Opa, vertel eens.... [Verhalen uit de oude doos]

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Frisian Viking schreef:Geeft niet paparazzi. Nostalgie is mooi ;) . Heerenveen is eigenlijk een hele saaie en lelijke stad. Inderdaad weinig oude gebouwen, die zijn allemaal tegen de vlakte gegooid. Ik liep gisteren langs de oude techniekschool (volgens mij zat dat daar vroeger) op de Burgemeeste Falkenaweg. Prachtig gebouw. Staat er een bord in de tuin, hun gaan ook verbouwen. Ben benieuwd wat daar van terecht komt.
De oude Technische school idd. Gaan ze die ook al verbouwen? Hoe dom kun je zijn. In mijn jeugdjaren in Heerenveen waren er zoals ik al eerder aangaf nog o.a. de watertoren , het oude postkantoor en meer van die oude gebouwen. Men moest toen zo nodig naar een moderner centrum (winkel) kern. Nu, we weten allemaal wat het resultaat is geworden. Toen de zaterdagmarkt vroeger nog 'gewoon' in de sieversstraat werd gehouden en alle klassieke gebouwen nog overeind stonden, was Heerenveen een mooie en gezellige winkelstad(plaats).

Het enige wat mij nu nog enigzins doet denken aan die tijd is de oude koemarkt en de vleesmarkt. Daar is in principe weinig verandert. Met de vele cafe-tjes ed is daar nog wel leven in de brouwerij te bespeuren. In en om de Dracht is een kwelling om doorheen te slenteren. Koud, kil, saai , ongezellig en weinig beleving. Gezellige marken oid organiseren is in Heerenveen trouwens altijd al een probleem geweest. Reden? Geen geld! Alles wat de burger inbrengt daarzo gaat linea recta naar Thialf of tegenwoordig naar Sportstad. Als ik dan zie wat voor wegdek er ligt langs de President Kennedylaan, dan doet me dat denken aan de allerslechtste wegen die we kennen hier net over de grens in Walllonie. Dat zegt denk ik wel genoeg!
Miereneukert!
Sneeuwbal
Selectiespeler
Berichten: 500
Lid geworden op: 02-01-2005 23:21

Bericht door Sneeuwbal »

De Bellefleur was maar een ballentent. Het bier in de Gildehof, bij Pietje Bier, smaakte beter met de muziek van Peter van Campenhout.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

paparazzi schreef:Als ik dan zie wat voor wegdek er ligt langs de President Kennedylaan, dan doet me dat denken aan de allerslechtste wegen die we kennen hier net over de grens in Walllonie. Dat zegt denk ik wel genoeg!
De President Kennedylaan is zó verschrikkelijk slecht dat je daar niet eens de maximum toegestane snelheid kunt rijden. Als je dat wel probeert rammelen de vullingen uit je kiezen. Blij dat ik niet in Heerenveen woon. :mrgreen:
post
Nieuw talent
Berichten: 84
Lid geworden op: 21-08-2007 09:02

Bericht door post »

Sneeuwbal schreef:De Bellefleur was maar een ballentent.
Inderdaad, wij mochten na een thuiswedstrijd niet eens naar binnen omdat we een heerenveen-sjaal omhadden ... Natuurlijk weigerden wij die achter te laten en we mochten dus niet naar binnen !
sonnema
Selectiespeler
Berichten: 740
Lid geworden op: 04-06-2003 10:19

Bericht door sonnema »

Zucht, als ik die verhalen weer lees, mooie herineringen.
En dan ben ik zelf nog maar 35...
Wat ook te denken van de prachtige schouwburg (nu gemeentehuis), met matinee in de Blauwe zaal.
Heb ik van de MEAO/MMO ook menig schoolfeest gehad, en wat te denken van het jaarlijkse sinterklaas sprookje.
Cafe Vaartjes werd later een antiekzaak, overigens.
Het is allemaal een beetje offtopic mischien, maar voor (oud)heerenveners leuk en herkenbaar.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Mooie woordspeling Skoppery ! :mrgreen:
Miereneukert!
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Sneeuwbal schreef:De Bellefleur was maar een ballentent. Het bier in de Gildehof, bij Pietje Bier, smaakte beter met de muziek van Peter van Campenhout.
Kwestie van smaak qua muziek, maar zeker ook van vrouwen! :mrgreen:
Miereneukert!
Gebruikersavatar
Ruud Huntbäck
Basisspeler
Berichten: 805
Lid geworden op: 18-01-2006 13:51
Locatie: Heerenveen

Bericht door Ruud Huntbäck »

Afbeelding
Brildragende voetballers
In het kader van het nieuwste project van Het Nieuwste Schavot in de Volkskrant, de HNS-serie over brildragende voetballers, kwam ik na uren bladeren in 1-0's van begin jaren '70 drie prachtige exemplaren tegen.
De eerste is Wil van Beveren, de zoon van atleet Wil van Beveren, die tijdens de Olympische Spelen in Berlijn in 1936 6e werd op de 200m, en de broer van Jan van Beveren, een filatelist te Dallas, Texas, en algemeen beschouwd als één van de beste keepers van de twintigste eeuw.
Wil van Beveren speelde betaald voetbal bij Sparta, SVV en Heerenveen.
De tweede is de oud-doelman van NAC, Peter van de Merwe. In een interview in 1-0 van 14 november 1970 vertelde van de Merwe dat hij drie keer contactlensen heeft ingehad maar evenveel keren verschoven ze. "De dokter zei me, dat mijn pupillen niet rond waren. Als ik met mijn ogen knipperde, kwamen de lensen in beweging. Daarom speel ik nog steeds met een nylonbril op. Het montuur is buigzaam en met een band aan mijn achterhoofd bevestigd. De bril heeft één probleem. Als het regent ben ik zwaar gehandicapt, want het is nu eenmaal onmogelijk om op alle momenten de glazen schoon te maken. Met een zonneklep vang ik het meeste water op. Maar al met al ben ik met het nylonmontuur, dat waarschijnlijk niet meer dan 25 gulden heeft gekost, best tevreden."
De derde is natuurlijk Joop van Daele, de Feijenoord-speler waarvan het ziekenfondsbrilletje tijdens de wereldbekerfinale tegen Estudiantes door een paar teleurgestelde Argentijnse heethoofden van het hoofd werd afgerukt en op de grond werd platgetrapt. Dit nadat Van Daele voor de beslissende 1-0 had gezorgd.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Dat shirt zou eens als retroartikel in de feanshop te koop moeten zijn :!:

In deze dagen voor de noordelijke derby, nog maar eens een oude koe uit de sloot gehaald

Afbeelding
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Leuk, mijn eerste wedstrijd die ik bijwoonde...! Ik snapte destijds helemaal niet waarom iedereen zo baalde na deze overwinning.. :lol:
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

andere tijden (1985)

Afbeelding
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Zag net een leuk item op Fr-fans.nl over alle trainers die Feyenoord heeft gehad. Zou dit ook niet iets zijn zijn voor Heerenveen? Toen Henk van Brussel overleed wisten heleboel mensen niet wie dat nu precies was. Misschien ook leuk eens te weten wie er trainer was van heerenveen in de tijd van Abe!
Gebruikersavatar
Jazzy F.
Invaller
Berichten: 299
Lid geworden op: 30-01-2005 17:05

Bericht door Jazzy F. »

Uit een stukje over de KNVB-beker in het AD, staat wel een grappig stukje over Heerenveen.
Het probleem is: er is nog nooit een cuptraditie geweest in Nederland. Al kort na de invoering van het betaalde voetbal in 1956 ging het mis en het zou nooit meer goed komen. Dat jaar lootte Oldenzaal een uitwedstrijd tegen Heerenveen in de tweede ronde, toevallig een week voordat beide clubs elkaar in de competitie zouden treffen. De twee clubs spraken af één wedstrijd te spelen, waarvan de uitslag ook in het bekertoernooi zou gelden.

Zo werden de reiskosten gedrukt. De voetbalbond vond het prima.
Muck
Basisspeler
Berichten: 981
Lid geworden op: 09-07-2007 21:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door Muck »

Ik ben sinds de begin jaren 80 vaste bezoeker en 1 voorval zal me altijd bijblijven:

Zal ergens midden jaren 80 zijn, Heerenveen speelde een oefenwedstrijd en had een gastspeler: een engelsman. Type Verbeek in het kwadraat, geen idee wat zijn naam was, zelfs niet meer wie de tegenstander was. Volgens mij speelde hij als linksback of linkermiddenvelder. Onze engelse vriend eist een ingooi (voor de hoofdtribune) op, gebaart dat iedereen voor de goal moet staan (een aantal Heerenveenspelers verwachtten een korte ingooi). De engelsman gebaart nog een keer en de Heerenveen-spelers kijken elkaar vreemd aan: "Huh? We staan al bijna bij de eerste paal....". Een toeschouwer vlak bij mompelt tegen andere supporters: "Volgens mij wil ie dat ze op de oosttribune gaan zitten...." De engelse proefspeler neemt een stap, gooit in en de bal belandt bij de tweede paal. alles en iedereen stil. Helaas niet aangetrokken, hij was te duur.

Nog een nostalgisch moment (sorry! :oops: );
Midden jaren tachtig: Heerenveen - FC Den Haag, we stonden met een groepje vroege pubers 'op zuid'. Altijd interactie met de tegenpartij (o.a. met Rein van Duinhoven, na de 8-2 tegen Helmond Sport, na iedere goal riepen we: 'de volgende heb je klemvast!'. Na afloop bedankte hij ons voor de steun....) Den Haag: Heerenveen kwam 2-0 voor, Den Haag werd sterker en bij corners noemden we Heini Otto op een gegeven moment 'Heini Wehkamp', en wat speelde hij slecht. Nadat wij zijn verbasterde naam scandeerden, prompt scoort ie 2x en wordt het 2-2. Na afloop komt ie naar ons toe en bedankte ons met de woorden: "Bedankt jongens, dat ik net even nodig!" Sindsdien zijn we opgehouden met de interactie. :wink:
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Jazzy F. schreef:Uit een stukje over de KNVB-beker in het AD, staat wel een grappig stukje over Heerenveen.
Voor geintereseerden: Heerenveen verloor met 1 - 2 ( na verlenging ).
In de eerste ronde werd nog wel gewonnen bij Friesland in Leeuwarden ( 0 - 1 ).
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

De tussenstanden bij andere wedstrijden worden tegenwoordig gepresensteerd met een scheepstoeter.

Ik moest zaterdag even een het oude ALS denken:

Lippe lap - Unibind 0-1
AA Drink - kroon worst 2-1

Doen moest je het programma boekje er bij pakken om te kijken welke ploegen het waren.
Spijt heb je morgen maar!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Uit een heel oude doos komt het niet en het is niet opa vertelt, maar aangezien de topictitel geen tijdslimiet aangeeft, post ik het hier. Naar aanleiding van ludieke spreekkoren elders op de velden moest ik denken aan onze 0-1 overwinning in de Arena, in het seizoen 06/07. Onder ME-begeleiding, met twee paarden voor ons, liepen we na de wedstrijd als een uitgelaten groep richting het parkeerterrein, via de Arena Boulevard.

Ik liep vooraan in de stoet en voelde me wat ongemakkelijk pal achter een onrustig, stinkend ME-paard met daar bovenop een gezette ME'er. Telkens als de groep wat zong, stuiterde het paard alle kanten op. Het dier leek vergeefse pogingen te doen om zijn berijder van zich af te schudden. Plotseling klonk het van midden uit de groep, in een paar seconden van zachtjes tot luidkeels en massaal: 'Hij hééft een hobbelpaard! Hij heeft een hobbelpaard!'

De ME'er er naast proestte het uit van het lachen en viel bijna van zijn paard, wijzend richting z'n collega die er ook de humor wel van inzag en zijn paard met moeite in bedwang kon houden.
Gebruikersavatar
Pietje Paaltjens
Selectiespeler
Berichten: 555
Lid geworden op: 25-02-2009 16:20

Bericht door Pietje Paaltjens »

Ebiede schreef:De tussenstanden bij andere wedstrijden worden tegenwoordig gepresensteerd met een scheepstoeter.

Ik moest zaterdag even een het oude ALS denken:

Lippe lap - Unibind 0-1
AA Drink - kroon worst 2-1

Doen moest je het programma boekje er bij pakken om te kijken welke ploegen het waren.
Vergeet vooral Bokma - De Beijer (stand 1-0) niet. :D
.
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Muck schreef:
Zal ergens midden jaren 80 zijn, Heerenveen speelde een oefenwedstrijd en had een gastspeler: een engelsman. Type Verbeek in het kwadraat, geen idee wat zijn naam was, zelfs niet meer wie de tegenstander was. Volgens mij speelde hij als linksback of linkermiddenvelder. Onze engelse vriend eist een ingooi (voor de hoofdtribune) op, gebaart dat iedereen voor de goal moet staan (een aantal Heerenveenspelers verwachtten een korte ingooi). De engelsman gebaart nog een keer en de Heerenveen-spelers kijken elkaar vreemd aan: "Huh? We staan al bijna bij de eerste paal....". Een toeschouwer vlak bij mompelt tegen andere supporters: "Volgens mij wil ie dat ze op de oosttribune gaan zitten...." De engelse proefspeler neemt een stap, gooit in en de bal belandt bij de tweede paal. alles en iedereen stil. Helaas niet aangetrokken, hij was te duur.
Ik dacht dat de naam Kilner was, haar tot op het midden van zijn rug, sokken afgezakt en maar gaan en lopen.
Spijt heb je morgen maar!
Riverside
Beheerder
Berichten: 5900
Lid geworden op: 09-09-2005 00:14
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riverside »

Hielke schreef:Naar aanleiding van ludieke spreekkoren elders op de velden moest ik denken aan onze 0-1 overwinning in de Arena, in het seizoen 06/07. Onder ME-begeleiding, met twee paarden voor ons, liepen we na de wedstrijd als een uitgelaten groep richting het parkeerterrein, via de Arena Boulevard.
Haha, mooi Hielke. Was zelf ook aanwezig en kan me er nog wel iets van herinneren. Elke supporter had zo ongeveer een ME'er naast zich lopen. :wink:
Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

Ebiede schreef:
Andy Kilner! Ook te vinden op Wikipedia. Heeft geen grote cariere gehad, maar gooide de bal inderdaad zo'n beetje de Oosttribube in! :shock:
Laatst gewijzigd door Stiffie op 20-09-2009 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Ha, de oude doos wordt weer eens geopend. Da`s mooi!
Miereneukert!
DE ZUID
Basisspeler
Berichten: 996
Lid geworden op: 02-12-2002 17:12
Locatie: 24 km van DKV

Bericht door DE ZUID »

Ik kan me nog een treinreisje herinneren, richting Rotterdam, naar Sparta uit.
Heerenveen had de heer Allback in huis gehaald en er moest natuurlijk wel een liedje voor deze spits bedacht worden.
Nou had ik, samen met een collega op het werk vaak geoefend, maar om dit deuntje tijdens de treinreis erin te krijgen, was een hele opgaaf.
Ik geloof dat ik wel een half uur als een grote imbeciel door de coupé ben gehobbeld. Maar het resultaat was er uiteindelijk wel naar. Het mooiste was, dat marcus deze wedstrijd twee maal scoorde, en het deuntje een giga-hit werd.
Dat ik nix meer van de wedstrijd wist en de volgende dag pas achter de uitslag kwam, was niet erg.
Wel erg was, dat ik mijn stembanden toen verknald heb.
Eén van de mooiste filmpjes, jawel, het liedje is vele malen gekopieerd, is deze, .
Later werd het nog voor Lasse Nilson gebruikt, al vond ik dat de charme er toen wel af was.

Maccan is een zweed
en hij speelt voor Heerenveen.
Hij maakt heel veel goals,
come on Marcus, maak er nog één.

HEEEE MARCUS ALLBACK
LALALALALALALALALALA
HEEEE MARCUS ALLBACK
LALALALALALALALALALA
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
Gebruikersavatar
kukkel
Basisspeler
Berichten: 786
Lid geworden op: 08-10-2004 13:25

Bericht door kukkel »

En de hele dag aan moeten horen dat jij het bedacht had.Werd toen opa's zoon toen niet aangehouden voor wildplassen?Leeft opa nog?Laatste keer dat ik wat van hem zag was op een tv registratie van of rondom de bekerfinale.
 con·ti·nu·ï·teit de; v onafgebroken duur
BBB
Selectiespeler
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 14:06
Locatie: De Jouwer
Contacteer:

Bericht door BBB »

kukkel schreef:En de hele dag aan moeten horen dat jij het bedacht had.Werd toen opa's zoon toen niet aangehouden voor wildplassen?Leeft opa nog?Laatste keer dat ik wat van hem zag was op een tv registratie van of rondom de bekerfinale.
Denk het wel. Opa en zoon dit seizoen (denk twente thuis) nog gezien... Opa, bekend van de tennisbalbom / Duitse vlag en de reactie daarop in vakje 9... (en de reis naar Dordrecht, maar ben daar niet helemaal zeker van...)
Ik ruik corruptie...
sch4-live
Wereldspeler
Berichten: 2120
Lid geworden op: 28-12-2005 11:22

Bericht door sch4-live »

Mooie verhalen!
TORCIDA
Superster
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03-06-2008 14:27

Bericht door TORCIDA »

opa leeft nog, hij zit in een rolstoel inmiddels en wordt voortgeduwd door zijn zoon. Immer en altijd in de friese gebreide trui.
Overigens zijn het geen friezen van origine, lijkt mij meer indo bloed in te zitten. Opa was wel een driftkikker zeg. Ze waren steevast met zn tweeen en bijna altijd bij alle uitwedstrijden.
Hier heb ik geen woorden voor
DE ZUID
Basisspeler
Berichten: 996
Lid geworden op: 02-12-2002 17:12
Locatie: 24 km van DKV

Bericht door DE ZUID »

En de hele dag aan moeten horen dat jij het bedacht had
Mag ik ook eens stronken zijn????
BTW, ik had ook een prent, daar kwam ik dus een paar weken later achter, 60 euries ofzo!!
Maar in elk geval een dag om niet te vergeten. :stan:
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Even een topic-kick nu de historie van de club weer wat naar voren komt
1e promotie 1990
Beelden van de promotiewedstrijd uit 1990 tegen Emmen.
De video is van matige kwaliteit maar zorgt wel voor kippevel.
De vraag is hoe het allemaal zou zijn gelopen met de club als die wedstrijd niet gewonnen was.
De promotie van 1990 heeft de club gelanceerd tot de club die het nu is.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Fantastisch hoe ze na die goal(s) in de hekken springen!
Corruption is everywhere, fight it!
Plaats reactie