Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Fanmasters, Beheerders

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Muck » 12-07-2010 23:20

Tukkers Delight schreef:de jaarrekening over 2008/09 (daar komen deze cijfers uit) is de meest recente jaarrekening die is gepubliceerd.

Dat is mooi. Je bent toch begonnen met twijfels over de plaatsing van Heerenveen in de veiligste categorie, waarom onder bouw je dat met jaarrekeningen uit 2009?

BK2009 vraagt inderdaad om gegevens uit de jaarrekening. Als die er niet is, kun je in deze discussie daarover geen informatie geven. Daaruit kun je niet afleiden wat er in het afgelopen jaar allemaal gebeurd is.

Als je antwoord wilt hebben op het plaatsen in bepaalde categorieën, zul je die voorwaarden moeten opvragen bij de KNVB.
Misschien kijken ze bij de KNVB wel naar het percentage salarissen tov de begroting. Die is bij Heerenveen 60% (richtlijn van de KNVB en ik verwacht dat ie nu zelfs lager is) en bij Ajax hoger dan die eis. Misschien is dat wel een reden dat Ajax in een wat minder gunstige categorie geplaatst is.

En het is hier absoluut wel duidelijk dat de vette jaren achter ons liggen. De financiële situatie is nu inderdaad wat minder rooskleurig. Vandaar ook de 'reorganisatie' en hoeven we niet bij de gemeente aan te kloppen voor een lening van 20 miljoen. Iets wat er bij andere clubs wél gebeurd.
Muck
Selectiespeler

Berichtdoor Tukkers Delight » 13-07-2010 00:17

Ik dacht dat we de discussie over de categorie inmiddels hadden afgesloten? Blijkbaar heb ik het mis.

Muck schreef:Dat is mooi. Je bent toch begonnen met twijfels over de plaatsing van Heerenveen in de veiligste categorie, waarom onder bouw je dat met jaarrekeningen uit 2009?

Ik onderbouw helemaal niets met jaarrekeningen uit 2009, BK2007 vraagt informatie uit de jaarrekening, dat is wat ik geef, er is geen recentere jaarrekening gedeponeerd.

Muck schreef:BK2009 vraagt inderdaad om gegevens uit de jaarrekening. Als die er niet is, kun je in deze discussie daarover geen informatie geven. Daaruit kun je niet afleiden wat er in het afgelopen jaar allemaal gebeurd is.

Ik baseer mijn mening op informatie die recent door jullie club is vrijgegeven, namelijk dat het afgelopen seizoen is afgesloten met een verlies van 15 miljoen. Dit, in combinatie met de jaarrekeningen over de afgelopen jaren, is voldoende reden om mij af te vragen of Heerenveen komend seizoen wel weer wordt ingedeeld in de hoogste categorie. In combinatie met de feiten die we kennen over Ajax is dat niet zo'n rare gedachte lijkt mij.

Muck schreef:Als je antwoord wilt hebben op het plaatsen in bepaalde categorieën, zul je die voorwaarden moeten opvragen bij de KNVB. Misschien kijken ze bij de KNVB wel naar het percentage salarissen tov de begroting. Die is bij Heerenveen 60% (richtlijn van de KNVB en ik verwacht dat ie nu zelfs lager is) en bij Ajax hoger dan die eis. Misschien is dat wel een reden dat Ajax in een wat minder gunstige categorie geplaatst is.

Misschien is dat inderdaad een reden, de KNVB geeft echter geen informatie over welke clubs in welke categorie worden geplaatst en hetzelfde geldt voor de voorwaarden, wat wij hier dus doen op dit forum is gissen en discussiëren met de gegevens die ons wel bekend zijn.

Muck schreef:En het is hier absoluut wel duidelijk dat de vette jaren achter ons liggen. De financiële situatie is nu inderdaad wat minder rooskleurig. Vandaar ook de 'reorganisatie' en hoeven we niet bij de gemeente aan te kloppen voor een lening van 20 miljoen. Iets wat er bij andere clubs wél gebeurd.

Ik begrijp goed niet waarom je de zogenaamde lening van een gemeente er weer bij wilt halen, dat heeft volgens mij niets met deze discussie te maken, tenzij je hier een Twente vs Heerenveen discussie wilt gaan voeren?

Voor jou wil ik het best nog eens een keer uitleggen: De lening waar jij op doelt (die van de gemeente Enschede aan FC Twente toch?) is een hypothecaire lening. Wanneer je een 'huis' huurt (zoals Heerenveen) heb je inderdaad geen hypotheek nodig maar betaal je huur. Twente heeft er voor gekozen om een 'huis' te kopen zodat hiermee extra inkomsten kunnen worden gegenereerd en heeft de gemeente bereidt gevonden een deel van de hypotheek te verstrekken, tegen marktconforme voorwaarden waarbij de gemeente zelfs nog geld (1,6%) verdient en het niet ten koste gaat van andere projecten of mensen in Enschede (de gemeente leent het geld op haar beurt weer bij de BNG).

Misschien moet jij je eens afvragen (je maakt je nogal zorgen over overheidsgeld binnen BVO's merk ik) hoe het ruim 90 miljoen kostende (en verliesgevende) ALS is gefinancierd en wat de gemeente Heerenveen daar aan overhoudt?
Working on a dream
Tukkers Delight
Selectiespeler

Berichtdoor JayT » 13-07-2010 10:05

Tukkers Delight schreef:Misschien moet jij je eens afvragen (je maakt je nogal zorgen over overheidsgeld binnen BVO's merk ik) hoe het ruim 90 miljoen kostende (en verliesgevende) ALS is gefinancierd en wat de gemeente Heerenveen daar aan overhoudt?

Ik houd me buiten de welles-nietes discussie wat betreft dat hele financiele plaatje van onze voetbalclub...daar begint het zo langzamerhand wel op te lijken. Wat betreft bovenstaande kun je beter even kijken in dit topic. Voor de duidelijkheid en laatste keer: Het gaat om Sportstad, niet om het ALS. Bij sc Heerenveen leefde dit idee, waarin zij mede-initiatiefnemers vond; Sportbundeling in de regio om uiteindelijk onder andere richting het CTO te werken, wat inmiddels dus ook 'binnen' is. Door de hele sportbundeling, is de gemeente er ook bij betrokken. Zwembad weg/ dicht, sporthallen weg/ dicht, etc. Bij jullie zal de gemeente ongetwijfeld ook zaken in beheer hebben als zwembad, sporthallen, etc. Dat wil nog niet zeggen dat sc Heerenveen overheidssubsidie heeft gekregen omdat de gemeente zijn sporten wil centraliseren bij het Sportstadgebied. De deelneming van sc Heerenveen komt voort uit het belang dat ze heeft bij Sportstad Heerenveen. Het belang dat sc Heerenveen heeft in Sportstad, is - als ik de informatie van bijna 2 jaar terug correct heb (zeer betrouwbare bron) - in het stadion opgegaan (zoals men nu ook zegt het zelf te financieren). Men wist van tevoren ook wel dat het de komende jaren een verlieslijdend project zou worden, net als men nu zegt dat het tijden gaat duren voordat een eventueel nieuw Thialf geen rode cijfers meer hoeft te schrijven. Pas in 2003 is men begonnen met bouwen, verwacht jij dat een miljoenenproject als dit na 5 jaartjes geen minnetje meer hoeft te zetten voor een cijfertje?
sc H'veen, let maar op: binnen een paar jaar Nldse top
JayT
Wereldspeler

Berichtdoor TORCIDA » 13-07-2010 10:15

Ik houd me buiten de welles-nietes discussie wat betreft dat hele financiele plaatje van onze voetbalclub...daar begint het zo langzamerhand wel op te lijken.

ja en ik weet ook al wie het laatste woord wil hebben, een tukker? die meer hier te vinden is dan bij zn eigen club.
We hebben ons shirt terug !
TORCIDA
Basisspeler

Berichtdoor Muck » 13-07-2010 10:21

Tukkers Delight schreef:Ik begrijp goed niet waarom je de zogenaamde lening van een gemeente er weer bij wilt halen, dat heeft volgens mij niets met deze discussie te maken, tenzij je hier een Twente vs Heerenveen discussie wilt gaan voeren?

Noem ik ergens de naam van FC Twente, dan?
Muck
Selectiespeler

Berichtdoor Tukkers Delight » 13-07-2010 10:31

JayT schreef:Ik houd me buiten de welles-nietes discussie wat betreft dat hele financiele plaatje van onze voetbalclub.... Pas in 2003 is men begonnen met bouwen, verwacht jij dat een miljoenenproject als dit na 5 jaartjes geen minnetje meer hoeft te zetten voor een cijfertje?

Begrijp me goed, ik ben niet degene die 'overheidssteun' binnen het betaald voetbal veroordeel, sterker nog, onder de juiste condities juich ik het zelfs toe. Er is dan ook wat mij betreft helemaal niets mis met het belang van de gemeente Heerenveen in Sportstad.

Muck schreef:Noem ik ergens de naam van FC Twente, dan?

Doe toch niet zo hypocriet, het is wel duidelijk waar jij op doelt en anders moet je maar eens uitleggen wat wel de bedoeling van deze onnodige toevoeging was.

TORCIDA schreef:ja en ik weet ook al wie het laatste woord wil hebben, een tukker? die meer hier te vinden is dan bij zn eigen club.

Misschien moet je eens een keer je vermaak in een ander topic gaan zoeken, jij hebt aan deze hele discussie nog helemaal niets constructiefs toegevoegd.
Working on a dream
Tukkers Delight
Selectiespeler

Berichtdoor Muck » 13-07-2010 10:44

Tukkers Delight schreef:Voor jou wil ik het best nog eens een keer uitleggen: De lening waar jij op doelt (die van de gemeente Enschede aan FC Twente toch?) is een hypothecaire lening. Wanneer je een 'huis' huurt (zoals Heerenveen) heb je inderdaad geen hypotheek nodig maar betaal je huur. Twente heeft er voor gekozen om een 'huis' te kopen zodat hiermee extra inkomsten kunnen worden gegenereerd en heeft de gemeente bereidt gevonden een deel van de hypotheek te verstrekken, tegen marktconforme voorwaarden waarbij de gemeente zelfs nog geld (1,6%) verdient en het niet ten koste gaat van andere projecten of mensen in Enschede (de gemeente leent het geld op haar beurt weer bij de BNG).

http://www.fctwente.nl/nieuws/archief/i ... ?item=6347

20 miljoen bij de bank en 20 miljoen bij de gemeente en voor de uitbreiding moet diezelfde gemeente nog even 9 miljoen ophoesten. Waarom niet bij de bank? Is er niet voldoende zekerheid voor de bank? Is het onderpand al volledig 'op'?

Maar goed, dit moet geen Heerenveen-Twente discussie worden. Maar deze discussie is een beetje van een Twente-supporter, die jaren geleden in zijn broek heeft gescheten en de stront nog in zijn broek heeft zitten, die nu een Heerenveen-supporter gaat uitlachen, omdat hij een keertje in zijn broek heeft gescheten.

Succes verder met het verkondigen van je FC Twente-evangelie op de fora van nederlandse betaald voetbalclubs!
Muck
Selectiespeler

Berichtdoor Caspar » 13-07-2010 10:50

En hier wil deze discussie graag afkappen. Het wordt opnieuw een Twente - Heerenveen verhaal en dat is hier niet op zijn plaats. Als TD antwoord op zijn vragen wil moet hij de KNVB, Ajax of Heerenveen even bellen. Ze hebben in Newquay vast een telefoonverbinding.

Dit topic graag weer gebruiken als er aanleiding is om over de cijfers van Heerenveen te discussiëren.

Dank
Caspar
Beheerder

Berichtdoor TORCIDA » 13-07-2010 11:21

Misschien moet je eens een keer je vermaak in een ander topic gaan zoeken, jij hebt aan deze hele discussie nog helemaal niets constructiefs toegevoegd

Mijn vermaak is anders dan die van jouw, ik vind mijn vermaak in namelijk in elk topic. mijn constructieve bijdrage was liquide genoeg in ieder geval te voorkomen dat we in vervolg hier zaken van twente en ajax gaan bespreken dit ter vergelijk van heerenveen
We hebben ons shirt terug !
TORCIDA
Basisspeler

Berichtdoor Wizard » 15-07-2010 10:59

Caspar schreef:En hier wil deze discussie graag afkappen. Het wordt opnieuw een Twente - Heerenveen verhaal en dat is hier niet op zijn plaats. Als TD antwoord op zijn vragen wil moet hij de KNVB, Ajax of Heerenveen even bellen. Ze hebben in Newquay vast een telefoonverbinding.

Dit topic graag weer gebruiken als er aanleiding is om over de cijfers van Heerenveen te discussiëren.

Dank

Amen..
TD moet alleen niet bellen met Zeist, maar een financiële studie volgen. Als je al niet weet dat je spelers onder de IVA worden verantwoord en zegt tegen iemand anders dat je de lening van de gemeente er niet bij moet halen wanneer je 't over liquiditeiten hebt, begrijp je 't niet helemaal.

Maar goed.. discussie gesloten, maar mocht TD nog wat kwijt willen dan kan dat prima via een privé-bericht naar mij. Namens de SCH-supporters hier wil ik best met jou die discussie aangaan over welk financieel onderwerp dan ook.
Wizard
Bankzitter

Berichtdoor Squerrel » 15-07-2010 11:53

Wizard schreef:[Namens de SCH-supporters hier wil ik best

Je zal er vast verstand van hebben maar door bovenstaande verslikte ik me bijna in mijn cup-a-soupje
..............
Squerrel
Superster

Berichtdoor Lardy » 15-07-2010 12:18

Squerrel schreef: Je zal er vast verstand van hebben maar door bovenstaande verslikte ik me bijna in mijn cup-a-soupje

Terecht ook, want het is nog lang geen 4 uur. :lol:
Pedro Beda.
Lardy
Basisspeler

Berichtdoor Tukkers Delight » 15-07-2010 12:32

Wizard schreef:TD moet alleen niet bellen met Zeist, maar een financiële studie volgen. Als je al niet weet dat je spelers onder de IVA worden verantwoord en zegt tegen iemand anders dat je de lening van de gemeente er niet bij moet halen wanneer je 't over liquiditeiten hebt, begrijp je 't niet helemaal.

Maar goed.. discussie gesloten, maar mocht TD nog wat kwijt willen dan kan dat prima via een privé-bericht naar mij. Namens de SCH-supporters hier wil ik best met jou die discussie aangaan over welk financieel onderwerp dan ook.

Gaan we nou op alle slakken zout leggen? Materiële vaste activa of immateriële vaste activa, maakt deze tikfout ook maar iets uit voor de discussie, je begrijpt toch hopelijk mijn punt dat de spelersselectie niet liquide is?

En een hypothecaire lening van FC Twente heeft inderdaad helemaal niets te maken met de liquiditeitspositie van Heerenveen (of betaald Heerenveen soms de rente en aflossing over deze lening?).
Working on a dream
Tukkers Delight
Selectiespeler

Berichtdoor Skopperij » 15-07-2010 17:32

Vanaf nu wordt elke post die niet over de financiën van Heerenveen gaat verwijderd.
Skopperij
Beheerder

Berichtdoor Tukkers Delight » 28-07-2010 16:13

Ik weet niet of het hier thuis hoort maar mocht Heerenveen alsnog in categorie 2 terechtkomen dan verkeren ze in goed gezelschap ;-)

...overigens is FC Twente door de KNVB ingedeeld in groep 2 met als aantekening eigenlijk behorend in groep 3. Dat heeft te maken met het gegeven dat FC Twente spelers waardeert op 0 waardoor het de solvabiliteit negatief beïnvloedt met circa 12 miljoen...

Hier is de rest van de persdag-speech te vinden voor degenen die hierin geïnteresseerd zijn (ook veel vergelijkingen met Heerenveen): http://www.fctwente.nl/images/upload/film/persdag-speech-munsterman.pdf
Working on a dream
Tukkers Delight
Selectiespeler

Berichtdoor Ane Lenstra » 28-07-2010 17:50

Financiën van Twente is een ander topic voor.
Voetbal is simpel. Maar het is moeilijk simpel te voetballen.
Ane Lenstra
Superster

Berichtdoor HUNTELAAR » 02-08-2010 15:33

sc Heerenveen wil na een jaar van onrust oude tijden doen herleven. De club streeft naar rust en stabiliteit en wil met spraakmakend en attractief voetbal weer meestrijden om de plaatsen die recht geven op Europees voetbal. Dat gebeurt met een kleiner budget. De begroting van sc Heerenveen wordt met €3 miljoen teruggeschroefd naar € 26 miljoen.
De nieuwe voorzitter Robert Veenstra wilde bij zijn eerste officiële rede voor sc Heerenveen niet lang stilstaan bij de gebeurtenissen van afgelopen seizoen. ,,Over afgelopen seizoen is genoeg gezegd en geschreven,’’ vertelde Robert Veenstra. ,,Het is zaak om van het verleden te leren, maar de blik moet gericht zijn op de toekomst.’’

Het imago van sc Heerenveen als ‘rustige en stabiele club’ is afgelopen seizoen onder druk komen te staan. Er is de nieuwe leiding alles aan gelegen om het geschonden blazoen weer op te poetsen, sportief de trom te roeren en de typische ‘Heerenveen-beleving en sfeer’ terug te krijgen in het Abe Lenstra stadion.

Dat moet dus met minder geld. Als gevolg van de recessie, inkomstenderving door het ontbreken op het Europese podium en minder inkomsten van Eredivisie-Live als gevolg van de lage klassering van afgelopen seizoen, gaat sc Heerenveen in de begroting terug van €29 naar €26 miljoen. ,,Zo merk je meteen de gevolgen van een minder jaar,’’ aldus Robert Veenstra.

De huidige financiële situatie maakt dat de Friese club zich geen grote transfers kan veroorloven. Financieel wordt er een pas op de plaats gemaakt. Robert Veenstra ,,De druk op de opleiding wordt groter. Het accent komt te liggen op de ontwikkeling van onze talenten. Er moeten meer jonge spelers doorstromen naar het eerste team.’’

Onbemiddeld is sc Heerenveen zeker niet. De club beschikt over een eigen vermogen van €18 miljoen en is daarmee teruggezakt naar het niveau van 2005. ,,Ons eigen vermogen is dankzij een aantal grote transfers €30 miljoen geweest, maar met het huidige saldo zijn we niet ontevreden. Er zijn niet veel clubs die over een dergelijk bedrag aan eigen geld beschikken.’’

De nieuwe directie van sc Heerenveen wordt gevormd door voorzitter Robert Veenstra en vice-voorzitter Jan van Erve, die ook deel uitmaken van het managementteam van de club dat verder bestaat uit manager technische zaken Johan Hansma en manager Financiële zaken Danny Steenstra .. Op voetbalgebied heeft Ron Jans de eindverantwoording over het eerste elftal en de medische staf, terwijl Johan Hansma de voetbalacademie, het damesvoetbal en scouting in zijn portefeuille heeft.

Uitbreiding stadionDe nieuwe voorzitter maakte bekend dat Sportstad de financiering voor de uitbreiding van de westvleugel van het stadion in principe rond heeft. De uitbreiding omhelst een verbouwing van 26.000 naar 32.000 zitplaatsen. Begin oktober wordt definitief besloten of de uitbreiding, die bij de start van het seizoen 2012 – 2013 gereed moet zijn, doorgaat. Robert Veenstra,, Willen we doorgroeien naar een begroting tussen de €35 en €40 miljoen, dan moeten we uitbreiden. We willen de plannen echter eerst nog eens goed doorrekenen voor we definitief een besluit nemen.’’

De samenwerking met FC Emmen gaat het tweede jaar in. Aan het eind van dit seizoen gaat sc Heerenveen de samenwerking evalueren en wordt een besluit over de toekomst genomen. In zijn toespraak stond Robert Veenstra ook nog even stil bij de blessure van Brian Vandenbussche, ‘een persoonlijk drama’ en de selectie van Roy Beerens voor Oranje. ,,een mooi moment voor Roy en voor de club.’’
HUNTELAAR
Selectiespeler

Berichtdoor Superfries1983 » 02-08-2010 16:06

Tsja, dat was te verwachten na de puinhoop die de vorige verantwoordelijken er van hadden gemaakt. Hopelijk is het tij nu gekeerd en wordt deze achteruitgang niet doorgezet. De uitbreiding lijkt me overigens vrij noodzakelijk anders zullen we ongeveer op deze begroting blijven hangen en weinig gaan groeien.
Superfries1983
Basisspeler

Berichtdoor frisianbadboy » 02-08-2010 16:12

Dat is toch wel even schrikken. Dat we nadelige gevolgen zouden overhouden aan ons dramatisch verlopen seizoen was wel duidelijk. Maar dat onze begroting met maar liefst drie miljoen terug moet had ik niet verwacht. Dit is dus een hele grote stap terug en een duidelijke pas op de plaats. Daarmee haken we voorlopig definitief af in de strijd in de top van Nederland. Plaats 5 - 9 is weer het maximale haalbare.
frisianbadboy
Selectiespeler

Berichtdoor Ane Lenstra » 02-08-2010 16:36

frisianbadboy schreef:Dat is toch wel even schrikken. Dat we nadelige gevolgen zouden overhouden aan ons dramatisch verlopen seizoen was wel duidelijk. Maar dat onze begroting met maar liefst drie miljoen terug moet had ik niet verwacht. Dit is dus een hele grote stap terug en een duidelijke pas op de plaats. Daarmee haken we voorlopig definitief af in de strijd in de top van Nederland. Plaats 5 - 9 is weer het maximale haalbare.

Begroting zegt niet heel erg veel over de prestaties, met een mindere begroting kun je prima meespelen in de top mits je de juiste spelers haalt. Maar na het afgelopen seizoen mogen we blij zijn met een plaats in de playoffs, alles meer is extra.
Voetbal is simpel. Maar het is moeilijk simpel te voetballen.
Ane Lenstra
Superster

Berichtdoor BK2007 » 02-08-2010 17:13

Ane Lenstra schreef:Begroting zegt niet heel erg veel over de prestaties, met een mindere begroting kun je prima meespelen in de top mits je de juiste spelers haalt. Maar na het afgelopen seizoen mogen we blij zijn met een plaats in de playoffs, alles meer is extra.

Precies, kijk maar naar Heracles en dit jaar AZ. Met Verbeek als trainer scheelt ook altijd een paar plaatsen op de ranglijst.
(waarom moest hij ook weer weg bij ons ?).
Kenny is onze Godenzoon.
BK2007
Basisspeler

Berichtdoor Eric » 02-08-2010 17:23

Op financieel gebied staat Heerenveen er qua eigen vermogen weer net zo voor als vijf jaar geleden, schrijft de club. Veenstra: “Ons eigen vermogen is dankzij een aantal grote transfers 30 miljoen euro geweest, maar met het huidige saldo zijn we niet ontevreden. Er zijn niet veel clubs die over een dergelijk bedrag aan eigen geld beschikken.” Het Abe Lenstra Stadion kan bovendien worden uitgebreid.

Ik vind dit toch wel een alinea waarvan in schrik. In 2 jaar tijd zijn we dus 5 jaar achteruit gegaan? Helemaal als je weet wat er in die 5 jaar allemaal aan spelers is verkocht.
Eric
Beheerder

Berichtdoor Superfries1983 » 02-08-2010 17:31

Plaats 5 - 9 is weer het maximale haalbare.

Het is inderdaad dramatisch dat dit is gebeurd en geeft nog maar weer eens aan wat voor puinzooi o.a de directie er van heeft gemaakt. Maar de begroting zegt wel iets, maar lang niet alles over de plek op de ranglijst. Kijk inderdaad maar naar Heracles afgelopen jaar. Incidenteel kan je ook met een lage(re) begroting een heel eind komen als je het goed aanpakt. Het zegt wel dat we het de laatste jaren niet goed hebben gedaan en dat het door de teruggang het er allemaal niet makkelijker op wordt om bijvoorbeeld in de top 5 te eindigen. Dat baart best zorgen, hoewel er de laatste tijd goed aan is gewerkt deze teruggang te keren. Maar dat we op basis hiervan de komende jaren kansloos zijn voor een plek in de top 5 gaat me veel te ver.

Ook ander clubs (m.u.v. Twente) moeten terug of blijven gelijk. De club zegt het zelf al we staan nu weer waar we 5 jaar geleden stonden. Volgens mij deden we toen ook al mee om de top 5. Als ik naar onze selectie van nu kijk denk ik niet dat we meedoen om de eerste 5 plaatsen komend seizoen, maar de begroting zegt me in die zin veel minder. Bovendien hebben we met 26 miljoen volgens mij de 5e begroting aangezien AZ is teruggegaan naar 25 miljoen, al zegt dit nogmaals weinig over de plek op de ranglijst.
Superfries1983
Basisspeler

Berichtdoor Gekko » 02-08-2010 17:45

Teruggang in begroting is op zich geen drama. De inkomsten en uitgaven door Europees voetbal brengen geld binnen en kosten geld maar leveren weinig winst op. Het gaat erom wat je aan het voetbaldeel (de selectie) kunt uitgeven. De uitbreiding van het stadion was al besloten maar wordt dus nog een keer overwogen. Het kan zijn dat het alsnog niet door gaat. In cijfers wordt nu steeds duidelijker dat er slecht bestuurd is de afgelopen jaren.
Gekko
Superster

Berichtdoor HUNTELAAR » 02-08-2010 17:46

Heerenveen enige Eredivisionist in veilige categorie bij KNVB
Maandag, 2 augustus 2010 om 18:39
Dat de Nederlandse clubs last hebben van de economische crisis is al een tijdje duidelijk, maar RTL Nieuws vond uit dat de situatie nu echt zorgelijk begint te worden. Ook PSV is uit de veilige categorie drie van de licentiecommissie van de KNVB gevallen, waardoor er nu nog maar vier clubs financieel gezond zijn. SC Heerenveen is de enige gezonde club uit de Eredivisie; Go Ahead Eagles, Telstar en FC Volendam zijn de andere verenigingen die de zaakjes goed op orde hebben.

De KNVB heeft onderzocht hoe de voetbalclubs er financieel voor staan. Woensdag wordt die lijst openbaar, maar RTL Nieuws achterhaalde al hoe slecht de financiële situatie van veel clubs is. PSV is in de nieuwe statistieken gezakt naar categorie twee, wat betekent dat er geen clubs uit de traditionele top-3 (Ajax, Feyenoord en PSV) in de veilige categorie staan. Eerder al zakte Ajax van categorie drie naar twee.

Feyenoord zit, zoals bekend, in categorie één en staat daarmee onder curatele. Datzelfde geldt voor MVV, Fortuna Sittard, NEC, AGOVV Apeldoorn, Roda JC, Willem II, RKC Waalwijk, RBC Roosendaal, BV Veendam, FC Dordrecht en Almere City. FC Twente is door de KNVB ingedeeld in de groep 'zorgelijk', categorie twee dus, met als aantekening dat de club eigenlijk wel financieel gezond is. Dat heeft ermee te maken dat Twente haar spelers geen waarde toekent, waar andere clubs dat wel doen. Daardoor pakt de begroting negatief uit.

Zo kun je het dus ook zien
HUNTELAAR
Selectiespeler

Berichtdoor Gekko » 02-08-2010 17:54

Gekko
Superster

Berichtdoor Hielke » 02-08-2010 18:07

Ik verbaas me er oprecht over, zonder vervelende ondertoon, dat er nog steeds supporters zijn die zich verbazen over de situatie waarin Heerenveen verzeild geraakt is. Ja, we zijn in alle opzichten vijf jaar teruggeworpen in de tijd. Bestuurlijk, technisch, en ook financieel.
Hielke
Beheerder

Berichtdoor Heerenveen rules » 02-08-2010 18:14

Hielke schreef:Ik verbaas me er oprecht over, zonder vervelende ondertoon, dat er nog steeds supporters zijn die zich verbazen over de situatie waarin Heerenveen verzeild geraakt is. Ja, we zijn in alle opzichten vijf jaar teruggeworpen in de tijd. Bestuurlijk, technisch, en ook financieel.

De prestataties van Yme en Co zijn dus echt dramatisch geweest de laatste tijd. Er waren al genoeg mensen die dat zagen, een aantal vond het wel meevallen. De schade kan nu gerepareerd worden door hopelijk wel capabele mensen.
Ik schrik toch wel enigzins van dit artikel. Ik had niet verwacht dat we 3 miljoen terugmoeten en er mede daardoor geen grote transfers gedaan kunnen worden. Ik had gedacht dat er wel wat meer ruimte was.
Heerenveen rules
Superster

Berichtdoor Klaas Pier » 02-08-2010 18:15

Qua eigen vermogen zijn we terug gegaan, ik lees nergens dat we qua begroten ook op hetzelfde niveau staan als 5 jaar geleden, wat sommigen hier wel suggereren.

En dan denk ik: we zijn een beker rijker, wat geld armer. Ik heb het er, los van de beoordeling van het beleid, best voor over gehad.

edit: excuus, ik hoor net dat we 3 miljoen achteruit gaan qua begroting..
Klaas Pier
Selectiespeler

Berichtdoor BK2007 » 02-08-2010 18:30

Rtl nieuws heeft een staatje met alle clubs. Slechts vier zijn er financieel, waaronder wij dus ook. Best een prima prestatie en uitgangspunt voor komend seizoen(en). Clubs om ons heen zitten in de problemen. Ik denk dat dit ook sportief nog wel zijn conseuenties gaat hebben.
Kenny is onze Godenzoon.
BK2007
Basisspeler

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen