Stem nu tegen verbod uitpubliek bij risicowedstrijden

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Nextbest
Jeugdspeler
Berichten: 2
Lid geworden op: 08-10-2004 20:20

Stem nu tegen verbod uitpubliek bij risicowedstrijden

Bericht door Nextbest »

Sorry voor mijn of topic post, maar dit is wel belangrijk denk ik.
Op dit moment is er een stemming op http://www.standpunt.nl over de stelling dat uitpubliek verboden moet worden bij risicowedstrijden nav de rellen gisteren.

Op dit moment is meer dan 75% voor een verbod van uitpubliek bij voetbalwedstrijden.
Dat weten die politici dan ook en die denken alleen maar aan electoraal gewin.
Als we nu allemaal tegen dat verbod gaan stemmen brengt dat de politici wellicht op andere gedachten.

8)
Josti
Jeugdspeler
Berichten: 21
Lid geworden op: 30-03-2004 18:10
Locatie: Groningen

Bericht door Josti »

Het is toch volstrekt logisch dat men geen uitpubliek meer wil bij RISICOwedstrijden? Dat is gister wel duidelijk gemaakt bij Feijenoord- Ajax. Treinen vernield en miljoenen schade. Heel Nederland heeft last van dit soort mensen.

Dit is de enige oplossing. Hou dit systeem een paar seizoenen en kijk dan of het weer mogelijk is. Beetje vergelijkbaar met de staanplaatsen. Dat lijkt nu ook weer goed te komen.

Voor Heerenveen maakt het verbod toch niks uit, want wij kennen geen risicowedstrijden.
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

En waarom zouden we dat moeten doen? Naar aanleiding van de dingen die er gister gebeurd zijn kan ik daar wel inkomen, wat daar gebeurt is kan absoluut niet door de beugel. En je denkt toch niet dat je door een "polletje" op een of andere internetsite de politiek kan bewegen om dit maar niet door te zetten? Wel erg naief.

Ik sluit me dus aan bij die 75%!!!! na wat meer informatie te hebben ontvangen is dit onder voorbehoud
Laatst gewijzigd door Squerrel op 18-04-2005 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Ik hou me eerst nog op de vlakte over het incident van gisteren. Ik krijg er een beetje een 'Zwolle'-gevoel van als ik de diverse forums lees...
H-J
Wereldspeler
Berichten: 2348
Lid geworden op: 15-05-2004 18:46
Locatie: De Vlecke

Bericht door H-J »

Alléén als er centraal besloten wordt wat die risicowedstrijden zijn en met een uitleg die niet voor meerdere redenen vatbaar zijn. De uitwedstrijden interesseren Heerenveen helemaal niets (daar verdienen ze niet aan) en dergelijke opties zullen naar eigen hand gezet worden. (zie ook combivervoer en uitregistratie)
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Josti schreef: Voor Heerenveen maakt het verbod toch niks uit, want wij kennen geen risicowedstrijden.
Jawel...1tje in het Oosterpark!! :P

Lekker sociaal....De goeien moeten het weer ontgelden voor de kwaden..... :twisted:
De uitwedstrijden interesseren Heerenveen helemaal niets (daar verdienen ze niet aan) en dergelijke opties zullen naar eigen hand gezet worden. (zie ook combivervoer en uitregistratie)
Hoe vaak is het uitvak compleet uitverkocht in het ALS? Dat uitvak kun je toch beter tweewekelijks vullen met je wachtlijstpubliek!! H'veen heeft er veel baat als er helemaal geen uitpubliek meer mee mag reizen.
Graaijax Hamsterdam!!
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

Ik ben eigenlijk ook wel voor afschaffing van uitpubliek. Misschien kun je nog iets doen als het bekijken bij welke wedstrijden het de afgelopen 5-10 jaar mis is gegaan of waarbij enorm veel politie inzet nodig is. Deze kun je wat mij betreft direct schrappen voor uitpubliek. Je kunt het gewoon niet meer verkopen dat 400 man politie en ME nodig is voor een voetbalwedstrijd. Wat kost dat wel niet? Ook nog op zondag dus extra kosten qua salaris of extra vrije dagen, zodat er door de week weer geen politie te zien is.

Het wordt tijd voor maatregelen en ik denk dat het gisteren de druppel was voor de politiek. In ieder geval voor Feyenoord-ajax en andersom. Het is jammer voor de goedwillende supporters maar ik denk dat het de enige oplossing is.
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

De overheid in Rotterdam gaat er blijkbaar vanuit dat Feynoorders niets doen als ze een grote groep Ajax fans op het perron zien staan na een nederlaag in blessuretijd.
Ik snap echt niet dat de overheid in Rotterdam de ajaxieden niet op tijd weg had. Je houdt ze toch niet vast bij het stadion, overal kan maar "niet in het hol van de leeuw lijkt mij". Met een verbod op uitreizen moeten de goede supporters weer onder de kwaden lijden helaas. Als die regeling zou gelden dan hadden wij zaterdag ook niet naar Arnhem toe gemogen, dat had iedereen die nu (wel) meewas leuk gevonden denk ik.

Eerst alle onderzoeken maar eens afwachten want ik krijg net als Jeroen het idee dat er met name bij de NS en overheid ook de nodige (grote) fouten zijn gemaakt.
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Het gaat om risicowedstrijden Arjen. Vitesse- Heerenveen is toch geen risicowedstrijd.
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

Jeroen schreef:Ik hou me eerst nog op de vlakte over het incident van gisteren. Ik krijg er een beetje een 'Zwolle'-gevoel van als ik de diverse forums lees...
De beelden die je hebt kunnen zien op journaal spreken toch voor zich? Er zullen door overheid clubs ed wel fouten gemaakt zijn, maar dat neemt toch niet weg dat een aantal honderden mensen zich heeft misdragen.
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Er gaan 1600 Ajaks-supporters naar Rotterdam, daarvan maken zo'n 200 in de treinen er een bende van. Die andere 1400 supporters zijn daarom ook " de "lul" en mogen het stadion niet in. Reken er maar op dat deze mensen behoorlijk pissed-off waren. Daarna worden ze bijna de hele wedstrijd vastgehouden(gewoon het vak in was veel beter geweest) in de trein naast het stadion. Na de wedstrijden zien en horen de Feyenoord supporters de zingende Ajaks-supporters....dan weet je gewoon dat het fout gaat.. Ik praat de rellen niet goed maar de locale overheid maakte ook blunders
Graaijax Hamsterdam!!
Gebruikersavatar
AldeboarNN Fans
Basisspeler
Berichten: 795
Lid geworden op: 20-12-2004 18:08
Locatie: Aldeboarn

Bericht door AldeboarNN Fans »

Ik ben het eerlijk gezegd oneens met die stelling. Als die supporters van Feijenoord en Ajax graag met elkaar gaan vechten, kun je dat niet tegenhouden. ben er absoluut geen voorstander van. En ben er trots op dat erbij ons bijna nooit wat gebeurt. Tussen Groningen en ons is wel sprake van rivaliteit, alleen op een positieve en sportieve manier.
Maar zoals het gisteren ging, weer triest. Al het treinverkeer in Zuid-Nederland plat gelegd door een stel op hol geslagen Ajaxcieden.
KSI
Bankzitter
Berichten: 210
Lid geworden op: 02-12-2002 12:23

Bericht door KSI »

Het gaat om risicowedstrijden Arjen. Vitesse- Heerenveen is toch geen risicowedstrijd.
De grote vraag is wat is een risicowedstrijd? En wij gaat dat beslissen. Feyenoord - Ajax is duidelijk een grote risicowedstrijd, maar bv Heerenveen - de Graafschap ook? Als je kijkt naar het incident eerder dit jaar zou je zeggen ja denk ik. Maar word dan automatisch de wedstrijd de Graafschap - Heerenveen ook meteen gezien als een risicowedstrijd?

Laat de politiek eerst maar eens met de voetbalwet komen dan met deze maatregelen.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Joho schreef: De beelden die je hebt kunnen zien op journaal spreken toch voor zich? Er zullen door overheid clubs ed wel fouten gemaakt zijn, maar dat neemt toch niet weg dat een aantal honderden mensen zich heeft misdragen.
Op het Journaal heb ik alleen Rotterdammers gezien in gevecht met de ME. Die kwamen gewoon op de sensatie af, en het grootste deel zal niet eens een kaartje voor de wedstrijd hebben gehad. Dat was absoluut voorkomen als de trein of direct teruggestuurd was, ofwel de ajaxsupporters in het stadion gelaten waren. Je kan toch niet dik 6 uur lang een paar 100 ajaxsupporters op 'een steenworp' van de Kuip opsluiten?

Als je dan leest dat de trein stilstond omdat er een wissel verkeerd stond, en men daar een halfuur in de trein heeft moeten wachten tot er informatie komt, kan ik me voorstellen dat er irritatie ontstaat, zeker omdat de trein vlaklangs de straat met veel feyenoorders stilstond. Die trein was gewoon een schietschijf.
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Risico wedstrijden (wanneer is een wedstrijd een risico wedstrijd? :| ) spelen zonder uit publiek is niet de oplossing om dergelijke problemen op te lossen cq te voorkomen.

Persoonlijk vond ik het gister maar een lauwe klassieker door het ontbreken van een supportersschare. Een klassieker/derby hoort te worden bijgewoond door twee supportersgroeperingen en niet door slechts de supporters van de thuisspelende club. Twee supportersgroepen in één stadion geven een klassieker/derby een extra dimensie.

Voor het geval in Rotterdam. Die supporters uit A'dam hadden daar natuurlijk nooit meer mogen zijn op het moment dat de wedstrijd afgelopen was. Ongeacht de uitslag.
Jesper
Invaller
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-03-2005 09:49
Locatie: Heerenveen

Bericht door Jesper »

Ik vind het dikke onzin!
Iedereen heeft recht zijn club aan te moedigen, en precies wat Andre zegt Wat zijn risco wedstrijden?
Om rellen kun je toch niet heen.
Wat?
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

Ja leg de schuld maar weer bij politie, politiek, NS en weet wie al niet meer.

Even een klein rekensommetje:

De totale politiekosten voor een seizoen zijn 30 miljoen. Aantal wedstrijden 306. Dus gemiddelde kosten per wedstrijd ca 100.000 euro!!!

Stel gemiddeld 250 uitsupporters per wedstrijd is zo'n 500 euro per uitsupporter.

Onvoorstebaar dat hier niets aan gedaan wordt.
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Hoho Joho,

ik keur de rellen ook absoluut niet goed! Maar de maatregel waar de politiek nu mee komt, is gewoon niet de oplossing! Dat er een oplossing moet komen is duidelijk, maar niet deze.

Jij haalt het verhaal aan van de kosten. Het kost de betreffende plaats/gemeente veel geld. De burgemeester bepaalt of een bepaalde wedstrijd een risico wedstrijd is ja of nee. Ik voorzie dat er onnodig veel wedstrijden de stempel "risicowedstrijd" krijgen, al was het alleen maar om kosten te besparen.
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

'Verbod uitduels onbespreekbaar'

NIJMEGEN - Het weigeren van fans van de uitspelende club bij risicovolle wedstrijden in het betaalde voetbal is voor de Samenwerkende Organisaties Voetbal Supporters (SOVS) onbespreekbaar. Dat zei SOVS-bestuurslid Marcel Winkelman maandag in een korte reactie op de ernstige rellen voor en na de klassieker tussen Feyenoord en Ajax zondag in de Kuip.

"Verder heb ik absoluut geen zin om dieper in te gaan op de gebeurtenissen in Rotterdam", vulde Winkelman aan. "De overheid, de pers en al die andere instanties die zich hiermee bezig houden, kunnen wat de SOVS betreft voorlopig de boom in. Alleen als het weer eens mis gaat, weet men ons te vinden. Maar als wij oplossingen aandragen voor de supportersproblematiek krijgen we amper reacties. Dat mag je best frustrerend noemen."
Graaijax Hamsterdam!!
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Joho schreef:Ja leg de schuld maar weer bij politie, politiek, NS en weet wie al niet meer.
Ik leg de schuld niet neer bij de politie. Ik zeg alleen dat het grootste gedeelte van de ellende voorkomen had kunnen worden door kordaat optreden en snellere beslissingen van de autoriteiten. Nu is er inderdaad veel schade aangericht, maar dat had absoluut niet gehoeven.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Altijd maar dat gelul van die politici, een keer gaat het verkeerd, en het is gelijk een grote bende in Nederland en bij elke voetbalclub zijn rellen lijkt het wel! Maar na een paar week hoor je ze nooit meer over oplossingen, of wat dan ook!
Wat gister gebeurt is kan natuurlijk niet, maar als je een trein vol ajax-supporters tot 5 uur in de zon in een 'hok' zet, kun je felle reacties verwachten.

En als er bij risico-wedstrijden geen uitpubliek meer mag komen, kunnen ze gelijk de play-offs afschaffen, want dat zijn toch allemaal risicowedstrijden?
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Ik ben het helemaal eens met DE KNIPE !

Ten tweede zal het de gemeentes tenslotte nog meer gaan kosten wanneer een dergelijke regel zal worden ingevoerd.

Men denkt toch niet dat de uit-supporters dan keurig op de bank naar langs de lijn zullen gaan liggen luisteren?

Die regel zal er NEVER doorkomen!

!!Wanneer komt er nu eindelijk eens een VOETBALWET ?? Deze werkt namelijk wel!!
Miereneukert!
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Heeft Heerenveen risicowedstrijden (Groningen?).

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Jarenlang doen de hoge heren uit Den Haag niets, en nu er weer wat is en de camera's draaien roepen ze in koor dat er nu echt iets moet gaan gebeuren. Jammer dat ze daar nu pas achter komen.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
AldeboarNN Fans
Basisspeler
Berichten: 795
Lid geworden op: 20-12-2004 18:08
Locatie: Aldeboarn

Bericht door AldeboarNN Fans »

Ik hoop niet dat ze de supporters weer gaan verplichten om met de bus te gaan.
Ik ga namelijk een jaar stagelopen in Antwerpen. En had mij voorgenomen om alle uitwedstrijden van SC Heerenveen in het zuiden van het land te bezoeken. Maar ga
dan echt niet eerst naar Heerenveen, om daarna met de bus weer naar het zuiden
te gaan.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Als ze nou zelf eerst eens de eerste steen werpen (:mrgreen:) in Den Haag door die voetbalwet er door te sluisen, dan scheelt het volgens mij al een hoop.

Ik snap op zich de redenering van geen uitsupporters meer bij risicoduels wel, zeker in het geval van Feyenoord- Ajax v.v. Maar is het slopen van een trein door Ajacieden iets wat direct heeft te maken met de wedstrijd tegen Feyenoord? Ik bedoel, het had ook de trein naar Utrecht kunnen zijn. Dat het nu gebeurt in het kader van de klassieker is voor de politici - zoals onze eigen Friese Joop Atsma - weer een reden om direct een verbod op uitsupporters te eisen.

En de politie had toch ook wel kunnen nagaan dat er problemen zouden ontstaan als de Ajacieden bij het stadion vastgehouden zouden worden tot ná de wedstrijd? Er waren niet genoeg bussen roept men dan? Nou en, ze zijn toch met een trein gekomen? Stuur die dan weer terug? Ze zullen het ongetwijfeld naar hun zin hebben want ze hebben hem al naar eigen inzicht ingericht op de heenweg... Ik snap dat niet hoor. Hoe luidde dat spreekwoord ook al weer? De kat op het spek binden geloof ik...

Velen hier roepen nu wel dat het instellen van zo'n verbod goed en logisch is, maar dat zou betekenen - zoals eerder gemeld - dat SC Heerenveen supporters niet meer welkom zijn in Arnhem na het trein-incident van vorig jaar. Daar is ook van alles fout gegaan bij de politie, maar zij hebben uiteindelijk niet dat treinstel vernield...

Trouwens, zo'n verbod is ook heel makkelijk te omzeilen. Ook nu gaan supporters soms al de dag ervoor met elkaar op de vuist in de 'thuisstad'.
sch-united
Selectiespeler
Berichten: 531
Lid geworden op: 13-10-2003 20:33
Locatie: IJlst

Bericht door sch-united »

SOVS heeft helemaal gelijk! Dit wordt dan gewoon weer als een kans aangegrepen door de politiek om te kunnen bezuinigen op het voetbal.

Maargoed gezien de meeste reacties hier verbaast het me niks dat een gemiddelde uitwedstrijd van sch zo ongelooflijk slecht wordt bezocht. Zou bijv. van Joho graag willen weten hoevaak hij de sch dit seizoen al heeft gesteund bij een uitwedstrijd. :mrgreen:
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

Waarom wil je dat weten? Is het relevant voor de discussie?
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Joho schreef:Waarom wil je dat weten? Is het relevant voor de discussie?
Het maakt het makkelijker om voor deze maatregel te stemmen als je nooit naar een uitwedstrijd gaat, toch?
vlqrt
Superster
Berichten: 3020
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Bericht door vlqrt »

Ik ben eerder bang dat door het ontbreken van een uitvak uitsupporters kaarten gaan kopen op de normale tribunes .... dan is het hek helemaal van de dam. Mensen die alleen voor de rellen komen zullen heus wel naar de stad reizen waar wordt gevoetbald, maar mensen die voor het voetbal komen zullen niet meer naar de risicowedstrijden (meestal ook de krenten uit de pap) kunnen.

De opzet is goed, maar ik denk dat het in de praktijk alleen maar meer problemen gaat opleveren. Doordat al het vervoer nu is georganiseerd zijn de groepen ook beheersbaar, zodra het georganiseerde karakter verdwijnt is het ook moeilijker aan te pakken.

Ik ben tegen, maar meer om de praktische problemen dan om de ideologie er achter.
Gebruikersavatar
rottevalle
Wereldspeler
Berichten: 1157
Lid geworden op: 01-09-2003 15:39
Locatie: Rottevalle

Bericht door rottevalle »

Als je dit gaat doen moet je er wel voor zorgen dat er geen supporters van de tegenpartij tussen het thuispubliek kan komen, want dat zal dan nog veel meer gebeuren.
Plaats reactie