Kredietcrisis

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Kredietcrisis

Bericht door ItFean82 »

In een topic laatst kwam de kredietcrisis al even ter sprake. Ook waren er mensen die niet goed wisten wat de kredietcrisis nou eigenlijk inhoud.

Misschien is het leuk om in dit topic de ontwikkelingen te bespreken ivm de kredietcrisis. Heb geen idee of er meer mensen zijn die dit boeit, dus ik wacht wel af of dit een succes wordt.

Voor de mensen die niet weten wat de kredietcrisis precies inhoudt is er online nog een mooie en begrijpelijke documentaire te bekijken. Deze documentaire is gemaakt in 2006, en daarin wordt een scenario beschreven wat er kan gebeuren als de dollar valt. De documentaire is hier terug te vinden:

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /24974875/
Op naar het volgende seizoen....
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Voor de mensen die geld hadden staan op de bank icesave hoeven in nederland niet te vrezen voor hun geld.
De IJslandse overheid vergoed in principe de eerste €20.887,-. Mocht je meer geld erop hebben ook niet gevreesd want tot €100.000 vult de nederlandse overheid je spaartegoed aan.
Kort samengevat: Had je minder dan €100.000,- op de ijslandse bank icesave staan dan krijg je je geld terug :wink:

De nederlandse overheid komt nu met een injectie van 20 miljard in de finaciële sector om het vertrouwen tussen banken te herstellen.

aldus het ad.

Mijn mening over de kredietcrisis: Ik vind het een grote opgeblazen onzin die meer paniek zaait dan nodig is.
Wanneer je minder dan €100 000 bij een nederlandse bank hebt staan krijg je je geld gegarandeerd in handen wanneer de bank failliet gaat (dus dikke onzin om het thuis in een oude sok te bewaren).
Wat betreft de aandelen is het ook de paniek die de daling vooral veroorzaakt. Mensen horen dat het slecht gaat en verkopen snel de aandelen maar door die verkoop daalt juist de waarde van de aandelen. Wanneer iedereen gewoon zijn aandelen behoud zullen de aandelenkoersen ook niet zo erg dalen. Helaas zijn er veel mensen die in paniek raken en ze toch verkopen en dan vervolgens zeggen, zie je ik het op het juiste moment verkocht. Terwijl de koersen juist dalen doordat mensen de aandelen verkopen en de extreme daling zelf hebben veroorzaakt.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

forca hveen schreef: Mijn mening over de kredietcrisis: Ik vind het een grote opgeblazen onzin die meer paniek zaait dan nodig is.
Nou daar ben ik nog niet zeker van, dit kon wel eens een heel erg groot probleem worden. Mensen beginnen al steeds meer in paniek te raken, en als dat gebeurt gaat het heel erg snel. Dan is het net of je een sneeuwbal van de berg afgooit, de ellende wordt steeds groter.
Op naar het volgende seizoen....
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

De Kredietcrisis is echt comedy ten top, mensen een beetje roepen dat ze niet op stap gaan omdat ze bang zijn voor de crisis, echt lachen is dat.
Het valt allemaal best wel mee, de toezicht in europa is best goed te noemen als je het vergelijkt met de VS, daar mocht je gewoon een dikke fette dure lening afsluiten terwijl je werkloos was, en de banken het maar vreemd vinden dat ze de lening niet terug kunnen betalen.

Overigens vind ik het best wel opvallend dat een bank zomaar overeind word gehouden, ze maken er zelf een grote bende van en dan komt de regering en die pompt er wel geld in..
Als ik een zaak heb en de rotzooi gaat failiet dan komt de regering mij toch ook niet redden?

En helemaal schandalig zijn die topmannen van die banken, beetje die bank naar de knoppen helpen en er nog een hele grote zak geld er voor krijgen ook.

Maar waarom zou Nederland eigenlijk geld betalen aan mensen die een rekening in het buiteland hebben, als jij je geld in het buitenland op een bank zet dan weet je toch dat er een bepaald risico er aan vast zit, nu draaien wij weer met zijn allen op voor die kosten.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Banken zijn in nood omdat ze niet meer aan hun liquiditeit kunnen voldoen. Ze kunnen dus niet meer geld uitgeven omdat ze dat (bijna) niet meer hebben. En dat wil dan niet zeggen dat het geld weg is maar dat het geld geleend is aan andere mensen of instellingen, en ze er dus niet zo snel over kunnen beschikken. Nu het slecht gaat met de economie willen bedrijven leningen afsluiten om zo extra geld te creeeren. Maar de banken hebben bijna geen geld meer in kas dus de rente zal straks wel omhoog schieten. Wat de economie weer niet ten goede komt omdat er zo geen huizen meer verkocht worden. Hierdoor zullen de huizenprijzen kelderen. Kortom als dit doorzet kan het wel eens grote gevolgen hebben voor de (wereld)economie.
Op naar het volgende seizoen....
joop
Selectiespeler
Berichten: 612
Lid geworden op: 07-11-2006 18:21

Bericht door joop »

Een probleem in de VS, waardoor de hele wereld in angst raakt, waardoor deze dingen gebeuren.

was de aanleiding niet zoiets als: Amerikanen hebben hypotheken afgesloten tegen een waarde waarvan ze dachten dat hun huizen die in de toekomst bereiken zouden, huizenprijzen daalden, en daar gaar ging voor vele mensen hun sterke onderpand?
...
Gebruikersavatar
Blizzard
Superster
Berichten: 3644
Lid geworden op: 29-03-2003 18:52
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

was de aanleiding niet zoiets als: Amerikanen hebben hypotheken afgesloten tegen een waarde waarvan ze dachten dat hun huizen die in de toekomst bereiken zouden, huizenprijzen daalden, en daar gaar ging voor vele mensen hun sterke onderpand?
Ja, en de mensen leefden boven hun stand. Er werden enorme hypotheken verleend aan mensen die het op langere termijn nooit konden aflossen/betalen. Het was een enorme zeepbel.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Lipton schreef:De Kredietcrisis is echt comedy ten top,(..)

Overigens vind ik het best wel opvallend dat een bank zomaar overeind word gehouden, ze maken er zelf een grote bende van en dan komt de regering en die pompt er wel geld in..
Als ik een zaak heb en de rotzooi gaat failliet dan komt de regering mij toch ook niet redden?
Met je laatste gedeelte van je post ben ik het eens, maar bij de eerste twee (gequotte) statements geef je aan dat je niet echt door hebt wat er speelt.

De kredietcrisis is dus absoluut geen comedy, en het is meer dan logisch dat de banken (waar ook ter wereld) overeind worden gehouden. Als er namelijk een bank omvalt heeft dat niet alleen gevolgen voor de bedrijven en gezinnen die bij die bank hun geld uit hebben staan. Dat zou al een ramp zijn overigens, denk je eens in wat er gebeurt in Nederland als Rabobank, ING Bank of ABN Amro om valt? Ik weet niet waar jij je geld hebt staan, maar het zal even duren voor je het terug hebt.

Een veel groter probleem is de verbondenheid van de banken wereldwijd. Er is bijna geen bank ter wereld die geen geld uit heeft staan bij andere banken. En dat gaat niet om een paar 'simpele' miljoenen. Je bent vast bekend met het begrip Domino effect: Als één bank ter wereld, of dat nou Fortis, Bank of America of Barclays is, daadwerkelijk omvalt, valt het hele zootje om. Dan kan jij morgen wellicht geen geld meer van je bankrekening halen en betaal je wellicht je taxi met twee pakjes peuken.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Klopt helemaal. Het is nu zelfs al zover dat de banken elkaar eigenlijk geen geld meer willen lenen. Dit doen ze omdat ze bang zijn dat het geld geleend wordt aan een bank die bijna op omvallen staat. Met andere woorden als zij dat geld niet terugkrijgen dan gaan ze zelf ook de gevaren zone in. Het wordt er allemaal niet beter op, en het is volgens mij een kwestie voor tijd dat we het zelf gaan merken. Overigens alle mensen die een pensioen of levensverzekering hebben op basis van beleggingen voelen dat nu al, hun geld verdampt ook als sneeuw voor de zon.
Op naar het volgende seizoen....
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

ItFean82 schreef:Klopt helemaal. Het is nu zelfs al zover dat de banken elkaar eigenlijk geen geld meer willen lenen. Dit doen ze omdat ze bang zijn dat het geld geleend wordt aan een bank die bijna op omvallen staat. Met andere woorden als zij dat geld niet terugkrijgen dan gaan ze zelf ook de gevaren zone in. Het wordt er allemaal niet beter op, en het is volgens mij een kwestie voor tijd dat we het zelf gaan merken. Overigens alle mensen die een pensioen of levensverzekering hebben op basis van beleggingen voelen dat nu al, hun geld verdampt ook als sneeuw voor de zon.
Het kan best even duren voor we het gaan merken, maar ik denk (hoop) dat voor de meeste Nederlanders de grootste klap de teruggang van de economie is. Een recessie zal er komen. Niet direct morgen of volgende week, maar over een langere periode zit er flink wat zand in de motor van de economie. Grote uitkoop projecten van overheden kunnen die motor misschien grotendeels weer schoon maken, maar het vertrouwen is volkomen zoek en het geld wat normaal besteed kan worden aan scholen of ziekenhuizen is er ook niet. Nog los van de andere gevolgen van de recessie: stijgende werkeloosheid en dalende koopkracht.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Wat een flauwekul om hier een topic over te openen. What's next? Als iemand zijn oma een scheet laat om dat ook maar meteen een topic te openen?

De kredietcirsis is puur bangmakerij en flauwekul van de bovenste plank.... Omdat een paar stumpers in Amerika hun hypotheek niet kunnen betalen ligt de complete wereldeconomie op zijn gat?? Kom op zeg!! Het wordt je gewoon aangepraat. Laat die banken maar omflikkeren als ze daar rijp voor zijn. Dat is nou eenmaal het resultaat van een vrije markt... En dan moeten ze geen belastingsgeld over onze ruggen heen in diezelfde banken stoppen...
Ik heb geen onderschrift nodig...
joop
Selectiespeler
Berichten: 612
Lid geworden op: 07-11-2006 18:21

Bericht door joop »

SpongeBob schreef: Het wordt je gewoon aangepraat.\
Het hele probleem is juist vertrouwen, door wat er in Amerika gebeurd is, worden mensen bang, en in deze angst ligt het gevaar, hierdoor kan de boel JUIST enorm fout lopen
...
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

joop schreef:
Het hele probleem is juist vertrouwen, door wat er in Amerika gebeurd is, worden mensen bang, en in deze angst ligt het gevaar, hierdoor kan de boel JUIST enorm fout lopen
Door de alsmaar aanhoudende negatieve berichtgeving van de media (lees bangmakerij) verliest iedereen juist het vertrouwen... Als daar nou eens mee gestopt wordt scheelt het al een hele hoop...
Ik heb geen onderschrift nodig...
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

ItFean82 schreef: Overigens alle mensen die een pensioen of levensverzekering hebben op basis van beleggingen voelen dat nu al, hun geld verdampt ook als sneeuw voor de zon.
Dit verhaal hoor ik nu al jaren, altijd dat gejank over beleggen en pensioen, je hoort nooit mensen over hoeveel winst mesen maken met aandelen.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Jij hebt het nu over 2 verschillende dingen. Ik heb het over mensen die een pensioenverzekering of beleggingsverzekering hebben. Jij hebt het over mensen die zelf actief zijn op de beurs, die verdienen inderdaad soms geld en verliezen soms ook geld. Maar daar ging het bij mij niet over.
Op naar het volgende seizoen....
Gebruikersavatar
Theboysontour
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 08-10-2008 22:48

Bericht door Theboysontour »

Ik had ook een rekening bij icesave;) stond gelukkig nog maar 5 euri op toen hij omviel:D
Zonder seizoenskaart ga je ontour SCH
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Het is deels bang makerij, maar wel degelijk iets serieus. Het grootste punt is ook vertrouwen en dan het vertrouwen van banken onderling.
De ene bank leent geld bij de andere en andersom. ABN AMRO wil een miljard lenen van Rabobank, voor het 1 of ander project waar zij in willen stappen. Rabobank vertrouwt het niet meer,is bang dat ze de centen wel eens niet meer terug kunnen krijgen (door de crisis) en leent dat geld dus niet. Het project van ABN AMRO gaat niet door, waardoor andere dingen weer niet doorgan enz. Maar omdat dat project niet doorgaat waar ABN AMRO aan mee zou doen, gaan ook de aandelen van ABN AMRO naar beneden...het is een groot sneeuwbal effect.

Trouwens het begon in Amerika met louche hypotheken, die doorverkocht werden en weer en weer. Waardoor op het op een gegeven moment niet meer duidelijk was waar nou welke hypotheek zat.

Er is crisis, maar mensen die op de aandelenmarkt actief zijn, kunnen nog wel gewoon geld verdienen hoor, veel geld ook!
Was er vorige niet 1 man die een beetje bang was om er vooruit te komen dat hij in een week tijd een paar miljard winst had gemaakt ofzo? Kijk je kunt er namelijk ook op speculeren dat aandelen omlaag gaan en daar dus ook op verdienen.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

SpongeBob schreef: Laat die banken maar omflikkeren als ze daar rijp voor zijn. Dat is nou eenmaal het resultaat van een vrije markt... En dan moeten ze geen belastingsgeld over onze ruggen heen in diezelfde banken stoppen...
Volgens mij heb je niet helemaal in de gaten wat de gevolgen zijn van het omvallen van banken.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Spongebob heeft nog niet door dat heel veel particulieren dan ook in de problemen komen...en wellicht zijn clubje ook!

Wat ik trouwens erg slecht vind is, dat de particulier die altijd netjes maar met moeite zijn hypotheekje betaald en altijd pensioen opbouwt en meer van dat dingen met overal een stuk beleggingsrisico erin, wat hem verkocht is als weinig risco vol, nu de dupe wordt van een stelletje smerige handelaren die alleen maar aan zelfverrijking denken....denk dat spongebob daar ook aan denkt.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

Je kiest natuurlijk zelf voor een beleggingshypotheek. Je had ook iets minder hebberig kunnen zijn en voor zekerheid kunnen kiezen. Maar geen paniek, zo'n hypotheek loopt vaak 20 of 30 jaar en het moet wel heel raar gaan wil je dan de min in draaien.
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

ItFean82 schreef: Nou daar ben ik nog niet zeker van, dit kon wel eens een heel erg groot probleem worden. Mensen beginnen al steeds meer in paniek te raken, en als dat gebeurt gaat het heel erg snel. Dan is het net of je een sneeuwbal van de berg afgooit, de ellende wordt steeds groter.
En die paniek die komt (mede) door de media.
Veel mensen die gaan nu paniekreacties vertonen terwijl dat helemaal niet nodig is. Door deze paniekreacties gaat het nou net de kant op die mensen niet willen maar realiseren het zich niet/te weinig.
Wanneer iedereen rustig zou blijven is er weinig aan de hand. Helaas horen mensen het nieuws en raken dan in paniek waardoor er inderdaad een grote crisis kan ontstaan (en nee die is er nog niet voor particulieren zonder aandelen).
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Het is natuurlijk onzin om te denken dat wanneer iedereen niks doet het vanzelf overwaait. De consument moet inderdaad niet in paniek raken, maar de regeringen en de banken zullen wel degelijk actie moeten ondernemen. Op dit moment is het wel positief dat de verschillende regeringen de banken "sterker" gaan maken en misschien nog wel belangrijker dat zij garant staan voor de leningen onderling door banken. Zo komt de economie weer een beetje op gang zodat het weer wat beter gaat. Nu maar hopen dat de Amerikanen ook gaan inzien dat het zo niet verder kan.
Op naar het volgende seizoen....
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Natuurlijk gaat het niet vanzelf over maar in principe merkt de gewone consument zoals itfean82 het zo mooi noemt merkt er op dit moment nog niks van. De gewone consument wordt alleen wel platgegooid met doemscenario's en berichten over hoe slecht het wel niet gaat.

Vind persoonlijk dat er in de media teveel aandacht aan wordt besteed. Natuurlijk moet er wel wat aandacht aan worden besteed en niet compleet weg gestopt maar in de krant is het nu standaard elke dag 6 pagina's over de "crisis" terwijl er meer in de wereld gebeurd dan alleen maar die crisis.
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Laten we eens stoppen met elkaar de put in praten. Hier zijn 5 mythes over de kredietcrisis en hun ontkrachting....gegarandeerd succes op feesten en partijen.

1.Gemeentes en provincies hebben ong. 80 miljoen verloren door spaartegoeden te plaatsen bij IJslandse banken. Een ramp!

Waar, maar blijkbaar zijn gemeentes en provincies zo rijk dat ze nu nog een totaaloverschot van 700 miljoen euro hebben. 700 miljoen euro die u en ik bij elkaar hebben gebelastingd. 700 miljoen die kan worden uitgegeven, wat leidt tot opwarming van de economische motor.

2.De huizenmarkt stort in, kijk maar de huizenprijzen, die zijn voor het eerst sinds lange tijd gedaald.

Ook waar, maar de daling vindt plaats t.o.v. de afgelopen maand (CBS) of het afgelopen kwartaal (NVM). Jaar-op-jaar zijn de huizenprijzen nog steeds gestegen. Verder zal uitbreiding van het woningaanbod stagneren door het uitstellen van nieuwbouwprojecten. Minder aanbod=hogere prijzen. Amerikaanse / Engelse taferelen zijn hier niet aan de orde. Dusseh, always look on the bright side.

3.We zitten in een depressie...

O.k. het gaat wat minder, maar een depressie zoals de jaren 30 is ver van ons bed. Als dat zo zijn dan zou de AEX nu rond de 100 punten staan en zouden voedselbanken hoogtij vieren. De laatste keer dat ik in de supermarkt was gingen mensen nog met overvolle karren de deur uit en het vliegtuig naar mijn vakantiebestemming vorige week zat nog tjokvol.

4. We krijgen economisch zwaar weer.

Jahaa, het gaat minder. Maar mag het een keer? Drie keer op vakantie wordt een norm voor veel mensen, mensen gingen nog nooit zo vaak uit eten als de afgelopen jaren en twee autos voor de deur is eerder regel dan uitzondering. Schattingen voor Nederland melden een stilstand van de economie volgend jaar en daarna weer lichte groei. Krimping van de economie staat niet in de sterren.

5.We moeten rustig aan doen, vanwege de kredietcrisis.

Iedereen praat over de kredietcrisis alsof men zelf de miljarden euro's moet ophoesten om de wereld te redden. De kredietcrisis betekent op dit moment dat banken elkaar alleen geld lenen tegen hoge tarieven. Eventueel wordt het lastig om miljoenenprojecten te financieren of grote investeringen te doen. Dit kan een rem betekenen op de wereldeconomie. Maar op dit moment kan de gewone man nog gewoon een hypotheekje afsluiten of zijn spaargeld aanwenden voor de aanschaf van de auto die hij altijd al wilde. En als je rustig aan wilt doen doe het dan met beleid. Koop een auto waarvan de afschrijving laag is of het onderhoud relatief goedkoop. Neem eens een keer geen toetje in een restaurant, of drink je koffie thuis. Maar ga nou niet overdrijven. Er staat 260 miljard euro aan spaargeld op de Nederlandse banken. Vergelijk dat eens met Amerika waar praktisch iedereen op de pof leeft. We hebben een appeltje voor de dorst.

Kortom, een beetje harder werken, ietsje minder luxe misschien maar vooral de euro's laten rollen. Dan zijn we zo weer door de dip.

Don't worry, spend happy
Ik heb geen onderschrift nodig...
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

amen.

enige dat de normale mens nu merkt aan de kredietcrisis is dat het wat moeilijker kan zijn een hypotheek of een lening te krijgen. En dat de rente op het spaargeld wel eens lager kan worden.
Maar je hebt ook een lagere hypotheek nodig aangezien de huizenprijzen dalen :wink:
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Amen!

Altijd dat gezeik over koopkracht en werkloosheid, ik ben er anders met mijn nieuwe baan er flink op vooruit gegaan. :mrgreen:
We leven echt in een gierige wereld, want stel een gezin heeft 50 euro minder te besteden dan is het gelijk een drama want dan kunnen ze net niet die Ipod, of die playstation of die wii kopen, tsja jammer dan!
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Wat ben je geworden, een "waakhond" bij een bankenconcern? :wink:
Op naar het volgende seizoen....
drika746
Superster
Berichten: 2580
Lid geworden op: 05-01-2007 21:37

Bericht door drika746 »

Lipton schreef: Altijd dat gezeik over koopkracht en werkloosheid, ik ben er anders met mijn nieuwe baan er flink op vooruit gegaan. :mrgreen:
We leven echt in een gierige wereld, want stel een gezin heeft 50 euro minder te besteden dan is het gelijk een drama want dan kunnen ze net niet die Ipod, of die playstation of die wii kopen, tsja jammer dan!
Beetje kort door de bocht. Er zijn ook gezinnen die daardoor niet meer de huur voor hun aftanse flatje kunnen betalen, of niet elke dag voldoende gezond eten kunnen kopen.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Dat klopt, maar over het algmeen zijn dat maar een handje vol mensen die natuurlijk beschermd moeten worden, maar er zijn genoeg mensen die genoeg te besteden hebben, en die gaan zeuren dat de regering alle stijgende kosten moet compenseren, dat is toch onzin of niet dan?
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

Dr. Simon Chadwick rekent wel eens wat uit. De hoogleraar sport business strategy en marketing van de universiteit van Coventry onderzocht deze zomer de marketingactiviteiten rond de Champions League-finale tussen Chelsea en Manchester United. John Terry miste in die wedstrijd een strafschop. Dat kostte zijn werkgever ongeveer 70 miljoen euro, zo rekende Chadwick voor.

Nog meer cijfers van de hoogleraar: speelstad Moskou verdiende aan het treffen een extraatje van 44 miljoen euro. David Beckham een miskoop van AC Milan? Het levert de Italianen volgens Chadwick waarschijnlijk het lieve sommetje op van 12,5 miljoen euro.
De grote voetbalbolwerken van de wereld hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken over de economische recessie, zo, denkt Chadwick. Dat geldt niet voor eenclub als HFC Haarlem, die vanwege de economische crisis de plannen voor een al jaren gepland nieuw stadion mogelijk in rook ziet opgaan.
De in heel Europa gewaardeerde sportmarketeer Simon Chadwick was gisteren in Nederland om te spreken op een masterclass op de Nyenrode Business Universiteit. Ook Edwin Jansen (ING), Carole Thate (Johan Cruijff Foundation), snowboardster Nicolien Sauerbreij en sportmarketeer Marcel Beerthuizen deden er hun zegje.
Chadwick voorziet dat de voetbalwereld wel bestand is tegen de wereldcrisis omdat het een karakteristieke wereld is, anders dan vergelijkbare sectoren waarin zo veel geld omgaat. Maar de kleinere clubs zullen de crisis wel degelijk voelen.
Ook voor de Nederlandse middenmoter schetst Chadwick een niet zo florissant toekomstbeeld. ,,De grote voetbalclubs in Engeland zullen het minste last hebben van de economische crisis. Echt vervelend is het in deze tijd voor de kleinere clubs. In Engeland zijn veel clubs in de Premier League tegenwoordig eigendom van steenrijke zakenmannen.
,,Liverpool is in handen van de Amerikanen Hicks en Gillet, Manchester United van Malcolm Glazer. Die zijn recessie-proof. Manchester City helemaal met zijn eigenaar uit Abu Dhabi. Het is interessant om te kijken of de kleinere clubs bestand zijn tegen de crisis.''
Chadwick haalt dan West Ham United als voorbeeld aan. De Londense club moet het dit seizoen stellen zonder shirtsponsor en dat is volgens de sportmarketeer een gevolg van de economische crisis. ,,Bij West Ham is de hoofdsponsor onder curatele gesteld. De eigenaar van de club is bovendien een IJslander met belangen in de IJslandse nationale bank die failliet is gegaan. Het is de vraag of West Ham het hoofd boven water houdt.''
De komende maanden worden volgens Chadwick interessant, ook voor de Nederlandse clubs: ,,Clubs in Nederland en in de lagere Engelse divisies gaan het wellicht merken aan de kaartverkoop van wedstrijden. Die zou wel eens terug kunnen lopen. Mensen geven minder geld uit en zullen misschien wel minder snel naar voetbalwedstrijden gaan. En juist de kleinere clubs zijn afhankelijker van de inkomsten uit kaartverkoop dan de grotere clubs. Die halen het grootste deel van hun geld uit tv-inkomsten en die blijven voorlopig onveranderd hoog.''
Het verschil tussen clubs als pakweg Ajax en Vitesse kan ook groter worden door de crisis, denkt Chadwick: ,,Ajax, PSV en Feyenoord hebben als Nederlandse clubs een grotere internationale bekendheid dan clubs als Vitesse, FC Twente en SC Heerenveen.
,,Internationale aandacht voor een voetbalclub wordt steeds belangrijker door de ontwikkelingen in multimedia. Door alle nieuwe toepassingen in de media is het makkelijker om een wedstrijd aan de andere kant van de wereld te bekijken. De Aziatische markt is bijvoorbeeld heel interessant. In 2003 scoorde een competitiewedstrijd tussen Everton en Manchester City enorm hoge kijkcijfers in China. Bij beide clubs speelde een speler uit dat land mee. Het betekende in China zelfs een kijkcijferrecord met 300 miljoen kijkers. Ajax, PSV en Feyenoord zouden in deze economische recessie baat kunnen hebben bij hun internationale bekendheid.''
In barre economische tijden draait het volgens Chadwick als nooit tevoren om het goed managen van een club. Daar schort het volgens hem nog wel eens aan bij voetbalclubs: ,,In een economische recessie draait het om flexibel zijn. Veel clubs moeten hun organisatie nu afstemmen op de moderne tijd.''
bron: ad
Plaats reactie