Opa, vertel eens.... [Verhalen uit de oude doos]

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
West Indische Buurt
Jeugdspeler
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-06-2005 11:04
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door West Indische Buurt »

Dolstra was een rechtshalf die 'van 16 tot 16' speelde. Hij liep (volgens eigen zeggen) de hele wedstrijd lang.[/quote]
Leven en laten leven...
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Gekko schreef: Een paar jaar later hadden we de eerste rellen te pakken: Groningen supporters die het hekwerk achter de zuidelijke goal vernielden, een klein branieschoppertje met helm op die op de middenstip verscheen (in de pauze meen ik). Poenkt zal het zich vast herinneren.
Ik kan me wel wat schermutselingen herrinneren achter het doel in ons vak, ergens eind 70 begin 80-er jaren. Om het rellen te noemen gaat me te ver.

Als ik me niet vergis is dat kleine branieschoppertje nu raadslid in Groningen...Geert Spieker.
Graaijax Hamsterdam!!
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Poenkt schreef: Ik kan me wel wat schermutselingen herrinneren achter het doel in ons vak, ergens eind 70 begin 80-er jaren. Om het rellen te noemen gaat me te ver.

Als ik me niet vergis is dat kleine branieschoppertje nu raadslid in Groningen...Geert Spieker.
Dan heb ik het groen witte sjaaltje van Geert spieker! [:mrgreen:
Miereneukert!
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

paparazzi schreef: Dan heb ik het groen witte sjaaltje van Geert spieker! [:mrgreen:
Zo....zat ie in je taxi of heb je met hem staan rellen op de middenstip. :lol:
Graaijax Hamsterdam!!
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Geert Spieker. Het klinkt wel Fries ;) .
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

On-topic maar weer heren!
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Nog even over dat stukje van Spieker. In het boek Hooligans praat ie zelf ook over dat gebeuren op de middenstip. Geloof dat het in 1977 was.

Ontopic: Mooi om te zien hoe enkele forumleden nog de 'goeie ouwe tijd' hebben meegemaakt.
SCH
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Mijn Dollie moment is van een paar jaar later, moet 80-81 zijn geweest. Dat seizoen werd H'veen 2e op respectabele afstand van kampioen Haarlem, toen met de nog erg jonge Gullit (met kroeshaar).

Heerenveen stond voor de laatste wedstrijd op een gedeelde 2e plaats, samen met Volendam. H'veen had het betere doelsaldo. Handhaving van die 2e plaats was voorwaarde om voor het eerst deel te kunnen nemen aan de nacompetitie, want een periodekampioenschap was niet gehaald. Tegenstander in die laatste (thuis)wedstrijd was Telstar.
Het werd een grote happening, H'veen won met liefst 6-0, onder andere na een magnifieke solo van Dollie (hij scoorde bijna nooit).

Het beeld van Dollie hangend in de hekken... :heart:

Afbeelding
West Indische Buurt schreef:Dolstra was een rechtshalf die 'van 16 tot 16' speelde. Hij liep (volgens eigen zeggen) de hele wedstrijd lang.
Dat laatste kan ik uit eigen waarneming bevestigen.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Dollie was het zelf niet helemaal eens met dat stukje van Albert van Keimpema.

Die grijns heeft hij nog steeds trouwens! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Moet een schitterende speler zijn geweest. Zoals eerder al gezegd in dit topic moeten Verbeek en De Jong het van hem af hebben gekeken. Dit zijn spelers waar het publiek voor door het vuur goed.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Heerenveen stond voor de laatste wedstrijd op een gedeelde 2e plaats, samen met Volendam. H'veen had het betere doelsaldo. Handhaving van die 2e plaats was voorwaarde om voor het eerst deel te kunnen nemen aan de nacompetitie, want een periodekampioenschap was niet gehaald. Tegenstander in die laatste (thuis)wedstrijd was Telstar.
Het werd een grote happening, H'veen won met liefst 6-0, onder andere na een magnifieke solo van Dollie (hij scoorde bijna nooit).


Nee, hij scoorde inderdaad zelden.
Toch meen ik me ook te herinneren dat hij een keer de winnende goal maakte in een wedstrijd tegen Cambuur ( 1 - 0 ). Met een keihard afstandsschot. Wedstrijden tegen Cambuur waren destijds meer De wedstrijd van het jaar dan ze nu nog zouden zijn.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Mijn favoriet was berend Negerman van dat elftal, in mijn beleving nog steeds een zeer technisch begaafd mannetje.
Er moet in dat stuk grond nog kilo`s pruimtabak liggen, want roel plet deed idd niet anders dan spugen daar, jaar in jaar uit. [welicht goeie kustmest geworden]. :mrgreen:

De eerste relletjes waren overigens al wat eerder hoor, in '74/'75, onder het oude scorebord.
Daar waar cambuurfans altijd 'hun plaatsje' probeerden te veroveren. Men kon toen maar hun gang gaan en menigen zijn dan ook weleens in die vijver gekukeld achter de zuid staantribune. Op dat grasveldje daarachter zijn menige klappen uitgedeeld heen en weer!

@ poenkt; die gozer met die helm op wilde mijn Heerenveen sjaaltje pikken (was toen ook een rage in die tijd) , maar is hem niet gelukt. Ik greep me aan hem vast toen hij weg wilde rennen, en kreeg zo dat fcg sjaaltje van hem in handen...volgens mij was die gast toen of ontzettend stoned of al behoorlijk aangeschoten. Het is dat er toen nog geen xtc bestond, anders zou je zeggen dat ie daar al een strip van op had, wat een mafkees was dat zeg!

Hij ging voor de wedstrijd (meende ik, of in de rust dat weet ik niet meer precies) op de middenstip zitten met een groen witte helm op, en legde een Groningervlag daar neer. Vervolgens ging hij als een moslim op zijn knieen een biddende beweging daarop maken .
Hij was voor ons op de west staantribune over het hek geklommen.

Wat ik nu nog mis van die tijd was de man die met een grote pan de tribune opkwam en dan altijd riep; warme worst!". De geur van die worst, in combinatie met het gras dat wat nat was, gaf een byzondere dimensie aan het voetbal in die tijd aan de J.H. Kruisstraat. Ik kan het nog steeds ruiken....mooie tijden waren dat, waar zijn ze gebleven!
Miereneukert!
Fean Fan Drachten
Selectiespeler
Berichten: 554
Lid geworden op: 08-12-2002 00:56

Bericht door Fean Fan Drachten »

Volgens mij zit Piet Boskma op de onderste rij, dat is nu een collega van me in Leeuwarden.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Hulde voor deze verhalen uit de oude doos! Top! 8)

Ik hoop dat meer mensen dit lezen en herinneringen omhoog voelen borrelen. Voor velen hier op het forum is deze periode een blinde vlek, gewoon omdat ze te jong zijn om het meegemaakt te hebben. Maar dit compenseert aardig.
Gebruikersavatar
vak-27
Invaller
Berichten: 284
Lid geworden op: 11-08-2006 13:00

Bericht door vak-27 »

Er borrelt van alles omhoog Nielshh. weet me nog te herinneren dat je vroeger (akelig woord als je ouder wordt :? ) aan de westzijde van het stadion langs de kleedkamers en/of bestuurskamer kon lopen, daar naast lag een vies oud blubber slootje, wat enorm stonk. In die tijd mocht je nog als klein jongetje voor de reclame borden zitten op het gras.
Wat ik echt nooit meer zal vergeten was de oud Heerenveen speler Thomas Haan, een beetje "rare" voetballer, soms was ie er en soms ook niet. Maar wat hem voor mij onvergetelijk maakte was dat hij een keer alleen op de keeper afging, de man omspeelde en vervolgens alleen op het doel afging, ik meen van iets buiten de 16 meter. Hij keek om zich heen, stak zijn armen juichend in de lucht en schoot de bal vervolgens.............naast het doel. Onvergetelijk moment was dat.
Deze topic heeft voor mij een hoog "o ja" gehalte, je leest iets van andere leden en dan komen de herinneringen weer boven. Mooie tijd.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Wat ook mooi was is dat je daar de echte ziekenhuisbal had. Een afzwaaier over de zuidelijke achterlijn richting ziekenhuis. Ik heb lang gedacht dat dat begrip alleen in Heerenveen werd gebruikt vanwege de nabijheid van het ziekenhuis.

Nog even over FC Amsterdam: 2-4 overwinning, patatje eten op het Stadionplein (waar Michels als kleine jongen vlakbij woonde)kussentjes te huur voor op de zittribune, twee bussen met supporters mee (dat was heel wat toen),feest in de kantine, Teun Kist op de tafels.
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Frisian Viking schreef:Geert Spieker. Het klinkt wel Fries ;) .
Hoe dacht je dat spijker in het gronings wordt uitgesproken...gewoon op zijn drents... :lol:
paparazzi schreef: @ poenkt; die gozer met die helm op wilde mijn Heerenveen sjaaltje pikken (was toen ook een rage in die tijd) , maar is hem niet gelukt. Ik greep me aan hem vast toen hij weg wilde rennen, en kreeg zo dat fcg sjaaltje van hem in handen...volgens mij was die gast toen of ontzettend stoned of al behoorlijk aangeschoten. Het is dat er toen nog geen xtc bestond, anders zou je zeggen dat ie daar al een strip van op had, wat een mafkees was dat zeg!

Hij ging voor de wedstrijd (meende ik, of in de rust dat weet ik niet meer precies) op de middenstip zitten met een groen witte helm op, en legde een Groningervlag daar neer. Vervolgens ging hij als een moslim op zijn knieen een biddende beweging daarop maken .
Hij was voor ons op de west staantribune over het hek geklommen.
Dat van dat bidden op de middenstip kan ik wel wel (vaag)herrineren... :lol: Wees blij dat je hem toen trof...hij zal rond 15,16 jaar geweest zijn. Een paar jaar later was ie onbeheersbaar/onberekenbaar en oncontroleerbaar.
Graaijax Hamsterdam!!
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Nog even over FC Amsterdam: 2-4 overwinning, patatje eten op het Stadionplein (waar Michels als kleine jongen vlakbij woonde)kussentjes te huur voor op de zittribune, twee bussen met supporters mee (dat was heel wat toen),feest in de kantine, Teun Kist op de tafels.[/quote]

Toch waren er heel veel supporters op die noodtribune langs dat bijveld van het Olympisch Stadion. Ik ben er destijds met de trein heen geweest.
2 goals van Eddy Bosman en 2 van Boy Nijgh.
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Dat van dat bidden op de middenstip kan ik wel wel (vaag)herrineren... :lol: Wees blij dat je hem toen trof...hij zal rond 15,16 jaar geweest zijn. Een paar jaar later was ie onbeheersbaar/onberekenbaar en oncontroleerbaar.
En tegenwoordig?
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

oldtimer schreef: En tegenwoordig?
Oordeel zelf... :)
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Is die Spieker laatst niet nog een keer op TV geweest? In een documentaire over voetbal vandalisme ofzo.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

nog meer uit de oude doos: "Oooooh, wat een schade, wat moet ik nou doen ?""

Wie ?
Ago
Selectiespeler
Berichten: 746
Lid geworden op: 12-08-2005 23:07

Bericht door Ago »

Toen had ik verdorie ook al een seizoenkaart, de tijd gaat snel.

Gezellig dat het was in het oude stadion, met z'n allen staan onder de oude hoofdtribune.
Na de wedstrijd altijd even een biertje of twee of meer drinken in de kantine onder de hoofdtribune.
De spelers waren er ook altijd bij en het was dan meestal feest tot in de late uurtjes.
Vaak dronken op de fiets naar huis.

Berend "Beerke" Negerman was mijn favoriet.
Menig balletje met hem getrapt in die tijd.
Geweldige voetballer, helaas door familieomstandigheden te snel met betaald voetbal
gestopt.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Ago schreef: Berend "Beerke" Negerman was mijn favoriet.
Menig balletje met hem getrapt in die tijd.
Geweldige voetballer, helaas door familieomstandigheden te snel met betaald voetbal
gestopt.
Dat verhaal ken ik niet. Vertel eens
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Is die Spieker laatst niet nog een keer op TV geweest? In een documentaire over voetbal vandalisme ofzo.
Klopt. Op 2 vandaag. Betreffende persoon heeft ook een stuk staan in het boek "Hooligans" van dhr Vos.
SCH
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Aangezien dit topic inmiddels niet meer alleen uit verhalen uit 1976 gaat, maar hopelijk een mooie verzameling van verhale uit de oude doos wordt, heb ik de topictitel even aangepast. :mrgreen:
alfa
Nieuw talent
Berichten: 83
Lid geworden op: 13-12-2002 16:42
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door alfa »

Over staan onder de west tribune gesproken: Kan iemand zich nog die oude man herinneren die de hele wedstrijd stond te roepen: Naar Voren! Hij was toen al flink op leeftijd, ben benieuwd of de man nog leeft.
Heb eerst heel lang op Noord gestaan. We kwamen door stiekum binnen via de atletiek velden van de Oude RSG. Later heb ik lang op onder de hoofdtribune op west gestaan, waar de bedoelde meneer dus ook stond. Geweldige tijd daar!
9-5-2004! FOPPE FOREVER
Gebruikersavatar
Paolo Soprani
Invaller
Berichten: 279
Lid geworden op: 27-09-2005 21:16

Bericht door Paolo Soprani »

ik kan me wel een klein mannetje herinneren die de hele wedstrijd onverstaanbare kreten losliet (hé, of èè) , gevolgd door een binnensmonds beetje herkenbare spelersnaam

wij stonden vaak bij hem in de buurt, achter de dugout van de tegenstander

was verder niet een abnormaal persoon of zo maar hij leefde zich helemaal in de wedstrijd in en uitte zich op die manier

was meer in de tijd van bosman, smit, gotink, schulting, braber, jorna etc.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Paolo Soprani schreef: jorna etc.
Correctie: Jurna (typefoutje), de rossige geblokte voorstopper passend in het rijtje Groen, Ten Voorde, Klompe: jongens van de gestampte pot maar allemaal te kort actief op het hoogste niveau (1e elftal) vanwege het fysiek.
chrissie
Basisspeler
Berichten: 998
Lid geworden op: 17-09-2004 23:11
Locatie: sneek

Bericht door chrissie »

Gekko schreef:Ook bijzonder was de bekerwedsrtijd tegen Feyenoord: 1-1, verlies na penalties in het halfduister. Moet een paar jaar eerder geweest zijn ('73/'74?). Volgens mij op een autoloze zondag.
Mijn vriend herinnert zich dit idd nog goed, was autoloze zondag, ze gingen met de bus naar het stadion! SCH speelde met de 2 Kisten, 1 met de C. en de ander met de K. 8)
Plaats reactie