Praat mar Frysk

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor 1983 » 16-11-2011 20:24

Misschien, maar als ik de reacties in den landen lees op dit filmpje van PFF dan komt dit op vrijwel niemand over als satire of met een knipoog of zoiets dergelijks. Als het dus als grapje bedoeld is dan is dat grapje mislukt en maken ze zichzelf en daarmee ook Friesland een stuk belachelijker dan dat die hele New Kids film doet.
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Bommen Berend » 16-11-2011 20:35

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... zI82f3AAkQ
Ik denk eerder dat het een reclame stunt van The New Kids zelf is.
30-01-2011: SC Heerenveen - FC Groningen: 1-4
Avatar gebruiker
Bommen Berend
Selectiespeler
 
Berichten: 279
Geregistreerd op: 19-02-2003 18:32

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 16-11-2011 21:14

Superfries1983 schreef:Misschien, maar als ik de reacties in den landen lees op dit filmpje van PFF dan komt dit op vrijwel niemand over als satire of met een knipoog of zoiets dergelijks.


Wellicht is dat precies wat ze aan willen tonen? Dat 'de Hollanders' totaal geen weet hebben van wat hier gebeurt en zo onnozel zijn dat ze niet eens door hebben dat het een grap is. Ik vind het eigenlijk behoorlijk triest dat landelijke media een filmpje van een paar man tot nieuws promoveren.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor SCH1920 » 16-11-2011 21:33

Bij dit soort dingen heb ik altijd last van plaatsvervangende schaamte.
Avatar gebruiker
SCH1920
Selectiespeler
 
Berichten: 429
Geregistreerd op: 06-12-2009 22:41

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor paparazzi » 16-11-2011 22:30

Ah joh. Laat lekker gaan!
De ene groep leeghoofden daagt de andere groep uit.

Kunnen ze samen niet een film maken? Is het tenminste ook weer eens rustig op straat. 8)
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Boegyman (NL) » 17-11-2011 21:27

Tja...als je Teake van der Meer noemt in een rijtje van intellectuele Friezen dan heb je wel door dat het een grap is.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Boegyman (NL)
Wereldspeler
 
Berichten: 1332
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:05
Woonplaats: Groningen

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Jouster » 18-11-2011 08:36

Ik weet ook niet hoe ik dit moet plaatsen.. Het is moeilijk om te zeggen of dit filmpje een grap is, ik moest er echter wel om lachen :D

Van New Kids Nitro trek ik me ook weinig aan, maakt mij niet uit of ze Friezen in de zeik nemen. Wat ik wel erg storend vind zijn de reacties van veel lieden onder het filmpje van de PFF. Friezen zijn untermenschen en we mogen allemaal de zee indrijven en verdrinken. Zijn vast veel kinderen die reageren, maar toch..
Wy binne it Hearrenfean!
Jouster
Nieuw talent
 
Berichten: 131
Geregistreerd op: 11-01-2009 17:26

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Knipecity » 01-01-2012 01:22

Boegyman (NL) schreef:Tja...als je Teake van der Meer noemt in een rijtje van intellectuele Friezen dan heb je wel door dat het een grap is.

Maar Teake is wel leuk 8)
Knipecity
Superster
 
Berichten: 8723
Geregistreerd op: 25-03-2004 16:57
Woonplaats: Friesland

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Flying Tilster » 01-01-2012 03:28

Boegyman (NL) schreef:Tja...als je Teake van der Meer noemt in een rijtje van intellectuele Friezen dan heb je wel door dat het een grap is.


Een intellectueel zoals jij die geen Fries spreekt, kan ik ook niet serieus nemen :wink: :lol:
Teake is en blijft gewoon leuk.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Avatar gebruiker
Flying Tilster
Superster
 
Berichten: 5690
Geregistreerd op: 24-09-2005 08:34
Woonplaats: Kootstertille

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Sumzor » 08-07-2012 23:11

Geboren en getogen Frysk maar beheers tegenwoordig Fins in geschrift beter dan het Frysk. Eigenlijk wel jammer, maar ja middelbare school in Fryslân is nu niet echt een stimulans voor t Frysk.
Sumzor
Selectiespeler
 
Berichten: 399
Geregistreerd op: 03-03-2011 14:32

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor forca hveen » 11-07-2012 10:56

Sumzor schreef:Geboren en getogen Frysk maar beheers tegenwoordig Fins in geschrift beter dan het Frysk. Eigenlijk wel jammer, maar ja middelbare school in Fryslân is nu niet echt een stimulans voor t Frysk.


ach ja groep 8 van de basisschool hadden wij nog examen fries en het eerste jaar op de middelbare school was fries een vak dat verplicht was. Na het eerste jaar verviel het vak inderdaad en kon je het ook niet als keuzevak kiezen.
forca hveen
Superster
 
Berichten: 3357
Geregistreerd op: 29-01-2008 19:46

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor paparazzi » 09-08-2012 14:34

Zoals wellicht bij jullie bekend is de studie Fries aan de Universiteit van Groningen niet meer populair en verdwijnt dit vak mogelijk.
Ter bevordering en ondersteuning van het Fries is er een petitie gestart waar al enkele bekende Friezen, waaronder Foppe de Haan ook op ingetekend hebben.

Nog niet getekend?

http://redfrysk.nl/
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor vincentdelbos » 10-08-2012 14:19

Goede zaak. Een bijzondere taal die ik echt koester. Maar net als velen hier, beheers ik de Friese taal niet in geschrift.
Ik weet zo even niet wie dat zei, maar het Fries heeft ook voor mij vele deuren geopend in mijn werk. Daarnaast heeft het veel leuke situaties opgeleverd.

Leuk voorbeeld. Ik was eens met iemand in discussie die het Fries maar een domme taal vond en dat we maar gewoon Nederlands moesten leren. Ik had toevallig nog een geschreven stuk van deze man liggen en ik heb hem haarfijn even op zijn spelfouten en grammaticale fouten gewezen. Ik zal ook fouten maken, maar ik beheers de Nederlandse taal uitstekend, haha. Dat stelt me in staat om Nederlanders die onzin roepen over Friesland (en daarin fouten maken) even op de vingers te tikken :lol: .

Ook mag ik graag wat verhalen vertellen over de geschiedenis van Friesland.
Een mooi voorbeeld komt van de zeer gewaardeerde Romeinse historicus Tacitus. Hij vertelt een verhaal over twee Friezen (Verritus en Malorix) in Rome (in de tijd van Nero).
Ook de Bataafse opstand (door veel Historici gezien als het begin van Nederland) is een mooi verhaal.
vincentdelbos
Basisspeler
 
Berichten: 520
Geregistreerd op: 03-02-2007 13:11
Woonplaats: Joure

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Freezeman » 10-08-2012 19:04

Hmm, als ik bovenstaande stukje lees dan is niet alleen mijn "frysk skriuwen" niet al te best maar ook mijn kennis van de friese geschiedenis is slecht.
De belangrijkste geschiedenis feiten weet ik trouwens wel want ik weet wel wat er op 17-05-2009 gebeurde. :D
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor vincentdelbos » 10-08-2012 19:34

Bataafse Opstand: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bataafse_Opstand
Malorix en Verritus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Malorix_en_Verritus

Nog een leuk weetje: Utrecht is de voormalig hoofdstad van het Friese Rijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... ad_Utrecht
vincentdelbos
Basisspeler
 
Berichten: 520
Geregistreerd op: 03-02-2007 13:11
Woonplaats: Joure

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Freezeman » 11-08-2012 20:06

vincentdelbos schreef:Bataafse Opstand..
Malorix en Verritus..

Je zou er zo een album van Asterix en Obelix van kunnen maken. :lol:
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor Belslide » 12-08-2012 18:58

Ik ha nea Fryske les hân, dat der sille flaters yn myn Frysk sitte, mar der kin'k net te bot oer yn sitte.
In wike lyn of sa seach ik foar't earst op dizze Hearrenfean side, en seach dat net ien hjir Frysk brûkt. Dat fyn ik dochs in bytsje spitich. Dan hâld ik it mar by Frysk, ek al soe Nederlânsk foar my makliker wêze om te skriuwen, want dat ha'k alle jierren op skoalle hân, krekt as de measten hjirre, nim ik oan.

It is net in drege taal om te skriuwen, it Frysk. Sels skriuw ik meastentiids yn it Ingelsk, mar de spelling fan Ingelsk is soms folslein ûnlogysk. Bygelyks:
Alright - werom mar ien 'l', want it is 'all' + 'right';
Travel, travelling - werom ynienen twa 'l's, want it is dochs 'travel' + 'ing'? (Al is it yn Amerikaansk Ingelsk wol 'traveling')
It Ingelsk sit fol fan dy dingen; wa kin 'mattress' skriuwe sûnder it earst op te sykjen? Wier, it Frysk is sa dreech noch net.
Belslide
Bankzitter
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 03-08-2012 18:46
Woonplaats: Glasgow

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor paparazzi » 19-08-2012 23:54

Het boek 'de geschiedenis van Friesland', is een boek dat een ieder, die geinteresseerd is in deze taal, gelezen zou moeten hebben.

Omdat het boek niet meer wordt gedrukt zul je het niet zo gauw meer kunnen vinden.
Hierbij een handig linkje ; http://www.omero.nl/boeken/g/e/s/geschi ... friesland/
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor mathysjorritsma » 13-12-2012 20:46

Ik ha ek nea Fryske skriuwlessen hân, mar it measte wat ik skriuw is faak wol korrekt!

It moaiste fyn ik dat ús eigen klub (benammen troch Omrop Fryslân) bytiden, op syn Frysk, SK It Hearrenfean neamd wurdt! Sa soe it dochs ek yn 'e klub sels wêze moatte! Alles yn it Frysk, en boppedat, ús Marco hat it ek al aardich ûnder 'e knibbel!

Wat soene jimme derfan fyne as Jouke dalik alles yn it Frysk omropt?

"Yn 'e twaentweintichste menút komt sportklub It Hearrenfean op in ien nul foarsprong! Doelpuntemakker, Filip.. DJURICIC!!"

:lol: :lol: :lol:
mathysjorritsma
Basisspeler
 
Berichten: 531
Geregistreerd op: 02-04-2011 20:42

Re: Praat mar Frysk

Berichtdoor 1983 » 13-12-2012 21:53

Alsjeblieft niet zeg, gewoon lekker in het Nederlands laten. :(
En trouwens dat, hele voornaam omroepen en publiek de achternaam, dat gemaakte (duitse) gedoe mag van mij ook wel verdwijnen. Maar dat geheel terzijde.
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

Vorige

Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten