[centraal] Bestuur

› wie (nog) niet pompeblêden draagt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

teamplayer schreef:Vrijdag stond er een mooi artikel in leeuwarder Courant. Geschreven door een man die zwaar geleerd heeft in de bestuurskunde. Iemand gelezen?
Zie directietopic ;)

Types als Riemer of Munsterman liggen niet voor het oprapen. Ik ben vooral benieuwd of onze nieuwe voorzitter daadwerkelijk via Randstad komt of dat er toch nog iemand op de valreep zich 'vrijwillig' aanmeldt.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

SC Heerenveen heeft Toon Gerbrands op het oog voor de functie van algemeen directeur van de club, meldt De Telegraaf dinsdagochtend. Gerbrands bekleedt op dit moment dezelfde positie bij AZ.

De geboren Sneker, die sinds 2004 werkzaam is bij AZ, liet volgens De Telegraaf eerder doorschemeren bij AZ te willen blijven. Heerenveen hoopt in mei bekend te kunnen maken wie de nieuwe directeur van Heerenveen wordt.

Gerbrands kreeg overigens eind 2008 een aanbieding om aan de slag te gaan bij sportkoepel NOC*NSF. Maar de voormalig volleybalbondscoach koos ervoor de lucratieve aanbieding naast zich neer te leggen.
feanonline.nl
Misschien wel de enige die past in het geschetste profiel.
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Was ook 'één van mijn favorieten. Zou mooi zijn. Praat hij wel Fries, of alleen maar Snekers ;-)
Flamingo
Invaller
Berichten: 370
Lid geworden op: 12-11-2008 10:28

Bericht door Flamingo »

Ik heb niet snel een hekel aan iemand, en spuug ook geen gal, maar ik hoop niet dat Toon Gerbrands hier voorzitter word. Vind ik niet bij de club passen, laat hem lekker bij die arrogante zakken van AZ. Echt een mentaliteit van niets. Word het hem wel dan zal ik hem natuurlijk steunen omdat het wel de voorzitter van SC Heerenveen is en ik de club een warm hart toe draag, maar ik zou veel liever iemand anders hebben, deze man mag ik gewoon niet.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Volgens mij is hij niet een blaaskaak en juist een meer ingetogen man binnen de AZ organisatie. In tegenstelling tot Scheringa, Wilting en noem ze maar op. De witte raaf zogezegd.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Eindelijk, een 'serieus' gerucht. Toon Gerbrands is een goeie. Ik betwijfel of hij de overstap wil maken naar dezelfde functie bij een concurrent. Wellicht kan Heerenveen hem overtuigen met een goed salaris; bovendien is hij bij Heerenveen dé man. Bij AZ sneeuwde hij wat onder tussen de ego's van Scheringa, Wilting en Brands. Al lijkt het me niet iemand die op veel persoonlijke eer uit is.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Misschien was hij daarom op zijn plaats. Geen haantje en dus niet bedreigend en effectief in zijn rol. De ambitie om per mei een opvolger bekend te kunnen maken betekent dat die niet uit de Randstadprocedure komt. Die zal veel meer tijd vragen met selectie, gesprekken, assessments en noem maar op.
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Die volleyballer zal wel een boel verstand van voetbal hebben.

Deze meneer zou het vast wel kunnen doen maar zonder iemand die echt verstand van voetbal heeft wordt het nog niks
Bedankt Torcida:-)
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Heerenveen kennende is dit weer een gerucht en dan zijn ze bezig met iemand anders! :D
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Skopperij schreef:Eindelijk, een 'serieus' gerucht. Toon Gerbrands is een goeie. Ik betwijfel of hij de overstap wil maken naar dezelfde functie bij een concurrent. Wellicht kan Heerenveen hem overtuigen met een goed salaris; bovendien is hij bij Heerenveen dé man. Bij AZ sneeuwde hij wat onder tussen de ego's van Scheringa, Wilting en Brands. Al lijkt het me niet iemand die op veel persoonlijke eer uit is.

Kun je even toelichten waarom dit een serieus gerucht te noemen is ? Ik heb het krantenartikel even gelezen in de Telegraaf maar er staat niet bij waar dit gerucht vandaan komt. Waarom vind je Gebrands een goeie ? Waar baseer je dat op ?
Komt uit de volleybal wereld :?
Samen maken we de club sterk.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Qua management kan de voetbalwereld veel leren van volleybal of hockey. Die sectoren zijn veel vernieuwender, meer gericht op individuele ontwikkeling, teamontwikkeling en noem maar op. Voetbal is zeer traditioneel. De 'sterke man' is typerend voor het voetbal terwijl je de moderne manager amper aantreft. Impulsen van buiten het voetbal zijn dus va harte welkom.
AllardP
Wereldspeler
Berichten: 2483
Lid geworden op: 02-12-2002 12:05
Locatie: Washington DC

Bericht door AllardP »

Het belangrijkste is dat er rust komt en de heren bestuurders elkaar niet nog een jaar de tent uit vechten. Iemand als Gerbrands lijkt me voldoende gezag hebben om dat voor elkaar te krijgen. Hij is inderdaad geen voetbalman, maar zoals Gekko terecht opmerkt: dat is geen bezwaar. Voetbalclubs zijn vaak slecht gerund (lees het boek van Simon Kuper maar eens) en de bedrijfstak is ook nog eens aartsconservatief. Bovendien: Riemer himself heeft ook alleen maar een blauwe maandag bij Be Quick gespeeld en de veel geprezen Joop Munsterman is een krantenman.

Het is natuurlijk wel de taak van de nieuwe sterke man om te zorgen dat er voldoende mensen in de organisatie verstand hebben van scouting en begeleiding, maar dat is stap twee.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

BK2007 schreef:Kun je even toelichten waarom dit een serieus gerucht te noemen is ? Ik heb het krantenartikel even gelezen in de Telegraaf maar er staat niet bij waar dit gerucht vandaan komt. Waarom vind je Gebrands een goeie ? Waar baseer je dat op ?
Komt uit de volleybal wereld :?
'Serieus' stond niet voor niets tussen aanhalingstekens. ;)

De ene bestuurder heeft gezag omdat hij een autoritaire leider is, de ander heeft gezag omdat hij een rustige, verstandige en vriendelijke man is. Toon Gerbrands valt in de laatste categorie en daarom zou hij wel eens exact het bindmiddel tussen RvC en directie kunnen zijn dat Heerenveen nodig heeft. Riemer valt meer in de eerste categorie.

Dat hij iemand is uit het volleybal zegt me niks. We kunnen wel wat vers bloed gebruiken. Bovendien heeft hij bij AZ voldoende ervaring opgedaan en hij heeft nog gevoel met onze regio ook.
Gebruikersavatar
Pietje Paaltjens
Selectiespeler
Berichten: 555
Lid geworden op: 25-02-2009 16:20

Bericht door Pietje Paaltjens »

Eens met Skopperij. Gerbrands is bovendien iemand met Friese roots. Hij heeft zich al behoorlijk bewezen bij AZ vind ik. En hoe langer het onrustig is bij AZ met betrekking tot de toekomst van de club, de mogelijkheden van de club op transfergebied en de afwikkeling van het DSB-faillissement, des te meer denk ik dat bepaalde spelers en stafleden de club zullen verlaten. Dat Brands AZ gaat verlaten, is inmiddels bekend. Het zou me dan ook niks verbazen dat Gerbrands dit ook doet en áls dit zo mocht zijn, dan kunnen we wat mij betreft de deur voor hem openzetten. Ik vind het geen nadeel dat hij niet afkomstig is uit de voetballerij, maar uit een andere topsport-tak. Bovendien vind ik -nogmaals- dat hij zich goed heeft bewezen bij AZ.
Een prima kandidaat dus.
.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Toon Gerbrands lijkt me een prima bestuurder en iemand die de club naar buiten uit prima kan vertegenwoordigen.
Maar naast hem moet er dan ook een voetbal man als technisch directeur komen. Want van voetbal heeft hij, net als Yme, geen verstand. Wat dat betreft zitten er al genoeg mensen in het bestuur zonder voetbalkennis. Die kennis ontbreekt wat mij betreft nog. Als die voetbalman er niet komt veranderd er op voetbaltechnisch niet veel met alleen de komst van Gerbrands.

Of Gerbrands ook komen wil is een tweede natuurlijk. Als je sommige op dat forum van ze moet geloven zit hij nu bij een in potentie veel grotere club :lol:
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Om het even plat te zeggen: een grotere potentie wil niet zeggen dat je vaker wipt. Oftewel: misschien is Heerenveen wel leuker om te werken omdat er meer bevrediging te halen is. AZ zit toch op de zeephelling naar beneden zodra de financiele beperkingen duidelijker worden of de uittocht van spelers begint.
frisianbadboy
Wereldspeler
Berichten: 1380
Lid geworden op: 22-07-2008 19:11

Bericht door frisianbadboy »

Waar moet een nieuwe directeur voor zorgen. Wat moet een nieuwe directeur kunnen. Wat is zijn nieuwe rol binnen de organisatie van SC Heerenveen.

Naar mijn mening moet hij de organisatie aansturen. Hij moet niet alles zelf kunnen, maar hij moet wel zorgen dat op alle posities binnen de club de juiste mensen komen te zitten en hij moet bewaken dat die mensen vervolgens hun werk goed en gedreven doen. Hij moet ingrijpen als mensen er een potje van maken of verslappen. Hij moet desnoods nieuwe mensen zetten op posities als anderen hun werk niet goed (of niet goed genoeg) doen. Het maximale van mensen vragen binnen de organisatie om het maximale eruit te halen. Dus zorgen voor goede scouts, goede financiele mensen, commerciele mensen etc etc.

Ik denk dat Toon Gerbrands dit aan zou kunnen. Wat mij betreft mag hij het hier komen proberen. Mijn indruk is dat hij heel goed weet wat een organisatie nodig heeft en heel goed de juiste mensen op de juiste plaatsen kan zetten. Je kunt vinden wat je wilt van AZ, maar qua organisatie stond daar een groep mensen die wist wat ze moest doen. Dat mag hier ook zeker zo op poten worden gezet. En dan heeft Heerenveen duidelijk meer potentie dan AZ
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Gekko schreef:AZ zit toch op de zeephelling naar beneden zodra de financiele beperkingen duidelijker worden of de uittocht van spelers begint.
Absoluut waar. Ik vraag me dan ook af of Gert Jan Verbeek het wel leuk zal vinden volgend seizoen voor een uitklede selectie te moeten staan.
Samen maken we de club sterk.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

BK2007 schreef: Absoluut waar. Ik vraag me dan ook af of Gert Jan Verbeek het wel leuk zal vinden volgend seizoen voor een uitklede selectie te moeten staan.
Offtopic:Ik neem toch aan dat GJV op de hoogte is gebracht van de situatie bij AZ voordat hij daar tekende. Dus ik neem aan dat hij het zeker leuk vind en er een uitdaging in zal zien. Hij zal zelf ook wel weten dat de 'toppers' bij AZ zullen vertrekken en dat hij met jonge, vooral Nederlandse, talenten een nieuw AZ op zal moeten bouwen.
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

BK2007 schreef: Absoluut waar. Ik vraag me dan ook af of Gert Jan Verbeek het wel leuk zal vinden volgend seizoen voor een uitklede selectie te moeten staan.
Maar ze moeten we een heel eind van de zeephelling afglijden voordat ze hetzelfde niveau als de huidige selectie van Heerenveen hebben...of vergeten we dat maar gewoon even! Ik kan me de supercup nog goed herinneren helaas! :?
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Baggerraartje schreef:Maar ze moeten we een heel eind van de zeephelling afglijden voordat ze hetzelfde niveau als de huidige selectie van Heerenveen hebben...of vergeten we dat maar gewoon even! Ik kan me de supercup nog goed herinneren helaas! :?
Dat gebeurt zomaar, in één seizoen kan die klus geklaard zijn! Beetje offtopic wellicht, maar een val in het diepe heb je maar zo gemaakt. Wij hebben tot enkele wedstrijden geleden het degradatiespook in de ogen gekeken, terwijl we vorig seizoen nog een beker pakte en begin dit seizoen zelfs bijna Europees verder kwamen. ;)
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Laten we dan maar hopen dat de nieuwe voorzitter ons behoedt van al die miskleunen van de afgelopen 2 jaar!
Mischien kunnen we dan weer wedijveren met Fc Twente en AZ, al zie ik het volgend seizoen nog erg somber in!
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Gerbrands verlaat AZ niet voor Heerenveen
Toon Gerbrands gaat komend seizoen niet als algemeen directeur aan de slag bij sc Heerenveen. Volgens De Telegraaf zou de AZ-directeur bij de Friezen in beeld zijn als opvolger van Yme Kuiper.
Woensdag laat Gerbrands in het Noordhollands Dagblad weten dat hij AZ niet gaat verlaten. "Op twee vragen heb ik vijf letters als antwoord. Of ik naar Heerenveen ga? Nee. Of ik bij AZ blijf? Ja. Daar ben ik helder en duidelijk in. En mensen die mij kennen weten dat ik consequent ben."

Gerbrands zegt dat hij ook niet benaderd is door Heerenveen. Voor AZ is het aanblijven van de algemeen directeur een opluchting. De Alkmaarders zijn nog in onzekerheid over de toekomstige structuur van de club door de val van hoofdsponsor DSB. AZ wil derhalve de stabiliteit bewaken.
voetbalprimeur.nl
Gebruikersavatar
JayT
Wereldspeler
Berichten: 1155
Lid geworden op: 22-06-2007 20:46

Bericht door JayT »

misschien moeten we wel geen Fries hebben.
Iemand met een beetje bravoure...Ambities uit durven spreken, maar ook de kritische noot aanhaalt.
Friezen zijn misschien wel vrij direct, dat mag ook wel, maar we zijn te vaak te snel tevreden.
"Misschien uit een puntje pakken??"
"Nee man! Uit bij Sparta moet drie punten opleveren!"
Een klein beetje meer arrogantie (zeg maar een tiende van dat Amsterdamse zootje want het lijkt wel alsof er nog steeds Ajacieden zijn die denken dat ze nu nog kampioen kunnen worden), durf en dat uitstralen naar de rest houdt ook het zaakje scherp en zét het zaakje op scherp.
No offense, but....Defense! Defense!
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Ik had ergens gelezen dat ze er vaart achter wilden zetten, binnen 2 weken een nieuwe voorzitter.
Mogen ze wel opschieten.
Samen maken we de club sterk.
Peter
Basisspeler
Berichten: 810
Lid geworden op: 02-12-2002 19:40
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Peter »

Ik hoop dat de huidige directie gewoon aan blijft en dat Albeda de nieuwe algemeen directeur wordt. Echt iemand met inzicht in topssport en wat daar bij komt kijken. Lijkt me ook wel iemand die aanvullend op de rest is en zorgt voor een goede samenhang tussen bestuur en directie en clubiconen. Ik verwacht overigens niet eerder dan over een week of 2/3 dat er iets bekend gemaakt wordt.
Een echte fries blijf je ook al woon je in het "buitenland".
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

misschien moeten we wel geen Fries hebben.
Iemand met een beetje bravoure...Ambities uit durven spreken, maar ook de kritische noot aanhaalt.
Friezen zijn misschien wel vrij direct, dat mag ook wel, maar we zijn te vaak te snel tevreden.
"Misschien uit een puntje pakken??"
"Nee man! Uit bij Sparta moet drie punten opleveren!"
Een klein beetje meer arrogantie (zeg maar een tiende van dat Amsterdamse zootje want het lijkt wel alsof er nog steeds Ajacieden zijn die denken dat ze nu nog kampioen kunnen worden), durf en dat uitstralen naar de rest houdt ook het zaakje scherp en zét het zaakje op scherp.
Wat een enorme onzin. Arrogant zijn is een slechte eigenschap en dat moet je niet willen zijn. Ambitieus zijn onze directlieleden altijd geweest, vandaar het afscheid nemen van GJV en het aannemen van Sollied.
Als je je ambities van de daken schreeuwt is de kans om er op afgrekend te worden in deze wereld enorm groot.
Jarenlang had onze club bescheiden doelstellingen, zoals proberen mee te doen in het linkerrijtje of later om Europees voetbal. Dit werd vaak gehaald, dus doe je het goed en is de sfeer positief.
Onder Yme wilde men de top aanvallen en dit werd ook uitgesproken. We hebben gezien hoe dit uitgepakt is.
Formuleer voor komend seizoen maar weer lekker een voorzichtige doelstelling; linker rijtje. .
Peter
Basisspeler
Berichten: 810
Lid geworden op: 02-12-2002 19:40
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Peter »

Moet je verder kijken hoe in de rest van voetballend Nederland tegen Ajax aan wordt gezien. Bij PSV - AZ werd Twente aangemoedigd. Bij Feijenoord ook. Ik denk dat Ajax daar ook in scouting etc tegen aanloopt.
Heerenveen mag best ambitie hebben, maar ken je plek en bouw van daaruit op. Twente heeft dat heel goed gedaan. Heerenveen moet volgend seizoen onder Jans eerst maar weer om een Eufacup plek strijden. Dat moet de doelstelling zijn. Vanuit de organisatie moet er verder gebouwd worden aan sponsors, stadion, scouting, jeugd en vernieuwende zaken m.b.t. voetbal.
Een echte fries blijf je ook al woon je in het "buitenland".
Gebruikersavatar
JayT
Wereldspeler
Berichten: 1155
Lid geworden op: 22-06-2007 20:46

Bericht door JayT »

ho ho ho, ff rustig. Nu wordt mijn bericht bij nieuwe voorzitter gepropt terwijl er bij directie en rvc in spelerstopic gesproken wordt over noordelijke nuchterheid en dat soort dingen.

Denk je trouwens dat ze bij feyenoord OOIT Ajax aan gaan moedigen, Peter? :P
ALS 26.000 schreef:Wat een enorme onzin. Arrogant zijn is een slechte eigenschap en dat moet je niet willen zijn. Ambitieus zijn onze directlieleden altijd geweest, vandaar het afscheid nemen van GJV en het aannemen van Sollied.
Als je je ambities van de daken schreeuwt is de kans om er op afgrekend te worden in deze wereld enorm groot.
Jarenlang had onze club bescheiden doelstellingen, zoals proberen mee te doen in het linkerrijtje of later om Europees voetbal. Dit werd vaak gehaald, dus doe je het goed en is de sfeer positief.
Onder Yme wilde men de top aanvallen en dit werd ook uitgesproken. We hebben gezien hoe dit uitgepakt is.
Formuleer voor komend seizoen maar weer lekker een voorzichtige doelstelling; linker rijtje.
Je bent wel weer een ster om van een mug een olifant te maken. Er zit een wezenlijk verschil in arrogant zijn en een klein beetje arrogantie. Zal het anders omschrijven: Trots. 'Meer van het wij zijn Friezen, potverdorie! Fan van Heerenveen!" Anders ben je het bescheiden knaapje dat als laatste wordt gekozen met gym.
Ben het met je eens dat de club ambitie heeft getoond, maar ik kan me nog hele discussies herinneren over het uitspreken daarvan. Je hoeft het echt niet meteen van de daken te schreeuwen. Kom naar buiten met je verhaal. Meld het de supporter. Wat gaan we doen komend jaar. Waar willen we staan.
Trouwens, volgens mij is er nooit echt door yme uitgesproken, we willen de top aanvallen. Meer het 'als de puzzelstukjes goed vallen kunnen we es een keer bovenin meedoen'. Dit jaar was het gewoon weer: Europa League, ver komen in de beker en - pin me er niet op vast - europees overwinteren.

Je hebt een hele batterij supporters die wel ambitie heeft en dat graag door de clubleiding uitgesproken wil zien worden.
Het gaat mij er ook om dat bij de mensen in de organisatie de neuzen dezelfde kant op staan.
In het topic directie rvc werd al gesproken over 'luiheid' of 'het is allemaal wel best zo en het komt wel goed'. Nee tuurlijk niet, het is niet best zo. Het gaat niet vanzelf en zo komt het niet goed. Daar komt de ambitie vandaan. Daar moet je meer durf tonen. Daar moet je kunnen zeggen 'Wij zijn Heerenveen potverdorie!'
Ik hoop alleen dat men van dit seizoen geleerd heeft, voor zover dat men nog niet gedaan heeft. Dat er dingen anders moeten snap ik, dat heb ik al eerder gezegd.
No offense, but....Defense! Defense!
Peter
Basisspeler
Berichten: 810
Lid geworden op: 02-12-2002 19:40
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Peter »

JayT schreef:Denk je trouwens dat ze bij feyenoord OOIT Ajax aan gaan moedigen, Peter? :P
{quote="ALS 26.000"]

Nee, dat denk ik niet nee. Zoals dat ook bij Heerenveen en Cambuur het geval is of bij Heracles en Twente.
Maar wat wel opvallend is dat de rest van Nederland het Ajax niet gunt, en dat heb je niet bij al die andere clubs.
Als al die supporters dan zoveel ambitie tonen, prima laat ze dan de beurs eens trekken en de man 1.000 euro extra betalen voor het aantrekken van een topspeler. Dat gebeurd niet, is ook niet relevant. De club moet opgebouwd worden stap voor stap. Helaas id dat dit jaar niet gebeurd. We zijn zelfst een stap achteruit gegaan, maar nu moeten we een stap vooruit zetten. De vraag is hoe, en dat is niet door maar rucksichtloss met het verleden breken (directie de deur uit) of maar een groot aantal nieuwe spelers aantrekken. Dat is rust, voortbouwen wat goed is, wegsnijden wat fout is en vertrouwen geven. Dat moet je de fans niet laten doen, dat moet je als club/organisatie zelf doen.
Een echte fries blijf je ook al woon je in het "buitenland".
Gesloten