Clubs blijven eigenaar van uitzendrechten!

› je eigen voor- en nabeschouwingen

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Clubs blijven eigenaar van uitzendrechten!

Berichtdoor Superjong » 23-05-2003 18:42

Ik weet niet wat het inhoud maar de clubs blijven eigenaar van uitzendrechten.
Ik denk dat het betekent dat de thuisspelende club zelf mag weten welke zender hun wedstrijd uitzendt.
Dus mag Heerenveen zeggen dat ned1(of een andere zender) hun Wedstrijden live uitzenden.
Meer voetbal dus meer plezier!

Of zie ik dat verkeerd?
Als Heerenveen alle wedstrijden wint zijn we gewoon kampioen!
Superjong
Bankzitter
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 23-05-2003 18:16
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Beetle » 23-05-2003 19:04

Off-topic: Misschien komt dit artikel beter tot z'n recht in "actueel".

Om in de materie te duiken: Het heeft voordelen en nadelen.

Voordeel:
Als we over Heerenveen spreken, die kunnen dus hun wedstrijden, thuis dus, verkopen aan tv-zenders. Niet ondenkbeeldig is dat de wedstrijden live te volgen zijn bij Omrop Fryslân. Dit kan een leuke service zijn aan iedereen die nu buiten de pot piest omdat ze een seizoenskaart hebben. Uitverkochte wedstrijden zijn door een roter publiek te volgen.

Nadeel:
Het moet ook betaald worden. Je kunt dan wel verwachten dat OF de wedstrijden gaat uitzenden maar waar haalt de Omroep z'n centen vandaan om de rechten te kopen? Er zal oppositie zijn wat betreft de manier van geldbesteding bij de Omroep. En wellicht komt er ook gemauw uit de Cambuurhoek. "Zij wel en wij niet..." (Calimero).
De omroep zal er misschien niet eens slechter van worden. Er wordt zo een veel groter publiek berijkt.

Ander nadeel:
Al dit gekrakeel om rechten is uit de koker gekomen door Jorien van den Herik. Hij is als een bok op de haverkist geklommen en heeft zo zijn gelijk gekregen. Maar dit kan ook tegen hem werken. Zijn fans kwamen al in opstand toen Feyenoord het de NOS verbood om 's nachts de herhalingen van de (thuis)wedstrijden uit te zenden. Een erg kinderachtige zet die gelukkig door een vlaag van helder denken is rechtgezet. Maar Feyenoord, en de andere twee topclubs, weten dat ze de tv-kar met z'n drieeen trekken en gaan eisen stellen. De verdeelsleutel valt weg. Er gaat (nóg) meer geld naar de topclubs want de NOS (ik zie zo gauw geen andere zender bieden) zal bloeden.

Met andere woorden: de topclubs worden er beter van. Maar op het gebied van locale tv zijn er mogelijkheden voor de kleinere clubs.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Berichtdoor Caspar » 23-05-2003 20:16

ik kan het verhaal van beetle een beetje volgen, maar snap nog steeds niet echt wat ze nou met dit bericht bedoelen.

wat ik wel weet, is dat naast de NOS er al een andere zender is die al een tijdje aangeeft eredivisie en champions leage te willen, SBS6...
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Roelos » 23-05-2003 20:57

Beetle schreef: Maar op het gebied van locale tv zijn er mogelijkheden voor de kleinere clubs.


Klopt maar dat is in verhouding met het 'grote geld' van de NOS natuurlijk een lachertje en bovendien zullen veel clubs niet graag willen dat de lokale omroep live wedstrijden gaat uitzenden.
Veel mensen zullen immers denken: waarom betalen als ik de wedstrijd thuis op m'n eigen bank ook live kan volgen. Zeker in de winterperiode wanneer het meestal een lange koude zit is in het stadion zullen veel mensen thuis blijven om de wedstrijd thuis op de buis te zien.

Verder ben ik het wel met je eens over Jorien van den Herik. Hij houdt totaal geen rekening met andere clubs bij het verdelen en denkt dat alles om de top 3 gaat maar zonder de rest is de top 3 ook niets, dan is er immers geen competitie meer! Hij zal toch echt rekening moeten houden met de kleinere clubs.
Avatar gebruiker
Roelos
Selectiespeler
 
Berichten: 179
Geregistreerd op: 10-03-2003 19:20
Woonplaats: Het Zonnige Zuiden

Berichtdoor Beetle » 23-05-2003 21:13

Roelos schreef:
Beetle schreef: Maar op het gebied van locale tv zijn er mogelijkheden voor de kleinere clubs.


Klopt maar dat is in verhouding met het 'grote geld' van de NOS natuurlijk een lachertje en bovendien zullen veel clubs niet graag willen dat de lokale omroep live wedstrijden gaat uitzenden.
Veel mensen zullen immers denken: waarom betalen als ik de wedstrijd thuis op m'n eigen bank ook live kan volgen. Zeker in de winterperiode wanneer het meestal een lange koude zit is in het stadion zullen veel mensen thuis blijven om de wedstrijd thuis op de buis te zien.



Daarom zei ik er met opzet bij dat de wedstrijd uitverkocht moet zijn. En als je het hele seizoen goed om je heen hebt gekeken was dat bij het merendeel, vooral bij de topclubs, het geval. Europese wedstrijden maken sowieso een grote kans landelijk uitgezonden te worden. In die zin zul je als club lokaal een hoop mensen kunnen bereiken die er anders niet bij zouden kunnen zijn. Hoe het zit na de uitbreiding van het stadion is weer anders. Dan zal niet elke wedstrijd automatisch zijn uitverkocht.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace


Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten