One-tier board en Stichtingsbestuur (Van der Wiel cs)

> voor al het historische leesvoer...

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
fuotbalgek
Superster
Berichten: 3639
Lid geworden op: 13-05-2013 16:35

Bericht door fuotbalgek »

Grimo schreef:Tja sorry ik vind Wifi in een voetbalstadion echt het allerminst belangrijk. Liever heb ik dat ze het geld besteden aan een goede sfeertribune en prima pin/betaalmogelijkheden en verbetering van de cateraars Beijk en Blaauw.
Hiervoor zijn de verbeteringen van de internetvoorzieningen noodzakelijk.
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

Bubbe schreef:
Wil je dat graag horen of begreep je het zelf ook al? Als dat alles is wat je uit mijn stuk hebt kunnen halen, had je er net zo goed niet op hoeven reageren.

Nee sorry Bubbe, ik begreep even niet wat je hier mee bedoelde. Verder ben ik het wel met je eens. Een goed internet voor voor pinbetalingen of een pas opladen snap ik. Had ook graag gezien dat ik met mijn seizoenkaart meerdere dingen kon zo als opwaarderen voor consumpties of bekerwedstrijden via een laadpunt of thuis via de computer.

Maar dat ik even niet niet zou kunnen appen, facebooken,twitteren etc in de 15 minuutjes rust of wat dan ook vind ik niet z' on drama. Mensen die hier niet zonder kunnen, hebben dit probleem ook vaak bij concerten,grote festivals etc. Ze kunnen zelf ook zorgen dat ze een goed abbonement hebben. Ik vind dit geen taak voor een club die het financieel al zwaar heeft. Laat anders mensen die graag wifi willen hiervoor betalen. Ga lekker voetbal kijken en lul in de rust die 15 minuutjes met je buurman.

Maar of dit hele connected stadium, wat een behoorlijke investering is, winstgevend is weet ik niet. Men zou ook aan zonnepanelen kunnen denken en zo zelf stroom genereren.
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Het lijkt mij dat er geinvesteerd zal moeten worden in betere pin/betalingsmogelijkheden.
Het systeem van nu, met de muntjes, is hopeloos achterhaald en bloedirritant. Zeker nu met de ladingen kleingeld die je erbij krijgt. Als je dan toch bezig bent, kan ik mij voorstellen dat de meer kosten om verbeterde wifi te regelen niet eens zo heel extreem zijn.
Dat er ( veel ) veranderingen in het commerciele deel van de organisatie moeten komen is ook geen geheim.
Afwachten wat de veranderingen gaan zijn en wat voor effect deze gaan hebben.

Mij lijkt het, net zoals Torcida omschrijft, dat het totaal niet lastig mag zijn om als Sc Heerenveen de sponsorplekken gevuld te krijgen. Het belangrijkste is dat je maatwerk levert voor de klant ( sponsor ) tegen een acceptabele prijs.
Zorg dat de klant zich bijzonder en gewaardeerd voelt. Hoe moeilijk kan het zijn!!!!!!
Mocht dit met het huidige commerciële team niet lukken, dan roepen ze maar! :mrgreen:
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
xander
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Iemand de stukken van de VI?

Btw wie heeft besloten 250.000 euro neer te leggen voor dat rapport/onderzoek Vaesen Koopmans?
Laatst gewijzigd door xander op 02-09-2015 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle ballen op Henkie!
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Bron website VI
Het stichtingsbestuur van SC Heerenveen vergadert woensdag (vandaag) over de bestuurlijke onrust binnen de Friese club. Bestuursvoorzitter Jelko van der Wiel (foto) ligt onder vuur.

Na anderhalf jaar van betrekkelijke rust bij SC Heerenveen rommelt het opnieuw behoorlijk bij de Friese club. Een van de aanleidingen is het onderzoek dat Jos Vaessen en Lense Koopmans onlangs deden naar het functioneren van de one-tier-board en het stichtingsbestuur.

Mede op advies van Vaessen en Koopmans werd destijds, na de Feanrevolutie in 2013, gekozen voor deze organisatiestructuur. Er is binnen verschillende geledingen van de club vooral kritiek op Van der Wiel (foto). Hij zou onder meer te veel als zetbaas van clubicoon Riemer van der Velde fungeren en niet het gewenste boegbeeld van de Friezen zijn.

Nog altijd zijn er verschillende kampen binnen SC Heerenveen en met wat binnen de club de Sneker-connectie wordt genoemd, is er weer één kamp bijgekomen. Dat bestaat naast Hettinga uit commercieel manager Joost Jetten en toezichthoudend bestuurslid Egon Diekstra. Het trio zou voor veranderingen staan, maar hun houding stuit ook op veel weerstand.

Van der Wiel betreurt de gang van zaken: 'Het was juist rustig en we waren op de goede weg', aldus de preses in gesprek met Voetbal International. 'De evaluatie van Vaessen en Koopmans gaat ons allemaal aan. Als het stichtingsbestuur hier woensdag (vandaag, red.) over vergadert, ga ik ervan uit dat wij donderdag een toelichting krijgen', aldus de bestuursvoorzitter.
Bedoel je dit?
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
xander
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Erwin4ever schreef:
Bedoel je dit?
Nee staan 5 pagina's in de VI ook veel oud nieuws heb her en der wat opgevangen maar de stukken nog niet zelf gelezen.
Alle ballen op Henkie!
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Ok, nu ben ik ook nieuwsgierig..... :?
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
badfrisianboy
Wereldspeler
Berichten: 1002
Lid geworden op: 05-07-2015 21:02

Bericht door badfrisianboy »

Ondertussen is de relatie tussen commercieel manager Joost Jetten en veel van zijn medewerkers op commerciële zaken verstoord.
Dat doet Joost lekker, net 8 maanden in dienst en nu al is de relatie met zijn personeel verstoord. Aan de andere kant is Joost de zoveelste en lijkt het onderhand wel dat niemand de commerciele afdeling aan de praat krijgt.
Het personeel is hier de afgelopen jaren nogal opstandig en eigenwijs gebleven.

'Hoi ik ben Joost, de nieuwe commercieel manager. De inkomsten lopen al jaren terug dus we gaan het eens flink anders aanpakken.'

Et voilà, daar is je verstoorde relatie. Vandaar mijn punt nogmaals, gooi die hele afdeling op de schop, de resultaten zijn onvoldoende en het vermogen om aan te willen passen lijkt niet aanwezig.
Uiteraard is de discussie over een full connected stadion interessant te volgen. In de huidige tijd zijn internet en goede verbindingen in de steeds verder gedigitaliseerde wereld wat mij betreft noodzakelijk om als club aan te bieden. Belangrijker vind ik persoonlijk echter de door mij geciteerde stukken. De commerciële afdeling moet in zijn geheel op de schop. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de personen op de werkvloer wel eens een groter probleem zouden kunnen zijn dan Joost Jetten. Ik denk dat Joost Jetten veel te ambitieus en vooruitstrevend is voor de medewerkers van de commerciële afdeling. In een veranderde maatschappij en gewijzigd sponsorlandschap moet je creatief denken en nieuwe innovatieve wegen inslaan. En daarin kunnen en willen de gewone mensen niet mee. Allemaal stammen ze nog uit de tijd van Riemer van der Velde en menen ze dat de benadering van sponsoren uit die tijd nog altijd kan volstaan. Maar die benadering is achterhaald heb ik het idee. Lastig in zo'n situatie om de juiste keuzes te maken als club. Mensen die zich jarenlang hebben ingezet voor de club verzetten zich tegelijkertijd tegen veranderingen zo lijkt het en teveel hoor ik verhalen van medewerkers die dwars liggen. Ik word er wel eens moedeloos van, dat er blijkbaar in alle geledingen van de club alleen maar ego's en stijfkoppen zitten en niemand meer , in het belang van de club, normaal met elkaar lijkt te kunnen communiceren. Als dat zo blijft dan is het einde van de club in zicht. Jarenlang ego's boven clubbelang stellen maakt de club kapot en dat mag je wat mij betreft gerust wanbeleid noemen. En dat kan niet nog veel langer gaan duren anders is er geen club meer over.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

De tijden zijn veranderd, werken zoals in de gouden tijd van Riemer kan niet meer en werkt niet meer. Met alle kritiek en onvrede die er kennelijk bij een deel van het personeel leeft, heb ik sterk het idee dat men teveel in het verleden blijft hangen. Het eigen welbehagen lijkt daarbij inmiddels belangrijker dan wat er op en rond veld gebeurd.
Echter alles staat en valt met wat er op het veld gebeurd en dat wordt weer voor een groot deel bepaald door het beschikbare budget: wat brengt de commerciele afdeling binnen. Daar moet de prioriteit liggen.
Feanfan13
Selectiespeler
Berichten: 729
Lid geworden op: 06-08-2013 16:23

Bericht door Feanfan13 »

Helaas kun je als werkgever in Nederland niet zomaar iemand op straat zetten als hij of zij niet functioneert in het bedrijf. Hier komen vaak grote kosten achterweg.

Toch lijkt het mij bittere noodzakkelijk dat de gehele commerciele afdeling eruit wordt gestuurd op Joost Jetten na. Laat Joost Jetten het vervolgens maar weer opbouwen zoals hij het wil. Die oude methodes werken echt niet meer bij sponsoren.

Overigens zou ik het ook toejuichen als Jan van Erve weer aan dek zou mogen plaatsnemen. Van beide heren ben ik ervan overtuigd dat zij genoeg kennis en ervaring hebben om onze club commercieel weer op de rails te krijgen.

Wat betreft het de forse investering in de WIFI zou ik graag wat meer toelichting willen hebben. Ook wil ik weten waarom deze kosten zo ongelofelijk hoog zijn. Wij hebben hier in het centrum wifi, weet zeker dat dit geen 2 miljoen gekost heeft, natuurlijk zitten er in het stadion meer gebruikers op maar toch.

Wel kun je met het inloggen op het stadion wifi weer extra sponsormogelijkheden verzinnen. Zoals een banner bij het inloggen van bijvoorbeeld Unive.
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

Feanfan13 schreef:
Toch lijkt het mij bittere noodzakkelijk dat de gehele commerciele afdeling eruit wordt gestuurd op Joost Jetten na. Laat Joost Jetten het vervolgens maar weer opbouwen zoals hij het wil. Die oude methodes werken echt niet meer bij sponsoren.
Je zou je ook kunnen afvragen of Joost Jetten de juiste man is op de juiste plek. Joost Jetten schijnt niet iemand die goed is in afspraken nakomen. Intern en extern.

Jan van Erve heeft naast zijn functie voor Thialf het inmiddels druk genoeg.bericht van 27 augustus 2015:
LEEUWARDEN - Jan van Erve (1967) is per direct in dienst getreden bij de organisatie van Culturele Hoofdstad als hoofd Partnership en Commercie. Hij wordt verantwoordelijk voor de partnerships met het bedrijfsleven en commerciële activiteiten van de stichting Culturele Hoofdstad.
Fanatismo
Invaller
Berichten: 443
Lid geworden op: 03-10-2013 10:33

Bericht door Fanatismo »

Zo jammer dat Jan van Erve weg is bij de club, was een hele goeie voor ons, kon erg goed met mensen omgaan,
zulke mensen zijn erg belangrijk voor een club.
SCH0513
Bankzitter
Berichten: 151
Lid geworden op: 06-03-2015 12:05

Bericht door SCH0513 »

Ik snap niet waarom de club niet meer supporters betrekken bij de commerciele activiteiten. Deze weten precies waar (toekomstige) seizoenskaarthouders naar verlangen en hoe supporters meer binding krijgen met onze club.

Onze club is niet zomaar een club waarmee je met "Albert Heijn aanbiedingen" supporters over de streep trekt.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Supporters zijn uiteraard ook belangrijk, maar ik denk dat het hier belangrijker is dat de commerciele afdeling achter het grote geld aan gaat: sponsoren.
SCH0513
Bankzitter
Berichten: 151
Lid geworden op: 06-03-2015 12:05

Bericht door SCH0513 »

Hoe zit het trouwens met de sponsors? Zitten sponsors voorafgaand aan de wedstrijd en na afloop in een aparte lounge of is er gewoon een gezamenlijke sponsorruimte waar ze allemaal samen komen? In gesprek met een voormalig sponsor van onze club kwam dit namelijk aan bod, dit mistte hij bij Heerenveen en dit kwam wel terug bij andere clubs.
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

SCH0513 schreef:Hoe zit het trouwens met de sponsors? Zitten sponsors voorafgaand aan de wedstrijd en na afloop in een aparte lounge of is er gewoon een gezamenlijke sponsorruimte waar ze allemaal samen komen? In gesprek met een voormalig sponsor van onze club kwam dit namelijk aan bod, dit mistte hij bij Heerenveen en dit kwam wel terug bij andere clubs.
Een aparte lounge of een gezamenlijke ruimte? Dat klinkt als hetzelfde. Sponsoren komen vooraf, in de rust en na de wedstrijd allemaal bij elkaar in gezamenlijke ruimtes. Er zijn meerdere zalen hiervoor. Alleen de sponsoren met een skybox gaan naar hun eigen skybox, waarna ze na een tijdje ook wel eens in sponsorruimtes komen.
Gebruikersavatar
supergerjan
Nieuw talent
Berichten: 50
Lid geworden op: 15-12-2012 16:22

Bericht door supergerjan »

Voor mensen die VI niet gelezen hebben.
SC Heerenveen: wil de ware leider opstaan?
En weer is het onrustig bij SC Heerenveen. Na de stammenstrijd van twee jaar geleden staan de kampen tegenover elkaar in het Abe Lenstra Stadion. De angst is terug op de werkvloer en de mensen vragen zich af wie de club nu eigenlijk bestuurt.
Heerlijk Heerenveen. Het Abe Lenstra Stadion trilt van opwinding als Samba Sam Larsson een dribbel uit zijn heupen schudt en de bal snoeihard achter PEC Zwolle-doelman Kevin Begois poeiert. Het is zaterdagavond, het duel met de club uit Overijssel is amper be-gonnen en twintigduizend Friezen staan al op de banken. Het doelpunt van Larsson blijkt de inleiding voor een zeer opwindend half uur voetbal.

Dit is zoals de clubiconen Foppe de Haan en Riemer van der Velde het zo graag zien. Oude tijden die herleven. Aanvallend voetbal, een fantastische sfeer in hun stadion en een pareltje als Larsson om van te watertanden. Eén Heerenveen, zoals de slogan na de revolutie zo zoet luidde. Eén gelukkige, Friese voetbalfamilie.

Was het maar waar. De clubiconen, de fans en de bestuurlijk verantwoordelijken mogen de technische staf en de spelers ongelooflijk dankbaar zijn dat SC Heerenveen sportief de laatste twee seizoenen redelijk presteert en aardig voetbal laat zien. Enkel dat heeft er namelijk voor gezorgd dat het rustig is gebleven in het Abe Lenstra Stadion. Maar het is duidelijk rust voor de bühne geweest, want achter de schermen broeit het al een tijdje opnieuw behoorlijk.

De Leeuwarder Courant onthulde twee weken geleden dat er weer een machtsstrijd gaande is bij SC Heerenveen. Aan de ene kant staat de Sneeker-connectie met Anne Hettinga, de voorzitter van het stichtingsbestuur als leider, en de toezichthoudende bestuursleden Egon Diekstra, Geert-Pieter Vermeulen en commercieel manager Joost Jetten in zijn spoor. Zij komen allen uit Sneek. Aan de andere kant staan SC Heerenveen-voorzitter Jelko van der Wiel, in 2013 frontman in de revolutie tegen Robert Veenstra, en commercieel bestuurslid Wim Dijk.

Marionettenkabinet

Hoe is dit nu weer mogelijk? Voor het antwoord moeten we terug naar december 2013. Want nadat erevoorzitter Van der Velde na de Feanrevolutie via een geregisseerd rapport van zijn vrienden Jos Vaesssen en Lense Koopmans de hele club bestuurlijk had schoongeveegd, zette hij zijn eigen administratie neer. Zo was maximale invloed zonder bestuurlijke verantwoordelijkheid gegarandeerd

Het werd een marionettenkabinet van liefst zeventien mensen. Zeven in de nieuwe one-tier board (vier uitvoerende en drie toezichthoudende bestuursleden) en tien in het stichtingsbestuur. De poppetjes werden bedankt voor hun rol in de revolutie en de meesten kregen een mooi plaatsje in een van de twee besturen als beloning. In plaats van een deugdelijke selectieprocedure waarbij juiste mensen worden gezocht bij de functies, werd er bij Heerenveen precies het omgekeerde gedaan.

De OR oordeelde snoeihard over de gevolgde procedure én de kandidaten: ontoelaatbaar en alle mensen ongeschikt
De ondernemingsraad oordeelde destijds snoeihard over zowel de gevolgde procedure als de kandidaten: ontoelaatbaar en alle mensen ongeschikt. Zij werden gesteund door interim-directeur Gaston Sporre, onder wiens leiding de rust enigszins was terugkeerd, maar die moest verdwijnen omdat volgens Van der Velde en Hettinga de revolutie leidend was en de posities al ingevuld. Vlak voor zijn vertrek maakte Sporre zijn zorgen bekend via een brief aan het stichtingsbestuur: Terwijl er alom in organisatieland een trend waarneembaar is naar compacte bestuursvormen met korte lijnen, wordt hier gekozen voor een tegendraadse oplossing. SC Heerenveen doet zich in het aantal bemanningsleden niets tekort. Het zijn er voor een club van onze omvang domweg te veel. Op bestuurlijk niveau geldt geenszins het principe ‘hoe meer zielen hoe meer vreugde’. Integendeel. Dat het in de vorige directie is misgegaan, had niets te maken met de compactheid maar veel meer met de personen. In de voorstellen is men voorbijgegaan aan het feit dat SC Heerenveen altijd nog de status heeft van een MKB-bedrijf. De hectiek waarmee de club om-geven is, rechtvaardigt geenszins grootschalige organisatorische constructen waarin de verantwoordelijkheden en bevoegdheden heel snel in een collectieve brij terecht kunnen komen.

Sporre constateerde toen al dat het uitvoerende deel van de one-tier board rommelig en gekunsteld aandeed: Snel geteld houden zich op het eerste oog drie mensen met commercie bezig. Aan de voetbalzijde ontbreekt het zicht op de eindverantwoordelijkheid. Ook is volstrekt onduidelijk hoe de clubiconen in het dagelijks functioneren kunnen worden ingebed. Een vrije rol voor deze functionarissen leidt, zoals eerder al is gebleken, voor alle partijen tot frustraties. Als bovendien nog in aanmerking wordt genomen dat het de intentie is om aan het executieve deel van de board een ZZP-status te geven, dan wordt de deur wagenwijd opengezet voor discontinuïteit. Terwijl uitgerekend in een voetbalbedrijf de voetbaltechnische en commerciële aangelegenheden gebaat zijn bij een langetermijnvisie.’

Met de bezorgdheid van Sporre werd helemaal niets gedaan. Sterker, snelheid ging bij het instellen van de nieuwe structuur duidelijk voor zorgvuldigheid en in het clubbelang was dit zeker niet. Het is ongelooflijk dat – gezien de bikkelharde revolutie, de hevige onrusten in alle geledingen, de zeer grote uitdagingen op heel veel beleidsterreinen en de broosheid van de mensen op de werkvloer – Van der Velde en Hettinga ervoor kozen om SC Heerenveen te laten besturen door mensen zonder enige ervaring in het betaalde voetbal. Het is een klassieke en helaas in het voetbal de meest voorkomende fout van mensen uit het bedrijfsleven die denken: Dat doen we wel even. Logisch dat Van der Velde, maar ook Foppe de Haan, achter de schermen nog heel veel bepaalden; zij waren namelijk de enigen die de benodigde ervaring wel hadden.

Groot risico

Nu kunnen we vaststellen dat de structuur, bedacht door Vaessen/Koopmans, niet functioneert en dat Sporre en de OR destijds gelijk hadden. Zeventien mensen in een MKB-bedrijf als Heerenveen met een omzet van ongeveer twintig miljoen euro, die allemaal over iedere beslissing een plasje willen doen, dat moet wel tot problemen leiden. Helemaal als de poppetjes zonder ervaring niet meer slaafs achter de grote leider aanlopen en hun eigen dingen gaan doen. Dan raken de lijntjes in de war.

Jelko van der Wiel en Wim Dijk zijn prima kerels, zeer welwillend bovendien, maar binnen het stichtingsbestuur worden enorme vraagtekens geplaatst of zij wel de juiste personen op de juiste plekken zijn. Vlak na zijn aantreden zei voorzitter Van der Wiel dat het exploitatietekort, waar SC Heerenveen al jaren mee kampt, zou worden opgelost. Net als het ingewikkelde Sportstad-dossier. De voetbalclub SC Heerenveen is aandeelhouder in Sportstad Heerenveen, waaraan het echter ook de huur voor het stadion betaalt. De huisvestingslasten van ongeveer 4,6 miljoen euro per jaar zijn een immense molensteen om de nek van de club.

De terugloop in sponsors kan niet worden los gezien van de onrust en de scheur die nog altijd dwars door de club loopt
Helemaal als de commerciële begroting maar blijft dalen. Ook iets waarvan Van der Wiel zei dat het weer goed zou komen. Het was het meest gehoorde zinnetje in de Feanrevolutie: ‘Als Robert Veenstra weg is, komen de sponsors weer terug.’ Daar is helemaal niets van gebleken. Sterker: er zijn alleen maar meer geldschieters weggegaan. In 2009 telde de OSSH (Ondernemers Sociëteit Sportclub Heerenveen) nog 1.190 leden, inmiddels is het aantal sponsors gezakt naar zo’n 550. Uiteraard speelt de economische crisis daar een heel grote rol in, maar de terugloop kan ook zeker niet worden los gezien van de onrust en de scheur die nog altijd dwars door de club loopt. ‘Er zitten nu weer mensen met echt Heerenveen-DNA,’ sprak Van der Wiel tijdens een nieuwjaarsreceptie. Met die opmerking sloot hij de deur voor de kapitaalkrachtige Heerenveen-aanhangers, die met Van der Velde de club groot hadden gemaakt, maar na de revolutie het veld moesten ruimen.

Het kost de club Heerenveen klauwen vol geld. Van der Wiel wilde in 2016 operationeel gezond zijn en zelfs weer voorzichtig zwarte cijfers schrijven. Zodat de club, geheel volgens de leer van Riemer van der Velde, niet langer afhankelijk zou zijn van de transferopbrengsten. Dat gaat Van der Wiel en zijn medebestuursleden niet lukken. De commerciële begroting is in nauwelijks zes jaar tijd bijna gehalveerd en duikt dit seizoen waarschijnlijk net iets onder de negen miljoen euro. De Friezen hebben volgens een uitvoerend lid van de one-tier board voor dit seizoen nog altijd een exploitatietekort van tussen de drie en vier miljoen euro, hoewel er wel voorzichtig wordt gefluisterd dat er een oplossing voor Sportstad in de maak is waarbij de provincie Friesland een prominente rol speelt.

‘We verkopen niet ieder jaar een Abe, een Sulejmani of een Sinkgraven. Er zal iets moeten gebeuren’
Dankzij transfers van Kristoffer Nordfeldt, Marten de Roon en Mark Uth zal SC Heerenveen na dit seizoen weer een kleine plus kunnen schrijven. ‘Ik deel je zorg,’ zei Van der Velde toen we hem er afgelopen week mee confronteerden. ‘Op deze voet doorgaan is een heel groot risico. We verkopen niet ieder jaar een Abe, een Sulejmani of een Daley Sinkgraven. Er zal iets moeten gebeuren.’

Het is bovendien aannemelijk dat de talentenfabriek Heerenveen een keer stilvalt en geen grote talenten aflevert. Heerenveen-supporters en sponsors zijn doodmoe van het geruzie en het organisatorische gezever, ze willen er het liefst niets meer over lezen en horen. Liever richten ze zich op het voetbal, het elftal en de sportieve prestaties. We geven ze groot gelijk. Maar als er bij Heerenveen aan de inkomstenkant niets verandert, wordt dat voetbal zonder meer een keer geweld aangedaan.

Kleine Riemer

Hernieuwde onrust en een machtsstrijd zal de commerciële inkomsten namelijk alleen maar verder versnipperen. Sponsors hebben de mensen op de commerciële afdeling al gezegd dat als het nu weer misgaat, ze onherroepelijk stoppen. Dat weet Van der Velde ook en hij probeert achter de schermen de boel weer heel snel op de rails te krijgen. Al geeft hij ook vlug aan dat hij geen bestuurlijke verantwoordelijkheid meer heeft. ‘Ik lees de Leeuwarder Courant en ik hoor weleens wat’, zegt van der Velde. ‘Annie en ik zijn het ook niet altijd met elkaar eens. Maar dit zijn grote kerels die bijna twee jaar geleden met de beste bedoelingen met elkaar zijn begonnen. Ze hebben een aantal dingen behoorlijk voor elkaar, maar er zijn ook zeker verbeterpunten. Het is een moeilijke tijd en je krijgt niet alles binnen twee jaar op de rit. Het zou heel mooi zijn als we weer operationeel break-even zouden draaien, maar dat lukt bijna geen enkele club meer. De laatste stap naar gezond worden, is echt heel erg moeilijk. De vraag is of het acceptabel is, dat je jaar in jaar uit rekening houdt met een tekort. Onrust moeten we in elk geval niet hebben en ik zou het heel jammer vinden als de one-tier board en het stichtingsbestuur er niet uit zouden komen. Maar nogmaals, dit zijn keurige mannen, dat moet toch lukken.’

De vraag is natuurlijk waar het mis is gegaan tussen Hettinga en zijn mannen en Van der Wiel en Dijk? De afgelopen twee weken sprak Voetbal International voor het antwoord op die vraag met talloze mensen in zowel de one-tier board als het stichtingsbestuur, en met mensen van de werkvloer en de OSSH, de zakenclub van SC Heerenveen. Er is opnieuw veel angst, de mensen willen wél hun verhaal doen, maar liever niet worden geciteerd.

Duidelijk is dat het stichtingsbestuur, het Sneeker-kamp, maar ook de OSSH wel klaar is met voorzitter Van der Wiel
Duidelijk is dat het stichtingsbestuur, het Sneeker-kamp, maar ook de OSSH wel klaar is met Van der Wiel. De voorzitter kan het tij niet keren binnen de club, hij is volgens hen niet het boegbeeld dat Heerenveen nodig heeft en hij zou zich te veel laten beïnvloeden door Van der Velde. Anderen binnen de club nemen het juist op voor Van der Wiel. Zij zeggen dat hij de tijd moet krijgen en hebben meer angst voor Hettinga, die in de wandelgangen Kleine Riemer wordt genoemd, en zijn volgers.

De bedoeling van het stichtingsbestuur was, volgens betrokkenen, om Van der Wiel en eigenlijk ook Dijk te lozen. Maar dit zou een directe aanval op Van der Velde zijn. Hij heeft Van der Wiel er immers neergezet en Dijk werkte eerder al 28 jaar als commercieel directeur in het bedrijf van Van der Velde. Waar een oorlog tegen de clubicoon toe kan leiden, heeft het recente verleden laten zien.

Er werd daarom gekozen voor een evaluatie van zowel stichtingsbestuur als one-tier board. Dat uitgerekend het duo Vaessen/Koopmans die evaluatie uitvoerde, is vreemd en geeft het idee dat het de slager is die zijn eigen vlees keurt.

Op 10 augustus overhandigde Jos Vaessen zijn bevindingen aan Hettinga. En hoewel de uitslag twee weken geleden al binnen de OSSH werd besproken, weten Van der Wiel en Dijk officieel nog van niets. ‘Dat komt inderdaad komisch over’, bevestigt Vaessen. ‘En ik snap je vermoeden dat er dan iets heel spannends in ons verslag staat, maar dat is niet zo. Uiteraard is het wel zo dat als je om een evaluatie vraagt, je niet helemaal tevreden bent. Maar onze conclusies waren niet schokkend. Het stichtingsbestuur functioneert goed, we hebben ze alleen wat adviezen gegeven over hun communicatie richting hun achterban. En wat de one-tier board betreft hebben we wat portefeuille-verschuivingen geadviseerd en wat gemeld over betrokkenheid. Waarom dit nog niet met de bewuste personen is besproken weet ik niet.’

Als Hettinga door de Leeuwarder Courant wordt gevraagd waarom hij de resultaten van de evaluatie nog niet naar buiten heeft gebracht, zegt hij zorgvuldigheid boven snelheid te verkiezen. Een lachwekkende opmerking van iemand die bijna twee jaar geleden deze organisatiestructuur er zeer onzorgvuldig en veel te snel doorheen heeft gejast.

Hettinga speelt ondertussen de vermoorde onschuld, terwijl zijn stichtingsbestuur achter de schermen wel steun zoekt bij het OSSH om Van der Wiel en Dijk kwijt te raken. De zakenclub van SC Heerenveen maakt zich grote zorgen om de situatie binnen Heerenveen. Zij vertegenwoordigen vijftig procent van de begroting van de club en zullen hun stem dan ook zeker laten horen. Ze vinden dat niet alle pijlen op Van der Wiel en Dijk moeten worden gericht, maar ook op Hettinga en het stichtingsbestuur. Zij hebben immers de achterban nauwelijks geïnformeerd en niet ingegrepen waar nodig.

‘Het OSSH-bestuur is op de hoogte van de huidige situatie en zal op korte termijn overleggen met het stichtingsbestuur’, zegt voorzitter Johan van Tuinen. ‘De club moet zich met alle geledingen focussen op voetbal, commercie en saamhorigheid.’

Commercie

Maar die saamhorigheid is inmiddels opnieuw ver te zoeken in het Abe Lenstra Stadion. Hettinga geeft nauwelijks antwoord op onze vragen en stelt dat er niet veel aan de hand is. Dat is natuurlijk de grootste larie. Een belangrijk struikelblok tussen beide kampen is de commercie. Met commercieel bestuurslid Dijk, toezichthoudend bestuurslid Diekstra en sinds januari ook commercieel manager Joost Jetten zijn er op dat gebied te veel haantjes bij Heerenveen. Diekstra en Jetten – hij werkte in het verleden bij Diekstra’s bedrijf Hamilton Bright – willen commercieel vernieuwen, maar stuiten op weerstand.

Een heikel onderwerp is bijvoorbeeld connected stadium, een service waarbij draadloos internet, online media, apps en digitale diensten bij elkaar komen. Een goede, snelle en betrouwbare wifi-verbinding overal in het Abe Lenstra Stadion speelt daarbij een belangrijke rol. Naar verluidt gaat het om een investering van een paar miljoen euro, maar het moet leiden tot een behoorlijke groei van de omzet.

Van der Wiel en Dijk plaatsen er hun vraagtekens bij. Ze zijn er niet op voorhand tegen, maar willen eerst weten wat het exact is, hoeveel het kost, wat het oplevert en wie erop zit te wachten. Ze willen bovendien niet direct in zee met de eerste de beste aanbieder, in dit geval CISCO.

Het heeft tot botsingen tussen Diekstra en Jetten enerzijds en Van der Wiel en Dijk anderzijds geleid, waarbij die laatsten vinden dat Diekstra zich meer op zijn toezichthoudende rol moet richten en zich niet moet bemoeien met de uitvoering op commercie. Dat is hem afgelopen week nog maar eens duidelijk gemaakt. Als Diekstra zich hier niet aan houdt, is de kans groot dat Dijk ermee stopt.

Diekstra en Jetten hadden niet het fatsoen ons te woord te staan en normaal antwoord te geven op simpele vragen. Van Diekstra, hadden we bijvoorbeeld graag geweten of hij als toezichthouder vindt dat de commerciële afdeling naar behoren functioneert? Hij is daar namelijk indirect verantwoordelijk voor en de supporters hebben recht op een deugdelijke uitleg over de continue terugloop in commercie.

Voor Jetten geldt hetzelfde, we kregen telefonisch eerst de toezegging dat hij zou ingaan op wat vragen over commercie en zijn afdeling. Maar hij wilde ons uiteindelijk niet te woord staan. Niet helemaal een verrassing; volgens sommige accountmanagers heeft Jetten richting sponsors ook moeite zijn afspraken na te komen. Wie echter met alle geweld een dusdanige positie binnen een voetbalclub wil bekleden, weet van tevoren dat dit een publieke functie is en dat ze de fans verantwoording verschuldigd zijn.

Het functioneren van Jetten als commercieel manager is binnen Heerenveen overigens een groot discussiepunt. Zijn afdeling heeft negatieve signalen afgegeven aan de directie. De commercieel manager die eerder TomTom op de kaart zette in Zuid-Afrika, is negen maanden bezig. Echt overtuigende resultaten kan hij nog niet overleggen. Er komen nog niet heel veel nieuwe sponsors binnen en het is Jetten en zijn afdeling nog niet gelukt de achterdeur, waaruit geldschieters vertrekken, dicht te krijgen. Volgens een deel van zijn medewerkers heeft Jetten moeite met zijn ondergeschikte rol ten opzichte van Wim Dijk. Hij is volgens hen bovendien niet de verbinder die de commerciële afdeling juist zo nodig heeft om grote inhaalslagen te maken. De commerciële mensen op de werkvloer krijgen ondertussen de zwartepiet toegeschoven, maar dat is niet geheel terecht omdat zij in hun werk overduidelijk last hebben van wat er in het verleden bij Heerenveen is gebeurd.

Gezien de recente ontwikkelingen binnen SC Heerenveen is de kans groot dat ze nog wel even last zullen houden ook. Achter de schermen wordt nu met alle macht geprobeerd om de controverse tussen de verschillende kampen een zachte landing te geven en er vervolgens een camouflagenet overheen te gooien. Maar daarvoor is het te laat. De bestuurlijke chaos voelt als een gestrand huwelijk waarbij de ouders enkel voor de kinderen nog bij elkaar blijven. Lijmpogingen lijken dan ook gedoemd te mislukken. Er is nu al te veel gebeurd. Het klinkt heel mooi, maar Eén Heerenveen zal voorlopig nog een grote illusie blijven in het Abe Lenstra Stadion.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel!
SCH0513
Bankzitter
Berichten: 151
Lid geworden op: 06-03-2015 12:05

Bericht door SCH0513 »

Ligt het aan mij of is dit overdreven dramatisch geschreven?
fuotbalgek
Superster
Berichten: 3639
Lid geworden op: 13-05-2013 16:35

Bericht door fuotbalgek »

hoewel er wel voorzichtig wordt gefluisterd dat er een oplossing voor Sportstad in de maak is waarbij de provincie Friesland een prominente rol speelt
Dit zou echt geweldig zijn voor de continuïteit van de club.

Voor de rest, te veel mensen met te veel verschillende meningen gaat niet leiden tot herstel.
tsfo
Nieuw talent
Berichten: 70
Lid geworden op: 31-03-2014 11:03

Bericht door tsfo »

Ja wat een verhaal en wat levert het op ?
Het is ook bij elke club het zelfde gedoe en zeker niet alleen bij Heerenveen.

Toch geeft dit wel aan dat het nog niet over is en er nog steeds iets brand in de organisatie. Waar rook is moet er vuur zijn.
Ik zie ook wel dat het met sponsors aantrekken nog steeds niet goed gaat. Zie in het stadion wat er nog aan stoelen vrij is op de zakelijke gedeeltes.

Nee ik hou mijn hart vast als trouwe supporter, want dit doet pijn om weer slecht nieuws te horen over deze prachtige club.
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

SCH0513 schreef:Ligt het aan mij of is dit overdreven dramatisch geschreven?
Het is in een sensatie zoeken stijl geschreven. Kennelijk hebben weinig mensen met VI willen praten (eindelijk eens geen vuile was naar buiten), tot frustratie van schrijver Timmer.
Laatst gewijzigd door Grimo op 03-09-2015 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

tsfo schreef:
Toch geeft dit wel aan dat het nog niet over is en er nog steeds iets brand in de organisatie. Waar rook is moet er vuur zijn.
Ik zie ook wel dat het met sponsors aantrekken nog steeds niet goed gaat. Zie in het stadion wat er nog aan stoelen vrij is op de zakelijke gedeeltes.
Je ziet nog overal grote ontslagen bij DSM, Imtech, V&D. Ook kranten verkopen steeds minder advertenties. Bij de NDC Media groep ( Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden) zijn sinds 2013 een paar honderd banen weg. Een LC en een DvhN moeten het ook hebben van advertentie inkomsten en vissen in dezelfde vijver als een SC Heerenveen om advertenties van noordelijke bedrijven en wij om sponsorbedragen. De commerciele afdeling kan zeker beter maar onderschat het niet, de crisis is in die zin nog lang niet voorbij, het merendeel van de bedrijven moeten nog steeds ontzettend om hun kosten denken en zijn erg terughoudend in reclame en sponsorbijdrages. Toen het stadion nokvol zaten waren de economische tijden ook beter.
bollebert
Basisspeler
Berichten: 837
Lid geworden op: 01-08-2005 12:19

Bericht door bollebert »

SCH0513 schreef:Ligt het aan mij of is dit overdreven dramatisch geschreven?
NEE
Gebruikersavatar
zweed1
Wereldspeler
Berichten: 2097
Lid geworden op: 05-05-2007 23:51
Locatie: Karlstad, Zweden/Hoogmade, Nederland

Bericht door zweed1 »

Deze bijdrage van Wio Joustra is inmijn optiek terecht.

http://www.fryslan1.frl/2015/09/02/wil- ... ertrekken/

Een relatief kleine organisatie met een begroting van 20 miljoen runnen met 17 man in diverse bestuurlijke gremia slaat ook nergens op. Komt nog bij dat meer dan de helft van deze lieden geen enkele bestuurlijke ervaring hebben of een groot bedrijf hebben gerund.

Bij de meeste clubs heb je een directie van 3 man, een algemeen directeur, een technisch directeur en een marketing directeur. Daarboven een Raad van Commisarissen van ook 3 man. Dat is voldoende korte lijnen snelle besluitvorming.

Geen Poolse landdagen om tot besluiten te komen.
Laatst gewijzigd door zweed1 op 03-09-2015 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ebiede
Forumicoon
Berichten: 6242
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

zweed1 schreef:
Bij de meeste clubs heb je een directie van 3 man, een algemeen directeur, een technisch directeur en een marketing directeur. Daarboven een Raad van Commisarissen van ook 3 man. Dat is voldoende korte lijnen snelle besluitvorming.
En dat is toch juist wat we niet willen omdat er dan te weinig controle is en er heel snel een vriendjes kliek gecreëerd kan worden.
Spijt heb je morgen maar!
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Ik vind het veel te makkelijk om het dalen van de sponsorinkomsten op de economische crisis te schuiven.
Uiteraard helpt dat niet, maar als je als bedrijf dit goed aanpakt, zorgt dat de klant ( =sponsor ) zich gewaardeerd en belangrijk voelt mag het geen probleem zijn. Het moet voor de klant een feest zijn om zijn (zaken)relaties mee te nemen naar een wedstrijd van Heerenveen. Hiervoor is het van belang dat er een goede en open communicatie is tussen de verschillende partijen en dat er ruimte is voor creatieve vernieuwende ideeën.

Verder haal ik uit het verhaal van VI dat de kop van het monster Sc Heerenveen ( veel ) te zwaar is. Dit is behoorlijk zorgwekkend, omdat, los van het juist aansturen van het lichaam, die kop alleen maar ( veel ) geld kost. Als dan ook nog eens de aansturing ( veel ) te wensen overlaat is de kans heel groot dat het monster ooit eens omvalt.
Als de leden dan ook nog eens deels vriendjes van elkaar zijn maakt dat het extra gevaarlijk, de kans op handjes boven hoofden is daardoor erg groot.
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Ebiede schreef:

En dat is toch juist wat we niet willen omdat er dan te weinig controle is en er heel snel een vriendjes kliek gecreëerd kan worden.
Kliekjes heb je nu ook....
Samen maken we de club sterk.
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Erwin4ever schreef:Ik vind het veel te makkelijk om het dalen van de sponsorinkomsten op de economische crisis te schuiven.
Toch is dit de voornaamste reden. Echter hoe Fc Groningen het toch voor elkaar krijgt er 1.000 hebben steekt dan toch schril af bij onze businessclub. Kan dan toch hoe dan ook beter. Zelf had ik verwacht dat we de afgelopen 2 jaar schade zouden hebben ingehaald. Dat is dan toch niet gebeurd ! Bijzonder vreemd.
Samen maken we de club sterk.
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

BK2007 schreef:Echter hoe Fc Groningen het toch voor elkaar krijgt er 1.000 hebben steekt dan toch schril af bij onze businessclub.
Dat is dus precies wat ik bedoel! Daar heeft men dus wel gehandeld naar de omstandigheden.....
En geloof mij, als je op de juiste manier omgaat met een veranderende situatie blijft het prima mogelijk om te blijven verkopen!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Grimo schreef:
Het is in een sensatie zoeken stijl geschreven. Kennelijk hebben weinig mensen met VI willen praten (eindelijk eens geen vuile was naar buiten), tot frustratie van schrijver Timmer.
Nee, de sneaky bastards maken eerst afspraken om vragen te beantwoorden maar besluiten later toch maar te zwijgen. Fans als ze zijn van de doofpottechniek. Daar ben je klaar mee. Leve de transparantie!!
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Gesloten