Kennis quiz. Wie speelde hier?

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

De goede naam is al genoemd. Het was SC Bleijerheide. Deze club speelde onder die naam in de beginjaren van het betaald voetbal al mee. Kort na het begin daarvan fuseerde deze club met Minor (ook wel sc Kerkrade genomed), en vormde zodoende Roda Sport. Het veld van Minor lag hemelsbreed zo'n 300 meter verder en om de fans te vriend te houden, speelde Roda Sport om en om op het veld van Bleijerheide en Minor.
gerdykster schreef:Rapid '54 de voorloper van Rapid JC (na de fusie met juliana en bleijerheide)?
Je husselt het allemaal een beetje door elkaar en gelijk heb je. Het is gecompliceerd dus leg ik het even uit.


Even een beknopte geschiedenis van het voetbal in zuid Limburg.

Rapid 54, ontstaan uit de wilde NBVB, speelde ondertussen al voor volle tribunes op Kaalheide. Twee jaar daarvoor had Juliana ook al dat complex in gebruik genomen maar de gemeente besliste dat Rapid 54 op dat veld moest spelen en Juliana werd daardoor weer verbannen naar het oude stadionnetje dat inmiddels al flink vervallen was.

Niet lang daarna fuseerden ook deze clubs en vormden Rapid JC. In 1964 volgde daarna de fusie met Roda sport en zo onstond Roda JC. Roda JC heeft dus een geschiedenis achter zich van zes betaald voetbalclubs!

Ik was toevallig deze week nog in die buurt en ben op zoek gegaan naar sporen van de club Bleijerheide. Ik vond niks maar sprak wel met iemand die als jongetje van 9 voor die club speelde in de jeugd. Hij woont nog in een van die flats die op de foto staan. Het veld lag ongeveer bij de flat rechtsonder, en dan een beetje schuin, zuid-west naar noord-oost. Begin volgend jaar maken ze een begin met de afbraak van de flats die daar halverwege de jaren 60 neergezet zijn. (Persoonlijk is het ook geen gezicht. Het heeft hier een duidelijk dorps karakter en die flats zijn 10 hoog...)

Sportpark Kaldeborn neemt weer een aparte plaats in. In afwachting van de fusie tussen Roda Sport en Rapid JC, dat in wezen een in Kerkrade spelende Heerlense club was, is er een stadion neergezet vlakbij wat later de drafbaan van Landgraaf zou worden, het huidige pinkpop terrein. Verspilde moeite eigenlijk. Een stadion neerzetten voor 20000 toeschouwers terwijl er nooit een voetbalclub heeft gespeeld. Het stadion is er nog steeds maar het veld wordt nu bezet door twee hockeyvelden. De drafbaan bestond toen nog niet. Dat terrein is namelijk de plek waar een van de vele kolenmijnen heeft gestaan. De steenberg die de mijn achterliet is vlak geschoven en daarna is er een drafbaan aangelegd. De steenberg die er nu nog ligt, waar de skibaan op ligt, is van een andere mijn.

Afbeelding

Het grappige is dat ik dat stadion wel eens zocht maar nooit op het idee kwam om via Bingmaps te gaan kijken waar het werkelijk lag. Ik ben er talloze keren voorbij gereden zonder het op te merken. Het stadion is dan ook zo'n vier meter onder het maaiveld ingegraven....
Als ik nog eens in de buurt kom, zal ik eens kijken of ik foto's kan maken. Roda neemt dus een unieke plek in in het Nederlandse voetbal aangezien ze twee stadions bespelen. Er was dus bijna een derde stadion geweest...

Om het even duidelijk te maken wie waar speelde, hier een overzicht. Druk op het plaatje voor een grote weergave.
Het bruine gedeelte onderaan is Duitsland.


Afbeelding

En als klap op de vuurpijl was er nog een club in Kerkrade die in de bus blies. Vlak voor de overgang naar professioneel voetbal speelde ook Chevremont in de hoogste klasse. Maar deze club heeft nooit de overstap naar betaald voetbal gemaakt.


Gekko schreef:Was Limburgia niet Brunssum?
Inderdaad.
Laatst gewijzigd door Beetle op 22-05-2010 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Wat een research, respect :wink:

Nog een hint voor de andere foto: De club die hier speelde is later opgegaan in een club die nu nog steeds betaald voetbal speelt.
Corruption is everywhere, fight it!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Ergens in Enschede?
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Gokje... Dordrecht.

(Fusie tussen SVV en Dordrecht'90)
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Ebiede
Forumicoon
Berichten: 6241
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Flying Tilster schreef:Gokje... Dordrecht.

(Fusie tussen SVV en Dordrecht'90)
Schiedamse Voetbal vereniging en Dordrecht dat is niet dezelfde stad.

Of-topic: SVV wat een prachtige shirts!
Afbeelding
Spijt heb je morgen maar!
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Ebiede schreef:Schiedamse Voetbal vereniging en Dordrecht dat is niet dezelfde stad.
Er staat nergens dat het uit dezelfde stad moest komen. Enkel dat er op die plek door de club nog steeds gespeeld wordt.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Gebruikersavatar
Thieme
Jeugdspeler
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-05-2010 22:19
Locatie: Amsterdam/Kopenhagen

Bericht door Thieme »

Fanatic 4-ever schreef:Zal ik dan maar zo brutaal zijn een nieuwe te plaatsen:

Afbeelding
Hoewel ik dit forum altijd graag even doorneem voor mijn dagelijkse update, ben ik nooit zo van het actief mee doen in de discussies. Toch moet ik hier voor mijn gevoel even reageren. Dit is natuurlijk het oude terrein van oud bekerwinnaar Quick, uit Nijmegen. Net zoals wij behoren zij tot het rijtje bekerwinnaars. Voor de volledigheid, het gaat om Quick 1888. Ooit een respectabele volksclub, nu is het helaas een zieltogende probleemclub.

Tegenwoordig heet deze lokatie de Wedren, bekend van de vierdaagse looptocht.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Dan maak je het wel erg moeilijk. Ik beperk me tot (oud-)profclubs.

Het was trouwens bij de opening van de Goffert niet duidelijk welke club dat stadion zou bespelen. Zowel NEC als Quick, beide eersteklassers, waren niet happig om hun oude grond te verlaten. Uiteindelijk is het dus NEC geweest die er terecht kwam. Overigens, het eerste doelpunt werd gemaakt tijdens een wedstrijd van De Zwaluwen, zeg maar het Nationale beloften elftal, tegen de Franse club Olympique Lillois. Het eerste doelpunt werd gescoord door een 18-jarige Abe Lenstra....

Quick 1888 is inderdaad wat afgegleden. Pas kwam die club nog in het nieuws toen die een ledenstop voor allochtonen wilde instellen, omdat 80% van de clubleden uit allochtonen bestaat. Dit blijkt echter niet te kunnen volgens de grondwet.

Voor een bonus. Hier is net niet gevoetbald door een profclub.
Afbeelding


En deze opgave is voor het eggie.
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Thieme
Jeugdspeler
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-05-2010 22:19
Locatie: Amsterdam/Kopenhagen

Bericht door Thieme »

Beetle schreef: En deze opgave is voor het eggie.
Afbeelding
Bedankt voor het snelle antwoord. En inderdaad, Quick is nooit een betaald voetbalclub geweest maar is toch knap bekerwinnaar geworden het zij lang geleden. De vraag op je nieuwe plaatje is denk ik SVV.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Wow! Da's snel.

Inderdaad is dit een oude speel locatie van SVV, toen die nog echt in Schiedam speelden. Het terrein aan de havendijk werd al bespeeld vanaf 1919. En destijds was het nog echt een volksclub uit een volkswijk. En van 1954 tot 1964 is hier betaald voetbal gespeeld. Het stadion had destijds een capaciteit van zo'n 15000 toeschouwers en die zaten of stonden er toen ook. De verhuizing naar het nieuwe onderkomen, met veel tegenzin, heeft de club geen goed gedaan. Het publiek verhuisde namelijk niet mee. Kon je vroeger nog lopend naar het stadion, nu moest je de fiets, de auto of de tram nemen en was je veel langer onderweg. Het heeft bijgedragen tot de ondergang van deze club, al heeft het nog 30 jaar geduurd.


De volgende:

Afbeelding


Ps.
Hint voor de bonusvraag hierboven; hier heeft dus nooit een club gespeeld en dat zal ook nooit meer gebeuren.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
Thieme
Jeugdspeler
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-05-2010 22:19
Locatie: Amsterdam/Kopenhagen

Bericht door Thieme »

Poeh, daar romantiseer je de ondergang van SVV toch wel behoorlijk.
Het sponsorenbestand van Sparta bestond in de in de jaren tachtig uit veel bedrijven die jaren hiervoor hun bijdrage nog aan SVV gunde. Rotterdam/Schiedam als voetbalgebied leek gewoon te klein voor SVV. Vandaar de fusie met Dordrecht, een club die buiten het directe gebied van Feyenoord,Sparta en in mindere mate Excelsior lag.
Beetle schreef:
De volgende:

Afbeelding
Het stadion waar Heerenveen als laatste uit spelende club heeft gewonnen!
De Baandert van Fortuna en diens voorganger Sittardia, in Sittard. Een van de laatste "woonwijkstadions".

Die bonusvraag laat ik echt schieten. De enige plek die bij mij opkomt is Haarlem, met die kleiner uitgevallen kloon van de Euroborg maar dit zou gezien de tijdslijn van Haarlem niet juist zijn. Hopelijk weet iemand anders hem.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Leuke quiz, en interessante info!

Een offtopic tip voor Beetle: Je kan bij google maps de straatnamen uitschakelen, dat scheelt een hoop gepaint.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Thieme schreef: Hoewel ik dit forum altijd graag even doorneem voor mijn dagelijkse update, ben ik nooit zo van het actief mee doen in de discussies. Toch moet ik hier voor mijn gevoel even reageren. Dit is natuurlijk het oude terrein van oud bekerwinnaar Quick, uit Nijmegen. Net zoals wij behoren zij tot het rijtje bekerwinnaars. Voor de volledigheid, het gaat om Quick 1888. Ooit een respectabele volksclub, nu is het helaas een zieltogende probleemclub.

Tegenwoordig heet deze lokatie de Wedren, bekend van de vierdaagse looptocht.
Klopt, Eendracht was echter ook goed geweest omdat die er ook een paar keer gevoetbald hebben :wink:
Corruption is everywhere, fight it!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Of Thieme is een oude knar of goed geinformeerd of hij heeft het boek op schoot.

Het antwoord is inderdaad Sittard. En weer is het strikt genomen niet het complete verhaal. Dit was weliswaar de thuishaven van Fortuna Sittard en Sittardia, maar het is niet de Baandert die we kennen. Dit stadion stond een paar honderd meter ten zuiden van de "nieuwe" Baandert en mag eigenlijk meer aanspraak maken op die naam aangezien het stadion aan de straat lag met die naam.

En om het hele verhaal compleet te maken, Thieme kopte de bonusvraag ook nog in. Inderdaad was die plek de geprojecteerde locatie voor een nieuw Haarlem stadion. Die plannen zijn 2007 afgeschoten.

Ik kom vrijdag terug op deze antwoorden.
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

De website van het nieuwe stadion van HFC Haarlem is van het net gehaald. In het archief is nog genoeg te vinden. Hier is te zien hoe de positie van het stadion zou zijn t.o.v. de A200.
Afbeelding

Het had zo mooi kunnen zijn. Maar zoveel publiek heeft Haarlem nooit gehad. De projectontwikkelaars overdrijven nogal...
Afbeelding

en verder dan een maquette is het stadion dan ook niet gekomen...
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Volgende opgave.

Op het gevaar af dat deze snel geraden wordt.... Bijna niemand kent dit stadion. En toch is hier ook betaald voetbal gespeeld. En om het nog mooier te maken, dit stadion is sinds die tijd nog vrijwel onveranderd. De hoofdtribune heeft inmiddels monumentale status.
Afbeelding
Wéér uit!!!!
schamibijf
Nieuw talent
Berichten: 108
Lid geworden op: 13-05-2009 23:03

Bericht door schamibijf »

AVC Heracles?
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Mijn eerste ingeving was het Stadion Esserberg van Be Quick, maar daarvoor is er te veel bebouwing omheen.

Dan lijkt het me DHC Delft, wat later Xerxes is geworden toch?
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Het is inderdaad DHC Delft.
Die club bestaat nog steeds.
De profsectie van DHC fuseerde in 1967 met de profsectie van Xerxes uit Rotterdam en speelde daarna als Xerxes/DHC in Delft in dit stadion. Een jaar later ging de club echter alweer failliet.
Xerxes ging net als DHC afzonderlijk verder als amateurclub en heet tegenwoordig na opnieuw een fusie XerxesDZB.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Jullie zijn fanstastisch!

De tribune die ik al hierboven benoemde is helemaal in ere hersteld en is nu een gemeentelijk monument. De tribune is gemaakt door dezelfde firma die de twee tribunes aan de korte zijden van het Groningse Oosterpark gemaakt hebben.

En zeg nu zelf, is het geen plaatje?
Afbeelding

Uit de boedel van Xerxes kwam een speler die dit stadion een jaar lang ook zijn thuishaven mocht noemen. Willem "de Kromme" van Hanegem.

Volgende vraag. Weer een stadion dat op een steenworp afstand stond van een andere betaald voetbalclub. En ook van dit stadion is nog veel over van de tijd dat hier betaald voetbal werd gespeeld.
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Het stadioncomplex is een mooi bezit ;-)
Het Noordersportpark van EDO (1954-1971) in Haarlem.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Mooie tribune inderdaad!

Xerces is dit jaar weer gepromoveerd naar de hoofdklasse geloof ik, dus misschien zien we die ooit nog wel terug in het betaalde voetbal.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Eric schreef:Mooie tribune inderdaad!

Xerces is dit jaar weer gepromoveerd naar de hoofdklasse geloof ik, dus misschien zien we die ooit nog wel terug in het betaalde voetbal.
Da's wel een afstammeling van de profclub die hier kortstondig speelde maar dat is niet de huidige club die in dit stadion speelt. XerxesDZB voetbalt nu ten noorden van de A20 t.h.v. Nieuwerkerk aan den IJssel, maar dat valt onder Rotterdam. DHC speelt wel aan de Brasserskade.

En inderdaad, EDO is het goeie antwoord.

Het word me allemaal veel te snel geraden. Bijt he hier maar in vast.
Afbeelding
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Haha, een dwaalspoor door de foto een kwartslag te draaien. Beetle toch..... :lol:

Dit is duidelijk het van Heekpark in Enschede, voormalige thuishaven van zowel SC Enschede (1954-1956) als Enschedese Boys (1956-1965). Heilig gras want Abe speelde hier dus ook 1 seizoen.

Tegenwoordig wordt hier, oh schande, gekorfbald.

Nu één van mij.
Om ietwat te helpen meld ik nog dat de clubkleuren geel-zwart zijn en dat deze kruizing op de plek van het voormalige speelveld ligt
Afbeelding
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

mitrita schreef:Dit is duidelijk het van Heekpark in Enschede, voormalige thuishaven van zowel SC Enschede (1954-1956) als Enschedese Boys (1956-1965). Heilig gras want Abe speelde hier dus ook 1 seizoen.
Vanwaar die kennis over Enschede, Mitrita?
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Lastige, gokje: SC Venlo, de voorloper van VVV?
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Caspar schreef:Vanwaar die kennis over Enschede, Mitrita?
Tukkers Delight is mijn alter ego :mrgreen:

Serieus: combinatie van even bladeren in "het stadioncomplex" en een gokje op Google Maps.
Pure mazzel dus

Fanatic 4 ever schreef:Lastige, gokje: SC Venlo, de voorloper van VVV?
Helaas, niet goed.
In deze stad wordt overigens nog wel steeds betaald voetbal gespeeld.
Gebruikersavatar
rottevalle
Wereldspeler
Berichten: 1157
Lid geworden op: 01-09-2003 15:39
Locatie: Rottevalle

Bericht door rottevalle »

Monnikenhuizen?
Alderaarst!
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Monnikhuizen is niet het antwoord en Vitesse is niet de club.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Een van de voorlopers van FC Utrecht, DOS utrecht (wat met oa Elinkwijk etc is gefuseerd tot het huidige FC Utrecht)?
Corruption is everywhere, fight it!
Plaats reactie