27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (1-1)

› je eigen voor- en nabeschouwingen

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Feanfan 1 » 27-10-2019 21:56

De thuiswedstrijden tot nu toe
1-1, 0-0, 1-1, 1-1, 1-0, 1-1

Zitten twee gemiste penalties tussen en met name tegen Fortuna veel gemiste kansen, maar duidelijk is dat we in thuiswedstrijden teveel moeite hebben met scoren. Wij kunnen net als voorgaande jaren moeilijk voetballen (kansen creëren) tegen ploegen die zeer compact verdedigen. Daar moet Johnny echt nog iets op verzinnen
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Sfeer » 27-10-2019 22:43

Schandalig slechte wedstrijd van beide kanten. Heerenveen kan goed counteren maar wanneer zij het spel moeten maken hebben ze erg veel moeite om te scoren.

Wederom slecht geregeld mbt uitsupporters in het thuisvak. Die groep Groningers in vak 9 waren behoorlijk aan het provoceren met handgebaren met als gevolg dat er een groepje verhaal ging halen.

Verder mij geërgerd aan het biergooien. Kan gebeuren dat je bij emotie bij een goal, gegeven penalty of rode kaart een biertje gooit maar het continu bekogelen van spelers met bier gaat er voor zorgen dat er een keer een drooglegging op het vak komt.
Let's go fucking mental
Liefhebber van casual football culture
Avatar gebruiker
Sfeer
Selectiespeler
 
Berichten: 207
Geregistreerd op: 23-02-2010 16:59

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Superfries1994 » 28-10-2019 01:42

Feanfan 1 schreef:De thuiswedstrijden tot nu toe
1-1, 0-0, 1-1, 1-1, 1-0, 1-1

Zitten twee gemiste penalties tussen en met name tegen Fortuna veel gemiste kansen, maar duidelijk is dat we in thuiswedstrijden teveel moeite hebben met scoren. Wij kunnen net als voorgaande jaren moeilijk voetballen (kansen creëren) tegen ploegen die zeer compact verdedigen. Daar moet Johnny echt nog iets op verzinnen

Ook tegen Twente hadden we volgens mij een hoop kansen, en Utrecht, geen misselijke tegenstander natuurlijk, had bijna het gehele elftal in de eigen zestien geparkeerd. En die had ook gewonnen moeten worden. Maar tegen Feyenoord, Zwolle (ondanks de winst) en Groningen was het gewoon echt niet genoeg wat we gezien hebben. We zijn inderdaad nog steeds een ploeg waarvan de tegenstander in het ALS weet dat het het beste is om ons het spel te laten maken. De doelstelling 'het publiek vermaken' helpt daar ook niet bij. Er wordt verwacht dat wij het spel maken en de kansen creëren. We hebben gewoon niet de kwaliteit (of stellen niet de juiste spelers op) om tegen ploegen die gelijkwaardig zijn of net daaronder zitten door de verdediging te snijden.

Ik mis ook vaak de aansluiting van de ploeg met de spits. Hoe vaak is Odgaard vandaag in het spel betrokken? In de eerste minuten was hij (weer) twee keer te laat voor een voorzet, maar verder is hij ook nauwelijks gevonden. Zou een Halilovic niet uitkomst bieden in deze? Ik denk dat Dresevic, Botman en vooral Veerman de bal ook wel van kant naar kant kunnen brengen in dit soort wedstrijden in plaats van Faik. Kongolo vind ik met zijn fysiek en loopvermogen op die gebieden iets extra's toevoegen wat anderen op het middenveld niet hebben. Veerman is volgens mij gewoon de betere versie van Faik (goede trap, technisch prima, fysiek minder) en Halilovic is in potentie één van de beste, zo niet onze beste speler.

Het zal er ook voor zorgen dat de druk op onze buitenspelers minder wordt. Vandaag zag je dat Ejuke razendsnel omsingelt werd door Groningers, omdat ze wisten dat zodra je de buitenkanten onschadelijk maakt, Heerenveen zijn gif verliest. Met Halilovic die zorgt voor een betere ondersteuning van de aanvallers en dan vooral Odgaard, kun je ook eens door het midden gevaarlijk worden en zal de verdedigende partij moeten kiezen.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor vincentdelbos » 28-10-2019 08:39

Superfries1994 schreef:Ook tegen Twente hadden we volgens mij een hoop kansen, en Utrecht, geen misselijke tegenstander natuurlijk, had bijna het gehele elftal in de eigen zestien geparkeerd. En die had ook gewonnen moeten worden. Maar tegen Feyenoord, Zwolle (ondanks de winst) en Groningen was het gewoon echt niet genoeg wat we gezien hebben. We zijn inderdaad nog steeds een ploeg waarvan de tegenstander in het ALS weet dat het het beste is om ons het spel te laten maken. De doelstelling 'het publiek vermaken' helpt daar ook niet bij. Er wordt verwacht dat wij het spel maken en de kansen creëren. We hebben gewoon niet de kwaliteit (of stellen niet de juiste spelers op) om tegen ploegen die gelijkwaardig zijn of net daaronder zitten door de verdediging te snijden.

Ik mis ook vaak de aansluiting van de ploeg met de spits. Hoe vaak is Odgaard vandaag in het spel betrokken? In de eerste minuten was hij (weer) twee keer te laat voor een voorzet, maar verder is hij ook nauwelijks gevonden. Zou een Halilovic niet uitkomst bieden in deze? Ik denk dat Dresevic, Botman en vooral Veerman de bal ook wel van kant naar kant kunnen brengen in dit soort wedstrijden in plaats van Faik. Kongolo vind ik met zijn fysiek en loopvermogen op die gebieden iets extra's toevoegen wat anderen op het middenveld niet hebben. Veerman is volgens mij gewoon de betere versie van Faik (goede trap, technisch prima, fysiek minder) en Halilovic is in potentie één van de beste, zo niet onze beste speler.

Het zal er ook voor zorgen dat de druk op onze buitenspelers minder wordt. Vandaag zag je dat Ejuke razendsnel omsingelt werd door Groningers, omdat ze wisten dat zodra je de buitenkanten onschadelijk maakt, Heerenveen zijn gif verliest. Met Halilovic die zorgt voor een betere ondersteuning van de aanvallers en dan vooral Odgaard, kun je ook eens door het midden gevaarlijk worden en zal de verdedigende partij moeten kiezen.


Sterk verhaal. Ik zou ook wel wat meer Halilovic willen zien, omdat je dan (hoop ik) wat meer mogelijkheden krijgt vanuit het centrum en mogelijk beter aansluit bij je voorhoede. Ik durf echter niet te zeggen wat in dan het meest optimale middenveld zou zijn. Ik heb daarvoor ook te weinig gezien. M.a.w. wie wordt de derde middenvelder naast Halilovic en Veerman. Faik of Kongolo?
vincentdelbos
Basisspeler
 
Berichten: 520
Geregistreerd op: 03-02-2007 13:11
Woonplaats: Joure

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Frank69 » 28-10-2019 09:27

Wizard schreef:Hoewel degenen met oogkleppen op het blijven ontkennen blijven het inderdaad overgelopen Friezen. Niet voor niks zie je de Friese vlag ook nog terug in de vlaggen van de Groningse Ommelanden. Wat dat betreft hebben ze zich wel gemakkelijk laten paaien door de Duitse bisschop en zijn troepen die de stad Groningen destijds bezetten. Blijkbaar, als het verzet een beetje is gebroken, lopen ze massaal over. Laten we hopen dat dit zondag as ook zo is.
Leaver dea as in oerrinner. Friezen, lit jim gean!!



Als je het over de geschiedenis heb dan is het wel iets genuanceerder volgens mij. Over de Friese achtergrond van de Groninger-Ommelanden zijn we het snel eens. Als je die tijdsperiode selectief in ogenschouw wilt nemen dan kan
je net zo goed alle kustprovincies benoemen tussen Zeeland en Denemarken (overigens heeft de stad Groningen volgens mij nooit tot het Friese Rijk behoort
en was het altijd Saksisch of behoorde het tot het rijk van de Franken).
Hoezo overgelopen Friezen.... weet jij wel dat de Ommelanden zich tegen de Stad hebben gekeerd omdat zij zich meer Fries voelden en niets met de stad hadden in dat opzicht.
Je draait de boel echter volledig om als het om de vlag gaat. De vlag van de Ommelanden is van begin 16e eeuw. De huidige Friese vlag is ongeveer 300 jaren jonger... ik meen pas sinds 1830 oid. Dit is gewoon terug te vinden op het internet.
Ja, Radboud is ooit afgebeeld met een wapen zoals de Friese vlag er nu uitziet maar die vlag is nooit gevoerd. Radboud woonde ook niet in het huidige Friesland maar in Dorestad en later Vianen (meen ik). M.a.w. de regio Utrecht... heeft niets met het huidige Friesland te maken waarbij dus vele provincies daar aanspraak op zouden kunnen maken.
Toen het huidige Friesland daar achter kwam hebben ze dus pas honderden jaren later dan de Ommelanden de huidige Friese vlag aangenomen (eerder hadden ze iets met een gouden leeuw oid).
Heerenveen heeft dus eerder een Groninger Ommelanden vlag als shirt dan dan de Ommelanden iets van de Friese vlag overgenomen heeft. Zoals een bekende historicus echter al beschreef is de bekendheid van de Friese vlag echter vele malen groter.

Over de wedstrijd; dramatisch niveau qua voetbal en arbitrage. De samenvatting van de NOS was minstens zo slecht. De wissels van Ziyech en Tadic kregen meer zendtijd
dan deze wedstrijd. Ik had de overtreding op ter Wierik nog wel eens in slow-motion willen zien waarvan iedereen roept dat het een zuivere strafschop was. Maar goed, een dag waarbij alles wat met voetbal te maken had een ondermaats niveau had.
Frank69
Bankzitter
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 23-12-2007 13:00

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Feanfan 1 » 28-10-2019 11:17

Dat de wedstrijd van gisteren niet het aanzien waard was is allemaal de schuld van Groningen. Die spelen zo'n anti-voetbal (wat hun goed recht is), maar als je hun uitslagen in uitwedstrijden ziet was het gisteren heel logisch
Ajax - Grunn 2-0: Met dank aan Kuipers (rood Warmerdam) wint ajax
PSV - Grunn 2-1: 3 kansen voor PSV, waarvan 2 fouten Padt
AZ - Grunn 0-0: Zelfs aanval Stengs, Boadu, Idrissi kan niet scoren
VVV - Grunn 2-1: VVV wil thuis niet aanvallen, dan loop je in het mes

Je wint niet zomaar van die knauwers. De top 3 had ontzettend veel moeite en dan moeten wij, die meedoet voor plek 6-10 wel even van hun winnen. Die penalty van ons was een meevaller en penalty tegen dom van Floranus. Het had gekund, maar in de uitwedstrijd zie ik meer kansen om te winnen
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Otsje P » 28-10-2019 11:44

Ben over het algemeen goed te spreken over JJ maar gisteren was ik toch wel enigszins teleurgesteld. Dat je niet elke week een topwedstrijd speelt en wint is geen probleem, dat hoort bij onze jonge ploeg.

Ik vond de tactische keuze om Woudenberg te passeren echter bijzonder onhandig. Je weet dat Groningen een ploeg is die uit gaat van zijn defensieve kracht. Om dan met een rechtspoot op links te beginnen is op zijn zachtst gezegd niet handig. Groningen speelt met 2 spitsen en de backs komen dan het meest aan de bal. Als Floranus dan elke keer de andere kant op moet draaien en niet langs de lijn kan spelen dan maak je het jezelf voetballend nog lastiger dan het tegen Groningen normaal gesproken al is. Ik verwijt Floranus niets, die speelde op een voor hem ongelukkige positie niet eens heel verkeerd.

Bovendien is het geen schande om Ejuke of van Bergen wat eerder te wisselen als ze totaal niet in de wedstrijd zitten. Wat moet Dreyer nu met 6 minuten? Had Halilovic het 30 minuten vanaf de rechterkant laten proberen. Odgaard heeft geen bal gehad, probeer het dan met andere types op de vleugel.

Volgende week beter.
Otsje P
Superster
 
Berichten: 4838
Geregistreerd op: 22-02-2011 12:01

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Kaz_SCH » 28-10-2019 11:45

Feanfan 1 schreef:Dat de wedstrijd van gisteren niet het aanzien waard was is allemaal de schuld van Groningen. Die spelen zo'n anti-voetbal (wat hun goed recht is), maar als je hun uitslagen in uitwedstrijden ziet was het gisteren heel logisch
Ajax - Grunn 2-0: Met dank aan Kuipers (rood Warmerdam) wint ajax
PSV - Grunn 2-1: 3 kansen voor PSV, waarvan 2 fouten Padt
AZ - Grunn 0-0: Zelfs aanval Stengs, Boadu, Idrissi kan niet scoren
VVV - Grunn 2-1: VVV wil thuis niet aanvallen, dan loop je in het mes

Je wint niet zomaar van die knauwers. De top 3 had ontzettend veel moeite en dan moeten wij, die meedoet voor plek 6-10 wel even van hun winnen. Die penalty van ons was een meevaller en penalty tegen dom van Floranus. Het had gekund, maar in de uitwedstrijd zie ik meer kansen om te winnen


Thuis doen ze precies hetzelfde. Mijn veelal Groningse collega's gaan met steeds meer tegenzin naar het stadion. Danny Buijs stelt het liefst 10 types 'Danny Buijs' op, met Padt op goal. Lekker hard werken met z'n allen, dat zullen de mensen wel mooi vinden.

Verder een vre-se-lijke wedstrijd gezien, van beide ploegen. Dat is inderdaad echt een kwaliteit van FCG: Het allerslechtste in de tegenstander naar boven halen.

Ook wat verbaasd over de keuzes van Jansen, het pakte erg ongelukkig uit. Ook het wisselen van Odgaard had eerder een negatief effect dan een positief effect.

En kunnen we alsjeblieft stoppen met biergooien!? Wat een kansloze zielige vertoning. Vroeg of laat wordt NN drooggelegd en dan staan dezelfde mensen weer naar de club te wijzen dat ze oneerlijk behandeld worden.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (1-1)

Berichtdoor Wizard » 28-10-2019 13:21

Je kunt wel heel gemakkelijk je spits de schuld geven, maar de buitenspelers waren nog erger. Van Bergen en Ejuke hebben helemaal niks gecreëerd. Juist van dit soort spelers moeten we het hebben. Ik moet daarbij ook zeggen dat Veerman ook geen fijne wedstrijd speelde en onze buitenspelers ook niet altijd even lekker werden gevonden/weggestuurd.
Oerdegelijke pot van Kongolo en Faik.
Jammer dat we met een relatief vol stadion zo'n slechte wedstrijd laten zien. Hopende dat Sparta thuis een prachtpot wordt ook al zullen die ook hier alleen maar komen voor een punt of een gestolen overwinning. Met deze wetenschap dat we vooral thuis het spel moeten maken zal JJ hier toch snel iets op moeten vinden. In ieder geval dat het tempo omhoog moet.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (1-1)

Berichtdoor Kaz_SCH » 28-10-2019 14:05

Volgens mij geeft juist niemand Odgaard de schuld, maar het uitblijven van aanvoer richting Odgaard. Vond Odgaard weer hard werken, had zelfs een paar mooie technische acties. Aan hem lag het gister niet.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Superfries1994 » 28-10-2019 14:27

vincentdelbos schreef:Sterk verhaal. Ik zou ook wel wat meer Halilovic willen zien, omdat je dan (hoop ik) wat meer mogelijkheden krijgt vanuit het centrum en mogelijk beter aansluit bij je voorhoede. Ik durf echter niet te zeggen wat in dan het meest optimale middenveld zou zijn. Ik heb daarvoor ook te weinig gezien. M.a.w. wie wordt de derde middenvelder naast Halilovic en Veerman. Faik of Kongolo?

Ik zou kiezen voor Kongolo, zoals gezegd brengt die meer fysiek, wat de anderen op het middenveld juist ontberen. Maar je zou tegen zo'n verdedigend Groningen ook kunnen kiezen voor Faik, omdat je vooral in de counter echt wat aan Kongolo hebt.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (12:15 uur)

Berichtdoor Superfries1994 » 28-10-2019 14:33

Otsje P schreef:Bovendien is het geen schande om Ejuke of van Bergen wat eerder te wisselen als ze totaal niet in de wedstrijd zitten. Wat moet Dreyer nu met 6 minuten? Had Halilovic het 30 minuten vanaf de rechterkant laten proberen. Odgaard heeft geen bal gehad, probeer het dan met andere types op de vleugel.

Misschien dat dat lag aan de tussenstand op dat moment? Groningen moest komen, ze speelden met een hoop aanvallers en zodoende zou er veel ruimte kunnen ontstaan voor onze snelle jongens. Maar er had na de gelijkmaker misschien wel wat sneller gereageerd kunnen worden inderdaad. Het eruit halen van Odgaard, vervangen door een kleine speler en het dan met hoge ballen alsnog proberen, schiet trouwens ook niet echt op. Halilovic klaagde daar na afloop terecht over. Heb hem ook misschien drie keer een bal zien raken.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (1-1)

Berichtdoor Satyr » 28-10-2019 20:42

Die Ejuke heeft echt, letterlijk, helemaal niks goed gedaan volgens mij. Die vind het ook heel lastig om een bal af te geven viel me op.

Penalty voor Heerenveen sloeg (...) nergens op, als je die tegen krijgt roepen we moord en brand. Dat vasthouden bij Te Wierik gebeurd 6x per corner of vrije trap, dus de niet gegeven penalty vond ik wel terecht.
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (1-1)

Berichtdoor Muck » 30-10-2019 09:43

Satyr schreef:Dat vasthouden bij Te Wierik gebeurd 6x per corner of vrije trap, dus de niet gegeven penalty vond ik wel terecht.


Een verklaring van de scheids kan zijn, dat de vrije trap nooit 'binnen de lijnen' is geweest. Als die bal ook maar 2 cm voor de achterlijn de grond zou hebben geraakt, was het geheid een penalty.
Muck
Basisspeler
 
Berichten: 981
Geregistreerd op: 09-07-2007 20:28
Woonplaats: Heerenveen

Re: 27-10-2019: sc Heerenveen - FC Groningen (1-1)

Berichtdoor gwgwgw » 30-10-2019 19:25

Ik denk door zijn manier van vallen. Je valt natuurlijk nooit voorover als iemand je in de rug vast houd. Je zou dan juist belemmerd moeten worden in het naar voren gaan.

Uiteraard werd zijn shirtje vastgehouden, maar hij laat zich vervolgens gewoon voorover vallen. Maar goed, er zijn er genoeg die ze wel geven onder het mom: vasthouden is vasthouden, overdreven vallen doet niet ter zake
gwgwgw
Selectiespeler
 
Berichten: 251
Geregistreerd op: 31-07-2012 20:59

Vorige

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten