Hypocriet gedrag Nederlandse overheid tov bevrijdingsdag

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Hypocriet gedrag Nederlandse overheid tov bevrijdingsdag

Berichtdoor Ebiede » 04-05-2007 13:06

Dag van de Vrijheid
Op 5 mei viert Nederland feest! Het is de nationale feestdag waarop we vieren dat het Nederlands Koninkrijk in 1945 van de Duitse en Japanse bezetter werd bevrijd.
Bron:http://www.4en5mei.nl/viervrijheid

Hier kan ik me zo kwaad om maken..
Ok de Japanners waren bezetters, maar wij waren zelf ook bezetters in Ned. Indie.. dat wordt altijd verzwegen.. Ik kan me daar zo kwaad over maken..
Laatst bijgewerkt door Ebiede op 04-05-2007 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Berichtdoor Jeroen » 04-05-2007 13:07

Wat moeten ze dan neerzetten?
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor Ebiede » 04-05-2007 13:11

Aan de ene kant wordt het verzwijgd, doe dat dan nu ook..

Indirect zijn we niet bevrijd van de Japanners, omdat die grondgebied van ons bezetten wat ook niet aan ons toebehoorde...

Feitelijk werd Nederland ook niet op 5 mei bevrijd van de Japanners.. dat was pas veel later..

Het zou de Nederlandse overheid pas sieren dat ze een dag organiseren van Nationaal berouw.. en de zonden in Ned Indie betreuren..
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Berichtdoor Booijstra » 04-05-2007 14:00

Pas dan de titel van het topic ook maar aan, aangezien het hier over een hele andere discussie gaat.
Avatar gebruiker
Booijstra
Wereldspeler
 
Berichten: 1124
Geregistreerd op: 06-02-2003 15:59
Woonplaats: Heerenveen

Re: Hypocriet gedrag Nederlandse overheid tov bevrijdingsdag

Berichtdoor SpongeBob » 04-05-2007 14:26

Ebiede schreef:
Hier kan ik me zo kwaad om maken..
Ok de Japanners waren bezetters, maar wij waren zelf ook bezetters in Ned. Indie.. dat wordt altijd verzwegen.. Ik kan me daar zo kwaad over maken..


Aansteller....
Het is toch gewoon de waarheid? Of wil je soms het tegendeel beweren dat de jappen toendertijd lieve mannetjes waren??
Ik heb geen onderschrift nodig...
Avatar gebruiker
SpongeBob
Wereldspeler
 
Berichten: 1089
Geregistreerd op: 26-10-2005 08:31
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Booijstra » 04-05-2007 14:58

Dat is beter Ebiede :wink:

Overigens ben ik het niet met de stelling eens. Ik weet niet of je de term "jappenkamp", kent, maar dit komt gewoon neer op concentratiekamp. Destijd hebben honderden (misschien wel duizenden) Nederlanders in deze kampen moeten overleven. Dus van een bevrijding is wel degelijk sprake. De Jappen waren geen haar beter dan de Duitsers destijds.

En over de gruwelen die de Nederlandsers daar hebben begaan: was dat niet na de 2e WO? KNIL- militairen enzo? Correct me if Im wrong.
Avatar gebruiker
Booijstra
Wereldspeler
 
Berichten: 1124
Geregistreerd op: 06-02-2003 15:59
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Lipton » 04-05-2007 15:11

Ben het eigenlijk wel met Ebiede eens, net of wij van die leuke mensen daar waren, we hebben daar als "Moale jon ien de hinnen" omgeslagen en dan een beetje sneu doen als de Jappen wat gemeen tegen ons doen.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Berichtdoor Jeroen » 04-05-2007 16:11

Ik ben het wel met je eens dat wij als Nederland ook geen zuivere geschiedenis hebben, maar dat is toch geen reden om vandaag NIET te herdenken, en morgen bevrijdingsdag te vieren?

Ben het ook met je eens dat we in Nederland meer over onze eigen zwarte bladzijden mogen nadenken. Ik kan me zelf van de geschiedenislessen maar bar weinig herinneren, wellicht werd het in de geschiedenisboeken ook verzwegen?
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor Ebiede » 04-05-2007 19:31

@ Jeroen & Booijstra..

Ik weet wat de Japaners hebben aangericht en dat verdient natuurlijk een herdenking, ik vind dit prima op 4 mei, net zoals ik het prima vind dat we 5 mei de vrijheid vieren..

Daarnaast vind ik, zoals ik al aangaf, er ook wel eens meer aandacht mag worden besteed aan onze misdaden in den vreemde..zoals Jeroen al zegt wordt dat verzwegen in de geschiedenis boeken..

Een nationale dag van berouw zou naar mijn idee een prima initatief..

Als je de eerste druk leest van Jan Mak's "de eeuw van mijn vader" en daarna een andere druk erbij pakt zul je zien dat er op last van de overheid het hele stuk van Ned. Indie na '45 geschrapt is..
Over censuur gesproken..
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Berichtdoor Edmanian Devil » 05-05-2007 18:15

Meen je dat? Ik heb de tweede druk (volgens de omslag waren 1e en 2e druk van hetzelfde moment, september 1999, verschil gebonden of paperback versie) en herinner me inderdaad een heel groot deel over Indië. Is er een heel hoofdstuk geschrapt? En hoe weet je dat dat op last van de overheid is gebeurd? Mak lijkt me nou niet iemand die dat in alle stilte laat gebeuren.
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Avatar gebruiker
Edmanian Devil
Basisspeler
 
Berichten: 868
Geregistreerd op: 02-12-2002 19:42
Woonplaats: Zwolle


Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten