Whisky

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Whisky

Berichtdoor Venderwel » 21-08-2007 09:34

Al bijna 30 en dan pas afgelopen weekend voor het eerst in aanraking gekomen met Whisky, nou ja, beter laat dan nooit natuurlijk. Al moet ik wel zeggen dat het even wennen was. Was ook niet het beste spul heb ik me, pas na die tijd laten vertellen, maar ze vonden het ook zonde om de fles weg te doen, dus die moest eerst maar op!! En bedankt.... :mrgreen:
Wa dus The Famouse Grouse.

Nou vroeg ik mij af, omdat ik het toch niet helemaal bij die ene keer wil laten zitten, wat vindt men hier goede betaalbare whisky? (ga geen dure fles kopen als gaat blijken dat ik het na 2 glazen nooit weer ga drinken!)
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor kukkel » 21-08-2007 10:19

Ga jij hier maar eens lekker voor zitten venderwel

http://www.laphroaig.com/
 con·ti·nu·ï·teit de; v onafgebroken duur
Avatar gebruiker
kukkel
Basisspeler
 
Berichten: 786
Geregistreerd op: 08-10-2004 12:25

Berichtdoor Freeze » 21-08-2007 10:24

Good old Jack Daniel's 8)
Üvverall jitt et Fans vom FC Kölle
Avatar gebruiker
Freeze
Basisspeler
 
Berichten: 626
Geregistreerd op: 15-05-2005 14:57
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor SF » 21-08-2007 10:37

Johnny Walker Blue Label :mrgreen:
SF
Selectiespeler
 
Berichten: 192
Geregistreerd op: 15-07-2007 18:36
Woonplaats: VAK 11

Berichtdoor Venderwel » 21-08-2007 10:54

Freeze schreef:Good old Jack Daniel's 8)


Das geen Whisky, dat is Bourbon.
Maar goed wil niet mierenneukerig doen, want het is dan wel weer Whiskey.
Ja je leert best veel via google.... :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor cross » 21-08-2007 11:09

whisky redbull is heerlijk (jack daniel's)
Cross-Side on tour
Avatar gebruiker
cross
Basisspeler
 
Berichten: 572
Geregistreerd op: 27-04-2006 16:34
Woonplaats: heerenveen

Berichtdoor broekster » 21-08-2007 12:14

Frysk Hynder, de friese whiskey
broekster
Selectiespeler
 
Berichten: 216
Geregistreerd op: 09-01-2006 16:41
Woonplaats: Brussel

Berichtdoor wald pyk » 22-08-2007 18:31

Stuur maar een pbtje naar Big Fella.Dat is een grootste whisky liefhebber die ik ken.
Heeft geloof ik 17 soorten.
Wat ook een lekkere whisky is,dat is talisker.Eeen heerlijke schotse.Wel prijzig.
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
Avatar gebruiker
wald pyk
Superster
 
Berichten: 1771
Geregistreerd op: 21-05-2003 20:57
Woonplaats: boelenslaan

Re: Whisky

Berichtdoor paparazzi » 22-08-2007 18:53

Venderwel schreef:Al bijna 30 en dan pas afgelopen weekend voor het eerst in aanraking gekomen met Whisky, nou ja, beter laat dan nooit natuurlijk. Al moet ik wel zeggen dat het even wennen was. Was ook niet het beste spul heb ik me, pas na die tijd laten vertellen, maar ze vonden het ook zonde om de fles weg te doen, dus die moest eerst maar op!! En bedankt.... :mrgreen:
Wa dus The Famouse Grouse.

Nou vroeg ik mij af, omdat ik het toch niet helemaal bij die ene keer wil laten zitten, wat vindt men hier goede betaalbare whisky? (ga geen dure fles kopen als gaat blijken dat ik het na 2 glazen nooit weer ga drinken!)


Hoe komt dit nu Vanderwel? Besmet door riemer ? :mrgreen:
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Venderwel » 22-08-2007 18:58

Neuh, gewoon eens proberen ergens he.....en om nou te zeggen dat dat Bier zo goed voor je is...;-)

Weet iemand toevallig een online winkeltje waar je van die mini flesjes kan kopen? En dan heb ik het niet over marktplaats.. :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor Big Fella » 25-08-2007 10:58

aha, whisk(e)y, lekker 8)

Het drinken van dit godelijke vocht komt neer op persoonlijke smaak en voorkeur. Wat ik lekker vindt (Talisker en Lagavuilin) vindt een ander weer niet fijn.

Er zijn eigenlijk 3 soorten: Bourbon (minimaal 51% mais), Blended en Single Malt.

Je kunt misschien het beste wat beginnen met Blended Whisk(e)y. Dit zijn
meerdere whisk(e)y die bij elkaar gemengd (blenden) om voor een constsnte smaak te zorgen. Er zijn een groot aantal Blended Whisk(e)ys op de markt waarvan ik het meeste niet blief. Er zijn echter ook een aantal goede blends zoals Chivas Regal, Dimple, Tullamore Dew, Jameson,Bushmill. Begin hiermee zou ik zeggen. Tip: Tullamore Dew, lekkere lichte whiskey uit Ierland of Jameson ook uit Ierland.

Als je dit lekker vindt kun je de stap maken naar Single Malt. Schotland heeft de meeste Single Malts. Er zijn een aantal regio's. De Highlands: zacht,elegant en aangenaam van smaak.Erg lekker zijn Dalwhinnie en Glenmorangie. De Lowlands: licht,zacht en makkelijk drinkbaar. Speyside (hier staat de helft van de Schotse distilleerderijen): karaktervol,complex en volle zachte smaak. Deze streek kent vele toppers oa. Gragganmore, Aberlour, The Macallan. De Islands: ruig, complex,karaktervol met turf en zeeinvloeden. Toppers te over, Tallisker, Lagavuillin en Laphroaig.

Ierland kent ook enkele goede Single Malts. Topper is de Bushmills Distillery met een goede Single malt van 10 jaar en eentje van 16 jaar.

Begin dus rustig met bijv. een Jameson, daarna een Dalwhinnie. Begin dan aan een Bushmills. Pak dan maar eens een Glenmorangie. Probeer daarna de overstap te maken naar de Islands. Laat Frysk Hynder maar links liggen, is namelijk veel te duur voor 3 jaar jonge whisky.

Bij bol.com kun je wel boeken kopen over whisk(e)y. De boeken van Michael Jackson zijn erg informatief.

......en je bent van harte welkom bij me thuis om eens wat te proberen


Slainte Mhath
and they call you a genius,cause you're easier to sell
Avatar gebruiker
Big Fella
Nieuw talent
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: 02-12-2002 18:44

Berichtdoor Jeroen » 25-08-2007 11:16

Big Fella schreef:Begin dus rustig met bijv. een Jameson, daarna een Dalwhinnie. Begin dan aan een Bushmills. Pak dan maar eens een Glenmorangie. Probeer daarna de overstap te maken naar de Islands.


En probeer dan nog maar eens fatsoenlijk je huis terug te vinden... :D
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor Venderwel » 26-08-2007 18:21

Van het weekend een Glenfiddich gehad, 1 van de meer bekendere en goedkopere single Malts heb ik begrepen. Mwoa, die kan ik redelijk handelen. En aangezien ik van velen hoor da t dat al bocht is, kan het alleen maar beter worden!! ;-)

Gisteren even naar de Wijn en Whiskyschuur geweest in scharnegoutum http://www.wijnwhiskyschuur.nl hebben daar erg veel!! Man gaf me nog een tip voor een Whisky, redelijk goedkoop maar hoefde me absuloot niet te schamen als ik die aan kenners voor zou zetten. En natuurlijk, ben ik de naam vergeten. hahahaha
Heb dus daar wel een Glenfiddich meegenomen, Quarter Gallon voor de Amerikaanse markt.

Jeroen, als je het thuisdrinkt, dan moet het net lukken om de weg terug te vinden! :-)

En Big fella, had al begrepen dat jij niet vies was van dit goedje! :mrgreen:
Misschien hou ik je nog wel een keer aan die uitnodiging.

Michael Jackson ligt al in huis, 1 van mijn collega's heeft een boek van hem en heeft deze even aan mij geleend.
Ik moet wel zeggen, de stap van bier naar Whisky is redelijk groot en moet wel even wennen!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor wald pyk » 27-08-2007 19:21

Voor wat goedkopere whisky ga eens boodschappen doen in duitsland.In Leer is een mooie grote supermarkt waar vele soorten whisky's kunt kopen voor minder dan in nederland.Ook de grote merken.
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
Avatar gebruiker
wald pyk
Superster
 
Berichten: 1771
Geregistreerd op: 21-05-2003 20:57
Woonplaats: boelenslaan

Berichtdoor Douwe80 » 28-08-2007 19:48

ik ben ook niet zo'n whiskey drinker, en wat ik nu ga zeggen is misschien vloeken oor jullie maar een bourbon cola vind ik echt heerlijk.

jack daniels cola of four roses cola. Hmmmmm
Beauty is in the eye of the beholder
Douwe80
Nieuw talent
 
Berichten: 117
Geregistreerd op: 17-01-2006 14:58

Berichtdoor Skopperij » 28-08-2007 19:49

Douwe80 schreef:ik ben ook niet zo'n whiskey drinker, en wat ik nu ga zeggen is misschien vloeken oor jullie maar een bourbon cola vind ik echt heerlijk.

Nou klaar toch? Als jij water echt heerlijk vindt is dat ook prima. Mooi goedkoop ook. ;)
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Berichtdoor Venderwel » 28-08-2007 19:53

Oh nee hoor is geen vloeken in de kerk, ieder z'n eigen toch? Bovendien is een Jack Daniels dan wel een Bourbon en geen Whisky, het is wel weer een Whiskey!

Al zou ik als ik jou was dan wel eens meedere erg verschillende whiskies proberen, zijn erg verschillend van smaak namelijk.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor davp » 28-08-2007 20:57

Ik kan Crown Royal aanbevelen. Tenminste als ik mn ouwe heer mag geloven :wink:
Avatar gebruiker
davp
Superster
 
Berichten: 1589
Geregistreerd op: 22-06-2005 10:36
Woonplaats: De Knipe

Berichtdoor Venderwel » 29-08-2007 07:28

Nou ja dan zou ik het zelf ook een prberen als ik jou was! :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor blauwekater » 29-08-2007 10:07

Ik ben eens een keer bij een whisky proeferij geweest. Daar heb ik een fles Highland park meegenomen. Het is een single malt scotch whisky en hij is 12 jaar oud. Je had hem ook in een 15 en 18 jaar uitvoering. Ik moet zeggen dat deze echt heerlijk smaakt. Hij is zacht. Een aanrader!
Avatar gebruiker
blauwekater
Selectiespeler
 
Berichten: 431
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:05
Woonplaats: Emmeloord

Berichtdoor Venderwel » 29-08-2007 10:09

En moet zacht bedoel je dan dat hij niet zo in je strot brand?? ;-)
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor blauwekater » 29-08-2007 10:11

Juist!!! Zo heb ik in mijn jonge jaren een jonny walker black label proberen te drinken dat was echt bocht :mrgreen:

Deze smaakt daar in tegen heerlijk zelfs de 18 jaar oude whisky was nog zacht.
Avatar gebruiker
blauwekater
Selectiespeler
 
Berichten: 431
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:05
Woonplaats: Emmeloord

Berichtdoor Venderwel » 29-08-2007 10:19

Bij de bruna op het station vond ik een leuk boekje voor 6 euro, hierin werden ook een aantal Whiskies getest en stonden ook de smaak e.d. beschreven. Misschien dat dat een idee is voor de beginnende Whisky drinker. Als je dan later toch meer info wil, dan kun je altijd nog Michael Jackson in huis halen.

Titel: Single Malt en blended whisky

Is wel alleen over Schotse Whisky
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor vlqrt » 29-08-2007 10:26

Hier het boekje over wiskey

Voor de liefhebbers meer info op wikipedia en wiskey-online.nl
Het is maar een spelletje
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Venderwel » 08-09-2007 19:02

Vandaag weer even naar de whiskyschuur geweest.
Een fles The Glenlivet 12 years en een fles Dalmore 12 years voor mezelf gekocht.

Daarnaast nog als cadeau een fles Glendower gekocht, een pure malt en volgens de man in de schuur de beste whisky die er onder 20 euro te koop is.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn


Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten