Schaf jong Heerenveen maar af !?

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Schaf jong Heerenveen maar af !?

Bericht door Arjen »

Aangezien het zomerstop is en er dan weinig nieuws is ben ik benieuwd naar de mening over het nut van Jong Heerenveen.
Volgens mij kan Heerenveen de hele jeugdopleiding wel afschaffen want er is vrijwel nooit een speler die doorbreekt. Drost, Bakkati en wellicht Samaras, als je die als eigen kweek kan aanmerken, lijken een uitzondering te worden. De jeugdopleiding van Heerenveen is er niet om spelers op te leiden voor amateurclubs, ze moeten in het eerste van Heerenveen.
Wanneer jeugdspelers lijken door te breken haalt Heerenveen weer een nieuwe oudere speler bij een andere club vandaan zodat de kansen van de jeugdspeler weer afnemen.
Daarom: schaf de jeugdopleiding af en investeer alles in het eerste!
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2029
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Je kan niet verwachten dat elke jeugdspeler een aanwinst voor het eerste moet zijn. Ook bij clubs als Manchester United leiden ze spelers op die het eerste niet halen, wat in jouw redenatie zou betekenen dat elke club zijn jeugdopleiding maar moet opdoeken..Lijkt me niet, bovendien heeft Heerenveen een aantal zeer talentvolle spelers in de jeugd rondlopen waarvan het gewoon idioot zou zijn die hier zomaar te laten vertrekken..

Wat betreft die oudere aankopen vind ik het juist slim om een ervaren speler achter de hand te houden voor onvoorziene omstandigheden. In sommige gevallen houd het inderdaad de doorstroming van jong talent tegen maar ik neem aan dat de club weet waar het mee bezig is. Bovendien vind ik dat je van jonge spelers zoals Drost niet kan verwachten dat ze er elke wedstrijd al "staan". Ook kunnen ze nog heel wat leren van die "oudjes" als Rzasa en Bosvelt.

Ik vraag me trouwens af of je dit serieus bedoelt of dat je gewoon een discussie wilt uitlokken, maar goed...
Martsje de Jong
Nieuw talent
Berichten: 149
Lid geworden op: 03-12-2002 09:59
Locatie: Beetgum

Bericht door Martsje de Jong »

Het is over het algemeen zo dat van iedere 20 jeugdspelers hooguit 1 doorbreekt. En dan ben ik waarschijnlijk nog positief ook. In Nederland zijn 18 clubs die eredivisie voetbal spelen. Dat is dus (ruim denken) 18 x 25 = 450 voetballers die in de selectie zitten van het hoogste team. Daarvan komt bijna de helft uit het buitenland. Als je bedenkt dat er in Nederland miljoenen mensen op voetbal zitten, dan is zo'n 200-250 toppers niet veel. Nou, doe daar een handvol voetballers die verkassen bij en wat GoudenGidsers bij en dan doen we een groffe uitspraak dat er er tussen de 1000 en 1250 Nederlandse voetballers lekker eten van hun hobby. Dat is maar zo verschrikkelijk weinig,als je dat zou relateren aan de jeugdopleidingen en de beloftenelftallen, dan zou alles maar afgeschaft moeten worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Piet
Invaller
Berichten: 441
Lid geworden op: 02-12-2002 15:08
Locatie: Amsterdam (when posting)

Bericht door Piet »

Je hebt waarschijnlijk gelijk mbt het doorstromen van spelers uit de jeugdopleiding, maar bij een brede selectie is Jong Heerenveen goed voor de mensen die net niet in het 1e terechtkomen, zij kunnen daarmee wedstrijdritme opdoen. Dit belast (financieel) nauwelijks de jeugdopleiding, lijkt mij. Van een echte jeugdopleiding valt dan echter niet te spreken, maar ik ben ook benieuwd hoe groot het bedrag is dat op dit moment daadwerkelijk daarin wordt geïnvesteerd. Het komt mij voor alsof de club op dit moment al vrijwel al haar geld in het 1e stopt, en daarmee haar geld verdient en nieuwe spelers aantrekt.
Is het afschaffen van de jeugdopleiding echter niet in strijd met de nieuwe regels die er aankomen mbt het verplicht opstellen van 'eigen kweek'?
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

Marça schreef: Ik vraag me trouwens af of je dit serieus bedoelt of dat je gewoon een discussie wilt uitlokken, maar goed...
Dat laatste uiteraard.........
Ik weet ook wel dat Jong Heerenveen nut heeft en dat oudere spelers onmisbaar zijn.
Maar toch, het rendement van de jeugdopleiding is (nog) niet merkbaar, vandaar deze stelling.
Fotze
Superster
Berichten: 2729
Lid geworden op: 02-12-2002 19:58

Bericht door Fotze »

Arjen schreef:Dat laatste uiteraard.........
En daar gaat dus de geloofwaardigheid van je stelling Arjen! Jammer, want het had een leuke discussie kunnen opleveren!
Wie moet er kapot?
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

Hoeveel kost die jeugdopleiding in totaal per jaar? Als dat in de miljoenen loopt valt er wel iets voor te zeggen.
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

Fotze schreef: En daar gaat dus de geloofwaardigheid van je stelling Arjen! Jammer, want het had een leuke discussie kunnen opleveren!
Er moet uiteraard een discussie ontstaan, maar ik blijf wel achter mijn stelling staan.
Het rendement van de jeugdopleiding, die op het moment nihil is, is te klein om er veel geld in te blijven steken vind ik. Je kan dit geld beter in de eerste selectie steken want opleiden voor een ander is niet de bedoeling lijkt mij.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Bij sc Heerenveen zitten op dit moment een paar hele goeie spelers in de jeugd (Robin Huisman, Van der Berg ect) omdat sc Heerenveen de afgelopen tijd de lat steeds hoger heeft gelegt.
Dat gelde dat natuurlijk ook voor veel jeugdspelers, 7 jaar geleden had een speler als prager al veeel meer speel tijd gekregen omdat zijn concurenten in die tijd veel slechter waren dan nu.

Dat is o.a een reden waarom er nog niet veel spelers zijn doorgebroken uit de jeugd van sc Heerenveen
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Ik kan me nog herrineren dat een tijd terug de opleiding van onze SC de hoogste aantal sterren kreeg van de KNVB. Ik vindt dat je een jeugdopleiding altijd in stand moet houden
SCH
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Onzin.

Ik denk juist dat een aantal spelers op doorbreken staan. Bovendien wordt het reserve team gebruikt voor de A-selectie spelers om na een blessure weer wedstrijdritme op te laten doen.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Súrhusterfeanfans schreef:Ik kan me nog herrineren dat een tijd terug de opleiding van onze SC de hoogste aantal sterren kreeg van de KNVB. Ik vindt dat je een jeugdopleiding altijd in stand moet houden
zo hé, 2 jaar geleden toen de kratten nog van hout waren...
Riemer
Selectiespeler
Berichten: 745
Lid geworden op: 14-02-2003 19:32
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riemer »

Beetle, als ik Arjen goed begrijp gaat het om de al gehele opleiding.

Denk dat er nu eindelijk wat talent aan komt die in aanmerking kan komen voor het 1e. Maar vergeet niet dat het niveau aardig omhoog is gegaaan dus de spelers ook steeds beter moeten worden.
Jos in de basis
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Ik denk dat de jeugdopleiding juist in de lift zit.
Enkele jeugdspelers breken nu door, de jeugdteams deden het de laatste jaren aardig (dit seizoen wat minder) en het kan inderdaad handig zijn voor spelers om in actie te komen.
Gebruikersavatar
Lennart
Bankzitter
Berichten: 244
Lid geworden op: 23-12-2002 14:21
Locatie: Duiven

Bericht door Lennart »

Superfries88' schreef:Ik denk dat de jeugdopleiding juist in de lift zit.
Enkele jeugdspelers breken nu door, de jeugdteams deden het de laatste jaren aardig (dit seizoen wat minder) en het kan inderdaad handig zijn voor spelers om in actie te komen.
Dat denk ik ook, ik heb de laatste jaren meerdere malen gelezen dat heerenveen in de jeugd aan het investeren is, en misschien plukken we hier over 5 jaar wel de vruchten van... Dat gaat neit zomaar in één keer...

Maar het klopt wel dat er weinig spelers door breken, maar dat heeft ELKE club, op ajax na...
St James' Park!!!
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Superfries88' schreef:Ik denk dat de jeugdopleiding juist in de lift zit.
Enkele jeugdspelers breken nu door, de jeugdteams deden het de laatste jaren aardig (dit seizoen wat minder) en het kan inderdaad handig zijn voor spelers om in actie te komen.
Je kan zo een elftal opnoemen met talenten die er aan zitten te komen. Een aantal beginnen al flink door te breken.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
scheerenveen_meid
Jeugdspeler
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-05-2005 15:32
Locatie: burgum

Bericht door scheerenveen_meid »

Doe ff gewoon..
Iedereen heeft een jeugdopleiding.. :roll:
Als wij dan de enigen zijn die het niet hebben.. :?
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

scheerenveen_meid schreef:Doe ff gewoon..
Iedereen heeft een jeugdopleiding.. :roll:
Als wij dan de enigen zijn die het niet hebben.. :?
Het is zelfs verplicht om een tweede elftal te hebben in het profvoetbal dacht ik.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
Jukke
Invaller
Berichten: 250
Lid geworden op: 15-05-2005 22:27
Locatie: Hoornsterzwaag / Jubbega

Bericht door Jukke »

Ook geblesseerde spelers kunnen hier weer ritme en speelminuten opdoen
Superfriesk Ût Jobbegea
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

Twee (?) jaar geleden werd Jong Heerenveen kampioen. Deze spelers zouden dus moeten kunnen doorbreken omdat zij de beste van hun lichting waren.
Hoeveel breken er echt door????????????
Elk jaar hoor je dat er een zeer getalenteerde lichting jeugdspelers aankomt, helaas breken die nooit door in het eerste. Dus er is iets mis met de opleiding of ze zijn niet goed genoeg voor de (sub)top.
Robin-heernveen only!
Jeugdspeler
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-06-2005 21:56

Bericht door Robin-heernveen only! »

Waarom stooppen met de jeugdopleiding?
je hebt er alleen maar nadelen van....
:roll: spelers die in het eerste geen speelminuten krijgen maar wel goed genoeg zijn kunnen daar dan speelminuten en wedstrijdritme opdoen..
kijk maar naar de gebroeders drost aan het begin van het jaar!! :!:
jeugdopleiding moet blijven! :stan: :oops:
huntelaar en allback??
perfecte combinatie!!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Frisian Viking schreef: Het is zelfs verplicht om een tweede elftal te hebben in het profvoetbal dacht ik.
Nee, dat is niet verplicht.
FC Zwolle heeft volgens de VI van deze week volgend seizoen zelfs geen beloftenteam.
Oege Yilderim
Nieuw talent
Berichten: 101
Lid geworden op: 23-03-2005 05:50
Locatie: Lemmer

Bericht door Oege Yilderim »

Ik denk dat Beetle gelijk heeft door te zeggen dat sommige spelers juist op het punt staan om door te breken.

Prager?
Drost 1?
Drost 2?
v/d Berg?
Turk?
Samaras half om half

En zo zullen er nog wel enkelen zijn.

Verder denk ik niet dat 2 jaar geleden de kratten nog van hout waren, maar wel de guldens van Hout en je schreef Poep toen nog met een lange oe :upto: :mrgreen:
To Fast To Furious !!
Martsje de Jong
Nieuw talent
Berichten: 149
Lid geworden op: 03-12-2002 09:59
Locatie: Beetgum

Bericht door Martsje de Jong »

Waterman komt uit de eigen jeugd, Samaras, broertjes Drost, Prager, Seip, Bakkati. Dat zijn er al een paar dacht ik.
Hooiveld, Fledderus zijn ook eigen jeugd, spelen niet bij Heerenveen, maar wel betaald voetbal bij een andere club. Volgend jaar krijg je Lasse Schone, Bo Storm, Oghuzan Turk, Joey van den Berg er bij.
Kortom, het valt wel een beetje mee dacht ik zo.
Oege Yilderim
Nieuw talent
Berichten: 101
Lid geworden op: 23-03-2005 05:50
Locatie: Lemmer

Bericht door Oege Yilderim »

Martsje de Jong schreef:Waterman komt uit de eigen jeugd, Samaras, broertjes Drost, Prager, Seip, Bakkati. Dat zijn er al een paar dacht ik.
Hooiveld, Fledderus zijn ook eigen jeugd, spelen niet bij Heerenveen, maar wel betaald voetbal bij een andere club. Volgend jaar krijg je Lasse Schone, Bo Storm, Oghuzan Turk, Joey van den Berg er bij.
Kortom, het valt wel een beetje mee dacht ik zo.
Kom op Martsje Hooiveld en Fledderus werden gehaald voor het tweede bij Telstar vandaan, Waterman kwam van de A's van Ajax naar het tweede van Heerenveen,Seip Kwam van Veendam waar hij de jeugdopleiding genoot.
Dat noem ik dus geen eigen jeugd.
To Fast To Furious !!
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

En Shone, Storm,Turk en van den berg worden zeker geen basisspelers komend(e) seizoenen. Dus weer geen jeugdspelers bij het eerste van Heerenveen.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Jerrel Wolfgang zit ook dicht tegen het eerste elftal aan geloof ik.
Gebruikersavatar
Giusto
Nieuw talent
Berichten: 113
Lid geworden op: 31-05-2005 17:47
Locatie: Granada

Bericht door Giusto »

Arjen schreef:Elk jaar hoor je dat er een zeer getalenteerde lichting jeugdspelers aankomt, helaas breken die nooit door in het eerste. Dus er is iets mis met de opleiding of ze zijn niet goed genoeg voor de (sub)top.
Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat er iets mis is met de jeugdopleiding, als, zoals je zelf zei, Jong Heerenveen twee jaar geleden kampioen werd. Overigens werden ook de A-junioren en ik geloof de D-junioren datzelfde jaar kampioen. Laten we het dan maar houden op dat laatste, althans, ze zijn niet direct rijp voor het eerste.. Je kan ook moeilijk verwachten dat elk talent dat naar de eerste selectie wordt overgeheveld of er tegenaan zit, meteen de sterren van de hemel speelt in het eerste.. zo'n jongen moet de tijd krijgen om zich verder te ontwikkelen
Martsje de Jong
Nieuw talent
Berichten: 149
Lid geworden op: 03-12-2002 09:59
Locatie: Beetgum

Bericht door Martsje de Jong »

Neu, Storm en Schone zaten er al in de B's bij, Waterman in de A's en een paar uit de Beloften, maar dat hoort ook bij onze jeugdopleiding... Ik bedoel, de keeper van de D's van Beetgum gaat volgend jaar over naar SC Heerenveen. Nou, die komt dus dan ook niet uit de eigen jeugd, want kennelijk hoor je in de F=jes te beginnen :roll:
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

Ach dat maakt allemaal niet uit. Het gaat om het rendement. Het is steeds lastiger geworden om door te breken omdat het niveau is gestegen. Je moet als jeugdspeler toch instappen op subtopniveau eredivisie. Er zijn natuurlijk weinig spelers doorgebroken uit de eigen jeugd, hooguit een paar die op 15/16/17/18 jagige leeftijd zijn gehaald. Dat is feit. Maar om een mening te kunnen hebben zullen we eerst inzicht moeten hebben in de kosten. Weet iemand dat?
Plaats reactie