In Memoriam-topic

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Berichtdoor Niels » 04-09-2006 11:45

Tja, sneue zaak.

Nog wel even wat info opgezocht over dat beestje die hem nu fataal is geworden. En dan vraag je je toch wel hoe dat mogelijk is. Ik bedoel, in vergelijking met de beesten die hij normaal gesproken uitdaagde... :?

De pijlstaartrog staat er niet om bekend dat hij aggressief is of zichzelf actief verdedigt. Wanneer het dier zich bedreigd voelt, is wegzwemmen doorgaans de eerste reactie. Wanneer de pijlstaartrog echter wordt aangevallen door een roofdier of iemand op hem stapt wordt de lange staart omhooggezwaaid met aan het eind daarvan een scherpe stekel. Deze actie heeft doorgaans weinig nut tegen de belangrijkste vijand van de pijlstaartrog, de haai.

Mensen worden doorgaans in de voet gestoken, of - hoewel de kans aanzienlijk kleiner is - worden per ongeluk gestoken door langs de stekel te vegen. Contact met de stekel veroorzaakt plaatselijk lichamelijk letsel door de snee zelf, pijn en opzwelling door het gif, en mogelijk een infectie door de delen van de stekel die in de wond zijn achtergebleven en van het zeewater dat de wond is binnengekomen.

Fatale gevallen zijn zeldzaam maar kunnen optreden wanneer de steek niet op de juiste manier behandeld wordt, een belangrijke slagader geraakt heeft, of terecht gekomen is in het gebied van de romp of het bekken (anatomie).


Crikey mate!
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Riverside » 04-09-2006 12:11

Triest, ik mocht die man altijd graag zien op Animal Planet.
Riverside
Beheerder
 
Berichten: 5900
Geregistreerd op: 08-09-2005 23:14
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Criz » 04-09-2006 13:27

Stoeit ie met krokodillen, gaat hij dood door een rog :huh:

Keek nooit naar zijn programma's, maar je moet wel lef hebben om zulke stunts uit te halen. RIP
Avatar gebruiker
Criz
Wereldspeler
 
Berichten: 1071
Geregistreerd op: 09-08-2004 13:01

Berichtdoor g3r4rd » 04-09-2006 13:48

Erg jammer dit, geweldige shows had hij altijd, een man die nergens bang voor was.
net stinne, mar winne!
Avatar gebruiker
g3r4rd
Selectiespeler
 
Berichten: 285
Geregistreerd op: 15-03-2005 21:08
Woonplaats: akkrum

Berichtdoor Kaz_SCH » 04-09-2006 18:48

<knip>

Edit Nielshh: plaatjes voegen niks toe en zijn vooral ook heel groot...
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Berichtdoor Niels » 05-09-2006 09:00

Dood van krokodillenjager Irwin gefilmd
CAIRNS - De dood van de Australische krokodillenjager Steve Irwin staat op film. Irwin overleed maandag toen hij voor de kust van Queensland opnamen maakte voor een documentaire en werd gestoken door een pijlstaartrog.

Te zien is dat Irwin boven de rog zwemt, die plotseling zijn met weerhaken bezette staart omhoog steekt, recht in het hart van Irwin. De Australiër rukt de staart uit zijn borst en bezwijkt vrijwel onmiddellijk. De cameraman zette meteen de camera stil. De beelden werden beschreven door Irwins manager en producer John Stainton.

De politie heeft de opnamen veiliggesteld voor het officiële onderzoek naar de dood van Irwin, die 44 jaar is geworden.

Deskundigen speculeren dat de rog, een doorgaans niet agressief dier dat zijn giftige staartstekel alleen opheft als er gevaar dreigt, zich wellicht ingesloten voelde tussen de cameraman en de televisiester. Volgens politiecommissaris Michael Keating wijst niets er echter op dat Irwin de rog heeft opgejaagd of bang heeft gemaakt.

Onbekende gevaren

Stainton zei dat Irwin in zijn element was in het Australische bushland, maar dat de zee vol voor hem onbekende gevaren was. "Wij zeiden altijd dat als hij zou gaan, dat in de oceaan zou gebeuren."

Premier Peter Beattie van Queensland zei dat Irwin, die hij waarschijnlijk de bekendste Australiër ter wereld noemde, een staatsbegrafenis krijgt als zijn nabestaanden daarmee instemmen. Zijn vrouw en twee kinderen vlogen maandag in een privé-jet van een wandelvakantie in Tasmanië terug naar Australia Zoo, het door Irwin gestichte natuurpark waar zij woonden.

Het park ging dinsdag gewoon open, omdat Steve dat zo gewild zou hebben, zei Gail Gipp, manager van de dierenkliniek van Australia Zoo. Bij de ingang kwamen honderden mensen langs om bloemen of condoleancebriefjes neer te leggen.

Discovery Channel, dat Irwins capriolen met krokodillen, gifslangen en andere gevaarlijke wilde dieren over de hele wereld uitzond, kondigde een marathonuitzending over het werk van Irwin aan. Ook zei Discovery een fonds te zullen stichten om Irwins activiteiten op het gebied van milieubescherming voort te zetten.


Is het raar als ik zeg dat ik dan wel weer benieuwd ben naar die beelden... :huh:
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor menjo » 05-09-2006 09:25

Ik ben ook al op zoek naar de beelden, maar goed kan nergens wat vinden?
NN gekkenhuis
menjo
Basisspeler
 
Berichten: 956
Geregistreerd op: 08-11-2003 23:46

Berichtdoor Niels » 05-09-2006 09:45

Dat ze er zijn wil nog niet zeggen dat ze ook openbaar gemaakt worden menjo!

Totdat er iemand bij de productiemaatschappij van CH een leuk bod krijgt van een televisiezender en ze naar buiten smokkelt natuurlijk... :wink:
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor chrissie » 05-09-2006 13:34

Is dat dan "nieuws" als ze het laten zien! :roll: Mijn god, ik hoef dat niet te zien, verschrikkelijk. Maar goed, het zal idd straks wel eens ergens te vinden zijn :?
chrissie
Basisspeler
 
Berichten: 998
Geregistreerd op: 17-09-2004 22:11
Woonplaats: sneek

Berichtdoor Gerrits » 05-09-2006 15:37

Ik zal dan ook niet kijken hoor. Als je weet dat iemand doodgaat na een half uur dan kijk je zoiezo niet. Toen ze die onthoofding van die Engelsman of Amerikaan lieten zien op internet, heb ik ook niet gekeken. Snap niet wat je er leuk aan vind. MAar nu schijnt hij niet te zijn gestorven aan het gif van die vis maar eerder aan het feit dat hij geraakt werd in zijn hartstreek. Lijkt me echt een pijnlijke manier van doodgaan :crying:

En ik heb gisteren radio 1 geluisterd om 23.55 en daar sprak een Nederlandse vriend van de "crocidilehunter" . Hij zei dat die echt wel wist waar hij mee bezig was en niet een roekeloze programmamaker was.
Hij was meer bezig met de wetenschap enzo..
Gerrits
Basisspeler
 
Berichten: 687
Geregistreerd op: 14-04-2003 11:46
Woonplaats: Axel

Berichtdoor Dieder » 05-09-2006 16:02

Op zoomin.tv staan wel beelden van een spartelende rog, maar ik weet niet of daar nog iemand onder zat...
Dieder
 

Berichtdoor Sneeuwbal » 05-09-2006 18:32

Ik ben wel benieuwd naar die beelden. Hoe vaak zie je wel niet beelden van mensen die doodgaan op tv...Natuurlijk is het sneu dat hij zo doodgaat, maar hij loopt natuurlijk risicos bij dit werk. Was leuke tv wat hij maakte, maar ik ben niet geschokt ofzo door dit nieuws.
Sneeuwbal
Basisspeler
 
Berichten: 500
Geregistreerd op: 02-01-2005 23:21

Berichtdoor menjo » 05-09-2006 20:26

Nielshh schreef:Dat ze er zijn wil nog niet zeggen dat ze ook openbaar gemaakt worden menjo!

Totdat er iemand bij de productiemaatschappij van CH een leuk bod krijgt van een televisiezender en ze naar buiten smokkelt natuurlijk... :wink:


9 van de 10 keer belanden dat soort filmpjes wel op internet :mrgreen:
NN gekkenhuis
menjo
Basisspeler
 
Berichten: 956
Geregistreerd op: 08-11-2003 23:46

Berichtdoor Fean Fan Drachten » 05-09-2006 20:33

Hij was zoals de Aussies zeiden een echte 'show-off', maar het is wel triest dat dit gebeurt is natuurlijk. Hij liep een risico om een keer gepakt te worden want hij liet zulke beesten nooit met rust. Een stingray gebruikt z'n staart niet zomaar, hij is niet agressief ofzo. Dus hij heeft dat dier wel in het nauw gedreven.
Enfin, triest voor z'n vrouw en twee kids.
Fean Fan Drachten
Basisspeler
 
Berichten: 554
Geregistreerd op: 08-12-2002 00:56

Berichtdoor vlqrt » 06-09-2006 09:08

'Film dood Irwin mag niet worden uitgezonden'

Uitgegeven: 6 september 2006 09:58

AMSTERDAM - De video waarop te zien is hoe Steve Irwin komt te overlijden, mag niet worden uitgezonden. Dat zegt zijn manager, John Stainton, woensdag. Volgens hem moet de politie, die nu de band in bezit heeft, na het onderzoek naar de dood van de 44-jarige Irwin, de opnamen vernietigen.

De krokodillenjager overleed maandag na een steek van een pijlstaartrog in zijn hart. Dat gebeurde toen hij onderwateropnamen maakte bij het Groot Barrièrerif in de Koraalzee, ten noordoosten van Australië.


In het Amerikaanse CNN-programma Larry King Live vertelde Stainton dat de tape niet uit handen wordt gegeven. Zelf heeft hij de video wel gezien. "Ik heb de opnamen bekeken, maar ik wil het nooit meer zien."

Steunbetuigingen

De vader van de Australische tv-persoonlijkheid, Bob Irwin, reageerde woensdag publiekelijk op het overlijden van zijn zoon. Hij bedankte de vele fans van Irwin voor hun steunbetuigingen.


The saga continues
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Niels » 06-09-2006 09:09

Geen staatsbegrafenis ook, omdat Steve zo'n gewone jongen was altijd.
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Gerrits » 09-09-2006 21:56

Is hij inmiddels al begraven? Of wachten ze daarmee tot maandag? Hoor er verder ook niets meer over. Soms denk ik (hopen eerder) dat het een publiciteitsstunt was om te kijken hoe populair Irwin is geweest.
Maar dat zou natuurlijk te dom zijn..
Gerrits
Basisspeler
 
Berichten: 687
Geregistreerd op: 14-04-2003 11:46
Woonplaats: Axel

Berichtdoor paparazzi » 25-03-2007 01:49

24 maart 2007


Buste Duisenberg trekt hoog bezoek

HEERENVEEN -
Veel bekende namen worden maandagmiddag verwacht bij de onthulling van de buste van Wim Duisenberg op de Heerenveense Lindegracht. Onder anderen de oud-politici Hans van Mierlo en Jos van Kemenade hebben hun komst toegezegd.

Duisenberg, geboren en getogen in Heerenveen, was onder andere minister in het kabinet-Den-Uyl, president van De Nederlandsche Bank en eerste president van de Europese Centrale Bank (ECB).

De buste wordt maandagmiddag om kwart voor vier onthuld door Nout Wellink, de huidige president van DNB en goede vriend van de familie.


Bron; LC
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor DE ZUID » 26-03-2007 17:12

Was zijn vrouw niet die zo pro Palestijns was??? Kun je nog een leuke reaktie op verwachten, of zie ik dat verkeerd??
DE ZUID
Basisspeler
 
Berichten: 996
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:12
Woonplaats: 24 km van DKV

Berichtdoor Booijstra » 26-03-2007 20:25

Greta Duisenberg ja. Die is inderdaad voor vechtster van het Palestijnse recht. Al een tijdje niets meer van gehoord trouwens en naar mijn maar goed ook. Vind het altijd een apart wijf, terwijl Wim juist een heel aardig persoon leek.
Avatar gebruiker
Booijstra
Wereldspeler
 
Berichten: 1124
Geregistreerd op: 06-02-2003 15:59
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor West Indische Buurt » 27-03-2007 11:30

Pro-palestijns lijkt mij niets mis mee. Je wilt niet weten hoe de palestijnen in die gebieden behandeld worden. Het hedendaagse rascisme in de westerse maatschappij is daar niks bij.
Leven en laten leven...
Avatar gebruiker
West Indische Buurt
Bankzitter
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 20-06-2005 10:04
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Booijstra » 27-03-2007 13:09

Maar daarom kan het nog wel een apart wijf zijn. Palestijnse vlaggen te pas en te pas neerhangen en bovendien was mevrouw Duisenberg ook niet vies van controversiele uitspraken ten opzichte van Westerse landen en Israel.
Avatar gebruiker
Booijstra
Wereldspeler
 
Berichten: 1124
Geregistreerd op: 06-02-2003 15:59
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor DE ZUID » 27-03-2007 16:47

Pro-palestijns lijkt mij niets mis mee. Je wilt niet weten hoe de palestijnen in die gebieden behandeld worden.


Je kunt wel pro- palestijns zijn, maar het probleem zit schijnbaar veel dieper daar in die regio. Bijna al die arabieren zijn anti Israel, en dan druk ik me nog zuinig uit.
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
DE ZUID
Basisspeler
 
Berichten: 996
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:12
Woonplaats: 24 km van DKV

Berichtdoor paparazzi » 28-03-2007 18:01

Zeg maar gerust dat de Palestijnen flink onderdukt worden daarzo!
Vraag me daarom dan ook al heel lang af wanneer de bezetter (Israel) eindelijk eens vertrekt!
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor DE ZUID » 29-03-2007 13:52

Zeg maar gerust dat de Palestijnen flink onderdukt worden daarzo!
Vraag me daarom dan ook al heel lang af wanneer de bezetter (Israel) eindelijk eens vertrekt!


Woooow, is dat niet de schuld van de Engelsen, die de miljoenen Joden na WOII die kant op lieten gaan?? Tuurlijk, als Palestijn zou ik het ook niet eens mee zijn, maar om nou met grote regelmaat met bommen te gaan klooien, nou nee, daar wordt niemand wijzer van. Er moet toch ergens een mogelijkheid zijn, maar de gehele arabische wereld is daar fel tegen gekant. en Amerika vind het wel best, want zo blijft de wapenhandel op een hoog peil staan.

Gloeiende zeg, we leven hier in dit kleine kikkerlandje toch ook met 146 nationaliteiten op één grote kluit???
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
DE ZUID
Basisspeler
 
Berichten: 996
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:12
Woonplaats: 24 km van DKV

Berichtdoor Booijstra » 29-03-2007 14:55

Woooow, is dat niet de schuld van de Engelsen, die de miljoenen Joden na WOII die kant op lieten gaan??


Nee, maar je bent wel warm. De enige schuldige is nog altijd Adolf Hitler. Zonder hem geen 2e W.O. en dus ook geen miljoenen joden die naar Palestina "moesten" verhuizen.

Maar goed. Het idee om zomaar even een complete bevolking te verhuizen naar een ander land was natuurlijk waanzin. Helaas hebben de geallieerden daar destijds niet goed genoeg over nagedacht. Ik snap de Palestijnen, maar ik snap niet hoe je niet met elkaar kan samenleven zonder ruzie maken. De Palestijnen krijgen de Israelies daar echt niet weg, dus ze kunnen beter het beste er van maken....ijdele hoop vrees ik.
Avatar gebruiker
Booijstra
Wereldspeler
 
Berichten: 1124
Geregistreerd op: 06-02-2003 15:59
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor West Indische Buurt » 29-03-2007 16:04

Er wordt hier in de westerse wereld bijna alleen maar melding gemaakt van de bomaanslagen die daar zo nu en dan plaatsvinden, maar er zijn weinig mensen die weten dat Palestijnen b.v. geen kiesrecht hebben, moeilijk een baan kunnen vinden (en al helemaal niet bij de overheid) en meer van dit soort simpele, maar rascistische maatregelen.
Leven en laten leven...
Avatar gebruiker
West Indische Buurt
Bankzitter
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 20-06-2005 10:04
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor DE ZUID » 29-03-2007 16:11

Ben ik met je eens, maar er zal wel wat moeten gebeuren. Dit probleem gaat overigens niet alleen om Israél, of Palestina zoals jij het noemt, dit betreft wel de hele "islamitische wereld".
Als je terug gaat in de tijd, zo rond het jaar nul, dan heb je al de problemen in die regio. En over die bomaanslagen, reeds sinds de 10e eeuw zijn er al terroristische aanslagen in die regio, lees midden- oosten. Dus die problemen van heden komen uit het verleden. (hmm, mooie rijm)
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
DE ZUID
Basisspeler
 
Berichten: 996
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:12
Woonplaats: 24 km van DKV

Re: Algemeen muziektopic

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 27-09-2011 16:30

Harry 'Cuby' Muskee (70) overleden

Harry 'Cuby' Muskee, de al tijdens zijn leven legendarische zanger van bluesgroep de Blizzards, is in zijn woonplaats Rolde overleden. Hij was 70 jaar.

Tot zijn omvangrijke erfgoed behoren Top-2000-hits als Window of my Eyes, Somebody Will Know Someday, Another Day Another Road en Appleknockers Flophouse. Cuby + Blizzards kreeg in 1968 een Edison voor de debuutelpee Desolation. Muskee werd in 2003 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

In 2007 ontvingen zanger en groep de Gouden Harp voor het hele oeuvre. Juist ter gelegenheid van Muskee's 70ste verjaardag is begin juni het C+B Museum geopend in Grolloo. Op 11 juni sloot Cuby + Blizzards het eerste Groeten uit Grolloo-festival af. Het was het laatste optreden van de roemruchte groep. Muskee had al besloten om te stoppen met toeren. Daarna werd hij getroffen door kanker.
Blues

Harry Muskee werd geboren op 10 juni 1941 als enig kind. Bij zijn moeder openbaarde zich vlak na de geboorte een toen nog onbekende ziekte: multiple sclerose. Ze gingen bij zijn vaders moeder wonen die de opvoeding op zich nam, liefdevol, maar streng. Ze woonden in een gezellige Assense arbeiderswijk. De karige, bedompte naoorlogse jaren vijftig braken aan. Onder de jeugd broeide iets, ook bij Harry Muskee. Hij las Sartre en Camus, de Franse existentialisten, werd sterk geraakt door Jack Kerouac, één van de grote Amerikaanse schrijvers uit de Beat Generation, met boeken als On The Road en Desolation Angels.

Als tiener hoorde Harry op Radio Luxemburg en de Voice of America de muziek die paste bij zijn broeierige hart. Het zou de richting bepalen van de Drentse jongen die voor deze muziek geboren was: de blues. Na de ontdekking van de lp Live at Newport van John Lee Hooker wist hij zeker welke kant het op moest.

Hooker's Hobo Blues zou op het repertoire komen van de band waarmee Harry Muskee legendarisch werd. Als jonge corrector bij de Drentsche en Asser Courant leerde hij een leerling-fotograaf kennen die goed gitaar kon spelen: Eelco Gelling. In de Rocking Strings speelden ze het werk van Elvis Presley, de Shadows en de jonge Rolling Stones na, maar dat zinde Muskee niet. Hij wilde eigen Drentse blues gaan maken. Bij Gelling stroomde die stijl zo uit de vingers. Ze hadden een opvallende naam nodig. Voor zichzelf verengelste Harry de naam van de hond van de buren: Koebie. In het Engelse woordenboek prikten ze de benaming voor een hevige winterstorm met felle kou. Het was 1965, het beginjaar van Cuby + Blizzards.
Desolation

In 1966 verscheen Desolation. De band kwam op de hoes, naar het voorbeeld van de foto die David Bailey maakte van de Rolling Stones voor de lp Out of Our Heads. De afkorting van de groepsnaam kwam in grote kalkletters op muren te staan: C + B. Ze waren in korte tijd zo populair geworden dat ze in het voorjaar van 1966 zelfs werden uitgenodigd voor het huwelijk van prinses Beatrix en Claus von Amsberg. Ze wimpelden de koninklijke invitatie af, het was niet helemaal hun soort mensen.

Liefdesverdriet had Muskee inmiddels uit Assen verdreven naar een boerendorp in de buurt: Grolloo. Met die pijn en in die afzondering ontstonden de mooiste lp's en die klassieke hits. Another Day Another Road en Somebody will know someday, met piano-intro's van Herman Brood, beiden op de plaat Groeten uit Grolloo; Window of my Eyes, van Trippin' thru' a midnight Blues en Appleknockers Flophouse van de gelijknamige langspeler. Deze nummers staan nog steeds in de Top-2000.

De band beleefde in november 1967 zijn eerste ernstige crisis nadat Herman Brood in Den Haag was gearresteerd wegens het bezit van marihuana. Het was een geringe hoeveelheid, maar met grote gevolgen. De Volkskrant meldde dat de groep uit elkaar ging. In plaats daarvan kwam er een wisseling in de bezetting. Bij de uitreiking van de Edison voor Desolation in maart 1968 noemde presentator Wim Sonneveld de band 'Kuipje en de Sneeuwstormen.'
Spanningen

Cuby + Blizzards toerden intensief en uitputtend in binnen- en buitenland, tot diep in het toenmalige Oostblok, in uiteenlopende samenstellingen. De onderlinge spanning kon hoog oplopen. Dat had te maken met chaotische financiën, maar ook met de vergaande humeurigheid van de zanger. In 1972 plofte de band definitief, midden in de zomer.

In 1975 vormden Muskee en Gelling de kern van de supergroep die platenbaas Willem van Kooten, alias Joost den Draayer voor ogen had. Barry Hay van Golden Earring bedacht de naam: Red, White & Blue. Zo super werd het niet. Er kwam al snel onenigheid met drummer Herman van Boeyen. Muskee voelde zich niet thuis in de band. In 1976 richtte hij de Blizzards opnieuw op, met onder anderen Gelling en Brood. Ze maakten de lp Kid Blue. Snel daarna stapte Gelling over naar Golden Earring, wat voor Muskee aanvoelde als verraad. Herman Brood kwam hem vertellen dat hij voor zichzelf wilde beginnen. Hij zou een grote Nederlandse ster worden met de Wild Romance.

Het tijdperk van de punk en de new wave was aangebroken. Muskee bleef trouw aan zijn eigen stijl, zij het wel met muzikale varianten. De composities werden gecompliceerder dan de blues. De Drentse zanger werd de centrale figuur in bands met diverse varianten van zijn achternaam: de Harry Muskee Band, de Muskee Gang. Met die groep maakte hij de plaat waar hij altijd trots op is gebleven: The Legend, met teksten van Jules Deelder: The Zoo en For Real. De missie ging door: het spelen van handgemaakte muziek. Het was altijd in de schaduw van Cuby, de legende zelf.
Amerika

Aan het eind van de jaren tachtig ontmoette Muskee in Assen een nieuwe liefde: de twintig jaar jongere Douwina Oosterhof. Voor haar werd hij Mus. Ze zouden veel mooie reizen gaan maken. Er kwam ook een nieuwe groep, simpelweg Muskee geheten.

In de jaren negentig ondernam hij samen met programmamaker Albert Haar een paar lange expedities naar het land van oorsprong: Amerika. Hij had inmiddels veel over de blues gelezen, nu maakten ze lange tochten langs de wortels over eindeloze highways. Het voelde ook aan als rijden in het spoor van Kerouac. Vooral Mississippi maakte indruk. Ze bezochten de Stovall Plantation waar Muddy Waters was opgegroeid. Thuis in Rolde groeide de stapel boeken over de blues gestaag.

Muskee leerde inzien dat de kracht van de blues steekt in de werking van tegenpolen die elkaar versterken: het verdriet tegenover de vreugde. Het is muziek die troost en kracht geeft. Het grote publiek was er al lang niet meer in geïnteresseerd. Wat bleef was de belangstelling voor de legende.
Onderscheidingen

In 1995 kreeg oude vriend Johan Derksen het idee om Cuby + Blizzards weer nieuw leven in te blazen. Commercieel als hij is, wilde hij de groep herintroduceren als een merk. Hij had gezien hoeveel succes de Rolling Stones hadden met opeenvolgende Greatest Hits Tours. Dat moest ook kunnen met de Blizzards, zij het bescheidener en niet in stadions, maar in grote en kleine Nederlandse schouwburgen.

Cuby kwam terug met Helmig van der Vegt op toetsen, Herman Deinum op bas, Hans La Faille achter de drums en Erwin Java als de beste opvolger van Eelco Gelling. In deze samenstelling gingen ze vijftien jaar op weg, veel langer dan de heftige eerste periode. Ze waren muzikaal sterker geworden, ze speelden betere blues dan ooit. Ze maakten mooie reizen naar Zuid-Afrika en Curaçao.

Muskee kreeg op 29 april 2003 tot zijn eigen grote verbazing zijn Ridderorde. Het was het succes van de lobby van de Stichting tot het Behoud van het Cultureel Erfgoed Harry Muskee. Hij weigerde het lintje niet, noemde het ook een erkenning voor de blues. Hij hoopte dat de koningin ook wel eens naar deze minderhedenmuziek luisterde. In november 2003 verscheen mijn biografie over Muskee en de Blizzards: De Missie. Jan Douwe Kroeske maakte een lange documentaire die in 2006 uitkwam.
Cats Lost

In 2007 werd Muskee door commissaris van de koningin en fan Relus ter Beek benoemd tot ambassadeur van de provincie Drenthe. Dat jaar kwam ook die onderscheiding voor het hele oeuvre van Cuby + Blizzards: de Gouden Harp. Het was veertig jaar na de toekenning van de Edison.

In 2009 verscheen de nieuwe, succesvolle cd Cats Lost. Hij werd geproduceerd door bluesbrother Daniel Lohues. In een typische Blizzardsblues zong Muskee over de verhuftering van Nederland. Er waren nog plannen genoeg, zoals de voorstelling Muskee in Carré. Hij wilde graag samen op en neer naar het nieuwe huis in Curaçao.

Wat blijft, is zijn blues. Het bezoekersaantal aan het museum in Grolloo is in drie maanden tijd de 2500 gepasseerd. Muskee had de teksten voor een nieuwe cd al aan Daniel Lohues gegeven. Er was ook al een titel voor de plaat: Dogs Found.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Algemeen muziektopic

Berichtdoor diepFries » 12-02-2012 10:32

Whitney Houston (48) overleden

Zangeres Whitney Houston is overleden. Dat heeft haar familie bevestigd. Haar lijfwacht vond haar lichaam in haar hotelkamer in Los Angeles. Er werd een arts bij geroepen, maar het lukte niet om haar te reanimeren. Ze is rond middernacht Nederlandse tijd gestorven.

De oorzaak van Houstons overlijden is niet bekend. De politie heeft geen sporen van geweld aangetroffen. Ook zijn er geen aanwijzingen dat Houston drugs had gebruikt, maar de onderzoeken zijn nog niet afgerond, zei een woordvoerder van de politie.

In het hotel waar de zangeres dood werd aangetroffen, was een feest van Houstons ontdekker, Clive Davis. De producer geeft jaarlijks een groot feest aan de vooravond van de uitreiking van de Grammy Awards.

Verwacht wordt dat de show rond de belangrijke muziekprijzen vandaag aangepast zal worden nu de meervoudige Grammy-winnares plots is overleden.

Succes
Whitney Houston werd op 9 augustus 1963 geboren in Newark, New Jersey. Nadat producer Clive Davis haar in 1983 had horen zingen in een New Yorkse nachtclub, contracteerde hij Houston meteen.

Ze brak door met de song 'All at once' en had daarna nog grote hits als 'Saving All My Love for You' en 'How will I Know'. Houston verkocht meer dan 170 miljoen albums, singles en video's, en won tientallen prijzen, waaronder zes Grammy's.

Houston was ook actrice, onder meer in de succesfilm 'The Bodyguard', met acteur Kevin Costner als tegenspeler. Ze zong de titelsong van de film: 'I Will Always Love You', een cover van Dolly Parton. Het werd haar grootste hit en meteen ook de bestverkochte single van een vrouwelijke artiest ooit.

Drugs en drank
Na 2000 raakte Houstons carrière in het slop, onder meer door drugs- en drankgebruik. Dat had zijn weerslag op haar stem.

Een paar maanden geleden begon ze weer met acteren in een film, geïnspireerd op de carrière van The Supremes, de groep van Diana Ross. De film met Houston wordt volgens planning in augustus uitgebracht.

Houston trouwde in 1992 met de zanger Bobby Brown. Ze kregen een dochter, Bobbi Kristina. Na huwelijksproblemen werd in 2007 de scheiding met Brown uitgesproken. Whitney Houston is 48 jaar geworden.

Whitney Houston - I Will Always Love You (live in Chile)
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

VorigeVolgende

Keer terug naar Offtopics

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten