Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Spoorlijn Heerenveen - Groningen

Goed plan
25
86%
Slecht plan
4
14%
Andere mening (in reactie verduidelijken)
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 29

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 02-01-2012 19:34

Die spoorlijn moet er komen, maar een aantal argumenten die hierboven kloppen natuurlijk niet allemaal. Dat stuk met Lelystad bijvoorbeeld en die 'snelle verbinding' met Duitsland zijn totaal uit de lucht gegrepen.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Frisian » 03-01-2012 08:59

Hoe kan je in een tijd van bezuinigingen een spoorlijn van maar liefst 577 miljoen neerleggen.
Ik snap alle voordelen wel en het zal ook wel een goede zet zijn maar dat geld kan je wel ergens anders aan besteden.
Trouwens die 577 miljoen is berekend in 2007, dit zal zeker hoger gaan uitvallen.

Ik heb ook eergens gelezen dat ze het geld van het spoor ergens anders voor willen besteden, onder andere het verkeersplein bij Joure, verdubbeling weg Harlingen en evt een nieuw Thialf.
supporter: in voor en tegenspoed
Avatar gebruiker
Frisian
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 10-07-2004 11:43

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Vrieskist » 03-01-2012 09:40

Frisian schreef:Hoe kan je in een tijd van bezuinigingen een spoorlijn van maar liefst 577 miljoen neerleggen.
Ik snap alle voordelen wel en het zal ook wel een goede zet zijn maar dat geld kan je wel ergens anders aan besteden.
Trouwens die 577 miljoen is berekend in 2007, dit zal zeker hoger gaan uitvallen.

Ik heb ook eergens gelezen dat ze het geld van het spoor ergens anders voor willen besteden, onder andere het verkeersplein bij Joure, verdubbeling weg Harlingen en evt een nieuw Thialf.

Nou, als we dan over bezuinigingen hebben, dan zou ik nooit een nieuw Thialf bouwen. Een nieuw stuk spoor lijkt me voor Nederland beter dan een schaatsstadion.
Avatar gebruiker
Vrieskist
Beheerder
 
Berichten: 2390
Geregistreerd op: 03-12-2002 18:39
Woonplaats: Joure

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Ultras'01 » 03-01-2012 10:40

Drachten aan het spoor!!!
Wij zijn HEERENVEEN
Ultras'01
Basisspeler
 
Berichten: 702
Geregistreerd op: 11-01-2010 19:14
Woonplaats: lemmer

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 03-01-2012 13:45

Frisian schreef:Hoe kan je in een tijd van bezuinigingen een spoorlijn van maar liefst 577 miljoen neerleggen.


Als je weigert te investeren weet je in ieder geval zeker dat het minder zal blijven gaan en bezuinigen 'noodzaak' blijft. Als men lef heeft legt men die lijn aan, juist in deze tijd. Anti-cyclisch denken heeft in het verleden bepaald geen windeieren gelegd.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Lipton » 03-01-2012 20:17

Fanatic 4-ever schreef:Als je weigert te investeren weet je in ieder geval zeker dat het minder zal blijven gaan en bezuinigen 'noodzaak' blijft. Als men lef heeft legt men die lijn aan, juist in deze tijd. Anti-cyclisch denken heeft in het verleden bepaald geen windeieren gelegd.


Dat is altijd zo simpel redeneren, net als met de centrale as, dat kost ook 300 miljoen euro, dan dat denkt men zo ff terug te verdienen. Ik geloof er weinig van.
Is het echt nodig dat die spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen er komt? Voor Drachten en omstreken is het natuurlijk mooi, maar is het echt noodzakelijk?
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Frisian » 04-01-2012 09:22

Ben het wel met je eens Vrieskist, een nieuw Thialf bouwen, met het plan wat er nu ligt, lijkt me ook niet verstandig.
Maar dat is weer een andere discussie.

Ik lees vandaag dat het geen 577 miljoen is maar 700 miljoen, het pakt dus wat duurder uit.
Ik snap dat het aantrekkelijk is voor het noorden om nog meer uit het isolement te komen, en dat je moet investeren, stilstand is tenslotte achteruitgang.
Maar het betreft alleen maar een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen, het wordt niet verder getrokken naar de randstad.
Eigenlijk zijn er dus 4 plaatsen die er wat aan hebben, buiten de studenten en een handvol bedrijven om.
Daarom ook de vraag van mij, is deze spoorlijn écht nodig.
supporter: in voor en tegenspoed
Avatar gebruiker
Frisian
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 10-07-2004 11:43

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 04-01-2012 11:46

Lipton schreef:Dat is altijd zo simpel redeneren, net als met de centrale as, dat kost ook 300 miljoen euro, dan dat denkt men zo ff terug te verdienen. Ik geloof er weinig van.


Die centrale as sloeg ook nergens op, daar zijn wel zo verschrikkelijk veel drogredenen gebruikt om dat er door te drukken.

Over het algemeen wordt er gewoon te lang gewacht met besluiten, waardoor a) de kosten veel hoger worden en b) het soms al te laat is. Verkeersplein Joure of de ringweg rondom Sneek zijn daar mooie voorbeelden van.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Lardy » 04-01-2012 12:04

Aan die spoorlijn had je wat gehad als de oorspronkelijke Zuiderzeelijn (Schiphol - Groningen) er gekomen zou zijn. Dan had je de bereikbaarheid van het Noord vergroot. Die is er om financiële redenen niet gekomen en om het "noorden" toch tevreden te houden zijn allemaal van die onnodige projecten bedacht waaronder dus die centrale as. En dus ook de lijn van Heerenveen naar Groningen.
Lardy
Superster
 
Berichten: 4822
Geregistreerd op: 17-07-2008 19:35

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 04-01-2012 12:57

Dat klopt niet helemaal, want die spoorlijn is er juist niet gekomen omdat het misschien de bereikbaarheid wel verbetert, maar helemaal niet meer mensen naar het Noorden trekt of andersom. Het zou er zelfs eerder voor zorgen dat er nog meer mensen wegtrekken, is uit onderzoek destijds gebleken. Juist daarom is investeren in dit soort lijnen (wat je echt niet kunt vergelijken met die Centrale As) denk ik een goede zaak, om de onderlinge complementariteit en bereikbaarheid te verbeteren tussen grotere plaatsen in het Noorden. We moeten denk ik niet zielig doen en altijd maar vragen om geld uit de Randstad, maar zelf investeren in een gunstig klimaat voord werkgevers en werknemers in het Noorden. Het 'energy-valley' project in Groningen is daar denk ik een goed voorbeeld van.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor xander » 08-05-2012 17:36

Het zal niet meer lang duren totdat NS hier niet meer rijd in de provincie. Ze willen graag af van het stuk Zwolle - Leeuwarden dus reken er maar op dat er al helemaal geen spoorlijn van Heerenveen naar Groningen komt.
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 08-05-2012 17:46

xander schreef:Het zal niet meer lang duren totdat NS hier niet meer rijd in de provincie. Ze willen graag af van het stuk Zwolle - Leeuwarden dus reken er maar op dat er al helemaal geen spoorlijn van Heerenveen naar Groningen komt.


Eu, de NS heeft ook geen belang in de lijn Heerenveen-Groningen, dat is Arriva die er mee bezig is.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Discussietopic spoorlijn Heerenveen - Groningen

Berichtdoor heerenveenown » 24-05-2012 19:58

Topic kan dicht..

http://www.lc.nl/friesland/regio/article14912873.ece/Spoorlijn-langs-Drachten-van-de-baan

LEEUWARDEN - De ChristenUnie in provinciale staten vreest dat politiek Den Haag veel geld zal terugvorderen dat bestemd was voor het spoor Heerenveen-Groningen.

Alleen als Friesland het investeert in openbaar vervoer, houdt de provincie het, zegt de CU. De fractie stelt voor nu eerst een dubbelspoor aan te leggen tussen Drachten en Heerenveen, zodat Drachten aan het landelijk spoornet komt.

De PVV wil een groot deel van het geld investeren in sportvoorzieningen: Thialf in Heerenveen en in Leeuwarden een nieuw Cambuurstadion, een nieuwe ijshal en een topsportcentrum.
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland


Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten