Praat mar Frysk

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Jeroen » 27-04-2011 08:25

Jouster schreef:Woon in Joure, een echt Fries dorp. FNP is hier in de gemeente de grootste en met de Provinciale verkiezingen had de PVDA maar 0,2 % meer stemmen, in de winkels en op straat wordt dus ook hoofdzakelijk Fries gesproken.


Is dit zo? Ben al bijna 15 jaar weg uit Joure maar gevoelsmatig zeg ik dat Joure vanwege zijn gunstige ligging juist geen typisch Fries dorp is, maar een importdorp. Veel mensen die ik daar nog ken komen van oorsprong niet uit Friesland.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor paparazzi » 27-04-2011 09:34

Flying Tilster schreef:krûpelhintsje


Kruiphaantje? :D
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Jouster » 27-04-2011 09:42

Jeroen schreef:
Jouster schreef:Woon in Joure, een echt Fries dorp. FNP is hier in de gemeente de grootste en met de Provinciale verkiezingen had de PVDA maar 0,2 % meer stemmen, in de winkels en op straat wordt dus ook hoofdzakelijk Fries gesproken.


Is dit zo? Ben al bijna 15 jaar weg uit Joure maar gevoelsmatig zeg ik dat Joure vanwege zijn gunstige ligging juist geen typisch Fries dorp is, maar een importdorp. Veel mensen die ik daar nog ken komen van oorsprong niet uit Friesland.


Natuurlijk wonen er wel 'Hollanders', die zijn vooral in de nieuwe wijken te vinden (Wyldehoarne). Maar op mijn werk (supermarkt), in winkels of gewoon op straat, spreek ik de mensen altijd in het Fries aan. 90% Van de tijd wordt er Fries geantwoord, dus in mijn beleving is Joure een Fries dorp. Zeker als je het aantal stemmen bekijkt dat naar de FNP gaat, dat is nergens in Friesland zo hoog. Ook is de FFG vooral in Skarsterlân en omgeving bezig, dat betekent dat hier redelijk wat fanatieke Friezen zijn. Al denk ik dat Akkrum en omgeving en de Wâlden wel de kroon spannen wat Friese uitstraling betreft.

Wat ik wel heel erg merk is dat veel kinderen geen Fries meer spreken. Ondanks dat beide ouders Fries zijn, leren zij hun kinderen Nederlands. Daarnaast denk ik dat kinderen het Fries oubollig vinden en het daarom minder gaan spreken. Ik vind dat echt eeuwig zonde, de Friese taal gaat zo in de loop van de tijd verloren.
Wy binne it Hearrenfean!
Jouster
Nieuw talent
 
Berichten: 131
Geregistreerd op: 11-01-2009 17:26

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Frisian Viking » 27-04-2011 13:03

Jouster schreef:Wat ik wel heel erg merk is dat veel kinderen geen Fries meer spreken. Ondanks dat beide ouders Fries zijn, leren zij hun kinderen Nederlands.

Dat vind ik inderdaad ook schandalig. Hoe een prachtige cultuur naar de kloten te helpen. En dan zeggen dat je met het Fries niet verder komt dan de provinciegrens, nee, met het Nederlands kom je lekker ver. Hele vreemde kronkel vind ik dat altijd van ouders.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Gekko » 27-04-2011 15:36

Ik heb in mijn werk altijd veel contacten in den lande gehad. Het Fries zijn heeft menig deur geopend. Ik koester het en heb mijn vrouw gezegd dat aan het eind van mijn rit de vlag over mijn kist gaat en ik met het Frysk Folksliet de kachel in wil (of de ploemp in, wat maar uit komt)
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Skopperij » 27-04-2011 15:57

Gekko schreef:Ik heb in mijn werk altijd veel contacten in den lande gehad. Het Fries zijn heeft menig deur geopend.

In wat voor zin? Omdat een Fries bekend staat als nuchter en betrouwbaar?
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Gekko » 27-04-2011 16:14

Eigenzinnig, authentiek, oprjocht.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Skopperij » 27-04-2011 16:26

Het doet me altijd erg goed om mensen buiten de provincie Fries te horen spreken. Sentiment of niet; het klinkt altijd vertrouwd. Aan mezelf merk ik dat impulsieve reacties vaak in het Fries gaan, bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd van Heerenveen. Sloppeling! Stek dyn lange poaten út en skop 'm d'r yn! (meestal in het geval van Dost).
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Flying Tilster » 27-04-2011 20:16

paparazzi schreef:
Flying Tilster schreef:krûpelhintsje


Kruiphaantje? :D


Heeft meerdere betekenissen. Leuk he.. dat Fries.

1. Krielkip, 2. Lieveheersbeestje :lol:
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Avatar gebruiker
Flying Tilster
Superster
 
Berichten: 5690
Geregistreerd op: 24-09-2005 08:34
Woonplaats: Kootstertille

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor wald pyk » 27-04-2011 21:56

Ik ben in heerenveen geboren en van mijn 4de tot mijn 14de jaar in de achterhoek gewoond.
Sprak tot mijn 4de jaar alleen maar fries.Daarna alleen maar nederlands.Kwam ook dat mijn vader na zijn
scheiding een niet friesin als vriendin kreeg.Spreek nu weer fries.Thuis ook,maar mijn jongens niet meer.
Voor hun schooltijd spraken zij fries.Nu nederlands.Ze kunnen het wel.
Het valt mij op dat in een echt fries dorp als boelenslaan de meeste kinderen amper fries praten.Waarschijnlijk
toch ook veel import.
Blijkbaar doen ze er op de scholen alles aan om ze het fries af te leren.Ze krijgen bij de kleuters nog
maar 1 ochtend in de week fries.In groep 3 krijgen krijgen ook nog fries maar ik weet niet hoeveel uur.
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
Avatar gebruiker
wald pyk
Superster
 
Berichten: 1771
Geregistreerd op: 21-05-2003 20:57
Woonplaats: boelenslaan

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor paparazzi » 28-04-2011 19:32

Skopperij schreef:Het doet me altijd erg goed om mensen buiten de provincie Fries te horen spreken. Sentiment of niet; het klinkt altijd vertrouwd. Aan mezelf merk ik dat impulsieve reacties vaak in het Fries gaan, bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd van Heerenveen. Sloppeling! Stek dyn lange poaten út en skop 'm d'r yn! (meestal in het geval van Dost).


Zeer herkenbaar!
In de supermarkt erger ik me regelmatig aan die langzame kassa miepen hier.

In mezelf ben ik dan vaak bezig met ; sjut es op vrrdxxme...of...Minske, awesseer es wot mei dien hillewiese accentsje. S :D
Hoor trouwens regelmatig Friezen hier boodschappen doen. Staan dan ergens op een camping in Gulpen of zo.
Heb ik weer even een goed moment!
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Freezeman » 30-04-2011 08:54

Even de vlag hijsen om in de stemming voor Koninginnedag te komen.

Sjoch, sjoch, dy skeane banen, dat weagjend wyt en blau,
dy reade pompeblêdden, dat âlde byld fan trou!
Sjoch, sjoch se blinken, sinken, allinken foar in skoft,
sjoch, sjoch se wiuwen , kliuwen en driuwen yn 'e loft!
Dat, dat is ús Fryske flagge, dan omheech, dan omleech,
op en del mei wyn en weagen, wiuwend, kliuwend, steech en dreech!
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Jouster » 30-04-2011 09:01

Wy hawwe de Fryske flagge ek al búten wapperjen :D
Wy binne it Hearrenfean!
Jouster
Nieuw talent
 
Berichten: 131
Geregistreerd op: 11-01-2009 17:26

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor NN19 » 30-04-2011 09:25

Misschien leuk om Doutzen kroes met een promotie team van praat mar frysk naar het ALS te halen. Naast mij in NN is altijd een plekje vrij voor doutzen mocht ze geen plek hebben. 8)
Avatar gebruiker
NN19
Basisspeler
 
Berichten: 515
Geregistreerd op: 24-08-2009 19:40

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor paparazzi » 30-04-2011 11:07

NN19 schreef:Misschien leuk om Doutzen kroes met een promotie team van praat mar frysk naar het ALS te halen.


Hier heb je een goed punt.
Absoluut een goed initiatief geweest van Friesland om juist haar naar voren te halen de Friese taal te promoten!

Jammer dat de meiden in Friesland dit nog steeds niet oppikken. Als ik vanuit het zuiden eindelijk weer in Heerenveen aankom, dan spreekt de eerste de beste kassa juffrouw mij in het Nederlands terug terwijl ik in het Fries begin!!

Ik heb hier al eindeloos over gediscuseerd met de betreffende dames.
Een vrouw van de wereld als Doutzen snapt `t gelukkig tenminste wel!!

Wanneer komt doutzen naar het ALS ? ? Even een korte speech voor een belangrijke wedstrijd zou helend kunnen werken voor de Friese dames (en heren).
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor FrisoWouda » 12-09-2011 14:23

goeie,

ik bin fan hûs ut frysk, mar ha der mar oant myn twadde ta wenne, sadwaande ha ik ek it skriuwen net leerd, wat jim wol sjen kinne fansels. Ik bin no fan zeelan nei tilburg gean, dot is al ien stap de goeie kant op tink?:D At ik klear ben mei de studje wol ik werom nei myn moaie fryslan:)
OT. Wy matte us frysk yn ere halde, en it skriuwe gewoan proberen. mekoar in bytsje helpe en dan kinne wy nog in protte lere!
FrisoWouda
Bankzitter
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 12-09-2011 14:19

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Jouster » 13-09-2011 09:13

D'r binne net folle minsken die goed Frysk kinne skriuwe, as ik dy wie soe ik in protte Fryske media lêze (itnijs.nl) of een Frysk boek iepen dwan :wink: Dan learst it gau genôch, al sil it noait hielendal perfekt wurde tink. Moat it wol perfekt, dan soe ik nei de Afûk gean.
Wy binne it Hearrenfean!
Jouster
Nieuw talent
 
Berichten: 131
Geregistreerd op: 11-01-2009 17:26

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor FrisoWouda » 13-09-2011 10:45

Jouster schreef:D'r binne net folle minsken die goed Frysk kinne skriuwe, as ik dy wie soe ik in protte Fryske media lêze (itnijs.nl) of een Frysk boek iepen dwan :wink: Dan learst it gau genôch, al sil it noait hielendal perfekt wurde tink. Moat it wol perfekt, dan soe ik nei de Afûk gean.


Ja ik tink ek dat it sa it bêste giet, ik ha it mysels leerd doe't ik in jier of tolve wie, bin no wer opnij op syk nei moaie fryske boeken, dat helpt best genoch. En ha no krekt hjirre registreerd, miskien sil dat ek noch helpe :) heu
FrisoWouda
Bankzitter
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 12-09-2011 14:19

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Frisian Viking » 13-09-2011 16:23

Jouster schreef:D'r binne net folle minsken die goed Frysk kinne skriuwe, as ik dy wie soe ik in protte Fryske media lêze (itnijs.nl) of een Frysk boek iepen dwan :wink: Dan learst it gau genôch, al sil it noait hielendal perfekt wurde tink. Moat it wol perfekt, dan soe ik nei de Afûk gean.

Itnijs.nl is in tige moaie webside om út en troch ris troch te lêzen. Wat oars wast ek wolris belêze kinst is de Frysktalige Wikipedy. Der steane hjoed de dei al mear as 21.000 siden oer fan alles en noch wat.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor camataru » 26-09-2011 07:48

Geboren in friesland, spreek geen fries (wil ik niet).
Waar ik vandaan kom spreken we onze eigen stads taal, Hielpers.
Buiten mijn stad Nederlands dat is waar ik woon.

Waar ik me mateloos aan erger is, dat iedereen in friesland ervan uit gaat dat je fries kunt, dus je gelijk in het fries aan spreken.
Als ik dan in het Nederlands antwoord schrikt men, ow kom je niet uit friesland, antwoord ik jawel.
terug vraag waarvandaan dan, ik Hindelopen. Ow geen idee,
Dan vraag ik, jij een fries maar de 11-steden ken je niet. (ach laat maar een discussie zonder einde)

Waarom moet alles zo pro fries zijn, word er soms een beetje moe van om te laten zien hoe mooi friesland is en alles wat hier is.
Mensen die hier komen en heen willen zien zelf ook wel dat het een bijzondere provincie is.
Wij zijn Heerenveen.
Avatar gebruiker
camataru
Superster
 
Berichten: 2248
Geregistreerd op: 31-12-2002 11:46
Woonplaats: N.V.T

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor blauwekater » 26-09-2011 14:27

camataru schreef: word er soms een beetje moe van om te laten zien hoe mooi friesland is .


Zegt iemand die bij woonplaats de parel van de zuidwesthoek aangeeft :mrgreen:
Avatar gebruiker
blauwekater
Selectiespeler
 
Berichten: 431
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:05
Woonplaats: Emmeloord

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor feanfans » 26-09-2011 14:39

Woon mijn hele leven al in Friesland. Kan het dus ook goed verstaan en lezen, maar zelf praat ik bildts en anders nederlands. Als ik m'n best een beetje doe kan ik ook wel fries, maar dat doe ik dus nooit. Frysk skriuwe is net te dwaan :mrgreen:

Mensen die fries tegen me praten gaan vaak over in het nederlands als ik in het bildts terug praat. Zo irritant is dat.. Niet doen dus :wink:
feanfans
Superster
 
Berichten: 2186
Geregistreerd op: 22-12-2005 16:48

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Jouster » 25-10-2011 10:21

LJOUWERT – De Nederlânske oerheid komt syn ûnthjitten lang net nei as it giet om it stypjen fan de Fryske taal. Der is in kleau tusken wat de oerheid neffens wetten en ferdraggen dwaan moatte soe en wat der yn werklikheid bart. Dat skriuwt Richt Sterk yn it nijste nûmer fan it Europäisches Journal für Minderheitenfragen.

Frou Sterk is âld-skriuwer fan it Konsultatyf Orgaan Frysk, it offisjele advyskolleezje fan de Nederlânske oerheid as it giet om de Fryske taal en kultuer. Op it stuit wurket hja foar Mercator Education, it Europeeske ûndersykssintrum foar minderheidstalen yn Ljouwert. Yn it artikel ‘Between Paper and Practice’ docht se út de doeken wat de Nederlânske oerheid allegear dwaan moatte soe, mar net docht.
Fan itnijs.nl

It kin dochs folle better mei de stipe foar de Fryske taal!!
Wy binne it Hearrenfean!
Jouster
Nieuw talent
 
Berichten: 131
Geregistreerd op: 11-01-2009 17:26

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Frisian Viking » 25-10-2011 10:28

It Ryk docht der neat oan om de posysje fan it Frysk te ferbetterjen. Der binne ferdragen tekene troch de oerheid wêryn stiet dat se harren ynsette moatte foar de Friezen en de Fryske taal en kultuer, mar se dogge neat. Al earder hat de Nederlânske oerheid op 'e kloaten krigen fan de EU dat se net genôch dienen om de posysje fan it Frysk te ferbetterjen.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Jouster » 25-10-2011 10:35

Ik nim it de Hollânske oerhied dan ek kwea dat ik it Frysk net goed staverje kin :wink:

Mar goed, ik fyn it echt net kinnen soks. De Fryske taal en kultuer wurdt hieltiid minder en dan hearst dat de oerheid d'r wol wat tsjin kin dwan.. Krekt as wolle sy it Frysk fuort ha!
Wy binne it Hearrenfean!
Jouster
Nieuw talent
 
Berichten: 131
Geregistreerd op: 11-01-2009 17:26

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor TORCIDA » 16-11-2011 16:53

ik denk maar hier

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1093 ... tml?p=23,2

heb de trailer van deze film gezien nog voordat ik wist dat er friesche zombies in voorkwamen. Toen had ik wel zoiets van
het zal toch niet weer, friezen moet weer worden afgeschilderd als zombies

tja moet je de film serieus nemen, door er op te reageren laat je juist in met deze niveaulozen en zegt het meer van de brabanders dan de friezen. het fryske front spreekt
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor 1983 » 16-11-2011 17:01

Is dit serieus? Beetje kinderachtig vind ik, het is maar als grapje bedoeld zo'n film. Neem het niet al te serieus en lach er gewoon om. Er zijn wel ergere dingen om je druk om te maken lijkt me. Nou ben ik zelf geen Fries dus heb ik wellicht makkelijk praten. Maar een beetje zelfspot hebben deze heren van De partij Foar Fryslân blijkbaar niet, dat terwijl de Friezen die ik ken dat overt het algemeen wel hebben.
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Superfries88' » 16-11-2011 17:31

Als rasechte Fries zijn mijn gevoelens tweeledig. Enerzijds stoor ik me ook wel eens aan de berichtgeving over Friesland vanuit de rest van Nederland, want dat raakt regelmatig kant noch wal. Deze film is ook niet echt mijn humor, maar ik lig er niet wakker van. Met een beetje zelfspot kan ik het best hebben. In ieder geval is het totaal onhandig om zo te reageren, aangezien de gemiddelde reactie ongetwijfeld lacherig zal zijn. Het beeld zal hierdoor zeker niet beter worden...
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Eric » 16-11-2011 17:47

Kan het wel waarderen, dat filmpje van Partij voor Friesland daarentegen :lol: :cry:
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 16-11-2011 19:29

Volgens mij moet je dat filmpje niet als serieus zien, ze hebben wel eens vaker dat soort filmpjes en berichten geplaatst. Ik kan er juist wel om lachen.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

VorigeVolgende

Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten