Landelijke politiedag Fryslân in Dokkum

› voor de rest; maar spreken is zilver..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Landelijke politiedag Fryslân in Dokkum

Bericht door Eastermar »

Landelijke politiedag Fryslân in Dokkum
In het kader van de landelijke politiedag is op zaterdag 11 oktober in en het rond het politiebureau te Dokkum veel te beleven. Van 10.00 uur tot 16.00 uur vinden er zowel statische als dynamische activiteiten plaats aan de Parklaan 2. Politie Fryslân toont op deze dag haar veelzijdige gezicht waarbij het thema ‘samen verantwoordelijk’ centraal staat. Het programma is voor jong en oud interessant. Naast diverse demonstraties is er een informatiemarkt, kunnen de bezoekers een kijkje nemen in het politiebureau, kan men schieten met het politiewapen, is er een voertuigenschouw en een kinderdorp. Partners van de politie zijn ook aanwezig zoals het Openbaar Ministerie met een rechtszitting, de Koninklijke Marechaussee met diverse voertuigen en de politiepaarden van de KLPD. Na de succesvolle open dagen in Leeuwarden (2000 met ruim 8.000 bezoekers) en Harlingen (2001 met ruim 10.000 bezoekers) viel de keuze dit jaar op Dokkum.

Demonstraties
Belangrijk onderdeel van het programma is een aantal bijzondere demonstraties. Om 10.15 uur en om 13.15 uur wordt een heuse rechtszitting nagespeeld in een zaal van het naastgelegen AZC. Een officier van justitie, een advocaat en een rechter spelen samen met een verdachte een rechtszaak na. Net als vorige jaren zal dit waarschijnlijk opnieuw veel publiek trekken. Hetzelfde geldt voor de twee demonstraties om 11.00 uur en om 14.00 uur waarbij een ongeval wordt gesimuleerd. Brandweer, politie en ambulance laten zien hoe de samenwerking verloopt tijdens een ongeval. Verschillende voertuigen, slachtoffers en de SAR helikopter hebben een rol in deze demonstratie. Om 11.45 uur en 14.45 toont het team surveillancehondengeleiders van de politie Fryslân het samenspel tussen mens en dier in het kader van opsporing en aanhouding. Om 12.30 uur en om 15.30 uur geeft de aanhoudingseenheid een spectaculaire demonstratie waarbij ze vanaf twintig meter abseilen.
Gedurende de gehele dag kunnen bezoekers in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte kennismaken met het politiewapen, de Walther P5.

Helikopters
Op 11 oktober komen er diverse helikopters naar Dokkum. Omstreeks 10.30 uur landt de SAR helikopter. Deze heli vertrekt aan het eind van de middag. De traumaheli landt rond 11.00 uur en vertrekt rond 15.30 uur. De politiehelikopter wordt omstreeks 11.30 uur verwacht en blijft een uur op het evenemententerrein staan.

Schieten
Bezoekers kunnen in een speciaal ingerichte kamer van het bureau kennis maken met het wapen van de politie. Men kan daar zelf schieten. Verder wordt uitleg gegeven over de training van de politiemensen. Politiemensen volgen deze training vier keer per jaar. Hierbij wordt onder andere een praktijksituatie nagespeeld op video. Afhankelijk van de nagebootste situatie kunnen de gebruikte wapens verschillend zijn. In verband met de ruimte is de toegang beperkt.

Bezichtiging politiebureau
Het publiek kan een kijkje achter de schermen nemen in het politiebureau. Het nieuwe bureau werd in juni 2002 in gebruik genomen. Bezoekers kunnen in het bureau de aangegeven looproute volgen. Ze worden bij de ingang muzikaal onthaald door het duo Femke & Elske die dit jaar tweemaal de Friese ‘Soundmixshow’ wonnen. De route voert langs diverse opengestelde kamers. De afdelingen Bijzondere Wetten, Slachtofferhulp, bureau milieuhandhaving en de ophoudkamers zijn te bezichtigen. Maar ook de ogenspoelkamer die na de inzet van pepperspray gebruikt wordt. Tot slot is er langs de looproute een foto-expositie te zien. De expositie toont beelden van de dagelijkse politiepraktijk en overige werkzaamheden in en rond een politiebureau.

Voertuigenschouw
Op deze dag zijn diverse voertuigen van dichtbij te bewonderen. De ME komt met een commandowagen en een groepsvoertuig. De parketpolitie rukt uit met de 12 meter lange trailer en een cellenbus. Het bureau verkeershandhaving Fryske Diken laat zien hoe de radarwagen, het lasergun en de videowagen werken. De politie te water komt met een trailer met boot. De Koninklijke Marechaussee presenteert zich met een viertal voertuigen waaronder een pantservoertuig. De VW politiekever uit het Kameleondorp is aanwezig en een robuust off-the-road voertuig van de Friese politie sluit de rij.

Infomarkt en kinderdorp
Op de binnenplaats van het politiebureau is een informatiemarkt. Er zijn stands van de technische recherche, Jeugd- en Zedenzaken is aanwezig met een jeugdpromenade inclusief de anti-vandalismebus, bureau ongevalanalyse & voertuigtechniek, Senioren en Veiligheid en het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Medewerkers van het Politiemuseum reiken op het terrein programmaboekjes uit. Kinderen kunnen springen op een springkussen of rondgaan in de draaimolen. De kleinsten kunnen hun rijbewijs halen in de verkeerstuin nadat ze zich hebben laten schminken en op de foto zijn gezet op een glimmende politiemotor. De iets oudere jeugd kan met een speurtocht een leuke prijs winnen.

Parkeren en pendeldienst
Fietsende bezoekers kunnen hun fiets parkeren bij de kinderboerderij en direct gratis laten graveren door Toezichthouders. Automobilisten kunnen voor een parkeerplaats de bewegwijzering en de aanwijzingen van verkeersregelaars volgen. De loopafstand vanaf de parkeerplaatsen is in alle gevallen vijf minuten. Op de Parklaan kan geparkeerd worden bij het zwembad en bij het gebouw van de Kooyenga-Groep, verder op het terrein van de Zuiderschans en bij de sporthal De Doelstien op de Woudweg. Men wordt nadrukkelijk verzocht niet te parkeren bij garage Stellema. Het Dockumer Lokaeltsje brengt winkelend publiek gratis vanaf het gemeentehuis van Dokkum via de Woudweg naar het evenemententerrein en weer terug.
Jullie komen toch ook? :D
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2865
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Eastermar schreef:
<lap tekst>

Jullie komen toch ook? :D
Dokkum?
Houd daar de wereld niet op?
Te riskant dus ;)
Anti anti. :)
Gebruikersavatar
Arnoud
Wereldspeler
Berichten: 1660
Lid geworden op: 02-12-2002 20:04
Locatie: aan De Fluezen

Bericht door Arnoud »

Ik ben vooral benieuwd wie dit uitstekende persbericht geschreven heeft. Er moet wel een geweldige communicatie-deskundige daar rondlopen :D
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Schieten
Bezoekers kunnen in een speciaal ingerichte kamer van het bureau kennis maken met het wapen van de politie. Men kan daar zelf schieten. Verder wordt uitleg gegeven over de training van de politiemensen. Politiemensen volgen deze training vier keer per jaar. Hierbij wordt onder andere een praktijksituatie nagespeeld op video. Afhankelijk van de nagebootste situatie kunnen de gebruikte wapens verschillend zijn. In verband met de ruimte is de toegang beperkt.

Ik ga heen :mrgreen:
Lang leve het censuur
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2865
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Cross79 schreef: Ik ga heen :mrgreen:
Maar ook de ogenspoelkamer die na de inzet van pepperspray gebruikt wordt.
Pas maar op. :twisted:
Anti anti. :)
Raider
Basisspeler
Berichten: 885
Lid geworden op: 06-12-2002 22:59
Locatie: Damwoude

Bericht door Raider »

ga wel even kijken ,ik ga op de fiets die 4 km,kan ik ze direkt even vragen hoe het nu zit met de rader detector. Verleden jaar is die van mij gestolen en nu zou het verbod ingesteld worden op 1okt maar nu is het weer uitgesteld. Dus er een kopen of niet...........
Finuh
Invaller
Berichten: 335
Lid geworden op: 17-12-2002 18:51
Locatie: Sneek

Bericht door Finuh »

Raider schreef:ga wel even kijken ,ik ga op de fiets die 4 km,kan ik ze direkt even vragen hoe het nu zit met de rader detector. Verleden jaar is die van mij gestolen en nu zou het verbod ingesteld worden op 1okt maar nu is het weer uitgesteld. Dus er een kopen of niet...........
Wat maakt het uit of het nu mag of niet! Gewoon kopen zou ik zeggen!
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Dokkum?
Houd daar de wereld niet op?
Nee, je bedoelt de metropool Eastermar :wink:
Plaats reactie