torrent

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

torrent

Berichtdoor Ebiede » 22-08-2007 18:03

wie kan me uitleggen hoe torrent werkt..

]ik heb iets gedwonload en moet het met torrent openen.. maar hoe?
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Berichtdoor vlqrt » 22-08-2007 18:07

http://www.werktdatzo.nl/bittorrent.html schreef:'''BitTorrent''' is een P2P-systeem dat gebruikmaakt van een centrale locatie die de downloads coördineert maar zelf geen bestanden levert. De download zelf gebeurt decentraal en bestaat uit het uitwisselen van stukken van bestanden tussen alle gebruikers die op dat moment meedoen aan het up- en downloaden. Zo'n gecoördineerde groep wordt '''torrent''' genoemd.




Tracker

Het centrale distributiepunt wordt '''tracker''' genoemd. Je wordt met de tracker verbonden zodra je een ''torrentbestand'' hebt gedownload. In dit torrentbestand staan de kenmerken van de torrent, zoals de locatie van de tracker en omvang van het bestand of de bestanden die in de torrent uitgewisseld worden. De tracker houdt bij welke gebruikers het bestand al hebben en wie er nog bezig zijn met de download, en welke stukken zij al hebben. Diegenen die het hele bestand al hebben worden '''seeders''' genoemd, die nog bezig zijn met downloaden '''leechers'''.


Werking

Als je begint met het downloaden van een bestand begin je vrijwel meteen om óók de stukjes die je al binnen hebt te uploaden naar andere downloaders. Op dit moment ben je een "peer" in het netwerk. De tracker zorgt ervoor dat iedere peer met een ander stukje begint, zodat iedereen elkander iets te bieden heeft. Omdat iedereen tegelijkertijd downloadt en uploadt is de snelheid niet beperkt tot de uploadsnelheid van een enkele aanbieder, maar kan in het optimale geval de som zijn van de uploadsnelheden van alle actieve aanbieders. Bij veel clients kan echter wel het aantal downloaders en de maximale uploadsnelheid worden ingesteld om te voorkomen dat de torrent een te groot deel van de capaciteit van de verbinding gebruikt.

Op de harde schijf van de downloader wordt direct plaats gemaakt voor het volledige bestand en hiervan worden gaandeweg de nog ontbrekende stukjes ingevuld. Zodra je het hele bestand binnen hebt word je zelf ook seeder of "seed". Het wordt over het algemeen op prijs gesteld dat je dan niet meteen de torrent afsluit, maar nog een tijdje blijft seeden. Een goede vuistregel voor het seeden is dat je minstens zoveel data seedt als je zelf hebt binnengehaald (de download/upload ratio voor de torrent is dan 1:1 of hoger). Is deze ratio te laag, doordat je veel meer download dan je zelf upload, noemt men je een "leecher". Deze mensen hebben eigenlijk een negatieve invloed op de torrent. Bij veel clients kan ingesteld worden of de torrent na het uploaden van een bepaalde hoeveelheid automatisch verlaten moet worden.


Toepassingen

BitTorrent is met name geschikt voor het verspreiden van grote bestanden of verzamelingen van bestanden (meer dan een paar honderd Megabyte) waar in korte tijd grote vraag naar bestaat zoals versies van Linux-distributies (legaal) of rips van nieuwe DVD's of films (meestal illegaal). Door de grote bestanden en de grote vraag zou een enkele server de downloadsnelheid ernstig kunnen beperken. Een probleem kan wel zijn dat een torrent "uitsterft", als alle "seeders" de torrent verlaten en de resterende stukken bij de "leechers" tezamen niet compleet zijn kan niemand het hele bestand meer downloaden. Hierom is het, zoals al eerder vermeld, aan te raden na het binnenhalen nog een tijdlang in de torrent te blijven.

BitTorrent is minder geschikt voor relatief kleine bestanden van maar enkele MB's zoals bijvoorbeeld losse MP3's. De mogelijke winst in snelheid gaat hier verloren door de extra coördinatie die nodig is en doordat het bestand al binnen is voordat de torrent goed op gang gekomen is. Ook voor bestanden waar weinig vraag naar is is BitTorrent niet erg geschikt, immers hoe meer mensen er in een torrent zitten hoe sneller de download gaat, en er moet ook altijd minstens één seeder aanwezig zijn.


Suprnova.org

Suprnova.org was één van de meest gebruikte websites om torrentbestanden vanaf te halen. Vele duizenden torrentbestanden waren te downloaden via de tracker van deze website. Op 19 december 2004 stopte Suprnova.org, later werd duidelijk dat dit kwam omdat noch Sloncek, de eigenaar van Suprnova.org, noch andere medewerkers van de website, zin hadden om te vechten tegen de gerechtelijke waarschuwingen die ze hadden ontvangen.

In oktober 2005 is Suprnova.org weer van start gegaan onder de naam "Newnova.org".


Clients
Er zijn vele BitTorrent-clients, sommige bieden ook andere peer-to-peer netwerken aan:
*Azureus (zeer uitgebreide cross-platform Java-cliënt)
*BitComet (Windows) ([http://www.bitcomet.com/index.htm Site])
*BitLord (Windows)
*BitTornado (Linux, BSD, OSX, Windows, etc.)
*Burst! (Windows)
*eXeem™ (Windows)
*Shareaza (Windows)
*Ziptorrent (Windows)
*µTorrent (Windows)



Deze encyclopedie informatie is gebaseerd op Wikipedia,
en wordt hier aangeboden onder de GFDL licentie.


meer op:
http://bittorrent.startpagina.nl/
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Ebiede » 22-08-2007 18:42

ok. dank je ...

maar het gaat erom dat ik het bestand niet kan openen.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Berichtdoor Jeroen » 23-08-2007 07:38

Ebiede schreef:ok. dank je ...

maar het gaat erom dat ik het bestand niet kan openen.


Je moet eerst een programma downloaden die torrents kan openen. (Azureus, Bitlord). Heb je dat geinstalleerd, kan je op die torrent klikken en dan begint dat programma te downloaden.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor H-J » 23-08-2007 07:42

Alleen even lenen jongens, daarna weer wegdoen c.q. terugbrengen.
H-J
Superster
 
Berichten: 2346
Geregistreerd op: 15-05-2004 17:46
Woonplaats: De Vlecke

Berichtdoor Venderwel » 23-08-2007 07:42

Of ABC, die bevalt me altijd erg goed moet ik zeggen, simpel maar degelijk.

Oh en ik zou op google eens zoeken naar de organisatie witchtracker. :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor SpongeBob » 23-08-2007 07:52

Gewoon het programma Azureus downloaden. Dit is veruit het beste bittorent download programma tot nu toe... te downloaden op: http://www.downloadplaats.nl/azureus.php

Vervolgens haal je de torrent bestanden bij 1 van de betere torrentsite's op.
Bijvoorbeeld http://thepiratebay.org/
Ik heb geen onderschrift nodig...
Avatar gebruiker
SpongeBob
Wereldspeler
 
Berichten: 1089
Geregistreerd op: 26-10-2005 08:31
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Venderwel » 23-08-2007 07:55

Oh wist niet dat je hier gewoon mag linken naar sites waar je illegaal spullen weg kan halen...dacht ik doe het nog een beetje cryptisch omschrijven.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor SpongeBob » 23-08-2007 08:10

Dat staat toch nergens???
Ik heb geen onderschrift nodig...
Avatar gebruiker
SpongeBob
Wereldspeler
 
Berichten: 1089
Geregistreerd op: 26-10-2005 08:31
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor pieterpieter » 23-08-2007 08:17

Je kunt ook legale bestanden downloaden via torrents :wink: .
Avatar gebruiker
pieterpieter
Basisspeler
 
Berichten: 744
Geregistreerd op: 19-10-2006 10:35

Berichtdoor SpongeBob » 23-08-2007 08:33

pieterpieter schreef:Je kunt ook legale bestanden downloaden via torrents :wink: .


Ik doe niet anders.. :wink:
Ik heb geen onderschrift nodig...
Avatar gebruiker
SpongeBob
Wereldspeler
 
Berichten: 1089
Geregistreerd op: 26-10-2005 08:31
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor vlqrt » 23-08-2007 11:48

Men heeft ooit een poging gedaan om de bestanden die je via torrents upload legaal te maken door te argumenteren dat je niet meer dan 30 seconden van een liedje upload. Hierdoor valt het niet onder het auteursrecht maar is het eigenlijk meer een quote. Daarnaast is het downloaden van muziek gewoon legaal, het uploaden van muziek is illegaal ... maar daar heb je als downloader niets mee te maken.

Het downloaden van films en software is trouwens wel illegaal, dit komt door het verschil in historie van de verschillende media. Het downloaden van muziek is legaal omdat het vroeger ook legaal was om een casettebandje van een buurman cq. buurvrouw te lenen en daar een kopie van te maken. Men heeft deze richtlijn doorgetrokken naar de CD's en nog laten de downloads.

Overigens is het nog steeds een strijd of de internetproviders je adresgegevens mogen afstaan aan stichting BREIN (de organisatie die illegaal up- dan wel downloaden tegengaat). Immers stichting BREIN is géén overheidsinstantie en is daarom al niet bevoegd een dossier over iemand aan te leggen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de persoon waar het dossier over wordt aangelegd. Daarnaast heeft BREIN geen opsporingsbevoegdheid en is daarom niet meer dan jij of ik, je privé gegevens vallen gewoon onder de privacyregelgeving.
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden


Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten