Heerenveen in de jaren '60?

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Jonas van den Andel
Nieuw talent
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-11-2003 12:51

Heerenveen in de jaren '60?

Bericht door Jonas van den Andel »

Het wereldbeeld van dominee Van der Velde

Het moet natuurlijk in de strengste bewoordingen worden afgekeurd, maar toch: fijn dat ook Heerenveen nu supporters heeft die zo nu en dan eens gezellig een treinstel slopen.
Tot nu toe waren dit soort uitwassen het Asterix en Obelix-achtige dorp, een openluchtmuseum diep verscholen in de provincie Friesland, altijd bespaard gebleven. In Heerenveen bestonden de ouderwetse normen en waarden nog en werd fel verzet geboden tegen het oprukkende verderf (drugs, files, ongewone kapsels) uit de Randstad.
Oude vrouwtjes werden nog geholpen met oversteken, de mensen zeiden elkaar op straat netjes gedag en huisvrouwen schrobden één keer per week met groene zeep de stoep, als je de woordvoerders van de voetbalclub moest geloven, voorzitter Van der Velde en trainer De Haan.
Eén keer per veertien dagen begaven de dorpsbewoners zich naar het Abe Lenstra-stadion waar ze de tegenstanders onthaalden op een gastvrij applaus, braaf het Friese volkslied meezongen en de lokale helden aanmoedigden met woorden als ‘hup’en ‘zet ‘m op’. Wie wilde weten hoe het er in Nederland in de jaren vijftig aan toe ging, moest naar Heerenveen.
Voor menigeen zal het daarom een schok zijn geweest dat supporters van Heerenveen zich zaterdag ernstig misdroegen, op weg naar een uitwedstrijd tegen Vitesse. Het bericht over de rellen voldeed aan alle eisen van het sjabloon dat al honderden keren in de kranten is afgedrukt, maar niet eerder met aanhangers van Heerenveen in de hoofdrol.

De supporters vernielden het interieur van een trein, stichtten brand en trokken veelvuldig aan de noodrem. Op station van Zwolle werden zes supporters aangehouden. De grote groep die door de politie werd teruggestuurd richting Leeuwarden, timmerde er in de trein op los.
Ik kom hier op door een interview met Riemer van der Velde dat deze week in Voetbal International staat. Van der Velde is al twintig jaar voorzitter van Heerenveen. Als cultuurbewaker van de club ziet hij er op toe dat spelers tijdig naar de kapper gaan.
Wie in Heerenveen gewoon doet, doet al gek genoeg. Wie ongewoon doet, is de klos. Dat was het geval toen een Zweedse speler, Abgar Barsom, begin dit seizoen weigerde naar de kapper te gaan en prompt naast het elftal werd gezet. Wat het verhaal minder sterk maakte, was dat deze Zweed er niet zo veel van kon.
Maar toch.
Van der Velde in de VI: ‘Kousen omhoog, shirtje in de broek en wij willen niet dat er een paardenstaart voor de sponsornaam op de achterkant van het shirt hangt.’
Hier werd ik al behoorlijk triest van. Wat het zo erg maakt, is dat Van der Velde zich gedraagt als de intolerante, aartsconservatieve dominee van een achtergebleven geloofsgemeenschap. Afwijkend gedrag is uit den boze.
Hij beklaagt zich er over dat niet-gelovigen het soms wagen kanttekeningen te plaatsen bij zijn regime: ‘Wij in Heerenveen worden altijd een beetje belachelijk gemaakt omdat we hechten aan een representatieve outfit.’

Vervolgens maakt Van der Velde behendig de stap naar het Nederlands elftal. Daar lopen spelers rond ‘met tulbanden en bossen haar waar je een kerstboom van kunt maken.’ Nogmaals klagerig: ‘En als je daar wat van zegt, krijg je als weerwoord dat wij het in Heerenveen allemaal niet begrijpen. Maar de rest van Nederland denkt er net zo over.’
De rest van Nederland denkt er net zo over.
Nou, ik niet. Ik vind het eerlijk gezegd nogal verbijsterd dat een voorzitter van een provincieclub die toevallig, vanwege zijn vlotte babbel, een plaats heeft gekregen in de raad van toezicht van de KNVB, iets meent te moeten zeggen over de haardracht van voetballers als Clarence Seedorf en Edgar Davids.
Ik dacht echt dat de tijd dat oudere heren in een pak jongeren aanspraken over hun haardracht voorbij was, maar in Heerenveen bestaat het allemaal nog. (Liever langharig dan kortzichtig, zeiden ze in de jaren zestig).
Als Van der Velde ook nog eens zegt dat het voor hun eigen bestwil is, voel ik huivering. Klagend over het gedrag van drie internationals, Davids, Seedorf en Frank de Boer, stelt hij voor dat de KNVB hulp moet gaan bieden. Nadat hij heeft vastgesteld dat De Boer boos wordt als hij wordt bekritiseerd, zegt Van der Velde: ‘Als ik dergelijke reacties hoor, dan vraag ik me wel eens af of het niet mogelijk is door begeleiding via of vanuit de KNVB de jongens hulp te bieden ter verkrijgen van een reëel zelfbeeld.’
En dan maar klagen dat de KNVB de raad van toezicht niet serieus neemt. Misschien kan de KNVB hem, voor zijn eigen bestwil, hulp bieden bij het verkrijgen van een reëel wereldbeeld.

Als Friese supporter het interieur van een trein in elkaar beuken, komt dat omdat in Heerenveen eindelijk de jaren zestig zijn aangebroken. Ze hebben genoeg van het paternalistische gedrag van dominee Van der Velde

Paul Onkenhout



http://www.volkskrant.nl
My name is Jonas!!
DE ZUID
Basisspeler
Berichten: 996
Lid geworden op: 02-12-2002 17:12
Locatie: 24 km van DKV

Bericht door DE ZUID »

Sjezus, dat stuk hek ok al ergens anders lez'n!
Rot op, sensatiezoeker!! :blbl:
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
HaEmTeDe
Invaller
Berichten: 274
Lid geworden op: 10-03-2003 21:52

Bericht door HaEmTeDe »

Een journalist schrijft voor het geld.
Een krant wordt uitgegeven voor het geld.
Een journalist schrijft voor de krant zodat deze kan worden uitgegeven.

Een krantenlezer leest het liefst nieuws.
Wat een krantenlezer al weet of kent is geen nieuws.
Een journalist schrijft nieuws.

Een hoerenloper zoekt liefde.
Een hoer doet het voor het geld.
Een hoerenloper koopt echter geen liefde.

De mening die reeds lang heerst bij de grote massa is niet meer interessant voor het nieuws. Daarom maakt men "nieuw nieuws". Dat verkoopt veel beter.

Nu is echter mijn vraag: Hoe komt het toch dat de hoerenloper liefde denkt te ontvangen van de hoer ?
Jonas van den Andel
Nieuw talent
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-11-2003 12:51

Bericht door Jonas van den Andel »

Maar ik vind Van der Velde ook een vervelende hypocriete man...
My name is Jonas!!
sonnema
Selectiespeler
Berichten: 740
Lid geworden op: 04-06-2003 10:19

Bericht door sonnema »

De hele toon van deze column staat me niet aan.
Weer zo'n journalist uit het westen die weer goedkoop wil scoren door te laten zien hoe achterlijk en bekrompen die mensen in de provincie(alles buiten de grachtengordel) wel niet zijn.
Dus i.p.v. Heerenveen had hier ook Enschede, zwolle of Kerkrade kunnen staan.
Ik heb zelf een tijdje in de randstad gewerkt, dus weet precies hoe die opvattingen zijn.
Dus wat ik hier van vind: :blbl:
Laat ons dan maar lekker in ons jaren vijftig wereldje leven, in ons eigen gallische dorpje
Booijstra
Wereldspeler
Berichten: 1124
Lid geworden op: 06-02-2003 15:59
Locatie: Heerenveen

Bericht door Booijstra »

Pro-Cambuur eikel die Paul Onkenhout...laat em lekker over de 6e klasse zondag schrijven... :blbl:
Jonas van den Andel
Nieuw talent
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-11-2003 12:51

Bericht door Jonas van den Andel »

Booijstra schreef:Pro-Cambuur eikel die Paul Onkenhout...
sonnema schreef: Weer zo'n journalist uit het westen die weer goedkoop wil scoren
Wat is het nu?

Volgens mij is het best een heel erg aardig geschreven column. Natuurlijk met een portie overdrijving er in, dat hoort er nou eenmaal bij, maar in de essentie juist.
My name is Jonas!!
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

overdrijving als essentie...??
Dat kan ik dan niet als kwalitatief goede journalistiek zien! Wat een lul verhaal...
Net fan dat benaude!
Jonas van den Andel
Nieuw talent
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-11-2003 12:51

Bericht door Jonas van den Andel »

KingBee schreef:overdrijving als essentie...??
Dat kan ik dan niet als kwalitatief goede journalistiek zien! Wat een lul verhaal...
Het is een column!

Dat is iets anders dan een 'normaal' artikel.
My name is Jonas!!
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

hoeft een column kwalitatief niet goed te zijn dan? Onwaarheden en overdrijving in een column kan tot veel verveldende verwarring/discussies leiden!
(does the name Henk Spaan ring a bell??)
Net fan dat benaude!
Jonas van den Andel
Nieuw talent
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-11-2003 12:51

Bericht door Jonas van den Andel »

Dat het tot hele vervelende discussie's leidt is duidelijk....

Een column is wel vaker bedoelt als 'eye opener', wat dat betreft heeft Henk Spaan achteraf ook nog wel credits gekregen voor zijn column.
My name is Jonas!!
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

Na een column publiekelijk je excuses aan moeten bieden kan niet de bedoeling zijn, dan doe je toch iets verkeerd lijkt me, en als er dan kunnen er een paar wel een compliment geven over die column, nou prima maar als je staat te liegen in de krant heb ik daar geen goed woord voor over!

Begrijp me niet verkeerd hoor want ik lees erg graag een goede column, maar wat er in staat moet wel waar zijn en niet zwaar overdreven zijn. Ik vond het dan ook erg jammer dat dit Henk Spaan overkwam want ik lees graag zijn werk.

Maar aan sensatie zoekerij heb ik gewoon een hekel, en dat is wel wat er in je geposte artikel staat.
Net fan dat benaude!
Jonas van den Andel
Nieuw talent
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-11-2003 12:51

Bericht door Jonas van den Andel »

KingBee schreef:Na een column publiekelijk je excuses aan moeten bieden kan niet de bedoeling zijn, dan doe je toch iets verkeerd lijkt me, en als er dan kunnen er een paar wel een compliment geven over die column, nou prima maar als je staat te liegen in de krant heb ik daar geen goed woord voor over!
Ik ben het wel met jouw eens.


Maar als je het verhaal terugkoppelt op deze column dan wordt er hier toch niet echt gelogen?
My name is Jonas!!
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

zwaar overdrijven is ook een vorm van liegen.

En volgens mij kun zelfs jij niet ontkennen dat in dit artikel zwaar wordt overdreven.
Net fan dat benaude!
Jonas van den Andel
Nieuw talent
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-11-2003 12:51

Bericht door Jonas van den Andel »

Er wordt inderdaad zwaar overdreven, maar ik vind dat het effect heeft.

Het is net een karikatuur. Ik heb een grote neus, ik word in een karikatuur getekend met een extreem grote neus. Bij 'dominee' Riemer wordt dit niet anders gedaan. Maar in de essentie is het juist, dat moet jij toch ook met mij eens zijn?
My name is Jonas!!
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

In het verhaal zit een kern van waarheid maar zoals het hier verwoord wordt klopt er helemaal niks, en ik denk niet dat het dan terrecht is dat er een karikatuur van Riemer wordt gemaakt en het beleid van Riemer, puur om goedkoop te scoren. Want als het echte verhaal op papier komt te staan is er niemand die er wat aandacht aan besteed en is er niemand die het leuk vind. Het beleid van Riemer heeft zijn succes wel bewezen dacht ik.

Tuurlijk, een column moet een beetje smeuig zijn en een lekker verhaal zijn maar de waarheid moet er niet té ver vanaf liggen en dat is bij dit artikel wel het geval.
Net fan dat benaude!
jeroentjeheerenveen
Invaller
Berichten: 337
Lid geworden op: 22-12-2003 17:40
Locatie: franeker

Bericht door jeroentjeheerenveen »

ik heb het ook niet zo op de gedachtes enz. van de mensen uit de randstad (wij zijn natuurlijk totaal ander volk).
maar deze man uit zijn frustraties op het beleid van riemer.
(heb het hier niet over de kwaliteit en de zakenman riemer, hij is geweldig voor de club)
en de gedachtes van paul ken ik wel inkomen, oke alles is natuurlijk aangedikt.
(maar vertel eens een verhaal aan iemand dat 10 x word doorgegeven als de 10e jouw verteld wat hij hoorde is het andere zin dan die aan eerste werd doorgegeven) (wat een wijze taal jeroen :?), zou gaat dat nu overal, net als met het incident van de trein..

wil heerenveen de club zijn na az'67 zijn die de kampioenschappen van de top 3 doorbreekt.
dan heb je andere gedachtes voor nodig, misschien wel die van de schrijver, maar niet alle gedachtes die riemer heeft.
heerenveen is een gezonde club, markeert nix aan, maar durf eens een risico te nemen, riemer neemt geen risico's terrecht, maar zo blijf je de eeuwige suptopper.
begin jaren '90 zijn er ook acties en misschien risico's ondernomen.
en kijk wat er van gekomen is....!!

foppe en riemer hebben een zeer sterk fundament neergelegd, zien nu in dat de mensen die heerenveen zelf heeft opgelijdt (GJV, Henk hoekstra enz.)
het werk moeten verder borduren, alleen hebben zij ook bepaalde nieuwe gedachtes, nieuw tijdperk is aangebroken.

deze groep vast houden, en de nieuwe lichting die duzz echt wel goed is.
johan derksen moet zijn mening duz echt maar es verander over de jeugdopleiding van h'veen, binnen 5 jaar kampioen worden met kolkende nieuwnoord vakken!!!

bafff, ik shrik wakker uit een droom, word hij werkelijkheid.

wat vinden jullie van deze droom????
h'veen supporter ben je nie even, maar voort leven!!!
Plaats reactie