De Tocht der Tochten

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Elfstedentocht? Er is amper ijs
LEEUWARDEN - Buiten Friesland heerst opwinding over de een naderende Elfstedentocht. Maar dat slaat nergens op. De meeste van de 22 rayonhoofden van De Friesche Elf Steden durven niet eens het ijs op.

De Leeuwarder Courant inspecteerde de route. Conclusie: het ijs is miserabel, dun of afwezig.

Vandaag in de Leeuwarder Courant het volledige overzicht van de ijstoestand op de Elfstedenroute.
LC.nl. Ik zal proberen het verhaal later vandaag even te plaatsen.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Bij deze vast een kaartje, van LC.nl.

Afbeelding

Verhaal volgt later.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

En die Hollanders maar mutsen maken..... :lol:
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Alle ballen op Henkie!
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Miserabel, dun en afwezig

In de Randstad steekt de verbale opwinding over de Elfstedentocht schril af bij de kwaliteit van het ijs op de route. Veel van de 22 rayonhoofden van De Friesche Elf Steden durven niet eens het ijs op.

Door Willem Bosma

LEEUWARDEN – ,,Trije kear neat’’, noemt Wopke Bosch (rayon Leeuwarden) het ijs. De Zwettehaven is onbetrouwbaar, het Van Harinxmakanaal een onbegaanbaar schotsenkerkhof.
Op het eerste stukje Swette (,,zachte beschuit’’) zijn geen schaatsers te bekennen. Verderop lag 10 tot 12 centimeter, vertelt Pieter van der Kooij (Swette) totdat rukwinden er gaten in trokken. Piet de Hoop (Dille) spreekt van ,,strieminne kwalsterrommel’’ tot aan Scharnegoutum, waarop geen schaatser zich waagt.
De alternatieve route langs de Dearsumer Aldfeart kende volgens assistent Pieter Siksma eventjes een dikte van 12 à 13 centimeter, maar de stroming heeft daar de laatste dagen ongeveer de helft afgesleten.
Bij Wieb Cnossen (Sneek) wemelt het van de wrakke plekken, net als in IJlst waar de windwakken en de gaten onder bruggen volgens Jan van der Woude steeds groter worden. ,,De snie foel hjir wol ta, mar do kinst op iis fan 6 oant 10 sentimeter de apparatuer noch net brûke.’’
In rayon Woudsend ligt een 400 meter lang reuzenwak van de Krúswetters tot het nieuwe aquaduct, rapporteert Catrinus Nagelhout. Over de Noarderie richting Sleattemer Mar is Nagelhout nog wel te spreken, maar waar je sneeuw veegt komt direct water op het ijs. ,,Niks mei niks.’’
In Sloten zaagde Durk Schotanus eigenhandig een 9 centimeter dik ijsmonster uit het Sleattemer Gat. En wat bleek? ,,It foel samar útinoar. De helte echt iis en de helte snieprakke. It liket nergens op.’’ Ook in Sloten zwemmen eenden onder de bruggen.
De Wijckeler kant van de Sleattemer Mar is bedekt met een decimeter ,,snierommel’’, aldus Auke Hylkema (Balk). De Luts (7 à 8 centimeter sneeuwijs) vertoont talrijke eenden- en windwakken. Bij Kippenburg sijpelt erg veel water uit de bossen het ijs op. Ook de Spoekhoeksterfeart heeft een fors wak, onder de Zesde Brug.
Voor de rayons Galamadammen en Stavoren meldt Andries Blom ook onbetrouwbaar sneeuwijs met windgaten, wat het vegen van een baan illusoir maakt. Wim Kelderhuis (Hindeloopen) meet binnendijks geen ijsdikten, want dat is hem te gevaarlijk.
Op het IJsselmeer benoorden Schuilenburg ligt wel een decimeter redelijk ijs, maar een Elfstedentocht zou dan via It Soal naar Workum moeten en dat zou zelfmoord zijn, verwacht Thomas Beuker. Het ijs in zijn rayon is ,,miserabel’’, voor zover het niet is weggewaaid. ,,Kinst der net op, want dan is it ploep en de persoan sit ûnder it iis.’’
Bolsward kampt met ,,vervelend, raar ijs’’, stelt Jan van der Klis. De eenden- en brugwakken willen niet dicht. Op de rest van de Trekfeart ligt sneeuwijs van wisselende dikte. Wie voorover valt, schuurt z’n hele gezicht open.
De nabijheid van de spuisluis van Harlingen heeft het ijs in rayon Witmarsum geen goed gedaan, meldt Bram de Vries. Onder veel bruggen ligt de vaart nog open. Harlingen geeft hetzelfde beeld, aldus Harry Boon. Het ijs is te dun voor veegmachines en de wakken onder de Kimswerder brug en de Trambrug spreken boekdelen.
Ulbe Noordenbos (Franeker) lijkt met 14 centimeter ijs in de Doanjumer Feart als enige een stukje elfstedenrijp ijs te beheren, maar ook dat is ,,belabberd’’. Op de Seisbierrumer Feart in de academiestad ligt wel een geveegd baantje, ,,mar do kinst der mei ark net op’’. Ook in Franeker bevinden zich veel wakken en dunne plekken.
In rayon Wier is het ijs volgens Klaas Runia ,,tige, tige bros’’. ,,Allinne weachhalzen komme der op, mar de redens sakje der djip yn.’’ Bovendien is de kruising van het Berltsumer Wiid en het Moddergat een vijandig landschap van gaten en sneeuwbulten.
Piet Jetze Faber heeft rond Vrouwbuurt alleen onbetrouwbaar borstplaatijs met open stukken te bieden. ,,Op’e Blikfeart leit yn’ e midden in lange iepen barst.’’ De toestand in Aldelije is identiek, zegt Harrie Siegersma. ,,De spoaren dy’t der binne, komme net fan riders mar fan einen.’’
Bartlehiem is per schaats niet te bereiken, omdat de Dokkumer Ie alleen vorige week eventjes dichtgevroren is geweest. Ook de Moark is voor een deel woelig water, verzucht Hein van Althuis. ,,Dêr’t iis leit, sakket de prikstok der suver trochhinne.’’
Johan Tigchelaar (Burdaard) vindt de toestand in zijn rayon ,,erbarmelijk’’. ,,Het ijs is niet alleen te dun, maar het is ook een soort fondant. Je hebt ijzers van 30 millimeter breed nodig om vooruit te komen.’’
In Dokkum ligt alles dicht, behalve onder de bruggen. Maar Piet Hamstra bespaart zich de moeite om de ijsdikte te meten. ,,Kinst dochs gjin baan meitsje.’’ De finish op de Bonke ligt er al even beroerd bij, inclusief windwakken. ,,Stampst der sa in gat yn’’, oordeelt Wopke Bosch.
Bijna alle rayonhoofden bezweren dat er ook zonder al die sneeuw nog lang geen Elfstedentocht in zicht was geweest. Daarvoor heeft het domweg veel te weinig gevroren. Hun flauwe hoop is nog gevestigd op een zware dooi, gevolgd door krakende vorst tot eind februari.
Leeuwarder Courant.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

,,Trije kear neat’’
,,onbegaanbaar schotsenkerkhof’’
,,zachte beschuit’’
,,strieminne kwalsterrommel’’
,,Niks mei niks’’
,,snieprakke’’
,,snierommel’’
,,miserabel’’
,,vervelend, raar ijs’’
,,belabberd’’
,,tige, tige bros’’
,,erbarmelijk’’
,,windwakken’’
Heerlijk! Elk sprankje hoop van de gemiddelde Nederlander wordt hier even vakkundig de grond in geboord door een onvervalst staaltje Friese nuchterheid. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Het wordt geloof ik tijd dat ik het hier een beetje, niet teveel, opneem voor de mensen hier in het westen. Al bijna een weeklang kun je hier op vrijwel alle sloten en meren prima schaatsen. Dat wordt ook massaal gedaan. Vandaar dat de Elfstedenkoorts hier waarschijnlijk meer heerst dan in Friesland, met die 'snieprakke' in de sloot.

Misschien moeten ze toch eens een andere bestemming gaan zoeken voor de Elfstedentocht. :wink:
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Vandaar dat de Elfstedenkoorts hier waarschijnlijk meer heerst dan in Friesland
Leuk een aardig Hielke, maar waarom lees en hoor ik dan constant dat wij hier allemaal op de kop staan omdat we onze vaccinatie niet heb gehad? Vandaag in de VI ook weer, in het (verder overigens leuke) verhaal over Harkemase Boys. Pffff... :roll:
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Dit was ook direct de laatste keer dat ik het opneem voor de mensen en media uit de Randstad. Want voordat ik het weet word ik hier aangekeken op alles wat niet deugt en uit deze hoek van het land komt.

Met andere woorden, Niels: weet ik veel! :mrgreen:
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Voor het geval dat .. en ter voorkoming van allerlei verschillende topics,
De 22 rayonhoofden van de Vereniging Friesche Elfsteden kunnen nog niet zeggen op welke datum er een Elfstedentocht gaat plaatsvinden.Dat werd maandag tijdens een persconferentie bekendgemaakt door Wiebe Wieling, de voorzitter van de Vereniging De Friesche Elfsteden. Volgens de vereniging is er wel 'een voorzichtige kans' op een tocht.
Volgens Wieling heeft er een 'fantastische' ontwikkeling plaatsgevonden op het ijs in Noord-Friesland, maar is het ijs in het zuiden van de route nog niet goed genoeg. "Dat baart ons op dit moment zorgen." Vooral het ijs op het Slotermeer is niet sterk; 'het plaatselijke rayonhoofd heeft het meer daar nog niet over kunnen steken'. Ook bij Stavoren en op het water van de Luts is het ijs zwak. De vereniging geeft aan op zoek te gaan naar alternatieve routes. "We zullen over het meer per meter kijken wat we kunnen doen om toch een route uit te zetten." Als over de hele route het ijs zo zou zijn als in het noordelijke deel van de provincie, zou de tocht der tochten snel naderbij komen, aldus Wieling. ''Maar zo ver is het nog niet.''
Dikte

Het ijs moet overal minstens 15 centimeter dik zijn, maar dat is bijna nergens het geval. ''Op de ene plek is het ijs 10 centimeter, even verderop is het slechts 2 centimeter. Daar kun je dus geen 16.000 mensen overheen sturen.''
"We zullen alles doen wat in ons vermogen ligt om de problemen op te kunnen lossen. Maar het weer bepaalt uiteindelijk", aldus Wieling. Woensdag komen de rayonhoofden weer bijeen om de situatie te bespreken. "We gaan uiteraard voor de hoofdprijs." Volgens de vereniging zijn de weersvoorspellingen wel gunstig.

De vereniging geeft aan al wel goed voorbereid te zijn op een eventuele tocht. "Er liggen uitgebreide draaiboeken klaar. Het kan qua voorbereiding niet beter." Wieling geeft aan dat er bij een mogelijke tocht, 2 miljoen bezoekers verwacht worden.
De 22 rayonhoofden van de Vereniging Friesche Elfsteden kwamen zondagmiddag in Sint Nicolaasga bijeen om de situatie van het Friese ijs te bespreken. De tocht is tot nog toe 15 keer verreden.

De provincie Friesland heeft het vaarverbod verder uitgebreid. Met ingang van maandag 12.00 uur mag tot nader order ook op een aantal grotere vaarwegen niet meer worden gevaren, zo meldde de provincie. Het verbod geldt nu ook voor de vaarwegen naar Drachten en Heerenveen, een deel van het Van Harinxmakanaal en de westelijke toegang tot Leeuwarden. Het Prinses Margrietkanaal en de oostelijke toegang tot Leeuwarden blijven wel open, omdat die belangrijk zijn voor de beroepsvaart. Het verbod is bedoeld om de aangroei van ijs te bevorderen.

Honderden vrijwilligers gaan maandag en dinsdag op pad om de route van de Elfstedentocht sneeuwvrij te maken. Enkele rayonhoofden hebben daartoe maandag een oproep gedaan. Ook 200 leerlingen van de Maritieme Academie in Harlingen gaan helpen, meldde directeur Arjen Mintjes van de opleiding maandag. Sneeuw is op dit moment de voornaamste spelbreker voor de aangroei van ijs. Op grote delen van de route is het ijs nog niet dik genoeg en ligt er een pak sneeuw op.
Maandag zakte bij Balk in het zuiden van de provincie Friesland nog een veegmachine door het ijs. Om onveilige situaties te voorkomen, schakelen de IJswegencentrale en rayonhoofden over op handmatig vegen.

''Dat is een hell of a job'', zegt directeur Mintjes van de Maritieme Academie. Zijn leerlingen moeten een traject van 9 kilometer in de buurt van Harlingen sneeuwvrij maken, over een breedte van 5 meter. ''Daar zijn ze de rest van de week wel zoet mee. Maar ja, ze kunnen toch niet varen'', aldus Mintjes. Volgens secretaris Harm Jan Urbach van De Friesche IJsbond, vereniging van IJswegencentrales in Friesland, moet er nog een kwart tot een derde van de route helemaal sneeuwvrij worden gemaakt. ''Vanaf Sneek naar het zuiden'', aldus Urbach. De ijsmachines gaan pas het ijs op als er minimaal 8 centimeter dik ijs ligt. ''En dan moet je niet denken aan de machines in het Thialf-stadion, maar aan uit de hand gelopen motormaaiers met borstels of soms zelfs oude auto's met een schuif'', aldus Urbach.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

De elfstedenkoorts begint nu wel hele irritante vormen aan te nemen. Er zijn al Tshirts beschikbaar en men doet net alsof hij morgen gereden gaat worden.
Er moeten op sommige plekken nog 10cm bij komen voordat de norm gehaald is.

Bovendien kan deze vorst ook zo weer als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

Als de tocht komt is het mooi, maar hopelijk houden ze die achtelijke Hollanders bij de grens tegen, daar zit toch niemand op te wachten?
joris
Jeugdspeler
Berichten: 16
Lid geworden op: 21-08-2011 20:56

Bericht door joris »

Lipton schreef:De elfstedenkoorts begint nu wel hele irritante vormen aan te nemen. Er zijn al Tshirts beschikbaar en men doet net alsof hij morgen gereden gaat worden.
Er moeten op sommige plekken nog 10cm bij komen voordat de norm gehaald is.

Bovendien kan deze vorst ook zo weer als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

Als de tocht komt is het mooi, maar hopelijk houden ze die achtelijke Hollanders bij de grens tegen, daar zit toch niemand op te wachten?

Achtelijk? d.w.z. hoog te achten?
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Nou ik zal dan wel een achterlijke Hollander zijn :? , maar van mij hoeft het allemaal niet. Leuk voor mensen die hem eens willen rijden, maar die drukte erom (begint al bij de eerste vorst nacht) hangt me de keel uit en al dat carnaval gedoe rondom de Elfstedentocht, het kan me werkelijk gestolen worden.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Dat vind ik ook, maar het is natuurlijk wel een prachtig en (bijna) mythisch evenement. Het is natuurlijk wel bijzonder dat het zoveel mensen in veroering kan brengen. Ik zou niets liever willen dan later aan mijn (klein)kinderen vertellen dat ik die tocht gereden heb. Al die poespas eromheen hoeft niet zo nodig, maar acht, het heeft ook wel weer wat. Niets is mooier dan die 200 km schaatsen met zoveel mensen langs de kant die je aanmoedigen. Heb zelf de fietstocht meerdere keren gereden en het is prachtig om zoveel mensen langs de kant te zien.
Corruption is everywhere, fight it!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

De Elfstedentocht is een uniek evenement. Dat is ook af te leiden uit de aandacht: alle programma besteden er aandacht aan en de tocht kan zomaar zo'n tien miljoen mensen interesseren. In 1997 waren er circa 2 miljoen toeschouwers en 9,5 miljoen tv-kijkers. Nu was dat weliswaar op een zaterdag, maar ik denk dat de animo sindsdien alleen maar is toegenomen. Daarnaast is het gewoon iets bijzonders: ruim 200 kilometer schaatsen in een provincie met enorm veel deelnemers. En dan al die magische verhalen...

Ik heb de tocht van 1997 mogen bijwonen als 8-jarige en kan me daar helaas nog maar weinig van herinneren. Wat dat betreft hoop ik al jaren dat 'ie weer eens gereden zal worden, het blijft toch iets bijzonders. Ik ben trouwens wel sceptisch. Mijn gevoel zegt dat het ook dit jaar niet gaat lukken.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

De Elfstedentocht is het mooiste ééndaagse sportevenement ter wereld. Ik kies er tzt wel voor om het op tv te gaan kijken denk ik, ik wil die wedstrijd van begin tot eind zien. '85 en '86 stond ik in Drylts langs het ijs, maar toen woonden we vlak langs de route, in '97 ook op tv gekeken, beviel prima.
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Ik kan me van 1997 alleen nog herinneren dat mijn ouders vanuit bed de tocht volgden. Van de massale gekte rondom het evenement kan ik me nog weinig voor de geest halen..

Zijn er overigens forummers die zijn in- of uitgeloot mocht "it oan gean"?
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Mijn gevoel zegt dat we het net niet gaan redden. De dooi van maandag komt 2 dagen te vroeg, dit had woensdag gemoeten dan had het dinsdag gekund.

Zoals bovenstaand al aangehaald is het een van de mooiste sportwedstrijden ter wereld. Mede door het feit dat niemand weet wanneer de wedstrijd wort verreden. Mensen die hem winnen zijn in ieder geval wereldberoemd in Nederland. Straten, sporthallen etc worden naar je vernoemd.

Wennemars zei gisteren ook in de DWDD dat hij al zijn plakken zou inleveren als hij de elfstedentocht mocht winnen. Zo is het ook, winnaars van de elfstedentocht zijn hun leven lang een helden.
Spijt heb je morgen maar!
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Wat een drukte om een tochtje dat er weer niet gekomen is. De volgende keer misschien rustig afwachten tot het bijna mogelijk is.
Gebruikersavatar
camataru
Wereldspeler
Berichten: 2248
Lid geworden op: 31-12-2002 11:46
Locatie: N.V.T

Bericht door camataru »

Afbeelding

Afbeelding

in-en om Hindeloopen werd vanmorgen al door zo'n 20 vrijwilligers geveegd en de baan sneeuwvrij gemaakt.
Wat er onder vandaan komt is werkelijk pikzwart en mooi ijs.
Wij zijn Heerenveen.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Lipton schreef:Wat een drukte om een tochtje dat er weer niet gekomen is. De volgende keer misschien rustig afwachten tot het bijna mogelijk is.
De voorteken zijn anders best rooskleurig. Wil je de Elfstedentocht dit jaar door laten gaan, dan moet je er ook serieus voor gaan. Het gaat niet eenvoudig worden, maar het is te voorbarig om te zeggen dat 'ie niet komt. Op bepaalde plaatsen ziet het er ook echt heel goed uit. Als je dit nog even de tijd geeft, de zwakke punten goed aanpakt en het weer ietwat gunstig blijft (de voorspellingen zijn wisselend, dus het lijkt niet uitgesloten) kan het zomaar zijn dat de tocht er wel degelijk komt.
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Veel sneeuw bij jullie zeg, hier in Rotterdam is het helemaal niet zo koud als in de rest van Nederland geloof ik. Ik hoop dat het doorgaat. Ik kan mij van de laatste Elfstedentocht alleen nog herinneren dat ik het huis van Pake niet wilde verlaten om de rijders buiten langs te zien rijden omdat ik de wedstrijd op tv zo spannend vond.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Ebiede schreef: Wennemars zei gisteren ook in de DWDD dat hij al zijn plakken zou inleveren als hij de elfstedentocht mocht winnen. Zo is het ook, winnaars van de elfstedentocht zijn hun leven lang een helden.
In Nederland inderdaad, ik zou zelf liever Olympisch kampioen worden.

Ik wacht trouwens nog op het moment dat Cruijff eist dat de tocht niet door mag gaan omdat hij en zijn zaakje nu geen aandacht krijgen :wink:
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Wennemars heeft ook makkelijk praten, die heeft immers geen Olympisch goud. Tuitert, die dat wel heeft, zat er gisteravond ook en zou er niet over peinzen om die in te leveren voor een zege van de elf steden tocht. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand het winnen van de elf steden tocht hoger aanslaat dan een Olympische titel.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Olympisch goud is weliswaar zeer bijzonder, maar dat is de Elfstedentocht ook. Het is uniek: circa 200 kilometer, relatief weinig verreden (lees: weinig voorgangers) en veel aandacht. De roem is enorm. Er hangt echt iets mythisch rond de tocht. Ik kan me best voorstellen dat zoiets erg hoog op een verlanglijstje prijkt, ook bij een topsporter. Maar het mooiste is misschien nog wel dat zo'n tocht kan worden gewonnen door iemand die in het dagelijkse leven postbode, slager of timmerman is.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Superfries88' schreef:Olympisch goud is weliswaar zeer bijzonder, maar dat is de Elfstedentocht ook. Het is uniek: circa 200 kilometer, relatief weinig verreden (lees: weinig voorgangers) en veel aandacht. De roem is enorm. Er hangt echt iets mythisch rond de tocht. Ik kan me best voorstellen dat zoiets erg hoog op een verlanglijstje prijkt, ook bij een topsporter. Maar het mooiste is misschien nog wel dat zo'n tocht kan worden gewonnen door iemand die in het dagelijkse leven postbode, slager of timmerman is.
Zeker in schaatsen is de Elfstedentocht winnen veel grootser dan Olympisch goud. Weet jij nog wie 20 jaar geleden medailles won op de OS? Waarschijnlijk niet, maar niemand vergeet Evert van Benthem, Henk Angenet, Reinier Paping, Jeen van der Berg.
Mondiaal spreekt Olympisch Goud misschien meer aan, maar wat heb je daar uiteindelijk aan?

Kortom, de elfstedentocht is door zijn zeldzaamheid het grootste wat te bereiken is op schaatsgebied naar mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Die heroïek van de elfstedentocht, met name de verhalen van '63 en tourtocht rijders die het net wel/net niet halen vind ik heel mooi, die overdreven aandacht en het (commerciële) carnaval langs de kant zoals bij de laatste edities maken het voor mij weer wat minder. Gezien het evenement maar zeldzaam plaatsvindt heeft het inderdaad wel iets bijzonders als je het wint. Maar Olympische spelen is een nog veel grootser, historischer mondiaal evenement waar nog vele malen meer aandacht voor is dan een elf steden tocht. Geen vergelijk wat dat betreft vind ik. Het winnen van een Olympische titel is in een heleboel sporten het hoogst haalbare, schaatsen vormt daarin geen uitzondering, maar dat is dan weer mijn bescheiden mening :wink:
Jalba
Nieuw talent
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2003 00:22

Bericht door Jalba »

Lipton schreef:Wat een drukte om een tochtje dat er weer niet gekomen is. De volgende keer misschien rustig afwachten tot het bijna mogelijk is.
Het is met de 16e Elfstedentocht hetzelfde als met het kampioenschap van SC Heerenveen: Morgen zijn we er weer een dag dichterbij.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Een Olympische schaatsmedaille heeft mondiaal nauwelijks betekenis. Er zijn zoveel medailles te verdienen. Een Amerikaanse schaatser met een gouden medaille mag even bij Oprah en de president komen, maar als je een Amerikaan vraagt wie Mark Tuitert is weet echt niemand wie dat is hoor.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Jeroen schreef:Een Olympische schaatsmedaille heeft mondiaal nauwelijks betekenis. Er zijn zoveel medailles te verdienen. Een Amerikaanse schaatser met een gouden medaille mag even bij Oprah en de president komen, maar als je een Amerikaan vraagt wie Mark Tuitert is weet echt niemand wie dat is hoor.
Het gaat in mijn ogen veel meer om de waarde die de sporters er zelf aan hechten. Je werkt vier jaar keihard voor een doel waar iedereen hard voor werkt. Dat jij dan de beste bent is een fantastische prestatie. Dat is in mijn ogen meer waard dan een mytische tocht waar maar een select groepje aan mee kan doen (hij is immers niet altijd) en de vorm van de dag heel bepalend is. Het is prachtig om hem te winnen, maar het zou mij veel meer voldoening geven om al die jaren hard te werken voor die ene dag waar het eruit moet komen.
Corruption is everywhere, fight it!
Plaats reactie