de clubkas. In 1967 betekende Aktie ’67 de redding van Heerenveen, nu en in de toekomst is deze stichting één van de belangrijkste kurken waar de club op drijft.

Juist regionale clubs kunnen het breed gedeelde gevoel dat het “echte” voetbal verdwijnt in de commerciële en internationale transformaties van de topclubs, ten eigen voordele uitbuiten. Niet voor niets is Heerenveen in de laatste 10 jaar ieders favoriete nummer 2 geworden. Heerenveen kapitaliseert consistent en continue op een authentiek en Fries imago; het stadion is naar de lokale held Abe Lenstra genoemd in plaats van naar een sponsor; trainer en voorzitter zijn geboren friezen of wonen al jaren in Friesland (Foppe, Gert Jan & Riemer, Koos); de Friese vlag siert het shirt, het Friese volkslied klinkt voor elke thuiswedstrijd en zelfs de buitenlandse spelers zijn naar Fries voorbeeld gekozen: stoere nuchtere Scandinaviers die naar men zegt goed in de Friese cultuur passen. Gezien de landelijke populariteit van Heerenveen resoneert een dergelijke oorspronkelijke uitstraling tot ver buiten de regio.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Bedankt Jelmert. Leuk om te lezen.
Martinus
Jeugdspeler
Berichten: 6
Lid geworden op: 28-01-2006 16:06

Bericht door Martinus »

Jelmert schreef:Voor school (Johan Cruijff University) doe ik een onderzoekje naar het imago van SC Heerenveen. Graag lees ik jullie mening over hoe jullie hier over denken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de volgende vragen.

-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??

alvast bedankt voor de antwoorden

mvg
Jelmer(t)
-Waarom zijn jullie Heerenveensupporter geworden??
Voor de duidelijkheid; ik ben in eerste instantie niet echt een Heerenveen fan maar gun deze club in ieder geval wel haar overwinningen (behalve tegen Groningen dan :-)). Weet dus niet of ik tot je doelgroep behoor, zoniet beschouw het dan maar als niet-geschreven.

Ik heb een aantal redenen;
1. De belangrijkste reden : Heerenveen is een club zonder kapsones. Ze hebben toch wel wat neergezet maar blijven met de beide voeten aan de grond.
2. Riemer v/d Velde.
3. De mensen die ik op de tribune meemaak worden niet spastisch of aggresief als ze horen dat je voor FC Groningen bent. Gewoon lekker normaal.
4. Vriendin, vrienden en schoonfamilie - allemaal Heerenveen fan. Daardoor krijg je toch een lichte binding als je altijd met elkaar over voetbal praat.

-Wat is volgens jullie het huidige imago van Heerenveen??
Een rustige club waar je met je kleinkinderen zonder problemen heen kan

-Zal het bestuur het imago anders ervaren dan de supporters??
Geen idee.

-Wat denk jij dat het imago van de club beinvloed??
1. Supporters gedrag. Heerenveen heeft zoals eerder beschreven een image van nuchtere en rustige familie club.
2. Organisatie. De club heeft ook het imago dat het een goed scoutingsapparaat heeft en weinig eigen talent voortbrengt (off topic: zal wel veranderen met dit beloftenteam).

-Hoe zullen de niet Heerenveensupporters tegen Heerenveen aankijken??
Een heel klein deel van de Groningen supporters zal Heerenveen inderdaad niet lusten (heeft overigens niets met een minderwaardigheidscomplex te maken zoals ik eerder las). Het overgrote deel van de Groningen supporters in mijn omgeving heeft respect voor Heerenveen, hoe het in de loop van de jaren is opgebouwd (organisatorisch, financieel en de sportieve presaties). Voorbeeld voor vele clubs in Nederland.
Velen zien Heerenveen echter ook als de club waar de zogenaamde voetbalsfeer ontbreekt.

-Zien jullie het imago graag veranderen, zo ja, hoe zou je willen dat dat imago is??
Is niet aan mij.

Hoop dat commentaar van een niet-Heerenveen supporter iets bijdraagt aan je onderzoek.

Succes met je onderzoek.
vlqrt
Superster
Berichten: 3020
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Bericht door vlqrt »

aardig dat je meedoet, maar ik heb het gevoel dat Jelmert zijn onderzoek al heeft afgerond :wink:
Het is maar een spelletje
Martinus
Jeugdspeler
Berichten: 6
Lid geworden op: 28-01-2006 16:06

Bericht door Martinus »

vlqrt schreef:aardig dat je meedoet, maar ik heb het gevoel dat Jelmert zijn onderzoek al heeft afgerond :wink:
Shit... Groningers zijn de snelsten niet :lol:
Plaats reactie