door Bubbe » 20-05-2013 10:58
(Lardy, hoe kun je in godsnaam zoveel hoge cijfers geven, na zo'n strontseizoen?)
Nordfeldt 7, constante factor in het elftal, die nog een hoop blamages voor Heerenveen voorkomen heeft
Zuiverloon 3, grootse terugkeer, maar ook een grote teleurstelling
Van Anholt 6,5, talentvol en heeft dat dit jaar laten zien, aan het einde van het seizoen niet meer constant, dus zeker nog wat leerpunten voor Pele
Gouweleeuw 5,5, erg wisselvallig gepresteerd. Het was maar net hoe Gouweleeuw zich mentaal voelde, leek het wel. Tijd om na dit seizoen afscheid te nemen, hopelijk krijgen we nog een bedankje voor de opleiding en kansen die hij gehad heeft.
Zomer 4,5, toch zwaar door de mand gevallen. Zoveel onnodige overtredingen, constant die handjes van hem. Wint aanvallend veel kopduels, maar in verdedigend opzicht verliest hij alles, zo lijkt het.
Kruiswijk 6, ontzettend knap hoe hij vanuit verloren status zich toch weer terugvecht in het elftal. Speelde dit jaar vooral linksback, soms centraal en presteerde 9 van de 10 keer op een voldoende. Chapeau!!
Kum 5, om eerlijk te zijn gewoon een tegenvallende transfer. Deed het bij ADO geweldig, laat dit bij Heerenveen niet zien. Zonde, maar wel vertrouwen dat het er volgend jaar uit kan komen.
Raitala 5 , zelfde verhaal als Kum. +: Alleen in vorm als het team dat ook was. Geen jongen die de kar trekt en snapt weinig van Nederlandse speelwijzes.
De Roon 6,5, zeer goed debuut seizoen. Té gretig bestaat niet: De Roon weet op welke momenten hij door kan zetten en wanneer hij zich even in moet houden. Als zijn ontwikkeling in dezelfde snelheid door gaat, zal hij volgend jaar erg belangrijk worden voor Heerenveen.
Marecek 5, begon leuk, met het duel tegen Ajax, maar liet het daarna afweten. Weinig goede wedstrijden zien spelen, maar ook niet veel zien blunderen.
Kums 5,5, bracht gewoon veel en veel te weinig. Iedereen had verwacht dat Kums de belangrijkste schakel zou worden dit jaar, maar ging mee in de middelmaat van het elftal. En veel te lief gespeeld, mag wel wat meer gif in. Toch ook wel goede wedstrijden gehad, dus een nipte voldoende. Maar ik had er veel meer van verwacht dit jaar.
Van Den Berg 6, wist het ontbrekende gif in het elftal te brengen. Uitblinker tegen de topclubs, bracht te weinig tegen de mindere clubs.
Tannane -, te weinig mee gedaan en te onopvallend.
Van La Parra 6, zwaar ondergewaardeerd door veel supporters. Liet zich niet gek maken door fluitende supporters en liet bij vlagen zien wat hij kan. Maar geen speler waarmee je de weg omhoog inzet.
De Ridder 3, wat een teleurstelling. Was echt helemaal niks.
Finnbogason 7,5, ondanks zijn voetballende kwaliteiten. 24 doelpunten in zijn debuutjaar, bij een elftal wat niet goed draait. Petje af.
Djuricic 6,5, voor mij niet de speler van het jaar. Djuricic was te goed voor dit elftal. Dan kun je 2 dingen doen: het elftal op sleeptouw nemen, of zelf wat proberen te forceren. Djuricic deed het laatste. Wilde teveel zelf doen ipv taken afstaan aan een ander. Heeft zichzelf gigantisch veel vast gelopen dit jaar. Aan de andere kant ook wel weer briljant geweest dit seizoen en punten gepakt voor het elftal. Al met al een 6,5 van mij.
El Ghanassy 6, samen met vd Berg een goede aanwinst geweest. Maar ook niet constant. Kwam de backs van Willem II met pijn en moeite voorbij, terwijl PSV weer niet zo'n probleem was. Moet veel constanter worden maar zal waarschijnlijk teveel poen willen om Heerenveen als serieuze optie te beschouwen. Afscheid nemen dus wat mij betreft.
Pappa 5, te weinig kansen gekregen van Van Basten. Enerzijds de schuld van Van Basten, anderzijds de schuld van Pappa. Te weinig overtuigend, heeft niets laten zien van de kwaliteiten die hij heeft. Ben bang dat de Nederlandse speelstijl niets voor Pappa is. Hij heeft meer ruimte nodig om te laten zien wat hij kan, die ruimtes krijg je in Nederland niet altijd. Zeker niet als linksbuiten zonder snelheid.
Van Basten 5,5, aan alles kun je merken dat Van Basten meer voetbalkennis heeft dan Jans. Wissels zijn logischer dan de rare streken van Ron Jans. Toch wisselde hij vaak veel te laat (80e, 85e minuut), op momenten dat het net 2-0 voor de tegenpartij was geworden en een wissel eigenlijk nog zinloos was. Beginnersfouten denk en hoop ik. De rare fratsen met 5 verdedigers en 4-4-2 met 4 centrale middenvelders (afgelopen wedstrijden) daargelaten, ik heb wel vertrouwen voor volgend seizoen. Van Basten is nog steeds beginnend coach (clubniveau) en heeft tijd nodig om te leren en om te bouwen. Voor mij een trainer die hier nog wel 3/4 seizoenen mag blijven. Dat lijkt me voor alle partijen een goede oplossing. Heerenveen heeft er niets aan om wéér een nieuwe trainer te krijgen.