De Tocht der Tochten

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Calimero » 08-02-2012 10:26

Nederland begint toch weer steeds meer te twijfelen. De vrieskou neemt af en er komt zelf nog dooi deze week. De kans dat het dan toch nog doorgaat, ook gezien vele stukken ijs die nog erg slecht zijn, lijkt me daarom toch flink gekrompen. Ik ben benieuwd wat het nieuws van vanavond is na de vergadering.
Avatar gebruiker
Calimero
Superster
 
Berichten: 5191
Geregistreerd op: 13-12-2009 11:36

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor 1983 » 08-02-2012 10:46

Eens met F4e. De belangrijkheid of waarde van een overwinning meet je natuurlijk ook niet af aan het feit of men je in Amerika kent ja of nee (wie kennen ze daar überhaupt buiten de Amerikanen zelf). De Olympische spelen hebben een veel internationaler deelnemersveld, aan de elf steden tocht doen bijna uitsluitend Nederlanders mee en ook de aandacht hiervoor is vrijwel uitsluitend Nederlands. Voor een Olympische titel train je ook nog eens jarenlang gericht, lijkt me dan niet moeilijk te bedenken wat meer waarde heeft voor een sporter. Maar wellicht ligt dat voor een ieder verschillend.
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Eric » 08-02-2012 11:20

Fanatic 4-ever schreef:Het gaat in mijn ogen veel meer om de waarde die de sporters er zelf aan hechten. Je werkt vier jaar keihard voor een doel waar iedereen hard voor werkt. Dat jij dan de beste bent is een fantastische prestatie. Dat is in mijn ogen meer waard dan een mytische tocht waar maar een select groepje aan mee kan doen (hij is immers niet altijd) en de vorm van de dag heel bepalend is. Het is prachtig om hem te winnen, maar het zou mij veel meer voldoening geven om al die jaren hard te werken voor die ene dag waar het eruit moet komen.


Ben ik het totaal niet mee eens. Juist wat je zegt, een Olympische Spelen is om de vier jaar en een Elfstedentocht is om de 10/20 jaar. Dat maakt het dus weer net iets specialer. Heel Nederland kent Henk Angenent en Erik Hulsebosch, maar als je iemand vraagt wie een x aantal jaar geleden goud heeft gewonnen op de 1000 meter weten maar weinig mensen dat.
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 08-02-2012 11:34

Ik geef ook juist aan dat het in mijn ogen gaat om de waarde die je als sporter er aan hecht. Juist omdat je nu al weet wanneer de Spelen zijn kun je al je pijlen daar op richten. Het is fantastisch om op dat ene moment de allerbeste van iedereen te zijn. De Elfstedentocht is een loterij wanneer hij gehouden wordt. Als hij 20 jaar niet gehouden wordt (wat best kan), kun je hem wanneer je in die tijd schaatser bent niet winnen. Er is dus altijd maar een select groepje die hem kan winnen, terwijl voor de Spelen iedereen kan trainen. Dat maakt de prestatie voor mij veel mooier.

Het doet niets af aan de Elfstedentocht, die vind ik prachtig en het is ook fantastisch om die te winnen. Als sporter zou ik echter meer waarde hechten aan Olympisch goud. Daarnaast denk ik dat een sporter meer waarde hecht aan een prestatie dan aan het feit of mensen je kennen of niet.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Boegyman (NL) » 08-02-2012 14:30

Het feit dat je een paar dagen van tevoren weet dat 'De Tocht' gereden gaat worden, kilometers moet gaan maken op natuurijs, en hem dan winnen! Volgens mij maakt dat je de gelukkigste sportman ter wereld. Als sportman wil je gewoon de beste zijn. En als dat lukt en daar ook iedere dag op aangesproken wordt dan heb je dat bereikt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Boegyman (NL)
Wereldspeler
 
Berichten: 1332
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:05
Woonplaats: Groningen

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Boegyman (NL) » 08-02-2012 14:36

Superfries1983 schreef:...die overdreven aandacht en het (commerciële) carnaval langs de kant zoals bij de laatste edities maken het voor mij weer wat minder.

De overdreven aandacht komt natuurlijk voornamelijk uit de niet-Friese hoek. Zoals RTL4 die vanavond de hele programmering omgooit vanwege de persconferentie van de rayonhoofden. En let wel; de vereniging is op geen enkele manier verbonden aan welk merk dan ook. Geen sponsoring of wat dan ook. De commerciële gekte komt van (slimme...dat wel) marketeers van Unox die duizenden gratis mutsen uitdelen of Sonnema die nu op volle kracht Beerenburg aan het produceren is.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Boegyman (NL)
Wereldspeler
 
Berichten: 1332
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:05
Woonplaats: Groningen

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 08-02-2012 14:44

Boegyman (NL) schreef:Het feit dat je een paar dagen van tevoren weet dat 'De Tocht' gereden gaat worden, kilometers moet gaan maken op natuurijs, en hem dan winnen! Volgens mij maakt dat je de gelukkigste sportman ter wereld.


Oh ongetwijfeld, maar ik zou van Olympisch goud nog gelukkiger worden, omdat je daar al langer naar toe werkt. Dat kan met de Elfstedentocht gewoon niet.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Boegyman (NL) » 08-02-2012 15:24

We zullen het vast niet eens worden, maar het heroïsche van de Elfstedentocht geeft mij de doorslag. Niet een paar jaar ergens naartoe werken, de vorm zien te bereiken, maar gewoon gaan als het moet. 3 à 4 dagen om topfit aan de start te verschijnen. In een illuster rijtje te komen van winnaars van slechts 15 tochten in meer dan 100 jaar. De vorige editie was volgens mij ook live op de Duitse TV en zelfs CNN besteedde er ruimschoots aandacht aan. Ik denk dat Evert van Benthem zelfs in Canada nog bijna dagelijks aan zijn overwinningen wordt herinnerd.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Boegyman (NL)
Wereldspeler
 
Berichten: 1332
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:05
Woonplaats: Groningen

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 08-02-2012 15:34

Oh, maar ik vind de tocht ook heroïsch hoor, alleen ik sla de spelen om bovengenoemde reden hoger aan. Misschien omdat ik zelf ook nog op redelijk hoog niveau gesport heb, dat ik het geweldig vind om ergens naar toe te werken. Het moment dat het er dan uitkomt is echt geweldig. Dat doet natuurlijk niets af aan het evenement zelf, ik vind het prachtig. Maar daar zullen we het inderdaad niet eens over worden :wink:
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Otsje P » 08-02-2012 15:59

Het schijnt dat ze in Leeuwarden de tent aan het opbouwen zijn, waarin de huldigingen altijd plaatsvinden. Nu zegt dat niks natuurlijk, zo'n tent kan je weer afbreken als het niet doorgaat. Ben toch wel erg benieuwd wat er vanavond op de persconferentie te horen is. Ik neig naar een: "it gyt oan"
Otsje P
Superster
 
Berichten: 4838
Geregistreerd op: 22-02-2011 12:01

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Freezeman » 08-02-2012 16:10

Het kan nog lang niet en dus zal het wel "it kin net" worden.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Otsje P » 08-02-2012 16:23

Freezeman schreef:Het kan nog lang niet en dus zal het wel "it kin net" worden.


Dat neigen van mij, is ook een beetje te interpreteren als hopen :wink:
Otsje P
Superster
 
Berichten: 4838
Geregistreerd op: 22-02-2011 12:01

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Gekko » 08-02-2012 17:04

Het grootste eendaagse sportevenement ter wereld, kijkend naar het aantal toeschouwers, lijkt me. Uniek maar ik moet nog zie dat het er van komt.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Lipton » 08-02-2012 19:50

Als ie komt, komt ie zaterdag, anders is het te laat denk ik.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Flying Frisian » 08-02-2012 20:02

Schitterend die emotie bij Erben Wennemars na het (voorlopig) afblazen van de Tocht.
Flying Frisian
Superster
 
Berichten: 3159
Geregistreerd op: 26-04-2007 08:26

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Lipton » 08-02-2012 20:03

Mooi dat het niet door gaat, nu allemaal weer ff normaal doen.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor 1983 » 08-02-2012 20:43

Nou, kunnen we weer fijn over tot de orde van de dag. M'n vriendin zei gelijk van laat er maar weer mooier (warmer!) weer komen dan. Mag van mij ook wel, ben die winter al weer zat, laat het lente weer al maar komen. Dames in korte rokjes weer zeg maar :heart:
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Ebiede » 08-02-2012 20:51

Toch genoten. Het karakter van de "echte Fries" is weer boven gekomen. Hard werken zonder klagen, eerlijk en oprecht vertellen hoe het zit zonder de dingen mooier te maken dan ze zijn.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Bouwe666 » 08-02-2012 20:53

Verstandig besluit,was op veel plekken veel te dun,je moet er wel even nadenken dat er 16.000 man er overheen moeten.
Kan die voorzitter geen voorzitter worden van Heerenveen,geweldige nuchtere kerel!
Avatar gebruiker
Bouwe666
Selectiespeler
 
Berichten: 381
Geregistreerd op: 24-01-2010 02:21
Woonplaats: 0594

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor diepFries » 08-02-2012 20:56

Lipton schreef:Mooi dat het niet door gaat, nu allemaal weer ff normaal doen.

Hoezo is het 'mooi dat het niet door gaat'? Dat je die poeha eromheen liever kwijt dan rijk bent, kan ik me volledig in vinden. De Elfstedentocht zelf is daarentegen toch een schitterend mooi evenement en het zou fantastisch zijn wanneer we deze na 1997 weer een keer mee mogen maken? Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen de afkeer tegen die door buitenstaanders gecreëerde poeha laten prevaleren boven de pure magie van de tocht.
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Superfean4 » 08-02-2012 22:19

En DAN staat je plaats even in de volle spotlights.
Heb je binnen 2 dagen de NOS,RTL,Pownews,HvNL en Omrop Fryslan gehad in je eigen dorp.
Zet je de Tv vanmorgen aan, zie je dat Vandaag de Dag Vanuit Balk wordt gepresenteerd en
dat er verscheidende Duitse zenders (ZDF en Das Erste) ook al even langs zijn geweest.
En dat het hier gaat om die ene vaart waar ik amper 75 meter van woon.
Het Moet niet gekker worden met deze wereld. JA BALK Is nu ook een ongekende populaire plaats in Fryslan.
JALALALALALALA .......SCHEISSE 04
Avatar gebruiker
Superfean4
Basisspeler
 
Berichten: 912
Geregistreerd op: 29-03-2011 16:39
Woonplaats: Langs de Luts

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Ebiede » 08-02-2012 22:31

Superfean4 schreef:En DAN staat je plaats even in de volle spotlights.
Heb je binnen 2 dagen de NOS,RTL,Pownews,HvNL en Omrop Fryslan gehad in je eigen dorp.
Zet je de Tv vanmorgen aan, zie je dat Vandaag de Dag Vanuit Balk wordt gepresenteerd en
dat er verscheidende Duitse zenders (ZDF en Das Erste) ook al even langs zijn geweest.
En dat het hier gaat om die ene vaart waar ik amper 75 meter van woon.
Het Moet niet gekker worden met deze wereld. JA BALK Is nu ook een ongekende populaire plaats in Fryslan.


Haha moet je in een echte elfstedenstad wonen..! Is het nog veel gekker.(en ja, je raakt er aan gewend)
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Eric » 09-02-2012 08:48

Superfean4 schreef:En DAN staat je plaats even in de volle spotlights.
Heb je binnen 2 dagen de NOS,RTL,Pownews,HvNL en Omrop Fryslan gehad in je eigen dorp.
Zet je de Tv vanmorgen aan, zie je dat Vandaag de Dag Vanuit Balk wordt gepresenteerd en
dat er verscheidende Duitse zenders (ZDF en Das Erste) ook al even langs zijn geweest.
En dat het hier gaat om die ene vaart waar ik amper 75 meter van woon.
Het Moet niet gekker worden met deze wereld. JA BALK Is nu ook een ongekende populaire plaats in Fryslan.


Haha ik heb er de eerste 4 jaar van mijn leven ook gewoon en kom nu nog steeds bij Pake die er woont. Keek inderdaad behoorlijk op van het feit dat Balk zo vaak in het nieuws kwam, moet vreemd zijn voor zo'n rustig dorpje ;)
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Otsje P » 09-02-2012 11:24

Flying Frisian schreef:Schitterend die emotie bij Erben Wennemars na het (voorlopig) afblazen van de Tocht.


Prachtig, prachtig. Had het al die schaatsers zo gegund. Het feest en de poeha eromheen vind ik niet zo interessant maar voor die rijders had ik het schitterend gevonden. Dat enthousiasme en het zo graag willen is prachtige t.v. Hulzebosch die bijna niet durfde te kijken, geweldig.

Dat er mensen zeggen dat ze blij zijn dat het niet doorgaat, kan ik me dan ook niet begrijpen. Vooral niet omdat we hier op het forum van een sportclub communiceren. Dit is toch eigenlijk waar sport om gaat! Heroïek, enthousiasme, emotie, strijd enz. Dat is is toch het allermooiste van sport? Sorry dat ik het zeg, maar daar kan het voetbal, met zijn soms toch erg onsportieve kenmerken nog een puntje aan zuigen.
Otsje P
Superster
 
Berichten: 4838
Geregistreerd op: 22-02-2011 12:01

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor hm_DR88 » 09-02-2012 12:40

Otsje P schreef:
Flying Frisian schreef:Schitterend die emotie bij Erben Wennemars na het (voorlopig) afblazen van de Tocht.


Prachtig, prachtig. Had het al die schaatsers zo gegund. Het feest en de poeha eromheen vind ik niet zo interessant maar voor die rijders had ik het schitterend gevonden. Dat enthousiasme en het zo graag willen is prachtige t.v. Hulzebosch die bijna niet durfde te kijken, geweldig.

Dat er mensen zeggen dat ze blij zijn dat het niet doorgaat, kan ik me dan ook niet begrijpen. Vooral niet omdat we hier op het forum van een sportclub communiceren. Dit is toch eigenlijk waar sport om gaat! Heroïek, enthousiasme, emotie, strijd enz. Dat is is toch het allermooiste van sport? Sorry dat ik het zeg, maar daar kan het voetbal, met zijn soms toch erg onsportieve kenmerken nog een puntje aan zuigen.


Ik ben het helemaal met je eens. Enerzijds de (top)sporter die zo verschrikkelijk verlangt naar die unieke manier om een prachtige prestatie neer te zetten, de organisatie van vrijwilligers die op een ongekende manier een visitekaartje afgeven van inzet, betrokkenheid, saamhorigheid en samenwerken, anderzijds de mensen die de tocht nodig hebben om hun platform te creëren en geld hieruit te verdienen. Soms hebben de groepen elkaar nodig en vullen elkaar aan, soms zijn het parasieten die meeliften op het succes.

De mensen die blij zijn dat de tocht niet doorgaat moet je verder negeren.

Nu hebben we drie dagen de tijd om nog te genieten van een prachtig schaatsgebied met prachtig geruimde banen. Vrijdag, zaterdag en zondag. Pak je kans. Dit zijn unieke momenten. Organisatie, klasse! Een voorbeeld van een moderne organisatie gebaseerd op tradities die bij veel mensen iets los maakt. Vrijwilligers, klasse! Een voorbeeld dat je in een samenleving samen kunt leven, in plaats van haat zaaien en "dwars te lizzen".

Trots en een warm gevoel krijgend van zoveel ijs- en sneeuwplezier!
Avatar gebruiker
hm_DR88
Wereldspeler
 
Berichten: 1042
Geregistreerd op: 16-04-2006 21:19
Woonplaats: Drachten

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Freezeman » 10-02-2012 16:30

Flying Frisian schreef:Schitterend die emotie bij Erben Wennemars na het (voorlopig) afblazen van de Tocht.

Heb de beste man nog nooit kunnen betrappen op meer dan 4 verstandige woorden achter elkaar en ook nu was hij weer de echte Wennemars.
Als hij ook maar 5 seconden zou kunnen nadenken dan had hij geweten dat je geen 16.000 mensen (en dan hebben we het nog niet eens over de toeschouwers) over stukken ijs van 6 cm kunt laten schaatsen.
Maar hij heeft zijn "air time" weer gehad en daar gaat het natuurlijk om.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Gekko » 11-02-2012 17:52

Vandaag een deel van de tocht gereden in de zuidwesthoek. De Luts had echt niet gekund, de Fluessen was ook niet best op bepaalde delen. Sowieso veel kwalsterijs waar je schaatsen in smoren. Maar ook hele stukken prachtig ijs.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: De Tocht der Tochten

Berichtdoor Lasse4evah » 12-02-2012 00:08

Vanochtend een paar honderd mensen met lampjes op de kop over de zwette in sneek gezien.
Lasse4evah
Wereldspeler
 
Berichten: 1310
Geregistreerd op: 09-02-2006 19:07

Vorige

Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten