Opa, vertel eens.... [Verhalen uit de oude doos]

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Súrhusterfeanfans schreef: Klopt. Op 2 vandaag. Betreffende persoon heeft ook een stuk staan in het boek "Hooligans" van dhr Vos.
Daar ging dat stukje op 2Vandaag dan over. Interview werd gehouden in het Oosterpark.

Kan iemand mij ook wat vertellen over de Brusselse Kermis? Over die periode is opvallend weinig te vinden op het internet en in de boeken. Erg jammer vind ik dat want het moet één van de meest kleurrijke periodes in de geschiedenis van de voetbalclub zijn geweest.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
Paolo Soprani
Invaller
Berichten: 279
Lid geworden op: 27-09-2005 21:16

Bericht door Paolo Soprani »

Gekko schreef: Correctie: Jurna (typefoutje),
was geen typefoutje maar een geheugenfoutje.............

trouwens :Groen speelde weer wat later in de tijd en is (inderdaad) door een hardnekkige blessure uiteindelijk afgevallen, dat vond ik wel een betere verdediger dan jurna en had wel in de eredivisie mee kunnen doen volgens mij
Laatst gewijzigd door Paolo Soprani op 08-09-2006 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

[quote="Frisian Viking".

Kan iemand mij ook wat vertellen over de Brusselse Kermis? Over die periode is opvallend weinig te vinden op het internet en in de boeken. Erg jammer vind ik dat want het moet één van de meest kleurrijke periodes in de geschiedenis van de voetbalclub zijn geweest.[/quote]

Een prachtige periode waarin Henk van Brussel als trainer (Henk Schulten als manager)de aanval predikte. Gáán en het leverde succes op met nacompetitie, doelpuntrijke wedstrijden en meer publiek dan in vele jaren ervoor. Het was het begin van de wederopstanding van Heerenveen.
chrissie
Basisspeler
Berichten: 998
Lid geworden op: 17-09-2004 23:11
Locatie: sneek

Bericht door chrissie »

Frisian Viking schreef: Kan iemand mij ook wat vertellen over de Brusselse Kermis? Over die periode is opvallend weinig te vinden op het internet en in de boeken. Erg jammer vind ik dat want het moet één van de meest kleurrijke periodes in de geschiedenis van de voetbalclub zijn geweest.
Die periode heb ik ook meegemaakt. Heb nog cd thuis. :P (edit vinyl ha,ha, cd was er nog niet 8) )
sc Heerenveen had onder trainer Henk van Brussel (1980-1985) een succesvolle periode waarin het met spectaculair en opportunistisch voetbal de toeschouwers op de banken kreeg. Riemer van der Velde wilde afscheid nemen van het ‘God zegene de greep-voetbal’ en zag in Foppe de Haan de ideale persoon om Heerenveen te begeleiden in de cultuuromslag naar een technischer en meer verzorgde speelstijl.
Het spel was onder Henk misschien niet verzorgd en technisch, maar het publiek zag wel inzet en enthousiamsme wat oversloeg naar de fans. Was een prachtige tijd :D
Laatst gewijzigd door chrissie op 08-09-2006 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Het werd de volgens mij de Brusselse kermis genoemd omdat er gevoetbald werd op een manier welke het nederlands elftal afgelopen zaterdag tegen Luxemburg de tweede helft speelde :mrgreen:

Alle ballen van achteruit op de spitsen en maar zien wat eruit kwam, leuk om te zien en soms met succes.
Laatst gewijzigd door Squerrel op 08-09-2006 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Echt prachtig om die verhalen hier te lezen. Als 'jong broekje' heb ik die tijd niet meegemaakt maar als ik de verhalen zo lees zie ik van alles voorbij spoken. Oud stadion, krakkemikkige tribunes enz..
Prachtig!
SCH
Gebruikersavatar
vak-27
Invaller
Berichten: 284
Lid geworden op: 11-08-2006 13:00

Bericht door vak-27 »

Wat ik er nog van weet, dat het op een gegeven moment onder Henk van Brussel verboden werd om na de aftrap de bal terug te spelen op eigen helft, kortom aanvalluhhhhh
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Haarlem uit 3-0 (met broekje Gullit), supporters wilden onze bussen slopen, was ze 2 weken eerder tegen Heracles wel gelukt, nu niet dankzij politie te paard. Mooie overwinngen op VVV (begin van seizoen ik dacht 5-1), Telstar 6-0 in laatste wedstrijd waardoor we 2e werden voor Fortuna SC en de periodetitel van kampioen Haarlem overnamen. Heroïsche nacompetities met DS'79, Excelsior, Graafschap, Den Bosch. Rond die tijd kregen we ook pas de veldverlichting.
Spelers? o.a. Boy Nijgh als spits, eerst gehuurd later gekocht na een inzameling onder supporters (emmers rond het veld), Teun Kist
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Schitterend. Wat een kerel moet dat geweest zijn. Vol op de aanval. Liever 5-4 dan 2-0. En ook niet zonder succes. Heerenveen draaide toen een aantal jaar mee bovenin de eerste divisie. Weet iemand wat er later met hem gebeurd is?
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Boy Nijgh?

Die heeft nog jarenlang voor Veendam gespeeld.

Of Henk van Brussel?

Hij heeft in elk geval De Graafschap nog onder zijn hoede gehad en ook, als ik me niet vergis, nog een korte periode ( als invaller gedurende een seizoen? ) FC Groningen.
Waarschijnlijk kunnen Harris of Poenkt dat wel bevestigen ( of ontkennen ).
Laatst gewijzigd door oldtimer op 08-09-2006 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

oldtimer schreef:Boy Nijgh?

als ik me niet vergis, nog een korte periode ( als invaller gedurende een seizoen? ) FC Groningen.
Klopt.
Graaijax Hamsterdam!!
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Nu begrijpen we elkaar even niet, lijkt me.

Boy Nijgh kwam van FC Groningen. Van Brussel is daar nog even interim-coach geweest.
Dat laatste zou je even moeten bevestigen of ontkennen.
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

oldtimer schreef:Boy Nijgh kwam van FC Groningen. Van Brussel is daar nog even interim-coach geweest.
Dat laatste zou je even moeten bevestigen of ontkennen.
Van Brussel was even interim coach bij de FC. Zo beter?
Graaijax Hamsterdam!!
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Van Brussel was assistent en nam het over na ontslag van de hoofdcoach (Jacobs? Berger?) staat mij bij. Klikte daar niet zoals hier. Nijgh kwam oorspronkelijk van Goningen, had daar geen basisplaats en werd uitgeleend aan Heerenveen. Raakte daar na eenpaar jaar op het tweede plan en speelde nog bij Veendam.
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Hier staan ze allemaal :

http://www.fcgstats.nl/coach.php
Gekko schreef:Van Brussel was assistent en nam het over na ontslag van de hoofdcoach (Jacobs? Berger?) staat mij bij.
Rob Jacobs met zijn grote bek werd het Oosterpark uitgejaagd. En terecht, wat een eikel was dat. Een echte wereldverbeteraar, die vergeten was bij zich zelf te beginnen.

Je bent goed op de hoogte.... :lol:
Graaijax Hamsterdam!!
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Gekko schreef:Haarlem uit 3-0 (met broekje Gullit), supporters wilden onze bussen slopen, was ze 2 weken eerder tegen Heracles wel gelukt, nu niet dankzij politie te paard. Mooie overwinngen op VVV (begin van seizoen ik dacht 5-1), Telstar 6-0 in laatste wedstrijd waardoor we 2e werden voor Fortuna SC en de periodetitel van kampioen Haarlem overnamen. Heroïsche nacompetities met DS'79, Excelsior, Graafschap, Den Bosch. Rond die tijd kregen we ook pas de veldverlichting.
Spelers? o.a. Boy Nijgh als spits, eerst gehuurd later gekocht na een inzameling onder supporters (emmers rond het veld), Teun Kist
Uitslag tegen VVV was 6 - 1
Scheelt niet veel, natuurlijk.
De verlichting is toen in gebruik genomen met een wedtrijd tegen FC Twente: 2 - 3.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Nijgh gold ooit bij de FCG als grote belofte maar kon nooit echt doorbreken.
Ik kan me althans ooit een interview van Theo Verlangen of varkensman Renze de Vries herinneren waarin dat gemeld werd.
Zoals wel vaker in die tijd (het is nu andersom :D ) waren we destijds erg blij met de spelers die het bij de FCG niet redden of gingen afbouwen. (o.a. Jan de Jonge, Eddy Bakker, Peter Eimers, Wim van der Heide).

Nijgh switchte later volgens mij vanwege "maatschappelijke redenen" naar Veendam, niet omdat hij op de bank belande.

Henk van Brussel predikte het opportunisme en had daar met technische beperkte spelersgroep van destijds aanvankelijk veel succes mee. Uiteindelijk bleef hij net te lang bij H'veen, in de laatste jaren was het effect wel uitgewerkt.
Foppe volgde hem op en dat werd in eerste instantie geen success.
H'veen had niet de spelers die het verzorgde voetbal dat Foppe voorstond konden uitvoeren. Ik kan me de spandoeken "Foppe Rot op" op de oosttribune uit die tijd nog herinneren.


Toevallig net teruggevonden



Afbeelding
Gebruikersavatar
Mika- Bo
Nieuw talent
Berichten: 122
Lid geworden op: 11-07-2006 20:52
Locatie: Eerbeek

Bericht door Mika- Bo »

Superfries88' schreef:
Van Soccerquest.com het volgende knipsel:
http://img352.imageshack.us/my.php?image=fcgschiz7.jpg
naar aanleiding van die foto mijn verhaal:
(ook al geplaatst in het topicwaar de foto stond ik weet het maar vond het hier ook wel passen vandaar)


ik heb zo een shirt thuis aan de muur hangen.

samen met het t shirt wat maarten de jong na de gewonnen promotie wedstrijd tegen emmen gedragen heeft onder zijn shirt

echt heerlijke tijden waren dat.

oude stadion wedstrijd kijken kantine in onder de hoofdtribune later zo een keet. daarna de stad in, naar bar oase.
en voor die tijd ook.
wie herkent dit?????

er waren een aantal personen die ik graag nog eens wil spreken over deze tijd. ik voetbalde bij de VV heerenveen zoals de rest toen.
weet wel een aantal namen maar zet deze niet zo op het forum voel jij je aangesproek reageer dan. ( wil niemand in verlegenheid brengen)
_________________
ook in apeldoorn woont een groot fean fan!!!!!!!!
ook in Eerbeek woont een groot fean fan!!!!!!!!
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Wie was erbij in Venlo in de uitwedstrijd bij VVV? Nacompetitie [ergens in `81/ '82]
Eddy Bosman scoorde het winnende doelpunt [2-1] na een achterstand van 1-0.
Dit scenario was voorspeld door een waarzegger en kwam uit.

Heerenveen miste echter op een haar na promotie doordat de concurrent ook won.
Wie weet zich deze bizarre wedstrijd nog te herinneren?? Ik was erbij, en zo ook een seizoen [of 2] later.

We gingen toen met een bus of vier/vijf naar Venlo want daar moest het weer gebeuren! [vol en luidruchtig uitvak!] Scheidsrechter van Swieten floot deze wedstrijd toen echter kapot. Na afloop wilden Heerenveen supporters de catacomben bestormen om van Swieten op te wachten. Wie herinnert zich dit nog?
Miereneukert!
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

[quote="paparazzi"]Wie was erbij in Venlo in de uitwedstrijd bij VVV? Nacompetitie [ergens in `81/ '82]
Eddy Bosman scoorde het winnende doelpunt [2-1] na een achterstand van 1-0.
Dit scenario was voorspeld door een waarzegger en kwam uit.

Heerenveen miste echter op een haar na promotie doordat de concurrent ook won.
Wie weet zich deze bizarre wedstrijd nog te herinneren?? Ik was erbij, en zo ook een seizoen [of 2] later.

De concurrent won niet, maar speelde gelijk ( Excelsior ) via een omstreden strafschop tegen Rini Plasmans vlak voor tijd.
Dat betekende 1 - 1 en het einde van de Heerenveense illusies.
Eddy Bosman scoorde trouwens ook het eerste Heerenveen - doelpunt na een doorgekopte bal van Koko Hoekstra.
De toenmalige ( aanwezige ) Bondscoach Kees Rijvers was destijds lyrisch over deze wedstrijd, die werkelijk alles had.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Wedstrijd tegen VVV was redelijk traumatisch voor de spelers.
Op het moment dat Eddy Bosman scoorde dachten alle spelers dat de promotie een feit was, terwijl net daarvoor Excelsior de onterecht gegeven penalty benut had.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Maar weet iemand nu nog wie die waarzegger was destijds?? Want die had wel gelijk gekregen, het gehele scenario klopte! Voor de rust achter en met 2-1 winnen, alleen NET niet promotie... man wat een maffe wedstrijd was dat zeg!!

Een catastrofe voor Eddy Bosman in die tijd [en wellicht nog steeds]"...het was een van zijn laatste kansen eindelijk eens te promoveren.
Miereneukert!
Gebruikersavatar
Paolo Soprani
Invaller
Berichten: 279
Lid geworden op: 27-09-2005 21:16

Bericht door Paolo Soprani »

ik was er niet bij maar zat voor de radio

Theo Koomen deed verslag en had volgens mij ook tranen in zijn ogen toen hij Bosman zo blij zag die niet op de hoogte was van dat andere doelpunt, Koomen was dat natuurlijk wel en omschreef op een prachtige manier zijn medeleven met Heerenveen

weer niet gelukt via de nacompetitie te promoveren
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Paolo Soprani schreef:weer niet gelukt via de nacompetitie te promoveren
Volgens mij was het pas de 2e keer dat H'veen meedeed aan de nacompetitie en voor het eerst dat het daarin serieus een rol speelde.
Gebruikersavatar
Paolo Soprani
Invaller
Berichten: 279
Lid geworden op: 27-09-2005 21:16

Bericht door Paolo Soprani »

ja okee, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat er weer een seizoen voorbij was zonder promotie en dit was een grote mogelijkheid
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

mitrita schreef: Volgens mij was het pas de 2e keer dat H'veen meedeed aan de nacompetitie en voor het eerst dat het daarin serieus een rol speelde.
Niet helemaal juist.
Ook het seizoen ervoor deed Heerenveen tot de laatste speeldag mee, maar miste de boot ondanks een 5 - 1 overwinning op Dordrecht ( toen DS'79 ).
Roukie67
Bankzitter
Berichten: 161
Lid geworden op: 03-12-2002 14:45
Locatie: Akkrum

Bericht door Roukie67 »

Ik weet nog wel dat er in die tijd het verhaal ging dat er een man was die de uitslagen altijd goed voorspelde. Je kon wel met hem wedden, maar pas vlak voor de wedstrijd. Vlak voor de aftrap wist hij ineens wat de uitslag zou worden. Hij scheen het altijd goed te hebben.
Maar of dit dezelfde was als die waarzegger durf ik niet te zeggen.
GSVK, the Blue Devils!!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

oldtimer schreef: Ook het seizoen ervoor deed Heerenveen tot de laatste speeldag mee, maar miste de boot ondanks een 5 - 1 overwinning op Dordrecht ( toen DS'79 ).
De waarheid ligt in het midden.

Afbeelding

© Uitgeverij Banda/Albert van Keimpema
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Waarom?
In beide seizoenen deed Heerenveen tot de laatste speeldag mee, maar had het toen niet meer in eigen hand. Niet thuis tegen DS'79 en ook niet in Venlo een jaar later.
Dus: waarom in het midden?
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Tsja, als je op de laatste speeldag met minimaal 5 doelpunten verschil moeten winnen, terwijl de concurrenten elkaar door een gelijkspel moeten uitschakelen........
Veel hoop was er voorafgaand aan die wedstrijd dan ook niet meer.

Aan de andere kant, het lijkt wel wat op het onwaarschijnlijke scenario van 1990 voor Go Ahead-NAC. Misschien wel het grootste mirakel in geschiedenis van de club.

De waarheid schuift vanuit het midden meer naar jouw kant :huh:
Plaats reactie