door badfrisianboy » 22-09-2019 09:51
Hieronder een zo objectief mogelijk verslag van It Petear op donderdagavond. Ik heb getracht zo goed mogelijk weer te geven wat er deze avond zoal is gezegd en het gevoel dat ik bij deze avond kreeg. Ik geef verder geen oordeel en doe verder ook geen uitspraak over de gedane uitspraken.
Verslag It Petear:
Ik was donderdagavond aanwezig bij It Petear. Wat mij opviel was de goede onderlinge sfeer die er hing tussen de diverse bestuursleden en medewerkers van onze club. In tegenstelling tot vorige jaren onder Eisenga, waarin er weinig wisselwerking tussen bestuursleden viel te zien en je het gevoel kreeg dat de onderlinge verstandhoudingen niet optimaal waren, kreeg ik donderdagavond het idee dat het qua sfeer en onderlinge verstandhouding wel goed zat. Sommigen vinden dat wellicht nietszeggend, maar ik vind zulke signalen een indicatie dat binnen de organisatie de neuzen dezelfde kant op staan. Voor iemand, die volgens critici, graag op de voorgrond treed gaf Cees Roozemond verrassend vaak medewerkers van de club het woord die niet eens achter de tafel zaten. In dit geval Martin Koopman (sales manager commerciële afdeling) en Edward Jousma (fanmanager). Voor mij (kleine) signalen dat het niet alleen Cees Roozemond is die bepaalt, maar het beleid breed gedragen wordt en een ieder daarin een rol heeft en tijdens It Petear gaf hij ook bepaalde medewerkers de credits voor hun bijdrage/prestaties (Martin Koopman voor onder andere de Vietnam-deal) zonder zelf met de eer te gaan strijken. Het gesprek wat ik na afloop voerde met de afgevaardigde van de supportersvereniging Feanfan bevestigde dat beeld. Het stichtingsbestuur was zich, met de aanstelling van Cees Roozemond tot algemeen directeur terdege bewust van het feit dat er vanuit de buitenwacht kritiek zou komen op de aanstellingsprocedure en daarmee de club de nodige publicitaire 'shit' over zich heen zou krijgen. Maar het stichtingsbestuur heeft desalniettemin toch gemeend Cees Roozemond aan te moeten stellen als algemeen directeur omdat zij volop vertrouwen hebben dat hij de juiste visie heeft om de club weer de weg omhoog te laten inslaan.
Hoewel ik neutraal ben in mijn mening over Cees Roozemond, heb ik hem wel wat kritische vragen gesteld. Ik vond dat Cees Roozemond, voor zover mogelijk met pers in de zaal, redelijk antwoord gaf op de diverse vragen. Zo gaf hij ruiterlijk toe dat de gebeurtenis met het bedrijf van Harm Oljans, die als official sponsormanager de clubnaam van sc Heerenveen niet eens goed kon spellen, een "blunder" was. Het bedrijf had de directie van sc Heerenveen benaderd met de vraag of het op zoek mocht gaan naar sponsoren. De directie was akkoord en dat Harm Oljans betaald zou worden op basis van prestatie. Ook was afgesproken dat over de manier van benaderen en communicatie naar bedrijven toe eerst contact en toestemming gevraagd zou worden aan sc Heerenveen. Dat is door het bedrijf van Harm Oljans nooit gebeurd. Deze is, zoals Cees Roozemond dat omschreef "los gegaan" zonder vooraf in overleg te treden met sc Heerenveen en daar was de club ontstemd over. Over de manier hoe Cees Roozemond op de positie van algemeen directeur is gekomen kan hij zich volop voorstellen dat dat geen goede indruk maakt, maar gezien de penibele situatie heeft het stichtingsbestuur een beroep gedaan op hem en heeft hij uiteindelijk ja gezegd tegen de functie. Over het interview bij de 'Tafel van Kees' omtrent het hoofdsponsorschap van Groenleven is hij van mening dat hij niks gezegd heeft wat echt kwalijk is. Wel zei hij erbij dat de verstandhouding met Groenleven op dat moment al uitermate slecht was omdat afspraken, gemaakt door de vorige directie, niet waargemaakt konden worden omdat de club simpelweg de bevoegdheid niet had en heeft over zaken die wel waren opgenomen in het contract met Groenleven. En omdat de club die afspraak niet kon waarmaken kon de club niet meedelen in de provisie/opbrengsten en steeg de bijdrage van Groenleven dus ook niet.
Tevens gaf hij aan dat er op dit moment met een viertal bedrijven gesprekken worden gevoerd omtrent het hoofdsponsorschap. Dit feit werd door Martin Koopman bevestigd. Cees Roozemond wenste geen datum te noemen wanneer dit rond zou komen. Mede omdat hij de vorige keer toen hij een datum noemde, die van 1 juli, hierop keihard werd afgerekend door de buitenwacht. Hij hoopte binnen een aantal weken meer duidelijkheid te hebben, maar zei er tevens bij dat het een zorgvuldig proces is en je daar de tijd voor moet nemen. Bovendien zoeken ze een partner (de benaming sponsor vindt hij niet passend) voor de langere termijn die voor zeker 3 jaar aan de club verbonden is en herhaalde hij dat ze bij de club vinden dat het shirt een minimale waarde vertegenwoordigd.
Op de vraag of er voor Hylke van der Veen (de vertrokken commercieel manager) een vervanger zou komen gaf hij aan dat dat niet het geval is. Er is intern met een aantal functies geschoven en onder andere Martin Koopman, Edward Jousma, de al aanwezige accountmanagers waaronder Ronny Venema aangevuld met een aantal jonge mensen uit de organisatie, die nu de kans krijgen om zich te bewijzen bij de commerciële tak, zullen de commerciële afdeling gaan vormen. Cees Roozemond, die zegt ook affiniteit en ervaring met de commercie zegt te hebben, gaat ook zijn bijdrage leveren op deze afdeling. Op de vraag dat er sinds vorig seizoen 80 sponsoren minder zijn en op het sponsoroverzicht van de OSSH nog maar 399 bedrijven staan vermeld, gaf hij aan dat er diverse sponsoren niet zichtbaar willen zijn in deze lijst. Hij gaf aan dat er nu ongeveer evenveel sponsoren waren dan afgelopen seizoen en de daling van gemiddeld 9 procent in de laatste jaren dit seizoen een halt is toegeroepen en er "voorzichtige tekenen" zijn die hem hoopvol stemmen voor de toekomst. Op de opmerking dat Martin Koopmans dit kon bevestigen beantwoorde laatstgenoemde dit met een kort "ja".
Op de vraag wat de commerciële afdeling nu anders deed ten opzichte van vorig seizoen gaf hij als antwoord dat de commerciële afdeling nu bij elk bedrijf op bezoek gaat en actief in contact treedt met de sponsoren/partners. Dit is de afgelopen jaren niet gebeurd volgens Cees Roozemond (in mijn optiek een zeer betreurenswaardige en bijna schandalige constatering) en zal nu worden opgepakt. De sponsoren reageren hier volgens Cees Roozemond positief op en met de input uit deze gesprekken willen ze de sponsoren/partners beter faciliteren. Na afloop van It Petear excuseerde hij zich persoonlijk bij mij voor het feit dat hij op één vraag nog geen antwoord had gegeven en dat betrof mijn vraag over de communicatie omtrent Skoatterwald en de verbouwing/nieuwbouw van het trainingscomplex en de communicatie over ingestelde werkgroepen waarvan in de media te lezen viel dat het bestuur van VV Heerenveen hierin niet gekend was. Hij ontkende dat VV Heerenveen hier niks van wist en dat de berichtgeving in de media omtrent dit punt op zijn minst onvolledig en voor een deel onjuist was.
Na afloop heb ik nog even gesproken met Gerry Hamstra en die gaf aan dat het vorig seizoen een onrustige periode bij de club was geweest waarin hij zich had geërgerd aan allerlei personen die meenden "in het belang van de club" van alles in de media te moeten roepen maar met hun media-optredens ondertussen de club aan alle kanten beschadigden. Hij hoopt dat de huidige beleidsbepalers de tijd zullen krijgen om zich te bewijzen. Daarbij gaf hij ook aan alle begrip voor de kritische vragen te hebben die ik had gesteld en hij deze niet eens kritisch vond, maar gezien de situatie volledig terecht vond dat ze gesteld werden.
Gisteravond hoorde ik ook nog dat de club diverse zaken aan het onderzoeken is. Denk daarbij aan het uitbreiden van Nieuw Noord, de prijsstelling van losse tickets voor jeugd, het ontwikkelen van een gezins-vak en het regelen van kinderopvang tijdens de wedstrijden (waarbij zowel sponsoren als supporters aangeven hier behoefte aan te hebben) en het mogelijk korting geven aan trouwe seizoenkaarthouders als ze de thuiswedstrijden trouw bezoeken. Verder was er op gebied van geluidsinstallatie, lichtmasten, toegangspoortjes en toegangssysteem de nodige achterstallige onderhoud. Door de diverse bestuurswisselingen is er voor veel zaken totaal geen aandacht geweest. Ze zijn binnen de club met ontzettend veel zaken bezig maar door een gebrek een geld en man/vrouwkracht moeten er keuzes worden gemaakt en kan niet alles tegelijk. Verder gaf hij na afloop van It Petear aan dat er per uitgaande transfer een bepaald percentage van de transfersom achter gehouden wordt en in een potje gestopt om een toekomstige nieuwbouw of verbouw van het trainingscomplex mogelijk te maken.
Als je geen vertrouwen hebt in Cees Roozemond hebt kun je in elk woord wat hij zegt iets negatiefs vinden. Ik ben neutraal in mijn mening over Cees Roozemond en geef hem de tijd om zich te bewijzen. Ik oordeel over een jaar of anderhalf jaar wel eens. Maar behalve de woorden kun je uit de houding en omgang van medewerkers met elkaar veel halen, en daarbij kreeg ik de indruk dat de onderlinge verstandhoudingen goed waren en er ook gezamenlijk een beleid is dat breed gedragen lijkt te worden.
De toekomst en de tijd zal het leren.